Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3499 ggr
russin
2009-11-24 18:39
0

*Låst*Svalövkatterna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startar en ny tråd, då den gamla blev lite lång.

Här är länk till senaste Tråd 3 om Svalövkatterna

Praxis
2009-11-24 18:42
0

Någon som vill lägga in en stor bild på sötnosarna?

russin
2009-11-24 18:47
1

Jag ska se om jag kan fota dom lite senare ikväll - jag vill dom ska få landa lite först. Just nu har dom lagt sig bakom den fina bädd jag fixat åt dom:)

Måste ut med hunden nu på kvällspromenaden. Hör av mig senare.

anebit
2009-11-24 18:47
0

Fixat en bild i inlägget /anebit

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

lillmymlan
2009-11-24 18:54
0

Är det en förening som ska hjälpa till att fånga in de andra kissarna?

Hur gammal kan den lilla kissen vara som blev kvar där, den som verkade lite risig?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Hennum
2009-11-24 19:05
0

bra med en ny tråd.

Den såg ut att vara lite mindre än vad de brukar vara när de flyttar från mamman när man har uppfödning. Men jag är väldigt dålig på att uppskatta ålder.

Jag försökte ta bild på den, men den var inne bland buskarna och ville inte vara fotomodell. Man ser mest en massa grenar med små glimtar av kattunge bakom. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

bymaruska
2009-11-24 19:28
0

hemma igen!

allt gick bra med resan ner/upp Tusen Tack tervmatte för den goda äppelkakan.

På vägen hem stannade jag och kollade till de små liven, den vita låg och sov, den svart/vita och den tigrerade satt på pricken på samma ställe i buren som när vi åkte iväg "dom måste vara döds trötta" jag försökte inte att titta så jätte mycket på de små rackarna hade jag gjort det hade dom inte kommit fram till stödhemmet….

JÄTTE SÖTA

Dom är i storlek som leveransklara kattungar som haft en normal uppväxt tid, kanske de här är något äldre då deras start i livet inte varit den bästa.

Nu hoppas jag bara på att de här som liven får en leva resten av sitt liv med en liten guldkant…

//M-H

russin
2009-11-24 20:21
0

Nu har dom ätit som små hästar under tiden jag var ut med hunden. Jag har även fått mitt första minne av den brudtigrerade - den smällde till min hand så blodet sprutade när jag la i en extra fäll. Tacksam liten kisseTungan ute. Någon av dom har varit och krafsat i lådan oxå, så dom verkar må bra - men givetvis väldigt rädda.

Jag ska låta dom vara ifred så dom får lugn och ro inför sista resan till stödhemmet imorgon. Det har varit mycket för dom små livet nu sista dygnen så dom behöver få landa lite.

Vad gäller ålder så tippar jag på ca 3,5-4 månader - fast lite mindre än vad innefödda katter är. Dom har säkert inte ätit lika mycket som våra hemmakissar…

Dock så ser dom ut att vara från olika kullar, eller oxå är dom bara otroligt olika och dom är ju även olika stora. Det vita har helt annorlunda utseende än de andra - mer som en britt i kroppstyp och huvud.

tervmatte
2009-11-24 20:24
0

Lo-katten

Har du dem också i en kompostgallerbur? För då kan du räkna med att få fånga dem imorgon hi hi hi… De är så små att de kan tränga sig igenom hållen i kompostgaller Cool Jag såg exakt hur de gjorde det, först huvudet utan några som helst problem och sedan ålade de fram kroppen, och så var de friaSkrattande

Maria

Tack för en trevlig fika och för att jag fick träffa dig personligen efter alla inlägg om Wille.

Visst är de små liven jättefina :-)

Praxis
2009-11-24 20:24
0

Det är den bruna som är modigast?Glad Åh vad härligt det är att de är inne i värmen nu och kan äta sig mätta! Tycker också de är helt olika, men med tanke på hur många katter med skilda utseenden där var så är det inget konstigt. Skönt att de har varandra nu iaf, så de slipper vara rädda ensammaGlad

russin
2009-11-24 20:31
0

tervmatte - aha, jag trodde dom lyckats knö sig igenom mellan gallren. Hm, då är det nog bäst jag sover på soffan inatt och har sovrumsdörren stängdSkrattande. Jag har dock täckt halva buren med lakan, så dom ska känna kunna sig lite skyddade.

Det är sååå himla synd jag sålde min superstora hundbur för några år sedan - den hade varit perfekt nu. Stor, rymningssäker och ihopvikbar när den inte behövs. Hade lätt gått haft 4 småkissar där nattetid - och även dagtid en period om man satte upp några hyllor. Ja ja - man kanske hittar en billig begagnad någon gång - när jag blir rikCool.

Nu hör jag någon krafsa i lådan - så toadax för någon duktig liten:)

Hennum
2009-11-24 20:34
0

underbart att läsa om. :D är så glad att ungarna kommer få det bra. Men det är inte slut än, de har sina syskon kvar i kylan, vilka vi oxå ska få in.

Den bruna var modigast här med, inte sant Praxis? Men dom är små tuffingar allihopa.

Debattia
2009-11-24 20:39
0

Jättefina kissar !Skönt dom kommit in !

4. Det är väl den förening som jag tipsade om.FFF.Föreningen för förvildade tamkatter. Det är två tjejer i Teckomatorp som startat upp en undergrupp i den föreningen. Tror säkert det går låna fälla från något katthem i Malmö ifall dom här tjejerna kan fånga in de som är kvar.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

lillmymlan
2009-11-24 20:42
0

Håller tummar för att kissarna snart kommer in! :)

*Nalle Puh*

russin
2009-11-24 20:43
0

Tre tröttisar:

kattassen
2009-11-24 20:45
0

Fina rapporter om fina kissar!

Skönt att de kommit in i värmen och att de är på väg till stödhemmet. Kompostgaller är så glest att till och med min fullvuxna Sara ålar sig igenom…(Hon väger dock endast 3 kg och är smal och smidig)

Jag köpte ett plastnät på rulle med ca 1,5 cm rutor som jag kompletterade kompostgallret med. Det funkade bra. Satte ihop de båda med buntband

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hennum
2009-11-24 20:46
0

ååh så mysigt! myskissar.

lillmymlan
2009-11-24 20:48
0

Så fina de är Lo-katt Kyss

*Nalle Puh*

tervmatte
2009-11-24 20:48
0

Jag täckte hela buren med olika filtar för att de skulle känna sig trygga där och trodde att det skulle hjälpa mot rymningar, men icke så nicke… Jag vaktade dem till klockan två på natten óch då låg de och sov som små snälla änglar. Då gick jag och lade mig på övervåningen. Vid sex på morgonen blev jag väckt av något och gick ner och kollade till kissarna för säkerhetsskull. Och vad ser jag när jag öppnar dörren?

Den bruna sitter på fönsterbrädan med totalt oskylldigt min och på golvet nedanför ligger rester av ett glasljusstakeTungan ute Och då var det bara att ta på sig en morgonrock och sopa upp allting innan någon skadade sig på skärvorna. För att visst… De andra två var också ute ur buren och gömde sig någonstans. Jag letade reda på dem för att kolla om de inte har skadat sig och hittade dem då under soffan, trötta med nöjda :-)

Här var det den vita i första steg och sedan den bruna som var modigaste. Fast som sagt, så fick jag också klappa den svarta utan problem, så han ligger inte så långt efter.

Hennum
2009-11-24 20:51
0

vilka små rymlingar! Busungar.

Kan vi inte ta tillbaka dom till mig? :P jag är kär! Kyss

russin
2009-11-24 20:52
0

Hm, då kanske jag ska ta ut mina älskade exotiska växter och orkideer från sovrummet inattObestämd. Dom står där för att Lokatten inte ska nå dom.

Men frågan är om jag ska öppna buren innan jag ska sova själv ikväll - så ingen riskerar att fastna i gallret under natten. Vad tror du ?

russin
2009-11-24 20:53
0

Hennum - kärlek gör ont. Min hand bultar fortfarande efter smällen jag fickFlört.

anebit
2009-11-24 20:54
0

Såna busiga sötnosar!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Mettan
2009-11-24 20:59
0

Om katter vid Pressbyrån i Svalöv

Jag bodde i Svalöv mellan 1988 och 1997. Redan då fanns det många katter vid Pressbyrån. Svalöv är ju en landsortskommun, där villor och gårdar dominerar boendet i övriga kommundelar än huvudorten Svalöv. Man har i stort sett det gamla bondesamhällets syn på det där med katthållning. På grund av detta dominerar synen på att "katter alltid klarar sig" lite väl mycket även i själva centralorten. I övriga kommundelar är bondesamhällets syn på katter nästan helt dominerade. Där skulle verkligen TNR-metoden behövas. Har jag missuppfattat TNR-metoden, när jag säger att kommunen måste ge tillstånd till detta. Den nuvarande kommunstyrelse-ordföranden känner jag sedan gammalt, så om kommunen ska ge tillstånd går det bra att kontakta mej på spottymamma-medlem@yahoo.se, så lämnar jag mer än gärna ut vad han heter och hur man ska nå honom. Ett PM här inne är ingen idé att skicka, eftersom jag är här inne så sällan.

I Svalövs kommun, finns en kommundel som heter Kågeröd. Vid konsumbutiken där ska det finnas en kattkoloni, som stryker omkring där. Jag vet det, eftersom min dotters hankatt helt plötsligt försvann och när hon satte upp lappar, så visade det sig att katten hoppat in i en bil och följt med en dam hem. Damen fick syn på lappen och förstod att katten hade en ägare, så dottern fick tillbaka katten. Han hade lyckats få av sig halsbandet. Om det nu ska jobbas med TNR i Svalövs kommun, kan det kanske vara bra att veta var kattkolonierna finns i de olika kommundelarna.

Mettan

Hennum
2009-11-24 21:02
0

hahaha, det har du rätt i Lo-katt.

Tack så mycket för den informationen Mettan. Bra att veta.

Jag ska skriva upp din mailadress!

russin
2009-11-24 21:03
0

Oj, så det finns flera stadsdelar med kolonier i Svalöv:(

Ni tjejer kommer få ett hästjobb.

tervmatte
2009-11-24 21:06
0

Lo-katten

Nää… Fick du en smäll från den bruna? Lilla busen verkar ha fått nog av flytt och resor och säger ifrån… Jag gissar som sagt på att det är en tjej, en tjej med klös till och med :-)

Dessa tre katter verkar vara helt olika till kroppsbyggnad. Den bruna är slank och fin, den vita är rund, kort och trubbig med stort huvud och puffkinder,  och den svarta ser helt normalt ut - om man nu kan säga så.. Skulle gissa på att de inte är syskon.

russin
2009-11-24 21:08
0

Jösses vad dom är hungriga dom små. Jag hinner knappt ut genom rummet förrän maten är slut - dom har fått två gånger efter att dom kom hit.

Fast den brutigrerade är ond på mig - den fräser så fort den ser mig Foten i munnen.  Själv har jag blivit lite småkär i den vita - jag som inte ens tycker vitt är "fint" vare sig på hund eller kattSkäms. Ja jag är dum, en färg spelar ingen roll - men man kan ändå inte rå för vad man tycker. Fast denna vita är superfin - älskar den cobby kroppsformen den har.

russin
2009-11-24 21:11
0

tervmatte - jo den har nog tröttnat på att fara omkring just nu. Jäklar så den small till när jag la in fällen. Jag var ändå en bit ifrån, så den tassen nådde långt och blixtsnabbt - och väldigt hårt. Långa vassa klor har den - har hål i handen nuFlört. Skulle tro dom är skapligt stressade när dom inget fattar vad som händer.

tervmatte
2009-11-24 21:17
0

Här åt de också mycket, tömde alla skålar med blötmat och det var inte små skålar heller, ca 300ml. Sedan åt de också upp ca 2dl torrfoder. Anar mask där då de äter som små hästar…

Vad lustigt med den bruna. Här var hon helt lugn och sade inte ett ljud.. Och jag blev väldigt fast vid henne trots endast några timmar i samma hus… Jag tycker att hon är så vacker och har väldigt smart blick.

Den vita kan liknas vid en nallebjörn. En loj hane som inte orkar bry sig :-)

russin
2009-11-24 21:35
0

Åh att jag inte hade kameran i handen. När jag gick in nyss, så såg jag världens sötaste hög:)

Två ihoprullade och så den lilla svart-vita utsträckt på rygg mitt mellan dom andra två med viftande tassar i luftenSkrattande. Den vita sover så djupt att den inte ens orkar lyfta på huvudet när man kommer in, men den lilla börjar se lite busigt nyfiken ut. Randig surar fortfarande på mig…

russin
2009-11-24 22:51
0

Angående resterande kattungar i Svalöv - finns det fler som kan tänka sig vara stödhem för några små ?

Då mina kompostgaller tydligen inte är nog små i maskorna (dessa småttingar rymde ju hos tervmatte) så kan jag troligtvis bara ta den minste  utstötte:(

Jag måste kunna ha dom i bur/hage på nätterna tills dom är någorlunda tama för att det ska kunna fungera här. Jag klarar sova på soffan en natt ibland, men inte på heltid - då kommer jag inte kunna röra mig alls sen. För att kunna sova i sovrummet (där även hunden och min katt sover) så måste jag kunna ha en liten skyggis i säkert förvar nattetid - och enda säkra jag har är hundburen och den räcker bara åt en liten småtting om låda, skålar mm ska få plats:(

Baskade skit jag sålde min jättestora hundbur - den hade varit guld värd nuSkrikandes

Mettan
2009-11-24 22:52
0

#24 och 25

Jodå, det finns många kommundelar i Svalöv. Först är det centralorten Svalöv, sedan kommer Kågeröd, Röstånga, Billeberga och Teckomatorp. Alla dessa delar var egna kommuner innan sammanslagningen. Men kalla inte Svalöv för stad. Det är bara en liten landsbygdskommun, där det i stort sett bara finns EN affär. Allting finns egentligen i själva Svalöv, som faktiskt har 2 affärer plus Pressbyrån med sin minigolfbana. Innan den byggdes åkte svalövsborna till Röstånga för att spela minigolf.

Läste  här om att någon inte trodde att de var syskon, eftersom de var så olika. En kattmamma kan mer än en kandidat till faderskapet. Så var det med Kittykatt här. Hon fick 4 ungar, där den ene var helsvart, en av tjejerna svart med halva nosen vit och de 2 andra var grå och vita. Billie, som jag har kvar här är ganska mycket vit. Hon har grå överkropp, med vita ben och mage och mitt i alltihop har hon "byxhängslen" i form av 2 kraftiga vita linjer mitt emot varandra på bakbenen. Hon har en väldigt rolig teckning i ansiktet, eftersom halva nosen är grå och halva vit. Det gör att hon ser väldigt bred ut i ansiktet.

Jag googlade på Förening för förvildade katter och hittade deras hemsida här:

http://www.katt.cc/hem

russin
2009-11-24 22:54
0

#32 Jag vet kattungar i en och samma kull kan ha olika fäder - men dessa skiljer för mycket även i storlek. Den svart-vita är yngre än de andra två, helt klartGlad

tervmatte
2009-11-24 23:05
0

#32 Jag vet också att kattan kan para sig med olika hanar och få barn med olika samtidigt. Det är inte färger jag menade. De har helt olika kroppsbyggnad och störlek, ögon, jo, allt. De är helt olika varandra.

Mettan
2009-11-24 23:20
0

Cool AHA!

Jag läste nog lite väl slarvigt som inte observerade det. Det är faran med min "snabbläsning", som egentligen är ren studieteknik. Jag är yrkesskadad helt enkelt.

Mettan

Hawknestgrove
2009-11-24 23:28
0

lokatt, det finns olika kompostgaller. De som finns på Rusta är väldigt glest. Jag köpte på blomsteraffären , inte fullt så glest. MEn för kattungar, så är det för glest.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
2009-11-24 23:34
0

#36 Jag köpte på Blomsterlandet och där var det rektangulära hål som var liiite för stora på ena hållet. Jag kompletterade som sagt ovan med ett plastnät på rulle, 1.5x1.5 cm hål, som jag klippte till och satte fast med buntband utanpå gallret. Men det finns säkert olika modeller. En kattunge smiter lätt igenom ganska små hål;-)

Hawknestgrove
2009-11-24 23:36
0

Ska ner och kolla på hålen i morogn på de två galler jag har kvar i Mees husvagn

Hennum
2009-11-24 23:40
0

Det är verkligen kul med de här kattungarna, de är så otroligt olika till sättet - och utseendet. Helt olika personligheter. :)

russin
2009-11-24 23:41
0

Jag har två olika sorter, men den jag har mest av (och har gjort hagen av) är nog någon mindre hål än den tervmatte har - vi får se om dom lyckas smita inatt.

Tyvärr har jag i dagsläget inte råd köpa hem grejer - det är väldigt knapert. Har en kastrering av Lokatten framför mig oxå som jag måste lägga undan till.

För tillfället måste jag hålla tillgodo med det jag har:(

russin
2009-11-24 23:42
0

Jösses vad de går på lådan de små. Jag har varit tvungen rensa två gånger redan, då jag inte har en riktig kattlåda åt dom - har en fotbalja. Fast dom använder den duktigt:)

Hennum
2009-11-24 23:51
0

jag tror inte de hann kissa o bajsa så mycket hos mig, var nog för rädda. så de har säkert mycket på lager som ska ut :P

maggan47
2009-11-25 00:34
0

vilken härlig läsning, om kissarna, vaart ska dom nu, alla 3

nyfikén Maggan47

russin
2009-11-25 00:37
0

Dessa 3 ska till en stödfamilj utanför Norrköping.

Just nu är jag lite orlig för den vite, men den äter och går på lådan i alla fall. Det har jag sett.

Dock väldigt apatisk jämför den de andra två. Dom andra är visserligen rädda, men ändå väldigt nyfikna och främst då på Lokatten (som är skitsur) - med den vite bara ligger med slutna ögon och fräser tom åt sina egna kompisar om dom kommer för nära:(

FFKTeckomatorp
2009-11-25 00:38
0

FFK Teckomatorp finns här inne nu.

Vi söker själva stödhem/permanenta hem  för flera katter. En del har vi blivit tvugna att ha hemma hos oss.

Vi har fällor och burar, om ni kan ordna stödhem, så kan vi hjälpas åt att fånga in dem.

Praxis, du har vårt tel.nr

russin
2009-11-25 00:41
0

Härligt att höra från er tjejer:)

Jag har som sagt lovat bli stödhem åt den lille utstötte svart-vita kattungen som finns vid pressbyrån - bara det går ordna transport hit igen, men det tror jag.

Jag ska kolla med de andra två ungarna om det finns någon mer här som kan ta dom ifall jag inte kan - det beror på hur natten blir här med nuvarande därifrån.

Praxis
2009-11-25 00:41
0

#45, jag har mailat er också, vet inte om ni sett det än? Hade lite idéer om ni vill samarbeta med oss om svalövkatterna. Fast kanske mailet hamnat hos malmögruppen, skickade till ffk@live adressen.

FFKTeckomatorp
2009-11-25 00:58
0

Vår email är ffk.teckomatorp@live.se så mejla gärna igen.

Nu är det nannedax, höras i morgon.

Dagoe
2009-11-25 01:00
0

Det behövs ingen tillstånd från kommunen att driva TNR. Jordbruksverket och den dåvarande djurskyddsmyndigheten har både yttrat att det inte finns lagliga hinder att jobba med TNR.

Sjävklart ska man dock hålla sig till djurskyddslagens krav. Det innebär bland annat att man ska söka tillstånd hos lst om man har hand om fler än 9 katter. Om man vill göra det är upp till var och en tycker jag ;)

Här hittar ni en skrivelse från Gbs katthjälp som komenterar SJV:s åsikter om TNR, bland annat tillståndsdelen: http://v2.goteborgskatthjalp.com/images/docsdownload/TNR/svar%20till%20sjvs%20skrivelse%20med%20dnr%2031-3606-09.pdf

monsi
2009-11-25 07:58
0

Kan fortfarande hjälpa med att få in den lille.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

bymaruska
2009-11-25 08:32
0

Lo-Katt

Jag tror du har rätt vibbar om den lilla vita, den är lite för loj. Jag kände samma sak på vägen upp igår. Den bara låg ner och när jag stannade så var jag tyungen att skaka till buren för att se om den var OK jag blev lite orolig innan den tittade upp. Den behöver kollas upp! 

Hoppas natten har varit problemfri….

//M-H

maggan47
2009-11-25 11:22
0

hoppas lilla vita kryar på sig

Maggan47

russin
2009-11-25 11:40
0

Nu har vi överlevt nattenSkrattande.

Jag är lite stel idag, för jag gjorde så att jag sov på soffan inatt och öppnade buren till katterna i sovrummet - vågade inte riskera någon ev skulle fastna i gallret under natten.

När jag in imorse, så var svart-vit och randig ute, men vita låg ihoprullad i buren och sov - vete tusan om den alls varit uppe under natten och gått. Jag är lite orolig för den trots att den både äter och går på lådan (jag sett den äta och bajja).

Kan iofs vara så att den gör tvärtom, alltså agerar inåt pga stressen men den ska veterinärcheckas (även dom andra). Den borde vara mer på tycker jag. Dom andra visar intresse och nyfikenhet för min katt, men den vite bara rullar ihop sig ännu mer och sover.

Jag ska prata igenom med andra stödhemmet senare om hur vi ska göra med den.

destiny
2009-11-25 11:56
0

Hoppas det går bra med alla kissarna. Dom är verkligen jättesöta alla tre. Kyss

FFKTeckomatorp
2009-11-25 12:35
0

Den vita såg jag för 1 v. sedan ungefär, pigg och frammåt, hoppas han inte mår dåligt den lilla sötnosen.

russin
2009-11-25 12:40
0

Jag misstänker att den inåtagerar - alltså "gömmer" sig/stänger av istället för att utåtagera som dom andra två gör.

Det har ju varit otroligt omtumlande för dom små liven senaste dygnen, så det tar givetvis en tid innan dom landar ordentligt. Men dom ska kollas upp ordentligt:)

Jag är glad att ingen av dom verkar ha varken öronskabb eller några andra synliga problem - inget jag kunnat sett i alla fall hittills. Det är bara svart-vita som har ett litet skrubbsår på nosen, men det ser fint ut. Dom är även jättefina i magen och inte minsta antydan till stressmage/diarre.

FFKTeckomatorp
2009-11-25 12:48
0

Ja, de har ju åkt en bra bit. Skönt att de fått hjälp.

kattassen
2009-11-25 13:48
0

#53 Hoppas alla mår bra. Den lilla vita kanske bara är så trött nu när h'n äntligen kommit in någonstans där h'n kan få sova och ha det lugnt och skönt. Vi får väl hoppas att det är så.

Praxis
2009-11-25 15:07
0

På fredag kommer infångsförsök av den lille äga rum. Jag åker dit med FFKTeckomatorp. Håll tummarna!

russin
2009-11-25 15:14
0

Åh vilken härlig läsning:)

destiny
2009-11-25 15:22
0
monsi
2009-11-25 15:40
0

Okej! Då gissar jag att ni inte behöver min hjälp.

Har hållt mig berädd med hund, häst vakt o skjuts fall någon av er skulle höra av er.

Lycka till! Hoppas ni får tag i den lille nu.

FFKTeckomatorp
2009-11-25 15:49
0

Hej alla :) Hoppas verkligen att vi får fatt i den lille på fredag, men det ska säkert gå med lite tålamod.

Appropå att de äter som hästar, så tänk på att inte låta de äta för mycket på en gång … vi fick en kattunge som bara är skin och ben dumpad utanför vårt hus. Veterinären sa att de kan få tarmvred om de får äta så mycket som de vill på en gång … alltså många mindre mål mat helst till katter som inte har haft tillgång till mat på ett tag.

Hoppas allt går väl :)

Sophi, FFK Teckomatorp

Praxis
2009-11-25 15:50
0

#62, monsi det var hemskt snällt att erbjuda dig. Denna gången eftersom det brådskar så med den lille kommer vi endast ta denne. Vi har inte ordnat transport för den ännu så den får vänta till sen kan få skjuts till norrköping. Dock kommer vi försöka få tag i de andra ungarna, då kan det behövas hjälp igen. Och sen har vi ju alla de vuxna som måste kastreras…Känns som om detta kommer bli ett stort projekt.

maggan47
2009-11-25 20:02
0

håller tummarna för den lille

Maggan47

russin
2009-11-25 20:11
0

#63 - de har fått små portioner, fast ofta - just för att jag förstår dom är lite svultna.

Nu är dom i alla fall i sitt permanenta stödhem och har ett helt rum att tillgå:) Det gick relativt smidigt få in dom i burarna och det var bara den vita jag fick lyfta lite - dom andra gick in självmant med lite push bakifrån.

ps: just nu är det livat värre hemma - Lokatten har precis satt igång sitt första löp. Lite tidigt tycker jag för lillskiten - men, men. Det blir en kastrering i julklapp för henneTungan ute

maggan47
2009-11-25 20:15
0

nya stödhemmet är inte medlemmar här, vore kul att få uppdateringar, kan du inte tipsa dom,

hur gammal är Lokatten nu, kan ju börja löpa vid ca 5 månaders ålderFlört

Maggan47

russin
2009-11-25 20:37
0

Jag sak absolut tipsa dom. pia-app är ju vänner till dom, så självklart kommer vi få info om hur det går med dom:)

Vad gäller Lokatten så är hon ju strax över 5 månader, så helt klart kan hon börja löpa nu. Hon började bli extra pratig igår morse (hur nu det är möjligt som hon snackar jämt !), så jag misstänkte det var på gång - och nu är hon kär i min dotters pojkvän:)

Hennum
2009-11-25 20:45
0

ja, det är jättebra att veta att du gärna vill hjälpa till, monsi! jag ska ha dig i åtanke när vi behöver hjälp nästa gång.

Angående att den vita är lite inbunden, låter jobbigt. Hoppas att det kommer gå över, det gör de väl, när h*n fått vara på ett ställe lite längre.

russin
2009-11-25 20:54
0

Hennum - det tror jag säkert. Även djur reagerar olika känslomässigt och vissa agerar utåt och andra inåt när dom blir stressade. Nu kommer dom få lugn och ro, samtidigt som dom får börja bekanta sig med människor i sina egna takter:)

Igår kväll så slog lilla randig några slag på en papperstuss - så den är helt klart mest framåt och nyfiken:)

tervmatte
2009-11-25 21:13
0

Skönt att höra att natten och transporten till stödhemmet gick bra. Jag saknar den bruna skönheten.. Buuuu….

Jag undrar också hur de har det i det nya hemmet och väntar med spänning på uppdatering.

tervmatte
2009-11-25 21:17
0

Hörde med min man nyss och om ni lyckas fånga den lille till helgen så kan han ta med sig den upp på söndag.

Han ska nämligen till Helsingborg och åker hemåt runt kl.14 på söndag

russin
2009-11-25 21:19
0

tervmatte - så bra. Ska kolla om vi kan fixa transport från er sön eller mån hit.

Hennum
2009-11-25 21:20
0

det hade ju inte varit dumt. Hoppas det kommer funka.

Praxis
2009-11-25 21:22
0

#72, Åh vad bra! Lillen kommer vara hos mina föräldrar under helgen om vi fångar honom då Hennum inte kommer vara hemma så mycket. Vi är bortbjudna på söndag här i Lund, tror inte de kommer ha bil med sig då men ska nog gå  att lösa så att vi kan lämna den i helsingborg då. Kanske kan ffk hämta den och lämna den till din man? Jag kan betala bensinen.

FFKTeckomatorp
2009-11-25 22:44
0

Vad bra med transport på söndag! Tyvärr kan vi inte hjälpa till med att köra katten till helsingborg på söndag. Vi är upptagna med "Kattens dag" och ska stå med information hela helgen i Kävlinge bland annat. Hoppas att det löser sig på annat vis Glad

Praxis
2009-11-25 22:59
0

Hmm…Vi måste vara i Lund på lördag kl 14. Hade hoppats på att vi kunde lämna katterna i teckomatorp på söndag morgon. Ska försöka lösa det på annat sätt!

Praxis
2009-11-25 23:01
0

Finns det någon i närheten som kan lämna över katten i helsingborg på söndag klockan 14?

Praxis
2009-11-25 23:03
0

Eftersom vi har transport till hultsfred, ska vi bara ta den lille eller ska vi ta fler?

russin
2009-11-25 23:19
0

Bara den lille tyvärr - jag kan inte ta med pga skaderisken/smitningsrisk med kompostbur. Måste använda hundburen i början nattentid och då får bara den lille plats om det ska bli komfortabelt med kattlåda, matplats och bädd. Ska fixa hylla i buren oxå.

Givetvis får den gå lös dagtid i rummet - men ha låda och matplats i buren, så den känner sig hemma där på nätterna.

Praxis
2009-11-25 23:23
0

OK! Ingen annan i norrköping som kan ta ungar? Nu när vi har transport alltså, annars får de andra ungarna vänta tills det dyker upp.

russin
2009-11-25 23:26
0

ska höra med pia-app imorgon. Hon är inte hemma för tillfället.

russin
2009-11-26 20:32
0

När imorgon ska ni ger er ut och försöka fånga lillsnutten ?

Hawknestgrove
2009-11-26 20:56
0

HAr fått en förfrågan om en som vill att jag ska ge en liten peng till de här kissarna. Jag har fått en sak och personen vill inet ha betalt utan vill att jag lägger en slant till dessa. PM:A mig vart jag ska sätta in slanten

russin
2009-11-26 21:12
0

#84 - ska höra med pia och föreningen 9 liv (inte fått tag i henne än) - det är ju dom som står för kostnaderna här. Borde gå att öronmärka pengarnar för dessa kissar.

Kanske Maruscha annars vill ha hjälp med bensinpengar om hon ännu en gång ska åka 40 mil för att hämta lillkissen.

Hawknestgrove
2009-11-26 21:21
0

jättebra!

Hennum
2009-11-26 21:31
0

Vad snällt att någon vill att pengar ska gå till dessa! :D

Hennum
2009-11-26 21:32
0

Vad snällt att någon vill att pengar ska gå till dessa! :D

Praxis
2009-11-26 21:39
0

Vi ska dit vid två. Har fortfarande ingen transport av kissarna till helsingborg på söndag. Någon som kan ställa upp och köra? Vi kan lämna katten på morgonen hos den personen, men ska på släktträff klockan 14.

kattassen
2009-11-26 21:58
0

#85 Lo-Katt du vet väl att vi har Daisys-reskassa för transportkostnader!

Jag länkar här:

Daisys reskassa

pia-app
2009-11-26 22:15
0

Hej

Nu är jag hemma från minisemestern i Lübeck. Mysigt men jag har undrat massor hur det har gått för kattungarna så det första jag gjorde efter att ha hälsat på våra egna kissar förstås var att rusa ner till datorn samt ringa Lo-katt.

Tyvärr har vi i nuläget ingen som kan ta några fler katter alls faktiskt förutom Lo-katt som tar den lilla, men jag hoppas att det kan finnas någon annan som kan hjälpa till.

Till Hawknestgr som hade en som ville skänka en slant till kattungarna (ska kolla om Maruska vill ha bensinpengar) så kan ni sätta in dom på vårt bankgiro 430-7823. Vi är jättetacksamma för bidrag.

En jättekul nyhet! När vi kom hem så låg det ett kuvert här med tillstånd från Länsstyrelsen att vi får ha som mest 20 katter i stödhem. Så nu ska vi så fort som möjligt gå ut i tidningen och berätta om oss och söka fler osm vill vara stödhem.

Vi kan äntligen börja lägga ut katter som kan adopteras på får hemsida. Vi har inte vågar tidigare då det finns dom som vill göra allt för att sätta käppar i hjulet för oss.

Stödhemmet för kattungarna är hos min jobbarkompis Pether så rapport kommer i morgon när jag träffar honom.

russin
2009-11-26 22:19
0

#90 Okej - kanon att veta om Daisys reskassa.

Hoppas nu det löser sig så någon kan lämna över katten för transport - så inte allt stupar pga det.

Tyvärr blir det bara lillkissen ni kan inrikta er på, för det finns inga fler stödhem för tilfället i Norrköping. Hoppas någon nere hos er kan ställa upp framöver för dom andra.

bymaruska
2009-11-26 22:20
0

Jag har svårt i helgen att åka hela vägen till Hultsfred, jag skulle kunna åka halvvägs söndag em. När det gäller bensin peng så är det mitt bidrag till missarna, jag kan även betala för bensin för den som kan tänkas möta mig halvägs upp mot Norrköping.

mån-tis är jag helt rökt med tid.

Ni får höra av Er!

"maruska"

russin
2009-11-26 22:25
0

Vad du är gullig MaruskaSkrattande

russin
2009-11-26 22:26
0

kattassen - vart hittar man plastnät ? Pris ?

bymaruska
2009-11-26 22:31
0

En fråga som kanske någon klok kan svara på?

får man länka här till ett annat forum, jag tror vi att vi kanske har ett ev. problem här runt Norrköping som allafall för mig inte känns riktigt bra, möjligt det redan är känt här sedan tidigare och kanske helt OK, men jag är typ illa berörd.

"maruska igen"

russin
2009-11-26 22:34
0

Jag tror säkert du får länka om det gäller katter i nöd - fast du kanske ska starta en ny tråd, så det inte trasslar ihop det med Svalövkissarna.

bymaruska
2009-11-26 22:41
0

Lo-katt jag har skickat ett PM till Dig!

maruska

kattassen
2009-11-26 22:41
0

#95 Kolla på Blomsterlandet, Plantagen eller Jula kanske. De större stormarknaderna som har trädgårdsprylar kan ha.

Cheapy hade en variant. Det är ju ett slags nät man kan sätta runt buskar o dyl. tror jag. Trädgårdsmarknader i övrigt är ett hett tips.

Hawknestgrove
2009-11-26 22:43
0

lokatt, prova på ÖB

kattassen
2009-11-26 22:44
0

Ja ÖB glömde jagFlört

russin
2009-11-26 23:08
0

putt för lösning av transport om lillen/lillan fångas imorgon

Praxis
2009-11-27 00:02
0

Jag hittade fyra annonser på blocket av folk som sökte kattungar. Har mailat allihopa. Håll tummarna!

Praxis
2009-11-27 08:31
0

Yesss, fick ett svar nu på morgonen om en som var intresserad av att ta emot en unge efter nyår då de flyttar in i en ny bostad, kanske tom lite tidigare.

russin
2009-11-27 12:20
0

Härligt Praxis:)

Jag håller en stenhård tumme idag att allt går som det ska - och att även transportfrågan för den lille ska kunna lösas - både så den kommer iväg och att någon på söndag kan åka halva vägen och hjälpa Maruska.

kattassen
2009-11-27 12:51
0

Håller tummarna för att lill-fisen kommer in i dag!Glad

Är det transport mellan Lund  och  Helsingborg på söndag vid 13-14-tiden som behövs??

Praxis
2009-11-27 13:02
0

#106, ja precis. Eller egentligen från Malmö. Men vi kan lämna katten till den personen  på morgonen.som kan lämna katten i helsingborg vid 14tiden.

russin
2009-11-27 13:35
0

Det behövs även transporthjälp en bit mellan Hultsfred (från tervmatte) och Norrköping. Maruska hinner bara åka halvvägs ner på söndag em och erbjuder även bensinhjälp till den som kan möta henne halvvägs då hon har svårt kunna åka 20 mil tor (40 mil) på en dag igen.

Se inlägg #93

tervmatte
2009-11-27 13:40
0

Min man hem ca kl.18-19 på söndagkväll.

Kissen kan vara kvar här tills på måndag om inte Maruska hinner på söndag.

russin
2009-11-27 13:43
0

Okej, det är så pass sent. Tyvärr kan inte Maruska åka alls mån-tis vad jag fattat.

russin
2009-11-27 13:47
0

Ingen annan som har vägarna förbi Hultsfred och mot Norrköping söndagkväll eller måndag ?

Jag har ingen bil, så jag kan inte åka en meter tyvärr.

kattassen
2009-11-27 13:58
0

#107 OK då vet jag. Har flaggat lite på FBFlört

Denna kommentar har tagits bort.
kattassen
2009-11-27 14:34
0

Wow vilket inlägg!!Skrattande (sååå långt!)

Hawknestgrove
2009-11-27 18:51
0

puttar…..Problem med detta inlägg

tervmatte
2009-11-27 19:14
0

Tack Anebit :-)

tervmatte
2009-11-27 19:23
0

Hur många kattungar finns det kvar där?

Lo-katten tar ju en och så har en person från annonsen också hört av sig. Kan inte annars personen från annonsen ta lillkissen som Lo-katten ska ha ?

Skulle vi kunna starta ny tråd med all fakta? Hur många katter som är kvar, hur gamla de är, osv? Då blir det mera överskådligt för alla.

kattassen
2009-11-27 19:28
0

Jag tänkte om det gick att samordna med det som skall hända i denna tråd:Obestämd Men det kanske inte stämmer i tid och rum så att säga.

Mellanlandning i Helsingborg

FFKTeckomatorp
2009-11-27 19:34
0

Idag såg vi 4 katter förutom de två som vi fångande in. En svart, en grå/vit en svart/vit och en tigrerad med lite längre päls. Svårt att säga ålder på dem, men ingen var så liten som de två vi fångade in.

Infångandet gick mycket bra, snabbt och lätt Glad

kattassen
2009-11-27 19:37
0

Men oj vad bra! Skrattande Då är det 2 stycken mindre kissar nu som är inne och skall vidare på söndag eller?

russin
2009-11-27 19:37
0

Fick ni tag på minstingen ? Vilken ålder tros den vara i ? och vad är den andre för en stackare ?

monsi
2009-11-27 19:42
0

Bra ni fivk tag i två små.

Ny tråd tycker jag låter jätte bra för denna börjar bli seg att få fram allt i.

FFKTeckomatorp
2009-11-27 19:45
0

Ja minstingen är infångad, han kom fram direkt ur buskarna och var mycket nyfiken och hungrig :) Den är ur söt …och lyckades rymma ut i ett rum i vårt hus när jag skulle kolla hur den hade det i buren. Så allert och snabb är den minsann. Den lät lite på andningen så håll koll på det … ev behöver han/hon träffa en veterinär, men vi hoppas det inte är något allvarligt. Svårt att säga hur gammal den är för den är ganska smal … men cirka 10-12v…ungefär.

Den andra vi fångade in dök upp strax efter vi fångat den första. Den är tigrerad och något större än den lille. Som jag förstod det så stannar den här nere i Skåne, det är stödhem på gång till den.

Nu har de båda åkt till Malmö  Glad

lillmymlan
2009-11-27 19:46
0

Hurra så bra att 2 kissar till har kommit in Glad

*Nalle Puh*

monsi
2009-11-27 20:05
0

Underbart.

Perfekt att starta en ny tråd med.

russin
2009-11-27 20:06
0

Härligt, men då vet jag ungefär hur pass jag ska hålla den lille rymmaren - det lär bli stora tygburen nattetid så den inte slinker mellan nätTungan ute. Självklart ska det veterinärkollas ganska så snart om den har lite jobbigt med andningen. det kanske är så att den behöver antibiotika.

Nu är det bara transporten upp hit som behöver lösas.

Praxis
2009-11-27 20:13
0

Lillen, som jag kallar Axel är inne! Den tigrerade ska vara hos Hennum, men jag har eventuellt ett stödhem på gång :D och transport till helsingborg har jag fått erbjudande om :D TOPPEN! Vart i helsingborg ska lille axel överlämnas?

russin
2009-11-27 20:19
0

Vi vill ha bilder, så vi kan få se domSkrattande

Hawknestgrove
2009-11-27 20:19
0

Åh så underbaert att den lille minste är inne! OCh de andra förstås också!

kattassen
2009-11-27 20:23
0

Nu glömmer ni inte att "ansöka" om bidrag från Daisy-kontot om ni behöver bensinpengar. Alltid lättare att få folk köra om man kan erbjuda att betala för bensinen Flört

russin
2009-11-27 20:29
0

#130 - fast vi har ingen att erbjuda än så länge.

kattassen
2009-11-27 20:43
0

#131 Tänkte mest att det kan vara bra att använda som "lockbete". Flört

tervmatte
2009-11-27 21:29
0

Praxis

Min man kan ta över Axel i Ättekulla vid Saba Frukt och Grönt. Ni kan googla fram var det ligger, tydligen ska det vara jättelätt att hitta dit. Så kan ni ringa till min man innan ni kommer dit så kommer han ut (han kommer troligen stå vid port 5 med sin lastbil med det är inte säkert)

Pia-app

Stort grattis till tillståndet! Nu kan ni börja hjälpa missar på riktigt och helt legalt :-)

Maruska

Kan du hämta Axel på onsdag? Pga tidigare erfarenhet med kattungar och kompostgaller så kommer lillen att få bo i en flygbur till hund fram tills du/eller någon annan hämtar den.

russin
2009-11-27 21:49
0

men hörrni - jag vill se bilder nuFlört

maggan47
2009-11-27 22:08
0

vad lättad jag blev, 2 kissar inne, och den lille har jag varit så orolig för, underbar början på helgen, och som sagt bilder,Flört

Maggan47

tervmatte
2009-11-27 22:27
0

Jag vill också se bilder ju… Tungan ute

russin
2009-11-27 22:43
0

Är dom så små att dom inte fastnar på bildFörvånad

russin
2009-11-27 23:29
0

Jag har startat en ny tråd, så denna kan låsas.

Svalövkatterna del 2

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer