Forts JP nr 18
Startar ytterigare en tråd här lägg den på rätt avdelning ni som kan…
Jag är enig med, att ur vår synvinkel, så borde två stycken åka upp och kolla hemmet. MEn om man ser det objektivt, så är det inte något vi kan bestämma över. Det slutliga beslutet är faktiskt PRaxis, det är hennes katt. Hon kan om hon verkligen vill, se till att hennes katt kommer från stället och vem som hämtar är egentligen oväsentligt.
Och lås tråd nr 17
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#0 Kan bara hålla med.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det som förvånar mig mest är att om nu damen verkligen vill behålla JP varför har hon fortfarande inte nätat in balkongen som var ett krav från början?
Hade det varit jag så hade jag varit orolig att någon skulle komma och ta tillbaka JP på grund av en sådan sak.
Praxis har ju skrivit att hon har både en dotter och vänner som kan hjälpa till.
ja och hur vi vrider och vänder på deta, så har damen inet betalat något för katten. En gåva till ettt djurhem är inte likvid för ett djur. Dessutom, så är det inte kattens ägare som har sagt att det är Ok att lämna pengar till valfritt djurhem. Så det håller inte juridiskt. Vad jag önskar höra som i mogotn, först och främst och jag är nog inte ensman om det, är att JP LEVER!!!!! För det har vi noll bevis för i dag
Vart finns beviset att Praxis äger JP?
Varför skickades ägar ändrings papper med JP?
Jag förstår tanten att hon är besviken på er, här finns en tant som är villig att hjälpa en hemlös katt. Hon gör säkert det bästa hon kan.
Vad gör ni för att hjälpa henne? ringer hennes dotter, pratar om att ringa bistånds handläggaren. Riktigt kränkande, jag förstår att tanten är jäkligt trött på er.
Att ni anklagar tanten, när det är ni som ska hjälpa henne hur en skygg katt reagerar.
Ni visste att tanten inte hade någon erfarenhet av skygga katter, hur i hela friden tänkte ni när ni tyckte att JP var en lämplig katt för henne?
Ni visste att tanten var funktionshindrad och varför reagerade ingen då?
Du Bumbis skrev att du tyckte att hemmet var bra för JP, varför?
#4 Läs alla trådar, där finns svaret på dina frågor.
#3 Jag tror inte att hon skulle gå med på ett besök imorgon om hon inte hade JP kvar.
Men det är konstigt att alla dessa vänner hon enligt utsago har som kan hjälpa henne att fånga JP om han rymmer, inte har hjälpt henne att näta in balkongen ännu. Det är ju mycket enklare än att försöka fånga in katten. Det borde väl ändå vara ett krav imorgon, att balkongen ska vara innätad när besöket görs? Annars kan ni ju inte veta om den någonsin blir innätad alls.
Lycka till med besöket imorgon Desireesmeralda eller vem det nu är som ska dit. Du är den ende som kan föra JP's talan för han kan inte själv tala om vad han tycker. Var kritisk, men vänlig mot damen såklart. Ett leende och några vänliga ord brukar man kunna komma långt med.
Hoppas att det löser sig till det bästa för alla parter.
#4 jag trodde att hemmet verkade bra för från första början för damen hade sagt att hon hade all tid i världen samt en granne som tagit hand som en "problemkatt" som även hade innätad balkong. Damen skulle därfär också näta in åt JP.
Jag läste aldrig någonstans att damen var rörelsehidnrad och skulle ha svårt att kunna sköta lådorna mm.
Ja, vad händer om balkongen inte är innätad som var sagt skulle ha gjorts? Antagligen så blir svaret, JP blir kvar tanten lovar ska näta in den, så vid besök 2 den ej är innätad så får tanten en ytterligare respit att näta in.. Kommer väl fortsätta så antar jag tiden utvisar. För på detta sätt så slipper de lägga ner ytterligare jobb, tid etc leta nytt hem åt JP samt transport.. Om det nu är där endel av skon klämmer..
MArad, nu ställer du en fråga, som jag också blir frågande om. ÄGarändringspappper? HAr det lämnats ut såna? MIg veterligt så är det bara det blå kortet, som bevisar kattens chipmärkning som lämnats med. Och det är INTE något bevis för äganderätt. Det är helt andra saker.

Leta ett nytt hem åt JP behöver vi ju inte kämpa med, vi har ju Debattia. Så det, mymlan, är inte relevant.
Det är bättre att vi har en som besöker henne, den personen som det var bestämt, och att allt går bra. Än att vi ändrar allt nu i sista minuten och så blir hon stressad och orolig och så får ingen besöka alls.
Kanske kan hon tänka sig att kusten kan komma och hälsa på lite senare, inte vet jag. Men då får man bestämma det lite tidigare och inte ändra det dagen innan.
Jag anser bestämt att det är bäst att göra så som det är planerat nu, istället för att ändra planerna. Det blir rörigt och jobbigt för alla.
Desireesmeralda erbjöd sig när ingen annan gjorde det och därför har vi bestämt med henne nu, varför erbjöd sig inte kusten innan, när ingen annan gjorde det?
Imorgon ska besöket bli av och jag väntar med spänning på en rapport, precis som ni. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#4 Jag instämmer med dig vad gäller att ringa dottern och tala om att ringa biståndshandläggare; det var grova övertramp.
Personligen var jag inte så aktiv här just när hemmet hittades och JP flyttade (jag har ett liv också) Det första jag hörde talas om rörelsehinder och hemtjänst var när mison lämnat JP och jag såg bilden från badrummet med hjälpmedel som jag - som blivande ssk - kan räkna ut vad de är till för.
Hade jag vetat kan du lita på att jag yttrat mig!
Som jag tidigare skrev: Självklart ska man ha en katt om man är funktionshindrad, men inte en katt som kräver extra!
Jag har inte fått svar på huruvida den som placerade katten där kände till de verkliga förhållandena, så jag vet inte hur de tänkte.
Fast jag kan ju fråga igen: Hur tänkte ni då?
En skygg katt hos någon som har noll erfarenhet, är rörelsehindrad och beroende av att hemtjänsten tömmer lådan - nej det är ingen bra kombination.
Men varför inte rätta till misstaget nu då?

Undrar samma som du kattematten o vi är många som ställt den frågan.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Vi håller på och rättar till misstaget, vad tror ni här, att vi sitter och fikar eller något och gör allt annat än att rätta till misstaget?
Grejen är den att misstaget rättas inte till på en dag.
Del ett i att rätta till misstaget är att göra ett hembesök, vilket desireesmeralda kommer göra i morgon vad jag förstått.
(om det nu är ett misstag att han bor där. det vet vi inte. men det var kanske ett misstag att flytten gick så snabbt. Kanske hade det varit bättre för honom att frysa en vecka extra i debattias användbara sommarbur, och allt hade varit genomtänkt och kollat, än att man gör det nu i efterhand?)
#13 Vad händer om balkongen inte är innätad som det var sagt den skulle vara?
Lägger härmed de blurrade scannade kopiorna i den här tråden. Anledningen är, att en GÅVA inte är detsamma som LIKVID för en vara. När det dessutom är rekommenderat av en tredja person, så har dessa pengar föga juridiskt värde i sammanhanget och jag kan gladeligen ersätta dem i så fall.

#14 Min gissning: Det kommer inte att hända nånting alls.

Jag hanterar betalningsfrågan med Damen. Tycker inte det är lämpligt att lägga ut kopior på hennes betalning på denna tråd och diskutera detta mera. Jag har redan sagt att jag sköter detta med damen, var snälla och respektera detta så vi kan sätta punkt för den diskussionen.
Jag har pmat Kusten och vänligt avböjt hennes erbjudande om att besöka damen. När jag bad om någon som kunde åka dit erbjöd sig ingen, sen fick jag tag på Desireesmeralda och bestämde ett möte med damen. Efter detta så erbjöd Kusten sig och då tycker ni att jag ska ringa damen och ändra på allt. Säger jag något till damen så ska hon kunna lita på detta, jag tänker inte ändra i sista minuten för att ni kräver en person till. Som jag sagt så är desireesmeralda den jag tycker är mest opartisk när det gäller JP. Däremot kan ni ge henne tips på vad hon ska fråga damen om ni vill. Jag själv kommer komma överens med desireesmeralda vad jag vill ha ut av besöket.
Är du säker på att det är det blå kortet ifrån veterinären som lämnats till damen?
Det är ju det papperet man skickar till SKK för att registrera sig som ägare.
Stog inte Praxis redan som ägare på katten??
Kommer inget mer säga för det finns än obesvarade frågor som jag antar aldrig kommer bli besvarade.
Ni ser bara till Tantens bästa hennes villkor Inte JP´s bästa. Jag har själv värk etc och skulle personligen aldrig ta på mig en skygg katt eller där jag måste krypa på golvet etc eller känna jag måste vara beroende av andra för klara katten.
Ni har skött placeringen dåligt kan bara hoppas alla andra placeringar skötts bättre att det görs hembesök då de får studera kontraktet, de får en betänke tid, kontrakt skrivs på samtidigt som betalning görs sedan kommer Varan dvs katten då de uppfyllt era krav.

#20, tradigt att du tycker så

OK Praxis vad gör ni om kraven i kontraktet inte är uppfyllda, som t ex innätad balkong?
Alla måste väl få göra sina misstag? Ingen kan väl vara perfekt i alla lägen?
Huvudsaken är väl vad man gör sen, rycker på axlarna eller försöker göra det bästa av sina misstag?

Balkongen kommer nätas in, det är inte gjort än och jag har talat med damen om detta. Vi håller på att lösa detta.
Enligt Hennum så frågade tanten efter veterinär besiktning pappret då det enda pappret hon hade fått var vacc intyg och ägar ändringspapper från SKK
ja den som har det i minne, är ju Mison, som lämnade över.
OCh varför jag la ut de blurrade kopiorna öär för att den formuleringen är gåva. Alltså ingen likvid för någon katt. Finns inget som avslöjar något om person i detta.
Hennum, du skrev:
"varför erbjöd sig inte kusten innan, när ingen annan gjorde det?"
Det ska jag svara på. Jag har legat i lunginflammation (sviter efter influensan) och är fortfarande inte helt frisk. Tanken slog mig ändå då, att åka upp, men det inser nog vem som helst att det hade varit vansinnigt. Ett tack hade varit på plats från din sida HENNUM, att det finns folk som är villiga att ställa upp. Fastän allt detta, med att besöka JP, egentligen skulle legat hos er ansvariga.
Så jag bollar iväg frågan till dig: Varför Hennum, erbjöd inte DU dig, när ingen annan gjorde det.

Ja det är väl annan fråga som man kan undra vad som hände med det. Blev stackars JP försäkrad?
Han skulle ju besiktigas för försäkring och det ville hon att nån annan skulle betala. Blev det någon försäkring?
Jag har hållit er två, PRaxis och Hennum väldigt högt förut, men så besviken jag är! Ok, jag skulle kunna förstå oviljan till en viss del, om inget utrymme fanns för lille JP att inhysas. MEn nu finns det en kärleksfull plats, som tar emot honom med öppna armar. JAg kan inet hjälpa, att det verkar, som om ni på ren svenska s****r i Jp. Eller så är han borta och ingen vågar säga något. JAg är den första att be om ursäkt, om det i morgon visar sig att allt är Ok och att det finns en deadline för innätad balkong. MEn nu så är jag så lessen på ert beteende, så jag nästan grinar. JAg kommer inte ihåg hur mycket jag varit med och gett till lille Jp, men jag vet, att jag inte är ensam och definitivt inte den som gett mest. Finns folk här inne som gett väldigt mycket pengar, för att den lille ska ha det bra! Och så blir vi alla lönade med denna nonchalans. USch på er säger jag bara.
Man får hoppas att vi som månar om JP får information efter besöket imorgon, och det helst så fort som möjligt. Ni som tycker att vi "bråkar" ang. JP det gör vi för att vi bryr oss om honom, om ni hade informerat från början så hade det säkert blivit en lugnare diskussion här. Men som det varit hitills så känns det som ni mörkat vissa saker och sånt är aldrig bra.
Det är A och O med information vad det än gäller.
Oj, vad trådarna om JP springer iväg. Hoppas han får komma till ett stabilt hem snart.
Vilket löjligt bråk om en eller två personer ska åka och hälsa på tanten. Det är väl bara att åka dit båda två. Träffas utanför och ringa på hos henne. Kan inte förstå varför tanten skulle få ett sammanbrott om det kommer två istället för en. Såvida hon inte har något att dölja.
Visst Kusten erbjöd sig inte på en gång, men hon har gjort det nu. Tacka och ta emot. Det krävs inte mer av tanten om det kommer två istället. Fikabrödet skulle ju tjejerna ha med sig själva. I värsta fall får väl en av dem avstå från kaffet, om inte det skulle räcka.
För mig känns det som om ni har kommit överens om att säga att allt står rätt till, även om det inte gör det. Och vill därför inte ha med Kusten, eftersom hon inte skulle acceptera det. Jag kommer iaf alltid att undra om ni verkligen säger sanningen efter besöket imorgon…
ja jag betvivlar inte desire alls och kan faktiskt förstå att man inte vill ha fler som stövlar in i ens hem., men vad jag blir ledsen på är att ägaren till Jp inte verkar bry sig om att tala om ifall han ens lever. Så jag misstänkliggör inte Desiree alls, snarare är jag väldigt glad att någon får komma in. Damen har ju faktiskt rätt att neka överhuvudtaget.
Så om en eller två eller tusen ska kolla på Jp är oväsentligt. JAg är bara intresserad av att han får det bra hos vem det vara månde.
Kusten ringde faktiskt mig förra veckan och sa att hon ville åka upp till JP. Jag bad henne avvakta eftersom jag ansåg att det kunde finnas andra personer som bor närmre.
Dessutom var inte Kusten frisk så det kändes som vansinne att hon skulle krångla sig från Göteborg till Västerås. Så det är mitt fel att inte Kusten skrev om det tidigare, om det är var någon inbördes ordning på det hela.
Att nu Kusten erbjuder sig åka ändå, även om hon inte är frisk, tycker jag ni ska se det som en ära.
JA och tyvärr, så kan man ite säga något emot ifall damen inte vill ha fler än den person hon godkänner. Tråkigt nog. För jag anser nog med utgångspunkt från det jag vet just nu, att Jp borde flytta. Ok, allt kan ändra sig helt i morogn, visst. Men som nu? När vi inte ens kan få besked om han lever eller är kvar? HAr vi som sponsrat honom under alla dessa månader inte något alls att säga till om?

funderar här på hur damen får information om vad vi skriver här´?… läser hon själv eller får veta det genom egna kontakter eller är det när ni ringt o pratat med henne o gett alla detaljer?
vill dessutom framföra att jag redan borde ha sagt att jag inget har emot desireesmealda (om det nu är så du heter?) att göra besök….tycker det vore toppen om både du o kusten kunde göra besöket… att få besök av er så kan hon få den allra bästa hjälpen om det nu är menat att det är hon o JP i framtiden….då får hon ju verkligen all hjälp hon kan få…….för både sin o jps skull…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
OCh jag litar till hundra på att Desiree är god nog om nu inte damen vill ha fler än en person. Fast jag hade ju önskat, att både KUsten och Desiree hade åkt. MEn nu är det som det är. Om nu Jp ens finns kvar. Mycket kan ju svänga tills i morgon, det har vi ju varit med om förr, eller hur?
JP=Robin Hood?????

tror att bägge tjejerna är en superbra kombination…. kusten för sitt unika kunnande o desiré som ett andra par ögon….
#39 japp verkar som det…

Imorgon ska desireesmeralda hälsa på JP och hans matte. Så imorgon kommer vi få veta om han lever eller inte. Det går ju inte att få bevis på det på annat sätt än en bild. Och jag är väldigt säker på att hon kommer ha sina kritiska glasögon på sig och vara ärlig.
Kusten:
Hade jag kunnat så hade jag inte behövt erbjuda mig utan då hade de varit fixat direkt utan att vi överhuvudtaget hade behövt fråga på tråden. Men nu kan jag inte, på grund av att jag har väldigt mycket skolarbete att göra varje dag och viktiga föreläsningar. Dessutom så är biljetter dyra även om man har studentrabatt och då är det bättre att jag kan spara dom pengarna och ge till katters veterinärkonstnader och att någon som bor närmare sköter besöket.
Jag är väldigt tacksam ska ni veta allihopa, att det är folk som vill hjälpa till. Men jag känner mig inte manad att uttrycka den tacksamheten särskilt mycket när jag och Praxis blir bemötta som vi blir. Som om vi inte ville JPs bästa, som om vi skulle ljuga. Som om vi som matat honom varje dag ute i kylan inte skulle bry oss om att han har det bra. Nej, då har jag inte lust att uttrycka min tacksamhet, som även krymper en aning varje gång ni är otrevliga.
Att du inte haft möjlighet att åka tidigare, har ju då en god anledning. Men du måste ju förstå varför jag vill fråga, för jag har ju inte koll på när/om du är sjuk.

Vill härmed fortsätta att uppmana alla till att hålla en trevligare ton i tråden!. Den är på gränsen för att låsas.
I morgon kommer ett besök att göras och efter det hoppas vi alla att en del frågetecken kommer att rätas ut.
Var vänliga nu och ha fördragsamhet så får vi säkert klarhet när något konkret finns att rapportera. Innan dess sker bara spekulationer som i sin tur leder till irritation och felvinklingar.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Men det är inte er det handlar om utan om JP.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Hej igen alla! Desireesmeralda är mitt nick som jag valde när jag blev medlem på hittekatter = mina två katters namn. Själv heter jag Victoria, men det spelar ingen roll vad ni väljer att kalla mig (desire kan ju va enklare kanske). Förstår att desireesmeralda är lite långt att skriva…
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva angående allt. Jag har ju från början inget med detta att göra, förutom att jag valde, som sagt var, att anmäla mig som frivillig att kolla till katten. Jag tycker det är VÄLDIGT viktigt att någon gör det, så jag kommer att sätta mig på tåget imorgon!
Har pratat med damen idag (som för övrigt var trevlig mot mig på tel) om att jag kommer dit imorgon. Det tar nästan 2 h en väg, så jag kommer nog inte va inne på iFokus igen förrän på kvällen nån gång, men jag ringer praxis när jag åker därifrån.
När det gäller kontraktskrivning odyl är det inte jag som ansvarar för något sådant, utan jag tänkte kolla (så gott det går) att JP mår bra och i lugn och ro prata med damen öga mot öga bla om hur det är att ha en skygg katt (och andra saker som jag fått önskemål och tips om). Och självklart tar jag med mig kameran.
Jag vill även påpeka igen att jag inte är jävig på något sätt. Vill bara JPs bästa och jag försöker göra så gott jag kan. 
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Jag hoppas verkligen att inte damen läser här. Jag skulle skämmas ihjäl. Folk vrider och vänder på allt. Ex: damen har värk och har hemtjänst. Helt plötsligt uppstår en diskussion om hemtjänsten tömmer lådan. Sen påstår någon att hemtjänsten inte gör detta inom ramen för sina arbetsuppgifter. Sen blir detta en diskussion om huruvida damen ljuger om detta och att hon är olämplig och ska ha en annan katt. Ingen vet ens vem som tömmer lådan från början. Men alla antagelser bara urartar hela tiden. Jag är innerligt trött på detta.
#24 När ska balkongen vara klar??? Ni hade ju tänkt ge henne ett datum läste jag nånstans i trådarna.
Det är bra att veta tycker jag…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Debattia, jag citerar mig själv: "Som om vi inte ville JPs bästa, som om vi skulle ljuga. Som om vi som matat honom varje dag ute i kylan inte skulle bry oss om att han har det bra." så jag kan lova att det i allra högsta grad handlar om JP för oss oxå.
Men att någon kräver tacksamhet har ju inte heller mycket med JP att göra. JP bryr sig inte det minsta om jag är tacksam mot folk, kan jag lova. Han vill nog bara ta det lugnt och, om stället han är på nu är bra, stanna där, få god mat, värme och njuta av livet.
#44 Om inte balkong är innätad frågasätt varför? det var ju en sak hon skulle fixa. Vem tar hand om JP om tanten hamnar på sjukhus eller måste resa bort? Vem fångar in JP om han rymmer? Hur ska Tanten få JP till veterinär då de behövs då han är svårfångad? här tvivlar jag mycket starkt på att hemtjänst ens ställer upp på samt så kan det ta sina minutrar/timmar få in han i buren. Efter sådant kanske han backar i sin framgång ang tillit till människan. Tanten ska orka med JP även om hon skulle bli än sämre än vad hon är idag.
43 - Helt rätt, jag kände mig bara tvungen att besvara ett dumt uttalande. Dumt egentligen att göra det. Ska ignorera sådant i fortsättningen : ) Även fast ursäkterna haglar om varför man inte själv kunnat ta sig till JP. Det borde inte finnas något mer viktigt att prioritera än att i akuta lägen kolla upp ett liv man ansvarar för.
44 - Du kan gärna fota balkongen när du är där : ) Tack för att du åker upp, jag tror säkert att damen kommer vara trevlig. Men om hon är lämplig som ägare till en skygg katt, det tvivlar jag på.

Balkongen kan vi lämna utanför detta, det talar jag med damen om som jag sagt tidigare.
Jag håller med om att det urartar en hel del. Vi vet inget om läget hos damen och innan någon ens har gjort visit behöver vi inte sitta här och spekulera om hur det är. Tycker vi lugnar oss och ser hur läget är och i lugn och ro får de sköta detta så kanska det går mycket smidigare.
//Pia

Ja, jag tror oxå det går mycket smidigare om man sköter det hela i lugn och ro. Det är lättare att tänka då, så att man inte glömmer något viktigt.
Exakt Hennum och går man på som själva tåget på vissa personer så låser de sig totalt och då blir ens arbete mycket svårare. Ibland måste man lugna ner sig lite även om man vill mycket.
//Pia
47. Om du rannsakar dig själv , går tillbaks och läser trådarna ser du vem det var som startade diskussionen ang damen.
Sen tycker jag det är för dj****ligt att Kusten inte är välkommen på besök,som sitter inne med den bästa kunskapen om skyggisar och hur man kan hjälpa dem..
Debattia
Vet inte..har inte skrivit mycket i tråden om JP..Men har läst mycket nu på slutet, hoppas innerligt att JP, har det bra…men får en känsla, förlåt om den är fel..Men det tassas på tå för kvinnan å JP glömms bort…Bara en känsla, jag har efter läst långa å många trådar…Nu kan vi bara hoppas att det blir en bra träff i morgon med kvinnan å att JP mår bra…..
Ska vi lämna balkongen utanför det här?????? Vi vill ju så klart veta!

Jag tänker på JP mest hela tiden, så för min del är han knappast bortglömd. Anledningen till att damen får mycket att säga till om är att det är viktigt med god kontakt, vilket vi vill ha. Är det ingen god kontakt blir det nog ingen kontakt alls. Plus att innan vi vet hur det är kan vi inte utgå från att det är dåligt. Vi kan inte kräva något, utan det är ett samarbete.
Om jag inte hade brytt mig om JP så hade jag inte lagt ner tid alls på detta, speciellt hade jag inte matat honom för länge sen, utan låtit honom vara kvar där ute och frysa.
#56 Får väl åka och kolla balkongen framöver så det blir gjort..

Det kommer bli gjort. Hon har själv velat det hela tiden.
50 - Ok. Så jag får inte komma med goda råd heller? Då lämnar jag denna tråd nu eftersom responsen är 0.

du kan lämna vilka råd du vill, det är väl bara bra. men jag tycker balkongdiskussionen är onödig just nu eftersom jag ska ta det med damen. alltså ingen victoria behöver fråga om. men ni får gärna ge tips på frågor till victoria om ni vill.
Det finns några stycken här som borde skämmas ögonen ur sig.. och inte är det Praxis eller Hennum. Helt sanslöst så många spekulationer, antaganden och gissningar det varit, den ena värre än den andra. Och det bara fortsätter. Det har helt klart blivit en prestigsak av det här. Ingen av alla som "vet bäst" vet hur JP har det men vänder och vrider allt till det värsta.
Jättebra att en helt opartisk person ska hälsa på damen. Jag håller tummarna för en positiv rapport. Det är säkert några här som hoppas på en negativ för att kunna säga vad var det jag sa! Vilket verkligen är tragiskt. Man undrar hur såna människor egentligen mår.
#62 har du följt JP:s öde från början? Har du läst alla trådar?
Har du legat sömnlös om nätterna hur JP:s framtid kommer att se ut?
Jag har läst alla trådarna. Från det han blev matad utomhus till alla spekulationer från alla som egentligen inte vet något. Nej, jag har inte legat sömnlös för honom. Han är helt säkert en klok katt, han har sett till att någon tar hand om honom.
62 - Vilket lågvattenmärke du drar till med. ALLA håller vi tummarna för en lugnande rapport, att man bara kan antyda något annat är fruktansvärt. DET är skamligt om något. Däremot är en positiv rapport imorgon inte likställt med att hemmet är lämpligt för JP. Allt beror på vad man syftar på. Men självklart Skrutte, blir vi glada för en positiv rapport. Antaganden har också kommit från de som du inte tycker ska skämmas ögonen ur sig (ditt citat). Härifrån är det mycket oro inför JP´s framtid. Det är mycket på grund av vad damen själv sagt, om hur hon hanterat det hela hittills.
Vore bra om en Medarbetare kunde komma in i detta läge nu och styra upp det en gång för alla. Nu blir det snart godnatt här, men jag hoppas och önskar att JP mår bra. Pussa honom från oss alla och lycka till imorgon desire.

Varför vill ni inte lyssna på en expert?
Hennum vill ge dig beröm för dina försök till medling plus att du medger att allt inte gått rätt till pga att det inte är så lätt att veta o kunna allt första gången vid en omplasering. Starkt av dig att gå ut o skriva det.
Tycker dock det är lite konstigt att ingen av er har åkt upp o kollat läget efter damens desperata rop efter hjälp.
Hade det varit min katt som jag vårdat så länge hadde jag tagit böckerna till tentan med på tåget pluggat där o kollat katten , men det är vad jag har gjort o hade gjort.
Hälsade på min gamla vän en fjordhäst när hon var jätte sjuk o stod i Arlöv. fast jag pluggade en intensiv kurs i hallstahammar.o igentligen inte kunde misssa en dag av kursen, gjorde det ändå för min gammle vän har aldrig ångrat detta, hade ångrat om jag inte åkt. Klarade kursen ändå.
Men det är vad jag gjorde för min vän, alla är vi ju inte likadana.
Sen vill jag bara beklaga sorgen över att ni inte tog imot kustens hjälp hon om någon vet allt som fins att veta om skygga katter o hur man gör ett hem säkert för dem.
Vi har flertalet gånger bett alla inblandade lugna ner sig i detta fallet tills imorgon då det finns mer information i detta fallet.
Vi har övervägt att låsa JP trådarna, men låt oss alla hålla sams så vi slipper detta!
#65 "ALLA håller vi tummarna för en lugnande rapport," Du är alltså språkrör för alla?
Finns några här som VERKLIGEN lyckats lura mig om ovan citat stämmer kan jag säga!
"Det är mycket på grund av vad damen själv sagt, om hur hon hanterat det hela hittills."
Hur vet du (eller någon annan här som inte haft kontakt med henne) hur hon hanterat detta hittills? Det som stått på forumet om henne är hörsägen.
#33 Där slog du nog huvudet på spiket.
66 - Allt vet jag verkligen inte, det är en massa, massa ljusår därifrån ;) Men en hel del kunskap finns om de kära skyggisarna. Är i ständigt lärande ;) Har bland annat lärt mig att den skygga kattens bästa vän är människan som ställer de högre kraven på de som ska ta hand om dem. Kraven utesluter inte att man är trevlig och befogad kritik innebär inte att man vill någon illa. Allt är sammanflätat med sunt förnuft och nu ska jag ta den flätan och klättra upp för loftet och nana ;) Puss både till JP och Häxan 
Nu tar vi och lugnar ner oss lite så det inte hettar till för mycket.
//Pia
#68 om vi inte kan lita på "hörsägen" så antyder du alltså att de som ringt damen ljuger om verkligheten?

Håller med. Åk båda bara, inget konstigt med det.
68 - Skrutte. Det är just de som har haft kontakt med henne som gjort uttalanden och därifrån har vi andra reagerat.
Det är ganska tydligt att det är ok att ställa frågor till vissa medans andra blir förnärmade. Kolla in frågorna och påståendena som Skånekatten fått från de som nu är oförrättade. Otroligt att vissa vill göra denna site till en klubb för inbördes beundran.

#76 vad fin hon är Häxan! Känns tryggt att hon håller hårt i svansen för JP:s bästa.
Okej, efter flera tillsägelser i denna tråd från flera av oss Medarbetare låser jag nu denna tråd tills imorgon.
Imorgon hoppas vi att få se en lösning på fallet och en bättre ton emot varann.
75. Vill du förtydliga vad du menar ? Vad har Skånekatten med detta att göra?
Debattia
Jaja, vem som helst som vet var Tanten bor kan vilken dag som helst inspektera balkongen, de behöver inte ens kliva in i bostaden o man behöver INTE ha tillstånd av någon för se om balkongen är innätad eller ej. Eller måste de ha tillstånd för knata förbi Tantens bostad?
Men okej ni kommer acceptera en oinnätad balkong dvs se mellan fingrana, ni ger i alla fall det skenet. Vad spelar det för roll om Dessan *Desiree* kikar om balkongen är innätad eller ej? i telefon kan ju Tanten ljuga hur mkt som helst.
Jag tror de försöker dölja ngt.
Låser nu upp denna tråd och jag hoppas slippa se fler anklagelser och spekulationer emot varann.

Jag förstår inte varför det påstås att vi kommer acceptera en oinätad balkong, jag har sagt att jag tar hand om det med damen. punkt slut.
Därför att du inte svarar på frågan. Att du kommer att ta hand om det med damen, är inget svar. Varför inte ge ett rakt svar på frågan, vad händer om balkongen inte är innätat?
I de trådarna började det också att tjafsas. Det finns också på en hel del andra trådar. De som nu beklagar sig har krävt svar från andra. Typexemplet är väl Örebro kattham som fick en massa frågor fast man var väldigt snabba och hade klarat situationen och förklarat sig på fyra dagar. Vissa behöver inte förklara sig, och är det andra som inte hör till den godkända kretsen så går det bra att hoppa på dem. Medlemmar från en förening hoppade på Atiz, vilket är ett exempel. Det finns hur många som helst, tittar man på flera trådar så blir det inte isolerade händelser utan det framträder ett mönster som är väldigt tydligt.
Jag tycker inte man kan förvänta sig svar från personer som inte ens är inne på trådarna och skriver. Det är stor skillnad om de själva skriver inlägg eller till och med startar trådar, då kan man kräva svar. Men de som då har vissa trådar klagar man inte på. Diskussion är en sak, påhopp en annan. Får man någon av dessa godkända på sin sida så klarar man sig undan kritik.Dessutom får man hjälp med att förklara sig från personer utan någon som helst kännedom om varken katterna, föreningarna eller de faktiska omständigheterna.
#68 Väntar fortfarande på svar vad du menar när du skriver hörsägen. Är du månne släkt eller bekant med damen eftersom du vet så mycket mer? Eller kanske till och med damen själv?
Du skrev i #68:
""Det är mycket på grund av vad damen själv sagt, om hur hon hanterat det hela hittills."
Hur vet du (eller någon annan här som inte haft kontakt med henne) hur hon hanterat detta hittills? Det som stått på forumet om henne är hörsägen."
idag håller vi tummarna
#85 tror att hon/han vet mer än oss vad som händer med JP…..eller ett troll kanske???
#87 kan mycket väl vara ett troll…..
…verkar gå många troll i den här historien.
#68 har man sagt A ska man även säga B annars uppfattas man inte som särskilt trovärdig i det man skriver.
#33: "Vilket löjligt bråk om en eller två personer ska åka och hälsa på tanten. Det är väl bara att åka dit båda två. Träffas utanför och ringa på hos henne. Kan inte förstå varför tanten skulle få ett sammanbrott om det kommer två istället för en. Såvida hon inte har något att dölja."
Kan du verkligen inte förstå att det finns människor som är både intelligenta och trevliga och bryr sig om katter men som ändå har stort behov at integritet och privatliv och om tycker det är mycket obehagligt att träffa främmande människor, och speciellt att släppa in dem i sitt hem? Heder åt Hennum och Praxis som behandlar damen i det här ärendet som en vuxen människa och inte som en mindre vetande.
#85: Så länge damen i fråga inte skriver här själv, så är allt som står om vad hon tycker och säger hörsägen och ingenting annat. Det är det som är hörsägen - att någon återberättar vad någon annan sagt. Ordet "hörsägen" anger inte att det som återges skulle vara fel eller falskt på något sätt - bara att det inte är direkt från den omtalade själv.
#89, jag vet mycket väl vad ordet hörsägen betyder, men är väldigt förundrad eftersom ena stunden skrutte höjer Praxis och hennum till skyarna och sedan syftar på att man inte ska lita på hörsägen.
Hörsägen i detta fall hänvisar tillbaka på de samtal damen haft bland annat med Hennum och Praxis.

Besöket hos damen är nu gjort. Desireesmeralda kommer rapportera ikväll.
Väntar med spänning

väntar med spänning här åxå…

Ja, jag ser verkligen fram emot att läsa om hur det gick idag.
Putt…

Nu vill vi ha alla fackta o sanningen Tack!
Är hemet lämpligt?
Vet damen att det kommer att ta väldigt lång tid att få gose kise av honnom om han någonsin blir det.
Kommer han att stanna där.?
Skönt han ser ut som en liten björn.
Men så skönt, då lever han än. Hur är det med honom annars? Och berätta lite om besöket.
Tack för rapport DesireEsme!
När är nästa besök inbokat? Tänkte närmast på att balkongen blir innätad, vilket är det viktigaste av allt.

Inget nytt besök är inbokat, men jag kan garantera att balkongen blir innätad snart!
Bra bilder på JP…Nästa steg är balkongen…När ska man kolla den???
Vill oxå höra hur det gick inte bara bilder???
#103 suveränt! Hoppas det finns ett datum satt för innättningen för det var väl tanken från första början?

Nej, inget datum än. Måste boka en snickare först.

Vilken otroligt fin katt han är
, synd bara att man inte riktigt lyckas förmedla det genom bilder. Han har en vacker och idag glänsande päls. 
JP verkar må jättebra. När jag gick därifrån, hade jag ett leende på läpparna och samma goda magkänsla som vi alla hade när han precis hade flyttat dit. Damen är otroligt mån om honom och det märks att de trivs bra ihop och att JP/Zorro har gjort mycket framsteg. När det gäller damens sjukdomsbild och "orörlighet" är det inte alls så illa som det har låtit i trådarna innan. Javisst har hon hemhjälp, men hon klarar bra att sköta kissen själv, men har värk i kroppen, så hon behöver hjälp med vissa saker som städning tex. Detta gör henne under inga som helst omständigheter till en dålig matte för JP. Dessutom har hon ett bra kontaktnät runtomkring sig.
Zorro, som han idag heter, är en lugn katt som vant sig vid att ha besök, vilket gör att han kommer fram ibland trots att andra människor är där -när damen ropar på honom förstås, och man inte står där han ska gå förbi. Han lyssnar på henne och kommer när hon ropar. Han tycker om att ligga bakom soffan, men det gör faktiskt en av mina katter fortfarande efter ett år ibland. Jag måste säga att Zorro har kommit mycket längre än vad min skyggaste hade gjort efter en månad.
En fördel är ju förstås att damen är hemma väldigt mycket och kan lägga ner mer tid på honom än en arbetande människa kan. Hon är väldigt kärleksfull och berättar om honom med stolthet i rösten.
När hon ropade ut honom till köket, bad hon mig stå så att han skulle våga komma förbi. Han kom direkt, men när han såg mig, stannade han upp och tittade lugnt på mig några sekunder. Sen vände han o lunkade sakta tillbaka in i vardagsrummet igen. (Inte skrämt som jag skulle ha trott). Då tog hon ut god mat och satte på vardagsrumsgolvet och då kom han fram och åt i lugn och ro. Däremot gillade han som sagt var inte blixten, så jag tog inte så mycket bilder då. När han ätit klart la han sig bakom soffan igen.
När det gäller innätning av balkong mm, har hon sagt att det ska göras från början, och det ska ordnas med viss hjälp av praxis och hennes mamma. Jag känner ingen oro eller anledning att misstro henne, eller dem, när det gäller det.
Jag ville inte skriva så mycket innan om min oro, men jag kände samma sak som många av er och var orolig för JP och osäker på om det här verkligen blivit det bästa för honom. Nu känner jag inte alls så. Jag tror att vi alla ska försöka ta fasta på det vi alla kände från början, tex när hennes brev kom - hennes omtanke om JP.
Angående "avlivningshotet" som många uppfattade det som (även jag), så var det nog inte riktigt så. Hon var inte beredd på att han skulle vara så otroligt rädd. Han hade fräst, varit stressad och sett helt "vild" och livrädd ut i ögonen. Hon hade då luftat sin rädsla och hon var så ledsen och trodde att man kanske hade tvingat in honom i nåt som han inte klarade av. Hon hade inga tankar på att avliva honom, utan vart orolig för att det kanske var det som skulle behövas. Vilket är förståeligt när någon aldrig har sett en rädd och förvildad katt förut. (även vissa katthem, som borde veta bättre, tänker och tom gör så!!!).
Förlåt att det blev så långt. Skickar iväg det här nu o ser sen om jag glömt nåt…
Vad bra att ni ska hjälpa henne med balkongen..

Vilken bra rapport!
Förstår att du varit orolig desireesmeralda, det har självklart även jag varit från och till, eftersom vi inte har kunnat veta varken det ena eller det andra. men jag personligen har valt att se henne som oskyldig till befunnen skyldig.
Nu fick vi glädjande nog veta att hon inte är skyldig till att behandla Zorro illa.
Jag tycker det låter som att han har gjort framsteg som är helt normala med tanke på hur skygg han varit innan, och att han är lugn och ligger och blinkar åt dig är oxå bra. En fin päls är oxå ett tydligt tecken på välmående.
Att han kommer när hon ropar tycker jag är gulligt, det måste ju ändå vara ett tecken på att han är trygg med henne och vet att av henne får jag mat och uppmärksamhet. När hon ropar betyder det något bra, vet han nog.
Tack så otroligt mycket för hjälpen, att du åkte dit och pratade med zorros matte och tog bilder. Det var fint av dig att du tog dig tid till det.

Just det! Ja, vi diskuterade det här med att det kan ta väääldigt lång tid att göra honom "tam". Jag berättade att jag, efter ett år, helst inte får klappa min ena katt och då var hon ändå inte helt vuxen när jag fick henne. Hon hade redan förstått det och vant sig vid tanken. Som hon sa: Jag ska ingenstans. Han får ta den tid han behöver. Jag sa då att hon kanske inte kan räkna med att han någonsin kommer bli en knäkatt, men det vra lugnt. Hon sa då att det kanske är lika bra iom att han är så stor: "han skulle väl krossa mina ben"
.
Härligt rapport
#107 det låter som en bra rapport, men är fortfarande orolig för balkongen och om JP behöver ytterligare hjälp i framtiden.
Om det måste lejas en snickare till innätningen, finns det någon i släkten/bekantskapskretsen som hjälper till om JP behöver till veterinär och dylikt? Nyss var det så många som skulle ställa upp för JP om han mot förmoda skulle rymma eller om balkongen behövde nätas in…
Jag är inte helt negativ…men tar det säkra före det osäkra.

Jag är helt övertygad om att JP kommer bli härligt bortskämd där och leva ett gott liv.

hahaha. :D han kommer bli en riktig bjässe där, blir nog rejält bortskämd. ^^

Tack för bilder och rapport! 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

En fin rapport desireesmeralda, och fina bilder! Det är inte lätt att fota svart katt
Jag hyser gott hopp återigen!

Självklart Bumbis, jag förstår det!
Som jag skrev, så verkar hon ha ett bra kontaktnät och då flera med katt, så det är nog rätt lugnt tror jag. Självklart är det alltid mycket svårare med en skyggare katt, men jag ser inte själv fram emot att jag snart ska vaccinera mina igen tex.
Hon och praxis kommer att ha fortsatt kontakt och hon verkar inte vara rädd för att fråga om hon behöver råd om något.
En väldigt positiv sak är ju att han kommer när hon pratar med honom. Hon brukar sitta på en stol bredvid när han äter och hon har satt skålen närmare o närmare hennes fötter och nu sitter han nedanför henne när han äter.

ser inte magen lite för stor ut? vi får kanske föreslå för henne att hon får se till att han har det mindre bra, gå på diet eller något. :P
Det var goa nyheter. Som sagt, kissen lever i högönsklig välmåga och har gjort flera framsteg. Jättebra. Då ber jag massa gånger om ursäkt även jag för mina förutfattade meningar och tankar. Enda orosmomentet är ju då balkongen. Det kanske kunde hjälpas till från flera håll med balkongens innätning? Behövs snickare?

Tack till alla er som uttryckligen visar att ni kanske tog i en smula innan och ber om ursäkt. ^^ Det är ju mycket mysigare om vi är sams.
Jag tror att en innätning håller på att planeras, så inom en inte för avlägsen framtid bör balkongen vara tillgänglig för herrn oxå.

Jaaa, angående magen. Hon sa, lite generat, att han vägde ung fem kg när han kom och hon räknar nog med att han väger minst ett kilo mer nu…
Hon var noga med att köpa näringsrik mat med bra innehåll, lite salt mm från zoo-affären. Men jag misstänker att han får en hel del annan god mat som säkert slinker ned…
Jag tipsade om Olivers, så slipper de släpa från affären. Hon skulle kolla upp det och fråga sin kompis om de kanske skulle beställa ihop isf.
På tal om mat så stressåt han inte alls, trots att jag stirrade på honom och fotade lite under tiden…
Varför kan inte hennes släktingar göra iordning balkongen..Hade hon inte sagt det förut att dom skulle göra det..
#117 Jag tycker ändå att det är konstigt att inte innätningen är gjord efter de veckor JP hittils varit där. Det har varit de mest kritiska veckorna och det är ett under att han finns kvar i längenheten.
Men det känns tryggt att ni har koll på situationen. Var inte orolig att jag ska bedriva häxjakt på er och damen, för det har aldrig förekommit överhuvudtaget.

Innätning av balkongen var det hon själv som nämnde från början, så det kommer göras snart och hon kommer få hjälp med det. Praxis och hon håller på att lösa det. Sen öppnas aldrig balkongdören just nu. Hon öppnar ibland köksfönstret ett par cm när hon sitter där, men inte så han kan ta sig ut. Hon har värk och vill ha det varmt i lägenheten.
Sen när det gäller rymningsrisken pga hemtjänsten tror jag inte vi behöver oroa oss där heller. Hon är inte helt "handlingsförlamad" (hittade inget bättre ord just nu) pga sjukdomen, utan kan nog hålla koll på det.
Zorro hade suttit vid fönstret och jamat första två nätterna, sen dess har han inte varit intresserad alls. Han har nog kommit på att det är skönt inne i värmen.

#123 Det tror jag inte heller att du kommer att göra..;)
Jag vet inte riktigt varför det inte är gjort, jag har inte varit inblandad innan, men nu är det på G iaf.
Det låter som att jag höjer damen till skyarna nu, och det kanske jag gör på ett sätt. Men med tanke på allt som skrivits innan, var jag beredd på det värsta och gick därifrån med en varm känsla i magen. DEt är klart man blir glad då. Allt det praktiska får ni nog ta med Praxis och Hennum.
Skönt se han lever !!! I och med tiden går så blir han mer hemvan och då är chansen större han kommer tillb själv ifall han skulle komma utanför . Hemtjänsten har ju egna nycklar..Hur ser utemiljön ut???
Debattia
Å så bra allt låter, så känner jag.
Det är jättebra tycker jag att balkongen kommer att bli innätad men sån panik med det är det väl inte. Zorro ska väl vänja sej att trivas innomhus det är väl viktigast av allt, sen till våren när solen blir varm har nog "tanten" en balkong som Zorro kan sola sej på. Att vi ska oroas för rymmning tycker jag är att oroa sej för mycket.
jag tycker att vi alla kan pusta ut nu.

#126. Visst är det! =)
Enligt henne så öppnas inte balkongdörren nu på vintern och hon nämnde att hon nog inte vill öppna så ofta, även när det är innätat, förrän till våren. Hon har det varmt i lägenheten och behöver det för att inte förvärra värken som jag förstod det. Utemiljön är ju inte det bästa för en katt iom att det går en väg på ena sidan. Men jag tror inte att det är mycket större risk att han rymmer än om mina katter skulle rymma tex. Visst, lite mer spring förstås, men än så länge gömmer han sig bakom soffan så fort det kommer någon. Kommer bara frram om hon lockar, om hon har besök, om jag förstod det rätt (och så brukar ju skyggisar göra).
#128, jasså inte ens hemsamariterna öppnar balkongen och låter den stå vidöppen? Har även jobbat inom hemtjänsten så jag vet hur det går till med sådana som inte bryr sig mycket om husdjuren.
Men hon kanske har tur som har så omsorgstagande hemsamarieter. Vilken lycka för JP!

Hemtjänsten oroar fotrfrande mig! Vet hur de stackars tjejer o killar som jobbar innom detta har det, de har ofta ett rent helvete o stressigt värre. De hinner inte alltid tänka på ev djur o deras säkerhet.
Men snälla alla nu när vi vet att JP mår bra är det väl ändå dags att sluta leta fel. JP mår bra, innätning av balkongen är på gång så allt fungerar! Nu är det dags att pusta ut och glädjas åt att JP har det bra inne i värmen och någon som skämmer bort honom.

Jag är glad att allt är bra med JP. Men samtidigt så vill jag ändå tala om hur jag känner nu med tanke på allt. Jag har hela tiden bett om tid och tålamod att visa att damen kan hantera JP. Det har är många som inte velat ge mig. Jag, och säkert Hennum också, känner mig väldigt orättvist behandlad. Allt detta som jag har lagt ner oerhört mycket tid för att fixa och ställa till rätta har gjort mig ledsen, arg, förolämpad och upprörd. Det har varit många och långa samtal för att reda ut situationen med JP. Damen har varit väldigt ängslig över att hon skulle bli av med JP, tom oroat sig över småsaker som att hemtjänsten inte skulle komma och städa förrän dagen efter besöket. Detta visar på hur orättvist hon har blivit behandlad.
De senaste dagarna har jag haft konstant huvudvärk och mina stressrelaterad magbesvär har kommit tillbaka. Vissa här har betett sig oerhört olämpligt och damen har fått ta många hårda ord. Nu visade det sig att JP mådde som en prins och blev väldigt väl omhändertagen. Då kan man fråga sig om allt detta bråk varit värt det? Självklart är jag medveten om att det kunde ha sett annorlunda ut och att det inte alltid löser sig till det bästa, men en sansad ton är på sin plats till nästa gång det kan dyka upp problem. detta är inte första gången diskussioner urartat här på forumet och jag frågar mig varför det ska behöva bli så? Det är inte rätt mot någon. Personligen känner jag att det finns vissa jag överhuvudtaget inte vill ha något som helst med att göra i framtiden.
va fin han var då å va bra att du åkte dit å hälsade på. Vilken bra rapport du gav å hoppas nu att JP får vara kvar där å bli bortskämd, för hon verkar ju tycka om han å ger han omtanke å kärlek å det är ju det viktigaste.
Jag jobbar oxå inom hemtjänsten och vet att man inte alltid tänker på att det finns en katt där. Man ställer upp balkongdörren när man går ut och ska göra nått där.
Därför är jag orolig för JP…

#129 Inte enligt henne iaf. Jag kan ju tyvärr inte förmedla mer än vad jag sett och hört. Jag kan ju inte veta om någonting hon säger är sant, eftersom jag inte är där hela tiden, men jag uppfattar henne som ärlig. Och han är ju kvar, mår bra och har gjort framsteg…
(Nu ska jag laga lite mat, för jag har bara ätit frukost och sen fikat hos henne, så jag känner mig lite darrig.)
DesireEsmeralda
Stort tack för att du besökte JP och damen! Du har gett oss en så målande och deltaljrik bild av JP, damen och hemmet. Det känns som man själv varit på besök. Det är underbart att läsa om JP och damen
Precis den positiva bilden du förmedlat har jag också fått när jag talat med damen i telefon. JP har uppenbarligen fått komma till ett hem där han verkligen blir älskad och omhändertagen. Älskade, älskade JP, vår egen lille nallebjörn
så underbart att se honom på bild igen.
132. Nu ska vi ta det lilla lugna ! Det var Hennum som skrev att damen inte ville ha JP kvar längre samt informerade om att hon nämnt avlivning av honom. Gör er inte helt oskyldiga nu !
Jag håller också med om att det hade kunnat skett lite annorlunda.Hade du skrivit lite mer om vad du nämner i tråden här ovan kanske fler känt sig lugnare..
Debattia

#137, jag var extramt orolig när Hennum meddelade att damen inte ville ha kvar JP. Men jag har gång på gång sagt att jag ändrat åsikt om damen.Du kunde ju ha sagt till folk att lugna sig innan, istället för att hugga mot mig när jag ber om att folk ska tänka efter och sansa sig till nästa gång det uppstår problem. JAg har lagt väldigt mycket tid på att tala med damen, men inte har det blivit bättre att hon blivit uppstressad och orolig, kanske för att hon hittat hit och läst vad folk skrivit? Inte vet jag. Och vad jag än sagt så har jag blviit misstrodd många gånger eller ifrågasatt, därför har jag bett om att få tid till att reda ut detta med damen innan jag lägger ut allt vi talar om på internet. Hon måste ju kunna känna förtroende för mig.
Vi som har varit insatta i ärendet har med fasa läst inläggen här. Jag hoppas innerligt nu att vi alla gläds åt JP och hans nya hem i Västerås och att det aldrig mer på det här på forumet kommer att förekomma något liknande som skett här den sista tiden. Jag skäms inför damen och hoppas aldrig mera att någon som vill ge en liten kisse ett kärleksfullt hem skall behöva bli behandlad så illa som nu skett. Måtte dagens rapport från DesireEsmaralda ha blivit en tankeställare för många.
Vad ska hemtjänsten ut på balkongen att göra så här års ? Man får inte skaka mattor från en balkong.
Det går även sätta upp en lapp på balkongdörren att den ej ska öppnas - svårare är det inte tills nät fixats.
Härligt att höra om JP! Tänker dock inte be om ursäkt för de tankar och den oro man haft eftersom de till viss del fortfarande finns kvar, men också för att man fick information som gjorde att det inte verkade vara ett lämpligt hem. Att vänta så länge med att besöka JP kunde lika gärna ha burit åt det andra hållet. Inte förrän idag kunde man på något vis andas ut. Nu hoppas man att det blir en snabb innätning : ) Hade tagit JP därifrån tills det varit gjort.
Är väldigt, väldigt glad att han verkar må gottis! 
Roligt att JP lever och verkar ha det bra
!
Om ni som känner damen och kan fixa hennes adress kan jag skicka en släpp inte ut mig skylt som hon kan sätta upp på dörren också som en liten påminnelse till alla som kommer dit.
I så fall pm;a mig den så fixar jag det. 
//Pia

Felet har varit att folk inte har fått någon information om händelse utväcklingen.
De senaste som skrev o berättades var just att det fanns ett avlivnings hot på JP sen dök det hela tiden motsägelse fulla raporter från er själva.
Ni satt igång alla negitiva svägnigar i detta ärende genom att först ge en massa negativ information om damen sen bara svänga runt utan att berätta om damens egen oro å omsorg för katten.
Läs tillbaka i trådarna om några veckor så kommer ni se det själva.
Vi som har läst om JP o brytt oss om katten i nästan ett års tid försökt hjälpa er på alla vis försök sätta er in i våran sitts när vi får höra att katten som vi har lärt oss älska o beundra ska avlivas
En person skrev att katten måste bort från damen o att den skulle ringa o prata med dottern o be om hjälp att få bort katten, sen vänder peronen i ett tvärslag utan någon som helst förklaring
Plus vi vet också att damen ljugit i vissa situationer, att då sen undanhålla vicktig information har inte gjort saken bättre.
Ni har från att berätta om damen i negativa ordalag tvär vänt över en natt utan någon som helst information.
Svarat undvikande o väldigt konstigt på vissa frågor.
Ex om katten inte hade det bra så kunde Praxis inte bara hämta den. Inte konstigt att ett sånt svar gör folk upprörda, framförallt om de kan lagen o vet att det inte stämmer.
Tycker inte alls det är konstigt ni har fått hård kritik
Skriver inte detta som någon kritik utan som information
Har skrivit innan att fackta är a och o i sånna här fall.
Skönt katten lever o verkar må bra.
Hemtjänsten kommer alltid att oroa mig men hoppas på det bästa för JP o damen o de får ett lyckligt liv tillsammans.

Jag tror jag ska dra mig tillbaka från denna tråden nu. Är så himla besviken. Kanske vill Hennum uppdatera istället.

"Ex om katten inte hade det bra så kunde Praxis inte bara hämta den. Inte konstigt att ett sånt svar gör folk upprörda, framförallt om de kan lagen o vet att det inte stämmer."
Förklara för mig hur jag på ett lagligt sätt ska hämta katten om damen inte vill lämna ut den?

DessireeEsmeralda, du har gjort ditt uppdrag, som du så generöst åtog dig. Heder till dig. Och enligt dig verkar JP må bra. Ändå önskat att också kusten hade fått följa med, men hon kan kanske göra nästa besök.
PRaxis, nu är ju inte det relevant just nu, men katten är ju lagligt sätt fortfanade din egendom, eller hur?
För det där med kontrakt, är det jag som missat något? Skulle inte det var på G också?

Nu tycker jag verkligen att folk kan försöka tänka om lite, vilket endel av er redan har gjort, i och med den här fina rapporten. Men ni bör verkligen sluta leta fel. Inget hem är perfekt, och heller inte detta. Exempelvis har han inte en stor inhängnad ute där han kan gå och lukta på blommorna, men de behöver han heller inte för att må finfint.
Så kan ni snälla bete er lite sansat, ni som inte gör det. Om som sagt, han behöver ändå inte balkongen nu när det är så kallt. Men den kommer bli innätad snart än då så att det är fixat, plus att man då kan råka öppna balkongdörren utan fara.

#148, då kan ju folk sluta dra upp det. Jag är trött på alla som påstår att jag kan ta katten hur jag vill, det är fel.
Nu har folk här fått bevis för att JP lever och mår bra. Och balkongen kommer innätas. Jag har ingen lust att uppdatera mer för att blidka alla som betett sig illa. Gunilla, du har bett om ursäkt och det ska du ha cred för. Men det är många här som låtsas som ingenting fast de varit oerhört respektlösa mot både damen och mig och Hennum. En del fortsätter dessutom att leta fel och klaga. Jag är innerligt trött på detta och har inte lust att rapportera mer.
Det är uppenbart att rapporten i dag måste kännas synnerligen jobbigt för alla er som betett er oförskämt mot damen och "bestraffat" Praxis och Hennum bl.a när det gäller Svalövskatterna. Jag hoppas det blir en läxa för alla er och att ni nästa gång visar lite mer ödmjukhet och inte rycks med i häxjakt på en människa som bara velat visa omtänksamhet mot en av alla våra kissar här på forumet.
Härligt med de goda nyheterna och bilderna på en mycket charmig stor svart kattherre. 

Nu kan man sova gott i natt i alla fall Tack snälla DessireeEsmeralda för uppdateringen.
Tack till dig Desireesmeralda för din fina rapport och att du tog dig tid för besöket. Nu låter det lika bra som det gjorde från början och alla var glada för JP:s skull.
Det verkar ju som att de trivs med varandra och att JP gör framsteg och jag önskar dem lycka till och hoppas att det håller i sig.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#151 Det är inte alls jobbigt, jag håller fast det jag har skrivit.
Du som var så negativ med att JP skulle vara kvar? Har du glömt bort det?
#140 Det gör dom ändå…
Praxis och Hennum
Jag är full av beudran för er att ni ens orkar svara och förklara om och om igen… Och trots att alla nu vet att JP har det yppert så fortsätter det…
Nej, sluta förklara er. Ni har gjort tillräckligt. Gnällspikarna kommer ändå fortsätta vare sig ni svarar eller inte… xxx
Redigerad kommentar /Kattassen
MEn snälla Tervmatte, vad har hänt med dig? Du knäcker ju faktiskt mig i spydighet och det vill inte säga lite.
En tanke jag fick när jag läst en massa om denna balkonginnätning.
Det borde vid det här laget finnas väldigt många innätade balkonger ifall det nu verkligen vore så att alla katthem/föreningar/andra som förmedlar hittekatter till nya hem hade det som ett absolut krav (så att ingen katt överlåts om inte det är ordnat innan katten flyttar).Jag tror faktiskt inte att det är vanligt och därför undrar jag över all uppståndelse kring den saken.
Katten är inne,ser ut att må bra.Det gläder mig.

Innan läggdags vill jag bara fortsätta att be alla tänka på hur ni fortsättningsvis skriver i tråden. Att fortsätta denna tråkiga ton mellan skribenterna gynnar ingen i längden.
Låt oss istället försöka glädjas nu åt att allas vår JP verkar ha det så bra som bilderna vittnade om och fortsätta kämpa på olika håll för våra hemlösa och utsatta katter som ligger oss alla så varmt om hjärtat. 
#155 xxx
Redigerat inlägg/ Kattassen

Rätt kul att många av de "gamla rävarna" som visste så mycket och var så föredömliga inte ens kan erkänna sig ha haft fel. Menmen, slutet gott allting gott, eller`? Jag är nöjd med att Jp har det bra, nu lägger jag min fokus på svalövskatterna istället!

Puma77, vad snällt av dig att erbjuda en skylt! Vet inte om damen hade satt upp lappar, vet du det desire? Vet att du sa något om det när vi pratade men minns inte? Men iaf, en skylt är ju roligare! Vet inte om damen vill att jag lämnar ut adressen, du kanske kan posta den till mig så skickar jag den vidare. självklart med meddelande om att den kommer från dig!
159 Erfarenhet kanske
eller nått annat…
härligt att JP kommer fram, när det kommer in främmande, mer än vad min Sigrid, skyggis gör, efter 14 månader här, tycker det känns fint, att JP och tanten får rå om varandra, hon har ju tid, eftersom hon är hemma hela dagarna, undrar bara en sak, försäkring, någon som tipsat henne, kan ju bli kostsamt annars, om något händer
Maggan47 som tackar Desi för fin rapport och bilder

Ojdå. Jag somnade visst framför tvn… Ska nog lägga mig på riktigt nu, så jag orkar inte läsa igenom allt som skrivits. =)
Jag tror att hon skulle uppskatta en skylt. =) Vad gulligt! Hon har tex lapp på dörren om att inte stänga badrumsdörren mm. Såg att det satt ett litet klistermärke utanför där det sto typ att det finns djur därinne, men det var en tecknad hund på…
God natt alla!!!
Härligt att läsa att JP förlåt Zorro och tanten kommer så pass bra överens nu att han kommer när hon ropar. Jag tror detta kommer gå jättefint, att det kommer bli ett kärt och strävsamt gammalt par, Zorro och hans matte.
Inte så lätt vare sig för kisse eller tant när där kommer en skyggis som fräser och går an och en tant som bara vill att allting skulle bli gull meddetsamma.
God natt 

Oj, vad har hänt med detta forum? Har inte varit inne så mkt eller följt några trådar på länge. Men jag är väldigt förvånad över hur arga folk verkar vara på varandra. Hoppas det inte är värre än att det går att överkomma.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Skönt att det verkar som att JP/Zorro har det bra! :-)
Hoppas balkongen blir innätad snart.
Pälsbollarna i Höganäs

Praxis se vad jag skriver ingen kritik enbart information.
Tänker inte tjafsa om vad o vilket mm skrev mitt inlägg "144 i rent inforamions syfte o inte kritik.
Saker är lätta att missförstå i skrift o vissa saker blir värre än man tänkt från början att det skulle bli genom misstolkning av vad som skrivs. Något vi alla måste försöka tänka på.
Bättre att fråga flera gånger hur menar du nu än att inte fråga alls.
Sen den till frågade får försöka att inte bli arg o svara surt för som skrivet saker är lätta att missförstå i skrift.
Tycker du praxis ska lära av Hennum som i allefall har försökt o kämpat med sitt sätt att skriva hela tiden har hållit samma vänliga ton även om det måste ha tagit imot många gånger.
Hennum du är ducktig o begåvad o vet att du som vi alla har mycket att lära. Skriver bra jobbat tjejen.

#155 tervmatte
#159 essut
Jag har redigerat i era inlägg vilka handlade om helt för tråden irrelevanta saker.

Jättebra jobbat tjejer.
Ni har hittat ett kanonhem till JP att döma av rapporten. Ser fram emot fler rapporter längre fram. 
#151 Kanske dags att ta på dom självkritiska ögonen, det har saknats ödmjukhet i vissa av dina inlägg också.Så försök inte göra dig bättre än andra.
Sen är det inte konstigt att det har blivit en debatt härinne när det har varit knapphändig information i vissa lägen. Om du fortfarande tycker det är en häxjakt så är det upp till dig,det alla här vill är det bästa för JP.

Tja, när man blir kallad nonchalant, ung och oerfaren (menad på mesta negativa sätt), otrevlig, anklagad för att ha förföljelsemani, ljuga, mörklägga etc etc etc, tycker jag att jag har all rätt i världen att svara dem på det sätt de förtjänar. och jag anser mig ha varit extremt tålmodig i mitt bemötande mot dessa kommentarer. allt detta har jag blivit kallad medan jag har lagt ner massor av tid på att försäkra damen om att "nej, det kommer ingen och tar katten för att hemtjänsten inte har dammsugit". detta enbart för att folk hetsat mot henne.
hade jag kunnat hade jag skickat en hel del här på charmkurs, tro mig.

Oj, här var det verkligen never ending story. Vad många trådar det skrivits om JP/Zorro. Men det visar ju på ett starkt engagemang för katten i alla fall.
Jag tycker att det var jättebra att DesireEsmeralda var och hälsade på JP/Zorro och tanten samt lämnade en utförlig rapport här och visade bilder.
Jag tycker det låter bättre än förväntat det hela. Damen verkar mån om katten och inte i så dåligt skick som jag trodde vad beträffar hennes egen hälsa. Hon verkar ha insett att han är skygg och beredd att ge honom tid. En skylt på dörren samt förklara noga för hemtjänst och alla besökare att de måste ta hänsyn till katten, så blir det nog bra, särskilt som innätning av balkongen är på gång.
Nu har jag inte följt katten från början, men är han kastrerad, vaccinerad och öronmärkt? I så fall är det ju jättebra och "bara" att lägga till en veterinärvårdsförsäkring som en extra trygghet ifall han blir sjuk.
Det är inte lätt att vara ny inom omplacering. Man ska tänka på allt i förväg. Man får göra så gott man kan och lära av sina ev. misstag. Men jag tror nog detta kan bli bra för både katten och damen. Nu har han ett hem och slipper fara illa ute i kylan.
Önskar damen och katten lycka till. Uppföljning kommer säkert att ske av de ansvariga så att JP/Zorro får det riktigt bra.
Det finns massor av andra katter som också behöver hjälp. Det tar aldrig slut. Glöm inte lägga kraft på de katter som ännu behöver hjälp istället för att ödsla tid och kraft på att bråka med varandra.

Vem har hetsat mot damen?
Det har skrivits mycket HÄR men ingen har väl varit hetsig mot henne personligen? Om hon nu vet om vad som skrivits här inne på tråden så måste ju det betyda att antingen så är hon här inne och läser eller så har någon talat om det för henne…..
Eller hur kan hon annars tycka att folk är hetsiga mot henne?
Pälsbollarna i Höganäs
175: "Det har skrivits mycket HÄR men ingen har väl varit hetsig mot henne personligen? Om hon nu vet om vad som skrivits här inne på tråden så måste ju det betyda att antingen så är hon här inne och läser eller så har någon talat om det för henne….." Vore det på något sätt konstigt om hon visste vad som skrevs här? Hon är uppenbarligen en vuxen, intelligent människa med stort kontaktnät - vore det märkligt om hon hade både dator och Internetåtkomst och bekanta som har detsamma?
Om man lägger ut sin åsikt på Internet så får man räkna med den blir läst - att både den man skriver om och människor som bryr sig om den personen både hör talas om och själva läser det man skriver. Det här är inte som att sitta och prata skit om någon hemma vid fikabordet, det är som att skriva i alla dagstidningar vad man tycker.
Man bör alltså inte skriva något på Internet som man inte är beredd att säga till alla berörda parter ansikte mot ansikte i en offentlig paneldebatt.
Praxis; pma adressen så fixar jag skylten ;) det är de som säljs på tradera bl.a
//Pia

Det var ju skönt att höra att hembesöket gick väl, eloge till Desiree för att hon tog sig tiden! Har inte läst igenom alla inlägg, men det verkar som om balkongen är det enda problemet nu och det är ju lättlöst.
#174 Många tänkvärda ord!

Tycker inte rapporten känns jobbig, förr glädjande. All negativ info kommer ju härifrån från början.
Känner inte heller att någon bestraffning utövats när det gäller katterna i Svalöv, tror inte sanna djurvänner gör så, det vore isåfall hemskt. Det kallar jag för ett påhopp om något

Det var ju skönt att JP verkar ha det bra.
Vi får väl hoppas att det fortsätter åt det positiva hållet för honom.
Praxis du får ursäkta men självömkan är inte så klädsamt.
Visst har en del gått över gränsen och det får stå för dem.
Det man dock inte får glömma är att alla reaktioner är baserade på vad du och Hennum skrivit/inte skrivit så nog bör även ni ägna er åt lite självkritik.
Att beklaga sig över stressmage är en aning patetisk, speciellt då du antyder att det skulle vara forumisternas fel.
Magkatarr tror jag de flesta som engagerar sig i katternas väl har för övrigt.
DessireeEsmeralda, tack för bilderna. Kan dock hålla med om att lite Hills r/d eller Specific FRD skulle göra susen för extramagen 
lite behöver han banta.
Jag har nu skickat ner #släpp inte ut mig# skylt som damen kan ha på dörren. På så sätt påminns hemtjänst och besökare om att det finns en knubbig liten Zorro som inte ska släppas ut.
//Pia

#181 Vad bra puma! Det blir nog välkommet
Påståenden/gissningar om att jag är ett "troll" eller damen är inte med sanningen överensstämmande något av det.
Och sen dom som tror att damen inte själv kan läsa här (eller skriva för den delen) måste vara riktigt dumma (så får man kanske inte skriva!
). Det finns inlägg både om att hon har en dator och att hon fått adressen hit.
#65 Lågvattenmärken är det bl a du som står för. Det som skrivits på forumet i trådarna om JP är… fantastiskt.
Och hur många har bett om ursäkt efter den positiva rapporten? Tänkte jag inte på, alla sitter inte vid datorn dygnet om så ursäkterna kommer säkert.
Plocka bort sin användare så man slipper stå för det man skrivit, eller be om ursäkt.. 
"Kattvänner" som inte ska hjälpa andra katter på grund av detta har jag också sett inlägg om. Det kallar jag sanna kattvänner! 
#63 Hoppas du inte behöver ligga sömnlös mer för JP:s skull. Ooops du är ju inte medlem längre så då slipper du ju det.
#85 Läs inlägg 68 en gång till så kanske du förstår vad jag menar med hörsägen. Nu har du ju dessutom fått förklarat för dig vad ordet betyder. Lägger du inte upp en ny användare får du säkert låna lilltassens nick om du vill svara.
JP och damen, lycka till med ert gemensamma liv. Hoppas ni får många fina år tillsammans. Tack DesireEsmeralda för att du tog dig tid att besöka damen och tack för rapporten som borde göra vem som helst glad som bryr sig om JP.
jag ber återigen att ni alla håller en god ton. Information om Zorro har kommit fram så mer ältande om gamla saker behöver vi inte. Nu tar vi alla ett steg framåt och siktar på att hjälpa katterna tillsamman istället för att stjälpa varandra.
//Pia
#183 Man kanske inte vill hjälpa dessa tjejer efter en sån här sak? Men är en sann kattvän för det, för man hjälper andra tjejer istället..
t ex kusten, crisse, debattia och Emma osv..

#180, patetisk? Faktum är att saken hade kunnat lösas på ett mycket smidigare och framför allt mindre stressande sätt om folk slutade klaga konstant på allt man gör. Sen att folk får magkatarr för att de är rädda att damen ska avliva JP trots att jag försökt lugna dem är inte mitt problem. Tycker det är galet fegt av alla dem som påstått att damen är olämplig att inte våga be om ursäkt och erkänna sig fel.
#184 Läs igenom dom sista trådarna om JP så får du se ältande… Jag har sällan varit med om något liknande. Om ens någonsin.

det är verkligen ett vansinnigt ältande och jag är trött på det!
Kan man starta en tråd som är till för uppdateringar kring JP och Tyr när vi har något intressant att berätta, så som det brukar vara med andra katter, och endast det. Inget dumt ältande, inga diskussioner, utan bara för att vi ska kunna berätta om dessa fina katter i sina fina hem då och då.
Aldrig tidigare har man nog varit på såhär mycket…
Och att folk tidigare tagit upp att de gett pengar som en slags grej för att de ska ha något att säja till om och rätt att få veta allt precis samma sekund som de kräver det, det är tokigt. Jag har aldrig krävt att få bestämma över katter som jag gett pengar till
Ska jag exempelvis börja klaga på Kusten om hon gör något jag inte gillar, för att jag betalat 666 kronor för en fin träkatt? Och kräva konstant uppdatering om katterna som de pengarna gått till, samt kräva att hon ska göra som jag tycker?
Jag skulle vilja starta en uppdateringstråd om JP och Tyr, som uppdateras när någon ny information finns, och som inte innehåller utrymme till överdrivna diskussioner och tjafs. Men jag antar att det är svårt att bestämma sånt.

Håller med hennum. Kommer inte skriva mer här nu iaf.
#187 men du gör ju precis samma sak.
För sista gånger ber jag ALLA att tänka över vad ni skriver i fortsättninge. För som lägetr är just nu så verkar inte denna tråd ge någonting då de som kan ge fortsatt uppdateringar om Zorro inte känner sig så pigga på att göra det med tanke på allt ältande och skit som de fortfarande får.
Gjort är gjort och kan inte ändras men man kan alltid lära sig av misstagen och göra på ett annat sätt nästa gång.
//Pia

Låter som en bra idé. Jag lämnar JPtråden tills det finns nyheter, vilket säkert inte kommer dröja länge iofs, och fokuserar istället på allt annat viktigt som händer just nu.
Har du något att säga mig så gör det direkt till mig och blanda inte in någon annan. Jag har egna åsikter och tankar och att skriva det du skrev är riktigt lågt.
Dom som du så "fint" kallar sanna kattvänner kanske inte kan vara behjälplig i alla lägen.Jag vet att dom jobbar för dom hemlösa och har räddat otaliga katter så även där har du passerat ett lågvattenmärke.
Men jag kanske också ska gå ur hittekatter så slipper ni tvivla om vem som skriver vad för det verkar ju vara ett värdsligt problem för vissa!!
Hade du varit medlem längre än en vecka tillbaka hade du kunnat skilja på hur jag och Bumbis skriver.
Bra idé Hennum. istället för att gammalt skit ska ta energi och viktiga tankar kan man använda det till att göra saker bättre i fortsättningen. Väntar glatt med uppdateringar när de kommer.
//Pia
#188 Ja, starta en sådan tråd istället!
Det skär ju i hjärtat att följa dessa trådar som egentligen bara innehåller klagomål, allt från om JP fortfarande lever (?!) och sedan hets om balkongen (för nu är det ju egentligen bara den kvar att klaga på).
And for the record - JA, jag har läst alla trådar om JP (eftersom det visst anses som ett minimikrav för att ens få uttala sig). Fast just för tillfället känns det ju som om trådarna går på repeat…
#190 Jag ber om ursäkt för att jag inte är inloggad dygnet om och kan svara på inläggen direkt dom görs.
#192 ? Läs vad jag skrev!
#183: Vilket inlägg syftar du på då? Jag har nog missat att någon har skrivit att de inte tänker hjälpa några katter, du får gärna PM:a länk om du vill. :)
Låser härmed tråden då tråden både är lång och inte ger något nytt nu.
Hennum och Praxis får gärna starta en uppdateringstråd om de vill och hoppas den kan vara utan en massa tjafs.
//Pia