Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 10807 ggr
monsi
0

JPs tråd nr 17

fortsättning på historien om Jps öde.

En Sajtvärd får gärna länka till de andra 16 trådarna Tack!

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Lena
0

Bra idé med en ny och fresch tråd om JP. Vädjar nu till alla som är engagerade i denna kisses fortsatta öde att hålla i hatten och följa våra skriv- och trivselregler. En balanserad och sansad diskussion vinner alla på, särskilt den utsatta katten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
0

Vad hjälper det att ringa tanten, när hon bevisligen sitter och ljuger för dem som ringt henne. Helt lönlöst att prata via telefon, när hon slänger på luren när något som hon inte vill höra sägs.

Hon har även sagt att hon BARA vill ha telefonkontakt med Praxis. Vad får er att tro att hon kommer och svara om någon ringer?

monsi
0

Ett en bra lösning som alla kommer bli nöjda med är att Kusten som är den mest erfarna personen angånde skyggisar får göra ett hembesök hos Tanten.

Två vägrar tro att någon här i forumet skulle vägra hjälpa fånga kisarna i svalöv pga denna diskution om JP

Tycker svalövs diskutionen ska för bli i den tråden då denna handlar om JP.

Har fortfarande inte fått svar på frågan om praxis skulle låta mimmi bo hos tanten.

För min del försöker jag inte bedriva någon häxjakt på någon utan vädjar till de ansvariga för JP att kusten ska få göra hembesök o bedömma läget.

Många med stor erfarenhet av skyggisar skriver flera gånger att Tanten har säkert ett bra hem för en tam kise men inte för en skyggis som JP o de borde veta vad de talar om.

Låt nu Kusten göra ett hembesök vet hon tänker på både kattens o Tantens bästa.

Mymlan
0

.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

skrutte
0

Finns det tvivel och det gör det helt uppenbart, ta reda på fakta. Sitta och tjata och tjafsa här leder ingenstans, gör något ni som tvivlar. Det är så lätt att kritisera andra men när det kommer till kritan ska man inte göra något själv mer än sitta på ett forum och tjata om samma saker om och om igen. Kanske är damen inte rätt hem till JP, kan ni som kritiserar så hårt nu leva med att ni inte tog reda på fakta och gjorde något åt det om det inte är rätt hem? Ni som dessutom var för att han kom dit.

#2 Du har alltså pratat med damen?

Debattia
0

Tror tyvärr heller inte på det ger någonting att den eller de som tycker hemmet är olämpligt ringer,det är bättre med ett hembesök.

Man får bättre kontakt face mot face och man ser och vet mer vad det handlar om.

Hembesök är i sig inget ovanligt och konstigt vid placering av en katt. Den som tagit sig an katten brukar också tycka det känns bra med ett hembesök samt passa på  fråga om sånt som den undrar över ang katten.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

monsi
0

Håller med Debattia.

Hawknestgrove
0

Får nog läsa baklänges här…. Har ingen alltså varit hos damen? INGet kontrakt skrivet och inga bekräftade livstecken att Jp fortfarande är i livet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

#8 Du har läst rätt , INGEN har varit hos damen än..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Mymlan
0

#9 Är så dåligt skött från början till slut. Hembesök och läsande av kontrakt + på skrivande av kontrakt ska göras INNAN en katt överlämnas till det boende den ska till.

Men förhoppningsvis har de nu lärt sig av sina misstag och INTE gör om samma sak med nästa katt som behöver ett hem.

Hawknestgrove
0

MEn var det inet igår som någon skulle hälsa på henne och få kontraktet påskrivet? eller är jag helt bengalov i huvet?Essut, både du och jag tillhör väl den skaran, som har lagt en del slantar på JP. Så  om man ser det helt krasst, vi vill ju att våra satsningar ska resultera i något BRA! Annars så hade vi ju lika gärna startat en tråd om insamling till avlivning, ni förstår vad jag menar?

Nu säger jag inte, att katten har det dåligt. MEn jag säger inte heller, att katten lever och har hälsan, för det finns det ju inga bevis för. Men är det inte lite långsökt, att stackars lilla bräckliga KUSten ska åka upp, sjuk som hon har varit för ingenting?

Det finns två alternativ här och det ena är att mår katten och damen ine bra ihop, så bör katten flytta. Den är inte hennes.

Mår katten och damen  bra ihop, då ska katten stanna.

Kalli
0

.

monsi
0

Det bästa är att Kusten som alla litar på åker o kollar läget eller Bumbis som också kan detta med skygga katter.

Man lär så länge man lever hoppas alla har lärt sig något av denna historia.

Framför allt hur viktigt det är med fackta o att all fackta skrivs ner.

Var en av dem som trodde JP o Tanten skulle funka detta var innan jag fick reda på att Tanten är beronde av hemtjänsten.

Hoppas kusten eller Bumbis får göra hembesöket som är betydligt bättre än ett tele samtal.

Josefa
0

Förstår inte varför man skickar katterna från ena änden av landet till det andra. Klart det blir svårt att kolla upp hemmet då.

Jag menar om man kan och vill ta hand om en katt i tex södra Sverige, behöver man knappast ta en katt från Stockholm. Det finns katter på närmre håll. Det samma måste väl gälla för dem högre upp i landet.

Vill man ha en katt långväga ifrån bara för att ingen ska kunna kolla upp en?

essut50
0

#11 Jag har oxå bidragit med pengar, har nyss kollat upp hur många pengar det var…Tungan uteVill oxå att JP ska ha det bra, och det vet man fortfarande inte om han har det med damen..Gråter

Det hjälper inte att ringa hon kan säga att allt är bra, fast det inte är det.

soso
0

Snälla Praxis och Hennum låt nu Kusten, som vi litar på, få åka till tanten och kolla, så det här blir uppklarat någon gång.

Praxis
0

Jag har fått pm av kusten som erbjuder sig att åka dit. Men jag har redan skrivit att jag har en som erbjudit sig att åka dit, desireesmeralda. Vi har bestämt att hon ska göra besöket och det gjorde vi innan kusten erbjöd sig. Eventuellt kommer jag och annebeate åka dit upp senare också. Och när det gäller dimdim har jag redan besvarat det.

och nek, jag kan inte bara ta katten för "att han är min". kan jämföras med en stulen cykel, även om du hittar den på stan får du inte bara ta den om någon annan har den. polis måste påkallas och utredning göras innan personen som är rätt ägare kan få tillbaka cykeln. kusten, du ville ha tillåtelse att ta JP med dig om du inte bedömer att damen ska ha JP vid besöket, jag kan inte bevilja det som du säkert förstår av det jag skrev ovan.

soso
0

Helt sanslöst! Nu tror jag att det har gått prestige i det här.

essut50
0

Men NÄR ska desireesmeralda åka och besöka JP? När går tiden ut då damen ska ha klart sin balkong? Det skulle jag gärna vilja veta…

Debattia
0

17. Med detta inlägg menar jag inte JP inte har det bra. Utan vill bara klargöra att om du placerar en katt och finner att det inte är ett lämpligt hem har du rätt ta tillbaks katten. Det informerar man om innan man sätter katten i hemmet också. Det är ju för kattens bästa man kollar  och följer upp hemmet. En katt är en levande varelse som själv inte kan säga från,går inte jämföra med en cykel.

Debattia

Bumbis
0

Jag förstår inte hur vissa av er kallar denna diskussion för häxjakt. Det är ingen av oss som skrivit något stötande eller farligt. Att tonen blir något hetsk ibland är väl inte konstigt när man inte får svar på frågor som ställts om och om igen. Även att saker inte görs som det var sagt trissar upp stämningen.

Att du Praxis kan skriva att du tycker det är "pinsamt" och att vi vill "sätta dit" dig, ÄR verkligen pinsamt.

Du har satt den här nivån från början och den är väldigt låg.

essut50
0

#18 Tror jag oxå. Dom vill att JP ska stanna där även om han inte mår bra låter det som. Gråter För om han inte mår bra där hur ska du få ut honom därifrån?? När du skriver att du inte kan göra nått…

låter så underligt i mina öron…

annebeate
0

Bumbis, jag är ledsen att skriva det men dina inlägg tillhör  de allra aggressivaste på forumet, varför vet jag inte. Sluta med häxjakten på damen och sluta med att förolämpa Praxis. Detta gagnar inte på något sätt JP:s sak, tvärtom.

Praxis
0

Det finns saker att göra, men JAG kan inte stövla in och ta katten utan det måste göras på ett korrekt lagligt sätt. Förklara för mig hur ni tycker jag ska ta katten?`I lagens mening spelar det ingen roll om det är en katt eller en cykel, jag tänker inte göra mig skyldig till ett brott. menar ni att jag ska ta katten även om damen säger nej och ringer polisen?

Kusten
0

Hej Praxis.

Jag hade hoppats att jag hade kunnat få åka upp i och med min stora vana av skygga katter och deras behov. Och jag hade hoppats att desireesmeralda också hade kunnat tycka att det vore lämpligt. Det kanske hon gör, bara ni frågar henne? I grund och botten är det ändå ert beslut, vem ni anser lämpligast.  

Har vana även att kunna se vad man behöver göra för att kunna minska rymningsrisker och annat som man kan behöva tänka på. Jag hade haft med mig exempel på nät som jag själv brukar använda då jag nätar in balkonger där skyggisar placeras. Skulle inte erbjuda mig att göra denna resa om jag hade känt mig vilsen i detta, utan det är med JP i hjärtat som jag kan ta mig från Göteborg och upp.

Däremot faller det mesta om man inte kan ta JP därifrån om hemmet bedöms som olämpligt. Om ni visste detta innan, varför placerades han där utan kontrakt? Och borde inte ett muntligt avtal kunna gälla, eller det som ni i skrift har skrivit.

Skulle damen inte vilja lämna ifrån sig JP frivilligt fastän det bedöms vara ett olämpligt ställe, då vill inte damen JP´s bästa. Det blir väldigt uppenbart i ett sådant läge.

Om ni kan prata med damen om att hon går med på att lämna tillbaka JP, ifall det blir så, då slipper man polisutredningar m.m. Vore bra om ni kunde göra detta idag eftersom tiden tickar på.

Bumbis
0

Jag bedriver ingen häxjakt på damen…förklara i så fall hur!! Det är ju era skrivna ord om damen som gjort mig upprörd. I så fall är det ni som bedriver häxjakt på damen.

Hur har jag förolämpat Praxis? Definiera det?

Lider ni av förföljelsemani?

Mymlan
0

Varför kan inte Kusten och desireesmeralda göraq besöket bägge tillsammans. 4 ögon ser mer än 2 och 4 öron hör mer än 2.

Jag hoppas Praxis att ni sköter nästa placering av katt bättre, sett bostaden först, få kontraktet påskrivet innan katten lämnas över samt att det som ska fixas är gjort innan katt lämnas över.

JP placering gjorde ni uselt. Det var heder åt er att ni fångade in han och Tyr.

Bättring till nästa katts placering!!

essut50
0

#23 Det är ingen häxjakt på damen eller Praxis. Vi vill veta hur JP har det hos damen. Vi vill veta när damen ska få besök, är det nästa vecka eller längre fram? Vi vill att JP ska ha det bra och inte må dåligt. Men ni förhalar det hela tiden tydligen..

kattmatten
0

Även om man bestämt med någon annan går det väl att ändra på så Kusten kan åka? Det kan väl inte vara hugget i sten och om det är det, ja då handlar det om prestige och att man ska få bestämma.
Kanske skulle folk här vara mindre hätska om man möts lite på halva vägen, eller vad tror du Praxis?

#10 är inte så trevligt i tonen
Att ni inte hade erfarenhet av att placera en katt det köper jag; man kan inte kunna allt från början. Det man kan göra är att be om råd från de som gjort det förr och har erfarenhet.
Dessutom kan man rätta till efter bästa förmåga om det blir fel.

Därför undrar jag nu: Visste ni om att damen var beroende av hemtjänst och att hon inte kan röra sig så bra? Själv minns jag inte att det nämndes alls när JP skulle placeras där, men jag kan ju ha fel. Jag blev uppriktigt förvånad när det visade sig vara så.
Jag hade inte placerat en skygg katt hos någon med ett funktionshinder.

**Vill verkligen poängtera att det inte betyder att den med funktionshinder inte ska ha katt!
**De kan absolut och t o m bör ha djur, men inte ett som kräver extra omsorg och arbete än en "normal" katt.

Varför vill hon behålla JP?

Bumbis
0

#29 jag har heller inte tidigare läst att damen var rörelsehindrad….

Hawknestgrove
0

JAg är den sista som vill racka ner på Praxis, Hennum eller annebeate, men jag vill ha besked om katten lever eller ej. OCh att skicka upp stackars KUsten på vinst och förlust förlåt, tjejer, tycker jag verkar huvudlöst. Allt kanske är väl och bra och sen när hon kommer upp, Tji fick du här kommer du inte in. Så där håller jag med, att det är bättre att någon som inte behöver åka över halva Sverige för ingenting åker och kollar.

pia-app
0

Vill inte bråka med dig Praxis på något sätt men jag tror att det vore bra om du kunde skriva när den här personen ska besöka damen , dt måste väl ske så fort som möjligt.

Eftersom jag var en av dom som sa att du kunde hämta katten så undrar jag vad som sas när katten lämnades till henne. Är hon stödhem eller sas det att katten är hennes ? Har så svårt att förstå att det inte skulle gå att resonera med henne om att en annan katt kanske skulle passa bättre.

Basra några undringar och ingen kritik.

Kusten
0

Står fast vid det jag sagt : ) Jag åker gärna upp, eftersom det känns som att jag skulle kunna göra en rättvis bedömning och även bemöta damen på ett trevligt sätt. Har en hel del erfarenheter av skyggisar och JP ligger mig varmt om hjärtat. Skulle kunnat åka längre om det hade behövts.. så att jag åker upp dit är absolut inga problem. Inte för mig i alla fall. Men jag vill att JP`s ägare ska prata med damen om att det ska vara fullt okej att han följer med mig därifrån om det inte skulle verka vara lämpligt för honom där. Det måste hon ändå kunna gå med på och förstå, om hon överhuvud taget ska anses vara medkännande, osjälvisk och empatisk. Skulle det vara annorlunda, att det ska behöva bli en massa ståhej.. då är det ett klart olämplig person ni har att göra med. Att förstå att det behövs särskild hänsyn för att få en skyggis att må bra, är viktigt. Skulle man bråka om detta är det brott mot djurskyddslagen som begås. Inga djur ska behöva hamna från aska i eld.

Hawknestgrove
0

Ja, du ska ju bara inte åka dit för ingeting, det tycker jag. Det ska vara garantier att du får komma in och i värsta fall få med dig kissen…….

Praxis
0

#32, det är inte bestämt helt när besöket görs, jag har fått besked av damen när det passar och det är i nästa vecka. desireesmeralda jobbar men skulle ringa mig när hon slutat så vi kan bestämma besöket.

jag och hennum var inte med vid överlämnandet. JP bodde ett bra tag hos debattia innan han placerades hos damen, det var Mison som lämnade över honom till damen. hennum hade den mesta kontakten med damen och även debattia om jag inte missuppfattat?

soso
0

Praxis, jag förstår heller inte varför du skriver att du inte kan "bara stövla in och ta katten". Det är väl ingen som har tyckt att du ska göra så?

Gör upp om ett besök hos tanten. Om inte JP har det bra, då förklarar du det för henne, varför han inte har det bra, hur han borde ha det , osv., osv. Förklara att det är bättre hon har en tam katt, det bästa för JP mm.mm. Om hon tycker om JP, och vill honom väl, får du ta honom därifrån.

Hawknestgrove
0

Ok, alltså ska damen ge besked om audiens nästa vecka, eller ska besök göras i nästa vecka? Lever JP?

Praxis
0

Damen säger att JP lever, ja. Besök är tänkt nästa vecka, men jag måste få detta bekräftat av desireesmeralda.

#36, jag tycker det är flera som antydit eller uttryckligen sagt detta. Att jag ska hämta hem honom, vad ska jag göra om damen inte vill bli av med JP. Ingen har svarat på detta.

essut50
0

Hoppas bara hon släpper in desireesmeralda och inte säger att hon ska åka bort igen???Om desireesmeralda tycker att JP inte har det bra, hur gör hon då?

monsi
0

Har inte sett någon häxjakt på damen/tanten inte heller något som förklara varför Praxis skulle kännna sig vare sig kränkt eller förolämpad.

Bumbis har inte på något vis varit otrevlig i sitt sätt att skriva men hon har kanske för de inblandade ställlt otrevliga frågor att svara på för dessa.

Praxis har lusläst trådarna o hittar tyvärr inte någonstans att du har svarat på om du skulle sätta mimmi  i damen/tantes hem.

Det har i en tråd stått att damen/ tanten hade rullator o det var i tråden som Hennum startade o frågade vilket hem som verkade bäst.

Där imot stod inget om att hon var beronde av hemtjänsten o hadde så svåra smärtor som hon har efter er senare beskrivning.

Fatta nu ett klokt beslut o låt kusten kolla läget det vinner alla på.

Vad har desireesmeralda för erfarenhet av skyggisar? Tror säker det är en ducktig o pålitlig person men ingen som alla känner o litar på som Kusten.

Ev båda kan kolla tillsammans.

Praxis du kan flytta din katt o det lagligt utan att blanda in polisen . Är inte smart eller snabb men vissa saker vet o kan jag o det är att du kan åka upp o ta katten i kväll om du vill o damen/tanten kan inte göra annat än låsa dörren när du kommer.

Pga inget kontrakt skrevs och pga att pengarna inte har betalts in när de skulle. Bara lite info ingen kretik.

Crisse-13
0

Tyvärr tror jag inte att JP finns kvar hos damen, antingen har han rymt eller har hon avlivat honom som hon tyckte var bäst att göra med skygga katter enligt Hennum. Jag tycker att det som skrivs här bevisar detta och sen att Kusten inte får åka och kolla om JP har det bra stärker bara misstankarna om att allt inte står rätt till. DesireeMeralda är det en syster eller moster eller annan släkting för ingen här inne tycks känna till henne fast där finns en medlem med det namnet eller kanske en kompis som du bodde hos när du jobbade i Stockholm i somras. Jag för min del och jag tror många fler litar bara på uppgifter som kommer från en opartisk person ex. Kusten som alla här känner.

Praxis
0

Jag är säker på att jag skrev svar om DimDim igår men det har tydligen inte publicerats i så fall. I vilket fall som helst förstår jag inte varför man gör en jämförelse av JP och DimDim? Min DimDim hade mycket sämre hälsa än JP, och var så mycket skyggare än vad han är. Jag fick skedmata henne för att hon skulle få i sig sin medicin och hon fick tas till veterinär pga munnen mer än en gång. Nu skulle jag inte placera henne någonstans överhuvudtaget eftersom hon rotat sig här och blir rädd av att flyttas. Man kan inte jämföra situationen mellan så olika katter, alla katter är individuella och har sina egna förutsättningar och behov.

Jag kan flytta JP om damen går med på det utan att blanda in polis eller myndighet. Men damen vill ha kvar honom. Jag tänker inte diskutera desireesmeraldas lämplighet med er för då kommer ni bara bete er illa mot henne också. Jag har stort förtroende för henne och jag litar fullt ut på hennes bedömning. Med det sagt tänker jag inte diskutera det mer med er.

Kusten
0

Jag tolkar tystnaden som att jag inte får besöka damen. Då hoppas jag att tjejen som ska besöka har minst lika stor vana eller större av skyggisar, annars kan jag inte förstå hur ni tänker. Och att hon kan bedöma en hel situation med allt ansvar vad det innebär om att det ska vara ett tryggt hem i många långa år förhoppninsgvis. Det finns många frågor att ställa, råd att ge och mycket annat att ta hänsyn till. Att bara gå in i själva lägenheten och titta på JP där han ligger tryckt under soffan kanske, att se sig runt och tycka att det ser städat ut, det är inte det som det främst handlar om. Ett sådant besök görs inte i en handvändning eller utan att man vet vad man behöver titta extra på. Om det skulle behövas, ska man också på ett lämpligt sätt kunna få fram JP, om han ligger gömd. Det går inte att stressa honom i onödan  så att det blir åt andra hållet. Jag får önska desireesmeralda lycka till! Var kritisk, det måste man när det handlar om livs levande varelser och deras framtid. .

Praxis
0

Jag har svarat dit med PM och här Kusten. Jag har förklarat att jag bestämt med desireesmeralda tidigare i veckan att hon ska besöka damen och jag har pratat med damen om detta. jag ser ingen anledning att planera om detta då jag tycker desireesmeralda är lämplig. förstår inte vad alla har emot att hon åker? jag efterfrågade folk tidigare att åka dit och då ville ingen, sen anmälde hon sig. varför blir folk sura nu?

pia-app
0

Ursäkta att jag är tjatig Praxis men visst kan du flytta katten om du inte tycker att det är ok där den bor även om damen blir både sur och arg. För du har väl inte sålt katten till henne, den är väl i praktiken fortfarande din.

Hennum
0

Om hon inte släpper in desireesmeralda så hade hon inte heller släppt in kusten eller mig eller praxis. Desireesmeralda är vad jag hört från praxis den som nog är mest objektiv av alla oss här vid ett hembesök.

Jag håller med om att det har gått knasigt till. Men saken var den att JP var ute i kylan hos Debattia och vi behövde ett hem snart, faktum är att alla var positiva och tyckte att detta hemmet skulle bli bäst, många var väldigt engagerade för att han skulle kunna skickas upp dit så fort som möjligt. Tanken då var att han skulle komma in i värmen så fort som möjligt. Jag tror inte att en enda person här funderade kring om vi hade ordnat några kontrakt först, och det tror inte jag berodde på att ni tog det för givet att vi hade gjort det. Utan att även ni bara tänkte på att JP skulle komma till värmen.

Beslutet att skicka upp honom till västerås har inte varit bara vårt, för åtminstonde jag har lyssnat mycket på vad ni sagt här på trådarna, och när många sa att det skulle bli bäst så såg jag ingen anledning att ifrågasätta det. Det var ingen här som då protesterade mot att skicka katter så långt. (vad jag minns)

Klart man kan vara efterklok, vi borde frågat ut henne mer om hennes funktionshinder och vardag. Men brukar ni göra det när ni omplacerar katter? Brukar ni fråga om folk har hemtjänst och hur mycket smärta de har?

Det jag vill komma fram till är att jag åtminstonde vill ha lite förståelse och inte bara hårda ord, för det här misstaget. Det hjälper framför allt inte JP att ni är otrevliga. Snarare får ni oss att bli tröttare och ledsnare än vad vi redan blir av att oroa oss för hur detta ska gå.

Vi kan inte veta ett dugg om ifall hon är ett bra hem eller inte förrän ett hembesök är gjort, och ett hembesök kan bara göras vid en tidpunkt som båda parter är överrens om. Därför ska vi nu bestämma en sådan tidpunkt. Oavsett om det är desireesmeralda eller kusten som gör besöket så tar det ungefär lika lång tid att fixa.

Jag kommer troligtvis oxå åka upp för att hälsa på JP lite senare, ifall besöket som desireesmeralda ska göra snart, går bra, och hemmet är passande och JP får stanna.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

monsi
0

Du litar på henne Praxis men vi andra som har följt Jps resa här inne i fokus vet inte vem hon är o litar inte på henne pga vi inte vet något alls vilket jag hoppas du förstår.

Bätre att någon EX Kusten som vi vet kan sin sak åker.

Du skriver att du inte skulle sätta mimmi hos tanten pga sjukdom hon har o att hon är skyggare.

Varför ska då en skygg katt vara kvar? Är det inte bättre hon får en tam kelen kise?

Tänker faktiskt på Tantens eget bästa.

Har själv haft många skygga djur o skulle inte plasera dem i en lägenhet med så mycket spring av okända som det blir när någon har hemtjänst pga detta skulle hindra deras utväckling till trygga o glada indevider.

Hon vill inte göra av med katten men du kan pga av avsaknad av kontrakt o brutna muntliga avtal om du skulle vilja åka o hämta katten.

Hade någon brutit avtal som tanten gjort enligt er hade jag hämtat mitt djur direkt.

Ni har själva skrivit att hon bla betalt in pengarna för sent, att balkongen skulle vara innätat vid leverans av katten mm.

Detta är ingen kretik bara litte samman fattning av vad som skrivits.

essut50
0

Hoppas hon är van vid skygga katter och hon kan säga ifrån om hon tycker att JP ska bort därifrån. Annars är det ingen ide att hon åker.

Hoppas damen gör ordning balkongen på en gång? Det är verkligen viktigt för JP skull…Hoppas hon inte bara säger att hon har gjort det..Men det kan man lätt kolla isåfall…

Hawknestgrove
0

JAg misstänkliggör inte Desireeesmeralda. MEn hur kommer det sig, att du som har varit och kollat kontraktet med en jurist, inte kollat hur du ska ta tillbaka ett föremål som faktiskt är ditt? För du är ju juridisk ägare till JP. det borde faktiskt den juristen svara på också. Så med andra ord, om det visar sig, att Jp inte har det bra, så kommer du inte att ha möjlighet att åtgerta din egen katt? Hon har inte betalat för katten. att hon har betalat in  en summa till Västerås katthem har ju inte med saken att göra.

OCh jag kan ju också säga att någon lever, som är stendöd.

monsi
0

Bra skrive Hennum synd det har blivit som det har.

Hoppas derför att det är Kusten som får göra hembesöket så kan alla ev mistag rätas ut o bli rätt igen.

Kusten litar folk på

annebeate
0

Crisse att sprida sådana spekulationer som du gör är baserat på rent tyckande.När du spekulerar ang DesireeMeralda är detta  oförskämt både mot henne och Praxis och vittnar bara om dåligt omdöme. Ditt inlägg vittnar också om hur dåligt du är insatt i saken.

monsi
0

Annebate minns att du var en av dem som tyckte katten skulle därifrån fortas möjigt vad har du fått reda på som vi andra inte har?

En stilla undran o fråga.

Mymlan
0

Desireeesmeralda namn taget ur luften? då hon ej finns med i sökning av medlemmar inte ens i sökning av medlemmar i HELA iFokus.

Hawknestgrove
0

jag vill ha bevis på att Jp lever och har hälsan. Det är allt. Trivs damen och Jp, så ska ahn självklart stanna. Om inte, så måste han få flytta  svårare är det inte.

Praxis
0

För det första: muntliga avtal är giltiga, men det ska lösas genom domstol vid en civilrättslig tvist. Bara för att jag skulle ha juridiskt rätt till en katt innebär inte att jag på eget bevåg kan plocka katten från damen.

För det andra: Nu är jag J*VLIGT förbannad. Crisse, du borde skämmas ögonen ur dig. Att jag blir påhoppad är en sak, men att du säger så där om desireesmeralda är totalt OACCEPTABELT. Att antyda att jag har lejt henne för att göra en vinklad bedömning av JPs situation är otroligt oförskämt. Du som själv tog en paus från sajten pga påhopp trodde jag skulle innebära att du var resonlig. Istället hetsar du som aldrig förr. Skäms på dig!

Kusten
0

44 - Om du anser att hon är mer lämplig får det vara på ditt ansvar. JP är ju ditt fulla ansvar eftersom du är registrerad som hans ägare.

Jag tror att folk ledsnat på att vilja hjälpa när ni så tydligt visar att ni inte är lyhörda. Ni slår bakåt för minsta lilla och även fast en sak verkar klokt i många andras ögon, blir det misstolkat i eras.

Tyvärr känns det osäkert för mig med vad gäller desire. Jag vet inte vem hon är. Och ni borde ta någon slags hänsyn till vad folk som engagerat sig i JP känner. Tack vare dem kom han bort ifrån hemlösheten och nu är det tacken att ni vänder dem ryggen?

En otrolig nonchalans.

Praxis. Att du skriver att du bara kan flytta JP om bara damen går med på det, fastän det är din katt får jag inte ihop. Hon kan inte behålla något som är ditt om du inte går med på det.

Det känns svårt att engagera sig med hela hjärtat för en katt i fortsättningen härinne, nu med facit i hand vad som kan hända. JP förtjänar ett hem där han kan vara sig själv och där han kan känna sig trygg i det. Den dagen han kan behöva medicinsk vård t ex, då ska man också ta hänsyn till att damen ska kunna ge honom det. Det finns så mycket som inte verkar vara lämpligt.

monsi
0

Crisse pängtera dock en sak ingen utom du  verkar vet vem desireesmeralda är.

Hon är säker jätte trevlig o bra men vem är hon?

Kusten vet folk vem det är o litar på.

monsi
0

Hoppas ni lysnar på kustens kloka ord.

Kusten
0

Nu är jag ingen Medarbetare på just hittekatter, men skulle vilja be de som använder ord som häxjakt och hetsjakt att sluta med det, eftersom det är starka ord, helt utan relevans. Folk har med rätta varit upprörda och upprördheten har kommit ifrån alla. Det blir som att kasta sten i glashus. Ibland är det ett sunt tecken att kunna visa att man är upprörd och i det stora hela är upprördheten i denna historia inte alls konstig.

I Wikipedia :) kan man läsa på om häxjakt:

"Häxprocess eller häxjakt kallas de händelser framför allt under 1400- till 1600-talet, runt om i den kristna världen, där människor, i de flesta områden framför allt kvinnor - häxor - anklagades för samröre med Satan. I överförd betydelse används båda termerna om tillstånd av upphetsning i samhället, en organisation eller ett samfund, då en energisk aktivitet utbryter för att utrota eller oskadliggöra motståndare av någon typ. Orden används ofta med negativ laddning för att påskina att jakten på något sätt saknar relevans eller legitim."

Den som frekvent använt sig av detta ord är också den som frekvent tillrättavisar andra (bland annat bumbis) om hur man bör tilltala folk.

Nu loggar jag ut och ska ha "lite söndag". Kommer tänka på JP i vanlig ordning och tänker på alla er som månar så väl om honom.

Hennum
0

Hur ska man kunna hämta en katt om den som har katten inte vill lämna ut den? Jag kan ha din ( någons) katt här och låsa dörren, du kan omöjligt ta katten då utan att det är brottsligt och då genom att bryta dig in. Vill inte jag bli övertalad så är jag rädd att du inte klarar det då heller.

Plus att man måste ta det lugnt när man fångar in JP i lägenheten och det kan inte gå om man bråkar. Det är inte som att ta sin cykel och springa iväg, det är lite knepigare än så. Därför måste det göras i samförstånd.

Plus att vi vet inte ens om han har det dåligt .Han kanske har det utmärkt och då är det ju lugnt. Men det är såklart bra att tänka efter hur man ska göra ifall det inte är bra.

kattmatten
0

#55 Jag förstår att du blir upprörd Praxis över såna spekulationer.

Vad jag däremot inte förstår är varför du inte kan låta Kusten följa med när JP ska besökas? Det är väl bara bra om man är två, kan jag tycka.
Vad är hindret för det? Dessutom får du lite cred på köpet Flört

Det kostar inget att vara lite smidig i detta läget. Låt Kusten hänga med så finns det ju inget att hoppa på dig för.

Ett gott råd i all välmening

russin
0

Jag gillar inte alls dom påhopp och elakheter som skrivits här på forumet, men jag håller med i att det finns en klar fördel i om Kusten kan få följa med och besöka damen - om nu inte alls är bestämt att JP ska stanna där. Jag känner inte Kusten, men hon verkar ha mest erfarenhet här när det gäller skyggisar som jag fattat.

Det kan vara jättejobbigt att prata med en främmande människa, om man upptäcker att hemmet inte är det rätta och om damen ändå inte vill släppa katten. Där tycker jag ni ska sträcka ut en hand och ta emot hjälpen från Kusten, så allt går lugnt och sakligt tillvägat. Det är viktigt at varken damens mående eller JP:s mående far illa av besöket och att allt samtidigt går rätt till.

Om det å andra sidan visar sig att katten har fått ett bra hem, ja då är allt frid och fröjd och allting kan flyta på - och allt lugnar ner sig bland folk här och ingen skada är skeddGlad

Bumbis
0

Skulle inte damen öppna, vilket vi och även ni tror kan hända, vid ett inbokat besök så ringer man djurskyddsinspektör och polis som begär att bli insläppta.

essut50
0

#53 Nu ser jag att Desireeesmeralda har tagit bort sig på  sina "inställningar."

Hon skrev förut att hon var kompis med en i Akutgruppen har jag för mig och att hon hade 2 skygga katter hemma….

kattmatten
0

#62 Ja fyra ögon ser ju mer än två och man kan lättare få en bild av hur läget är.
Det är sällan fel att vara två när man ska göra något.

Hennum
0

Hon kanske inte vill bli indragen i allt detta. Jag hade oxå tagit bort mig från iFokus om jag visste att det skulle bli såhär och att man skulle få mycket mer kritik än vad man förtjänar.

essut50
0

#63 Är det så man gör, det visste jag inte…

kattassen
0

I egenskap av Medarbetare på hittekatter uppmanar jag samtliga till att vara sakliga och tänka på sina uttalanden mot varandra. Våra Skrivregler medger inte påhopp och kränkningar. Detta är nu i gränszonen och jag vill helst inte behöva låsa tråden på grund av det. För JPs skull skall den vara öppen.

Den som vill veta om en medlem finns på forumet skriver användarens nick i sökfältet under fliken "medlemmar". desireesmeralda (som flera undrat över) finns bland våra medlemmar här som aktiv och vill man se vilka inlägg vederbörande har gjort finns den informationen under "inlägg" på personens profil.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Kusten
0

Precis, skulle det vara frid och fröjd då är inte heller jag den som skulle vilja att JP ska därifrån. Allt handlar om hans bästa, om att han ska ha livskvalité och trygghet. Att man i samtal med damen kan få fram vad som faktiskt gäller och vad hon har tänkt göra i vissa situationer som kan tänkas dyka upp. Det här med balkong och innätning är ett absolut krav, iaf om JP hade varit min katt och om man tycker att hemmet är ett lämpligt hem för honom i övrigt. Om jag ska ha med mig någon upp måste det vara någon som jag känner att jag kan lita på, som är kunnig på skyggisar, för jag har ingen lust att åka upp och att det ska bli meningsskiljaktigheter framför damen.. De jag brukar jobba med, som har vana vid skyggisar, de är det aldrig några problem med. Nu känner jag inte desire, hon är absolut säkert väldigt trevlig :) Men om jag mot förmodan ska jag åka ända dit måste jag veta att det kommer fungera med den som också ska dit.

Kusten
0

Om desireesmeralda läser så ber jag om ursäkt att jag förkortar ditt nick till desire Skäms Glad Önskar dig desire och alla er andra en härlig söndag, det blir som vanligt väldigt utdragna besök på hittis fastän man tänkt vara inne en kortis bara…

Hawknestgrove
0

Jag tvivlar inte på Desires trovärdighet. MEn ska man, som rättmättig ägare till ett djur, inte kunna återta det? Betyder det, att oavsett om katten har det dåligt och katten tillhör PRaxis rent juridiskt, så ska hon eller henens ombud inte kunna ta med sig katten därifrån? Vi bortser ifrån hans skygghet nu, utan fakta. KAn katten hämtas eller inte? ÄR man ägare till en sak, så är man. Då måste väl polis/kronofogde kopplas in. OCh om vi helt neutralt betraktar JP som en sak, vilket han i juridisk mening är, då är det väl bara att gå på de riktlinjerna? JAg skulle förstå  tveksamheten om det var så, att han inte hade något bra hem att återvända till. MEn det har han ju! OCh han är välkommen med öppna armar till ett ställe där han får all den förståelse han behöver.

Vidhåller också, att trivs de två ihop, så ska man inte flytta katten

Här tycker jag att en riktigt juridiskt kunnig person borde sä'ga vad som gäller och inte gäller.

Marad
0

Dom 300kr som tanten har betalat för JP ses som betalning och betalar man en "vara" så äger man den.

Hawknestgrove
0

jag har kopia på kvittot.. OCh ett köp är ett avtal mellan två parter. Den som äger katten har inte fått någon betalning.  Om jag handlar på Konsum så kan jag inte ta mina varor och betala på ICA

destiny
0

Apropå åka dit och hämta JP (om det blir aktuellt att han ska bort därifrån) så kom jag att tänka på en tråd jag läste för kanske ett år sen (?) om en katt som någon tagit in, annonserat om och sen inte ville lämna tillbaka fast ägaren bönade och bad. Fick den ägaren tillbaka sin katt? Med hjälp av djurskyddsinspektör och polis kanske? Någon som minns? Tyvärr har jag glömt hur det slutade. Det går kanske inte att jämföra JP med det fallet rakt av men ändå.

Praxis
0

Har jag rätt till katten så ska jag få honom tillbaka om jag vill. Men saken är att man kan inte bara ta honom med sig vid ett besök. Polisen kan inte heller bara ge ut katten. Kronefogden kan genomföra särskild handräckning till mig, men saken är att hävdar någon att denne har rätt till katten och står fast vid detta måste saken avgöras genom domstol först.

Nordann
0

Jösses så rörigt och så många spekulationer om både det ena och det andra.

Så här utifrån sett (jag har läst en del men inte allt om JP) kan jag tycka att de inblandade gjort vad de kunnat.Damen har troligen blivit förskräckt över att flera främmande människor ringt och om någon blir tvär och sur för att den blir utsatt för det som hon blivit är det bara normalt.Tänk själva,helt plötsligt ringer en vilt främmande människa och säger att den ska komma och hämta den katt jag trodde mig ha köpt.Det blir lätt såna här missförstånd när för många är inblandade.

Självklart kan ingen hämta katten med våld,inte ens polis lär göra det för damen har faktiskt fått katten i sin vård hon har inte stulit den.

Jag brukar läsa härinne för att jag hjälper katter när jag kan,skulle gärna hjälpt JP om jag bott åtminstone 100 mil närmare (bor i Luleå,Norrbotten).Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av några "hittekattsfolk" häruppe så när jag hjälper gör jag det privat för då vet jag att allt går till på det sätt jag vill ha det - anmälan om upphittande,annonsering så ägaren får en rejäl chans att hitta sin katt,veterinärbesök,kastrering,vaccinering och IDmärkning och så tar jag betalt för katten när  den omplaceras.

Väntar faktiskt just nu på att en katt som gått ute ett tag ska komma hit,en svart hankatt det med.Heder åt er som hjälpt JP!

essut50
0

Om man ser att katten far illa och att hon inte vill släppa honom kan man väl anmäla henne??

Hawknestgrove
0

Då jag har scannad kopia på gåvan, så  återger jag texten här:

Vill inte lägga ut den scannade kopian då det strider mot PUL

Gåvan är för katten Zerro(JP) era pengar jag betalade för honom. Fick själv välja var jag ville don-

Således står det INGENTING OM ATT DET ÄR FULL LIKVID FÖR EN KATTmed idnummer så och så! Det står GÅVA!

Marad
0

Men hon har betalt för katten!

Nordann
0

#77 Klart man ska anmäla OM katten far illa,om hon släpper honom har inget med det att göra däremot.

Hawknestgrove
0

Nej, det har hon inte rent juridiskt. OCh är det så, så kan jag gärna betala tillbaka henne den slanten. Det kvittar om du betalar en sak, om du och säljaren inte har kommit helt överens är det inget köp! OCh att betala till ett katthem på orten för en katt som aldrig ens har haft med dem att göra, är inte jurudiskt hållbart.

Då skulle du kunna sätta in pengar till vilket katthem som helst och göra anspråk på vilka katter som helst.

Lillan7704
0

Puttar för JP

Pälsbollarna i Höganäs

usagi
0

Puttar jag med…

Praxis
0

Pratar med desireesmeralda i telefon just nu. Hennes internet krånglar så om hon inte kommer in och skriver här ikväll så gör hon det imorgon!

maggan47
0

puttar också

Maggan47

Debattia
0

Damen har skickat en gåva till ett katthem,vilket hon blivit rekommenderad att göra. jag blir mycket förvånad över att det ska behövas diskuteras om Kusten ska åka eller inte. Har följt Kustens tråd härinne på forumet ,vet inte hur länge.Som hon arbetar och hjälper skyggisar,den enorma kunskap hon besitter gällande skyggisar. Har varit tårögd många ggr när jag läst hennes enormt beskrivande skildringar. Hon har mitt fulla förtroende gällande JP.Hon erbjöd sig också ta hem honom till sig när jag inte längre kunde ha honom i sommarburen, men eftersom en annan mycket utsatt katt kom i henens väg då hon fortfarande väntade på besked om JP. Ni får ursäkta,men nu förstår jag inte hur ni resonerar ?

Debattia

Hawknestgrove
0

ja bara för att man inte är ute på nätet, så är man ju definitivt inte sämre för det. Det enda som många här inne egentligen i grund och botten vill  tror jag, är att få en bekräftelse på att JP har det bra. Allt annat är  faktiskt ovidkommande. För min personliga del så kvittar det om Usama Bin LAdin har Jp, bara han har det bra.

Imasy
0

Det verkar ju som att tanten har betalat för JP trots allt, om man läser vad hon skriver. Om hon sedan vill kalla det för donation eller betalning tror jag faktiskt inte spelar någon roll.

Man kan ju inte donera en summa/gåva för ett djur och sedan krävas på mer pengar efter det.

Vad är det som gör att ni tror att JP far illa hos tanten? Är det enbart tantens handikapp ni tänker på, och att hon behöver hemtjänst? Jag har också sålt katt till en person med handikapp och som är beroende av personlig assistent, men den katten lever som en kung, trots handikapp och hjälp utifrån.

kattmatten
0

#81 Där får jag hålla med. Man kan inte bara sätta in pengar till ett katthem och sedan är en katt din. Speciellt inte då katthemmet aldrig haft med den katten att göra.
De kan ju inte heller sälja en katt som inte är deras. Då skulle jag ju kunna sätta in pengar till samma katthem och hävda att Adelle är min. Om vi inte haft ett stödhemskontrakt, vill säga.

tuska
0

Obestämd Vilken dag är besöket planerat till ???  En bestämd dag måste väl vara klart vid det här laget.

"tanten " kan väl inte vara så sjuk att hon inte öppnar dörren för

JP besökaren vem det nu blir.

Jag betalar resan för KUSTEN.

Hawknestgrove
0

Imasy pmar dig.

Hawknestgrove
0

MEn om det ska vara nån vits att någon åker, är ju huvudkravet att den personen blir insläppt. Annars är vi alla ute på hal is.

DesireEsmeralda
0

Hejsan! Jag har nu skummat igenom det som skrivits de senaste dagarna.

Jag erbjöd mig att åka och kolla till JP eftersom jag bor utanför Stockholm och då har lättare att åka än många andra här och det just då inte verkade som att någon annan kunde. Tyckte att det var viktigt att någon tog sig dit och kollade till honom. Detta är en kopia på mitt medd till Praxis (som jag för övrigt inte har träffat, utan jag kontaktade henne, eftersom det framkom att hon var JP´s ägare). Vi har sen dess haft en del telefonkontakt:

"Hejsan!

Victoria heter jag och jag har följt trådarna om JP från början. Jag bor utanför Stockholm. Har ingen bil men har kollat nu och tar jag tåget fram och tillbaka till Västerås, kostar det inte så mycket (typ 250kr). Jag skulle nog kunna åka och kolla till katten om ingen annan väljer att göra det. Jag har själv två fd förvildade katter, så jag har viss vana att se hur skyggisar mår. Vet att det kan vara svårt när man är främling för kissen men ändå.

Däremot jobbar jag väldigt olika tider och dagar så jag kanske inte vill vara kontaktperson i längden (iaf inte behöva åka ofta till V-ås..). Ville inte skriva i tråden, eftersom jag gärna vill prata med dig först, så jag vet vad det är jag ska göra isf.

Mitt nr är ***-*** ** **. Svarar jag inte så messa, så ringer jag upp. Har lite dålig mottagning på jobbet.

Mvh

/ Victoria"

Jag ska ringa damen imorgon em och bestämma vilken tid som passar henne på tisdag, så nu är dagen bestämd iaf! =)

Självklart har jag full respekt för Kusten och allt hon gör och gjort för alla skyggisar och det är klart att hon har mer erfarenhet än jag. Däremot ville jag bara hjälpa till så gott jag kan. Det viktigaste är ju oavsett att någon åker och kollar att allt står rätt till.

Kusten: Jag PMar dig.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Debattia
0

Jag tycker ni kan åka båda två ! Det är alltid trevligare och känns tryggare..

Debattia

Hawknestgrove
0

Toppen.  JA personligen, så tvivlar jag inte alls på att du är opartisk. Hoppas bara att du blir insläppt. Och som sagt, steg nummer två är ju vad som händer om Jp ska flyttas. JAg säger inte NÄR, utan OM. För som jag sagt tidigare, om katten och hon trivs ihop, så ska man inte slita upp något. MEn om det inte funkar perfekt, då finns det faktiskt folk här  som mer än gärna ställer upp och köper ut Jp om det skulle behövas. JAg inkluderat

Mison
0

Jag instämmer… Tycker inte alls det är fel att Desire åker dit.. men skulle också bli glad om Kusten kunde följa med.. Det är alltid lättare att vara 2..

Jag har också 2 skyggisar här hemma, men anser mig inte kunna bedöma på ett enda besök, ifall JP mår bra eller inte.. Men jag tvivlar inte en sekund på att Kusten inte skulle kunna fixa biffen… Säkert kanske Desire också, men ursäka, jag känner inte till dig, inte än i alla fall, men det kanske kommer…Visst vore det ändå också, som grädde på moset, trevligt att ni 2 fick träffas… kanske vore bra för framtida samarbete…

Jag röstar för att både Desire och Kusten träffas och gemensamt besöker JP…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

russin
0

Ta med fikabröd och ta en trevlig pratstund med damen som JP är hos - det brukar få spända känslor att lätta lite - och man hinner se mer av katten när alla sitter och är lugnaGlad

annebeate
0

Det är avtalat med damen att en person skall komma och det är DesireEsme som jag har det största förtroende för. Jag önskar att alla kunde känna så. En gång för alla, det är inte aktuellt att någon ytterligare skall följa med.

Hawknestgrove
0

Lokatt har rätt. Vi får hoppas allt stämmer. MEn rent juridiskt, så är katten fortfarande PRaxis. Så är det.

Mymlan
0

Vi får väl se hur detta slutar.
Att bara promt säga avtalat en ska åka vad spelar det för roll om 2 st åker? tänk på hade det varit myndighets folk så kommer de Alltid 2 aldrig 1, detta för det ska finns bevis på vad som sagts, samt om ngt händer så ska den ena kunna fixa hjälp/larma.. Etc.

DesireEsmeralda
0

Självklart är det svårt att se på ett besök om damen och JP passar perfekt ihop, eller exakt hur katten mår, men jag erbjöd mig som sagt var att åka så att man iaf vet att katten lever. Det tråkiga är ju att Mison inte fick komma in när hon var där, så vi får hoppas att det inte blir så den här gången. Men om jag förstår allt rätt, blev hon stressad av olika anledningar då. Därför ska jag ringa henne i morgon och presentera mig innan jag åker på tisdag, så räknar vi med att det går bra den här gången.

När det gäller om jag ska åka själv, med kusten, eller hur det blir, väljer jag att överlåta till Praxis att bestämma. Jag känner inte att det är något jag kan avgöra eftersom JP inte är min. Oavsett vill jag gärna ha kontakt med Kusten så att jag kan få lite råd och tips på vad som är viktigt att tänka på.

Jag har full förståelse att många här inte känner mig och därför blir osäkra på min "lämplighet" att åka dit. Det är väl så att jag anser mig "känna" Obestämd många av er, eftersom jag ofta är inne på sidan och läser och följer trådar, men däremot är lite dålig på att kommentera. Jag vill bara väl och enda orsaken att jag erbjöd mig var att någon måste åka dit.

Jag kommer ta med fikabröd och ett stort leende när jag kommer dit, så att jag i lugn och ro kan prata med damen och kolla in katten. Glad

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

Kusten
0

För mig hade ett besök inte enbart handlat om att titta på hälsan, det är som jag sagt tidigare så mycket mer att ta hänsyn till och att "upptäcka" runtom. Man får ta på sig de kritiska glasögonen, i all välmening. Jag kommer i första hand tänka på JP eftersom det är JP som blir den som drabbas hårdast om något går snett. Men.. Nu är jag tydligt och klart inte välkommen att följa med på besök eftersom annebeate skrivit detta. Tro mig, jag hade gärna åkt upp. Det hade varit en ära dessutom att ha fått träffa JP i verkliga livet.

annebeate
0

# 101 Det låter mycket bra.

Jag har skickat Pm till dig.

Mymlan
0

#102 Anser inte att ngn ska bestämma om du ska åka och kika på katten. Vill #101 ha sällskap, extra ögon och en kunnande med så ska det vara okej. Är väl ingen Diktatur i detta JP fall. Vad är de rädd för? att sanningen ska uppdagas att JP far illa eller vad? Att Tanten ska känna sig trängd? Tanten borde vara van då hon har hemtjänst de är inte alla ggr bara 1 som kommer.

soso
0

Jag blir uppriktigt ledsen att inte Kusten är välkommen med! Men det är tydligt att när Praxis har bestämt något, går det absolut inte att ändra.

DesireEs. är säkert duktig, det är inte det, men jag tror att Kusten har större erfarenhet. Det skulle vara perfekt om båda kunde åka dit.

Hawknestgrove
0

Ja tyvärr så är det ju damen som bestämmer vem hon  tar in till sig. INgen annan…

soso
0

Så tanten har sagt att Kusten inte får komma in?

annebeate
0

#106 Precis.  Damen och Praxis bestämmer. Jag har full förståelse för beslutet att en person skall besöka damen, särskilt efter den militanta framtoning som förekommit här på forumet åtskilliga dagar och den respektlöshet som visats damen.

Hawknestgrove
0

Trots att jag är anhängare till att katten borde få åka tillbaka till Debattia, så måste man tyvärr säga, att detta besök är ju inget beslagtagningsbesök. Låtr oss hoppas, att det kanske är ett fösök att återbörda Jp, det är en sak. OCh som sagt, pengar talar…. vi är flera som är villliga att köpa ut kissen om det är så.

Debattia
0

108. Jag tycker absolut inte att sårade känslor ska få bestämma om Kusten ska få åka dit eller inte. Det är JP det handlar om och inte vad Kusten skrivit här på forumet,det är oväsentligt i detta skede.

Jag har absolut ingenting emot 101.Är henne mycket tacksam hon kommit in på forumet och att vi fick reda på vilken dag besöket skulle ske. Jag brukar själv ha en till med mig när jag åker och besöker hemmen jag placerat katter i och det har aldrig varit någon som anmärkt på att jag inte kommit ensam,tvärt om brukar dom bli glada  när dom ser och förstår att vi bryr oss om katterna och dom.

Debattia

Imasy
0

Innan det tjafsas vidare om vem eller vilka som ska besöka tanten, så undrar jag om tanten har blivit tillfrågad eller om detta beslutas över hennes huvud?

Det är ju trots allt hennes hem och hon bestämmer om vem som ska få komma in. Tror ni inte att hon kanske ändrar sig rörande besöksfrågan om det ska börjas ändras om vem som ska komma?

Kanske man ska värdera det lilla just nu att åtminstånde någon får komma och besöka damen, så behöver det inte spela så stor roll om vem det är?

Lillan7704
0

Kan inte du Kusten ge råd och konkreta tips på VAD DesireEsme ska titta på/efter när hon kommer till damen?

Om du gör det så vet vi ju i alla fall att det som är viktigt ses över och att det blir ordentligt gjort… Bara en tanke… Obestämd

Pälsbollarna i Höganäs

Kusten
0

Tänker inte vara delaktig i något tråkigt tjafs om huruvida jag ska få tillåtelse att besöka damen eller inte, det ligger på låg nivå.

Jag erbjöd mig ju på grund av min stora vana av skygga katter och för att många som följt JP vet vem jag är. Är ödmjuk inför de som känner att de kan ha förtroende för mig. Någon expert är jag absolut inte, lär mig varje dag något nytt. Men en hel del kunskap och känsla för särskilt de skyggare, det finns.  

Jag kommer aldrig anses vara lämplig att besöka ett hem för någon annan om det ska vara en artighetsvisit första hand. Tänkte aldrig tanken på att åka dit utan att ha gott om frågor att ställa och verkligen ta reda på sådant som känns är viktigt att veta vid en placering av en skygg katt. Det hade fått ta sin tid. Av vad som sagts innan hade det inte varit med särskilt stort hopp om att damen skulle fått behålla JP som jag skulle åkt upp. Man kan vara hur trevlig man vill på plats men det är inte det som skall avgöra.

Det är JP som skall ligga i fokus och JP´s framtid. Det handlar om trygghet och att så långt som möjligt kunna se till att han inte hamnar i hemlöshet igen, att han blir olycklig. Han är en speciell katt för många och hemmet ska inte kännas som en chanstagning.  

Vid ett besök hade jag (eller vi - om det hade varit ett besök med trevliga desire) som en alldeles vanligt fungerande person tagit en fika ihop med damen och man hade fört en diskussion på vuxen nivå. Det skulle varit en garanti härifrån i alla fall. Man gör ju en bedömning av hur samtalet flyter, hur mycket hon faktiskt förstår och tar till sig. Går man runt i lägenheten kan man också se hur mycket det är anpassat för en skyggis behov och hur säkerheten ser ut. Det finns mycket frågor som kan poppa upp under själva besöket också, som man inte kan förbereda sig på innan.

Skulle hon inte accepterat att man eventuellt bedömde hemmet som olämpligt för en skygg katt som JP (naturligtvis inget man hystar fram hur som helst, man får förklara varligt och sakligt), då hoppas man att det inte hade blivit prestige, egoistiska känslor och upprördheter kring det, utan att hon faktiskt hade välkomnat att han skulle få det bättre någon annanstans. Även det på ett sätt som en alldeles vanligt fungerande person hade hanterat det.

Hon skulle oavsett kunna ha en fortsatt "kontakt" med JP på annat sätt, det finns bland annat fina fadderskap man kan erbjuda.  

Skulle det däremot anses vara ett JP-hem, då hade man kunnat hjälpa till att t ex näta balkongen som en första prioritering, för att kunna få hemmet att bli tryggare. Utan nät - ingen JP. Det är iaf min starka åsikt i detta fall.  

En skygg katt kan många gånger bli en bra mer trygg katt bara rätt kattkompis finns i närheten, och det är något som han mycket möjligt skulle behöva, var han är hade hamnat. Det blir inte så ensamt när man har någon som man vet kan förstå en på det där alldeles speciella sättet.

essut50
0

Undrar varför damen vill att en ska komma bara? Mycket märkligt tycker jag..

Jätte bra det du skriver Kusten.

monsi
0

Fattar inte varför damen skulle ha något imot att det kom en verklig expert till henne en hon verkligen kan få svar utav på alla sina frågor vilka hon säkert har massor av.

Sen är det ju så att det alltid är bra om det är två personer fall att något skulle ske.

Tycker det är väldigt skumt att kusten nekas till att besöka damen.

Denna historia börjar lukta skunk o verkar inte som JP längre är av största vickt.

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Debattia
0

Jag blir faktiskt ledsen av att läsa det inte verkar vara JP som har huvudrollen längre i tråden utan den framtida planeringen av JP ska utgå från att vissa känner sig  sårade . Det är många här som undrat och tänkt tyst utan att skrivit det om han verkligen lever.Det är den frågan vi länge velat haft svar på.Varför vi undrat är för svar och telefonsamtal har förhalats,sen har där inte framkommit något konkret utifrån samtalen. Ett tag lät det som vi nu skulle glömma och blev hänvisade en annan tråd.Måste vara rättvis och se hela biten samt försöka se alla sidor.

Några har påtalat att damen blivit illa behandlad i tråden,vill bara erinra om att hon har själv också haft en del med i spelet. Här har framkommit hon har nämnt avlivning två ggr av JP.Det är ett mycket starkt uttalande för oss som arb och sliter för att rädda och hjälpa katter till bra liv. Har även slängt teleluren i örat på vissa personer.Har säkert funnits orsaker till det, men det är ändå ingen ursäkt för själva beteendet. Mina erfarenheter av  placering av en skyggis är: Är man intresserad av och vill ha katten brukar man vilja veta hur den reagerat och vad man kan förvänta sig o.s.v. Det var för att hjälpa damen och JP som jag tog kontakt med henne.Trodde hon ville ha lite hjälp och vägledning,och att hon kanske hade lite frågor hon ville ha svar på eftersom hon förut aldrig haft en katt, enligt info från tråden.

Då brukar eget intresse finnas av att själv ta kontakt och förhöra sig.Inte att den som placerat måste beställa telefontid mellan två aktiviteter.

Här ska pysslas och hysslas för att överhuvudtaget få göra ett besök. Jag blir mer och mer konfunderad.

Debattia

essut50
0

Verkar som JP kommer i andra hand nu. Nu ska damen få bestämma allt, när hon vill ha besök utav vem osv.

Nu måste ni som har hand om det hela ta i hårdhandskarna..Nu gäller det JP framtid inte damens..Skrikandes

monsi
0

Håller med Essut!

Snart dax för en ny tråd o den vore väll bra om de ansvariga för katten startade denna gång.

Puttar För kusten besök o Ny tråd skapas av de ansvariga för JP!

Imasy
0

Oavsett vem det är som åker, vad händer om den personen inte anser att JP har det bra där i sitt hem?

Debattia
0

120. Enligt min mening måste de då kunna på ett ärligt,sakligt och vänligt sätt kunna diskutera så förhoppninsvis alla blir nöjda.

Debattia

Imasy
0

Men om tanten vill behålla JP, ska han tas därifrån med våld då?

___

Har någon kontakt med tantens dotter? Kan hon ev hjälpa till att resonera?

Undrar åter igen varför tantens anses som olämplig? Är det för att hon är rörelsehindrar eller har hemtjänst? Gör hon något annat som inte är bra?

Debattia
0

Vet inte om hon är olämplig,hon kanske är hur lämplig som helst?

Debattia

kattmatten
0

Varför denna rabiata inställning till Kustens medverkan?
Det är alltid bättre att två åker än en.

Just denna osmidighet är det som skapar den tråkiga attityden i tråden, varför inser ni inte det praxis och annebeate?
Ibland tjänar man liksom på att vara lite smidig…

Gullimat
0

Kan tänka mig vilken ruljans på olika människor som passerar hos henne varje dag, inkl.dotter med hund. Hur skall lugn och ro kunna råda i detta hem, som så väl behövs, med en skygg katt, och hur skall han kunna bli tam?

Varför skulle då damen ha något emot att två personer kommer?

Det är bara att förklara för henne problemen med att kunna få honom trygg och tam, och att hon förstår det med tanke på JP

kattmatten
0

#125 Där slog du huvudet på spiken. Lugn vardå?
Men har man bestämt så har man ju uppenbarligen

Bumbis
0

#117, 125 jättebra skrivet.

#122 Du vill ha svar på om det endast handlar om damens rörlighet. Knappast.
Damen har inte uppträtt så föredömligt själv.

Några exempel på detta:

hon kastade luren i örat på både Debattia och Mison.

hon kallade Hennum för snorunge.

hon ljög om att hon skulle åka bort och ta JP med sig. 

hon har ljugit om att hon inte visste att JP var skygg och att det inte framkommit i annonsen.

hon har förordat att JP ska avlivas eftersom hon anser att det är djuplågeri att han är så rädd.

att damen fortfarande inte nätat in balkongen fast hon lovat det. Hon bor trots allt på nedre botten.

att hon ena dagen inte orkar med JP när hon inte orkar ta ur lådan och när JP sätter sig på golvet och gör sina behov.

Ena dagen vill hon ha kvar JP och nästa dag ska han bort, det verkar bero på hennes dagsform. 
När Debattia, Mison mfl. ringt har det ju varit för att inte damen velat behålla JP. Då ska hon väl inte var otrevlig och sedan säga att hon ångrat sig och ljuga att hon åkt bort….det är inget normalt beteende. 

Det har ju skrivits att det på grund av samtalet från annebeate till dottern var det som gjorde henne extra arg. Kanske något olämpligt sades vid det samtalet?

kattmatten
0

Man kan väl i retropespektiv konstatera att man borde kollat upp hemmet bättre innan man flyttade dit JP.

Men varför inte göra sitt bästa att rätta till det så gott det går?
Att låta en erfaren person som Kusten följa med och bedöma hemmet skulle ju gjorts innan placeringen men nu blev det inte så.
Att vägra henne att följa med nu är bara trams och maktfullkomlighet.

Varför låta sina egna misstag gå ut över JP?

Vargtassen
0

#101 Eftersom du är lite osäker och gärna tar emot råd av Kusten, varför avsäger du dig inte uppdraget och låter Kusten åkaGlad

emjon
0

#122 Bumbis har givit dig många anledningar till varför vi ifrågasätter hemmet och damens lämplighet.

Jag kan lägga till ytterligare en och det är att hon ville ha en goskatt som hon kan kela med när hon har värk. Hon förväntade sig också att han skulle bli tam på 3 veckor. Alla som haft med skyggissar att göra vet att det tar betydligt längre tid en så. Katten behöver också lugn och ro under den tiden och det är det inte här efter vad som framkommit i efterhand.

Kan också mycket väl förstå att en katt kan bli bra terapi men då skall det vara en tam katt som blir glad över att dagligen få besök. Det skall väl vara glädjefyllt att ha en katt som sällskap och därför hoppas jag att det reds ut med JP:s bästa för ögonen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Imasy
0

Jag kan inte se att just Bumbis har svarat på ett endaste av mina inlägg, men jag har kanske missat?

Orkar heller inte läsa igenom de övriga 16 trådarna om fallet om jag ska vara helt ärlig ;)

Hawknestgrove
0

och varför är det ingen som startar en ny tråd? Ska jag göra det nu?

monsi
0

Länk till 18 tråden om JPs öde

Josefa
0

Läs inlägg 127

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer