Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5513 ggr
kattassen
0

JP's tråd nummer 16

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Mymlan
0

.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

annebeate
0

Kattassen har i  slutet av förra tråden "JP´s resa inte slut än!" #349 skrivit många tänkvärda ord. Jag hoppas innerligt att alla här på forumet som uppgett sig värna om JP tar till sig vad där skrivs och från och med nu stöttar och underlättar för  Praxis och Hennum när det gäller lille JP.

soso
0

Om det är att motarbeta, så står jag fortfarande för min åsikt att JP inte ska stanna hos tanten.

Jag kan åka till Västerås för att hämta honom, men inte för att komma på ett uppgjort besök när allt är tillrättalagt och fint. Gärna på ett oannonserat besök, men då lär man ju inte bli insläppt.

[LucyInTheSky]
0

#3 jag hade inte släppt in dig på ett oväntat besök heller.. För jag vet inte vem du är.. Så varför skulle damen göra det?

kattmatten
0

Man behöver inte bli oförskämd för att man ifrågasätter.
Men ringa någon biståndshandläggare ska man inte (om denne svarar på några frågor om damen så ska denne anmälsa för grovt brott mot tystnadsplikten)

Självklart ska ni be om att få göra ett hembesök och se hur JP har det. Dessvärre bor jag lika långt bort jag. Bestäm självklart dag och tid och upplys också om vad som gäller rent juridiskt, samt att katten kan komma att tas med om det inte verkar ok.
Då har man lagt alla kort på bordet och alla vet vad som gäller.

Praxis och Hennum ni har gjort så gott ni kunde och visste. Efterklok är det lätt men onödigt att vara. Nu vet ni mera än då, så enkelt är det.

Personligen tycker jag ni ska jobba för att få hem JP.

tuska
0

Jag vill oxå ha tillrättalagt och fint om jag skulle få besök

annebeate
0

Jag hoppas att någon som bor i närheten av Västerås är villig att göra ett hembesök hos damen efter överenskommelse med henne, gärna så snart som möjligt. Orimligt att Praxis och/eller Hennum som är studenter med  allt vad det innebär skall behöva resa upp från Skåne till Västerås när  det finns medlemmar här på forumet som inte bor så långt bort. Praxis och Hennum skulle självfallet uppskatta detta mycket.

Debattia
0

Här inne händer  mycket tydligen !!!

Jag känner mig också orolig ifall det hänt honom någonting och det tror jag vi alla gör,därav diskussionerna. Samtidigt tror jag  på att Praxis vet utifrån vad dom diskuterat ,hon och damen, man kan  ju inte utlämna allt i tråden.Det gör mig lugnare..

Det var ju också ett enormt arbete  och tidspress  hitta ett hem till lilla JP innan snön och kylan kom eftersom han bodde utomhus. Jag hade väl också under den tiden kunnat fundera över att ta in honom och gjorde det också , men tänkte samtidigt han fick det bättre som ensamkatt med gos,god mat och inte behöva dela sin matte med någon annan.

Priset på JP var ju också p.g.a. att han var en skyggis och  hem var akut. Brukar själv be dom skickar 500 till vårt vettekonto när jag hittar ett hem till en skyggis. Det är inte lätt sätta ett bra pris  på en kissekatt, beroende på vad det handlar om.

Om nu damen ändrat sig och står fast vid och   vill försöka behålla honom så varför inte ge både henne och lilla JP den chansen?

För var dag som går blir han i så fall mer och säker och trygg i sitt liv.Går det bra  och har han det bra så önskar jag bara lycka till för han är värd allt gott  och jag älskar den katten.

Hoppas också att det finns någon där uppe som vill och kan ställa upp och vara en kontakt  med hembesök och en länk mellan JP och praxis..

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Praxis
0

Jag kan försäkra att om inte jag trodde att JP skulle få det bra hos damen så skulle jag inte ge det en chans. Glöm inte att villkoret för att damen ska få behålla honom är att hon går med på våra krav, jag har utarbetat ett utkast till kontrakt som täcker in det mesta (har pmat dig debattia). Skulle hon bråka om detta så ska JP tillbaka, precis som det är när man skriver kattkontrakt med vem som helst. Vem som helst som man säljer en katt till kan det bli problem med, folk kan skadas, bli sjuka eller tom dö, det finns aldrig några garantier. Jag skulle ju själv kunna bli överkörd, vem skulle då ta dimdim? Det finns ingen kontrakt på henne! om vi gör besök och allt verkar bra och jag håller kontakten med henne och hon uppfyller kraven i kontraktet, varför ska vi då förvägra henne JP?

maggan47
0

bra skrivet Debattia, får inte gå prestige i det här, utan vi ska se till JP, och hans bästa, ett annonserat besök av någon närboende stöder jag också, och som sagt, biståndsbedömare, samt hemtjänst, övrig vårdpersonal har tystnadsplikt, får inte ens fråga om dom tömmer kattlådorna

Maggan47

Mison
0

Personligen vet jag inte vad jag ska säga.. Måste tänka på detta lite.. Det känns inte speciellt motiverat att åka på hembesök till denna otrevliga människa.. Får man samma avhyvling då som i telefon?

När jag ringde henne, så visste hon att JP skulle hämtas på fredagen, men var förbannad för att ingen hade kontaktat henne på telefon.. Hon hade läst mailet samma dag, men varför skrev hon då inte mail tillbaka på en gång?? Eller ringde och meddelade sina "resplaner". Varför bara strunta i allt och vara otrevlig när jag ringer på kvällen för att bestämma tid??

Alla djur behöver någon som bryr sig!

martdat
0

tycker att fodervärdskontrakten Gunilla har låter säkrare, som fodervärd är man ju inte ägare till katten, men med ett köpe/adoptionskontrakt så är man ju sen ägare, och då finns det inga kontrakt som är giltiga, katten är en "vara" så är det, vad man än tycker, Är katten såld så är den,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kattassen
0

#11 Fast allt det där har vi ältat igenom och förklaringarna till hennes beteende har såväl praxis som hennum fått via telefon samt lagt ut i den förra tråden.

Jag poängterade redan på torsdagskvällen att damen skulle kontaktas denna kväll av så stor hänsyn som möjligt… De flesta ville till och med vänta och dessutom bara dyka upp på fredagen och "hämta katten". Vi kan väl bara konstatera att hämtningen inte var tillräckligt väl förberedd för damen vilket fick henne att slå bakut.

Jag tror alla har lärt sig ett och annat här, framför allt är vi alla olika och tänker inte i samma banor.

Jag fortsätter dock att vädja till forumister i Västerås-traken att hjälpa Lundatjejerna med ett besök och kontraktöverlämnande.

Trots allt har damen träffat dig Mison tidigare vid leveransen och du skulle nog vilja kika lite på JP igen --- erkänn?FlörtGlad

russin
0

Fodervärdskontrakt har man på katter/hundar som är tänkta att gå i avel - inte annars. Annars heter det kattvaktFlört

Mison
0

Det är klart att jag också vill se JP igen,, och se så han har det bra.. Men, fortfarande ställer jag mig tveksam till att träffa tanten..Och återigen vara den som får ta emot utfrågningar och påhopp som jag inte kan svara på.. Vem vet vilket humör hon är på den dagen?

Sen undrar jag dessutom, hur man ska kunna bestämma en dag som hon inte har värk? Det kan hon ju inte veta.. Jag lever själv med kronisk värk i hela kroppen, och jag kan verkligen inte veta vilken dag jag kommer ha ont eller inte..

Jag har en dålig magkänsla av hela den här situationen med JP..

annebeate
0

Jag kan bara instämma i vad Kattassen skriver.

Mison, du skrev själv att damen var jätterar när du lämnade JP. Därefter fick Debattia också ett rörande brev från damen i Zorros namn som vi  fick ta del av här på forumet. Man vet själv inte hur man reagerar i stressade situationer. Att hon inte skriver gärna på datorn beror tydligen på hennes värk. Jag är övertygad om att du innerst inne gärna skulle vija träffa JP. Vem skulle inte vilja det!Glad Önskar själv att jag inte bodde så långt ifrån för då hade jag följt med.

Praxis
0

Det allra bästa är ett besök. Jag kan skicka henne kontraktet, dock inte signerat så hon kan titta på det. Går hon med på villkoren så ska besök göras, verkar allt ok då så får den som besöker henne med sign signerade kontrakt för damen att skriva på. På så sätt får vi se hur JP mår och om allt verkar ok. Innan detta har gjorts så kan vi inte göra annat än att spekulera och det är inte det bästa för JP. Damen var inte otrevlig på något sätt när jag pratade med henne. Hon sa att hon var arg för folk kontaktat hennes dotter då hon inte har med detta att göra och det kan jag hålla med om. Damen är en vuxen person som kan fatta egna beslut. Hon sa att JP har något speciellt och att han är så fin, speciellt med sin lilla svans och att han såg ut som en riktig björn. Tydligen började det bli bättre med hans rädsla också, han är rädd för män men han kryper inte längs golvet längre utan kommer fram allt mer. Han väser inte längre åt henne, minns han gjorde det väldigt mycket när jag matade honom när han gick ute i Lund. Så det börjar lossna verkar det som, därför bör vi vara försiktiga med att rycka upp honom ur hemmet han börjar vänja sig vid nu i onödan. Sånt tar man ju hänsyn till vid vårdnadstvister om barn så borde väl funka på JP.bebisen nu. Verkar dock något vara skumt vid ett besök så ska han gå tillbaka. Och jag förstår att det inte känns så kul att besöka någon som man upplevt som otrevlig, men folk gör och säger ogenomtänkta saker när de blir upprörda och arga. Och vi har ju inte skrivit så snälla saker om henne här heller direkt.

Praxis
0

Det är klart Mison har en poäng med att man inte kan veta vilken dag man mår dåligt, men om man planerar i god tid så hon kan avsätta dagen och vila innan så tror jag inte det är några problem med att bestämma ett datum. och som jag sagt tidigare, går hon inte med på detta eller krånglar så ska han tillbaka.

Bumbis
0

#13, 17 fast det där med att damen blev arg för att någon kontaktat dotttern stämmer väl ändå inte? Hon var ju arg redan innan. Dottern kontaktades väl senare?

Kastade hon inte luren i örat på någon (hinner inte kolla tillbaka  i trådarna om det stämmer för jag är på jobbet), och kallade hennum för snorunge?

essut50
0

Varför skriver alla som är inblandade med JP att dom bor så långt borta när gäller att besöka JP. Man kan ta sig tid att åka till Västerås om man bara vill.. Finns ju billiga tåg/bussbiljetter så det är väl inga problem?

Studenter har väl extra rabatter har jag hört…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Praxis
0

Jo, det stämmer. Hon och Hennum hade kommit överens tror jag om att använda telefon, hon använder knappt dator. Dock hade hon mailat hennum innan så hennum skrev tillbaka ett mail och meddelade hämtningen. Damen fick väl panik att läsa detta dagen innan först att någon skulle hämta JP och kände sig nog stressad över det. Jag poängterade väldigt ofta att jag endast är stödhem åt dimdim (innan jag nu blev permanenthem), men hade jag sett ett mail om att någon ska hämta henne dagen efter och ingen ringt och pratat närmare om detta så skulle jag nog inte bli så glad. Vissa är känsligare än andra, för oss är det naturligt att kommunicera via mail men hon kanske tyckte det var nonchalant att få beskedet sådär, speciellt eftersom vi inte ringt för att få det bekräftat. Och sen drog hon nog till med att hon skulle iväg för att hinna fundera på det hela. Hon borde ha förklarat det hela istället kan man tycka, men ibland trasslar man till det. Det gör en inte till en dålig människa. Och hon har ju inte tillgång till all infon och uppmuntran och planering som vi har här då hon inte använder tråden, så måste ha varit en chock för henne att han skulle hämtas så snart.

annebeate
0

Det är dags nu att gå vidare. Det ligger mycket i vad Kattassen, Debattia och Praxis skrivit. Vi har här på forumet inte heller varit Guds bästa barn och lite rannsakning behövs bland oss också.

tuska
0

# 10 Man kan fråga biståndsbedömmare hur katten har det som man levererat, att man i efterhand funderat på om det va riktigt, förklara att man har ett ansvar som tidigare ägare av katten. 

En vänlig fråga får ett vänligt svar

Praxis
0

Det är klart det är möjligt att åka tåg upp till västerås, men det är svårt att göra detta när man har föreläsningar och grupparbeten man inte kan missa. det tar väldigt lång tid att åka upp till västerås och hem till lund, speciellt med tanke på att det rör sig om ett besök på kanske en timme. Ska jag och Hennum hitta en dag då vi kan avsätta så mycket tid för en tur och retur resa lär besöket dröja.

Bumbis
0

Kan någon svara på om det stämmer att damen var arg redan innan någon ringde dottern. Jag tycker det är viktigt för i så fall ljuger damen även där.

Likaså där det stod i en tråd att damen inte alls varit medveten om att JP var skygg och att det inte framkommit i annonsen.

Jag kan inte med folk som ljuger.

annebeate
0

Bumbis, vi har ältat detta tillräckligt. Om du vill veta skulle jag nog också i en  pressad situation  kunna bli både ledsen och arg. Nu gäller det att gå vidare om vi verkligen har JP:s bästa för ögonen.

Bumbis
0

#26, där håller jag inte med för har damen ljugit så många gånger som jag tror är det inte mycket till hem.

Det är förbaskat viktigt och veta om det är en ärlig person ni har att göra med eller inte.

Det skrivs att folk här är oförskämda, jag tycker inte att någon har varit otrevlig utan vi har försökt få reda på hur saker och ting ligger till och om allt är genomtänkt.
Oförskämt är när någon slänger luren i örat på folk eller kallar dom för snorunge.

Praxis
0

Hon har inte sagt att hon bara blev arg för att någon ringde dottern, utan det gjorde henne arg. Om hon var allmänt en ilsken människa hade hon nog varit det mot mig när jag ringde, men det var hon inte alls. Sen var nog grejen att hon inte tyckte vi hade varit tydliga med hur skygg han var. hos debattia var han inte så jätteskygg, men det kan ju såklart förvärras när man byter hem. JP har ju vistats ute även hos debattia och helt plötsligt är han inne och allt han tidigare känt till har förändrats. Och sanningen är att det i annonsen stod att "jag är inte helt tam och klappbar än" eller något liknande. Kanske inte speciellt förberedande. Bara för att han började fårtroende för debattia så var det ingen garanti för att det skulle hänga med till Västerås. Jag visste ju att Dimdim inte var tam men hade ingen aning om vad som komma skulle. Vet att jag hela tiden drar upp DimDim men det är för att jag verkligen kan relatera till de känslor man kan få när man överväldigas av en skygg katt.

Mison
0

Damen var arg och oförskämt långt innan dottern kontaktades..Både mot mig och mot Debattia.

Jag tänker också på en sak… Svänger man så i humöret…hur vet vi att hon inte svänger så i humöret när JP ställer till med någonting?

lilltasen
0

#26  Vi som "ältar" detta vill ju verkligen se det bästa för JP, det är ju fler härinne som har en dålig magkänsla för JP:s framtid och då är det inte lätt att bara gå vidare.

russin
0

Det bästa vore väl om någon som bor nära damen i fråga kunde "offra" sig och bestämma en tid och gå dit och kolla efter hur allt står till. Då slipper folk spekulera och älta saker i det oändliga. Så länge ingen varit där, kan ingen heller veta hur katten mår.

kattassen
0

Jag kan säga att under alla mina 46 år i livet har inte allt jag sagt varit 100% rätt i alla lägen (medvetet eller ej).

Jag blir förbannad och är på ett j-vla humör ibland.

Jag har sådan värk i kroppen att det är svårt att komma ner i kattlådan ibland.

Men för den saken skull skulle jag aldrig bära hand mot mina katter eller någon människa.

(Kanske är dags att jag lämnar ifrån mig mina katter också för det låter ju onekligen opåligtligt att bete sig så…)

Nej skämt åsido!

Med sådant enormt fokus på denna tråden vill jag bara säga att vi har många andra katter också som behöver vår hjälp. De får inte glömmas bort pga av detta ärende. JP är åtminstone inomhus och får god mat. Det är inte alla som är detRynkar på näsan

DesireEsmeralda
0

Praxis jag har pm:at dig.

"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

annebeate
0

Vi är vuxna människor här på forumet och borde kunna handla rationellt och se på saker med sans. Vi vill alla hjälpa JP och bör inrikta oss på det. Inte fortsätta med  att misstänkliggöra damen på alla möjliga tänkbara sätt där nästa samtliga som uttalar sig inte haft någon  som helt kontakt med damen. Som sagt rannsakning behövs här på forumet. Vi skall inte glömma att här på forumet i helgen t om föreslogs direkt straffbara handlingar och det är inte något  att känna stolthet för. Vill ni hjälpa JP då skall ni stödja Praxis och Hennum inte motarbeta dem.

Bumbis
0

#34 vad jag kan minnas var du själv väldigt upprörd över JP:s öde i helgen.

kattassen
0

Jag tror alla har varit oroliga för JPs öde, men efterhand diskussionerna med damen har fortskridit har förutsättningarna ändrats något och utefter det så tycker åtminstone jag att vi måste göra ett försök att låta JP vara kvar. Under förutsättning att kravspecen hålles!

Jag tycker nog dock att det finns många andra små kissar nu som jag är mer orolig för. En kattfamilj i Svalöv, alla Kustkissar etc. etc. Där är massor runt om oss!

Praxis
0

Det har eventuellt löst sig med tillsynsbesöket. Förhoppningsvis har det hittats en person som kan åka ditGlad

annebeate
0

# 35 Precis som Kattassen skriver var vi alla oroliga i helgen. Vi har nu fått mer information och då gäller det att agera efter det. Framförallt reagerar jag på alla dessa spekulationer som inte gagnar JP:s sak ett dugg.

#37 Det låter hoppfullt Praxis!Glad

essut50
0

Vi får väl hoppas att den personen får komma in till damen bara…

Kusten
0

Kan inte förstå att han placeras i det hemmet. OM man nu ska gå efter vad de som har talat med damen har sagt och återgett.

För nog måste man kunna lita på inläggen därifrån. Stämmer inte dem inläggen är det där rannsakan ska göras.

Utifrån vad som sagtsstår jag fast vid att jag inte kan förstå varför det anses vara ett tryggt hem. Nu plötsligt.

Inte med damens svängiga humör. Att det bollats fram och tillbaka om och huruvida hon ska ha JP, det räcker. Ett hem bör ju vara tryggt, allra särskilt för en skyggis. Och ett hem måste vara säkrat ur rymningssynpunkt om det gäller en skyggis, där verkar det inte heller vara så noga.. och nog ska man kunna klara att tömma lådor om man ska ha katt..

Jag stödjer JP och de som arbetar för att ge honom ett tryggt liv, inte tvärtom. Sedan får man säga bu till det om man vill.

MariannE11
0

jag stödjer kusten helt i hennes uttalande….

hoppas nu på att den som ska hälsa på kommer med en rapport som gör att vi alla kan enas om var JP ska vara…..o så får vi veta om JP finns kvar överhuvud taget..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Gullimat
0

Hade verkligen hoppats att han kunde komma till debattia, om inte, att inga kontrakt skrivs som inte går att återkalla,att täta besök kan göras eftersom dåligt humör och höga toner inte gör en liten skyggis trygg någonsin.

Lillan7704
0

Hoppas på ett besök hos damen SNART nu då!! Vet inte om det skrevs i andra tråden, men varför ska ni vänta med att höras av tills på lördag? Det är ju många dagar dit….. Obestämd

Pälsbollarna i Höganäs

Bumbis
0

Jag må vara tjatig, men jag tänker på JP:s bästa. Tror ni verkligen att en nervig och blyg katt som JP mår bra att bo i ett hem där dagsformen på damen bestämmer åt vilket håll vinden vänder?

Att göra täta hembesök blir nog svårt eftersom samtliga verkar bo ganska långt ifrån. Allt ansvar ska inte behöva läggas på mison som bor i Arboga och som har nog med sitt "djurhem". Det ska också tänkas på när kontrakt skrivs…finns det folk i närheten som kan ställa upp när damen har sina skov? Ena dagen verkar hon vilja behålla JP, nästa dag ska han bort.

Jag hakar upp mig på en sak, och det är att JP åt räkor ur handen på damen redan första dagarna. Sedan får hon panik och kallar det för djurplågeri att han är så rädd och överväger till och med att avliva JP för att han mår så dåligt.

Jag anser INTE att det är normalt att en katt ska gå tillbaka i ett hem och bli skyggare, det är absolut inte kattens fel, något har hänt.

Jag tycker att ni som är ansvariga ska ha med i beräkningen att detta kanske inte kommer att funka och i och med att ingen av oss bor i Västerås så det kan det bli er sak att ta tag i situationen om det inte funkar. Tänk om han rymmer och någon måste sitta med fälla? Eller när hon har sina svängningar och vill bli av med honom på studs?
Jag personligen har varken råd eller tid att åka drygt 40 mil tor. när hon knäpper i fingrarna.

Hennum
0

Klart att en katt kan gå tillbaka i sin utvecklig mot att bli tamare, jag märkte mycket sånt med våra två skyggisar hos pappa innan de blev tama. Ibland var de modigare och ibland inte. Så det borde väl absolut vara normalt. Det är säkert fler här med som märkt att katter kan ha lite återfall utan någon tydlig orsak.

Har nu läst kontraktet som Praxis skrivit och det är jättebra. Tydligt och tar upp allt som behövs.

Vad jag förstår så har JPs matte faktiskt vänner som kommer på besök och kan hjälpa henne. Och hon hade nog aldrig kommit på tanken att skaffa katt om hon inte kunde tömma lådor? Det finns väl folk här på forumet med kroniska sjukdomar och smärtor som klarar det?

Nu får vi helt enkelt se vad hon anser om kontraktet och så hoppas jag att personen Praxis talade om kan åka på ett besök hos henne, så kan kontraktet skrivas på.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bumbis
0

#45 låter bra, men hamnar JP ute eller om det är något annat problem, vem hjälper JP då?

Åker du, praxis, annebeate eller kattassen upp då?

Hennum
0

Du menar om han rymmer? Det är en bra idé att ha en plan färdig ifall något sånt ska hända. Något jag inte hade tänkt på om inte du hade sagt det. Det är just det som praxis sagt innan och som jag menar nu, att vi är nybörjare, vilket ni alla vet, detta är den första katten vi omplacerar, så självklart tänker inte vi på allt så som ni gör (men vem tänker någonsin på allt kan man fråga sig…?)

Vi har även annonserat för JP och Tyr på forumen här, och visat länkar har vi väl även gjort. Så det hade inte varit svårt för er att kolla priset, att ni inte visste att det var 300 kronor och inte kunnat protestera mot det är helt och hållet ert fel då.

Hela tiden så har vi berättat om vad som händer, jag undrar då varför ingen sade något om kontrakt från början, för ni som vet allt om det här måste väl ha reagerat på det från början då, att vi inte har nämnt något kontrakt?

Zorros matte har klagat på oss för att han inte är vaccinerad den andra gången, vem är det då som är opålitlig, hon eller vi? Flört Och som hon har "tjatat" på oss om papper så hon kan fixa försäkring, det började hon med så fort han kom upp.

Bumbis
0

#45 Din pappas katter gick tillbaka i utvecklingen skriver du, men övervägde ni, som damen, att avliva katterna när det blev besvärligt?

Infon om hur skygga katter ska hanteras behöver du inte skriva här, det är vi nog medvetna om de flesta av oss, utan den infon behöver damen i nuläget, om JP ska bli kvar. (Helst innan han hamnade där)

Hennum
0

Vad menar du med infon om skygga katter? Jag ser det inte som att jag gav någon föreläsning, jag svarade bara på ditt inlägg om att det var onormalt, vilket jag inte anser att det är.

Nej, och de var heller aldrig lika rädda som JP är/har varit, framför allt för att de alltid hade varit innekatter, däremot vanvårdade. Så i det här fallet var det inte djurplågeri att ha dem inomhus. Jag anser det inte vara djurplågeri att ha JP inomhus men det är ju knappast konstigt om han blir rädd.

Däremot tvivlade pappa länge på om katterna skulle bli tama, och jag tjatade på honom och sa att de kommer dom bli. Då kan jag definitivt förstå att Zorros matte tvivlar på om zorro kommer bli tam, det i kombination med att han är jätterädd gör nog att vem som helst i ett svagt ögonblick kan undra om livet är det bästa. Observera att hon aldrig har föreslagit att han ska avlivas!!! Åtminstonde inte när jag pratat med henne.

Men detta är en gammal diskussion och nu skriver jag saker som jag redan skrivit 4 gånger redan i tråden. Så detta är sista gången jag skriver det. 5e gången gillt. ^^

Bumbis
0

#47 du verkar inte vara uppdaterad eftersom detta redan har skrivits om. Titta tillbaka om vad som skrivits idag så kanske du förstår vad det handlar om. Och ärligt talat, du tycker inte att man ska ha en plan färdig OM JP rymmer? Har du förträngt hur svårt det var att fånga in honom?

Ni verkar allvarligt talat inte ha tänkt över risken om JP rymmer och att risken är gigantisk eftersom damen är rörelsehindrad och har en balkong på första våningen som dessutom fortfarande inte är innätad. När hemsamariter springer ut och in och skakar mattor från balkongen med vidöppen dörr så är troligtvis inte rymningssrisken stor enligt din mening…, eller?

Men som sagt, överväg tanken om ni är villiga att åka till Västerås att slitta med fälla natt, efter natt efter natt…….

Bumbis
0

Jag har letat efter inlägget där damen skriver att det är bättre för JP att avlivas. Orkar inte leta efter just nu eftersom jag nyligen är hemkommen från jobbet och ska upp tidigt i morgon.

Får jag uppdatera vad du tidigare skrivit hennum:

10/11 22.41

Jag personligen tänker faktist inte ställa upp för henne mer, efter några mail oss emellan så tycker jag att det känns som att hon är väldigt otacksam och jag har inte lust att vara hennes psykolog mer, även om jag förstår att hon haft det tufft… (ber om ursäkt om jag låter otrevlig, men jag blev bara så ledsen.)

Tack så jättemycket till alla er som hjälps åt med det här nu! Det är fantastiskt.

Kusten
0

45 - Ärligt talat känns det inte som att hennes beslut om att skaffa katt är genomtänkt. Någonstans i de tidigare trådarna nämndes att hon ville JP´s bästa (hon hade beslutat sig, i nån svängning, om att hon inte var nöjd med honom) och att det inte fungerade hos henne.

Det var för bara några dagar sedan……

Även detta kom fram efter bara några dagar:

"hon tror att han aldrig kommer bli tam och det gör henne på nedstämt humör. hon har väldigt mycket värk, vilket gör att hon är ledsen ibland sade hon, och att hon verkligen behöver en goskatt. jag tycker att det bästa vore att flytta någonstans där inte matten ifråga behöver honom på samma sätt, utan där han bara är utan några "baktankar" den här kvinnan behöver en katt som kan ge henne ro och lite gos, som avbrott från smärtan. Hon berättade för mig vilka problem hon har och det är whiplashskada, scolios som kommit på senaste tiden, artros, fibromyalgi, psoriasis, och nåt mer… minns inte vad. Som det är nu kan hon knappt gå, hon kämpar hårt när hon sätter sig ner på golvet för att prata med zorro och sedan ska resa sig igen."

Naturligtvis kan rörelsehindrade personer ha katt och sköta kattlådor, inte tu tal om annat. Vet om flera här på hittekatter som sköter allt sådant med bravur.. Men själva graden av funktionshinder är något helt annat och att skaffa en katt när man så väl vet om att man är mitt uppe i en slags livskamp, med så mycket svårare krämpor som denna dam har och med så mycket svängningar i humöret.. som mycket väl kan bero på just det kämpiga.. det låter inte vidare bra. Djuren påverkas av mycket, särskilt av humöret hos oss människor.

Det blir inte lätt för denna dam i de situationer då han t ex skulle få dålig mage, då blir det många lådtömningar. Det vet hon om nu eftersom JP varit dålig - och det var också någonstans där som hon hade "en svängning". Och vad händer om han "ta i (min) träskalle..;)" skulle behöva behandling mot någon sjukdom med allt vad det innebär. Det är mycket att ta hänsyn till. Hon berättar med egna ord, enl uppgift, att hon knappt kan gå och att hon kämpar bara för att kunna nå ner till golvnivå (där ju bland annat toalådor finns).

Undrar även samma som bumbis och Gullimat + vem nätar in balkongen. Är det också vänner till henne som ska göra det? Jag hoppas ni har med det som absolut krav i det kontrakt som ni troligtvis tänkt skriva med henne och att det ska sker inom kort.

Detta med balkongnätning är jätteviktigt..

Önskar verkligen JP all lycka i livet, han som kommit att bli så mångas lilla älskling (16 trådar visar på otroligt engagemang). Detta med ett hem hos damen känns ju någonstans som en chanstagning, något man hoppas ska bli bra men där man ständigt får hålla tummarna. Tyckte som många andra att JP förtjänade ett tryggare hem, hos en liten söt kompis-Maja som hade kunnat hjälpa honom att få lite mer av solsken i blick.

Praxis
0

balkoninnätning finns med i kontraktet, vi kan faktiskt tänka själva. ärligt talat börjar jag bli trött på allt snack här. jag och hennum står till 100% för det vi sagt och skrivit innan, MEN man kan faktiskt uppdateras med nya fakta och byta åsikt. Att hon funderat på om avlivning kanske varit ett bättre alternativ än att han ska vara rädd hela tiden är hon inte den enda som tänkt om en katt. Och ärligt talat, kvinnan har en dotter, en manlig bekant och massa andra människor som kan leta efter honom om han rymmer. Har svårt att tro att en plan görs upp med alla dem som köper en katt från ett katthem ifall katten rymmer. Självklart hjälper vi till på det sätt vi kan men är man ägare får man faktiskt ombesörja sådant själv. hade damen varit helt ensam hade situationen varit en annan, men det är hon faktiskt inte. jag är övertygad om att alla i hennes bekantskapskrets skulle göra allt de kan för att hitta JP om han mot förmodan skulle ta sig ut.

som jag har poängterat om och om igen utan att folk fattar är att avgörande för att damen ska få behålla JP är dels att besöket visar att allt är bra och att hon underkastar sig alla krav i kontraktet.

jag har försökt hålla god ton här och diskutera sakligt, alla verkar inte dela min uppfattning om att det är det mest mogna att göra utan griper efter alla halmstrån att sätta dit mig och hennum. pinsamt!

lilltasen
0

Visst är det bra att damen ifråga har bekanta som kan leta efter JP om han mot förmodan skulle försvinna (hoppas att det inte sker), men eftersom JP är lite av en skyggis så är ju frågan om dom kan hantera en sån situation. Kan dom med en fälla? Vill dom sitta ute natt som dag i varierande väder? Det är faktiskt sånt som man även måste ha i åtanke.

Sen förstår jag inte var du fått ifrån att någon härinne vill sätta dit er, folk är oroliga för JP:s framtid och ifrågasätter vissa saker, därifrån är det väldigt långt till att "sätta" dit någon.

soso
0

#53 "Sätta dit" dig och Hennum???

Det enda vi vill är att JP flyttas från tanten. Det verkar som de flesta här, med få undantag, tycker det vore det bästa.

Debattia
0

Nu är det som det är! Var när och hur är för tillfället helt oväsentligt. Vi har nog lärt oss mycket av denna tråd, åtminstonde jag.

Håller med om och förstår allas oro, vid rymning av JP o,s,v.

Tror också därför det är jätteviktigt  vi försöker hitta någon eller några  i den trakten som förstår sig på skyggisar och som kan hjälpa damen och JP om olika saker skulle hända.

Min erfarenhet är att om en skyggis blir omplacerad så går den tillbaks ett tag igen tills den kommit in och känner sig trygg i sin nya omgivning.Det kan ju gå fortare för JP eftersom han är van vid människor innan.

Mison ! För att hon slängde på luren får inte gå ut över JP, för han har inte gjort något ont . Sen får väl damen skylle sig själv som gick miste om att prata med två trevliga personer.Vi var ju också nyckelpersonerna i dramat ifall hon nu inte ville lämna honom från sig.Du skulle hämta och jag ta emot…

Debattia

emjon
0

Måste också säga att det inte alls handlar om att sätta dit varken dig Praxis eller Hennum för misstag kan vi alla göra. Kan också säga att jag var glad för JP:s skull när han fick hem i Västerås och allt var så bra i början.

Efter utvecklingen som blev har jag helt ändrat åsikt och tycker inte alls att det är rätt hem för  JP som är en skyggis. Du Praxis skriver mycket om hur du själv jobbat med DIm-Dim och vilken lång väg det varit till att bli myskatt. Det är ju oftast så lång tid det tar med skyggisar överhuvudtaget. Man får räkna mer i år en veckor och det var där jag blev mycket betänksam när damen har behov av en myskatt. 

Med facit i hand så är det mera som talar emot än för. Därför tycker jag att JP borde få chansen att komma tillbaka till Debattia där vi vet att han trivdes. Ni vet ju också att han får stanna permanent så varför inte ge honom den chansen. Då vet vi att det blir ett lyckligt slut på historien.

Snälla rara jag ber Er att i första hand tänka på vad som är bäst för JP.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Bumbis
0

#53 det handlar verkligen inte om att sätta dit någon.

Det är ju på grund av era ord, vad damen sagt och gjort, som gjort oss oroliga.

#56 problemet är att de är ju ingen av oss som bor nästgårds om det skulle hända något. De ska också tas med i beräkningarna.

Ni har redan bestämt er, vad än vi andra skriver kvittar. Det är ju din katt Praxis, med allt vad det innebär. Hoppas hembesöktet blir av.

Gullimat
0

Håller helt och hållet med dig emjon, du har verkligen fått med allt i det du skriver.

Praxis
0

JP har fortfarande en chans att komma til, Debattia, om det efter besök inte skulle visa sig fungera där han är nu. Att vi redan nu säger att han inte ska vara kvar där tycker jag inte är rätt. Jag vill ge damen en chans att visa att hon kan ta hand om JP. Jag låter honom inte stanna på en plats där han inte blir väl omhändertagen. Och det som är bäst för JP är inte att ta honom ifrån damen om han nu mår bra där och börjar rota sig där.

Kalli
0

Tänk också på, som några nämt innan, att när kontraktet är påskrivet och JP tillhör damen så har ni inte längre någon laglig rätt att kräva att hon nätar in balkongen eller ens att få hälsa på JP utan hon har fri förfoganderätt. Därför är det extra viktigt att känna förtroende för en köpare innan man säljer ett djur.

Hennum
0

precis som praxis säger så finns det inget som säger att man inte kan ändra åsikt. Min första åsikt var ju att hon verkar bra, och ingen protesterade när jag ändrade åsikt till att jag inte ville hjälpa henne mer. Saken var ju den att de flesta ändrade åsikt. Så vad är det nu för fel med att inse att jag nog var meddragen i stämningen och arg och ledsen över hennes och mitt eget beteende och att det inte verkade fungera.

Katter kan rymma från vem som helst, och de gånger som en katt har rymt från någon, jag minns många tillfällen här på iFokus, så har inte folk sagt att "du borde inte ha katt, du är dum mot katter och nu ska du ge tillbaka katten" I det här fallet har inte ens någon katt rymt än, ändå så dömer ni ut henne som kattägare delvis pga rymningsrisk. De gånger som katter rymt från folk härifrån så har folk varit hjälpsamma, kanske för att de förstått att det hade kunnat hända även dem.

Vad är det som säger att hon skulle vara slarvigare än någon annan?

Hawknestgrove
0

ja, är det bestämt, att någon SKA åka upp inom det snaraste?

det är allt jag vill veta just nu.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Om nån åker kolla oxå om hon har nätat in balkongen som hon har lovat?

Praxis
0

I kontraktet står det att hon ska näta in balkongen inom en viss tid. bryter hon mot detta så går JP tillbaka. Kontraktet täcker in allt och det är glasklart att om hon bryter mot en enda bestämmelse i det så har jag full återtaganderätt. Jag har hittat en person som åker dit och kollarSkrattande, ska bestämma en tid med damen på lördag. personen som gör besöket har med sig påskrivna kopior av kontraktet, är allt bra så skrivs kontraktet då. ska dock skicka ett osignerat kontrakt till damen imorgon som hon kan läsa igenom till på lördag när jag ska ringa henne.

soso
0

Hur ska ni få tillbaka JP om/när hon bryter kontraktet om hon inte släpper in er?

essut50
0

Vem ska kolla så att hon gör rätt?

Kalli
0

#65: Är du säker på att det är juridiskt hållbart? Jag har för mig att har man köpt en vara så medföljer också fri förfoganderätt?

Praxis
0

#67 Jag kommer hålla kontakten med damen och skulle det behövas kan personen som gör besöket nu göra nytt besök. Dock är jag övertygad om att det räcker med att jag mailar och talar i telefon med damen och att hon skickar bilder emellanåt.

#66, då kommer jag lämna in en stämning till tingsrätten och begära särskild handräckning från kronefogdemyndigheten, det är det som gäller enligt lagen.

monsi
0

Har tänkt på en sak som skrivs mycket i tråden.

Tanten har ont, hemtjänsten städar o skakar mattor, gör rent lådan mm.

Även om Tanten är noga så innebär det inte att hemtjänsten är det, lätt hänt att de inte tänker på att stänga dörrar mm när de vädrar o skakar mattor.

Kanske bättre för allas skull att Tanten får en annan katt som är tam.

Tror det är den bästa lösningen.

Hade jag vetta att Tanten behövde hemtjänst hade jag alldrig satt en kise som JP i det hemmet.

Hemtjänsten är vad hemtjänsten är, tyvärr har de stressigt o alldeles för mycket att göra.

En tam gosig kise kan dessutom lindra Tantens värk, istället för som JP gör öka den.

De är synd om Tanten o alla inblandade att det har blivit så här.

Inget kontrakt i världen kan ändra fakta o det är tyvärr att JP är i fel hem o Tanten fått fel slags kise efter hennes o kattens behov.

Käns säkert svårt för hon har hunnit fästa sig vid JP men vad är igentligen rätt mot båda?

Är det inte bättre hon får en gosig tam kise o JP får komma till någon som inte har hemtjänst som riskerar att släppa ut honnom igen.

Hoppas ni som ansvara för katten tänker noga efter innan avtal skrivs o utgår från båda Tantens behov o JPs.

Hör en skyggis hemma i en miljö där det sprinnger en masa nya personer varje dag.

Mår Tante bra av att inte kunna smeka o gosa med sin kise o dessutom behöva vara livrädd att den råkar komma ut av misstag, trotts att hon sjlv är jätte försiktig.

Sen har vi detta också att hon inte har någon med skyggis vana i närheten som kan hjälpa henne om det uppstår problem.

Hoppas allt lösre sig till det bästa.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

martdat
0

#69 tror inte du skulle komma nån vart med det, står det i kontraktet att du är säljare och hon köpare och köpet är klart så¨är det hennes katt, du kan inte bestämma sen, ungefär som att sälja en video och sen bestämma vilka filmer köparen ska kolla på,,

Kontrakt är dock viktigt ändå, absolut, det höjer statusen och får alla att känna mer ansvar,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Praxis
0

#68, tänkte fel först och redigerade nu mitt svar. det har ändrats i kontrakter gällande definitionerna så att det blir juridiskt riktigt och inte kolliderar med köprättens fria förfoganderätt

soso
0

#68 Jag tror du har rätt.

När/om tanten bryter mot kontraktet tror jag inte ni kan göra någonting alls.

Hoppas verkligen ni har tagit reda på det här ordentligt. När det gäller att skriva kontrakt vid hästförsäljning vet jag att det är lönlöst att skriva villkor i kontraktet, för det håller inte sedan. Säkert inte annorlunda när det gäller katter.

monsi
0

Så fort köpet är klart så kan man se sig i månen efter vad som skrivits i kontraktet för det gäller inte presic som ex häst köp

Praxis
0

Har använt mig av ordet köp när jag skrivit här men det definieras inte som köp i kontraktet och därför går det bra att avtala

soso
0

Exakt monsi!

Kalli
0

#75: Så tanten kommer inte vara ägare till JP?

Mison
0

Personligen tycker jag, att innan tanten får ta del av något kontrakt, så bör kontraktet visas upp och bedömas av någon som har någon slags juridisk kännedom, för att få svart på vitt vad som gäller…

Praxis
0

Hon kommer vara permanenthem, så katten kommer bo hos henne och hon kommer fatta vardagliga beslut. hon inte lov att göra något med honom som strider mot villkoren. så hon har inte fri förfoganderätt över honom.

monsi
0

Hoppas inte det för så fort hon blir ägare kan hon göra vad hon vill vad som än står i kontraktet.

Hoppas detta beslut med kontrakt mm tänks igenom noga.

Är detta verklige rätt mot Tanten??

Skulle inte vilja att min sjuka mamma hade en katt som hon inte kan klappa o som tvingar ner henne på ex golvet när hon har svårt att röra sig.

Sen har vi dessutom oron för att hemtjänsten ska glömma sig o ev lämna ett fönster öppet.

Tänker ni på Tantens bästa?

Praxis
0

jag har skickat det till en jurist nu, så jag kommer få tillbaka det redigerat så det passar med våra önskemål. får tillbaka det imorgon.

Praxis
0

Jag tror endast damen själv kan avgöra om det är till hennes bästa att behålla jp. och tror hon det så tänker jag inte beröva henne rätten att få bestämma över sig själv.

soso
0

Men du berövar JP rätten att få ett lämpligare hem med erfarenhet av skygga katter (Debattia).

monsi
0

Tycker synd om Tanten.

Hon vill hjälpa en kise o får en som skapar så svåra problem för henne.

Finns en mängd gosiga o tama kisar hon kan få i stället som passar hennes behov bättre.

Förstår dotter jag hade också blivit sur.

Praxis
0

Nej, jag är medveten om att Debattia är fantastiskt och skulle göra allt gott för JP. Men det betyder inte att inte JP kan ha det bra hos damen. Jag tänker inte rycka upp honom från ett bra hem. Och om det är ett bra hem får vi veta när besöket har genomförts.

monsi
0

Vist kise kulle få det toppen hos Debattia.

Den jag tänker på Är Tanten själv.

Har själv kronisk smärta o vet vad som händer om jag vill mer än kroppen klarar.

Tycker synd om Tanten om hon i sin välvilja mot JP överanstränger sig o inte kan röra sig alls på några dagar, inge kul tro mig.

Bara detta att hon går med rullator o behöver hemtjänst visar att hon riskerar at bli sängliggades i dagar bara för hon försökt bli vän med JP

Dett kanske funkar nu i början men tillslut säger hemtjänsten i från o då riskerar hon att förlora katten som hon kämpat så för att bli vän mad.

Därför kanske det är bättre hon får en tam kise som hon inte riskerar att förlora pga av dessa orsaker.

Måste vara fruktansvärt att förlora någon man laggt ner hela sin själ i för att bli vän med o sen förlora den pga kroppen säger stop.

kattassen
0

#84 Hur menar du synd om tanten? Hon ville ju prompt behålla JP då hon nu kände sig betydligt säkrare på att han "gick åt rätt håll". Då är det ju ett val hon själv gjort. Hon hade ju chansen att få JP att återvända, men ville gärna behålla honom.

Vad beträffar kontrakt - alla ni som upprördes om att det inte fanns något kontrakt; vad skulle man skrivit för kontrakt om det som praxis nu tagit fram inte skulle vara värt något vid ett ev kontraktsbrott?

Undrar varför man skriver kontrakt överhuvudtaget i såfall?

Sedan funderar jag på; även om damen hade fått en tamare katt placerad hos sig så hade rymningsrisken varit lika överhängande. Även tama katter vill ut, vilket hade varit i stora drag lika illa.

Att bevaka läget där uppe hos damen har prio 1 nu och se till att allt utvecklar sig bra. Detta hoppas jag kan ske med tät och väl fungerande kontakt mellan praxis och damen. En och annan okulär besiktning då och då är naturligtvis nödvändigt och inte bara önskvärt. Bra om din kontakt praxis kan göra det.

Går det att få en telefonrapport innan helgen tro?

Praxis
0

Jag ska diskutera detta med damen på lördag och det kommer även desireesmeralda göra som ska utföra besöket.

Praxis
0

ett juridiskt korrekt kontrakt håller på att utarbetas till imorgon av jurist. ifall någon har synpunkter på dess giltighet. det första var inte helt korrekt men det korrigeras nu. så det behövs inte diskuteras mer här på tråden.

Bumbis
0

#87 du kanske har glömt vad svårt det var att fånga in JP i fälla? Det tog månader. Läs gärna trådarna så får du se vilken kamp det var. Dessutom går vissa katter inte i fälla mer en gång.

Han kommer knappast att kunna tas med händerna ute….det här handlar om en skygg katt inte en tam. Det är en stor skillnad.

Kommer han ut är han borta för evigt. Trodde att ni hade förstått det.

Mison
0

men det är väl ändå lite skillnad om det är en skygg katt som rymmer, istället för en tam… snälla… det vet väl alla här inne… till och med jag, och då har inte jag varit med i dessa svängar speciellt länge…

monsi
0

#87 vi vet alla att en skyggis gör framsteg o sen går tillbaka.

En tam kise är lättare at fånga om den råkar komma ut.

Självklart Tanten vill behålla katten nu när hon tycker det går framåt o det käns värt all extra smärta men vad händer sedan?

Att få en skyggis tam tar tid o för Tantens del kommer det att göra väldigt ont.

Tycker synd om henne för att hon kommer få lida extra mycket för att bli vänn med JP mer än någon som är friskare o har mindre ont skulle få göra.

Synd att hon har hunnit fästa sig vid honnom o allt har blivit som det har.

Tror inte Tanten riktigt inser hur mycket hon kommer att få offra för kisens skull.

Vore fruktansvärt för henne om hon pga smärta måste skiljas från JP om kanske 1 år.

Derför vore det för hennes eget bästa bättre att förlora JP redan nu o få en tam kise i stället som hon faktiskt kan njuta av o gosa med som hon inte behöver lida så för att bli vän med, även om hon nu tycker det kommer att vara värt besväret vet jag att sen kommer de slita ut hennes hjärta när de tar JP för det inte fungerar med henne sjukdom o de som hjälper henne har fått nog.

Hennum
0

Jag är lite som du monsi, jag känner medkänsla med henne och hur hon måste kämpa. Men samtidigt är hon en vuxen människa som kan ta beslut över sig själv, det ska vi inte göra. Vi ska däremot ta besluten angående JP och om nu hon kan ge honom ett bra hem så är ju det bra och då är det bäst att han får stanna där än att flytta en gång till.

En helt OT fråga. Någon som har fodervärdskontrakt till hästar som jag skulle kunna få titta på? Kanske ska min häst brutus flytta till ett ställe där han får en kompis och en hage med skog i och grejer, men jag vill fortfarande ha kontroll.

monsi
0

Kolla ridsport Hennum de hade innan på sin hem sida.

Tycker inte det Är rätt mot vare sig Tanten eller JP att han stannar.

Tanten vet inte vad hon gett sig in på.

Inte rätt att utsätta henne för dubbelsmärta.

Tänk på hennes bästa vist hon är vuxen men en vuxen som är beronde av andra vilket är D###v tufft o sen ta hand om en skygg katt säger sig själv att det inte kommer att fungera i längden.

Bättre att få ett bra slut redan nu för alla parter, svårare att placera om katten om ca 6månader mycket mer smärtsamt för Tanten.

Gör det rätta för Tanten!

Tror inte någon av er vet vad det innebär att ha ständigt ont o vara beronde av andra, hade ni vetat det så hade ni taigt katten därifrån o ett henne en annan katt.

kattassen
0

#90 / 91 Ja självklart är det en stor skillnad när det gäller infångningen. Men vad jag menar är att en tam katt kan vara betydligt mer rymningsbenägen än JP. Trots att JP är skyggare. Han kanske inte är särskilt pigg på utelivet igen.

Ett tips kanske att ge damen, är att innan hemtjänstbesöket så lockar hon in JP i ett stängt utrymme. Hemtjänsten är säkert medvetna om att det finns en skyggare katt i lägenheten och är nog inte omänskliga nog att bara stövla på. Damen är ju klar i huvudet och kan tala med de som kommer. Man kan också be henne sätta upp en lapp på ytterdörren att "här bor en skygg katt - var noga med dörrar och fönster!!" exempelvis.

Jp kommer säkert att bli varm i kläderna snart med den mänskliga kontakt han får. Jag måste säga att trots alla olyckskorpar här inne nu så vill jag tro och hoppas att det kommer att gå bra. Vi är inte många med den känslan här just nu och olika åsikter är alltid nyttigt men jag försöker tänka positivt i all välmening.

russin
0

# Fast fodervärdskontrakt är inte brukligt när det gäller en katt som inte ska gå i avel. Då ska kvinnan inte betala för JP över huvud taget.

Ska saker göras, så tycker jag det ska göras på rätt sätt och inte göra avtal som inte alls är brukliga. En häst kan man göra ett sådant fodervärdsavtal på, då man kan "använda" (bruka) en häst - det kan man inte med en katt på det sättet. Då blir hon kort och gott en kattvakt som även får betala för katten leverne - inte rätt.

Skriv då hellre ett avtal om prövotid, där båda part ska vara överens efter tidens utgång men då ska heller inget pris betalas för katten än eftersom den då fortfarande ägs av någon annan. Katten ska betalas om den övergår i damens ägo. Även försäkring tycker jag ska betalas av den som överlåter katten och inte damen själv - hon äger den ju inte än. Den dagen som ev övertar katten, så kan även försäkringen flyttas över. Dock bör den vara försäkrad, för annars bör överlåtaren få stå för ev skador/sjukdomar eftersom inte damen har äganderätten ännu.

Kan säga att jag själv aldrig skulle betala för ett husdjur om den fortfarande tillhörde någon annan ! Låter inte vettigt. Att däremot ha en prövotid först och sedan om allting fungerar, ja då görs den biten. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar om ni förstår. Man måste göra saker rätt,vare sig det gäller en valp, kattunge, skyggis eller var det än är för husdjur.

Bumbis
0

#95 tror inte att du förstår att en skygg katt lätt går "under jorden" om den kommer ut till skillnad från en tam katt som söker sig till människor för att få hjälp efter en tid. Hade du vetat det hade du inte skrivit det du skrev.

JP tar nog chansen att ta sig ut om han har möjlighet. Så lång tid har han inte varit hos damen och är antagligen ganska stressad fortfarande. Tänker på när Hennum ringde damen och en hund skällde i bakgrunden. Tycker inte att det är så smart att ta in en hund till en katt i början som redan är rädd av sig. Vid ett sånt tillfälle skulle han säkerligen kasta sig ut direkt.

monsi
0

O ja tänker på den stackars Tanten.

Skulle tycka fruktansvärt synd om henne om hon förlorar JP om ca 6månader pga smärta o hemtjänsten säger stop.

Hon är beronde av andra glöm inte det.

monsi
0

Hemtjänsten har det tufft o hinner inte alltid vad de ska o ibland hinner personer som är beronde av dem inte säga ifrån, inte säkert heller att det komer samma personer två dagar i rad.

Vet att hemtjänsten gör sitt bästa men det är lätt hänt att glömma sig o ex låta dörren stå öppen när man vädrar mattor mm.

Sen undrar jag hur man lockar in en skyggkatt i badrumet när någon ringer på dörren, undrar hur lång tid det skulle ta.

O vilken stress För Tanten att försöka locka in katten i badrummmet som hemtjänsten sen ska städa o veta att om hon inte öppnar innom en visss tid så stiger de på ändå för de har egen nyckel o ska gå in om ingen öppnar.

Nä dax att inse att det inte är rätt hem för katten.

Stackars Tanten

Mison
0

Kattassen du har pm

Kalli
0

#87: Nu har inte jag sagt något om att ett kontrakt inte skrivits men anledningen till att man skriver ett kontrakt är antagligen att man vill ha skriftligt vilka önskemål man har gällande fortsättningen och se huruvida personen är villig att skriva under på dessa. Juridiskt sett är det dock inte mer än önskemål efter att köpet gått igenom. Du har exempelvis ingen rätt att bestämma vilket tvättmedel personen du säljer din tvättmaskin till ska använda eller att personen som köper ditt hus inte får måla det grönt. Tyvärr räknas djur som vilken vara som helst i det avseendet.

kosta
0

95   En skygg katt är ju en rädd katt ,naturligtvis sticker han ju om chansen finns .

kattassen
0

Med tanke på alla skeptiska röster så hoppas jag att ni tillsammans här på tråden gör det som är mest rätt för JP. Jag kan medge att min kunskap om skygga katter är begränsad och därför låter jag min röst tystna här.

Om någon skulle behöva hjälp med transportkostnader i ärendet så får ni höra av er till mig och Daisy-kassan. Den har jag hyfsad god kännedom om och håller kommer att hålla mig till denFlört

Kusten
0

Att fånga in en skyggare katt kan ibland ta lång tid. Med JP var det inte lätt. Det är skillnad om en tamkatt smiter ut eller om det är en katt som t ex JP, dessutom en sedan innan svårinfångad katt - men det ser jag att ni redan skrivit om. 

Detta med rymningssäkra, hela det tänket..  är något som jag själv lärt mig är något av det absolut mest viktiga som finns, om man seriöst ska hålla på med att placera och ta in skygga katter. I annat fall tycker jag att man ska låta bli. Olyckor kan hända alla, men man får försöka förekomma dem och man bör absolut ta upp allt detta med ett hem som ska ta emot en katt. Hemmet kanske inte alls förstår de tragiska konsekvenserna som annars blir.  

Se alltså till de svårare konsekvenserna det innebär för katten, då inser man att det är livsavgörande. En tamkatt har oftast bättre förutsättningar att få hjälp in igen. Det finns dessutom i JP´s fall en del omständigheter som gör att man blir extra oroad om han skulle smita. Att sitta och vaka med fälla gör inte vem som helst hur som helst heller, det vet man så väl.

Sedan handlar det också om trygghet. Har man nyligen eller relativt nyligen tagit hand om en skygg katt och den exempelvis skulle bli skrämd - det kan vara att det ringer på dörren, nya ljud den aldrig hört m.m. Det kan trigga igång rädslor på ett helt annat sätt än vad det gör hos en tamkatt. Skyggisen kan instinktivt reagera väldigt starkt och söka alla flyktvägar bort från det obehagliga som den möjligtvis kan finna. Det kan vara en balkong som glömts öppen en liten bit, som den pressar sig ut igenom. Även fast den sedan skulle vilja komma in igen, så vet den inte hur den ska våga eller bära sig åt. För JP är det mycket nytt nu, det tar tid att bli tryggare och under den tiden är det särskilt viktigt att förstå varför man också måste ha ett högre säkerhetstänkande än vad man normalt har om man inte behöver ta hänsyn till någon annan än sig själv.

Kan man inte erbjuda den extra omsorgen, då ska man inte ta hand om en skygg katt.

Kusten
0

Ska även skriva ett kort inlägg he he.. Flört

Bra med Daisykassan om den kan träda in, vet inte vad som är på G nu (orkar inte vara inne så mkt pga sjukdomen) men ska hålla tummarna att det blir jättebra åt alla håll och kanter. Kram!

monsi
0

Kloka ord  Kusten.

Hoppa berörda parter läser dessa o tar dem till sig.

Kan inte hjälpa det men det känns  som Tanten luras in i något hon inte har en aning om vad det handlar om o det är Tanten som kommer att få lida för detta. Tanten O JP.Gråter

Gullimat
0

Håller också med kusten, alltid kloka ord.Tänker också på att damen aldrig ens har haft en tam katt. Tycker det har funnits tillräckligt många rymlingar i år.

Bumbis
0

#103 både Hennum och Praxis har skrivit att de inte har någon erfarenhet av skygga katter, men de vill inte lyssna på vad andra skriver. Sedan skriver du saker som är helt tagna ur luften eftersom du inte heller har någon speciell erfarenhet av skygga katter. Inte konstigt att det blir meningsskiljaktigheter.

Jag tycker att Praxis, som är ägare till katten, ska ställa sig frågan om hon skulle vågat låta sin "Dim-dim" varit kvar hos damen med en balkong som inte är innätad på första våningen, en skällande hund som kommer på besök ibland, hemtjänsten, som ofta är olika personer, damens svängande, hetsiga humör och okunskap om skygga katter.

Jag hade inte låtit en skygg katt som jag fångat in och ansvarar för varit kvar inom de väggarna efter allt vi har fått läsa.

Gullimat
0

En skygg katt, inte jag heller

Praxis
0

#101, jag har redan förklarat att kontraktet inte kommer innebära köp och därmed kan villkor upptsällas. tänker inte kommentera kontraktet mer nu för en jurist har gått igenom det och jag har redan informerat om detta.

jag har sagt att om det visar sig att damen inte är kapabel att sköta JP genom samtalet och besöket så kommer jag göra vad jag kan för att ta tillbaka JP. men ni ger oss inte ens en chans att göra detta utan ni kräver att vi ska ta honom NU NU NU. Ni får för tusan lugna er nu, vad vll ni att vi ska göra, bryta oss in och ta katten? vet inte hur ni jobbar men jag tänker iaf följa lagen. vi får försöka lösa situationen efter hur den ser ut nu, vi kan inte göra allt ogjort. försök respektera detta.

soso
0

Av det du och Hennum har skrivit, har hon redan visat att hon inte är lämplig att ha en skygg katt.

Jag tycker ni ska göra upp om ett besök och då ta JP därifrån.

Kalli
0

#110: Det var inte till dig förklaringen var riktad heller utan till en annan användares frågeställning. Jag nämnde i huvudtaget inte kontraktet så du behöver inte försvara dig.

Däremot är jag väldigt nyfiken och hoppas verkligen att det läggs upp en kopia här inne när det är klart så vi får se hur man utan att genomföra ett köp skriver någon annan som ägare till ett djur samtidigt som kontraktet är vattentätt. Om damen ifråga inte blir JP ägare så är det såklart en annan sak. :)

Crisse-13
0

Jag har inte varit inne och skrivit innan för jag tycker det är för mycket tjafs här men nu kan jag inte hålla mig längre.

Det finns bara en sak att göra om man ser till JP:s bästa vilket hela denna historien handlar om och det är att hämta honom därifrån. Om man läser igenom alla trådarna så tycker jag det flera gånger har visats på att damen inte är en lämplig kattägare för JP och kanske inte överhuvudtaget. Jag tror där finns mer till denna historia än vad som berättats, finns han överhuvudtaget kvar hos damen. Skall alla vi som har följt JP:s öde behöva gå och oroa oss i flera år framåt och undra över om han fortfarande är i livet eller har rymt. Jag tycker att ni nu skall visa att ni lyssnar på alla dom som har försökt att ge er goda råd här inne och lita på att det dom säger är rätt och hämta hem JP.

monsi
0

Tanten är inte lämplig ägare till en skyggis.

Okej! med en rollator okej med rörelse svårigheter inte okej att hon är beronde av hemtjänsten.

Hoppas ni för både Tanten o kattens skull tar den därifrån på lör.

Det är ok att begå ett misstag men begå inte två.

Tänk på Tantens bästa o kattens bästa.

Praxis du hade alldrig satt Dim-dim i den lägenheten eller hur.

Tänk dig in i Tantens sitts hon är beronde av andra de kan tvinga henne att göra av med Katten för de anser attt den är för jobbig.

Hon kan inte säga till hemtjänsten att inte komma mera så som vi andra skulle kunna göra som inte är beronde av dem.

Lättare för Tanten att få behålla en tam gosig katt än stackars skygga JP.

soso
0

Praxis och Hennum, lyssna nu på de  "gamla rävarna" Flört , som vet vad de pratar om!

essut50
0

Tycker fortfarande att Hennum och Praxis ska åka dit och kolla JP..Varför ska andra göra deras jobb???

Nä åk dit och hämta JP så han får ett bra hem det behöver han verkligen…Gråter

pia-app
0

#110 Jag har inte skrivit något i den här frågan tidigare och jag förstår hur svår situationen är för er. Vill bara berätta om en katt som vi i 9Liv placerade i ett stödhem.

Det var vår första katt i föreningen,en liten skygg svart kattunge Vi placerade den hos en jättetrevlig och ambitiös tjej och hennes kille som verkligen ville klara av det här och engagerade sig massor. Men de hade inte haft egen katt utan bara sett efter andras så det blev för svårt för dom att ta en skygg liten kattunge.De var nästan "för snälla" mot kattungen så han blev lämnad i fred lite för mycket, jag tror ni förstår vad jag menar. Vi hade tät kontakt och jag gav tips men hade lite ont i magen för den lilla kissen och till slut kände jag och turligt nog också dom att vi flyttar kisse till ett annat hem.

Det hade jag gjort även om dom sagt nej för katten var vår och dom hade skrivit på ett stödhemskontrakt. Det borde ju gå att prata och diskutera med kvinnan på ett trevligt och resonerande sätt om att hon säkert har menat väl men att den här katten kräver mer än hon kan ge. Det måste ju vara en övermäktig situation för henne att ta en så skygg katt om hon inte har någon direkt erfarenhet av katter.

Den kattungen vi flyttade kom sen till en tjej med mycket erfarenhet och är nu en riktig gosmaskin (Yomi kommer snart på bild på vår hemsida) och då känns det så bra i mage och hjärta hos oss också för jag tror att om du låter katten stanna där så kommer du allitd att gå och fundera på hur den har det.

Jag kanske har fattat fel men om du står som ägare så är det ju egentligen inget som hindrar dig att ta tillbaka katten och det måste ju gå att göra på ett sätt så att kvinnan ändå känner att hon behandlas med respekt.

Hoppas att allt löser sig till det bästa.

MariannE11
0

många kloka ord skrivna här som jag tycker är guld värda i denna historia…jag ska senare försöka hinna läsa igenom sista tidens trådar om jp för att få mer kött på benen…. men för mej är det glasklart att vare sej damen eller jp är menade för varandra……är så orolig för att han "råkat" smita ut…..Rynkar på näsan

emjon
0

Även jag tycker det är mycket bra saker som sägs här och helt klart styrker det vi redan sagt om att hemmet inte är rätt för JP.

Det går helt enkelt inte att släppa tankarna på JP och jag önskar verkligen att han får komma därifrån på lördag.

Tror inte på en framtid för damen och JP för det är inte rätt förutsättningar.

usagi
0

Jag har fått hit min första skyggis förra veckan, vuxen honkatt på några år. Det krävs så mycket, hade jag inte varit arbetslös så hade jag aldrig tagit in en skyggis, pga att jag vet att jag inte hade orkat.

Jag tycker damen förtjänar en goskise, det kommer ta låång tid för JP. Orkar verkligen damen detta? Vet själv hur det e med innekatter då jag själv bor i hus nära en nu 60 väg. Alltid på vakt om här kommer någon… Skriker alltid (stäng dörren!) kolla katterna… Ett litet misstag så är JP ute… Kan vi låta detta inträffa? Han kanske aldrig mer går att fånga.. Bara mina tankar, ingen kritik till någon..

essut50
0

#120 Du har så rätt..Man måste vara på sin vakt om man har balkongdörren öppen..Vet att vi inom hemtjänsten inte tänker på det alla gånger. Ibland har man så bråttom…

essut50
0

Puttar upp, imorgon är det lördag…

Crisse-13
0

Jag hoppas verkligen att vi får det glädjande beskedet imorgon att JP är hämtad.

Debattia
0

Puttar inför helgen !

Debattia

Bumbis
0

Puttar här också och hoppas att prestigen inte går före JP:s bästa.

Vargtassen
0

Puttar och hoppas på att JP blir hämtad idag.

emjon
0

Här är en till som hoppas på det.

usagi
0

Puttar och hoppas

lilltasen
0

Hoppas allt löser sig för JP idag.

essut50
0

Hoppas att han får komma hem idag…

Lillan7704
0

Puttar för JP

Pälsbollarna i Höganäs

usagi
0

Undrar hur det har gått?

Hennum
0

vi är inte inaktiva, det lovar jag. :)

Debattia
0

Kanske ni är det i morgon?Oskyldig

Debattia

Bumbis
0

Har ni något att rapportera om dagens besök?

Vi är många som sitter som på nålar och får inget gjort på grund av hur det har gått för JP.

monsi
0

Hur har det gått idag?

Hoppas vi får höra något snart.

Mymlan
0

Man kanske ska räkna med att JP är kvar hos tanten att de gav henne en chans..

Bumbis
0

#137….om DesireEsme som skulle besöka JP ens blev insläppt…..
vore mycket intressent att höra hur det har gått.

Bumbis
0

Nu är klockan snart 21, jag undrar hur det har gått idag…

Kan ni vara så vänliga att avlägga rapport om JP överhuvudtaget haft besökt i dag?

Tycker att 16 trådar tyder på ett stort engagemang och omsorg gällande JP (och Tyr).

Hennum
0

Det har aldrig varit på tal att JP och hans matte ska besökas idag, utan det är telefonsamtal det har talats om angående idag. Besöket ska ske när en tid har bestämts tillsammans.

Det är inte säkert att praxis har haft möjlighet att rapportera än, vet att hon har jättemycket att plugga.

Men det kommer. :)

Bumbis
0

#140, jag kan ha fattat fel, men jag tycker att detta inlägg är tvetydigt.
"Jag har hittat en person som åker dit och kollarSkrattande, ska bestämma en tid med damen på lördag."

Telefontid på lördag, eller besök på lördag????

Rapport i vilket fall som helt vore väldigt trevligt att få ikväll. Vi är många som kommer att ha svårt att sova - ännu en natt.

essut50
0

När kommer rapporten? Det här är viktigt tycker jag. Tar väl bara några minuter att skriva här i tråden..Förvånad

Här är vi alla som har kämpat och gett bidrag till JP osv, så vi vill veta vad som är på gång..känns att ni vill helst lägga locket på just nu..Gråter

Bumbis
0

#142, Essut 50, hade du inte också fattat att det var i dag JP skulle få besök eller håller jag på att bli tokig? Rynkar på näsan

Debattia
0

Flickor ! Nu måste ni rapportera oavsett ni haft kontakt eller inte  …

Tystnad gör att alla blir mer oroliga !!!

Debattia

Crisse-13
0

Nä nu blir jag heligt förbannad. Hur många dåliga ursäkter skall ni hitta på för att dölja sanningen om JP. Det är respeklöst mot alla oss som har varit engagerade i JP att komma med en massa dåliga bortförklaringar. Jag var själv i Lund 2 gånger för att försöka fånga in honom och Vargtassen var med och fångade honom och hur många som har ställt upp ekonomiskt vet jag inte. Hennum du skriver att Praxis inte har tid men jag tror inte Praxis har varit inne och skrivit så mycket på Hittekatter som dom sista dagarna, nya trådar och en massa inlägg så tid finns det visst och det tar inte längre tid med ett telefonsamtal än att skriva ett inlägg här.

Ge er tjejer och berätta hur det verkligen ligger till med JP för min magkänsla säger att han inte finns kvar hos damen. Om jag så skall vända upp och ner på himmel och jord för att få veta sanningen så kommer jag att göra det för ge mig det finns inte i mitt ordförråd. Och finns han kvar hos damen så se till att han kommer därifrån fortast möjligt för bara att hon nämnde avlivning skulle ni reagerat kraftigt på och hämtat tillbaka honom med en gång. Tåget åker man fram och tillbaka på samma dag och ni har rabatt på biljetterna så se till att få tummarna ur ……. och gör något.

Ni tappar bara mark med att fortsätta som ni gör och förlorar nog en del på det om ni vill ha hjälp med fler katter här inne på forumet.

Bumbis
0

#144, 145, tack tjejer!

Jag vill ockå ha en rapport ikväll annars framstår både NI (Praxis, Hennum, Annebeate och Kattassen) och DAMEN som oerhört oseriösa. Sexton inlägg om JP tyder på ett starkt engagemang om JP.

Som många skriver så har de flesta stöttat med både pengar, tid och känslor över JP (och Tyr) så vi borde väl ändå få kunna få ta del av vad som händer?

Eller dög vi bara när vi lättade på plånboken och puttade på?

Mymlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mison
0

Jag kom in här ikväll nu, för att se om det hade kommit någon rapport, men tydligen inte…

Jag förstår ingenting… jag hade också fattat som att tanten skulle få besök idag.. Vad som än har hänt kan ni väl meddela här…Vi är uppenbarligen många som undrar…

[LucyInTheSky]
0

Jag hade fattat det så att dom skulle ringa henne idag och diskutera kontraktet som skulle skickas upp till tanten.. Sen skulle dom bestäma en dag.

Jag tycker ni ska lugna ner er! Och tänka på vad ni skriver, visa påhopp hade jag blivit riktigt ledsen över om dom varit riktade till mig.

Bumbis
0

#147, snygg tumme Skrattande!!!!!

#148, tack då har jag inte fattat saken fel…

Jag åker gärna upp och hämtar tillbaka JP. Det har jag skrivit flera gånger. Men jag gör inte ett hembesök hos en person som inte själv vet i vilken form hon är i från dag till dag och ger olika bud.

Trodde att sajten handlade om katter i nöd och inget annat.

soso
0

Jag fattade det som att Praxis skulle ringa i dag, för att bestämma en dag och tid för besök.

Varför är det så svårt att skriva här vad ni kom fram till? Eller är det så att tanten inte behagade svara i telefonen? Vad gör ni då?

Bumbis
0

#149 påhopp? Ge exempel på ett påhopp. 

Vi har rätt att få svar om ens JP finns i lägenheten.

Jag är medlem på hittekatter för att jag värnar om djur i nöd som behöver hjälp.

soso
0

#149 Jag kan inte se några påhopp.

monsi
0

Kopierat från  inlägg #65

Jag har hittat en person som åker dit och kollarSkrattande, ska bestämma en tid med damen på lördag. personen som gör besöket har med sig påskrivna kopior av kontraktet, är allt bra så skrivs kontraktet då. ska dock skicka ett osignerat kontrakt till damen imorgon som hon kan läsa igenom till på lördag när jag ska ringa henne.

Lördag i dag eller nästa månad?

Bumbis
0

#154 jag har heller inte kunnat tolka inlägget monsi…vad är det som gäller?

Kanske ansvariga kan svara på det?

Gullimat
0

Praxis, du är ju online, så varför inte svara alla som undrar

Debattia
0

Här handlar det inte om påhopp utan en stor oro över en försvarslös skygg katt som har berört många på sajten .Dom har gått och väntat och oroat sig hela veckan,blivit lovad ytterligare info idag som uteblir,vilket gör alla enormt  besvikna…. Så uppfattar jag det  !

Debattia

Mymlan
0

#156 Undrar om det inte är så att VI alla fick/hade rätt i våran oro/misstankar och de vågar ej avslöja hur det exakt ligger till.

Jag har mina misstankar men håller dem för mig själv, det kommer visa sig om de är så som jag befarar.

Känns bara som Tantens bästa gick/går före Jp.. Synd bara det blir hattande för han om det visar sig han ska bort från Tanten..

monsi
0

Mymlan det bästa för tanten är en annan katt.

En som är tam.

Bumbis
0

#158 jag tolkar det också så att tantens bästa går före, men då får NI ansvariga skapa en sajt för "tanter i fokus", för här är det hemlösa katters öde som gäller.

Kan NI, Praxis, Hennum Annebeate, Kattassen,  svara på om JP ens finns kvar i lägenheten? JA eller NEJ????

Om så inte är fallet måste NÅGON, Gud vet vem, lägga ut mat så att han håller sig kvar i området.

Ska ni åka från Skåne/Göteborg och se till att han får mat? Var detta beslut genomtänkt när ni blev varse att damen var som hon var?

Mymlan
0

#159 Har ej sagt att Tanten ej ska ha katt men en skyggis lämpar sig ej. Inte ens jag som haft katter sedan jag var 10 år gammal o nu är 42 år, känner mig ej kunnig att ta emot en jätte skyggis. Ngrlunda tam/skygg okej..

MariannE11
0

jag fattade det åxå som besöket skulle göras idag…i vilket fall som helst om det bara skulle ringas idag så vill vi gärna veta hur det samtalet gått….vi är många oroliga som vill både JP o tantens bästa….

ett tillägg i efterskott: är vi inte flera som efter inlägget pratat om att JP skulle få besök idag?… det hade ju varit bra om vi blivit korrigerade om vad vi trodde oss läsa…

essut50
0

Tolkade så att damen skulle få besök idag, men så var det inte tydligen.

Jag förstår att man inte vill stödja er i det här fallet i Svalöv när ni sköter det här fallet med JP så här med tysnad.

Bumbis
0

#162 instämmer till fullo….

Så dumstöniga får ni inte vara att ni undanhåller oss information.

Praxis, fortfarande inget svar om Mimmi skulle fått bo kvar hos damen efter allt som hänt???

essut50
0

#164 Det vill hon inte svara på tydligen..Förvånad

Praxis
0

Nu är jag här. Har haft en hektisk dag. Jag har talat med damen, vi hade ett bra samtal och hon är fullt villig att ta emot besök. Dock skulle hemtjänsten komma nu så vi skulle fortsätta diskussionen imorgon förmiddag, det var några otydligheter om kontraktet också som vi måste diskutera mer om. Hon ville också tala med någon av alla de som tycker Jp ska tas ifrån henne imorgon. Om någon känner sig träffad och kan tänka sis att prata med henne så pma mig så får ni hennes nummer. Jag åker till kattungarna i svalöv imorgon vid elva, så jag kommer inte vara inne på tråden under dagen.

monsi
0

fortfarande inte svarat på frågan om dimdim

MariannE11
0

hur vet hon att en del av oss är av den åsikten att jp inte ska vara kvar?… hoppas du sa att vi tycker det för både HENNES o jp's skull…

tack för att du meddelar oss nu iaf…

Crisse-13
0

Ringa? vad hjälper det när vi behöver bevis på att han finns kvar där. Kan någon här inne på Hittekatter som är känd av oss andra och som vi kan lita på åka dit och kolla upp JP inom det snaraste. Jag litar inte på vad tanten säger på telefon för hon kan i praktiken hitta på vad som helst.

russin
0

Jag tycker verkligen inte JP och katterna i Svalöv  har med varandra att göra, så om någon verkligen kan hjälpa till men vägrar pga denna tråd så får det stå för den - det är katterna som far illa av det och det får någons annans samvete ta.

Jag tycker detta börjar likna krig och personförföljelse och det vill inte jag ta del av.

Detta är mitt sista kommentar i denna tråd och jag hoppas JP har det bra hur det än går med allt.

Bumbis
0

#166, skulle hemtjänsten komma NU 23.19???? I så fall har hon väl larmat?

"Hon ville också tala med någon av alla de som tycker Jp ska tas ifrån henne imorgon?" Herrejisses, ena dagen vill hon ju inte ha katten, sedan ska han vara kvar….

Kanske  vore det lämpigt att den som ringde dottern pratar med tanten, för det var  ju någon av er  och som gjorde damen upprörd? Vem var det som ringde egentligen?

Är balkongen innätad? Det borde vara ett måste innan inspektionen?

SKULLE DU LÅTA MIMMI VARA KVAR DÄR PRAXIS????

Ett ärligt svar vore på sin plats. Anser du inte det är JP mindre värd i dina ögon.

Bumbis
0

#170 Personförföljelse, av vem???

Vaddå Svallöv? Jag har inte hunnit kolla någon annan tråd än JP:s. Har det något samband så skriv det för oss som inte hänger med…..

Denna kommentar har tagits bort.
annebeate
0

Nu måste vissa av er lugna ner sig. Jag är glad över att det är Praxis som har kontakten med damen som jag för övrigt själv talat med i kväll. Under kvällen har skrivits inlägg som är direkt kränkande och oförskämda mot Praxis och Hennum.  Häxjakten på damen är direkt oanständig och inte värdigt detta forum. Skärpning!!

essut50
0

Skyller på hemtjänsten som vanligt alltså..Det kommer att låta så imorgon igen, kan inte prata hemtjänsten kommer..

#170 Om du menar mig, så vill jag inte stödja det hela. Visst är det synd om katterna som får lida..Men jag litar inte på Praxis längre tyvärr.

russin
0

läs vad som står på 163 så förstår du sambandet - för tydligen relateras dessa två "fall" med varandraRynkar på näsan

Kusten
0

Jag kan åka upp (gärna med sällskap) till JP om det är okej för er andra. Hoppas att de flesta kan känna att de litar på mitt omdöme, att ni kan känna er trygga i det. Men villkoret är att jag får möjlighet att ta med JP därifrån. Då blir det enligt min bedömning eftersom det är jag som är på plats och som också då kommer prata med damen. Vill åka upp så fort som möjligt i såna fall.

annebeate
0

#175 Du kommenterar  dessvärre saker som  du inte har någon som helst inblick i. Praxis hade i kväll  ett längre samtal med damen. Du är emellertid inte ensam. Det är sorgligt att följa tråden. Jag är dock glad över att du inte stödjer bojkotten mot Praxis och Hennum när det gäller Svalövkatterna.

skrutte
0

Håller fullständigt med #174. Helt sanslöst det som händer här.

Har inte sett något inlägg än där alla dom som har så mycket emot att damen behåller JP anmäler sitt intresse för att tala med damen och klara ut saker och ting. Ett samtal hindrar inte att någon hälsar på vid tillfälle.

Crisse-13
0

Tack snälla Kusten. Där finns inte en enda person här inne som inte skulle lita på dig. Åk så fort som möjligt och hämta hem honom i vilket fall som helst så vi slipper denna oro och ligga sömnlösa.

annebeate
0

Vad menar du Crisse, skall Kusten mot damens vilja ge sig hem till henne och ta med honom?

russin
0

#175 - det är även mig du väljer att inte stödja och jag hoppas du aldrig kommer behöva be om hjålp själv någon gång.

Pga allt tjafs i detta forum, så kommer jag efter svallövkatterna och de tama utslängda katterna troligtvis enbart inrikta mig på katter i mitt eget område - just för att slippa tjafs. Då kan folk lätt kommma direkt hem till mig och få veta att dom har det bra och man slipper ha folk som sitter och spekulerar hej vilt och vräker ur sig både det ena och det andra om saker de inte sett själva.

Jag hoppas verkligen katterna kan komma upp till mig inom det snaraste och att det finns fler villiga som kan ta hand om de äldre katterna där och att någon annan vill hjälpa till med infångandet.

Lycka till med JP ni som har hand om det.

MariannE11
0

Litar absolut på dej Kusten…vore guld värt om du kunde kolla upp…

så vad jag kan läsa mej till så har BÅDE praxis o annebeate pratat med damen idag?….o hemtjänsten kom bäggegångerna?….detta är INGET påhopp utan bara en fråga så vi inte behöver missuppfatta saker o ting igen…

skrutte
0

Ingen vet något egentligen men ändå denna häxjakt!!

Det är självklart bra det är uppföljning på katter som fått hem men hur många hem kollas som detta? Vänta tills ni verkligen vet något och ha så många åsikter! Vem har anmält att h*n vill ringa och prata med damen till att börja med? För guds skull ring ni som är så misstänksamma så ni KAN bilda er en uppfattning. Nu har ni chansen.

annebeate
0

#183 Betr. hemtjänsten hade du missuppfattat. 

#182 Tack Lo-katt för dina inlägg. Du skriver i motsats till en del andra nyanserat här på tråden. Så vänligt av dig att ställa upp för Svalövskatterna. 

Skrutte du har så rätt, det är just fråga om ren häxjakt på damen som nu har pågått en  tid. Man kan inte annat än skämmas på forumets vägnar.

Bumbis
0

#174 Lugna ner oss??? Alla VERSALER och fetstil, utropstecken samt oönskade samtal till dottern verkar komma från dig????. Det har jag luskat ut själv, så döm ingen annan.

/Bumbis

annebeate
0

Bumbis, varför sådan hätskhet, ta det lugnt. Låt dig inte ryckas med av andra utan se nyktert på saken.

Praxis
0

Endast jag har talat med damen idag. Hon ringde själv mig nu ikväll som hon lovat. Vi pratade en halvtimme nästan, sen skulle hemtjänsten komma. Jag orkar inte med detta, jag blir bara trakasserad här, oavsett vad jag säger och gör. Ni som tycker JP ska komma hem och att någon ska åka dit och hämta honom. Hur ska detta gå till? Kan ni svara på detta? Ska man ringa på och stövla in, jaga runt JP och åka därifrån med honom? Ska man bryta sig in när hon inte är hemma? Ska man klä ut sig till hemtjänsten och lura sig in? Snälla ni, presentera era kreativa idéer här!

Damen säger att hon jättegärna vill att någon av de kritiska rösterna ringer henne och talar med henne. Vågar ni inte det eller? Nu riktar inte mig till alla här, men jag tror de jag menar känner sig träffade.

russin
0

#185 Tack - självklart ställer jag upp på dom katterna jag kan ta emot - det har jag sagt och jag hoppas verkligen de två tama ungarna och småttingarna från Svallöv kan komma upp hit. Vad gäller JP så vet inte jag om han hamnat i rätt hem eller inte - det kanske är helt fel hem för honom, men det kan inte jag uttala mig om då jag inte varit där och inte heller pratat med damen där han är.

Vad jag inte gillar är alla påhopp och alla elaka uttalande till folk här och då främst när det gäller saker man inte sett själv. Jag tycker det är otroligt omoget och elakt. Nu har jag varken ork eller lust att lägga mig i längre, för nu är det natt och jag måste sova. Hoppas allt löser sig för allas bästa.

Kusten
0

184 - det är svårt, för att inte säga omöjligt, att veta hur allt ligger till om man inte kan se det på den faktiska platsen. Via telefon är allt mycket mer osäkert, även via nätet. Jag åker som sagt upp, kan åka imorgon om det är så. Om det är ok. Har nu även pm:at mitt telefonnummer och berättat att jag gärna åker upp med öppet sinnelag och med JP´s bästa för ögonen. Tänker naturligtvis bemöta damen trevligt och göra en rättvis bedömning. Har vana av skyggisar så jag gör som sagt gärna detta..

Imasy
0

Vill be alla att tänka på tonen ni har emot varann här i tråden.

Kanske ska denna tråd få vila tills imorgon, när alla är utsövda och det är en ny dag och alla har nya krafter?

soso
0

Vad skulle det göra för skillnad att prata med tanten?

Kusten
0

192 - Precis, det är ett besök som måste göras.

annebeate, praxis eller hennum - ring mig gärna (nu går bra om någon av er är uppe. Jag är själv lite av en nattuggla) eller pm:a mig så åker jag upp. Alla vill vi veta hur kära JP mår.

soso
0

Kusten - du är en klippa!! Säger som Crisse, tror alla här litar på dig, underbart om du kunde åka.

essut50
0

Kusten, Åk du så sponsrar vi dig med respengar. Det är inga problem..

Maria-I
0

Ett hembesök är det enda som kan reda ut situationen. Telefonsamtal räcker inte. Så snällt av Kusten att ta på sig denna uppgift trots att hon inte bär ansvaret för katten! Praxis och Hennum, nu har ni äntligen en frivillig som ni efterlyst! Ni måste ju ha upplyst damen om att ett hembesök var nödvändigt, så nu är det bara att boka in det omgående. Vad skönt för alla parter!

pia-app
0

Hej

Jag gillar inte alls tonen härinne på tråden men Praxis ,som jag skrev tidigare så är ju katten din(om jag har fattat rätt) och då kan man åka hem till damen, tiitta hur det ser ut,ta en sansad och lugn diskussion med henne om att det kanske är för jobbigt med en sådan katt. Om sen du känner att katten skullle ha det bättre någon annanstans så måste du ta med dig katten även om damen blir ledsen. Hon kanske som jag skrev tidigare kan ta hand om en mycket mer social katt, det skulle väl ge henne mer.

Tror det vore bra om Kusten åker , hon verkar både kunna ta damen på ett trevligt sätt och samtidigt vara bestämd vad gäller katten.

Lycka till både med Svalövkatterna och JP

tuska
0

Vem kan göra ett bättre besök hos tanten är du kusten , Jag hjälper till med respengar.   jag har tidigare lovat några "lappar"  till bensinpengar som inte kom till användning.

Praxis
0

Jag tror inte folk förstår att om damen inte vill att jag ska ta katten så kan man inte bara ta den, det är olagligt, även om det är "min" katt.

Sen förstår jag inte riktigt, jag har ju redan en person som anmälde sig tidigare i veckan att åka dit, DesireEsmeralda? Jag har talat med henne och fått reda på de dagar hon kan åka dit.

monsi
0

Praxis Ärligt Bättre Kusten gör besöket då alla litar på Kusten.

Du kan bara ta katten om du verkligen vill du står som ägare.

Praxis ,Hennum o annabeate har själva beskrivit hemet som oläpligt flera gånger o det är derför folk är upprörda.

Undrar fortfarande om Mimmi skulle få bo hos Tanten.Obestämd

Med tanke på hur många vi är som har arangerat oss i JP o Tyrs öde är det inte konstigt att känslorna svallar när det är helt tyst hela dagen o inget besked kommer fören sent på kvällen.

Folk vill inte ringa Tanten de vill besöka henne o se med egna ögon att katten lever.

Bäst o lugnast är att Kusten kollar läget då blir alla nöjda o glada.

Personligen tycker jag efter hur jag fått hemet beskrivet för mig av er som har hand om det hela att det är bättre för tanten med en tam kise o inte JP. Då utgår jag efter hur ni har beskrivit det hela.

Debattia
0

Huvudpersonen i denna tråd är och förblir JP.Oavsett man känner sig sårad eller inte måste vi komma ihåg  det är honom det handlar om..och hans framtid det gäller !!! Vi är många som följt hans öde under en längre tid,många har involverat sig och känner starkt för den här kissegrabben..därav kan diskussionerna bli ömsom heta och ömsom kalla,klart bäst med en rumstempratur..

Debattia

emjon
0

JP är en kisse som berör oss alla väldigt mycket och efter händelseutvecklingen finns det många som verkligen bryr sig. Tror att största anledningen till att stämning kan bli upprörd är när känslorna svallar. Ni har fått så många råd av de som är erfarna med skygga kissar men vill inte lyssna utan kör ert eget race.

Håller helt med de som skriver att samtal på telefon ger inte ett smack för det går att säga vad som helst. Det enda som betyder något är ett hembesök av en erfaren person av skyggisar som kan säga hur det är ställt. När det är gjort kan man sedan gå vidare med kontrakt och uppföljningar och samtal på telefon. Det är min uppfattning och den står jag för fullt ut.

skrutte
0

Damen har tydligen bett att få tala i telefon med någon av dom kritiska rösterna. Kliv fram och ring henne någon! Ett telefonsamtal är en början, det är betydligt enklare än att göra ett besök. För dom flesta i alla fall. Någon av dom kritiska rösterna bor tydlligen inte alltför långt från damen men anmäler sig ändå inte… Obestämd

#202 Var var alla dom goda råden innan JP flyttade till damen? Nu efteråt är det många som har åsikter om både det ena och det andra! Obestämd

Jag har läst mycket i trådarna under en längre tid men det som försigår här är helt otroligt. Jag trodde detta var ett forum för att hjälpa hittekatter, att nybörjare på detta forumet skulle få goda råd och hjälp, inte stjälpas och om det vill sig riktigt illa inte våga hjälpa fler katter. Flera här borde skämmas. Det har blivit en ren prestigsak att han ska bort från den här damen. Ta reda på fakta. Ring henne, besök henne.

kattmatten
0

Det är svårt att skriva något klokt i denna tråden Glad

Något jag reagerade på när JP hade blivit lämnad var graden av tantens orörlighet. Jag blev jätteförvånad att hon hade rullator, hemtjänst och hade svårt att ta sig ner på golvet.
Var hon kanske inte tydlig med detta innan hon fick katten? I så fall är det ju inte så konstigt att Praxis och Hennum tyckte att det var ett bra hem åt JP. Om de inte hade all information så gjorde de säkert det som de trodde skulle bli bra.

Med den information som framkommit nu (och vi kan ju bara dra slutsaster av det som skrivs här) så kan vi kanske konstatera att situationen inte är optimal varken för JP eller henne.
Man behöver inte bli oförskämd för det.

Jag har själv två skyggisar som jag jobbat mycket med och när jag tänker på hur mycket jag fått ligga och kräla på golvet när de gömt sig under sängen, sitta brevid dem på golvet för att skapa kontakt osv så känns det som det blir svårt för någon som har svårt att röra sig.

Vill man ha en katt för att man vill ha kroppskontakt - vilket ju är toppen om man känner sig nere - då är ju inte en katt som JP det man söker. Då är man mer betjänt av en tam och kelig katt.

Så långt kan vi kanske vara överens?

Att Kusten gör ett besök tycker jag är utmärkt. Hon har erfarenhet och kan bedöma hur läget är. Dock måste ju alla ha klart för sig vad som händer om läget inte är ok.

Jag är som synes en av de som tycker att JP behöver ett annat hem och jag har redogjort för varför, så jag känner inget behov av att ringa och förklara det för damen i fråga. Jag har jobbat inom hemtjänsten och nej man kan inte förlita sig på dem vad gäller kattens skötsel.

Min känsla är att det gått prestige i detta ärende, från mer än ett håll. Att av princip inte hjälpa till med ex katterna i Svalöv är löjligt.
(Jag kan tyvärr inte av andra skäl och befinner mig i andra ändan av Skåne)

Jag förstår att hon har fäst sig vid JP men om både hon och andra rannsakar situationen så ser man nog att han behöver någon med erfarenhet av skygga katter och hon behöver en tam katt.

tervmatte
0

Alltså allvarligt!

Är det verkligen vuxna människor här som slänger ur sig massor med anklagelser till höger och vänster utan att veta hur det verkligen ser ut? Jag skäms något så pass när jag läser Era inlägg! Skäms skäms skäms!

Visst är vi alla oroliga för JP men Ert beteende i den här tråden har överskridit alla gränser! Rena häxjakten på några från forumet och på en person som Ni aldrig träffat eller talat med. Jag tappar verkligen hakan när jag läser Era respektlösa inlägg. Det har nu stigit till en höjd där ordet mobbing passar som hand i handske.

Ni har slutat att bry Er om andra katter och vägrar hjälpa till då ni är så upptagna av att skriva hetska anklagerser/krav/spyr galla över andra och är allmänt otrevliga mot dem som fortvarande gör sitt bästa för att hjälpa andra katter i nöd. Skäms … Bara för att ni hyser agg mot Praxis och Hennum och för att ni inte vill få Er stolthet sårad  så vägrar ni hjälpa till med katterna i Svalöv och börjar nu även skicka en massa otrevliga kommentarer i svalöv tråden.  Är det ett vuxet beteende? Och vem tror ni förlorar på detta? Just det, katterna. Och vem ser ut som en dumbo i sammanhanget? Det lämnar jag Er att besvara..

Jag har aldrig set så mycket hat på forumet som den sista tiden.  Vad är det som hände med Er? Är det höstdepression i kombination med en stigande siffra katter som behöver hjälp som får Er att bryta samman? Eller några tragedier som inträffat? Något måste det vara för att så beter sig inte en vuxen person med öppet och friskt sinne.

Försök nu att ta ett djupt andetag och fortsätt att samarbeta. Det är just det som fick oss alla att gå med i hittekatterforumet :-)

russin
0

#204 #205 - jag känner exakt samma som er och har reagerat pga det. Man skrämmer inte människor till råd - man gör det genom att stötta och finnas till hands. Det agerande som varit i denna tråd skapar mer panik hos många människor och då lär vare sig katter eller människor bli hjälpta.

emjon
0

#202 Allting lät ju jättebra men du har rätt på en punkt och det jag ångrar i efterhand är att jag inte då skrev om att hembesök borde göras först. Nu efter händelseutvecklingen går det ändå att reparera det om viljan finns.

annebeate
0

Tack skrutte  och tervmatte för era  senaste inlägg.

Denna tråd är en skam för forumet. Vuxna kvinnor som ägnar sig åt häxjakt på en kvinna som de inte på något sätt känner och där man inte känner till fakta. Bestraffning av  två unga tjejer som Praxis och Hennum som gång på gång vädjat om hjälp vid infångning av hemlösa katter i helgen i Svalöv, där en mycket liten kattunge snart kommer att gå under om ingen hjälp ges. Man vill inte tro detta är verklighet men tyvärr är det så.

Lena
0

Vädjar från lånad dator på sjukhuset att alla tar sig ett djupt andetag och försöker fokuser på JP´s bästa utan att låta hat och heta känslor ta överhand. Vill samtidigt påminna om våra Skrivregler! Följ dem så slipper vi otrevlig stämning på forumet vilket bara ställer till problem och försvårar bra och kreativa lösningar på katters problem. I det här fallet JP. Ni kan bättre än detta! Det har vi många bra exempel på. ;)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

monsi
0

Efter som denna tråden är så lång har jg startat en ny tråd.

Länk

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer