Vänja katter vid varandra
Nu har min stödkisse kommit till ett nytt hem, igår eftermiddag. Han heter Snoddas och är 6 månader, kastrerad.
I nya hemmet finns en kisse sedan tidigare, en kastrerad honkatt ca 3 år. Honkatten kommer från Djurens vänner för ca ett år sedan och hade farit illa, hur vet man inte riktigt. Hon har varit innekatt sedan hon flyttade till detta hem och är gosig och kelig.
Det fungerade bra för Snoddas att komma till det nya hemmet, efter att han gömt sig en timme under en fåtölj utforskade han lägenheten, lekte med kattleksakerna, åt och gick på lådan och somnade i ett kattkrypin.
Men honkatten mår inte bra. Hon fräser, morrar hela tiden. Har kräkts och inte vågat äta eller gå på lådan. Hon känner sig mest trygg i köket och vill inte gå därifrån. Gick på lådan när matten satte en låda i köket. Matten vill ha råd och tips för hur hon kan underlätta för katterna att vänja sig vid varandra.
Jag har sagt att hon måste ha tålamod, då det gått knappt en dag. Viktigt att honkatten får mycket uppmärksamhet och kel i köket där hon är tryggast. Använda Feliway. När Snoddas varit där några dagar börjar han lukta mer som matte och hennes hem, så då kan det gå lättare. Låta honkatten lukta på mattes händer när hon kelat med Snoddas, så hon vänjer sig vid hans doft. Fjäska med godsaker, t.ex skinka räkor mm.
Har ni några fler tips jag kan vidarebefordra!!! Känns viktigt att stötta Snoddas nya matte, så hon inte ger upp för tidigt. Det känns såklart jobbigt för henne att se sin älskling må dåligt.
På bilden, Snoddas.

Snälla, hjälp mig med lite tips!

Kan hon inte ha den nya katte instängt i eget rum några timmar så att den gammla katten kan gå runt som hon vill o få extra mycket gos? jag brukar mer elr mindre porta de nya från mitt sovrum i börgan med för det är det som gör mina egna extra ledssna i börgan, men mina har aldrig vart rädda för nykommlingar utan bara ledsna o lite fräsiga,,, svårt när man inte ser dem ihop ,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

håller med martdat….sen det berömda KOMPOSTGALLRET så de kan kika på varandra…. o som martdat säger… viktigt att ge massor med kel till honan…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Tycker du har kommit på så många bra råd alldeles själv. Håller med om att ha den nya lite avsides så dom får vänja sig lite mjukt och sakta vid varandra. Finns möjlighet att ha ett galler mellan något rum där dom kan titta och iaktta varandra ett tag innan dom sätts tills ?
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

TACK, jag ska vidarebefordra tipsen!
Brukar ju bli bättre när den nya kissen får samma doft som den andra. Katter reagerar väldigt mycket på främmande dofter också. Det är av den anledningen som uppfödare brukar bada en katt som skall till nytt hem för att den ska bli neutral i doften och lättare accepteras av befintlig kisse.

Issa, bra info, tack!