Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3497 ggr
mari-n
0

Simba är dålig i magen.

Min katt Simba mår nog inte så bra.

Han har ju varit borta i tre månader, kom hem i lördags. Han var bara skinn & ben. Både på lördagen & söndagen åt han mjau på tetra. Men han hade diarré, typ 10 ggr på 1 1/2 dag. Så vi började med dietmat. Först majsvälling, sen kokt torsk med lite ris. Har även hällt i lite vatten i skålen för extra vätska. Vi har gett han 1-2 msk varje timme. (Den tiden som vi har varit vakna, vi har inte ställt klockan eller så.)

I måndags & tisdags bajsade han ingenting, förrän på tisdagkvällen. Då kom det fina korvarFlört. Efter det har vi fortsatt mata varje timme.

Men igår började han bli hängig, från att han har pratat & umgåtts med oss, dock väldigt trött. Så har han nu blivit helt seg. Igår pratade han nästan ingenting, reagerade inte ens när vi ropade. Bara liksom ligger  & tittar lite. Med ganska apatisk blick. Jag misstänkte igår att vi kanske har matat lite för mycket…. 

Imorse vaknar jag vid sex av att Simba spyr. Jättemycket!! Jag lovar, det var minst 1 1/2 dl torsk. Det såg inte ut som om magen hade jobbat med maten. Bara ytterst lite var liksom slemmigt. Förstår nån vad jag menar?

Jag stack iväg imorse, då sov han. När jag kom hem vid 12 så gav jag honom typ två msk med torsk & ris. Nu ligger han i soffan. Helt slut….

Vad tror ni?

Jag ringde vet. Dom tyckte vi skulle komma in akut(900 kr!!)Hon tyckte att det verkade konstigt, eftersom han började återhämta sig. & nu helt plötsligt kräks han. Förstoppning är det nog inte. Han bajade igår, halvlösa korvar. & han har kissat bra hela tiden. Men vet tyckte att man borde ge spruta med näring.

Självklart är 900 kr värt Simba liv, flera ggr om. Men jag undrar bara om någon av er här känner igen detta. Har tips. Kan några inre organ ta stryk?

Hennum
0

Grattis till att din svarta kise kom hem. Men gud så synd att han mår så dåligt! :( Jag hade åkt in med honom akut… Mest för att jag inte kan dom där grejerna.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

tuska
0

En katt som svultit länge kan få problem med levern och maten kan inte brytas ner riktigt. En riktig närings uppvätskning kan göra gott och B-vitaminspruta.  Hoppas veterinären kan hjälpa din Simba

Ankie
0

Åh men nu förstod jag vilken Simba det var. Men lille gubben då va synd att han ska vara dålig då.. Ja du det skulle ju jag oxå ha gjort, åkt till vet med han jag tar alltid det säkra före det osäkra. Det är ju fredag och när det blir helg om han skulle bli sämre då blir det ju dubbelt så dyrt…. Ja du jag tycker nog att du ska in med han

kattassen
0

Hur blev det när han kom hem - blev han avmaskad? För om han levt på råttor och fåglar i några månader och annat skit de stoppar i sig är nog magen ganska "maskig".

Ludde vi fick in i våras som gått ute på en idrottsplats hela vintern var "gör-kass", som vi säger här nere;-), i magen ganska länge. Nåväl han var inte hänging eller kräktes men det var löst bajs som luktade skunk.

För Simbas del vill jag nog råda ett veterinärbesök det är aldrig bra med både kräkning och diarré samtigt. Dessutom påverkat i övrigt. De små liven torkar ut snabb.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

ja jag hade inte väntat. Åk….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mari-n
0

Han fick en halv tablett, Milbemax, direkt när vi kom hem. Men eftersom han hade diarré då, så kanske tabletten hann komma ut fortare än kvickt…

Han hade först diarré två dagar, sen stabil två dagar & sen kräktes han imorse. & såg liksom ut som när han åt det. Såg inte ut som "slemmig spya". Utan mer torr…(Ingen som sitter & äter nu?)

Det stinker enormt mycket!!!!Fast det har allltid gjort. (Kanske inte så mycket som nu då) Vi känner alltid på stanken vem som är skyldig.

Nu sitter han & gråter på sin matplats. Tycker nog lite synd om sig själv just nu…

Man vill ju egentligen ge honom mat hela tiden, för han är helt desperat.. Hänger i kläderna när vi lägger torsk i hans skål. Kanske är så för att han varit utan mat länge…

Nu har han lagt sig igen. Selma har precis varit på lådan, så hon har "skit rycket" nu & springer runt som en galning här i vardagsrummet. & Simba tittar bara lite slött på henne. I vanliga fall hade han tagit det som en inbjudan till bus.

Hawknestgrove
0

JAg fattar itne varför et ska kosta akutkostnad en vardag? OAvsett, så hade jag gjort en koll om det hade varit så.

MariannE11
0

hur har det gått?… någon förändring?….mitt råd är veterinär så ni får veta hur han mår…så slipper ni oroa er… slippa oroa sej är värt alla pengar i världen….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

mari-n
0

Danne (min sambo) åkte in till vet med Simba för tre timmar sen. Dom tyckte att det var bäst att Simba stannade för natten. Så dom skulle ta blodprover, ge dropp, ge spruta mot mask, ge lättflytande dietmat…..

Dom skulle ringa ikväll om han blev sämre.(Men det trodde dom inte, för han verkar ju ganska kry ändå.)

Annars ringer dom imorgon.Så jag hoppas att han får en energikick nu & kommer hem snart….

Usch, jag vill honom hos mig nu.

kattassen
0

#9 Å vad fint att ni körde in i kväll. Det är så oroligt när man inte vet och det känns instabilt.

Hoppas lille Simba får lite hjälp med att bli av med det han fått i sig. Jag misstänker nämligen att det kan ha varit en "taskig råtta" eller något. Vi håller tummarna att han piggar på sig under natten.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MariannE11
0

då håller vi tummarna att Simba får den hjälp han behöver…..förstår att du vill ha hem honom när han varit borta så länge….

soso
0

Skönt att han är hos veterinären, då får han ju all hjälp han kan få. Hoppas det "bara" är mask eller något annat enkelt.

Martina747
0

jag var med min stödis katt Leif som varit dålig i magen, han hade en tarm infektion så nu äter han pencelin, och så det var inte så konstigt att han var dålig i mage, något positivt var att han inte var uttorkad.. hoppas det kommer gå bra för din kisse med!

annebeate
0

Så skönt att Simba fått komma till veterinären och blir ordentligt undersökt. Hoppas han snart känner sig mycket bättre.

MariannE11
0

hoppas på att få en bra rapport idag…..

mari-n
0

Hejhej.

Idag skulle egentligen Simba kunna komma hem. Men vet ville gärna ha kvar honom en natt till, för observation. För säkerhets skull.

Hans värden var faktiskt inte så bra…..Nåt med levern. Men det skulle förhoppningsvis bli bättre när han får igång ätandet ordentligt. Vätskebalansen var typ noll….Men nu är det ok. Han har fått dropp nu, medicin mot illamående & medicin mot för mycket fett i levern(?!)(Det var min sambo som pratade med vet, han uppfattade inte riktigt.)

Dom sa att vi kunde få hem honom idag, men att dom kan ju ha bättre koll på honom.

Usch, idag grät jag när jag fick höra detta. Jag hoppas att jag är orolig i onödan…..

Anen27
0

Älskade Mari-n. 

Jag lider med Dig.

Men samtidigt får vi vara "glada" att han kom hem.

Han hade kanske inte klarat sig så länge till ute….

Han är ju i trygga händer nu på sjukhuset.

Levern har fått stryk av svält.

Kram

annebeate
0

Jag har varit så orolig när inget hördes. Det är bra att de behåller honom ytterligare  en dag så de kan kolla upp honom ordentligt och få igång ätandet. Nu får vi alla hålla tummarna för att Simba snart är betydligt bättre. Han har ju blivit allas vår lille vän.

soso
0

Som Anen27 skriver, har nog levern tagit skada av svält. Jag tänker på er och håller tummarna att han snart mår bra igen, men det är jag säker på att han kommer att göra!

tuska
0

Hoppas Simba fixar det, håller tummarna.

Viktigt är kosten när han kommer hem så man inter matar i något olämpligt, då ska nog levervärdena kunna bli bättre igen och Simba går sakta men säkert upp i vikt igen.

Bumbis
0

Vad bra att ni sökte hjälp för Simba med en gång.
Vi håller alla tummar och tassar vi kan för att Simba ska pigga på sig snart. Det kommer säkert att ordna sig.

sagan
0

Det Simba har fått är troligtivis fettlever.  Tjockare katter har lättare att få det om dem blir utan mat under en längre tid. Medans smalare katter inte är lika utsatta.

Det som är viktigt nu är att se till att han äter mat.. Många katter som får fettlever kan sluta äta och man får tvångsmata dem tills dem börjar äta igen..

"Kroppen reagerar med att bryta ner fett, som transporteras till levern och lagras där. Katten har även proteinbrist pga svälten, och fettet kan inte transporteras dit där det ska användas. Fettet gör att levern inte kan fungera normalt, cellerna blir inflammerade, och katten får gulsot. Prognosen är god om katten får behandling i tid, annars mycket dålig ".(Källa "Kattens sjukdomar" av Anne-Marie Nilsson)

Här finns också värdefull information http://www.raggorgeous.se/bibblan/fettlever.htm

MariannE11
0

vad skönt då att Simba kom in till veterinär så han kan få den bästa hjälpen…hoppas nu att han är mycket piggare tills i morgon (idag) o kommer hem till er o får njuta med familjen….en rejäl puss till honom från mej o kissarna här…

mari-n
0

Nuuu är min Simba hemmaSkrattande

Han har varit pigg & glad idag. Vi kom hem vid 18-tiden & han fick lite mat. Han började tvätta sig & la sig & vilade en stund. Sen luktade det mat, så då kunde han inte ligga still längre.

Vi ska på återbesök om tre veckor & hoppas att hans värden är mycket bättre då.

#22. Simba är inte tjock. Han har alltid varit en smal, långbent herre. Men han lyckades ändåRynkar på näsan

Det som är lite konstigt, det är att vi plockade bort en fästing nyss. I lördags, när han kom hem så tvättade & duschade vi honom & vi hittade en fästing som vi plockade bort. Hittade ingen annan.Sen var han hemma t.o.m i torsdags, när vi åkte till vet med honom. & nu kommer han hem med en fästing, på halsen?! Fick han den hos vet eller har den krupit på honom sedan i lördags?!

Får man inte bort alla löst krypande fästingar när man duschar?? Kan det krypa omkring fästingar här hemma nu? Nej, fy! Jag har fått nog av fästingar!

Jag hoppas verkligen att min älskade prins nu blir bra. & att Selma slutar tjura & välkomnar honom hem istället.

Känns overkligt att han är hemma nu. Att vi slipper letandet, oron & ovissheten….Äntligen!

Ankie
0

åh så härligt att Simba är hemma igen

annebeate
0

Jag gläds så med er att Simba är hemma igen och uppenbarligen mår mycket bättreGlad

Anen27
0

Härligt Mari-n.!

Jag har varit så orolig…..

Jag har väntat.. kollat på tråden jämna mellanrum hela dagen (utom på eftermiddag när jag inte var hemma)

Skönt att han har återhämtat sig!. Han är ju en förhållandevis ung kille, som sagt, en riktig överlevare!

Soso gjorde försök med Simbas kompis där ute i dag…

jag åker dit i morgon.

Kram till Er alla

En RIKTIGT glad och lättad anen27

sagan
0

#24 Då stämmer det inte som det sägs/skrivs.  Men skönt att han är på bättringsvägen och är hemma igen Glad Var bara obersvanta om han börjar äta mindre.

Anen27
0

Förresten, det där med fästingar…

Jag har ju en utekatt som bor hos mig 2-3 månader varje höst och vår (då är hon innekatt hos mig). Och när hon kommer på hösten, så i regel får jag plocka bort fästingar. Nu i höst trodde jag att jag hade kammat o borstat tillräckligt, men likväl hittade jag en efter en månad hon kom in. Fästingen satt på hennes läpp.

Dom små j-vlarna håller sig fast. Denna var säkert en som inte gick bort i duschen.  Ingen risk att Du skulle ha några krypandes runt i ditt hem.  Kolla genom hans hpäls (oftast runt halsen ) jämna mellanrum. . Om han har kvar några små, ser man dem när de blir lite större om inte annat.

Frontline (medel mot fästingar) eller Stronghold(receptbelagd) är ju bra, man droppar de i nacken, men det kansek man inte skall göra nu när han är så svag och värdena inte är så bra. I så fall fråga först veterinären.

Jag tror nog att den Du hittade, var den sista.

mari-n
0

Ja, visst är det härligt, Anen27Skrattande

Du, det ringde en man till mig idag. Han var i Verkaviken. Jag vet inte exakt var i Verkaviken. Han såg iallafall en svart, närgången, jättehungrig katt. Som han trodde var Simba. Han matade katten iallafall.

Tänkte att om du inte hittar Kortsvans imorgon, så kanske han är i Verkaviken. Eller det kanske är Tufsen…..

Lycka till imorgon!!!

Kram.

MariannE11
0

härligt att Simba är hemma igen….tycker han nog själv åxå…

äckligt med fästingar… dom är ju så små när dom kryper runt så dom kan vara lätta att missa.. speciellt på svart kisse…min Carmis hade massor när hon kom in men dom hade ätit sej så stora så dom var lätta att se..

soso
0

Åh ,vad skönt att Simba är hemma igen, och mår bättre!

soso
0

Hur mår Simba nu?

mari-n
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, han mår bra. Tror inte att det blir några problem med hans återhämtning. Men stackarn är ju såååå hungrig.  Han går ju på dietmat nu, för levern, bara 70 g/dag. Han är mestadels i köket, i jakt på smulor, matrester. Så fort vi går in i köket så jamar han högt "Hallå!Jag är hungrig!!"

Han har alltid haft ett utmärkt luktsinne & uppmärksammar direkt om det tas fram något ätbart. Men nu är han helt fanatisk! Han hänger & klänger, slickar på allt, försöker dyka ner i mina barns yogurt på morgonen. När vi äter middag, så prövar han ungefär 30 ggr att hoppa upp på bordet & sno mat. Men sen ger han sig till slut, lägger sig ned & muttrar lite….

Igårkväll när jag skulle göra välling till min yngsta son, då dök Simba ner med huvet i vällingburken. Ni skulle hört smacket efter det, dåligt kletig han blev i munnen. Kunde faktiskt inte låta bli att skrattaSkrattande

Igår när jag satt i soffan, med Simba i knät, så kom faktiskt Selma & la sig bredvid oss. & spinner gör hon oxå! Det är ett riktig stort framsteg. Jag blir så glad. Fast ibland kommer det ett litet fräs, om dom råkar krocka eller nåt sånt… Jag lurade Simba & Selma att leka ihop. Jag drog ett sidenband mellan dom, när dom satt på golvet. Så dom jagade den båda två. Inget morr & fräs från SelmaGlad Jag tror faktiskt att Selma är riktigt sugen på att busa med Simba. Hon skulle faktiskt behöva röra på fläsket. Alltså hon är ju aktiv då & då. Men mycket mindre nu när Simba har varit borta. Men har verkar inte ha tid. Han tänker bara på mat! Hos vet sa dom att detta beteende kan sitta i resten av livet, hos en katt som varit utan mat länge. Åneeej….. Han är ju en matgalning nu…. Ännu mera än förut…

mari-n
0

Hmm, vällingpulver va svårt att äta….

mari-n
0

Har jag nått i ansiktet?

Gronstedt
0

Ge honom probiotika (magbaciller), hans stackars tarmflora måste ju vara alldeles utslagen. Så slipper han känna sig så hungrig.

mari-n
0

Åååh, när får jag mera mat?

mari-n
0

Visst är jag snygg?

Hawknestgrove
0

Så fin!!!!!!!

mari-n
0

#37 Probiotika?

Det sa inte vet nåt om. Hur påverkar det levern? Han går ju på diet nu för leverns skull? (Vet inte om du läste hela trådenGlad)

Kan man köpa sånt receptfritt & ge när som helst? Jag har ingen kunskap alls om detta….

Gronstedt
0

Jag har läst. Probiotika påverkar vad jag vet inte levern alls, men kolla med veterinären. Det finns receptfritt på apoteket, det fungerar bra med till exempel vanliga Trevis för människor. Öppna en kapsel och häll pulret i maten.

När kissen svultit blir hans tarmflora störd, därför att de mikroorganismer som hjälper till med matsmältningen har svultit ihjäl. När han nu får mat har han svårt att ta upp näring korrekt. Dessutom känns magen tom och svider, även när han är mätt, eftersom den "dåliga" tarmfloran, som normalt balanseras av de "goda" mikroorganismerna har tagit överhanden (de klarar sig längre och på mindre optimal kost).

Katter (och människor) som äter antibiotika eller kortison kan ju också bli hysteriskt hungriga. Det beror på att tarmfloran slås ut av medicinen. Då hjälper också probiotika.

mari-n
0

#42 Jahaaa…Detta ska jag kolla upp med en gång. Ska ringa vet.

mari-n
0

Nope, vet som jag pratade med nu, tyckte inte att jag skulle ge nåt sånt. Hon hade aldrig hört talas om detta. Vet som tog hand om Simba ska ringa mig imorrn. Vet hon nåt om det här?

Hawknestgrove
0

Ok, Trevis kan man alltså använda?

Gronstedt
0

Japp, har funkat på mig, mina katter, mina höns och min häst. Men veterinärer vet ofta inte ett p*ss om tarmflorans betydelse.

mari-n
0

Nu pratade jag med Simbas ordinarie vet, Hon visste inte heller nåt om detta. Eftersom jag känner att jag måste lita på vet, så gör jag som dom säger. Dom tyckte att jag skulle skippa det här med probiotika. 

Men tack för tipsetGlad

Gronstedt
0

#47: Följ de råd du litar på Flört!

Tillägg till #46: Läkare vet ofta ännu mindre …

Hawknestgrove
0

JA jag ska i allafall köpa hem och ha liggande

MariannE11
0

lilla Simba… inget kul att vara hungrig o desperat o inte få äta mer än sin ranson….o inte kan ha knapra på morötter heller….tror du gosar så mycket du kan med honom…. tror att det kan göra honom mindre matfixerad…..

probiotika kanske man kan testa själv… känner mej desperat hungrig….Rynkar på näsan

soso
0

Skönt att han mår bra, men inte kul att vara hungrig hela tiden! Vällingpulver………..Skrattande.

MariannE11
0

tur att jag inte har vällingpulver….. fast jag kanske kan snatta lite vanligt mjöl?…. ingen som ser….Cool… fast mina stackars kissar får kalasa på pelargonblad dom när jag inte fyller på deras skålar….Skäms

tuska
0

Blötlägg torrfodret  det ger en större mättnadskänsla för Simba

mari-n
0

Blötlägga torrfodret, det skulle jag kunna testa. Men (en korkad fråga kanske) när torrfodret hamnar i magen, blir det liksom inte samma effekt då? Att det blir blött fort ändå. Det kanske tar för lång tid…..Skäms

Alltså det är inga stora portioner vi snackar om. 70 g får han äta/dag. Så han får 3 ggr på förmiddan & 4 ggr på kvällen. Han ska äta varannan timme. Så tänk dig. Simba är jättehungrig & får ynka 10 g! Stackars liten. Jag hoppas verkligen att detta gör underverk med levern.

tuska
0

Visst  gör det samma efekt i magen, men mättnadskänslan för kissen blir bättre om du blötlägger det och du vet att Simba även får i sej den vätskan som han så väl behöver.  

Jag har sålt en katt som åt upp en talgboll som va avsedd för fåglar, katten fick jättehöga levervärden och blev dålig. det tog månader innan värdena blev normaliserade, men katten är pigg och frisk idag. Den kissen rekomenderade jag att blötlägga fodret åt och katten blev nöjdare.   Gör ett försök.

Anen27
0

Stackars Simba!!! 

Inte kul!  Hoppas allt blir som "förr" 

Sååå söt han är!  Kramar till killen!

Och skönt att Selma börjar tycka att det är kul att pojken är hemma igen!

Anen27
0

Hoppas Simba kryar på sig ordentligt!

Härligt att både han och Svante slapp det här busvädret!

Hawknestgrove
0

ja, fördelen är att då fyller det ju ut magen direkt och ger en mättnad med en gång.

mari-n
0

Jag vet inte om jag inbillar mig. Men jag tycker nog att han är liiite lugnare nu….Äh, jag vet inte, jag fortsätter iallafall att blötlägga fodret. För jag tycker inte att han dricker tillräckligt…..

Hawknestgrove
0

ja det är inte fel. Fortsätt med det. Det kan stoppa hetsätandet lite

mari-n
0

Men hallå?!

Idag skulle jag steka kyckling. I ett obevakat ögonblick så flyger Simba upp på köksbänken & snor en rå kycklingfilé!!!

När jag ska ta den så håller han ihop käkarna stenhårt & morrar! Morrar?! Som en hund gör…..

Ja, alltså efter stund lyckades jag få bort kycklingfilén & min kompis står & stirrar på Simba med öppen mun. "Mä, han e ju som en hund!"

Ja, matbesatt är bara förnamnet…….

Ankie
0

Haha men tänk då du hur det ska vara. Rolig då Glad

mari-n
0

"62 Va?GladHur det ska vara?(förstår jag inte vad jag läser? )Eller ska jag skylla på vinet?!

Ankie
0

# 63 Hmm jag vet inte vad du menar?  Om du menade uttrycket, hur det är du liksom, så säger vi så här bara.. hi hi

Trögfattad jag kanske… ja du, det är lätt då jag sitter här å skriver för jag vet ju vad jag menar det gör ju inte du…. svårt å göra saker till skämt när det ska skrivas då…Glad

mari-n
0

#64 HAHAHA!!!Jag fattar fortfarande ingenting!!!Trögo jag……

Men jag har roligt ändå….

Ankie
0

#65 men gör du inte ha ha ha ha, ja ja vi låter det vara så där blir bara krångligare att förklara, Skrattande

Hawknestgrove
0

haha som jag får göra med Aren när han fångat mus….OCh även Pipis.. Bända upp käkarna på dem……De låter som rottweilers

mari-n
0

Ja, haha, rottweilern Simba!!