*Låst*JP - Äntligen hemma!!
Ja, jag har ju inte såå mycket att säga, mer än, välkommen hem till JP…
Allt har gått bra.. En liten kisseolycka i buren bara..
JP är nu installerad hemma hos sin nya matte som sett fram emot det här väldigt mycket…
Äntligen kan vi pusta ut lite vad gäller denna herre…. Tack alla inblandade!!! Tänk, jag var så glad när jag åkte därifrån, att jag nästan började gråta, sen satt jag med ett fult flin hela vägen hem…
"Tyr inne" Lundaktterne JP och Tyr
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Grattis JP och lycka till
Skönt att JP är hemma…Hoppas det går bra…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Grattis JP, hoppas du kommer att trivas i ditt nya hem
Å lilla gubben !!!!!!! Gick han så sakta och lungt ut genom buren?

Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Åh, jag blir så rörd att jag börjar gråta!!! 
Han ser ju stencool ut, den lilla JP-grabben!
Har inte hunnit läsa och skriva så mycket senaste veckan, men JP har funnits i mina tankar hela tiden.
Tack Hennum, Praxis, Annebeate, Debattia, Mison med flera och med många flera. Inklusive alla som puttat och försökt hitta lösningar för gossarna och som förstått att de här två katterna, som visade sig vara tamkatter, inte ska behöva bli hemlösa igen.
Vi kan nog ensas om att om inte Debattia hade ställt upp med sin utebur och sin omsorg för gossarna så hade de kanske levt hemlösa i dag. Att Mison enträget erbjuder skjuts över hela landet för kissar i nöd är obetalbart! Kram på er alla!!!
Hoppas att vi får följa både JP och Tyrs öden. De har stulit en stor del av mitt hjärta. (Vet att vi är många medlemmar i JP och Tyrs fanclub)

haha, ja han gick riktigt sakta, för att sen vända och gå in i buren igen… men jag hann få en bild igen, sen tackade jag för mig…
ville låta jp o matte få det lite lugnt tillsammans… jag känner på mig att det kommer gå jättebra…
Jag är i alla fall världens stoltaste mison som fick äran att följa herr JP/numera Zorro, ända in i badrummet, och därmed förhoppningsvis avsluta hans brokiga jobbiga resa….
Puss på dig JP… vi är många här som älskar dig….

skulle någon behörig kunna ändra lite i mitt första inlägg?
Det vore trevligt med länkar till alla tidigare JP/Tyr-trådar…
Åh..underbart att se JP tassande ut lite försiktigt i sitt nya hem
Tror han får det bra inne i värmen med sin egna tant o mysa med.

Grattis JP till ditt nya hem och grattis nya ägaren till en sån stilig
pojke.

Vilken trevlig läsning, skönt att även JP hittat sitt egna hem nu
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#7 gissa om jag är avundsjuk för att du har fått träffa Jp-grabben! 
Vad jag har förstått så var din känsla att det var en bra "tant" som kan ge JP lite tid och det han behöver. 
Tack för att du ställde upp Mison!

ja, hon verkar vara en bra tant… förtidspensionerad med något slags rörelsehinder… hon hade fått hjälpmedel… ville inte tränga mig på o fråga vad det handlade om
men hon var jätterar… och jag fick bra vibbar… hon lät lite "sävlig" i telefonen, när jag ringde innan, men när vi träffades blev det annorlunda…
jag vet att du är avundsjuk på att jag har fått träffa snyggingen, hahahahahaha… usch vad taskig jag är
jag tänkte på ett återbesök i december och kanske överlämna några slags julklappar, vet inte vad än…. kanske vill du planera in, så du kan haka på??? jag vet ju att ditt hjärta också klappar fruktansvärt hårt för denne herre….

toppen mison… men ett fånigt flin i ditt ansikte vågar vi inte titta på…
låter som jp kommer att få det bra hos sin nya matte… kanon att ni kunde hjälpas åt med hans leverans…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

jag måste tillägga en sak om Annebeate och hennes man…. himskans trevliga människor…. synd att det var så dåligt väder, så vi fick jättebråttom att hoppa in i bilarna igen…
tack för att JP fick åka med er upp…

Vad roligt att få se den lille JP inne i värmen. Han ser lite förvirrad ut dock och undrar vad detta är för en "bastu" han kommit till. Måste vara en omställning för honom, men det blir säkert jättebra!
Tack snälla annebeate och mison för era insatser för JPs resa.
Skulle också tycka det vore trevligt att få se JP men tyvärr för långt för studiebesök så vi får förlita oss på lite bilder framöver. Hoppas damen kanske kan några kort och skicka över till dig mison som du kan lägga ut här.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jag frågade henne om bilder, men hon hade nyss fått sin första dator av sin dotter, och precis lärt sig maila… Hon skulle se om hon kunde lära sig det med bilder också…
Om inte annat funderar jag på ett återbesök… kanske i december med julklappar… och även att då ta med min systers kamera,, för den tar bra mycket bättre än min dåliga kamera…
JP - förlåt Zorro - får en liten mjuk kattklapp från Zenita 
Så härligt att han fått komma in. Jag önskar stort lycka till till både Zorro och hans matte.

Grattis JP till ditt alldeles hem, och till att ha fått en egen tant att gosa med.
Det var en tidig julklapp för oss alla att det äntligen har fixat sig. Kram alla som hjälpt JP….
grattis JP till ditt nya hem
Blir också oerhört rörd och lycklig över att JP (Zorro) äntligen fått ett hem fyllt med kärlek och omsorg. Jag önskar både honom och matte stort lycka till och att de kommer trivas tillsammans.
Stort tack till alla er inblandade som gjorde detta möjligt.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Åh, jag sitter här ochstortjuter av att JP äntligen har fått ett eget hem.
Tack alla inblandade i JP och Tyrs räddning.
Jag ska försöka hitta alla gamla länkar om JP och lägga in i #0.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Oj oj så många trådar om dessa pojkar! Men nu är dom inne i värmen.

jättebra, tack så mycket… jag har lovat damen som numera ägs av jp att jag ska skriva ut hela hans historia här på ifokus… så har hon något att läsa om… jag påpekade även att hon numera är stolt ägare till Sveriges Kändaste Katt…(ialla fall i ifokus-världen)

Härligt med eget knä JP/Zorro!! Nu kan du sova tryggt! Grattis! Hoppas det kommer in mer foton av denna kända stiliga kille!
Puss på nosen, Zorro! Kram till din matte också!!
Lycka till båda!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Härliga nyheter!
Det kommer säkert att bli jättebra och den skånska vintern kan han vara utan. En egen tant, det är han värd denne kämpe. 

Det är en passande rubrik "Äntligen hemma" och inne i värmen. Lycka till JP/Zorro.
Det känns jättebra han fått ett riktigt hem.Nu kan han ligga på fönsterbrädan och bara njuta av värmen inomhus och titta ut på den tjutande blåsten och det frostbitna gräset. Bara gå och lägga sig i fina mjuka fåtöljen och titta på TV .
Vilken skillnad mot när han gick gatan fram i Lund och fick knalla tillbaks till hemlösheten igen efter ett mål mat .
Fint namn har han också .Lycka till Zorro !!!!!!!!!!
Tyr har också fått ett riktigt hem . Så bra det blev för dessa kattkillar till slut !!!!Önskar honom också Lycka till !!!
Debattia

*fånler jättestort*
vilka härliga bilder. Helt underbart att han har ett hem nu, skönt att inte behöva oroa sig längre. Han kommer få det toppen där, det är jag säker på.
Tänk, det löste sig, för både JP och Tyr Det trodde jag aldrig. ^^
puss på alla fina människor som hjälpt till!
Fick hon mappen med bilderna och ägarregistreringspapprena och de?
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

jajamensan, hon fick alltihop…

det är ganska hemska bilder där på JP. Stor skillnad då och nu…
Åh så bra… Då får vi hoppas på en god fortsättning!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sitter här med glädjetårar i ögonen och läser brevet från JP. Zorro.
Måste bara få dela med mig till er..
Ja,just för tillfället har han bosatt sig bakom soffan.men det är okej. Jag skulle också vara lika rädd och fundersam om jag blev av lastat på ett helt nytt ställe och med ett helt obekant (obekanta)ansikte.
F.d JP nu mera ZORRO.
Zorro berättar hur han upplever sin flytt:
Det obekana ansiket verkar vänligt för jag får mat serverad på bricka bredvid soffan. Ialla fall nu de första dagarna, sedan misstänker jag att jag får leta upp den själv.Kiss och bajs lådan har jag hittat nu.Första gången jag var nödig fick jag kissa och bajsa på v-rums golvet. Usch, vad jag skämdes,trotts att jag gjort bort mig blev hon (min nya mamma) inte ett dugg arg. Hon talade bara om att jag var tvungen att gå på lådan, sedan tog hon bort taket på lådan. Då gick det mycket bättre.
Idag fick jag räkor som hon lade på golvet,sedan höll hon dem i handflatan och ville att jag skue äta därifrån. Tänka sig mot mig egen fövånning gjorde jag det också, men jag var tvungen att fräsa lite måste visa att jag fortfarande bestämmer själv.
Hon är underlig den här mamman, hon sitter en bit i från soffan och pratar en masa goja hele tiden, med en mjuk röst. Ganska sövande faktiskt men trevligt sammtidigt,hon tvingar mig inte till någonting. Nästa vecka har hon lovat att sätta nät runt balkongen för att jag ska kunna sitta där och titta på folk,om jag själv vill. Det är bra att det blir nät, då kan ingen annan röra vid mig efersom vi bor på n.b
Debattia
näää, vilket underbart hem JP har fått!! Han måste tro att han hamnat i himlen!
Tack Debattia för att du delade med dig av brevet!

#33 Sådär ja nu gråter jag en skvätt med…
Men bara glädjetårar! Vad fint brev du fått och vilken härlig matte Zorro har fått. Det här skall nog blir bra!

ååå vilken härlig läsning…. jisses vad glad jag blir…!!!!
Nu i kväll är jag hemkommen från Stockholm. Viilken underbar resa, en resa där JP var huvudpersonen. Vilken kisse, han satt lugn och fin timme efter timme i sin bur i baksätet och undrade naturligtvis vart vi var på väg. När vi kom till Kungsör och träffade supertrevliga Mison var det första gången under resan han gav ifrån sig ett ljud när vi flyttade över JP till Misons bil. När Mison i skymningen körde iväg med JP i sin bil kan ni tro att tårar i mängder trillade ner för mina kinder, både av stor glädje att han var på väg till sitt egna hem men också därför att jag insåg att jag nog aldrig personligen mera får träffa JP. Hoppas Mison och ni andra som bor i närheten av Västerås håller kontakten med JP, förlåt Zorro. Han är en katt som för evigt intagit en särskild plats i mitt hjärta. När jag läste brevet från JP började jag gråta igen, underbare, underbare JP.
Tack alla som engagerat sig i JP:s och Tyrs öden, särskilt stort tack till Debattia som öppnade sin trädgård föR JP och Tyr, vilket senare ledde till att de i dag har fått var sitt eget hem. När jag tänker på detta känns livet härligt.

Mysigt att få höra Zorros egen upplevelse. Glädje
tårar
här också.

Å, nu gråter jag en skvätt igen när jag läser det underbara brevet som nya matten skrivit i Zorros namn.
Tack debattia att du dela med dig till oss.
Ett sånt underbart hem han verkar ha fått.

Oj vilken underbar läsning! Nu rinner tårarna här med.
Desirée och Esmeralda hälsar till Zorro och Tyr att våga lita på sina nya människokompisar. De kommer inte sluta ge dem mat och kasta ut dem i kylan, men de kommer däremot ge dem massor av kärlek och omtanke. Lycka till i era nya hem!
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"

fantastisk läsning så här mitt i natten…

Åhhhh..vilken underbar nyhet man möts av efter att ha varit borta i helgen…Jp har fått ett alldeles eget hem, slipper gå ute i kylan o frysa..!! Såååå glädjande..massor av tackisar till alla inblandade!!!

Underbaraste Zorro! Vad duktig du varit! Underbara matte vad DU är duktig! Härligt att läsa brevet!
Härliga Debattia och alla andra medhjälpare här inne!!
Ännu en katt med ett hem som han kan kalla eget! Hurra!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Vilket underbart brev från Zorro…Tänk att man blir så rörd när man läser det.

Så härligt att läsa. blir lite gråtfärdig jag med faktist!
Jag visste väl att hon skulle bli en utmärkt matte åt honom, känns bra att jag hade rätt. ^^ Speciellt för Zorro.
Kul att balkongen blir innätad snart. ^^
Nåt nytt?
Jag bara längtar efter ny information. Kan knappt fatta att han fått ett eget hem. Så underbart!
Åh..vilken underbar tant JP fått
verkar förstå sig på han precis..så varm och ödmjuk….blev alldeles rörd av brevet.
Bättre hem kunde han inte fått.
Zorro och hans matte kommer säkert bli vänner för livet med så god start. Blir också tårögd av lycka för ett så underbart brev.
Undras vad han gör i kväll vår lille vän.

han ligger säkert och slappar, och kanske käkar lite mat ^^
Jag tror Zorro just nu sitter och spanar kärleksfullt på sin matte när hon tittar på tv medan han själv kalasar på räkor. 

Jag har fått mail från Zorros nya matte. Hon efterlyser veterinärpapper som behövs för att hon ska kunna teckna försäkring, och det är bråttom.
"Hej igen Johanna!
Hälsodeklarationen jag frågar efter är det bråttom med.Jag får inte teckna någon försäkring på Zorro innan jag har detta(dessa) papper.Händer det att ha blir sjuk, kan jag inte stå för kostnaderna,då måste ni träda in och göra det. Snälla försök att fixa det åt mig snarast möjligt. Du kan väl höra av dig till mig så jag får höra hur det går. Tack på förhand.
Hälsningar från Zorro och hans mamma."
Den som har dessa papper måste skicka dem så snabbt som möjligt till henne, jag trodde att de hade följt med upp, men tydligen inte?…

#53 Kanske går att kontakta Haga och få ut en journal-utskrift från hans besök där? Debattia borde väl ha all dokumentation annars.
Varför fick han inte med sig det när han reste?

undrar jag med. för jag har flera gånger påpekat att han skulle ha med sig det. Det är lixom sånt som ägaren ska ha, inte någon annan.
Hennum, du skall ha fått besked av Praxis. Handlingarna har följt med upp.

jag gav henne hela luntan som jag fick av annebeate… jag tittade inte igenom allt…. men det var i alla fall vaccinationespapprena… sen var det ju en plastficka med jp´s annons i, verkade det som… kanske låg pappret i samma plastficka??

Okej, då har du oxå lämnat det vidare mison. så bra.
Annebeate, då vet kanske du exakt vad det är för papper, vad står det där? Kan ju tänkas att det inte är tillräcklig information… Ska även höra med Zorromatten och fråga vad det är för information som behövs. Kanske kan Haga i efterhand skriva ut ett papper. Eller så gjordes aldrig den typen av genomgång som krävs för en försäkring, och då måste JP till veterinär igen. Synd isf…
Jag ska tänka på det i fortsättningen, att katter ska genomgå undersökning så de kan bli försäkrade sedan, och att alla papper ska finnas på det, om det är så nu att haga slarvade med det, eller hur det kan vara.
Mycket krångel. ^^
Vem var det föressten som hämtade JP respektive Tyr efter veterinären? Vi lyckas inte komma ihåg :P

Var ska hon ha försäkringen?
På Agria - där jag jobbat- så funkar det så att olycksfall och skada gäller direkt men sjukdom efter 20 dagar. Så även om hon haft intyg i handen så hade inte de betalt om han blir sjuk.
Veterinärintyget de efterfrågar är ett besiktningsintyg och det kan nog tyvärr inte Haga skriva i efterhand eftersom det får vara max 7 dagar gammalt.
Så jag är rädd för att han måste till veterinär; såvida det inte finns en veterinär som åker hem.
Jag har aldrig behövt åka till vetten för att ta en försäkring på mina katter och de som jag har hittat hem till har också bara ringt och tagit en försäkring. Jag fattar inte detta?Har det blivit strängare nu då???
Debattia
#60 Om katten är över en viss ålder så måste dom ha ett veterinärintyg att dom är friska. Tror att gränsen är 6 år men jag kan ha fel…
Essut du har inte fel. Stämmer att en viss ålder så kräver de besiktning även på andra bolag. Alltid bäst att ringa! Finns ju fyra bolag att jämföra….
Agria, Folksam, IF och Sveland

"Hej igen!
Jo, det är sedvanlig hälsodeklaration en s.k veterinär besiktning,att katten i det här fallet är frisk. i brevet jag fick av Agria frågar de: 1. Har Zorro varit sjuk eller skadad? 2.Har veterinär anlitats för Zorro på grund av skada eller sjukdom? 3. Anser du att Zorro för närvarande Är helt frisk och utan skada?
Hör jag inte av mig innan den 16 november, makulerar de min ansökan.
De papper jag fick är, att han är vaccinerad den 20/7-09 och skulle få en vaccination efter ytterligare 3-4 veckor vilket inte är gjord! Jag undrar varför?
De andra pappret som var med är Ägarregistrering av katt i Svenska Kennelklubben, det var allt jag fick!
Hälsningar mamma till Zorro/Helen"
Kopierar hennes svar på mitt nästa mail.
Jag vet inte om jag kommer hinna ringa haga imorgon. Jag ska till veterinären och avliva min hamster som är gammal och sjuk. samt 1000 andra grejer. Men ska försöka, bör väl inte ta så lång tid.
Ja men då är det väl bara att svara ja och nej på rätt ställe om de inte vill mera?

Ja,men Hennum, det var ju Annebeate som hämtade både Tyr och Jp hos vetten.

Okej, det är bara ja och nej frågor, man ska inte bifoga papper från veterinär?
Nej inte om de inte skriver det.
De papper jag fått av Hagaveterinären vid avhämtningen, dvs vaccinationsintyget och Ägaranmälan till Svenska Kennelklubben, har Helen i Västerås bekräftat att hon fått.
Om man behöver ett särskilt papper för att teckna försäkring för en äldre katt, JP är tror jag cirka 5 år, får man säkert säga till om detta särskilt vid inlämnandet av katten. Jag vet inte vem som lämnade in honom och vederbörande funderade säkert inte på detta av naturliga skäl. Det finns ingen anledning att tro att Hagaveterinären skulle ha slarvat.

Jag försäkrade Ludde i våras hos Agria och där var inte några frågor om intyg. Nog för att han endast är 1 år gammal, men på hemsidan fyller man ju i "kryssen på rätt ställe". Man får väl anpassa ålder efter kraven… Är det intygskrav efter 6 års ålder har han väl bara fyllt 5
… Vem vet hur gammal en hittekatt är? Inte ens en veterinär kan fastställa exakt ålder.
JP blev väl inte behandlad för något mer än lite ögon eller förkylning? Inga tandskador har jag för mig?
Det pappret hon fått ang Kennelklubben måste betyda att han är märkt och det måste hon ta kontakt med klubben och registrera honom.
Problemet här kan vara hans skada på svansen,som vad jag förstått blev undersökt av vetten på Haga som sagt att han inte ska ha något men av det.
Den sjukdom han haft var förkylning med hosta och det fick han penecilin av mig till.Han blev ju frisk,som han inte varit på hela tiden innan eftersom han lät murrig i halsen redan när han kom.
Varför han inte blivit vaccinerad en gång till är ju dels för han var en skyggis och inte så lätt ta med till vetten .Här går också forskningen två vägar,vissa veterinärer menar att det räcker med en spruta.Dom vettar som säger det har gedigen utbildning också.
Hoppas det bara är bra med honom!!!!!
Debattia
Han har bara blivit vaccinerad en gång p.g.a. att han var en skyggis och inte så lätt ta med till vetten ,här går också diskussionerna isär för vissa vettar menar att det räcker gott med en gång.Dom vettar som säger så har gedigen utbildning.
Problemet kan vara hans skada på svansen,men vad jag förstått hade Hagavetten tittat på det och sagt att han inte hade några men av det .
Det pappret hon fått ang Kennelklubben ska hon ta kontakt med dem och regstrera honom där,för det måste vara märkningen det handlar om.
Hans sjukdom hos mig var förkylning och hosta,det fick han medicin mot och blev bra.
Hoppas det är bra med honom!!!!
Debattia

Lite svar:
Agria tar emot katter över 6 år men då blir det med veterinärintyg och en dyarare sk seniorförsäkring.
Folksam tar inte katter som är över 5 år. If och Sveland vet jag inte eftersom jag inte haft dem.
Att man begär veterinärintyg är inget nytt, det gör man alltid om man bedömer att djuret har en större risk. Det som är nytt hos Agria är att hankatter får en högre premie eftersom de råkar ut för fler skador.
Veterinärintyget får bara vara 7 dagar när det lämnas in. Det står på blanketten veterinären fyller i.
JPs förkylning är ett problem. Agria kan sätta en skräckreservation som innebär att han har reservation för alla infektionssjukdomar tills han varit symtomfri i 1 år. Jag tycker den är hård och jag var alltid lika ledsen varje gång jag var tvungen att ge en sån, för den innebär ju att man nästan inte får betalt för nåt eftersom inga djur har ett syntomfritt år…
Svansen sätter de reservation för men den har ingen betydelse om han inte får komplikationer.
Det är svårt att råda men till veterinär måste han för att få ett besikningsintyg.

#72 Varför? Är han över 6 år? Det är väl ingen som vet?
Om JP är 5 år så behövs det väl ingen "friskintyg" hos Agria? Då är det bara att köra på…
jag säjer detsamma ingen vet hur gammal JP är. jag skulle tro att han blir 5 år i sommar som kommer.????
Att han är fullt frisk vid försäkringstill fället är väl det viktigaste. Vad han haft för tidigare sjukdommar under sin levnad är det väl ingen som har ett hum om.
En förkylning drabbas var och varannan katt sej av fast de är vaccinerade mot kattsnuvan. Det finns jätte mycket snuvor som inte ingår i vaccineringen. Ser inte varför Jp skulle behöva ett friskintyg för att bli försökrad

#75 Det är tyvärr inte så försäkringsbolag ser på det. En förkyld katt är en katt som är en risk för dem. Det är ju i slutändan försäkringsbolaget som bestämmer om de vill sälja en försäkring åt en eller ej.
Det bästa är väl att hon ringer till den som skickat ut brevet och tar reda på vad det är de vill ha. Det löser ju inte vi här.
Är det bara svar på de frågorna de vill ha så kan hon ju svara per telefon. Vill de ha en veterinärbesiktning så säger de ju det.
Hagaveterinären ansåg inte att det var absolut nödvändigt med andra sprutan. JP får anges att vara 5 år. Det skrivs mycket om förkylning hos JP. Veterinären har vid undersökningen inte funnit anledning att medicinera honom eller ens nämnt något om att JP var förkyld. Visst kan en katt drabbas av förkylning då och då. Det har hänt mina också. Om inte JP fortsatt att vara förkyld nu och jag märkte överhuvudtaget inget under de cirka 7 timmar jag var nära honom tycker jag inte vi skall göra det till ett problem i samband med försäkringen.Det viktiga är att JP inte behövt uppsöka veterinär för detta och behövt gå igenom en längre behandling. Att JP som gått ute i ur och skur då och då kan ha blivit förkyld tycker jag är något man får räkna med. Inte heller svansen tycker jag är något problem. Veterinären ansåg inte detta överhuvudtaget. Jag har själv en katt sedan 11 år tillbaka med också en knepig svans och detta har aldrigt medfört några veterinärbesök.

#77 Som sagt- försäkringsbolag resonerar inte som du att det är något man får räkna med. Det spelar helt enkelt ingen roll vad du, jag och veterinären tycker.
Jag har bara försökt förklara hur det fungerar eftersom jag själv jobbat som försäkringshandläggare på Agria. Man kan tycka si och man kan tycka så men det förändrar inte deras rutiner och hur de resonerar. Vill nya matte ha en försäkring så ringer hon den som skickat brevet och tar reda på vad det är de vill ha.
Vill de ha en veterinärbesiktning så har de rätt att kräva det likaväl som hon då kan tacka nej till att köpa försäkring hos Agria.
Det har som sagt ingen betydelse vad vi här tycker.
Tror att If inte är så stränga när det gäller tecknande av försäkring.
Min väninna försäkrade sin hittekatt för några år sedan där. De krävde inget veterinärsintyg fast katten var flera år.
Katten var inte i så bra skick, så hon fick nytta av den försäkringen. Han fick genomgå en del ganska stora operationer året efter att han plockades in pga följdsjukdomar han haft när han togs omhand. Försäkringen täckte det mesta.

Tänk om vi kunde starta ett eget Hittekattsförsäkringsbolag… Alla som har möjlighet, betalar in det dom har möjlighet till…. och ur den potten kunde medel betalas ut om så behövdes… Fast jag vet att jag är dum… det finns ju redan såna ställen… som Billy m.m. men det känns så frustrerande ibland…
Mina 2 hemlösingar är inte försäkrade… Just för att försäkringsbolaget vill ha besiktningsintyg på dom… Och för tillfället kan jag ju inte ens ta i dom… hur sjutton ska jag då kunna åka till vet???

# 79 Det var ju generöst av If. Det hade aldrig hänt på Agria att de hade betalat för nåt som fanns när försäkringen teckandes.
#80 Ja det vore kanske en idé.
Det är ju onekligen ett problem när man inte kan få katten till veterinär. Visst är det frustrerande men man får komma ihåg att det i slutändan handlar om bolagets vinst och inget annat.
De sysslar inte med välgörenhet - även om man påstår sig gilla djur - den är det vi andra som står för.
Jp var frisk när han åkte från mig. Det är väl bara säga till försäkringsbolaget att han är frisk om han nu är det fortfarande.Varför ska man behöva dra upp historia när det gäller förkylningar!!! Hade det varit ett hjärtfel eller dyligt kan jag förstå dom vill veta det,men inte annars????
Debattia
Ingen kan säga vad gammal en hittekatt är. De kan ha dåliga tänder och se slitna ut fast de bara är ett par år gamla.
När jag har försäkrat katterna har jag satt cirka två år på dom enligt rekommendation om jag inte vetat att katterna matats ett antal år osv.
Åldern två år har varit en uppgörelse mellan djurhemmen där jag varit aktiv och försäkringsbolaget för att hittekatter överhuvudtaget ska kunna försäkras.
Jag har haft ett antal hittekatter under min vård och har aldrig behövt använda mig av försäkringen (peppar, peppar) så där har försäkringsbolaget tjänat stora pengar på mina katter.
Finns det inga problem med katterna ska man kryssa i att de är fullt friska. Hur ska man kunna veta vilken historik en hittekatt har??

jag minns att det pratades om att tyr var 3-4 år och zorro 4-5. så då bör det inte vara några problem
Sätt JP som 4 år. Att veterinären sa 5 kan vara att han vill vara på den säkra sidan. JP matades av Li ett par år vad jag minns, sedan Hennum och Praxis en tid och sedan kom han till Debattia över sommaren och fram till nu, så 4 år kan också vara en rimlig ålder. Jag anser han fullt frisk, hänvisar till veterinären, och därmed inga problem med försäkringen.

Vem hjälper Zorros matte med detta
? Hon läser kanske inte här?
puttar upp..

Nåja… Huvuddragen i alltsammans är:
- Katt som varit sjuk men nu är frisk får ett undantag i sin försäkring (tex om kattungarna som kom från Debattia till mig blir sjuka i ÖLI/förkylning täcker inte försäkringen det förrän ny besiktning gjorts efter en viss tid)
- Katt som är över en viss ålder (ofta 5 år) kan endast teckna en seniorförsäkring hos Agria (dvs den lägsta vetvården, man kan inte välja högre tak) och dessutom kräver flera bolag besiktningsintyg. Besiktningsintyg kan inte ersättas av journalkopior. Besiktningsintyg måste göras hos veterinären som skriver intyget där och då. Giltighetstiden är kortare än en vecka. Jag gjorde det på Wille och bara detta lilla besök kostade 750kr
- Om katten bara fått en vaccinationsspruta och det normala är att ge två av denna sort - så ersätter inte i alla fall Agria om katten blir sjuk i det den vaccinerats mot (vilket är viktigt när det gäller kattsnuva, eftersom katten kan bli sjuk ändå).
Var det överenskommet att katten skulle överlämnas besiktigad och dubbelvaccinerad? Eftersom nya ägaren säger att "ni" ska betala om han blir sjuk… Det är ingen idé att tjabbla om åldern nu, för hans ålder har redan skrivits in hos det försäkringsbolag hon valt - han HAR en försäkring, men den gäller inte för sjukdom innan besiktningspapper visats. Och besiktningen måste göras nu sas.
Hon kan avsäga försäkringen och fixa den i nån annat bolag som inte har gränsen på 5 år..
#89 Precis.
Jag hoppas bara att det inte blir någon fnurra på tråden nu när JP äntligen fått ett bra hem! 
#90 Så gjorde jag när jag skulle försäkra Milou när hon kom till oss, hon hade en gammal försäkring i Folksam som hade gått ut. Då ville dom att vi skulle ha en veterinärintyg för att försäkringen skulle gälla igen. Men vi valde IF istället då vi slapp veterinärintyget..
#91 Vi hoppas att det inte blir något trul med JP…
Hur är det med lilla Zorro!!!!
Debattia
Undrar detsamma!
Varje gång jag ser det är något nytt i tråden hoppas jag på en hälsning från goingen. Har heller inte hört något mera.. Hur har ni det i gurkstaden???? Nyfikenhet är en mardröm….
Debattia

jaa, jag tänker likadant…
ja jag vill också höra hur det går!

pratade med henne idag. Hon är förtvivlad. Zorro är jättestressad, han bajsar aldrig i lådan utan överallt i hennes lägenhet. hon berättade om skräcken i hans ögon om hon av misstag kommer för nära honom eller gör någon rörelse. Hon lämnar honom för sig själv, men hon har ingen möjlighet att stänga in honom i ett separat rum och hon måste kunna röra sig i sin lägenhet.
Om han blir skrämd så får han diarre direkt och kissar o bajsar. Det är svårt för henne att ta hand om detta eftersom hon pga sitt rörelsehinder inte kan komma ner på golvet så lätt och plocka upp.
Jag tänkte på felifriend eller vad det heter, sånna hormoner som gör katter lugna, det hade kanske funkat på zorro. Han får lugnande som veterinären hade rekommenderat, men det andra kanske är mer effektivt. Dock har hon inte råd att köpa detta nu, hon har redan lagt ut 3000 kr och måste vänta till nästa pension.
Hon vill inte ge upp än, men det är väldigt svårt för henne att hantera det här, plus att det gör henne ont att se honom så rädd.
Angående försäkring så ringde jag haga idag, det är inte möjligt för privatpersoner att få journalen skickad till sig, men de berättade för mig vad som stod, och det ska jag ringa henne imorgon och berätta om.
På nätterna går zorro runt och jamar och står i, det märks tydligt att han vill ut. och detta är första gången han har varit inne så länge och hon tror att han inte kommer kunna trivas inne. Säkert kommer han vänja sig (eftersom han inte har något annat val i längden) om några månader. men fram tills dess är det ofattbart svårt för henne att hantera situationen. jag trodde aldrig att han skulle reagera med att bajsa överallt, och det är kanske ok om man kan röra sig obehindrat, men kan man inte det blir så mycket knepigare.
#98, det var inga bra nyheter. Jag tycker det är konstigt för katter som varit ute många år brukar tycka att det är skönt att få vara inne i tryggheten.
Varför har hon ingen möjlighet att ha honom i ett rum nu i början? Jag tror det vore det bästa. Antagligen blir det för stort och för mycket för honom på en gång.
Hoppas att hon låter honom vara ifred, men det skrev du ju Hennum.

#98 Oj vad ledsam situation
En Feliway-dosa till vägguttaget är rätt dyr i inköp. Hm, undrar om vi skulle kunna hjälpa till och skramla ihop till en sådan? Sprayen är inte riktigt så effektiv som väggdosan.
Det skulle kanske vara idé om han fick bo på badrummet ett tag och kanske ha ex. två lådor där med olika sand ifall det är obehagligt att bajsa i den ena så kanske han väljer den andra.
Iofs förstår jag att det är stressbetingat… Har för mig att Lucy här på forumet hade bekymmer med en skrikande Ruu för snart ett år sedan när han flyttade in i lägenheten. Det lade sig väl efter ett tag men är hemskt jobbigt när det pågår.
Synd om damen som inte kan röra sig heller
Så tråkigt att det är så långt ifall hon hade behövt lite hjälp.
Usch känner mig maktlös… Feliway kan vi väl köpa och skicka upp. Jag kan lägga en startslant på en 100-ing!
jag köpte nyss feliway på Apoteket det kostade 420 kr refilen Ca:200 kr. jag kan oxå skicka en 100-ring.
jag tycker detta medel visserligen är lite överreklamerat, hos mej fungerar det inte när mina katter är griniga men det är klart det är ju hormonellt betingat

#101 Nja jag vet egentligen inte heller men jag pluggade in en sådan i våras när Ludde flyttade in och det har inte blivit några större bekymmer dem emellan. Men om det är personkemin eller Feliway-kemin det "vete katten". Kan ju vara värt ett försök.
Kattmynta är ju också lite "distraherande". Där har jag en hel del som jag håller på att torka.
Har JP något ställe där han kan krypa undan och gömma sej ? en egen liten matta det luktar mynta av på sitt gömställe. Ligga där och kolla in tanten som rör sej i lägenheten.
Tråkigt att han bajsar och kissar av stress och rädsla, det kommer ju att gå över men tar nog lite tid.
Har han varit van nu på slutet att gjort sina behov på låda eller han kanske inte vet vad en kisslåda är.
Det känns som det har blivit lite för mycket för JP på kort tid, min erfarenhet är att det bästa att ha en skygg katt i ett mindre utrymme ett par veckor.
Vem vet när JP var inomhus senast? Tv, radio och alla andra skrämmande ljud i en lägenhet är helt främmande för honom.
Det är inget fel på JP mer än att det blivit för mycket för honom.
Hoppas damen förstår det och kan lyssna på hans behov. Det är en skygg katt även om han är snäll, men han behöver sin tid att bli katt i ett hem igen.

hon närmar sig inte honom, men pratar med honom hela tiden, och han lyssnar. hon hade gjort en låda han hade kunnat krypa in i och gömma sig, men det ville han inte. han brukar ligga bakom soffan.
han har gått på låda hos debattia.
Ja, han gick hela tiden på lådan här hos mig. Håller med om att han skulle haft ett litet utrymme i början med ett krypin där han kan få bida sin tid. Håller också med om att det är många nya ljud han inte hört på många år förmodligen.. Inget ovanligt dom jamar om nätterna första tiden. Låter inte bra han är så stressad och rädd i ögonen….
Bor där någon på nära håll som kan åka och hjälpa henne lite samt informera lite om en skyggis??? Var det inte hennes första katt ???
Debattia
Det är synd om damen. Hon önskade sig en myskatt som sällskap och vill så väl men det kan faktiskt vara så att JP inte är rätt katt för henne. Inte lätt om man dessutom är rörelsehindrad. Det är hemskt att läsa hur rädd och stressad han är och dessutom drabbats av diarré. Hela situationen måste vara oerhört omvälvande för honom. Han behöver säkert en plats att dra sig undan till. Jag vet det av erfarenhet när det gällde Mimmi (Dimdim). Under lång tid efter det att hon kommit till Praxis låg hon rädd under badkaret och sedan under TV-bänken. I dag har hon kommit en bra bit på vägen men då har också Praxis lagt ner mycket arbete på att göra Dimdim trygg och van vid ett liv inne. Finns det möjligen någon som skulle kunna byta katt med damen i Västerås. Någon som är van att handskas med skygga katter och som har utrymme att ge JP den plats som behövs.
Det känns inte bra och jag hoppas vi med samlade krafter kan komma fram till en lösning.
Finns där ingen annan lösning och hon inte vill ha honom kvar får han komma tillbaks till mig…
Debattia
Stackars JP, säger som annebeata kan man inte byta katt..
"108 Tack för att du ställer upp för honom igen om det krisar..

jag kör gärna om det behövs… kanske finns en hoppetkisse som passar bättre…
men vart ska isåfall JP ta vägen?? han behöver ju värme?? menar inget ont mot dig debattia alls… din sommarhage är jättefin… men finns där tillräckligt med värme för honom?

kanske Märta från hoppet… det står ju att hon är översocial… kanske är det vad jp´s matte behöver… men hur går det isåfall med jp???
Det är väldigt gulligt av Debattia att vid kris åter ställa upp för JP. Hoppas dock att vi skall kunna ordna så han kan få ett eget hem där även han kan få tillgång till både kärlek och värme. Han förtjänar det så!

Ja, verkligen… Jag är sååå ledsen att det inte verkar fungera hos hans matte… vad gör vi???
I så fall får jag fixa så jag kan ha honom inomhus…..
Debattia

Var det inte någon som bodde i närheten som erbjöd sig att ev. hälsa på JP i hans nya hem? Kunde då kanske åka dit och se vad hon behövde hjälp med.

Du är en ängel, Debattia…

Ängel är du, om det inte fungerar hos damen, men naturligtvis ängel annars också.

ja, sjävlklart, så mycket som hon gör för alla stackars missar…
Det vore bra om någon, som bor i trakterna kring Västerås, gärna redan nu i veckan skulle kunna besöka damen och JP och se hur läget är och om det skulle hjälpa med viss hjälp eller han behöver flyttas.
Jag kan bara hålla med vad ni andra skriver om Debattia, hon är så omtänksam om våra små.

Det känns lite som om JP/Zorro skulle behöva en liten rastgård tillsammans med ett krypin- inte alltför stort. Han är nog stressad av luften inomhus helt enkelt. Möjligen hade han reagerat lite annorlunda om han kommit från en erbarmlig utemiljö och direkt in. Då hade han nog funnit en ro att få vara inne. Nu kom han från Debattias fina utegård där han fick frisk luft, mat och sällskap på sina villkor. Det livet gillade han nog.
Jag tror att det kan gå bra, men det tar tid och frågan är om matte orkar leva med detta och att JP/Zorro verkligen anpassar sig.

Det finns ingen som har en "myskatt" i stödhem som kan tänka sig att byta plats på den kissen och JP? Jag ska maila tanten idag och skiva lite om Dimdim och stötta henne. Jag tror säkert vi gemensamt här kan hitta en lösning. Det tar mycket på krafterna att ha en vettskrämd skyggis, speciellt med rörelsehinder och utan möjlighet att plocka upp allt bajs utan hjälp. Dimdim tog lång tid på sig, men hon måste ha varit värre än vad JP är, hon kom direkt hit från veterinären efter att ha varit hos haga och hon var rent galen stundtals, fast hon hittade en trygg plats, först under badkaret i två veckor och sen under tvbänekn. Hon springer fortfarande in under tvbänken när det kommer folk hon inte känner hit. Jp, verkar inte ha någon trygghetszon? Eller är det bakom soffan?
Dom brukar ju gömma sig i början och Tyr var ju också lös i magen första dagen eller vad det var. Viktigt att han har sin låda och mat så han vågar gå fram till det. Ligger han under soffan och har lådan på toa kanske han inte varken vågar eller hinner bajsa på den???
Han måste ju undra över TV-apparetns och radions ljud,kanske finns hiss i huset. o.s.v. Alla nya lukter och röster.. Bäst låta honom ligga och trycka och själv få kolla in sin nya omgivning..
Jag placerade en skyggis en gång som var uppe på nätterna och härjade och lyckades dra ner ett gökur från väggen, den blev jätterädd och låg bakom en bänk och tryckte.Dom visste inte om den var skadad och jag var den enda som kunde klappa den.Jag fick åka dit och kolla och den var hur kelig som helst när jag hälsade på den och ålade mig in bakom bänken. Den kvällen kom katten fram och ställe sig och tittade på dem,sen gick det bättre och bättre.I dag är hon hur kelig som helst med sin matte och husse.Den har nu varit där i ett år.
Debattia

Två av mina helt tama stödkatter flyttade tillsammans i somras. Hos mig hade dom skött lådan exemplariskt från dag 1 men i sitt nya hem började dom bajsa lite här och var. Det tog ett par veckor sen gick dom på lådan där också. Dom hade varandra och dom var helt tama ändå blev flytten för mycket för dom.
Jag tror nog att JP så småningom börjar använda lådan här i sitt nya hem. Förstår att är man gammal och har svårt att röra sig är det inte lätt med en katt som gör sina behov på golvet. Jag kommer inte ihåg allt som står i tråden men hade han låda med tak hos dig Debattia? Ser i början av tråden att han fått en låda med tak men det är kanske bortplockat? Damen har inte möjlighet att låta JP/Zorro vara instängd på badrummet en tid?
Håller tummarna att han snart går på lådan igen.
Kommer ihåg när Milou kom till oss hade vi henne i sovrummet första tiden med mat, vatten och en extra låda.. Likaså när Pontus kom ett år efter hade vi samma sak. När man ser att katten hittar till lådan på toan så tog vi bort den i sovrummet.
Så tanten skulle försöka ha en extra låda i vardagsrummet oxå till att börja med..

Det som är så sorgligt med detta är att hans nya matte verkligen gillar Zorro, och hon vill ha kvar honom, men som sagt, funkar det inte. Och hon vill ju hans bästa.

Hon kanske vill byta mot yngre förmåga med trasslig bakgrund. Jag har ju några över här… och kanske är det någon närmre som har också. Dem är det ju inget krångel med (mina är i alla fall rumsrena och trevliga när de bara kommit över att det är någon ny, finns inte ett spår av att de var skygga) Jag har förstått att hon egentligen ville ha en äldre katt, men de äldre katter vi känner har ju ofta en så jobbig bakgrund att de kan bli lite svåra att arbeta med - särskilt om man inte kan röra sig ordentligt. Så en lite lugnare kattunge kanske kunde vara att föredra?
va ledsen jag blev när jag läste detta som inträffat, förstår damen att hon tycker att det är jobbigt pga rörelsehinder… Lilla söta JP/Zorro 

vet ni om hon har nätat in balkongen ännu?? kanske kunde jp må bra av att få gå ut där lite då och då..
Oj, nä, hon har nog inte hunnit… Sen har ju inte hon en möjligheten som Lucy att kunna ta kisse på koppelpromenader och Ruu var ju en väldigt orädd kisse, så där kan man inte jämföra….

#129 Nej det är inte "samma" typ av katt så att säga. Även om han också hade en del nattliga konserter ett tag.
Det känns lite sorgligt det hela. Jag vet inte vad man skall kunna råda till. Feliway är det jag kan tänka mig att hon skulle prova.
Ingen som har en adapter att låna ut tills vidare? För att se om det funkar.

Hon har inte råd den här månaden, alla hennes pengar har redan gått åt. men det ska ske när hon fått pengar igen.
Hon vill försöka ett tag till som sagt, men jag blir verkligen ledsen när jag tänker på vilket helvete hon måste ha där med all diarre på golvet o skrymslen där man knappt kommer åt.
Precis, tänkte det med, någon kanske har en feliwayadapter som kan lånas ut?
Som Zorros matte sa, så kan det ju vara väldigt jobbigt för honom att flytta en gång till. Bara denna flytten var tydligen tuff för honom.
Lille vännen. Vad har hänt? allt var ju så bra meddetsamma…..
Jag har en adapter som ligger här hemma i skåpet, behövs bara köpa en refill till. Den kan jag köpa själv isåfall till henne.
Om jag får hennes adress så kan jag skicka dom på torsdag när jag ska till Stockholm på läkarbesök..
Många har här föreslagit att matte ska ordna ett mindre utrymme för honom ett tag. Och min egna erfarenhet säger detsamma. Oavsett om katten är skygg el tam bör man begränsa utrymmet dem ska vistas i sitt nya hem den första tiden. Så för att JP/Zorro ska ha en chans att få stanna så är det nog det bästa matten kan göra.. Och jag hoppas ni som har kontakt med henne får henne att göra det så det inte behöver bli för jobbigt för någon av dem.. Det är ju en enorm omställning för honom som varit ute (vem vet hur länge) och om han ens någonsin varit innomhus. Allt det nya, så mindre utrymme är nog hans enda chans att börja sköta lådan ju7st nu iaf.. Och då gärna ha honom därinne minst en månad. Då det tyvärr kan ha hunnit bli en dålig vanan redan. Så för att bryta bör man begränsa utrymmet för honom… Kök är alltid en bra plats om man inte har ett fönster i sitt badrum..

De enda dörrar som finns i lägenheten, är den till badrummet och den till sovrummet..
Att sätta JP i sovrummet vet jag inte, damen har en sjukhussäng där inne, kanske skulle han bli skrämd av den…
Jag pratade med Zorros matte, en mycket trevlig kvinna och hon fortsätter kämpa på för hon tycker om lilla gubben .Han ligger kvar på mattan och tittar på henne när hon går upp om natten, bara det är en framsteg. Han har också kommit springande till köket när han hör henne förbereda maten. Han har två lådor nu ,en i rummet och en på toa. Har inte hänt någon liten olycka utanför lådan ,bara fler stora. Det sker när han blir rädd för något, men hon tror också att det ska gå bättre och bättre.Han har ju t.o.m. ätit ur hennes hand.
Hoppas ni kan ta bort annonsen om JP på blocket nu…
Debattia
#135 Fungerar det kanske med kompostgaller för att avgränsa till köket? Det är bättre än att han måste flytta för att det inte fungerar och det blir för jobbigt för båda två..

jag kan ta bort annonsen jag gjorde, det hade jag glömt….

#136 Jag tycker det låter hoppfullt trots allt. Skönt att du fick språka med matte Debattia. Jag förstår att du kände dig lite orolig, det hade jag gjort. Man har ett extra litet hjärta för denne gosse och vill honom allt väl.
Om essut kanske vill donera sin adapter så kan jag bekosta en refill. Det kan vara värt att låta henne pröva Feliway. Jag har en känsla av att kattens feromoner kan hjälpa lille JP att känna lugn.
#133 Essut! PM ditt kontonummer till mig så betalar jag en refill.
Vill du vara snäll och köpa en refill och skicka med adaptern bara så det inte blir så många skick.
Ja, jag känner mig mycket lugnare efter det samtalet…
Debattia

vad skönt debattia att du ringt… låter hoppfullt…. tror hon blev glad att du ringde o brydde dej åxå..
#139 Jag kan skicka båda två på torsdag om jag får veta adressen..
Så om nån har adressen tilll JP matte så kan ni pm mig..

Essut, du har pm från mig med JP´s adress…
Tack för adressen.
Min gubbe försökte köpa Feliway refill vid apoteket vid centralen ikväll, men dom hade slut men skulle komma imorgon. Ska gå dit och kolla imorgon efter mitt läkarbesök. Annars så får gå till ett annat apotek och se om dom finns där..Så JP matte får sitt paket på måndag hoppas jag…

Vad snällt av er, kattassen och essut! :) Jag hoppas att det kommer göra susen.
Just det ja, annonserna har jag glömt helt.

Då har han ändå gjort framsteg, och på så kort tid, det låter hoppfullt för Zorro, att han får stanna i Västerås.
#139 Tack, jag skriver ett pm till dig när jag har fått tag i en refill..
#145 Man vill ju hjälpa JP så han har det bra.
Åh det är ju lite hoppfullt trots allt!
Åh det är ju lite hoppfullt trots allt!
Har någon hört något mera hur det går för damen och JP?
undrar också
Maggan47
Det är bara bra med Zorro ! Han går också på lådan med tak på nu.
Har blivit lugnare. Promenerar ut i köket och äter.Blivit lugnare i blicken också..Det kommer ,mer och mer…
Debattia
Bravo JP, förlåt Zorro!
hurra!!!!!

#152 Skön läsning! Det skall säkert bli bra. Även en liten katt som varit inne tidigare i livet är ju skärrad när den kommer in vad skall då inte stackars Zorro känna. Det tar lite tid men vi håller tummarna att han skall känna sig mer hemmastadd så småningom.

jaaa!!! oj, så härligt!!! och snart kommer feliway med posten också!!! jag har faktiskt bra magkänslor nu….
Feliway kanske kommer imorgon hoppas jag med några råttor som han kan leka med..

vad kul att höra!

vad gullig du är essut!! skickade du med råttor också…??

Tänkte väl att det skulle fungera för Zorro med lite mera tid på sig, det har ju trots allt varit en del omställningar och allt för honom

#157 PMa mig vad du lade ut för refillen så kommer det ett bidrag som utlovat
Mison, stickade råttor såklart…
kattassen, har skrivit pm nu till dig.
såklart att det tar tid, att anpassa sig, först livet som utekatt, sedan hos Debattia, och nu en egen matte, allt kan inte gå i en handvändning, men blir så glad för varje framsteg Zorro gör, svårt att komma ihåg
för mig kommer han alltid att vara JP
kram och tack för uppdateringarna
Maggan47

Så underbart att läsa att Zorro (JP) börjar anpassa sig till sitt alldeles egna hem.

Jag tror att om Zorro får vara ifred och lär sig "hemmets rutiner", så blir han lugn - med tanke på alla år ute så kan det ju inte ske under över en natt. Jag var rädd för honom ibland när jag matade Tyr och Jp, för tog det mer än 2 sek att lägga upp maten så högg han. Det säger bara att han har haft det svårt. Bodde trångt och hade 3 katter, tonårig son så jag kunde aldrig ta in Tyr och JP.
Men när Zanna åkte till himlen fick Tyr komma hit, jag lät honom vara och pratade när jag gick förbi. Idag är han så snackig, följer med ut på toa. Jag har skickat efter kanonleksaker till Tyr och Lizzie från någon här på sajten. Den lilla tog två steg bak när han kom hit och hon har bott i sovrummet, men kikar ut ibland. Igår var första gången de var i samma rum mer än en halvtimme. Så dag för dag, sakta men säkert. Det kommer att gå bra för Jp också. Det är dubbel kärlek när man får tillgivenhet av en katt som är skygg. Glömde berätta att båda var ute igår när jag planterade lökar i trädgården, men det var för kallt så de sprang in efter en kvart båda två.
Ville bara ge lite solsken på vägen och lite tankar till JP.
Låter tröstande och ett ljus i novembermörkret, det du skriver!

#165 Väldigt roligt att höra att Tyr har fått det så bra! Verkligen glädjande.
Tittade på din sida bland bilderna och fann ett fint kort på honom också. Det värmde i hjärtat
Jättekul att få lite uppdatering om lille Tyr !! Tror också det kommer bli bra med Zorro. Det är jättesnälla katter båda två,fanns inget ont i dem,bara i de som lämnat dem åt sitt öde för jag tror dom haft hem en gång i tiden..
Debattia
Timmjann, så skönt att höra att det går så bra med Tyr. 
När det gäller JP, jag har sagt och tänkt på honom som JP så många ggr att han nog alltid kommer kallas så av mig, så känns det riktigt bra nu. Tanken på att de bägge nu har egna hem känns fortfarande lite omvälvande. Ofta kommer för mig bilden där JP efter att han fått mat försvinner i mörkret längs gatan i Lund alltmedan Praxis och jag står kvar undrande hur det skall gå för honom. I dag är det ett minne blott och att han skulle bli västmanlänning med eget hem, vem hade kunnat ana det.

Hoppas att det går stadigt framåt och att han bajsar i lådan och att det inte blir några allvarliga återfall.

Idag pratade jag med zorros matte och hon var jätteledsen, hon tror att han aldrig kommer bli tam och det gör henne på nedstämt humör.
hon har väldigt mycket värk, vilket gör att hon är ledsen ibland sade hon, och att hon verkligen behöver en goskatt. jag tycker att det bästa vore att flytta någonstans där inte matten ifråga behöver honom på samma sätt, utan där han bara är utan några "baktankar" den här kvinnan behöver en katt som kan ge henne ro och lite gos, som avbrott från smärtan. Hon berättade för mig vilka problem hon har och det är whiplashskada, scolios som kommit på senaste tiden, artros, fibromyalgi, psoriasis, och nåt mer… minns inte vad. Som det är nu kan hon knappt gå, hon kämpar hårt när hon sätter sig ner på golvet för att prata med zorro och sedan ska resa sig igen.
Blev verkligen ledsen av det här samtalet, har lovat henne att kolla upp dels här och dels med kattorganisationen om det är någon som kan "byta katt". frågade henne om hon kunde tänka sig två katter, men det blir dyrare och mer att göra, mer sand att fixa och mer kiss att plocka upp, vilket nog är tungt redan.
Det gör mig ont att hon mår så dåligt som hon gör.
zorro däremot menade hon inte bajsade utanför längre, och var osäker och springer och gömmer sig när han inte äter, men verkar inte vantrivas, jamar inte på nätterna längre.
Någon som är duktig på skygga katter och vill byta en färdigrehabiliterad kastrerad kisse mot en utmaning? ^^
Men ! Zorro är väl en levande katt med känslor och allt som hör till !! Ingen utmaning !!!!!Det behövs bara lite sunt förnuft!!!!
Debattia

Snälla debattia, du förstår väl vad jag menar. :P jag är i allra högsta grad medveten om att katter är djur med känslor, mer än många andra då jag faktist är vegetarian, vilket är ett tecken på hur väl jag förstår att djur har känslor precis som vi.
vad jag menade var att Zorro inte är någon nybörjarkatt, och jag ångrar att jag argumenterade för att han skulle flytta till någon som aldrig haft katt innan, men jag visste inte då hur dåligt den här kvinnan mår och att hon inte orkar detta.
klart han är en utmaning, precis som människor oxå kan vara utmaningar :P

Jag håller med Hennum, uppenbarligen förväntade damen sig en katt som snabbare skulle bli gosig, fast vi poängterade att han inte var helt tam. Jag skulle tro att damen, med tanke på hennes begränsade rörelseförmåga och smärta i kroppen, kanske inte har så mycket umgänge och att hon hoppats på att få en kisse som skulle ty sig till henne rätt snabbt. Jag blev också förvånad över hur vild min kisse var när jag fick DimDim, trots att jag visste hur svårinfångad hon hade varit. Nu är det så pass speciell situation med alla hennes sjukdomar så jag tycker det vore oschysst att inte ens försöka byta plats med JP och en "myskatt". Hon har tydligen väldigt begrä'nsad rörelseförmåga och att uppenbarligen är detta mer än vad hon klarar av. Däremot tror jag att hon blir en bra mamma åt en annan katt. Tyvärr var inte JP rätt katt för henne, och även om vi alla hoppades på att allt skulle gå bra så hade vi väl ändå detta i åtanke från början?
Hennum, kan du tala med henne och säga att vi ska försöka hitta en lösning på detta?
Finns det någon som har en gosig stödhemskisse som kan byta plats med JP?! Snälla alla som är stödhem, någon som har en kisse som väntat länge på ett hem?
Det är inte lönt ångra historia,vi kan ändå inte göra något åt det !!
Du får ursäkta,förstår hur du menar men jag är nog extra känslig i kväll. Mina tankar var att här kryper vi i buskar och snår,svinkallt väder för att rädda hemlösa katter från att frysa ihjäl och så pratar man om att man vill ha en katt som gosar direkt. Varför vill inte fler hjälpa en katt för kattens egen skull ????
Extra känslig p.g.a. i måndags ett farväl och tre farväl i dag av våra pälsbollar!!!
Debattia
Förstår hur du känner dig Debattia..
Hoppas JP får ett bra hem där han får komma att vara som han är.

Först av allt - en kram till dig Debattia som haft en tuff start på veckan. Det är alltid så tungt med farväl
. Hoppas det blir en andra veckohalva där det finns lite mer ljus!
Jag blir också väldigt ledsen när man hör hur JP kanske inte var riktigt rätt katt för damen i Västerås. Vi måste hur det än känns förstå att alla människor har inte samma förutsättningar för att ta emot en skygg katt i sitt hem. Hon har vad vi fattat en svår sjukdomsbild, tillsammans med en ovana vid katter. Detta är inte en person som naturligt är van vid samma omständigheter som många andra här. Hon har förmodligen aldrig krupit i buskar och suttit ute i ur och skur för att passa fällor osv. (Vilket trots allt inte är särskilt vanlig sysselsättning för "gemene man"). Bara för att hon inte är en sådan människa får man inte se ner på hennes ambition att vilja lyckas. Ibland blir det inte som man tänkt sig (i synnerhet inte om man inte har någon referens). Hon trodde nog helt enkelt att det är enklare att socialisera en katt än det uppenbarligen var. Alla kan inte tycka detta är naturligt och enkelt. Det är dock viktigt att man i sådant fall placerar en katt som passar.
Jag vill både Zorro och damen allt väl och i hennes situation hade en mer lätt-tillänglig katt nog passat bättre.
Frågan är vart Zorro/JP tar vägen
Det är den svåra frågan.

vore kanske bra om det var någon i typ Västeråtrakten?… tänkte på att ju kortare resa desto bättre….
Blir oerhört ledsen för JP:s skull och jag hoppas att ni hittar ett hem hos någon som kan ta emot honom helhjärtat och älska honom på hans villkor.
Jag önskar verkligen att damen hade berättat från början hur viktigt det var med en goskatt och har man så bråttom skall det inte vara en skyggis. En katt med JP:s levnadshistoria behöver betydligt mer tid på sig för att komma tillrätta. Det mest troliga är väl att det tar år än veckor.
Debattia, så sorgligt med de små kattungarna.
Jag tycker det verkar uppenbart att JP inte är rätt katt för damen. Ett nytt hem behövs för JP, som är en så charmig hankatt som förtjänar ett hem där han kan känna sig harmonisk och älskad. Transport inom landet kan vi säkerligen gemensamt ordna. Skulle någon kunna göra ett byte med damen hade detta självfallet varit bra.

Debattia, jag uppmärksammade inte det du skrev om kattungarna först. Vad hemst, förstår att du är upprörd

Hoppas det ordnar sig för JP. Tänker på dig Debattia och lillan som förlorat era små Pälsbollar

Hon är även så orolig för att han inte ska klara en till resa, eftersom han tyckte det var så jobbigt senast. Hon vill inte att han ska behöva flytta runt och vill verkligen fixa det ansvaret hon tagit på sig, tror hon ser det som ett stort misslyckande och hon tycker ju som sagt mycket om Zorro.
jag får be om ursäkt debattia, även jag var lite känslig då samtalet med henne gjorde mig väldigt nedstämd, hon var så otroligt ledsen och det smittar.
Vill bara påpeka att hon inte är ovan vid katter, dock är hon inte van vid skygga katter. Det är faktist viss skillnad.
jag tycker oxå att det absolut måste vara ganska nära, det får inte va en lika lång resa till, det fixar han inte. Det är en stor påfrestning och så ska det inte behöva vara.
Har mailat alla de kattorganisationer som har tagits upp i en annan tråd om katthem i västerås. har fått svar från en där de hänvisar till KKS som har stödhem där, ska ringa dem imorgon.

Hennum, Du har pm…

#184 Å förlåt jag hade missuppfattat. Trodde att hon var väldigt "kär" i katter men aldrig hade haft någon egen. Det är så många olika fall man läser och lätt att blanda ihopa allt
Hoppas verkligen också JP får ett hem där han blir älskad för den han är .Att nästa hem tar emot honom med öppna armar och låter han få den tid det tar för att bli social.En sån fin och god katt ska ha all respekt för vad den är.
I samma stund hon inte vill ha honom så vill hon inte han ska flytta.
Jag påpekade att alla katter har en sandlåda som behöver saneras, att alla kan kissa eller bajsa utanför. Katterna bestämmer själva hur mycket dom vill kela. En heltam katt kan också vara jobbig.Den pockar på mer uppmärksamhet, hoppar på en, vill leka med fötter,mm.
I går hade sänggaveln ramlat ner när JP låg under sängen. Sen hade ett glas vält ner och han hade fått vattnet över sig, är det då konstigt han blev rädd och sprang och gömde sig ??? Det hade kanske även en tam katt gjort ?
Står man ut och låter det ta den tid det tar så har man världens goaste katt ,det är min erfarenhet.. Måste försöka vara tålmodig .
Det är synd kvinnan själv inte är här inne och diskuterar med oss.
Debattia
OJ!!!! TÄnker på någon av Misons kissar…. Nära och bra?

fast mina skyggisar är ju långt ifrån lugna än… då blir det väl samma problem där…
den enda är min Lundis, hon är ju supergosig… men jag kan inte ta in en till skyggis bland dom 2 jag har redan, plus alla andra katter…
suck…….
När det gäller transport av JP till nytt hem är det självfallet bra om han inte behöver transporteras så långt. Detta får emellertid inte begränsa möjligheten att hitta nytt hem till honom. Om hemmet skulle finnas i Skåne skulle det också kunna gå bra. JP klarade nämligen bilresan till det nya hemmet galant under den tid min man och jag transporterade honom. Han var så lugn och fin i sin bur hela bilfärden från Helsingborg till Kungsör och det var många timmar. Jag var själv så förvånad.
ja pågott och ont, djur saknar tidsbegrepp.
#192 Hur menar du Gunilla?
Jo så här. OM vi tänker att vi har en långresa framför oss, så räknar vi tiden. För oss vuxna människor så känner vi av 6-7 timmar. För ett djur och för små barn, så saknas tidsbegreppet. 5 minuter eller 5 timmar är lika. Vi ser det tydligast på en vovve, den är lika glad att se dig om du varit borta 15 minuter eller5 timmar. OCh som jag sa, det kan vara skönt att inte ha ett begrepp om tiden……

kvinnan i fråga har inte haft katt själv. men varit väldigt mycket kattvakt åt andras katter. Så nog har hon väl vana vid tama katter alltid.
Har pratat med en organsiation. De blev sura på mig för att jag motverkade ökad kattstatus genom byteshandel tyckte de. Vilket gjorde att jag blev sura på dem. De hade oxå en tråkig syn kring skygga katter, att de inte funkar.
F*n så trist… Nåja, vi får inte ge upp hoppet här. Hon slänger ju inte ut lille killen i allafall?

Nej, det skulle hon aldrig göra. Hon älskar honom! det zorros matte vill är att det ska funka och att han ska kunna bo hos henne.
Jag tycker faktiskt Zorros matte låter trevlig och har hjärta för honom. Kanske skulle hon haft lite mer ingående info om en skyggis innan hon tog emot honom, så hon kunde hua sig lite och vänta tills han känner han vill kela.
När skyggisarna känner sig trygga och hemma kan dom bli hur keliga som helst !
Debattia

Jag tyckte det var så svårt att ge så mycket instruktioner bara. Jag är bara 21 år och känner mig inte kunnig på det här området och hon är en vuxen människa och det känns som att vuxna väl har koll på allt bättre än mig. :P Så jag känner som inte att jag har rätt att ge så mycket råd till någon som är 30-40 år äldre än mig. ^^
199. Det har inget med ålder att göra,du kan vara mycket klokare än många50- 80-åringar. Klarare i tanken och fler hjärnceller i funktion !
Får man massor med info kommer man ändå inte ihåg allt efteråt.
Synd bara hon inte är här inne för då hade hon kunnat fått bra vägledning hela tiden från alla dessa katomarer…
Debattia
så tråkigt att det inte funkar med JP, och så synd att matten inte är här, är ju så att det kan ta lång tid för en katt att gå från skyggis till mjukis, har ju Flisan här, som kom hit 2003 i januari, och 2007 börja visa sig för folk, och det var Timjan som sakta men säkert fick henne att bli trygg, är ju inget alternativ med en katt till, när matte är så sjuk, så kanske ett byte, ett hem till JP där han kan få vara den han är
Maggan47

Jag tror det viktigaste nu är att visa damen stöd, prata med henne och ge henne råd och tips. Jag har mailat henne men vet inte om hon läst det, hon verkar inte använda dator så mycket. Bara så hon vet att vi försöker ordna en lösning och att hon kan vända sig till oss om hon vill prata med det. Hon är inte med på forumet för det är jobbigt för henne att skriva pga hennes värk om jag förstått det hela rätt.
Måste ju finnas någon lösning på det hela, vi har ju löst värre problem innan!
Håller med om att hon behöver allt stöd och hjälp hon kan få nu.
Kan förstå det är svårt vara här inne om man har värk i händer o.s.v. Hon verkar vara en stor djurvän i alla fall.
Blir det något akut med JP är han välkommen tillbaks hit igen, men då får han vara inomhus.
Debattia

Tror inte att JP har något emot att vara innekatt under vintern Debattia, och hos dig är det garanterat mycket kel, om han nu behöver flytta tillbaka till dig..
Jag tror att JP skulle gilla att vara innekatt och bli ompysslad särskilt nu under den kalla årstiden. Han skulle säkert tycka det vara skönt att få vila ut och inte ständigt behöva vara på sin vakt, bara bli älskad.
ja man kan inte klandra folk för att de inte sitter vid en dator. Vissa gillar det, vissa inte.

Vad jag förstod på damen, så är hon inte så värst van vid datorer…
Nä och då behöva tråckli in sig i Fokus det är inte det lättaste!

Hon sa till mig att hon har direkt svårt att sitta vid datorn pga värk, så då tycker jag inte att man ska pressa henne på det. Bättre hon då sparar energi till att vara med Zorro. Hon har sagt till mig att om vi ska prata är det bäst om jag ringer henne.
Ska ringa folk idag o se om någon kan hjälpa till att hitta ett nytt ställe åt honom.
Ja lille vännen. Huvudsaken är ju att haninte riskerar att kastas ut vind för våg i allafall.

Puttar för JP
Pälsbollarna i Höganäs
Det kan finnas möjlighet att jag kan placera en tam katt hemma hos kvinnan och transport av JP tillbaks hem till mig. Om minst ett par veckor. Vad säger ni om det ??
Debattia
Det var en väldigt tråkig vändning för JP. Hoppas att det ordnar sig till det bästa. Damen verkar inte må så bra i och med att humöret svänger. Katter är inte dumma utan de känner av hennes svängningar och en smart kille som JP blir orolig och känner sig otrygg.
Jättesnällt av dig Debattia om du kan ordna en bra lösning för både JP och damen som behöver sällskap.
Jag hade lovat att ta hit JP och Tyr om det krisade, men när det ordnade sig för båda grabbarna så fick hemlösa, skygga Bessie flytta hit i stället som befann sig i en akut situation, så nu kan jag tyvärr inte hjälpa. Huset är fullt.
#213 Det skulle väl inte vara omöjligt. Hoppas bara att damen i praktiken orkar med att ta hand om en katt varje dag år efter år med tanke på den värk och den begränsning i rörelsefrihet som hon tydligen har. Det är skillnad på att då och då ta hand om en katt och att dagligen göra det. Jag har själv ett tag varit rörelsehindrad efter en olycka och det var just då jättejobbigt med katterna.
När det gäller transport av ev katt uppåt landet och JP tillbaka ner till Skåne är min man och jag inte främmade för att göra en insats, dock inte lika långt som förra gången men en bra bit upp i landet och tillbaka kan vi säkert ställa upp på.
vore väl en bra lösning för JP Debattia, dig känner han ju, istället för att börja om med en ny människa, blir garanterat inte mindre skygg av det, och är det så att damen vill ha sällskap av en tam katt, att kela med, så förstår jag henne, en katt som kanske kommer fram till henne, och hon slipper leta under sängen för att se, tror säkert att hon orkar med lådor och mat, hoppas allt löser sig till det bästa
kram Maggan47

#213 Kanske du kan ta ett samspråk med Zorros/JPs matte om denna idé? Tycker det låter vettigt.
Men som sagt att ha hand om en katt "24/7" som man säger eller vara kattvakt då och då är lite skillnad.
En katt som man inte behöver jaga under soffan och plocka upp efter utanför lådan blir väl lite mer lätthanterligt för henne kan man hoppas.
Transportfrågan är ju alltid ett dilemma, men betänk - det finns lite pengar i Daisys Reskassa om det skulle behövas.
Frågan är om hon klarar honom ett par veckor till??Tänker också på , ifall han kommer ut?Då klarar hon inte av att gå ut och leta efter honom….
Debattia

Han ska inte ut har hon sagt.
Hur gammal är katten du tänkte dig?
#219 Har damen nu fått nätat in balkongen annars finns alltid risken att han i något obevakat ögonblick kan smita ut genom balkkongdörren om den i något läge råkar vara öppen. Damen bor ju på första våningen. Också risk att han skulle komma ut i trapphuset när damen öppnar dörren och då är det inte lätt att vare sig hindra eller jaga honom om man är rörelsehindrad.

Men om man byter katt o inte heller det funkar? ska man hålla på att byta till det hittas en katt som hoppar upp till henne? är väll inte många katter som bara sådär hoppas upp i knät på nån de inte känner,

Hon skulle haft Kaj, han hoppade upp hos alla. Världens gosmaskin. ^^
Hon hade kunnat få vår Kurt om han accepterade att vara inne, för han är oxå en riktig myskatt. Sover i soffan eller knäet hela dagarna. Problemet är att han behöver vara ute om nätterna. :/
Hon kanske ska fundera över ett annat husdjur i stället.Fåglar kan också vara ett bra sällskap. t.e.x.
Håller med om att man inte kan hålla på och byta katt ifall den och den inte passar…
Debattia
#223 instämmer, det är inte första gången man träffat på människor där katt efter katt aldrig duger. Även om vi sätter dit en tam katt kanske det inte passar heller. Då kanske katten är för kelen. Har träffat på sådana människor tidigare och till slut sliter man sitt hår i förtvivlan för inget passar.
Det är synd om damen, men hon visste vad hon gav sig in på. Det är desto mer synd om JP som inte alls mår bra av att flänga runt och byta miljö igen.
Det fanns tyvärr inga alternativ än utekatt hos en 20-åring i Lund, vilket jag anser är otänkbart, (men det är min åsikt) eller att släppas ut igen, (det vill jag abolust inte) så därför erbjöd jag att han kunde få ett tillfälligt boende i mitt uthus alternativt tvättstuga, men det hade inte varit någon bra lösning, även om han hade blivit rejält bortskämd. 
Jag tror på att han får komma tillbaka till Debattia om inget annat dyker upp. Vi får se till att stötta med bidrag till mat och annat i så fall, eller hur?

bättre kanske om damen åker till ett katthem och ser vilken som hoppar upp i knät,,,,

Du är en ängel Debattia, och många kramar till dig för det, som så gärna vill ordna för JP, men jag tycker inte att du skall känna det som ditt ansvar att ta hand om honom, som redan ställt upp så mycket, du har ju trots allt så många andra hemlösa katter du behöver ordna för.
Jag håller med Gullimat, Debattia du skall inte känna något tvång att ta emot JP, du har redan gjort så mycket för honom. Om du däremot själv känner att du vill ställa upp för honom igen och ingen annan kan, så kan han inte komma till någon mera älskvärd person än du.

Jag håller med Debattia…. Damen borde nog skaffa en annan typ av husdjur… Och fågel finns det ju så otroligt många olika sorter att välja mellan, Ta papegojor tex, dom blir ju nästan mänskliga om man umgås mycket med dom..
En kompis till mig har en kakadua och han springer efter dom på golvet och hoppar upp och lägger sig och tittar på tv med dom.. Snackar, pussas och kelar hela tiden.. Helt underbar är han lilla Emil! :-)
Pälsbollarna i Höganäs
Visst ,jag har fler katter och JP hade också säkert fått det bättre hos någon där han kan vara ensamkatt. Jag tycker han är värd ett bra hem där han blir respekterad och älskad för den han är och inte för något i stället för.Han bör ha all respekt för det är en fin och go katt och absolut inget konstigt med honom. Det känns inte alls bra om han inte är önskvärd där han är nu. Här kommer han få dela med fler katter men han kommer i alla fall att bli respekterad för den han är. Är också orolig för att han kan komma ut och bli totalt övergiven .
Debattia
Precis som du Debattia känner jag oro för att JP kan komma ut. Som jag tidigare skrivit kan min man och jag ställa upp med transport en bra bit.

Har tänkt på JP i flera dagar nu och är så ledsen att han har fått förväntningar på sig…istället för att bara få vara och komma in i hennes rutiner. Min skyggis och Tyr håller fortfarande på att lära känna varandra och utanför dörren har jag i 3 veckor haft en stor randig hankatt, 3 år som fått mat - jag kan inte ta in honom och jag kan inte ta hit JP. Jag går just nu i cellgiftsbehandling och det är tufft som det är och lagom med de 2 små jag har. Men jag blir så ledsen och arg på dessa som bara kan -glömma- att de har en katt och låta den bli förvildad och övergiven.
Min granne har skrivit en tråd här om den övergivna katten som just nu bor utanför min dörr.
När det gäller JPs matte så har jag kommit fram till att det kanske vore bättre för henne att ha en ledarhund som kan hjälpa henne ta upp saker och som är utbildad för att arbeta hos sjuka personer.
Det går inte att beställa en gosig katt, det är min åsikt och jag har matat hemlösa katter i 30 år och tagit hem många av dem och de har blivit gosiga men det har tagit år och det har varit värt varje dag av framsteg. Kände att jag ville skriva detta.

varför drar ni en slutsats redan nu om att kvinnan skulle klaga över alla katter?
Det tycker jag är vansinne rent ut sagt. Hon har haft denna katten, en skygg katt som rivit henne en gång när hon skulle ställa fram maten. Och det tillsammans med ett svårt funktionshinder. Då kan man inte dra slutsatsen att hon inte hade nöjt sig med någon katt alls.
Hennum, så menar vi inte utan bara inser faktum att det inte är lätt att så där skaffa fram en ny katt. En ny katt kräver en hel del av sin ägare och det är säkerligen inte lätt då om man är rörelsehindrad. Jag talar av egen erfarenhet då jag fått uppleva det en tid. Just nu hoppas jag att vi så snart som möjligt kan ordna ett nytt boende för JP och förhoppningsvis även kunna tillgodose damens önskemål på något sätt.

#232 Nej du har rätt! Det är oförskämt att dra sådana slutsatser. Vi känner henne inte alls och hålla på med att sprida sådana tankar känns inte bra.
Har någon talat med henne nyss? Vet vi hur hon känner det idag? Det kanske har blivit någon förändring?
Ja hon måste ju få en chans att säga vad hon själv vill. Visst ok jag är också orolig att han ska smita….
Hoppas någon som haft kontakt med damen kan ringa henne.
Smiter JP tror jag chansen att hitta honom är mikroskopisk. Vem skall då ut och leta efter honom?

Så här års är smitningsrisk från lägenheter betydligt mindre än hos folk som bor i hus. Man vädrar inte med helöppet eller ens lite öppet knappt. Jag tror nog att rymningsrisken för JP inte är det största problemet. Övrig problematik har redovisats tidigare.
#234 vet inte om oförskämt är rätta ordet i detta sammahang.
Funderar bara på hur det blir om det inte funkar med nästa katt? Man kan inte veta och man ska inte dra några förhastade slutsatser, det är sant, men här handlar det om levande varelser med känslor, inte ett nytt köksbord eller en ny lampskärm.
Jag tänker JP och damen var införstådd med alla hans fel och brister. Därför är jag tveksam till hennes vändning.

Jag tror vi enkelt att fixa fram en goskatt åt damen. Vi här på tråden har nog mest skygga katter hos oss eftersom de är hittekatter som nog kommit direkt utefrån och inte hunnit bli helt gosiga/tama än. Och som en del sagt så blir vissa katter aldrig helt gosiga. Kanske är det bäst att damen får en katt från ett katthem i närheten, kanske en äldre katt som är rätt lugn? Om ingen här har en katt som passar in på den beskrivningen som söker nytt hem.
Så, problemet är, vart ska vi göra av JP? Tycker inte det är lönt att fortsätta diskutera huruvida damen insett att JP inte var tam eller hur van hon är vid katter eller vad som händer om JP skulle smita ut… Det vi borde fokusera på är att finna ett nytt hem åt JP. hade damen inte tagit honom hade han varit kvar hos Debattia och kanske gått ute och frusit några veckor till. Debattia har snällt nog erbjudit sig att ta tillbaka honom, denna gången inomhus, men förstår om det blir jobbigt då du redan har alla andra kissar du rår om och letar hem till. Vi får nog helt enkelt börja om på ruta ett igen och försöka hitta permanent hem åt JP. Eller ett stödhem.,,
Ja det vore ju toppen om det fanns en kisse på något närliggande katthem som kunde byta plats med JP så blev i alla fall inte Jp hemlös. Sedan kanske Jp med katthemmet som utgångspunkt kunde återbördas till Debattia i så fall.För det finns något katthem i Västerås?Eller vi har ju Eskilstuna och ÖRebro? Samtidigt som damen bör få säga vad hon verkligen vill. Är hon kär i JP och vill försöka, så vore de ju olyckligt att omyndigförklara henne. Försöker tänka mig in i hennes sits lite också.

Katthemmen i Västerås och Köping går inte att hänga i julgranen precis.. Dom vill inte ha med skyggisar att göra,, enbart tamkatter..
Ok fler förslag? JAg menar, om det nu ska göras så, katt tar upp plats lika mycket om den heter JP eller Lisa, Tusse osv… på ett katthem alltså….

#238 Nja oförskämt eller ej, men jag menar i mitt inlägg att det inte känns som vi har rätt att "döma" ut henne i förväg bara med att spekulera om hur agerandet skulle bli med nästa katt. Det är inte rättvist då hon inte skriver själv här och kan förklara sig.
Nog om det
Nu får fokus ligga på att tala med henne igen och reda ut hur hon verkligen vill ha det med JP. Vill hon verkligen släppa JP och ha en annan katt? Det är nog första frågan vi måste ställa - till damen själv och inte inbördes här inne.

Frågan är väl egentligen om hon orkar med någon katt alls i och med sina handikapp?
Om det är jobbigt att böja sig ner och rensa lådan osv nu, så kommer det ju knappast bli bättre….? Eller…?
Därav min fundering på om hon kanske skulle fundera på ett annat husdjur än katt…?
Pälsbollarna i Höganäs
Jag håller med kattassen. Någon som haft kontakt med damen tidigare behöver kontakta henne och nu få ett besked om vi skall hämta tillbaka JP. Jag hoppas innerligt att inte JP skall hamna på något katthem. Däremot har kanske något katthem en lugn fin katt som damen kan ta hand om om hon nu anser att hon orkar med att dagligen sköta om en katt. Hon borde i så fall ha en katt som underbare Kaj.

Damen har hemtjänst som ska fixa med låda och sånt om jag inte minns fel? Det bästa vore om någon kan prata med damen och försöka få ett besked på hur hon vill göra, ska vi ordna nytt hem åt JP så måste vi ta tag i det så snart som möjligt för snart kommer julen och allt och då har folk mycket att göra och chanserna att ordna hem då blir mindre.
Jag kan bara instämma i vad Praxis skrivit.
instämmer också i vad Praxis skrivit, och som sagt, vi spekulerar ju bara, om vad damen eventuellt vill, hon har ju sista ordet
Maggan47

Jag har varit i kontakt med ett av dem, och de ville som mison sade inte ha något med JP att göra. Men eftersom de har tama katter så kan de säkert ha någon åt henne sen, kanske om det är lätt för henne att ta sig dit med färdtjänst, så kan hon åka dit och titta på katterna.
har fått mail från henne. Hon verkade aldeles panikslagen, hon hade bestämt sig för att hon inte ville ha kvar Zorro. Hon står inte ut med att se honom så rädd, hon tycker det är djurplågeri.
Gud vad hemskt… Jag lider med er alla även Zorro/JP…
ÅH! Bara hon inte kastar ut honom1 ÖRebro KAtthem, har inte de möjlighet att ta in honom då?
Tror tyvärr detta är rätt akut och har erbjudit mig ta emot honom, antingen permanent eller som stödhem. Han får vara tillsammans med min Maja, en mogen liten tjej,vilket jag tror ska gå bra eftersom det är en kastrerad hona.
Förstår ni hoppas på att hitta ett annat hem till honom men gör ni inte det så är han välkommen hit när som helst !!!
Var synd han skulle behöva åka dit men vi trodde väl alla det var ett bra hem för honom….
Någon annan som bor på närmare håll och kan ta in honom ?Hör då av er för tiden rinner iväg !!!
Debattia
Finns det transportmöjligheter?

Då är det hög tid att lösa transporten!
Åker någon Västerås-Göteborg så kan jag köra ner till H-borg någon dag.
Putt för stackars lille JP, som inte kom hem……
Om det kan hjälpa, så skulle jag kunna köra honom från Strömstad till Göteborg

jag skulle nog också kunna köra…
Putt, då finns ttransport!

Jag menade heller inget illa, bara att man vill så väl i hjärtat och blir så ledsen när det tar andra vägar.
Ni är änglar som engagerar er här.
Lilla JP, vad ska hända med dig. =(
Såg att annebeate och hennes man kanske kunde köra JP, men inte så långt som förra gången, en bit på väg iallafall..
Hoppas det går att ordna så JP får ett bra hem till slut…

blir det inte för långt att köra via göteborg? den är ju långt redan, bra o förkorta transporttiden så mycket som möjligt?
Tack så otroligt mycket debattia! Du är verkligen en ängel!
Har suttit och vridit mina händer och oroat mig över vad vi ska ta oss till, har till och med mailat den andra som visade intresse för JP, hon i lund. Även om inte det är något bra alternativ, då han troligtvis skulle få vara ute i lund efter ett tag.
Det är jobbigt även för en katt att flytta runt en massa, så nästa hem han kommer till efter debattia måste vara ett där han stannar resten av livet.
Hennum eller Debattia, var snäll och ring damen och lugna henne och säg till henne att ta det lugnt så skall vi ordna så att JP hämtas. Mimmi (Dimdim) var också panikslagen av rädsla hos Praxis i början och jag tror att Praxis mailat damen om detta. Veterinären kallade henne för "den flygande katten".
Jag och min man kan hjälpa till med transporten. Vi kan möta upp i Jönköping eller Göteborg och ta med ner JP då till Debattia. Kattassen, då skulle du tex kunna hämta upp honom lite mera norrut och köra honom till Göteborg. Nog skall vi lösa detta. Vi är öppna för olika transportförslag och egentligen är Jönköping rent transportmässigt än bättre men här får vi ordna efter vad som rent faktiskt är möjligt.

Jag ska höra av mig till henne och säga det. Ska då även ge henne telefonnummer till några hon kan kontakta om att köpa en katt, om hon vill det.
Jag personligen tänker faktist inte ställa upp för henne mer, efter några mail oss emellan så tycker jag att det känns som att hon är väldigt otacksam och jag har inte lust att vara hennes psykolog mer, även om jag förstår att hon haft det tufft… (ber om ursäkt om jag låter otrevlig, men jag blev bara så ledsen.)
Tack så jättemycket till alla er som hjälps åt med det här nu! Det är fantastiskt.
Mitt hjärta blöder för lilla JP och jag håller med Debattia att det låter akut. Det lät ju så bra från början och vi trodde väl alla att JP hittat sitt hem men det blev inte så. Det är toppen av dig Debattia att du erbjuder JP permanent hem och en snäll tjejkompis kan aldrig vara fel. JP trivdes ju hos dig också och gjorde framsteg.
Om det går att ordna med transport så är väl detta en jättebra lösning och då kanske JP äntligen får sitt efterlängtade hem.

Har nu mailat JPs matte om att transport ordnas till dig debattia, och gav henne telefonnummer till folk med stödkatter, som kanske kan passa henne eller lotsa henne vidare.
Jag kan bara hålla med, Debattia är en ängel!
Jag undrar om vi skulle kunna ta transportkedjan nu på fredag då min man och jag är lediga. Tyvärr är vi upptagna på lördag och söndag. Det känns som JP skulle behöva lämna Västerås så fort som möjligt.
Åh så hemskt. Arma lille kisse! OCh den kisssen ska inte ut något mer, den saken är säker
Transportkedja nu på fredag?
Puttar uppför transportkedja!!! Vem hjälper till och får in honom i en transportbur? Hade jag vetat detta hade jag aldrig tvingat in honom i buren,han kanske är sur på mig fortfarande ,lilla gubben ??
Debattia
V får vädja till dem som är i närheten…..Daisys reskassa får väl stötta till lite…
Debattia, jag tror inte alls att lille JP är sur på dig som gjort så mycket för honom.
Mison, har du möjlighet att hämta JP hos damen i Västerås och transportera honom en bit?
Hallå Mison var är du???

häääär är jag….
jag ska kolla upp i morgon om jag kan fixa det på fredag… måste kolla om det finns någon bil att låna.. min är inne för renovering…
jag återkommer under morgondagen….
ja bara inte lille JP blir utkastad……

Det är nog en tidsmässigt besvärligare åktur via Göteborg. Det snabbaste hade nog varit Västerås-Stockholm-Skåne. Lättare kanske att hitta någon som åker Stockholm-Malmö. (Malmö-Hbg är kanske ett mindre problem).
Jag kan nog köra en bit men upp till Västerås känns långt Det är nära 38 mil en väg (ingen bra/snabb väg heller. Enligt Eniro tar denna resa ca 4,5 timmar!). Jag har endast fram till kl. 14 på mig på fredag sedan är jag upptagen och skall senare på em/kväll i väg på annat. Visserligen ledig i morgon em och fredag fm men;
Hur får vi ihop detta?
76 mil på en dag fixar jag inte! Vare sig tidsmässigt eller orkesmässigt.
Hur som helst måste JP hämtas mycket tidigt på fredagsmorgonen om vi skall hinna hela denna resa på en dag. Alternativt kanske han kan komma till Göteborg på torsdag kväll och övernatta hos oss. (Om han nu går och få ut och in i transportbur lätt….)
Det bästa hade varit om vi kunde köra från Västerås via Jönköping där jag och min man möter upp. (självfallet öppen även för andra lösningar). Det vore bra om den som kan hjälpa till med transport meddelar detta på tråden under dagen. Att låta JP lämna buren under transporten tror jag inte vi skall ge oss på.
Hoppas att det puttas på denna tråden under dagen och att vi kan få ihop ett transportschema till i kväll. Jag kommer in på tråden igen vid 18-tiden.

#277 Nej att blanda in Göteborg känns inte logiskt alls. En sluten transportkedja där JP sitter kvar i samma transport hela vägen är också det bästa. Kan någon köra Västerås - Jönköping på fredag? Annebeate hämtar i Jönköping fvb till H-borg.
Nu får vi smida !!
Puttar !
Debattia

Jag kämpar på för att få tag i en bil på fredag… hoppas kunna lämna besked här senare idag… för i såfall kunde jag ta västerås-jönköping…

Det var inte bra att hon var otrevlig mot dig Hennum, det är du verkligen inte värd
Som ni alla kämpar, tror också på, att inga överflyttningar görs. Skall dra en puhh….. suck när detta äventyr är över.
Om du får tag i en bil så vore det underbart Mison om du kan ställa upp på första biten och möta upp Annebeate och hennes man i Jönköping.
Det gick ju superbra förra transporten ni gjorde och bra för JP att slippa nya människor för era röster har han hört förut. Debattia kommer han också att känna igen så det blir bara bättre och bättre för honom.
Hoppas du får tag i en bil Mison.. Vill så gärna att JP ska få komma till Debattia…

jag jobbar på det…

håller tummarna för att det dyker upp en bil… eller någon annan som kan köra sträckan….

Klarar du av detta mison? Det är väl rätt långt mellan Västerås och Jönköping. Behövs det kanske ytterligare en i kedjan därimellan?

har inte hittat någon bil att låna än, tyvärr… sträckan till jönköping är inte så farligt, jag kör ofta långa sträckor, så det är jag van vid… men får jag inte tag i en bil så blir det ju problem…
min lilla skrutt orkar verkligen inte med längre.. den måste renoveras… tog mig knappt fram o tillbaka till affären idag…
Vi håller tummarna här hemma för bilen…
Inget får vara omöjligt Vad tror du det kostar med hyrbil ????

kan inte tanten sätta sig på tåget?????

hyrbil brukar tyvärr vara ganska dyrt, och knappast lönt…
vi har ju en bil till, men det är en "buss", och den drar så hiskeligt mycket soppa. den brukar ligga på 1.2 / mil på landsvägskörning, och jag har kollat att jag har 60 mil fram och tillbaka…
Åh putt! Kan ngen sätta sig på tåget då?

jag kankse lät negativ men faktum är att damen har svarat på en anons och velat ha jp, inget har tjatat på henne, hon har eget ansvar tycker jag att vara med och ordna hans framtid,
Ja då var vi där igen om ägarens ansvar. Visst, du har rätt. MEn det hjälper inte JP….Tänk om hon blir förb***d och skiter i allt och kastar ut den lille?

det tror jag inte hon gör, hon tycker verkligen om honom. Så kasta ut skulle hon aldrig. Snarare avliva i sånna fall. Men jag har sagt till henne att han ska bli hämtad. Så jag känner på mig att hon kommer vänta
När han ska tillbaka kan han ju åka i transportburen åkte upp i? Eftersom hon fick den av mig så gör det nog inte henne något att ge tillbaka den.
Vad har daisys reskassa för kontonummer? Tänkte ge ett bidrag dit.
HON har väl ingen rättt att avliva honm…Eller?Du hittar Daisys kassa här

Det tycker jag inte. Jag sade till henne att det inte var ok. I och med att hon nu vet att han kommer bli hämtad, så är det ingen fara, är jag 99% säker på.
Nä usch…. finns det ingen som kan ta till sig lille Gubben så länge+ JAg tycker hans miljö verkar farlig nu……

Hyrbil verkar gå lös på ca 1000 kronor för en dags hyra och då verkade det ingå milkostnad (ingen bensin förstås)

får man ha djur med på tåget?? jag försökte också kolla det här med tåg.. fast då kollade jag i och försig västerås-helsingborg-västerås, och jag fick det till typ 1300 eller nåt, men då kunde man inte boka in djur hela sträckan…
jag är inte så bra på det där med att kolla upp tåg… sist jag åkte tåg, minns jag inte ens när det var…
pratade med gubben, och jag hade inte helt fel… den enda bilen vi har för tillfället, där får man räkna med 15 kr / mil säger han… det kostar tydligen att åka bekvämt…
kollade även vad det skulle bli för sträcka för mig ifall jag hämtade i västerås och körde hela vägen till hbg. det skulle bli ca 105 mil… för kul skull kollade jag vad det skulle dra iväg på och strax under 1600 hamnade jag… hur sjutton kan det göras reklam för att åka kollektivt, när man åker för nästan samma pris i sin egen bekväma bil..?
Det bästa är att JP transporteras med bil.
Mison har du någon bil så kan vi väl sponsra till bensinkostnaden. Vi kan möta upp i Jönköping. Finns det någon som kan dela körvägen Västerås- Jönköping med Mison?

Den enda bilen jag har tillgång till för tillfället är tyvärr den jag skrev om i inlägget innan…
Kan du köra med den om vi sponsrar till bensinen?

ja, jag är absolut inte ovillig att köra… tvärtom!! jag skulle kunna köra hela vägen till skåne. Är bara så himla ledsen att min fula gamla pärla (som du fick äran att träffa sist) inte mår nå bra… den drar ju bara 0.6. Det är den bästa bil vi någonsin har haft, har pumpat på och kämpat i ur och skur, men den är såååå trött just nu… går knappt framåt, behöver en helrenovering, och det ska den få, så fort vi hinner och har råd, tyvärr hinns inte det innan fredag…
Va gullig du är Mison, katternas ängel..
Daisys reskassa kanske kan sponsra med lite pengar. Även jag kan göra det…

Funderar också lite på tiden vi behöver passa… Annebeate, ni hade väl inte tid hur som helst?
Jag funderar på att älsklingen måste fångas in, och om det ska bli fredag morgon, som jag hörde något om, så har jag ingen som kan hjälpa mig…Alla jag känner som skulle kunna tänkas ställa upp på detta, jobbar eller går i skolan… Tänk om det drar iväg i tid…Därför är jag extra upprörd över att inte ha min "billiga" bil tillgänglig. För då hade jag kunnat styrt hur som helst…
T.ex fått syrran att hjälpa mig på em/kväll på fredag, och sen sticka så fort vi fått napp… Och då kört hela vägen ner till skåne, oavsett vad klockan skulle blivit…
Skulle det underlätta för dig om det i stället blev på lördag? Vi skall bort på kvällen och vill inte vara helt utschasade då och behöver i så fall mötas i Jönköping eller strax norr om allra senast vid 14-tiden.

Daisys reskassa kan givetvis sponsra bensinkostnad. 1600 kronor finns inte på kontot men ett bidrag kan det bli och kanske någon mer vill bisträcka lite.
Annebeate - ni kommer ju också att få bensinkostnader! En slant till er också kanske?

för min del har det ingen betydelse när… jag funderar bara på hur det ska gå att fånga in honom… jag är ju helt ensam.. det finns ingen som kan hjälpa mig annat än på kvällen, och tyvärr kan jag inte ta med honom hit, ens för en natt…finns inte en vrå ledig här, så efter han är fångad behöver jag åka på en gång…
fasen också, att jag inte har en billigare bil att åka med, då hade jag kunnat köra hela vägen till skåne, och tagit det som det kommer… hm….. tänka tänka tänka… svärfars bil är ju inge billigare att köra med den… mindre men äldre, och drar lika mycket som min, tyvärr…

#310 Är det inte lika så gott att du tar en bra och ordentlig bil om du skall köra så långt. Att det kostar lite extra får vi försöka skramla till. Vad tror du kostnaden skulle bli för hela resan?

den stora bilen vi har för tillfället, "dyrbilen" som jag kallar den för litar jag på… inga som helst fel på den… bara att den drar soppa… jag kan räkna upp dom bägge exemplen här..
jag utgår från arboga.
arboga-västerås-helsingborg-arboga blir ca 105 mil. 105x15kr = 1575kr.
arboga-västerås-jönköping-arboga blir ca 60 mil. 60X15kr = 900 kr..
nån/några hundra kanske jag själv kan skramla ihop…
vad gäller körningen så spelar det ingen roll för mig, jag är van att köra långt, så det har ingen som helst betydelse… jag är mest orolig för att hinna fåna jp i tid för att sen hinna till jönköping för att möta annebeate… tänk om det drar ut på tiden att fånga honom…det var därför jag tänkte att jag kanske skulle försöka ta mig till skåne själv…alltså köra hela biten…
Håller med om att det är jättesvårt ha exakt tid när det gäller fånga en skyggis. Missar man första gången blir det genast lite svårare.
Det underlättar om damen kan lura in honom på toa eller i ett annat litet rum, så han inte har hela lägenheten att springa omkring i.Vet inte hur stor lägenhet hon har ???
Debattia

#313 Ja att utgå från badrummet är väl en god idé.
Hon kanske kan locka in honom dit med en rad goda räkor…
Tack kattassen, jag bjuder på bensinen. Inte skall Mison behöva köra ända till Skåne och tillbaka. Vi tar honom i Jönköping.
Hos Hertz kostar det 750 kr att under fredagen hyra en Volvo V 50 i Arboga.Under lördagen kostar det 250 kr extra.
Finns det inte någon som bor i närheten av Mison som kan ställa upp med en bil och kanske följa med Mison på turen till Jönköping?

lägenheten är vardagsrum, sovrum, kök, hall och badrum..
till sovrummet är det dörr och även till badrummet.. allt annat är helt öppet…
vore ju jättebra om hon kunde passa på att stänga in honom typ i badrummet när han ändå är på lådan..
men hur det än är, är jag helt ensam, och definitivt inte lika van som ni andra här… så risken är att det tar en stund…
puttar upp så Mison får någon hjälp att fånga in JP..
DET ÄR AKUT MED JP! SKALL VI VERKLIGEN INTE KUNNA "RÄDDA HEM! LILLE JP I VECKAN?!
Nu är det torsdag och det brådskar med att få transporten hem till Debattia ordnad. Mison är villig att köra mot Jönköping men måste ha en bil att köra med, antingen en förhyrd bil eller någon som kan låna Mison en och kanske själv följa med. Jag kollade bl.a Hertz, som var billigast, se # 316. Jag kan hjälpa till med ett bidrag till förhyrning/bensinkostnader.
När det gäller infångningen av JP hemma hos damen i Västerås skulle det också behövas någon som kan vara Mison behjälplig, se #317.
Vi är många som intresserat oss i JP och hans öde. Det är alldeles uppenbart att JP måste hämtas nu hos damen innan hon känner sig tvingad att själv hantera situationen. Just nu är det en jobbig situation både för damen och JP. Hon är dessutom meddelad att JP kommer att hämtas. Min man och jag är beredda att redan i morgon köra JP från Jönköping eller ytterligare någon ort något norrut alternativt Göteborg, så snälla ni som kan ställ upp för JP. Skulle färden behöva gå via Göteborg om någon därifrån kan köra och möta Mison på vägen så kan vi som sagt köra och hämta honom sedan i Göteborg.
Puttar ! Finns det ingen mer i Västerås trakten som är här inne och som kan ställa upp och hjälpa till ??? Snälla!!!!
Debattia

Men hyrbil kommer att bli mycket dyrare än om Mison kör med sin egen "dyring"-bil. Till hyrbilskostnaden följer ju även bensinen.
Problemet nu verkar mest vara att mison behöver assistans med att fånga in JP i hemmet!
Kan det inte finnas någon person i Västeråstrakten som kan vara mison behjälplig antingen i morgon bitti eller lördag morgon!!!
Åh jag hoppas verkligen att detta går att ordna på något sätt så transporten med JP blir av. Hos mig finns verkligen viljan att hjälpa till men sitter på landet utan bil och körkort med urusla kommunikationer dessutom.
Hoppas att någon kan ställa upp så Mison får den hjälp hon behöver.
Som sagt det brådskar att hämta JP i Västerås därför skulle han behöva hämtas i morgon. Jag hoppas Mison går in på tråden så vi vet om hon har någon bil som hon kan köra med.
Snälla någon som bor i närheten av Västerås som kan hjälpa Mison med infångandet av JP.

jag funderar på om jag inte ska försöka ta mig hela vägen till skåne med jp ändå… då kan jag ju försöka fånga in honom i morgon eftermiddag, när jag har hjälp att få. och dessutom ta mig iväg utan att känna tidspress..
jag vet inte vad en hyrbil kostar, men det kan ju aldrig bli billigare än min dyris i alla fall.. för med en hyrbil måste man ju alltid betala både hyran och bensinen, även om det ingår fria mil…
tidsmässigt och så, är det inga problem för mig att åka hela vägen ner, bara jag vet lite innan, så jag får ringa hit en djurvakt…

kanske man ska föreslå för Zorros matte att hon matar honom i buren idag och sådär, så att han återvänjer sig vid den igen, och sedan kanske inte ger så mycket mat på dagen då du ska hämta honom, så han extra gärna går in och äter. Ska skriva ett mail till henne och föreslå det. Då går det nog lite lättare.
men det hade ju varit skönt för dig om du hade hjälp. alltid lättast om man är två.
Jag bidrar till bensinkostnaderna. Vi kan i så fall göra så, om du vill, att du meddelar mig då du är på väg så kan vi säkert möta upp på vägen någonstans, så behöver du inte känna tidspress. Vi ställer gärna upp också och kör.
Debattia och Mison jag har skickat PM till er.
Hennum, så bra att du kontaktar damen.Skriv till henne att vi håller på att ordna det sista med transporten.
Det finns väl fler än Mison som bor i närheten av Västerås, snälla hjälp Mison med infångandet av lille JP!

hon skulle ju kunna mata i badrummet… för den dörren går ju att stänga..
Varför inte låta Mison köra hela vägen när hon kan det och får hjälp av nån, det är bästa för JP tycker jag.

Daisys reskassa bidrar med 800 kronor till JPs resa om mison vill ha omaket att köra hela vägen. (Det är ungefär halva bensinkostnaden)
Det kan bli mer om någon vill fylla på reskassan lite enkom för detta.

Jag kan gott ta hela resan… Har kontaktat syrran nu för att höra när hon är ledig i morrn eftermiddag, så jag kan ta henne till hjälp…Hon ringer mig sen, hon satt visst på lektion just nu.. oops…

Mison, måste bara säga att du är helt fantastisk! 
Mison är verkligen en djurvän…
Kan bara hålla med 

Fantastiskt mison! Hämtar du i såfall på eftermiddagen och kör ner så borde JP komma ner på kvällen till Debattia?

har pratat med syrran… förmodligen blir det vid 4-tiden i morgon eftermiddag vi försöker fånga jp, så någon gång efter det åker jag… förutsatt att det blir fångstlycka…
Debattia, det kanske blir ganska sent innan jag anländer i Helsingborg… Är du hemma sent?

Om man ordnade transport till debattia för den där katten som ska till jönköping och de kan hämta seeent i jönköping så hade du ju kunnat ta den med dig, det var i nån tråd. Det är väl på vägen?
Mison, kan du kontakta zorros matte och prata med henne om det då, vilken tid ni kommer och sådär?
jag skickar Mison 1000 kr till bensin
Jag Pm:ar dej Mison

det hade visst löst sig i den tråden… det var lillan som sökte höganäs-jönköping..
hennum, kan du skicka numret till zorros matte…jag får veta lite mer exakt vilken tid syrran kan, nu under kvällen, och blir det för sent att ringa ikväll så ringer jag i morgon bitti
Mison… du vet va… jag älskar dig! Tack för att du ställer upp och hämtar och kör JP!
Megastora kramar till dig
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Tack snälla Mison!
Åh så underbart! Ni hämtar i dag då? Eller i morgon?

haha, ge er lite, tack… nu rodnar jag ju…

måste få tillägga… jag älskar min syster… hon är liten som fisen som smiter förbi byxlinningen, men ändå bangar hon inte för att hjälpa mig fånga en ståtlig herre som JP…
och ja, jag älskar er här också… alla kattvänliga själar… vad vore alla katter utan er…

såg inte dig, gunilla… sorry… vi startar fångsten någon gång runt fyratiden i morgon eftermiddag… väntar lite klarare besked om tiden från lillasyster.. jag rättar mig efter henne… sen blir det raka spåret ner…
Debattia, om det blir väldigt sent… vill du att jag och jp sover en stund i bilen, och att han kommer till dig på morgonen i stället??
Gud så snälla ni är alla!

puss på dej mison… en riktig hjälte!

gubben tog med bilen idag för att sätta på vinterdäck… vi har inte gjort det än… men han vill inte skicka iväg mig utan, och det känns faktiskt skönare att ha dom på… man vet aldrig vad naturen sätter för spratt på en…
Åh vilken underbar gubbe du har, var rädd om honom…

hihi, jo, jag är rädd om honom… han får god mat när han kommer hem ikväll… fjäsk eller??? självklart…!!!
Har någon ringt damen och informerat henne att JP blir hämtad i morgon? Tala om för henne att JP inte skall flyttas runt utan komma tillbaka och få vara tillsammans med kattdamen Maja, så hon inte blir oroad.
Det går bra komma till mig, även fast det är sent,slå en signal bara.. Slutar jobba kl 18.00 .Har du mitt tel,nr??? Tänker ni sova över i HBG ?
Jag rekommenderar nog damen försöka ta in honom på toan,gärna ställa buren där . Det är lättare än att få in honom i hela lägenheten.
Debattia

Precis som du säger, Debattia. Ställa buren därinne på toan och även maten, och när han är där inne, stänga dörren… Det skulle underlätta för oss när vi kommer…Då har vi inte lika mycket yta att jobba på…
Ja, jag har fixat sovplats i helsingborg om jag skulle bli trött, så jag kan vila lite innan jag åker hem igen… Det får vi se, beror på hur trött jag är…Men det är skönt att veta…
Jag har nog inte ditt nummer Debattia, pm:a gärna det, och din adress… jag tar min kompis (gps) Patrik med mig, så jag ska hitta…
Tänk om det funnits fler Misons…
Och Debattior

Nu ser jag att bidragen kommer in lite här och var till bensinpengar. Skall vi försöka reda ut vad det hela slutar?.
Jag såg att Tuska vill skänka 1000 kronor. Sedan kommer det in några kronor till JP på Daisy-kontot från en annan person har jag hört.
Tuska 1000:-
Från Daisy 800:- + ev extra insatser av "JP-märkta" pengar.
Då är kalaset betalt eller??
Vilka underbara människor det finns här inne som ställer upp på så många olika sätt stort tack till er alla som nu hjälper JP så han får komma hem.
Här skall vi hålla både tassar och tummar för att infångningen går bra i morgon och sedan även resan också.
Det vore jättebra med en ny tråd för denna är så lång och börjar bli seg och jag vill inte missa ett enda inlägg här.

Tänkte också föreslå en ny tråd… JP´s resa är inte slut än… kanske…
Kattassen, jag pm:ar dig…det finns vänliga själar bakom kulisserna också…

Jag vet inte om någon vart i kontakt med damen mer…

#357 Jag har läst ditt PM och svarat.
Nu kan vi konstatera att respengen är i hamn och nu gäller det att få kontakt med damen så hon är med på vad som händer i morgon.
Kör på Mison! (nej inte med bilen… den skall gå lugnt och fint
utan med planeringen!!)

Nu har jag startat en ny tråd.. Om någon vänlig människa vill låsa denna?