Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 31810 ggr
TamlinsMatte
2009-11-07 11:52
0

Varning för tuggben!!

Jag vet inte om det är någon mer än jag som gett katterna tuggben för små hundar - såna där pinnar som finns i påsar i mataffären och hos veterinären, men jag vill varna för det!!

De skulle vara bra för att katterna får tugga så att de inte får så mycket tandsten. Det var veterinären som föreslog det..

Men jag har just fått tacka min lyckliga stjärna att jag var hemma när Tamlin fick den att gå av så exakt att den fastnade i gommen mellan övertänderna "på tvärsen". Jag trodde först han fått ett ep-anfall eller höll på att drunkna i hjärtsvikt (han har HCM så det är nära tillhands). Men så såg jag plötsligt något som den vispande tungan petade på. Tuggpinnen! Jag lyckades få ut den och Tamlin ser nu mest ut att tycka det var lite pinsamt, men om jag törs inte tänka på vad som hänt om jag inte var här. Det gurglade ur näsan så jag tror inte han fick så mycket luft…

Så aldrig mer några tuggpinnar här!

martdat
2009-11-07 11:57
0

fy vad rätt du måsste blivit, nä de låter farliga,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

monsi
2009-11-07 12:52
0

Det där kan hända hundar med, man kan tyvärr inte lännma dem själva med sånna saker så tur du var hemm.

Har sett något för kisar i affären som ska vara bra mot tandsten kommer dock inte ihåg vad det heter, påmminer om torrfoder.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

martdat
2009-11-07 12:56
0

ja jag har köppt som godisbitar mot tandsten för katt, kommer inte ihåg märket, en rosa liten påse, köpte på ica maxi, katterna älskade dem , de flessta, större än torrfoder men inga giganter,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

russin
2009-11-07 13:03
1

Tuggben gjorda av hud köps icke här - inte heller grisöron, då hunden tuggar dom mjuka och så fastnar dom i gommen och ner i halsen = kvävningsrisk.

Till katt ger jag hellre rå kycklingvinge att tugga på.

TamlinsMatte
2009-11-07 14:26
0

Wille brukar få kycklingvingar, medan Tamlin anser att kyckling är för vildkatter… och de där tuggisarna för tandsten sväljer han i princip hela så det var då veterinären föreslog de små pinnarna… Kattungarna brukade älska att leka med dem och gnaga i sig lite (de är helt porösa så jag har liksom inte tänkt annat än att de är mjuka nog att gå sönder och därmed inte skada… hmmm…)

Och ja, jösses vad rädd jag blev… Jag stod inom en minut med Tamlin under ena armen, buren i andra handen och spanade hysteriskt efter mobilen för att ringa taxi när jag såg biten i munnen på honom. Jag var helt säker på att det var hjärtat och med tanke på hur traumatisk och brutalt snabb hjärtekattsdöd kan vara var jag på insidan helt ifrån mig (och på utsidan hade jag bara fått ihop det jag behövde för att åka…)

monsi
2009-11-07 15:00
0

Måste ha varit hemskt tur i oturen du upptäckte benet.

Vi får vänta på de expetrerna som säkert vet yterligare saker för tandsten.Vill också ha fler förslag på bra saker att ge mot tandsten.

Kyckling vingar vågar jag inte ge, mistänker hundarna hade försökt sno dem när kise tröttnat på att tugga. Tuggben tja det står ju för hundar på paketet så gissa vart mina hadde tagit vägenSkrattande

russin
2009-11-07 15:29
0

#Fast här får även hunden kycklingvingarFlört

monsi
2009-11-07 20:17
0

Hundar ska inte äta ben med F för de kan skära sönder magn så kykling ben är förbjut här.

Katter verkar klara det bättre.

[GunillaR]
2009-11-07 20:44
0

Zenita har börjat få kycklingvingar och det går jättebra. Nu har hon bara fått den smala biten och lärt sig hantera, så nästa vecka tänkte jag hon skulle få den tjocka biten. Hon får dock inte tugga på ben när jag inte är där.

russin
2009-11-07 21:53
0

Hundar kan äta alla ben så länge dom inte ät tillagade. undrar hur vilda hunddjur (inklusive räven) klarar sig ute annars :)

Min hund (och även förra kattan) är uppfödd enligt BARF-kost sina första år och just kyckling med ben (vingar, skrov mm) var vardagsmat. Ben förändrar sin struktur när dom blir tillagade, men som råa är just kycklingben som som är mest lättsmälta och mjuka.

Inga tillagade (kokta, grillade, rökta mm) ben ska ges till varken hund eller katt och det gäller även alla F-ben.

Fast självklart utfodrar alla sina djur som dom själva tycker är rätt :)

MariannE11
2009-11-09 00:28
0

usch vad otäckt…. trodde man kunde lita på tuggben… är det typ dentastix du menar?…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Sidentass
2009-11-09 18:11
0

Men vilken tur att du fanns där när hjälpen behövdes så snabbt..tar din varning nu på allvar..aldríg något sådant hos oss!!

TamlinsMatte
2009-11-09 19:53
0

#11 Typ ja…Heter "hundsnacks - pinnar" och är ICAs egna. Är liksom porösa så att de går av när man gnager på dem, vilket var vad jag ansåg mig tryggast med, vågade mig inte på de mer hundbensliknande småpinnarna eftersom jag var rädd att de skulle bli mjuka och fastna i svalget (bättre något som "äts upp" tänkte jag…). Hur man än vänder sig har man ändan bak… Men inga mer såna här, till Storebrors besvikelse eftersom han gärna leker med dem (han såg ytterligt besviken ut nu när jag tog fram påsen och läste på dem och inte gav honom nåt)