Ny tråd om Morris
Hej alla!
Startar en ny tråd om katten Morris som var så ilsken förut…Antagligen för att han behövde kastreras samt att han hade MASSOR av mask i magen. Det kan ju göra vem som helst sur…
Nu är han kastrerad och bor hos en föreningsmedlem. Har säkert mer uppdateringar efter jul om hur det går för honom. Bra hoppas jag, det har då inte varit några negativa rapporter än och det är ju väldigt positivt!
Helen

Som sagt, inga nyheter är bra nyheter :-).
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag håller med er. Inga nyheter kan vara bra nyheter. Oftast så betyder det att inget viktigt inträffat i alla fall. Och det är ju positivt.
Ser fram emot att höra mer om honom efter julhelgerna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ser lovande ut tycker jag. När det gäller en kastrerad katt tar det ett tag innan hormonerna försvinner ur kroppen. De brukar därför ofta ha kvar sitt beteende i några veckor innan det succesivt försvinner. Bra att ha med i beaktande.
När en katt är svårt angripen av mask gör det katten oerhört glupsk, vilket ihop med att den är okastrerad kan få aggresiva yttringar. Det glupska beteendet brukar också stanna kvar ett tag även sedan masken är borta. Dels tar det tid innan mag- och tarmslemhinnor läker (masken skapar irritationer där) och sedan blir det som en sorts ätstörning som finns kvar på det psykologiska planet. Efter hand ebbar detta dock ut.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vad roligt att höra att det ordnat sig så bra för Morris hittills..det låter mycket lovande inför framtiden:-)
Önskar er alla riktigt goda helger, o hoppas att ni tar er tid för avkoppling också!
Siden
Underbart att få höra något positivt i allt eländet, jag tänker på lille Oscat och de stackars kissarna från KKS.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

det är sånna här ljusglimtar som känns så oerhört viktiga ..man blir glad varenda gång man läser om det..ser fram emot att höra hur det går efter julhelgen, det kommer säkert att gå bra. det man får ha i beräkningen med skygga eller ilskna katter är att dom går fram tre steg men kan även backa ett och det är positivt
Har varit dålig på att rapportera på grund av tidsbrist, men här kommer lite färsk info:
Morris har bott hos mig och min sambo (akuthem) fram till idag då jag överlämnade honom till sitt nya stödhem *snyft*. Tiden som vi har haft hand om honom tycker jag har fortlöpt smidigt, inga större problem utan gosigare och mer människovänlig katt får man leta efter. Första dagarna han kom så prövade han nog oss, för jag ska inte sticka under stol med att jag fick något rivsår på handen eller armen, men inte heller tal om ett farligt, vildögt monster på långa vägar.
Jag skulle kategorisera Morris som en ren tamkatt trots att han varit utekatt en tid, med *temprament* så visst har vi använt vattensprutan när han försökt bestämma. Dock så har den stått oanvänd senaste tiden, i svårare fall har jag bara skakat på den och då vet han att han har gjort fel (som om han inte redan visste det innan, iofs..:). Morris kommer alltid fram och hälsar på alla, går på långa promenader i koppel, klättrar upp i famnen och "kramas" med tassarna på var sida om halsen. På kort tid har han charmat en hel drös med människor! I stödhemmet han kom till finns det redan en kastrerad hankatt som gick väl överens på en gång med Morris, så nu har han förutom två människor en till lekkamrat!
#3 Morris har gått ner lite i vikt hos oss då han från att ha varit mager vid omhändertagandet ätit upp sig kolossalt i det förra stödhemmet. Det kan mycket väl vara precis som du skriver, för jag tycker att han successivt har lugnat ner sig och det är nog inte enbart på grund av kastreringen. Nu handlar det mer om ren och skär viljekamp, får han inte den mat han vill ha tjurar han men det är samtidigt en del av hans personlighet och charm; en mycket viljestark herre i sina bästa år och med förhoppningsvis många underbara år framför sig att leva.
*Uppdatering!* Har just pratat med stödhemmet och det är full rulle, Morris busar och myser på soffan med husets kisse. Enda orosmolnet är att det kom lite blod med avföringen i kväll - till saken hör att vi inte har sett sådant när han var hos oss men det känns samtidigt väldigt snabbt, att magen har reagerat på det nya fodret han fick i stödhemmet idag - Friskies Kyckling (har läst om salt & socker-halten i den dock..). Är det fortfarande blod i avföringen i morgon så tänkte jag koka torsk samt kanske investera i sensibilityfoder som han får gå på tills det är stabilt igen? Vad tror ni om det eller ska man avvakta ännu mer beroende på varför; kan vara stress eller är det sviterna från maskangreppet? Stödhemmet skulle köpa Mjau torrfoder imorgon. (När Morris varit hos oss har han fått en blandad kompott, fri tillgång till både Mjau & Royal Canin torrfoder samt som komplement tonfisk/diverse blötfoder).
//Linda

Urinsten kan ju göra att det blir blod i urinen och mer koncentrat och förstås mindre urin.
#7 Blod i avföringen beror sannolikt på foderbytet. Det är alltid ett känsligt kapitel. Särskilt när katten har en mage som är lite i olag pga tidigare maskinfektion. Låt honom fasta i 24 timmar och smyg sedan in kokt torsk i små microportioner. När magen är okey börja succesivt med det nya fodret. Då brukar det gå bra.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Attans, Morris kommer inte bli glad av att behöva fasta, men torsk gillar han förvisso :)
Håller med om att det är byte av foder som mest troligtvis är boven, inte alls bra. Trots att jag har en egen katt som tidigare haft problem med magen så tänkte jag inte till och lämnade lite Mjau (har nästan alltid en påse i bilen till hungriga katter nuförtiden)

Det är så härligt att Morris fick en kattkompis! Nu får vi hoppas att magen repar sig snabbt också så borde allt bli bra till slut.
Annette

hoppas det fixar sig med magen på honom. Tycker nog han kan få lite lgn och ro nu grabben. Utan dålig mage.
Ser fram emot att höra mer hur det går med honom.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
När det är blod i avföringen kan det ju bero på många orsaker men det troliga är nog foderbytet. Om det är både blod och slemmigt som äggvita kan det vara både från magen eller analsäckarna.
När våra kissar haft problem har jag givit avkok av grötris tillsammans med kokt fisk. Därefter gav jag ett fantastiskt bra foder Royal Canin Intestinal säljs hos veterinär. Rekommenderar det verkligen.
Hoppas att Morris snart är bra igen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#10 Fasta är naturligtivs inte det roligaste en katt kan vara med om. Vad man får tänka på är att det är ändå tråkigare för den att ha svåra diarrer. Man får helt enkelt stålsätta sig. Var bara noga med att gå varligt fram när du börjar med den kokta torsken. Smyg in små täta portioner ca en tesked som ökas succesivt med två timmars intervell. När magen är normal kan du gå vidare med att byta ut torsken mot den mat han ska äta permanent. Sedan finns det sprecialfoder som sagt för dåliga magar. Hills i/d har vi själva bra erfarenheter av. Royal Canins Intestinal är ett annat. Båda köps hos veterinären eller via Djurapoteket.
//Lena

Nu har jag pratat med stödhemmet och de är helt förundrade över Morris.Han är så lugn säger de,då en stor hund var på besök gäspade bara Morris medan deras egen katt gömde sig uppe på en garderob.Morris är bra i magen nu också och leker och gosar mycket med deras egna kisse vilket gläder och förvånar mig,här är det alltid bråkigt med en ny katt tyvärr.
Inte den minsta tendens till aggresion har de sett!Otroligt roligt!
Annette
Vilka härliga nyheter och vad bra att Morris nu är bra i magen. Roligt också att de nu trivs tillsammans Morris verkar vara en cool kisse.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

**Vad kul att det ordnat sig med Morris. Han verkar vara en skön kille att ha att göra med. Angående maten så får jag lite varningsklockor som sätter igång i huvudet. Gillar överhuvudtaget inte butikstorrfodret, oavsett det är mjau, friskies eller sådant. Utan hellre zoo-maten och framförallt veterinärmaten. Det är så lätt hänt att de får i sig en massa onyttigt med maten. Angående blötmaten så har man inte så mycket annat att välja på. För det är svindyrt och inte så populärt. Förutom barfmaten som många av de fd hemlösa älskar och dessutom är nyttigt. *http://www.jipotimas.se/butik/enter.html***
Njuter av att höra om Morris framsteg, underbart. Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.