Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2318 ggr
Mymlan
0

Bajs o vikt problem *Svar önskas*

Hur mkt jag än masserar i tid o otid så har jag inte sett Gordon bajsa.. I mitt masserande är givetvis tvättande.. Äldre kattungar kan man ju ge lite messmör men så här små kan man väl ej ge det?

Jag kan dock se lite bajsepluttar där de ligger så kanske han får dem ur sig.. Testat hälla ersättning i rumpan på han för få Tovan eller Fruffe att tvätta han i rumpan de är ej intresserad av det.. Han har dock ökat 5 gram i vikt men sover mest eller bara. Protesterar ej då man tvättar han i rumpan etc.

Gloria är piggare, protesterar då tvätt av rumpa etc sker.. Men går ej upp i vikt som hon ska.

Kan det vara ersättningens fel de går just nu på KMR?

Kattungarna är 8 dygn gamla.

Gordon väger 85 gram. ormal vikt? jag skulle nog vilja ha mer vikt på dem i denna ålder samma ang Gloria som bara väger 65 gram kan vid dagens slut väga 70 gram för sedan nästa morgon trots matning ofta nattetid åter väga 65 gram.

De är födda den 29/10 -09

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Ankie
0

puttar för denna fråga till de som vet

Mymlan
0

Orkar ej skriva om så kopierar in det även här:Pratat med Roslagstullsdjurklinik vi får komma in imorgon med dem mellan 10.00 - 15.00 men då är vi på en kostnad på 1010:- bara undersökningen. Vi kunde även höra av oss på måndag till undersökningskostnad 560:-. De tror inte mkt på Gordon då han knappt rör sig bara ligger och är slö.. Gloria är piggare men bubblar lite ur ena näsborren då hon äter, jag misstänker gomspalt *haft kattunge med det men den hade ett kraftigt sådant* på Gloria kan jag inget se men det kan bara vara en liten spricka o jag har ej ngn utrustning för kunna se sådant, samt allt är så smått. Roslagstull sa oxå att de borde ha en vikt på över 100 gram vid denna ålder.

Jag kan ge dem en chans över helgen om ingen bättring sker så får man fundera på vad som ska göras. Man får tänka på kattungarnas bästa. Jag sa även låt säga Gordon har ngt fel i hjärnan som gör att signalerna till benen ej går fram riktigt så kan han mkt väl äta växa etc men det är Inget liv för en katt bara ligga ej kunna gå. Gloria hon har börjat gå på sina ben men ej Gordon. Tvättar man han så är han som en trasdocka slapp, min magkänsla säger att ngt är fel men vad?

Hawknestgrove
0

oj bollar vidare till exeplevis Josefa, som har haft mycket med småttisar att göra

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mymlan
0

#3 Jag kan bara göra mitt bästa det jag kan. Jag har stödmatat kattungar förr och det har gått kanon.. Magkänslan känns ej bra här.

tuska
0

Det där trasdock betende att de är totalt slappa bådar inte gott, de brukar då lyfta på huvudet, kanske den inte klarar sej så länge till.

Gomspalten kan även sitta längre bak så man inte upptäcker det utan veterinärens hjälp. Sväljer den maten rätt eller går det upp i näsan på en gång ?   Vore jag dej skulle jag kämpa med de små till efter helgen.   Kämpar ungarna  inte med andningen så mår dom inte så dåligt. Man kan inte klara alla ungar hur gjärna man vill.  Kanske andra tycker någe annat.

Mymlan
0

#5 Andas gör de bägge två.. Men nu när jag kikade på Glamour så passade jag på massera/tvätta då bajade Gordon. Han fick även flaskan och han vägde sedan 90 gram, Gloria än på 65 gram *suck* men pigg och kontaktsökande eller ska vi säga snuttesugesökande, letar tisse i mina händer.. Inte alltid jag ser de sk bubblorna. Hoppas hon kan öka i vikt i helgen..

Jag vet att man inte kan klara alla men känns bara så djävligt då jag tog emot dem från ett par o så klarar jag dem inte.

tuska
0

Jag tycker du gör det bra, det är så mycket som händer med ungar första veckan och man kan inget göra och varför dom lämnar in får man aldrig redapå.  Du kan inte göra mer än du gör nu, mata massera kissa och bajsa  Värmen ska dom oxå ha.

Hoppas helgen går bra, håller tummarna för bebisarna

Mymlan
0

#7 Har en vetekudde sedan så kan jag lägga dem hos Fruffe hon accepterar ha dem vid magen om jag sitter och kliar på henne och de inte klättrar på henne för då sparkar hon gärna till dem. Tovan vill inte alls ha dem liggandes hos sig. Så jag kan inte lämna dem hos Fruffe utan uppsikt.

Hunden är oxå mån om dem men gränsen går att de får ej ligga hos henne, då blev det genast otäckt enligt hunden.. Men "Vakta" då de piper etc går bra o kolla läget..

Imasy
0

Hur ofta stödmatar du dem? Får de i sig någon mat ifrån mamman överhuvudtaget?

Mymlan
0

#9 Jag har Inte kattmamman, läs tråden http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9c72781c-f19c-4835-8b1a-927318b0b97e

Kattmamman slutade producera mjölk. Matar dem ofta dygnet runt minst 1 ggr/timme.Då Gloria var uttorkad då hon kom hit så har hon fått oftare.

Gav de mat nyligen o det bubblar ur Glorias nos så jag tror på ett gomspalt där, vad annars kan orsaka bubblor ur nos då de äter.

tuska
0

Om maten kommer för fort och den inte hinner svälja kan det bli så. suger den själv är det inte riktigt om det kommer upp ur nosen.  Har du lyst med stark lampa i gommen på den ??

Mymlan
0

#11 Den suger själv.. O jag har de lite framåtlutande för det ej ska hamna i fel strupe.. Jag ska kolla om jag kan se men har bara en ficklampa..

Imasy
0

Aha, jag tyckte det lät som att du hade ungarna hemma hos dig. Men om de har gomspalt, lever de verkligen så länge då?

Tycker ju att de borde ha gått upp mer om de blivit stödmatade hela tiden också.

Mymlan
0

#13 Men hallå jag fick hem dem i förrgår av ett par.. De behövde hjälp då de dels jobbar heltid o får då svårt att nappa bebisar..

Ang Gomspalt beror nog på hur stort gomspalten är.

Imasy
0

Ta det lugnt, jag kan ju inte veta sådant du inte skriver, eller hur?

Mymlan
0

#15 Det hade du kunnat se om du läst tråden jag länkade till i inlägg #10

tuska
0

#12   jag kollar med en ficklampa och det går bra om ungen är trött och lite slö efter det dom har ätit och är nöjda.  har du en stark läslampa är det ändå bättre.   Unge med gomspalt brukar inte gå upp i vikt utan går stadigt ner.

Jag hoppas allt är OK med dina bebisar, det visar sej efter helgen vart det går åt för håll, du har ju inte haft dem mer än nått dygn och dom har ju inte haft sån bra start.

Mymlan
0

#17 Hon har ej gått ner här utan står still kan i o f vid dagens slut väga 70 gram men sedan gå tillbaka till 65.

essut50
0

#16 Men ta det lugnt, inte hetsa upp sig sådär..Man kanske inte har haft tid att läsa tråden du länkade???Tänk på det…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Mymlan
0

#19 Jag kan låta hård arg i inlägg men jag är ej det. Kan bara inte uttrycka mig i korrekt gramatik.

Många hajar inte gramatiken så bra trots man är svensk..

Mymlan
0

#17 Tycker inte de har nå fel på bröstkorgen de känns likadant på bägge samma form etc aningens spetsiga typ v formad.

Men Gordon som smackar till med munnen ibland *läs öppna o stänger den* det kan ju alla göra så kanske inte nått att bry sig om..

Han känns uppblåst, jag masserar dem, tvättar etc..

Jag är ändå lite fundersam på om KMR kan ligga bakom detta det kan vara endel av boven på Gordon.. Jag har även ersättning för kattungar från RC..

MariannE11
0

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

MariannE11
0

putt

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Imasy
0

Hur går det med ungarna?

tuska
0

#24   Det har somnat in  Den sista igår kväll

Imasy
0

Aha, vad tråkigt för de små :(

tuska
0

Läs tråden Gordon och Gloria

Mymlan
0

De fick en allt för tuff start. Jag gjorde vad jag kunde..

Ankie
0

#28 ja det gjorde du verkligen Kyss

Hawknestgrove
0

Ja stackars dig och stackars de små. INGen klandrar dig. Du gjorde allt som stod i din makt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mymlan
0

Saknar detta nappande, jag njuter av få nappa bebisar..