Dumparen.
Oj vad bra att det blev något av det hela!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hurra det blev ett starff även om det inte blev så hårt.
Bra det hände något o jag hoppas som du catfoot att det gjorde ett stooort hål i plånboken.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Även om man önskar straffen vore hårdare är det jättebra att det blev dom och straffpåföljd i annars så mesiga Sverige.
Och detta syns så fort de ska söka jobb om arbetsgivaren vill ha utdrag ur brottsregistret, bra det med.
Vad skönt att det är klart nu. Hoppas det blev en bra summa att betala..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

glädjande nyheter iaf då =) även om straffet var svagt men vart ett straff iaf , bättre än inget
hoppas han inte får jobb i en djuraffär nu =)
Det var bra nyheter att det blev påföljd på anmälan.
Finns det någon möjlighet att få reda på storleken på böterna…är det offentliga handlingar? Någon som vet?

ja, jag säger samma sak, skönt att det blev nåt i alla fall, så det inte bara rann ut i sanden…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Härligt Catfoot att du låter oss veta!!
Härligt att det blev åtföljd av gärningen!! Hoppas att även det uppmärksammas i tidningen så allmänheten får veta att det är straffbart!
Ja det finns vissa arbetsställen som man inte får/kan arbeta på om man har något i brottsregistret. Arlanda tex samt även DHL nekar anställning då.
Även om det nu inte blir höga belopp som straff så känns det förhoppningsvis!
Tack CatFoot!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Verkligen skönt att höra att något hände..hoppas det blev böter som svider ordentligt!!
Verkligen! OCh så fort domen är klar så är det ju offentligna handlingar och då står väl även beloppet? DavidE är ju en fena på sånt här!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hurra!!! lite rättvisa i allafall,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Gävle tingsrätt hade inte domen, de hänvisade mig till Hudiksvalls tingsrätt. Har inte hört nåt från dom ännu.
Tack,tack för att han fick något i alla fall,även om jag helst hade sett något rullat i väg. Tack alla som arbetade med det!!!!!!!Pärlor!!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

bra att det blev något straff….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Perfekt, det blir ju även prejudikat för liknande fall, vi får putta för domen. Det är ju en offentlig handling så vem som helst kan begära ut den. Däremot så får inte namn och adresser synas om man lägger ut det på nätet eller i en dator.
Nu förstår jag varför domen inte finns hos tingsrätten… åklagaren har nöjd sig med att skicka ett strafförelägande för brott mot djurskyddslagen med dagsboter som påföljd (40 dagsböter a 120 kronor = 4 800 kr).
Ställer mig väldigt frågande till detta då strafförelägganden är (enbart?) möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom.
I strafskalan till brott mot djurskyddslagen ingår även fängelsestraff i högst två år.
Dessutom borde åklagaren, som jag ser det, även ha väkt åtal för djurplågeri. Bifogar anmälan där det tydligen framgår varför jag anser det. Givetvis har samtliga namn tagits bort, förutom katternas.
MPF……Vill säga mer, men det går ju inte
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har skickat ett mail till åklagaremyndighen med frågan om det öht går att skicka ett strafförelägande för brott där fängelse ingår i straffskalan.
Verkar då uddlöst somnprejudikat också, lite böter bara. Tuffare att köra för fort, då blir man i alla fall prickad.
#20 Dagoe, det går alldeles utmärkt. Det utfärdas dagligen mängder av strafförelägganden där fängelse ingår i straffskalan.
#22 Okej! :)
I så fall borde kanske Åklagaremyndigheten formulera om vad som står på deras hemsida:
"Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser."
Den kan uppfattas på olika sätt tycker jag.
#23 Detta innebär att åklagaren vid erkända brott kan lägga ut strafförelägganden där det är aktuellt med böter, villkorlig dom eller villkorlig dom i kombination med böter ifall det i stället kommit till domstol.
Det förstår jag men det som uppges på åklagaremyndighetens hemsida kan uppfattas som att enbart brott där böter eller villkorlig dom ingår i straffskalan kan avgöras med ett strafföreläggande.
De ger förebilder på "mindre allvarliga" brott så som stöld och snatteri som brott som kan avgöras genom strafföreläggande. Tycker inte att brott mot djurskyddslagen som även har fängelse i straffskalan kan jämföras med t ex stöld eller snatteri.
Kollade med flera andra som också fått samma intryck av det som publiceras på åklagaremyndighetens hemsida.
Bra att veta i alla fall :)
Stöld och snatteri är helt annan typ av brottslighet än tex brott mot djurskyddslagen. Tillgreppsbrotten är också de vanligaste som strafföreläggs. Oftast erkänner inte den som blir misstänkt fär djurplågeri eller brott mot djurskyddslagen och då måste det gå till domstol.
Är det då åklageren som fastställer domen i ett strafföreläggande?
Ja det är det. Riksåklagaren har fastställt tabeller när det gäller åtskilliga brott såsom exempelvis snatteri, rattfylleri och narkotikabrott och dessa följer man. I detta fallet 40X 120 kr är det förstnämnda beloppet hur allvarligt åklagaren i detta fallet sett på brottet och det senare beräknat efter personens inkomst. Dessutom tillkommer en avgift på 500 kr till brottsofferfonden som den misstänkte får betala när man begått ett brott där det finns fängelse i straffskalan, som det var i detta fallet.
Tack för infon annebeate!
Jag tycker det hela låter som att dalta med brottslingar.
Brottslingen får välja om han tar fallet till domstolen eller inte. Antar det händer sällan att man väljer att ta fallet till domstolen? Klart de hellre betalar böter istället till att slippa "förnedring" och ev. mediauppmärkelse i en rättegång. Lättare att acceptera strafföreläggandet, betala och stanna hem.
Böterna fastställs efter personens inkomst. Hoppas det ändå ses till att det kommer att kännas reält i planboken?
Jag är mäktigt förvånad att ett strafföreläggande är en möjlighet vid ett så pass allvarligt brott som att dumpa katter långt in i skogen. Klart att den möjligheten anses vara en bra lösning för mindre brott som snatteri mm. Det sparas en massa tid genom att avhandla sådana fall genom strafförelägganden. Men att välja detta även när det handlar om varelser som har blivit utstatta för ett långt och plågsamt lidande (de hade antagligen svultit ihjäl om inte folk hade engagerat sig i att eftersöka dom) förstår jag verkligen inte.
Återigen kommer brottslingen undan lättera än brottsoffret. Katternas lidande har inte "proporionerats" mht förutsättningarna. De fick inte heller välja på vilket sätt det hela skulle gå till.
Genom strafföreläggandena avlastas domstolarna och åklagarna rejält arbetsmässigt. I dag är arbetsbördan både för åklagarna och domarna så ansträngande att det inte mäktas med mer och gränsen för acceptabel arbetsbörda är sedan länge passerad. Jag kan försäkra dig att redan i dag vid små inkomster blir det kännbara böter. Jag håller i och för sig med dig, jag hade också önskat att den personen tvingades komma till domstol och förklara sig. Det är minst sagt upprörande att bete sig som han gjorde.
Verkar vara samma sak överallt, brist på resurser. Rättsväsendet är en så pass viktigt del i samhället att man borde vara angelägen att se till att resurerna räcker där. Det är rättssäkerheten och samhället som helhet som drabbas av att de som bryter mot lagen kommer undan lätt pga att rättsväsendet inte klarar av arbetsbördan.

ja en föklaring till agerandet skulle nog alla vilja höra , vad som rörs sig i huvudet en sån gång
miljö partiet finns ju , varför inte ett djurparti =)
sen blir det mer o mer brott i samhället så djuren kommer nog långt ner på listan skulle jag tro
en ny myndighet för enbart djur skulle komma till för det blir värre o värre med djuren i vårat land med

#32 Även Stockholmspartiet o pensionärspartiet finns så din fråga är inte så långt ifrån verkligheten egentligen.
Även vården monteras ner o när allt fler skall vara ute o klara sig själva så kommer även djuren att få det sämre även om de hör ihop med ägarna eller ej.
Fler o fler blir nu även utförsäkrade o får svårare att få ekonomin att gå ihop. Behövs inte mycket för att missa en hyresräkning o då står man där på gatan. Även om man är en bra djurägare i vanliga fall så ställer det till det för de djur man har.
Finns mycket att skriva om det. Hur allt sitter samman. Även om politiker vill se en krona i taget så ser världen långt mer komplex ut. Även för vanliga människor. Inte alla har en mamma att flytta hem till. Inte alla mammor som har en egen bra ekonomi heller.
Den billigaste hyran är nog på kyrkogården…

Undrar vem som är "lite" bitter idag???
Jag?? 
Jag mailade jordbruksministern i början av oktober för att uppdatera mig lite om hans tillsatta grupp, hur det framskred med deras arbete och vilken nivå de skulle arbeta för att uppnå för djurens skydd på, pekade speciellt på Tidelag i min mail. Nedan svar fick jag 20 oktober 2009.
Hej Camilla!
Tack för ditt e-brev om översynen av djurskyddslagen.
I juni i år tillsatte regeringen en utredning som kommer att göra en bred översyn av den samlade djurskyddslagstiftningens utformning och innehåll. I uppdraget ingår bland annat att lämna förslag till en djurskyddslag och djurskyddsförordning. Utredaren ska också särskilt se över vissa frågor på djurskyddsområdet där det finns ett behov av en översyn eller där problem har identifierats.
En av dessa frågor är vilka åtgärder, inom ramen för djurskyddslagstiftningen, som kan vara lämpliga för att förtydliga och stärka skyddet för djur mot att användas för sexuella ändamål. Utredningen ska redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den 31 januari 2011. Innan dess är det svårt för mig att uttala mig om eventuella gränsdragningar.
Mer information om översynen av djurskyddet kan du hitta på regeringens webbplats: http://www.regeringen.se/sb/d/12005.
Med vänlig hälsning
Eskil Erlandsson
Jordbruksminister

ja det blir inte lättare o leva direkt , blir värre o värre ju ist =(
själv kommer jag leva på 0 kr i inkomst from sista november
men visst är det ett underbart liv vi lever i sverige idag =)
bra att nå mailar och kollar läget =) , vet inte vilka djur som är mest utsatta idag ? men katten är väl det djuret som dumpas mest har jag en känsla av
Hade en dröm en natt där alla katthem i varje län gick ihop till 1 katthem och jobba tillsammans ist för att vara utspridda
Tack annebeate för mycket bra info om hur det fungerar.
Men..tycker att det rimmar illa att döma så med hänsyn till brottets art. Återigen framgår det hur låg/ingen status djur har i Sverige idag.
Det är nu 102 år sen som den första internationella djurskyddskonferensen i Skaninavien hölls.
Hur mycker bättre status har djuren fått under dessa år som gått???
Debattia
Den skygga kattens hemsida!