Njursvikt
Någon som har bra eller dålig erfarenhet av katter med njursvikt?

Själv har jag en hel massa erfarenhet av njursviktskatter. Både bra och dålig erfarenhet. Det beror oftast på hur tidigt man upptäcker det. Upptäcks det tidigt kan de ofta leva med det länge. Men tyvärr brukar det ofta ha gått för långt när man väl märker symtom. Inte alltid - men ofta. Vad är det du undrar över?

Jag har både god och mindre god erfarenhet. Jag lever med en njursjuk katt som haft dåliga värden i 10 år men först nu - vid 16 års ålder, börjar falera så att det närmar sig.
Jag förlorade en njurkatt för ett år sedan, ett år efter att njurarna sviktat. Prognosen blir lite beroende på om det är akut svikt eller kronisk svikt. Kronisk svikt är svårhanterlig eftersom man upptäcker det på tok försent (katten mår inte dåligt förrän mycket lite av funktionen finns kvar). Men ändå, trots kronisk medicinskadpad (kortison för annan sjukdom) gjorde enbart kostomläggning att den då akuta fasen hävdes, krea sjönk från 900 till 300 och katten levde bra i nästan ett år på enbart njurkost, var sig själv igen ända fram till de sista tre dagarna, och var på rätt gott humör när hon somnade i mina armar hos veterinären.
JA Arne har liter lätt njursvikt och han mår prima. HAn är 10 år och äter Hill´s K/D. Ok ingen tjckis och på vintrarna så är han tydligen lite sämre i aptiten.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

är dåliga njurar o njursvikt samma sak?…..
isf så har jag förlorat två kissar i år…. den första fick ett år extra efter provet….den andra avgudade den första kissen så jag vet inte om det hade inverkan…. där tog det ett drygt halvår…jag fick recept på Fortekor på bägge som åt det till deras sista vecka….de åt Royal Canin Renal… ingen av övriga sorter gillades över huvud taget….. hoppas verkligen jag slipper uppleva detta igen… blivit nojig efteråt om vilken mat de återstående ska äta….känner mej otursföfölj i o med att den första var i mars o den andra i juli….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/