Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 388 ggr
Ankie
0

Kattförsäkringar ökar!

Lägger in denna länk från Ljusnan. Detta ser väl ljust ut i början på det nya året.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15268

Faxlin
0

Visst är detta en underbar nyhet. Det visar att vi är på väg dit vi vill. Att ge katten en högre status. Sakta men säkert.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
0

Visst är det underbart. Små tassande steg till det bättre. Dessutom, om man har katter eller katthem så ska man mycket starkt rekommendera dem att försäkra sina katter. Något vi gör och skickar med information från olika bolag när de flyttar.

Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tezza
0

Vågar nästan inte skriva det här men, tanken har slagit mig att jag ska plocka bort mina försäkringar……

Jag har 3 katter och 3 hundar, alla försäkrade. Peppar peppar ta i trä, så har jag aldrig använt någon försäkring på något av mina djur. Känns lite som att jag har slängt bort massor med pengar i massor med år, typ 3500 kr per år. Nu har jag börjat  sätta in ca 300 kr i månaden på ett "djurkonto" och funderar på att plocka bort försäkringarna, fast de är nästan nybetalda så det dröjer nästan ett år tills jag kan säga upp dem plus att då har jag en rejäl summa pengar på kontot. Pengarna sätts över automaitskt så det går inte att fuska .Jag hade oxå redan pengar på kontot nu innan jag började spara så klart. Så om något händer vet jag att jag kan betala det, även om det så skulle kosta 20 30 tusen. Mina djur är värda allt för mig, kosta vad det kosta vill! Jag tycker oxå att man redan får betala sån stor del själv även om djuret är försäkrat, om djuret blir sjukt.

Låter det idiotiskt?

Kopierade mitt inlägg från katter iFokus och hoppas på fler synpunkter härifrån.

Puma77
0

#3 i mina ögon ser jag det praktiskt taget som en "försäkring" i sig det du gör när du lägger undan pengar på det sättet. Fungerar det så tycker jag själv att det är en bra idé, speciellt som du har fler djur och det är ju ytters sällan som alla råkar ut för höga veterinärskostnader. Så jag tror att du kommer tjäna på det i längden då du inte heller kan fuska.

//Pia

Tezza
0

#4 Tack för ditt svar. Tror oxå själv på att jag kommer tjäna i längden på att sätta in pengarna på eget djurkonto i stället för att  ge dem till ett försäkringsbolag. Hade jag "bara" ett djur så skulle jag ha det försäkrat men nu blir det så många försäkringar och mycket pengar, som det hittills känns som jag har skänkt bort, då jag tack och lov inte har haft något sjukt djur.

Bella-Maria
0

Jag har haft 3 katter, (som inte längre finns i livet) och de var alla försäkrade från första dagen de kom till mig. En av dem drabbades av matallergi när han var 3 år, när han blev äldre, fick han diabetes, kronisk inflammation i grovtarmen och canser i urinblåsan. Den andra katten fick inflammation i livmodern, diabetes, epilepsi, canser två gånger ( som kunde botas tack vare att jag åkte till veterinären direkt när jag hittade knölarna) och dåliga njurar. Den tredje katten fick förhöjd blodtryck, och höga njurvärden. Med 20-30 tusen kronor hade jag inte kommit långt. Tack vare försäkringarna kunde de få den bästa vården som fanns, och det är jag glad för. Skulle aldrig våga vara utan en försäking, man vet aldrig vad som händer, och veterinärvården kostar stora summor. Har också AgriaTrygghet om det skulle hända mig något. Jag rekommenderar att du har försäkringarna kvar. Det ger stor trygghet.

Tezza
0

#6 Du har verkligen haft otur med dina katter! Har tidigare haft 4 katter som aldrig varit sjuka någon gång. Ingen av mina 3 nuvarande katter har heller aldrig varit sjuk. Likaså har vi i familjen haft 2 hundar tidigare som aldrig varit alvarligt sjuk och nu har jag 3 och mina föräldrar 1 på 13 år, ingen av dem har heller varit alvarligt sjuk. Vi har aldrig använt någon av våra försäkringar.

Jag sa inte att jag hade 20 - 30 tusen kronor, utan att skulle en veterinärräkning sluta på den summa, vilket inte är vanligt, så finns pengarna. Skulle de kosta ännu mer så betalar jag det oxå. Hittills känns det som att jag har slängt bort massor med pengar under alla år och tänkte i stället spara dem på ett eget konto.

Skulle aldrig någonsin avliva ett djur på grund av att jag inte har pengar, det är inte det jag säger!

Faxlin
0

#3: Klart du vågar skriva det här. vi bits inte så ofta faktiskt ;-)

Om man klarar av att lägga undan pengar på det sättet är det väl bra. Men samtidigt så räcker det med en långvarig sjukdom så försvinner det hundratusentalskronor snabbt.
En sak som att en hund kostar runt 20.000 att operera en gång, hur ställer man sig till det. Då försvinner de sparade slantarna fort, riktigt fort.
Jag ser mina försäkringar som ett skyddsnät. Om någon blir kroniskt sjuk så gör det inget ekonomiskt om jag får springa hos veterinären en gång i veckan. Då har jag råd till det ändå. eller åtminstone tar jag mig råd till det ändå.
Men även med försäkring kan sådant bli kännbart. men tänk vad man gör utan.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bella-Maria
0

Ja, jag hade mycket otur med mina katter, det sade veterinären också. Deras vård kostade mycket mer än vad jag hade betalat till försäkringsbolaget. Och oturen slutade inte där, en av katterna blev illa skadad på djursjukhuset. Ett ställe som man tror, är den tryggaste för ett djur. Gråter fortvarande när jag tänker på det.

Tezza
0

#8 Även om jag får kosta på en operation på min hund som kostar 20 tusen så tror jag att det är större chans att jag tjänar in pengarna på att ha dem på ett eget konto. Hittills under 13år har jag gett bort ca 57 tusen kr till försäkringsbolag på mina djur, utan att behöva använda mig av en ända försäkring. Sen får jag ändå betala 2000 kr plus 20% av beloppet vilket är ganska mycket plus ev mediciner själv.

Puma77
0

Vår förra hund fick TBE under en semester på Gotland för många år sedan, till en början behandlades det som borelia men det hade gått ett tag innan symptomen uppdagades också. När vi väl fått reda på att det var TBE och all behandling vi kom att ha framför oss då hon fick den ena sjukdomen efter den andra efter det var det en hel del veterinärsbesök och operationer. Hon fick bölder som till slut var tvungen att dreneras med rör vilket inte var det lättaste då hon utvecklade eksem av kragen.

De fick då ta s.k snabblån för att kunna betala försäkringen som de hade täckte inte allt så sammanlagt med medicin och det vi var tvugna att betala var 20.000 ingenting.

I det läget kan det ha varit skönt med en kassa som man lagt undan för just såna här ev. utlägg speciellt när det blir akut. Samtidigt så täckte givetvis försäkringen en del men man har ju betalat in en hel del under åren med. Däremot har vi aldrig haft några problem med våra katter och de hundar familjen har nu har mestadels endast haft små blesyrer som inte inräknas.

Tråkigt att ni har haft sådan otur med era älsklingar, de e skitjobbigt att se dem må dåligt. Hoppas att ni slipper mer besvär i fortsättningen…

Kram Pia o Thindra

//Pia

Lena
0

Det är glädjande att utveckligen går åt rätt håll på försäkringsfronten! :)

Personligen skulle jag inte vilja vara utan försäkring. Nu är alla fyra katterna försäkrade i Agria och vi betalar 369 kronor per månad för det bästa försäkringskyddet som bolaget har. Efter återflytten till Sverige var det en viss procedur med de tre äldre katterna då det krävdes veterinärintyg för att försäkra dem. Men nu är det klart. Det är framörallt när katterna blir lite äldre som veterinärvården kan gå i höjden. En operation kan rusa iväg och tusenlapparna ryka. Inte roligt om man måsta avliva sin katt / hund för att plånboken blivit mager eller avstå från nödvändiga undersökningar/behandlingar av den anledningen. Har man inte obegränsade tillgånger är försäkringen en bra och nödvändig livlina.  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tezza
0

Skulle aldrig avliva ett djur på grund av att jag inte kan betala veterinären, det måste man veta att man kan! Och även om ett djur blir sjukt och det krävs operationer så rusar tusenlapparnarna i väg, oavsett om de är försäkrade eller inte. Visst det blir billigare om man har en försäkring, men har man många djur så i de flesta fall så tror jag man tjänar på att ha ett "djurkonto"

Har man ingen egen buffert så måste man självklart ha sitt djur försäkrat, plus att man måste skaffa sig en buffert då det ändå kan bli dyrt, trots försäkring Man måste veta att oavsett vad som händer så behöver inte mitt djur somna in pga att det inte finns pengar! Och det är ju huvudsaken, att djuret får den vård som den behöver.

emjon
0

Vi har 7 katter och 2 hundar som alla är försäkrade och det känns tryggt om de blir sjuka. Däremot tycker jag det är viktigt att hålla reda på hur försäkringarna fungerar. Några av våra tidigare katter hade vi i Sveland och sedan blev det Agria för flertalet. Det var inga problem med att få ut ersättning heller.

Agria och Folksam har ju tagit bort i försäkringen tandsjukdomen FORL och den är ju förädisk så det kan gå långt innan den upptäcks. Det kan ju också bli väldigt dyrt när man har självrisk + %-tillägg. Därför har jag flyttat försäkringarna till IF som har en självrisk på 2000:- och inget mer och dom har också infört en bonus om man inte utnyttjar försäkringen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren