Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1566 ggr
emily-raven
0

Att bli jourhem

Jag har länge funderat på om jag ska ta emot en katt som jourhem och frågan känns ännu mer aktuell nu när det börjar bli kallt ute och allt fler sommarkatter och kattungar behöver komma in i värmen. Men jag har så många funderingar för och emot som jag gärna skulle vilja bolla lite mer er.

Det som talar för att hjälpa en hemlös misse är att jag har ett kärleksfullt hem, mycket tid hemma (då jag studerar på universitet och huvudsakligen jobbar hemifrån) och mycket lång erfarenhet av såväl vuxna katter som kattungar.

Det som får mig att tveka är mina egna ögonstenar Nikita och Nova, två kastrerade honkatter som jag har haft i fyra år. Jag har så mycket oro för att det skulle påverka dem negativt att ta in en stödhemskatt. Hur känner ni med egna katter som ställer upp som stödhem? Hur påverkar det era egna katter? Mina tjejer är väldigt sociala, lekfulla och följer med mig hem till mina föräldrar och deras katt, som bor i en annan stad då och då, och de går fint ihop med den katten. Däremot är jag orolig att en av katterna, Nikita, skulle bli avundsjuk om jag tog in en katt under en period då hon är väldigt "mammig" av sig då hon själv varit hemlös. Har ni upplevt att era katter blir svartsjuka? Eller är det lätt avhjälpt genom att ge missen extra mycket uppmärksamhet om det visar sig vara så?

Jag bor i en etta på 46 kvm, dock brukar jag få höra att den känns mycket större och jag har planerat den väl för katterna så att de har hyllor och olika höjder att röra sig på. Är det ändå för litet för 3 katter under en period?

Och en annan stor fråga: Tänk om mina egna katter fäster sig vid stödhemskatten och vice versa? "Kommer de över" detta eller har jag bara ställt till problem för mina egna och stödhemskatten när den sedan flyttar till ett permanent hem?