Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1566 ggr
emily-raven
0

Att bli jourhem

Jag har länge funderat på om jag ska ta emot en katt som jourhem och frågan känns ännu mer aktuell nu när det börjar bli kallt ute och allt fler sommarkatter och kattungar behöver komma in i värmen. Men jag har så många funderingar för och emot som jag gärna skulle vilja bolla lite mer er.

Det som talar för att hjälpa en hemlös misse är att jag har ett kärleksfullt hem, mycket tid hemma (då jag studerar på universitet och huvudsakligen jobbar hemifrån) och mycket lång erfarenhet av såväl vuxna katter som kattungar.

Det som får mig att tveka är mina egna ögonstenar Nikita och Nova, två kastrerade honkatter som jag har haft i fyra år. Jag har så mycket oro för att det skulle påverka dem negativt att ta in en stödhemskatt. Hur känner ni med egna katter som ställer upp som stödhem? Hur påverkar det era egna katter? Mina tjejer är väldigt sociala, lekfulla och följer med mig hem till mina föräldrar och deras katt, som bor i en annan stad då och då, och de går fint ihop med den katten. Däremot är jag orolig att en av katterna, Nikita, skulle bli avundsjuk om jag tog in en katt under en period då hon är väldigt "mammig" av sig då hon själv varit hemlös. Har ni upplevt att era katter blir svartsjuka? Eller är det lätt avhjälpt genom att ge missen extra mycket uppmärksamhet om det visar sig vara så?

Jag bor i en etta på 46 kvm, dock brukar jag få höra att den känns mycket större och jag har planerat den väl för katterna så att de har hyllor och olika höjder att röra sig på. Är det ändå för litet för 3 katter under en period?

Och en annan stor fråga: Tänk om mina egna katter fäster sig vid stödhemskatten och vice versa? "Kommer de över" detta eller har jag bara ställt till problem för mina egna och stödhemskatten när den sedan flyttar till ett permanent hem?

Mycket funderingar har jag, men vill vara säker på att jag gör så rätt jag kan, för alla parter. Glad

Martina747
0

Jag blev jourhem / stödhem efter mycket tänkande, eftersom jag själv har en katt på 16 år som har bott själv som hankatt hela sitt liv, fram tills i sommras, då fick han först en perement kompis katt en liten honflicka på ett år. Sen när jag märkte att detta gick bra så blev jag stödhem åt Kattkomando Syd.

Det går bra med honom och mina stödhemskatter, hans måste känns det som har överhanden, han måste vara äldst och känna att det är fortfarande han som har överhanden, och det är han som bestämmer.

Han accepterar inte att någon annan sover hos hans matte, då blir han riktigt arg annars brukar han mest se lite trött ut när han se kattungarna som jag nu är stödhem till leka.

Man fäster sig vid sina stödhemskatter och jag brukar ofta gråta men samtidigt vet jag att när det får nya fina perementa hem, så kan jag hjälpa någon annan hemlös katter eftersom det behovet finns hela tiden..och det verka aldrig ta slut tyvärr..

majvi
0

Det lättaste är att välja en stödkatt som är lågrankad.Jag skulle rekommendera en skyggis som är van att leva med andra katter.Den håller sig ofta undan den första tiden och är inte intresserad av att gosa med matte.Visst måste man ägna tid åt skyggisen men när man ger den mutor kan också de egna katterna få .

Har man lekfulla och sociala katter blir det ofta så att skyggisen tar efter dom.

Det har aldrig varit bråk hemma hos mig då jag har tagit in skygga katter.

Visst kan katter fästa sig vid varann men det brukar gå bra när de flyttar och dina katter har ändå varann.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Naquita
0

tycker att dina funderingar är mycket förnuftiga och det visar att du kommer bli ett seriöst stödhem, och sådana behövs!

Det är ändå levande varelser vi hjälper, som behöver ett stabilt tryggt stödhem som vet vad de ger sig in på:)

Som många andra säger brukar en skyggis funka bäst som förstastödis för att se hur dina egna reagerar. Dock tar det längre tid att hitta nytt hem åt en skyggis än en tamkatt, men spelar inte det någon roll är det absolut det bästa.

Jag är kontaktperson åt Martina som skriver ovan, och flera andra och jag tror och hoppas de är nöjda med mig;) Jag är iaf mycket nöjd med dom. kontakten med stödhem och kontaktperson är A och O. Så se till att det känns bra mellan er först, så det inte uppstår problem.

vart finns du?

MariannE11
0

tycker du låter perfekt som jourhem….kissar hemma hos dej skulle få det toppen….det vittnar även dina egna om…

jag har varit jourhem i några år nu o det har nästan alltid fungerat bra med mina egna….jag har inriktat mej mest på kattfamiljer eftersom jag har extrarum där dom kan bo första tiden o ha det lugnt o skönt…bara en gång har det krånglat o det gjorde det nog för att det var en vuxen katt med mycket ego i sej… annars har det fungerat mycket bra med resterande katter..jade 5 egna katter från början men nu är det bara 3 kvar…. om får vila i perioder emellan mina uppdrag……o som naquita säger så¨är det viktigt att man har en bra kontakt mellan jourhem o kontaktperson…

lycka till… hoppas du kan börja hjälpa till….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Dorkiis
0

jag är inne på samma fråga, men är fundersam över det här med boytan? Jag bor själv i en etta på 45 kvadrat (har visserligen inglasad balkong också) men det kanske är för litet för tre katter?

Martina747
0

Som Naquita sa har jag henne som kontakt person och det fungerar perfekt, har jag några frågor så vet jag att jag alltid kan ringa eller maila henne och få svar direkt, vilken känns väldigt tryggt för mig.

Vart bor du?

Naquita
0

#5 det är inte för litet. Tänk på att katter även använder höjden, och inte bara golvytan.

emily-raven
0

Tack för alla era svar och vänliga ord! Jätteroligt att få höra berättas från er som själva är jourhem. :)

Jag blir allt mer inställd på att ta hand om en skyggis eller kattunge nu under hösten. Att den bör vara låg i rang är ett jättebra tips som jag tror är viktigt, speciellt för min ena katt.

När det gäller eventuella sjukdomar och att presentera mina egna katter för stödisen har jag ett relativt stort kök där den nya katten har möjlighet att vara bakom stängd dörr i början om det skulle behövas.

Jag har även frågat lite om detta på ett annat forum, och där var det en medlem som menade att min boyta kanske är för liten och att katterna kan behöva mer plats för att trivas. Hur är era erfarenheter av detta? Jag har en etta på 46 kvm, men folk tror generellt att det är en tvåa. Köket är ett eget rum och rummet i sig är uppdelat så att katterna kan röra sig på olika höjder.

#3 Naquita: Jag bor i Norrköping :)

MariannE11
0

tycker inte alls att du har för litet.. som Naquita säger så är ju höjden användbar åxå… stort lycka till….

Naquita
0

#8 okej. Nej, du bor inte gör litet katterna använder höjden med:)

EmilyRaven
0

#9 MariannE11: Tack! Nu blir det troligtvis en stödis i höst! Glad

MariannE11
0

kan säga dej att vi alla blir glada att höra det oavsett "vems" kisse det blir….vill gärna höra hur det går….Glad

Martina747
0

#11 gud va kul, får man fråga om det är till någon särkild förening som du ska bli stödhem till?

Naquita
0

*host host* jag finns o mina akuta katter

www.ronnebyshittekatter.blogg.se

*ler oskyldigt o pekar på en hemlös ronnebykise*

MariannE11
0

Naquita som badar i katter behöver hjälp ja….o tror att det är en av de bästa man kan ha att göra med….men det är ju du som väljer…

Naquita
0

tack Marianne. Men även solen har sina fläckarSkäms Jag kämpar så gott jag kan, som så många andra här på hittekatter.

MariannE11
0

jag har då inga fläckar alls Cool…..tror det jag vet om dej att du är en oerhört seriös, kämpande, kan mycket tips o alldeles underbar… har inte träffat dej ju men jag har varit i ditt hus…hehe….tror man är väldigt trygg o säker om man beslutar sej att vara stödhem för dej…

Naquita
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja du har ju det o träffat nästan alla mina monsterdjur, stora som små:P

antar att Noah var vid ytterdörren illa kvickt?

EmilyRaven
0

Jag har i nuläget kontakt med Östgötakatterna och Föreningen 9 Liv som finns här nära mig i Norrköping. Väntar med spänning på att få börja vara stödhem. Hade gärna tagit mig an en stödis från dig, Naquita, men har förstått att du jobbar med katter i Skåne/Blekinge?

MariannE11
0

nää.. ingen Noah där men jag tror jag såg honom… var bara i hallen…minns att det var en kattunge som skulle kolla allt o alla… som även travade in dit där Sidens lilla familj vilade… o hungrig var han åxå….några kissar var det…..o en snörvlig lillasyster som jag tror du är helnöjd med att ha…Glad

OKI Emily….då inväntar vi "ditt" fall…..