Husdjursmässan
Tänkte berätta en sak så att ni kan planera en resa till Stockholm efter nyårsfesten. Den 4-7 januari så är det dags får årets mega husdjursmässa i Sollentuna i Stockholm. En massa katthem inklusive Djurhjälpen visar upp sig där tillsammans med katter. Och så har vi mässans andra trevliga saker som kossor, får, grisar, reptiler, spindlar och miljoner andra djur.
http://www.sollentunaexpo.se/default.asp?id=3105
Och när ni ändå är här så kan ni passa på att hälsa på katthemmen. Som vissa av er vet så välkomnar vi er mer än gärna till oss på Djurhjälpen. Men då får ni gärna pipa till i tid så att vi kan planera in det.
Så fram med kalendrar och tidtabeller för er som känner för att resa någonstans.
Vanessa, www.djurhjalpen.nu
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Puttar upp.

Nu tickar klockan ner till husdjursmässan i Sollentuna, utanför Stockholm. Där hoppas vi se er den 4-7 januari. Besök gärnaDjurhjälpen i monter B:10. Förutom oss med söta katter, finns allt från kor, får, hundar, ormar till igelkottar till ännu mer intressanta och goa djur under solen. Så välkomna till en underbar mässa för alla djurälskare! http://www.sollentunaexpo.se/default.asp?id=3105
Hoppas innerligen att träffa er där. Men pip gärna till vilken dag så jag kan finnas på plats då jag inte ska vara där varje dag. Förhoppningsvis…

Jag ska dit, men vet än inte vilken av dagarna. Ska åka med en tjejkompis. Så allt hänger på om hon blir ledig på helgen. Annars far vi på torsdagen.
Så ja, någon gång blir det. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag ska dit hoppas på att få se lite olika klösträd och andra bra saker *L* …skulle vilja ta med mig Mojje men det varkar vara omöjligt *L*
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Hade gärna kommit, men det passar tyvärr inte riktigt in i vår egen planering just nu. Vi har haft en sådan stor mässa på Skandinavien en gång som var mycket lyckad. Ett bra sätt att nå ut med information till en vid krets av människor.
Ni som besöker mässan får skriva och berätta om den här i Hittekatter sedan.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vad kul att några kommer. Vi kommer att dela ut en massa material gratis.
Bland annat affischen "En okastrerad katthona föder cirka 120 ungar under sitt liv, vart tror du att de tar vägen?" Perfekt att sätta upp där man bor, samt vid stallar och bondgårdar. Sedan kattbroschyrer, samt affischer mot hundsmuggling med mera.
Utöver det så har vi säljer vi saker med katt- och hundinriktning. Allt från kattfilmer till myntakuddar. Samt riktiga klassiska retrokläder för hundar. Från en nedlagd butik som säkert stängde på 70-talet. Nästan så jag skulle kunna skaffa dem till mina katter för de är coola! Men det ska de slippa :-).
Förresten, om ni kommer dit så fråga efter Kata, med ett T men uttalas med två. Trodde att det stavades så när jag var liten. Kata(rina), det verkade logiskt. /Vanessa (mellannamnet)
Vore det inte bra om iFokus-teamet kunde fixa något flygblad eller liknande om iFokus och Hittekatter samtidigt
#7 Din idé är inte alls fel Leif. Om vi inte hinner till denna mässan så är de defintivt något att ta fasta på framöver.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jag tänkte också kika in , men vet inte dag just nu
Katter finns det gott om hemma, men vem vet jag kanske tittar in och kelar lite med grisarna…
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Ja, det är verkligen alla djur man kan tänka sig att gosa med eller titta på i vissa fall. Grisar, kor, lamm, får, ormar, aror, hönor, igelkottar, kaniner, marsvin, insekter, spindlar med mera, med mera. Så mycket så att huvudet börjar spinna runt i 180. Hoppas jag får tid att gulla med fåren. De gillar jag :-). Och getterna och… visst ja, det finns hästar också. Eller snarare ponnys. /Vanessa

Vi flyttar till Linköping precis i dom dagarna om allt nu går som planerat..men sen när vi väl bott in oss där, då blir det betydligt enklare att ta sig till sth för t.ex. sådana här engagemang..som vi bor nu får man resan halv landet runt innan man nått resmålet…lycka till nu, o hoppas ni får många besökare!
Sidentass
Varför händer allt i 08 med omnejd?
Varför bor jag i Blekinge?
Varför svårt att för katter samla in pengar i Blekinge?
3 mycket centrala frågor för mig ;-)
Hehe, jaja, hade jag haft möjlighet hade jag självklart gått på Husdjursmässan :-)
Morgan
#13 Det är bara att konstatera - när det kommer till kattaktigheter är det defintivit i Stockholm man ska bo.
Bästkusten är defintivt inte bästa stället i den synvinkeln.
//Lena

Men Lena det hinns säkert med att få informationsblad tills dess. Jag ska prata med Staffan om blad till iller.ifokus också. Så han ska få skicka några stycken. Tror att vi kan be om till hittekatter också. Dock måste du skriva vilken information du vill ha med på lappen.
Sedan kanske det kan vara bra att de skickas till typ Vanessa som ska vara där alla dagar. Om det är okej för henne. ;-)
Jaja, Staffan är den du pratar med i alla fall.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
#15 Det låter ju bra om iFokus kan hjälpa oss ta fram materialet. Men med tanke på att julen kommer i vägen är det kanske ändå lite tajt med tiden. Vi får se hur långt vi kommer i och med att allt måste vara färdigformulerat, tryckt och klart innan den 7:e januari. När vi gör sådant på jobbet måste vi vara ute lång tid innan för att det ska klaffa. Jag rådgör med Staffan och Vanessa.
Alternativet är ett enklare flygblad som vi kan trycka ut på vanlig skrivare i avvaktan på ett mera proffesionellt utformat material.
//Lena

#16: Fast Staffan har proffsigt material som ligger till grunden redan. Han mste bara ha den text du vill ha med på bladet ;-)
Så det är nog rätt lungt. Ja, om han inte är bortrest i mellandagarna då.
För annars så borde det gå :-)
Staffan är ju en klippa på sådant här faktiskt.
Mvh ÅSa
Audiatur et altera pars
#17 Det låter ju bra!
//Lena

Jag tänkte komma till mässan, har inte varit där på 2 år nu.
Men vet inte vilken dag det blir. Jag jobbar 3-4 januari natt..så det blir säkert lördag eller söndag..Ska fråga om Maggan här på forumet är ledig den helgen..

morgan_kks: Jag håller med! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lite kort. Jag tar gärna emot lapparna och delar ut dem. Återkommer när min julmat är färdig och paketen inslagna. /Vanessa

#21: Suveränt Vanessa. ;-)
Då är det bara Staffan det hänger på nu ;-)
Audiatur et altera pars
Har inget svar fått från Staffan ännu. Han har nog tagit julledigt nu. Vi får se vad vi hinner få till i mellandagarna. Bra Vanessa att vi kan skicka det till dig! :)
//Lena

Min brevlåda är alltid öppen. Sedan kan jag alltid ha dem på katthemmet och dela ut till besökarna där. /Vanessa
Ja loppet är ju inte kört även om vi inte hinner bli klara till mässan. Det finns ju fler möjligheter att sprida informationen.
//Lena

#25: Ja visst finns det många möjligheter till att sprida informationen ändå. Men på just mässor kan man locka in folk som annars står utanför det här med hittekatter, få dem att förstå vilket problem vi har med detta. Kanske kan vi få någon att öppna ögonen i alla fall :-)
Audiatur et altera pars

Puttar upp igen, som den tjatiga person jag är. /Vanessa

Hur har det gått Lena med flyersna från Staffan? Har du pratat med honom?
Jag kommer att åka ner till Stockholm på torsdag. Så då ska han komma till mässan och lämna flyerst till mig angående iller.ifokus. Så om du har tur kan han lämna dina hos mig med så kan jag ge dem till Vanessa där inne sedan. Då Staffan och jag skulle mötas utanför :-)
På det sättet behöver jag inte känna mig dum när jag går till vanessa sedan heller ;-)
men nu vill jag veta om fler ska dit på torsdagen, så jag får träffa fler irl. ;-) Om ni nu törs träffa tokiga mig irl. Nu kanske alla väljer att åka en annan dag. hihi
Audiatur et altera pars
#28 Fick mallen av Staffan under gårdagen. Men eftersom husdjursmässan börjar redan imorgon räcker inte tiden till att få det klart har vi konstaterat Vanessa och jag. Om inte Staffan kan lämna dem direkt till dig och hinner trycka ut dem vill säga. Har dock inte hunnit skirva det ännu eftersom jag igår kom hem kl. 22:30. Jobbar ju även dessvärre. Vi får se om kapplöpningen med tiden lyckas. Annars får vi använda dem vid ett senare tillfälle.
Hade gärna träffat dig om jag varit på plats. Tyvärr kommer jag inte till mässan den här gången.
//Lena

ÅsaF: det är ju löööördag som gäller……
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Ni som ska gå eller medverka på mässan får ha det så jättebra. Vi andra ser fram emot rapporter här på sajten sedan. Ni har med andra ord en viktig uppgift framför er! :)
//Lena
Jag ska dit på fredag. Måste genom skolan om jag inte vill göra ett arbete :P Så skolan betalar - det tackar man inte nej till ;)

Hejsan, ser du en förvirrad brunhårig tjej med blank blick som snattrar snabbt som sjutton, då har du hittat mig, Åsa. Jag är så trött nu och somnade så fort jag kom hem efter att ha byggt mässmontern. Nu har jag semikvicknat till liv.
LeffeD kommer troligen imorgon också, för han nyfiken på att träffa dig irl. Mig har han hunnit tröttna på :-).
Om jag känner mig själv så är jag där alla dagar. Eller så ligger jag hemma och dräglar. För jag är så fokuserad eftersom jag är ansvarig evenemangen. Då är det inte lätt att slappna av.
Yack Lena för de uppmuntrande orden. Jag har redan plåtat och hoppas komma ihåg att göra det även när det är folk där. Och om vi har tur har vi lite kändisar som kommer och myser med oss en stund några dagar. Det skulle vara kul. De vill, men har mycket att göra, så de skulle försöka passa in oss i det hela.
Sov gott alla, eller vakna sött. Vanessa

#33: Skojit. Längtar så tills i morgon. Och jag hoppas verkligen att Leffe kommer dit. Skulle vara jätte skojigt att träffa honom.
Sedan ser jag fram att träffa dig med. Och alla andra som tar sig till mässan.
#30: Ja jag vet att lördagen är den ultimata dagen. Men jag har ingen sljuts då. Så då får det bli när jag har möjlighet. Sedan tänkte jag passa på och terra lite företag om sponsring till min utställning i mars också, så då kanske torsdagen med lite mindre folk kan vara bra ;-)
Audiatur et altera pars

#34 Det var kul att träffa dig, Leffe och Martin, Leffes Cornish/Skogkatt vän. Som du märkte så var jag stressfokuserad. Men allt fungerade så imorgon ska jag ta sovmorgon. Det ska bli minst sagt skönt.
Som den nyfikna person jag är, så undrar jag vad för utställning du ska ha. Du har ju så många hobbies. Säkert har du sagt det, men nu är jag på gränsen till sovande. /Vanessa
Var där igår och jobbade i Stockholms katthemms monter. Men jag tänkte ta mig en tur idag oxå men ta med mig Mojje , tror han kommer att gilla det ;-)
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

#35: Var verkligen super roligt att träffa er alla tre.
Jag ska ha en iller utställning. Tror jag pratat om den tidigare men är inte säker. ;-)
#36: Vad trist att jag missade dig. Men jag var i eran monter flera gånger så jag måste ha sett dig i alla fall. ;-)
Audiatur et altera pars

#37. Som sagt, det var kul att träffa dig. Och idag blev Leffe blixtinkallad för att köra katter från mässan. Den stackaren. Men vi var minst sagt glada för den hjälpen. Har träffat många av dina illervänner. De är så trevliga och sitter hos oss och pratar. Sedan så var min man dum nog att berätta om en jättemal som fanns på akvarielagret. Jag älskar malar. Men vad han inte ville att jag skulle se var en rocka. Råkar nämligen vara tokförälskad i de fiskarna. Och så hade den en. Hade jag haft pengar och plats för ett stort akvarium så hade nog både rockan och malen Matilda fått flytta hem till mig. Så nu ska jag bli rik så jag kan skaffa en sådan :-)./Vanessa
#38 Kul att höra att du också gillar malar Vanessa! Det är en passion som jag delar med dig. Jag har många akvarier genom åren och massor av fiskar samt malar av olika slag. Fast just nu har vi bara ett 110 liters med guldfiskar, kallvattengående algätare och väderål. Tristan älskar akvariet han sitter ofta och tittar på fiskarna. De aandra kissarna gillar mest att ligga ovanpå.
Kul med en husdjursmässa med alla sorters djur. Jag är ju galen i allt vad djur heter. Jag skulle defintivt ha gillat läget på mässan.
//Lena
igår så var jag & Mojje till husdjursmässan i Sollentuna, tror dock att det vart för mycket för Mojje med alla olika dofter som fanns där, han var rätt skärrad. Men vi gick runt och kollade in dom olika montrarna och hälsade på olika djur, och Mojje vart självklart väldigt uppmärksammad och komplimangerna rasade in, alla tyckte han var så söt och "stor" *s* och han njöt i fulla drag av all uppmärksamhet men det hjälpte inte så mycket då dom många olika sorters djuren/dofter vart för mycket till slut. Och inte vart det bättre av att ett fjärrtåg drog förbi Sollentuna pendeltågs station i 200 blås medan vi stod och väntade på tåget det var till och med så att jag själv vart rädd, tänk om det skulle spåra ur i den farten vilken katastrof. Så summa kardemumma av det hela är att även om Mojje var nyfiken på det mesta på mässan så var han väldigt glad över att få komma hem ;-).
#40 Oj det var ingen dålig mal det där. Har haft något liknande en gång som jag sålde när jag flyttade till mindre bostad. De var runt 20 cm stora då. Malar kan bli mycket gamla. Har haft några som varit 25 år.
#41 Ja ibland kan det blir för mycket av det goda även för sådana världsvana kissar som Mojje! Jag är så imponerad av Mojje att han är så framåt och gärna hänger med ut. Han bidrar till att höjja huskattens status.
//Lena
#42 Ja den var stor :P 25 år? Det var inte illa, hade jag ingen aning om, se så man lär sig nåt nytt varje dag ;)
#43 Ja det är underligt att fiskar kan bli så gamla. Men de malar som var 25 år var helt friska när jag sålde dem. Jag var tvungen att skiljas från dem när vi flyttade till Amsterdam. De lever kanske än idag. Det var dvärgbotior som blev så gamla.
//Lena

är så förundrad efter att jag var DÄR idag att utställningskatterna kan vara så coola….. såg en tonårsbirma som inte gillade läget så superbra men annars var det så lustigt att se så fridsamma katter… mina skulle ha krypit ur skinnet bara av att höra talas om att åka dit….hur kan man träna sina katter eller veta att de passar för utställning?….
skulle vara kul att få sina egna katter bedömda… förutom tjockisavdelningen då….jo dom med men utan att magarna bedöms….
såg Vanessa men pratade inget för jag trodde du skulle vara där sen åxå… men näää…..pratade lite med Anna i stället….väntar en vecka till så jag landar på nya jobbet innan jag anmäler mej som volontär och förhoppningsvis även akuthem till katter som Bruno Brunte godkänner (fridsamma honor som dyrkar honom
)
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#44 Ja verkligen underligt men ändå ganska häftigt :P

#40 Och den bilden sparade jag som Matilda Malen. Jag har själv haft malar i massor. Av de minsta sorterna till de större sorteran, dock inte Matilda storleken. Malar gör lite som vissa andra fiskar och anpassar sig efter ytan de lever i. Valde malar som hade olika områden i akvariet, botten, mitten, gärna högre upp och så. De som åt från botten, de som åt från ytan. Mina malar fick flytta till nytt underbart hem när vår katt hade legat för mycket på akvariet och vi inte hade nysilikonat. Så det började läcka. Men de fick flytta till ett stårt hörnakvarium som var med vattenfal från taket ner till akvariet, samt som var lägre men bredare. Perfekt för dem. Men det gjorde ont i själen att göra sig av med dem, efter 25 år som den äldsta var. De kan leva väldigt länge, så dina lever nog ännu. Min äldsta var vändmal.
I övrigt så ska jag sammanfatta mässan när jag laddat ner bilderna och vilat hjärnan ett tag. Det var mycket, mycket och tyvärr hann jag inte hälsa på fåren och getterna som jag älskar.
Marianne, vi ses snart! Lena, sätt upp denna vecka i nästa års semesterplan. För det brukar vara varje år runt denna trettonhelgen. Boende kan du bland annat få hos oss om du är snäll :-). /Vanessa
Skullle vara kul om det blev en akvariesajt här på iFokus!!
Hoppas på det…vill köpa ett akvarium igen-det är så rogivande och mysigt att sitta och titta på..Nästan lika mysigt som att snorkla bland färgglada fiskar i Thailand
Men värst är när fiskarna blir sjuka och håller på och dör och man måste avliva dom
!
De blev personliga dom små fiskarna!(kan bara tänka mig hur det skulle vara med så här stora fiskar som malen!)
Har bara haft vanliga sortens fiskar i ett 220 l akvarium..och skulle nu vilja ha ett lite mindre faktiskt.Tyckte inte det stämde att det var så lite jobb med ett stort-ett himla jobb när vattnet ska bytas…och då var ju inte mitt så stort heller!
Men kul med akvariefiskar!
Hon var söt Matilda!ha,ha…
Ja-här blev det mycket fiskprat-bland alla katterna!
O/T
#48 iFokus söker Sajtvärd för en akvariesajt. Är det någon som känner sig manad är det bara att ta kontakt med Staffan. Det hade varit kul med en sådan.
Jag har haft många olika akvarier under årens lopp. Allt från 10 l upp till 720 liter. Det som skiljer stora akvarier från små är att det lättare bibehåller den biologiska balansen. Ett större akvarie tar lite längre tid att köra igång. Men har man väl fått allt att fungera rubbas inte balansen i första taget. Små akvarier får man hålla på med hela tiden. Helt plötsligt blir det nitrit och algtillväxt. Men sedan blir det naturligtvis mer vatten att byta när det väl är dags för delvattenbyte. Vi använde en trädgårdslang för att slippa bära hinkar. Då gick det rätt bra ändå.
//Lena

Min sambo har precis skaffat sig ett 100 l akvarium som han ska fylla med cyklider. Han har haft flera akvarium tidigare, det har inte jag så det blir spännande!