Djurskyddet Hoppet
Hej alla kära kattälskare i vårat avlånga kalla land
Vi på Hoppet har fått dåliga besked efter en längre tid med krass ekonomi , nu till veckan kommer dom att bryta strömmen pga en enorm elräkning som tyvärr kommer att slå ut hoppet och går i graven
Men nu till problemet är att vi på något sätt läre försöka få ut våra katter så fort som möjligt , handlar om ca 40 katter som söker nya hem , mammor med ungar , kattungar som är flytt klara,killar i varierande åldrar , lite mer skygga kattungar (5 st) men som är i 2 boxar delat på 3 och 2 st
Vi söker nu men ljus och lykta i hela landet efter nya ägare , tillfälliga jourhem ja allt som kan ge katterna värme
detta är något som skär i våra hjärtan att behöva göra så här efter allt slit och släp med verksamheten
priset är idag inte det viktigaste och kastrering , vacc , IDmärkning kan variera , för mer information ber jag er vända er till hoppet , i vissa fall till mig personligen
får vi inte ut katterna nu kommer det bli väldigt kallt i lokalerna då som är uppvärmda av el och till slut kommer vi att förlora lokalerna och tanken vad som händer katterna då vill jag inte ens tänka på i dagsläget
Vi gör allt och så gott vi kan nu för att fixa detta
Med varmaste hälsningar från oss på hoppet och vi bedjar till alla som kan ställa upp på ett eller annat sätt , för alltid eller tillfälligt

Men oj! Hoppas någon kan hjälpa till. Håller tummar och tassar, tyvärr har jag fyllt min lägenhet till brädden nu…
men herregud, kan ni inte gå ut i tidningen med detta? Då brukar det ju få effekt. Det är ju katterna som drabbas
….. men oj oj, så då stängs Hoppet då tillfälligt eller?
men hur ska detta gå ihop, fixa nya hem till 40 katter på en vecka? Det blir lite klurigt det. Vad gör ni annars då med katterna om ni inte hittar hem till de?

stor megaputt
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Men gud så tragiskt när ni jobbat så mycket!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Strömmen bryts ju inte från den ena dagen till den andra… det tar ju en del påminnelser innan så sker… har ni inte kunnat planera det här lite bättre?
Återigen ställer jag mig frågandes till denna föreningens organisation. Ni har tagit ansvar för dessa katter, att då som djurskyddsförening "hota" med att det annars blir väldigt kallt i lokalerna, samt indirekt hot om avlivning av dessa stackarna är ju helt befängt.

hm, Kontakta media, det borde ju hjälpa något, kanske att ni kan få ekonomisk hjälp av någon till elen med då? de som hamnar i nya juorhem, har ni ekonomi till vetvård åt dem så? så ni inte hamnar i en sitts där ett juorhem ringer akut att de måsste till vet o så har ni inga pengar? menar inte att va taskig men det handlar ju om både folk o djur i en sån situation, hoppas det ordnar sig, bässta vore väll att få ordning på ekonomin på ett elr annat sätt, hoppas det löser sig,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#7 precis, också viktigt att katterna inte hamnar varsomhelst bara man "blir av" med dom. Katter som en gång har räddats av en djurskyddsförning bör inte återigen hamna i en situation där de föder ungar/är icke-märkta/blir utekatt i tätbebyggt område etc.
Oj…. ja ut med dt i pressen. OCh för guds skull, se över er uppvärmning. att värma med el i dagens läge är ju frukatnsvärt! MEn jag putta förstås för fulla muggar att ni får hjälp med detta!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mediaär kontaktad och kommer på mångad, finns en viss person som har haft en del av ansvaret men som inte skött postgången som den skall så nu straffas det ganska rejält
Nån avlivning har det inte ens pratats om så det är inte ett alternativ , katterna kommer inte hamna (var som helst) vi fixar naturligtvis inte ett hem hos en katthatare
snälla kan behöver nu inte sitta och spekulera utan hjälp oss så gott det går ist , att sitta och påpeka verksamheten nu hjälper knappast katterna eller?
vi har det tillräckligt tungt just nu och att påpeka och spekulera hit och dit hjälper inte oss och ger oss knappast styrka , var tveksam till att lägga ut det här då man av erfarenhet vet hur vissa kan reagera , men nu ligger fokus på att katterna skall komma till ett bra hem med värme , det praktiska sitter vi och jobbar på , men vissa i föreningen skiter fullständigt i detta och lyfter inte ett finger så ansvaret hamnar på en handfull personer och vi ät som sagt tacksamma för hjälp och gärna inte en massa pikar eller gnäll så får Lena låsa tråden direkt , det vi behöver är hjälp just nu och ge oss motivation ist så blir vi glada , vi har redan fått iväg lite katter och fler på gång
kan säga att elräkningen är 5 siffrig pga oansvarligt tänkande men som sagt att det inte är några problem med elen , kommer inte nämna några namn om något men jag,grodan,catfoot sitter här på hittekatter
vi jobbar in i det sista med detta med elen och kanske bara ksnek med en liten gnutta tur kan vi få el ett tag till men verkar tveksamt , ni vet ju hur vissa bolag jobbar , pengar pengar och ingen humanitet tyvärr , dom vägrar låta oss ha ström tills katterna är ute på andra ställen viket jag tycker är otroligt svagt och dåligt
bara be till nån högre makt att medlemmarna kan hjälpa oss men verkar vagt och får kalla fötter eller vad det handlar om
sen fråga nån om nystart?
det kan inte kommenteras i dagsläget tyvärr , isf lär ni märka det i framtiden , vi har 100 andra saker just nu att tänka på och lägga all fokus och all våran lediga tid på

#7 Kanske var därför jag vände mig hit , för att katterna inte skall hamna varsom helst , och hamnar dom var som helst när man sitter på hittekatter blir jag verkligen mörkrädd
alla katter som har åldern inne kommer att bli märkta , kastrerade vaccinerade , sen beror det på var dom hamnar , hamnar dom tex hos ett katthem får man prata om saken
men det är bra att du vänder dig hit men att folk funderar och har frågor får man ju nästan räkna med då det blir så här. Ja vi får hoppas då att katterna kommer att bli hjälpt av media. Jag håller mina tummar, ut med detta överallt. Usch så hemskt för missarna… 

Gå direkt till media o berätta om vad som hänt.
Har varnat innan för att något som detta skulle kunna hända pga av all stridigheter som varit, såg med glädje att det blivit ändring o att något posetivt haddde börjat hända o så får ni ett så fruktans värt slag av det frörflutan.
Gå till media till och med el bolag kan ge despans när media är inblandta.
Byt sen ut elen mot en bra pelletsbrännare eller liknade.
Hoppas på bra hem tilll kisarna o att ni orkar igenom detta o kan komma igen med nya tag o krafter o inga interna strider o annat jobbigt som kommer i efterhand o överaskar igen.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

jag kan tyvärr inte öppna mitt hem för nåt egentligen… kattungar skulle kunna gå bra.. men har dom en mamma, måste dom isoleras på övervåningen, och det är inte snällt, varken mot oss, våra djur, eller "gästerna" det innebär alltså att husse och jag sover på soffan och alla våra andra djur, egna som hemlösingar, sover i v-rummet……. så kattungar ja… annars tyvärr… men jag sprider så gott jag kan….
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Det finns två kattungar, Eminem och Slim, de är lite skygga men väldigt nyfikna. I nuläget ser det ut som om Pluttans bägge ungar kan få hem. Sedan har nog Hoppet en del på gång. Jag kör med operation övertalning för att köpa Gösta, Ella,s kattunge.
Exakt hur mycket handlar elräkningen om?? Hoppas verkligen det ska ordna sig för er!!!!!
Försvinner Hoppet finns där ju ingen mer djurskyddsförening i Söderhamn….
Vi kanske kan skramla till ellen om det enbart är den det handlar om nu i dagsläget som mest akut ?????
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

frågor kan man ställa till hoppet , jag är ingen talesman för hoppet eller språkrör , jag har en användare här och dom andra tyckte jag skulle vända mig hit för hjälp
därav vill jag inte heller diskutera framtiden eller sitta och ge kritik eller ta kritik , min användare och inte hoppets
men visst börjar folk spekulera hur,var,när det ligger i människans natur =) men nu kämpar vi för fullt och just nu kommer det folk o kollar på katter , fick samtal och hör bildörrnarna just nu =)
en kisse bokad nu =)

#16 håll i dig ? hårt isf
kan avslöja iaf att den är på 100 000+ i dagsläget
#15 Funderar på Slim och Eminen , är jag inte här är jag bara hemma i lugnet , tror dom kan passa in där och det finns att gå undan om det blir för jobbigt samt att det aldrig är fest eller hög musik hemma , på sin höjd tvn eller sarah som vill gå ut eller timon som vill ha mat det lilla matvraket =)
som de ser ut just nu kan runt 10 katter flytta under morgondagen + då ev slim och eminem hem till mig till veckan

#18 !!
säker att nått inte är fel!!!?

uff vilken räkning….förstår frustrationen…. kan tyvärr inte hjälpa mer än att hålla tummar o putta….

tyvärr inget fel , en elpatron för uppvärmning på 33 000 watt som står och går , detta var inget som kollades upp i startgroparna och inte heller den faktiska förbrukningen utan det har abra rullat på , jag reagera personligen på en räkning på 1500 kilowatt men tänkte , ja det är väl lyset för det är centralvärme där ute men ack vad fel jag hade =(
var dum som inte ifrågasatte det då ? men lätt att vara efterklok som man säger så nu gör vi det bästa av detta =) . tråkiga är att man är sömnlös numera och grubblar bara och det tar psykiskt i trötthet , men är på hoppet nu och fipplar lite =)
man får hålla modet uppe och kämpa på som vanligt =)

efterklok är det alltid lätt att vara… viktigt nu att inse hur det är o försöka hitta lösningar på det hela…*styrkekramar till er alla som kämpar*…

vad finns hoppet?

Hoppet finns i Söderhamn… Jag har bil o körkort i fall någon kan ta någon misse…. Jag bor i Arboga

Jag är sjukt dålig på geografi söderhamn?? ligger typ vart?

Det finns 2 till katthem/djurhem/förmedling (lite blandat) men dom är inte bundna till djurskyddet sverige ena katthemmet existerar inte ens i mina tankar att lämna katterna till
det andra är en förmedling så vet inte riktigt 100% om man ska kalla det katthem . Min åsikt är att katthem/djurhem och en förmedling är 2 stora skillnader
vi kommer kontakta katthemmen runt oss med , men troligen fulla men frågar man inget får man inge veta =)

#25 det ligger utmed kusten 25 mil norr om sthlm efter E4an =)
men herregud vilken räkning
. Ja detta var inte det lättaste du att lösa en sån dyr nota, det förstår jag.
Men så bra om det är 10 katter som får nya hem redan då som imorgon,
.
Hoppas att det löser sig på något vis för er, under kan ju ske

nä lättare saker har man råkat ut för =)
men men sånt är livet och elen , bara bita i det sura äpplet tyvärr och försöka le lite , just nu mest bara trött o kroppen värker så blir sängen o sova snart för att börja annonsera som en dåre imorgon
Kan inte djurens vänner hjälpa till på något sätt ?
Tycker det är djurplågeri ifall ni bara ska vara därifrån fast ni har katter kvar där. Håller tummar och allt för er och hoppas flera katthem kan ställa upp och hjälpa er nu !!!!
Söderhamn ligger i vackra Hälsingland ,inte långt från Bollnäs och Hudikssvall. 8 mil norr om Gävle och C:a 30 mil norr om Sthl.
Debattia

jag måste också undra, hur det har kunnat gå så här långt innan det har uppmärksammats?? hur mycket pengar är Hoppet skyldig? och när kom räkningen? dom stänger ju inte bara av strömmen på en gång… det går ju ganska lång tid från att första räkningen kommer tills att strömmen faktiskt stängs av…
Håller med om att det är lönlöst med kritik i ett sånt här skede ,men samtidigt är det helt ofattbart hur det kunnat få fortgå så det blivit sån stor räkning. Det måste ha varit en helt olämplig styrelse som inte haft någon koll överhuvudtaget. Dom måste väl haft en kassör kan man tycka som sagt från??????
Hoppas verkligen fler katthem ställer upp och hjälper till här!!!!!
Debattia
Vad bra att kanske 10st katter får hem redan i morgon, bra jobbat!
Ang lite frågor så kan jag tyvärr ej svara på dem, vet knappt något men tror det var så att den faktiska elförbrukningen uppmärksammades när det gjordes någon årlig (?) kontrollmätning och då kom det snabbt en ny räkning med all den el vi förbrukat men ej betalat. Kan vara ute och cykla här också!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Man blev ju allt lite chockad av den stora räkningen.
Kan inte elverket också ha skuld i detta då?
Hoppas verkligen det ordnar sig för er!!!!
Puttar upp för hem till katterna!!!
Debattia
Har kollat in Hoppets hemsida och där framgår det inte att ni letar/behöver hem till nåra katter, vore ju bra om ni skrev där också så att man vet att det är sant. ??
Har ni försökt att förhandla fram någon avbetalningsplan med elbolaget?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

detta med räkningen och förbrukningen finns det faktorer bakom men hänger inte ut några namn här , tycker det inet finns nån anledning
elbolag och en avbetalningsplan funkar väldigt sällan , spec i såna här summor , skulle vi betala av 1000 kr i månaden har vi att släpa på i över 100 månade + den aktuella räkningen , dom villa inte ens ha betalt för sista fakturan så vi kanske kunna ha ström ett par dagar , dom säger blankt nej till alla förslag utan står fast vid sitt beslut vilket jag tycker är rutten och icke humant
så vi har försökt med alla sätt och eon som står för strömmen och hälsinge nära som står för nätet så det är 2 bolag man läre vända sig till vilket då blir dubbelt så bökigt
håll tummarna nu att katterna får flytta idag , även fler som undrar om öppentiderna idag så det verkar komma fler
detta med elen har stirrup rätt i det är en årlig avläsning , men att el killen inte reflektera över förbrukningen när dom starta strömmen i huset ? när jag köpte kåken ringde dom till o med till mig o bad mig köra upp förbrukningen i huset och dens tod på 200 kilowatt
tyvärr har detta blivit fel från dag 1 och vissa skäms men to late for that
nu får man göra det bästa av allt ist
men folk nu känns det som att det går lite offtopic , spec för dom som vill läsa om katterna , nu hadlar det om hur,var,när,vem fel osv
gjort är gjort och det som kommer ske kommer ske
Men vem får betala denna delikata elräkning? Är det föreningen som går i konkurs eller är det en enskild person som åker på den?

vet ej hur det är med det faktiskt
ja men viktigt är väl att det kommer ut på Hoppets hemsidan med. Står ju inget där om detta. Säkert många som tittar där och ju fler som vet desto bättre är det ju..
Bör väl inte vara en enskild person som åker på att betala när det finns en styrelse i föreningen med samma ansvar. Känns lite orimligt.
Men nu till info på hemsidan, jag försöker på mitt håll berätta för mina kontakter, även utanför Söderhamn, om att det finns katter som behöver hem. Då har jag hänvisat till Hoppets hemsida men där står ingenting om att ni behöver hjälp.
Varför inte?
Det är väl där som infon först ska finnas eller åtminstone samtidigt med info på hittekatter. Alla kattvänner är inte på hittekatter.
Bra om ni går ut och informerar på hemsidan, tack.

japp ja vet , men vet inte varför det inte står där , har inte varit in där på dagar då jag har haft fullt upp med annat =)
Förstår att ni har fullt upp men det tar väl inte längre tid att lägga ut info på hemsidan än att göra det på hittekatter så du kanske kan se till att det kommer dit.

ja jag ska prata med ansvarige
men som sagt om jag inte varit in på hemsidan på dagar så visste jag inte , igår skrev jag ut detta på hittekatter , alltså kan jag inte läsa något jag inte vet ?
Puttar !!!
Debattia
Självklart Grundig så kan du inte veta om du inte är inne på er hemsida men varför gå ut på hittekatter först?
Visst, hittekatter är också ett bra ställe att informera när läget är som det är men hemsidan är ändå ert ansikte utåt.
Nog om det, ser fram emot att du fixar det.

jag gick ut här för ideen slog mig en kväll att vända mig hit , var igna beslut på det utan eget iniativ ( tror det stavas så =)
Må så vara och jag tänker inte föra någon diskussion med dig om det, det enda jag vill är att katterna ska få alla tänkbara chanser till ett hem och då krävs det att info finns på er hemsida, bl a.
Trodde också att det var ett gemensamt beslut att gå ut på hittekatter, så kan man i alla fall tolka ditt allra första inlägg i tråden.
Vad händer med de katter som inte får ett hem innan de slår av strömmen?
Är all uppvärmning av huset beroende av elen?

du kan tolka det inlägget då många läst det , men jag tänker inte sitta i veckor och invänta att alla läser och bekräftar det utan villa ha ut det så fort som möjligt så katterna snarast kanske hittar hem
tycker det är slut pratat om det nu , kan inte sitta hela tiden och förklara mig eller ta ställningar , nu ska jag åka till hoppet och kolla läget med dom som jobbar , det är viktigare för mig nu är att sitta och förklara hit och dit
Förstår överhuvudtaget inte att det ska diskuteras här på hittekatter. Ska eldsjälarna härinne nu också sopa upp efter katthem?Det är ju helt och hålet genom Hoppets eget "mismanagement" att ni har råkat ut för detta. Visst är det väldigt synd om katterna att de nu återigen blir utsatt för oseriösa ägare. Men det är ju som skrevs innan i första hand att gå ut med det på hemsidan och ev. ett nyhetsbrev till medlemmar mm?
Har styrelsen genom deras okunskap orsakat denna stora skuld är det också up till dom att lösa detta. Det är styrelsen som har slutansvaret för att föreningen sköts rätt, även om denna s.k. "elkille" har gjort misstag.
Det var någon här som föreslåg att samla in pengar. Hur kan man öht komma på den tanken att spendera de redan bristande resurser på att betala en elräkning som har uppståt inom en oseriös verksamhet? För det är vad det är. Det räcker inte med att tycka om katter. Att driva djurhem är samma sak som att driva ett företag. T.o.m. svårare än att driva ett företag då man har stora skyldigheter både gentemot djuren och medlemmarna.
Ni får tycka att jag låter hård och otrevlig men så ser jag på saken. Man gör djuren snarare en otjänst istället för en tjänst när man driver djurhem på det viset.
Hur som helst hoppas jag att det löser sig för katternas skull.

#50 Grundig, jag förstår att det är hopplöst och att du känner dig som ett offer för allt som nu hänt. Ni fick en elräkning som i alla fall nockade dig fullständigt och nu har styrelsen ägnat tiden för räkning-påminnelse-påminnelse-inkasso-avstängningshot åt att försöka få ordning på detta med elbolagen (det är för övrigt bolaget som har hand om själva elen som stänger strömmen, det andra har hand om nätet och de räkningarna är de lägre i sammanhanget). Inför avstängning vet vi nu att detta inte går, de vill ha mer pengar omedelbart än ni kan ge dem. Och eftersom det varit så mycket stridigheter runt Hoppet har ni inte velat visa processen utåt förrän det var klart att allt skulle gå åt helvete. Gott så.
Men här kommer det viktiga. Försök ta det lugnt och i alla fall verka mån om annat än att skylla ifrån dig (även om det faktiskt inte är ditt fel). För oss som sitter utspridda över landet är det faktiskt inte det viktigaste att jobba praktiskt med katterna, och inte för dem heller på lång sikt. Det som är viktigt är att väcka tillräckligt med sympati för att skapa en önskan att hjälpa till nu, och då kan det krävas att bjuda till och svara tillmötesgående på frågor som mer är av administrativ art (Hur kunde detta ske? Vad har hänt? Har ni kollat…? osv) I längden resulterar det kanske i praktiskt arbete. Jag kan berätta för vänner över landet om situationen och motivera varför i all världen de ska ta en katt från Söderhamn av alla ställen.
Jag förstår att det ligger som en stor klump av ångest och iskyla längst ned i magen på er alla just nu, inte minst inför att "alla" ska hoppa på er nu. Ni tog er vatten över huvudet, för den goda sakens skull. Det händer ibland, och rätt många av oss härinne kan nog personligen förstå känslan även om ni har en större omfattning av detta (vad säger ni andra, visst vet vi hur det känns? Jag kan åtminstone känna in paniken jag känner ibland när kassan sinar och det rusar 5 katter i mina 18 kvadrat - VAD gör jag när det faktiskt inte går mer??)
Ni borde vetat bättre. Ja visst, det borde ni säkert. Men det gjorde ni inte. Och ni gjorde då när allt började det som ni efter den horisont ni såg trodde var bäst.
Av mer praktiskt natur - har ni bidrag från kommunen? Det hjälper inte för avstängningen, men vänd er isf till dem och berätta mycket öppet om varje steg som lett till detta (utan att skylla på någon enskild men ta ansvar som förening) och låt politikerna fatta beslut. Om de behöver Hoppet för sin egen verksamhet kan de ju kanske ge ett större bidrag. Far fetched, men ändå… Men de katter ni har måste ändå iväg NU - för kommunbeslut av den digniteten tar tid att fatta.
puttar upp, själv så fick jag elen avstängd i somras… Hade inga pengar till räkningen då jag fick åka till veterinär… Men eon e snabba, jag hade en räkning 15.000 efter 4 veckor så kom dom och stängde av elen…

Jag har aldrig nämt något om oseriösa hem , när du kan påbevisa det så kan jag stå för det , men avtal komemr att skrivas , som du diskuterar så är alla som tar katter från katthem oseriösa (om man läser mellan raderna) . dumenar att folket som sitter här är oseriösa ? alltså dom som tar katter från hoppet?
har helelr aldrig sagt att NI ska ta katter från oss , ett fritt land och ett fritt val . Jag komemr inte tvinga nån att ta katter från Hoppet aldrig sagt och komemr aldrig säga
förstod att detta var fel ställe att ta upp nå liknande på och hoppas denna tråd raderas då vi vill att katterna skall hitta hem så fort som möjligt och SERIÖSA HEM MED AVTAL!!! och inge annat har angetts heller
du skriver även om att ssamla in pengar , ja den frågan kan man ju vända på , kan ha varit en skuld på 1500 kr med som vi inte klarat av och folk kanske villa hjälpa till med det , det framgick aldrig hur mycke skulden låg på förrän frågan kom på tal
jag önskar inget katthem detta eller nå privat som sitter som jourhem/tillfälligt hem åt andra eller en hittekatt som dyker upp här
tycker det är illa att du kallar oss oseriösa när du inte ingår i verksamheten , men som vanligt är det lätt att sitta och döma andra och klaga på andra medans man framgår som en exemplarisk människa själv som aldrig gjort ett misstag elelr ett fel i hela sitt liv , men du är duktig som är den enda felfria personen i hela världen , så du kan ju alltid lära oss andra hur man är och förblir felfri , tror vi alla tar emot det med tacksamhet
denna tråd kan låsas då syftet var katterna men resluterar i att döma personer och verksamhet , anser man att det är lösningen för katterna så får man stå för det , men jag ser inte att det är en lösning för katterna , gjort är gjort och det bästa läre göras för dessa
vi har 100 gånger frågat kassören om elen o alltid fått svaret ( det är ingen fara) hur fan ska man då veta? kassören säger att det är OK ja då tror man på det , eller ska 50 medlemmar sitta och gå igenom allt varje månad och analysera sen hänga den som gjort fel?
var snäll och lås denna tråd då syftet är som bortblåst

tråkigt att det ska bli så här i tråde …det som har hänt kan man ju inte radera…. det vore ju bra att kunna hitta lösningar fram för allt för kissarna… o självklart så fattar nog de flesta att det är seriösa hem som söks… sen är det upp till var o en att avgöra om o hur man vill hjälpa….
håller tummarna grundig att det löser sej….
Tänkte ta en brejk från Hittekatter, av olika anledningar..Men läser ropet på hjälp från Hoppet, som blir ett stor påhopp på Grundig, vilket jag inte kan sitta å bara läsa utan att skriva ett par rader..Alla som idagen läge, å är aktiva på Hoppet, hade ingen koll om vad som skedde i den gamla styrelsen, alla inblandade idag, är helt oskyldiga till den sits dom sitter i idag. Hoppet nya orförand, håller på att slita sig fördärvad, bara för att lösa det gamla dom fick ta över..Det enda som alla på Hoppet vill, är att katterna inte ska bli lidande av allt bråk som varit på Hoppet, så snälla…Hjälp Hoppet att hitta hem till kisserna, så många söta oskyldiga kisser..

ja man kan ALDRIG veta om det är seriösa människor som adopterar katter från katthem , finns ingen garanti eller ett medium som kan scanna av ( seriös/oseriös) ägare
vore underbart om såna medium fanns som kunna scanna av alla människor
sena tt städa uppe fter katthem , katthem städar uppe efter andra lika som hittekatten städar upp efter oansvariga kattägare som dumpat sina katter
ska vi skita i att städa upp efter dessa med då? katthemmen försöker iaf göra något och städar upp efter såna personer
ska vi skita i att städa upp efter såna personer kan hittekatter läggas ner
vad hade hänt med dessa 300 katter om vi itne tagit dom då? alla ser det negativa men aldrig det positiva , människan har otroligt lätt att kritisera andra och andra verksamheter men svårt att berömma
som det verkar här har hopept alltid gjort fel , ja kanske var fel att rädda dessa katter ? kansek varit bättre som dött en plågsam död? mer humant ? ja den frågan kan man ställa sig om och om igen , och vissa på hittekatter är allt utom ett stöd i svåra tiden , risken finns att dessa katter kommer att avlivas om vi går i konkurrs lokalerna låses katterna lämnas
är det bättre ? kanske bättre att döma och kritisera än hjälpa ?
kan man inte hjälpa bör man inte yttra sig för det är att trycka ner alla som jobbat för katterna , än att stödja dom
men kanske det som är målet ( vi trycker ner dom så det går sämre och katterna får avlivas) sen har dessa vunnit sin strid i kritik
men ni som har lätt att kritisera och döma , skapa en kursplan ist hur man sköter allt så hjälper ni andra katthem för ni är proffs på det ni gör ju , såna behövs alltid så sätt igång och gör kursplanen så alla blir bättre o inga misstag sker
så jävla trött på folk som skall kritisera så fort det är något , skaffa ett liv ist elelr hjälp alla andra att bli lika bra som era katthem ni jobbar på för jag befarar att ni själva sköter katthem i eran region
Var någonstans skriver jag att jag aldrig har gjort fel eller är bäst? Tror inte du har läst vad jag skrev öht. Har inte heller nämt någonstans att de som har adopterat katter från er är oseriös. Det märks att du inte fattar poängen.
Har inte heller skrivit att allt är Grundigs fel.
"vi har 100 gånger frågat kassören om elen o alltid fått svaret ( det är ingen fara) hur fan ska man då veta?"
Kanske man ska kräva underlag till det som kassören säger? Be om att ta del av resultaträkningen varje månad så att man men egna ögon kan se hur mycket pengar det kommer in och går ut och vad pengarna används till?

#54 Det var det här skrivandet jag försökte påpeka inte gagnade katterna i det långa loppet - försvarsskrivandet. Då är det bättre att inte alls bemöta det som bara blir hård kritik av verksamheten… Det du skriver läses av alla dem som kan vara positiva till att hjälpa till. Självklart har Hoppet och inte Eon eller någon ansvar för den situation som råder, men som du säger är det 50 medlemmar som alla delar den skuld som finns för att verksamheten inte hade koll på vad som skulle kunna hända (och den stackars kassören som just hängdes trots allt, var det samma en som tecknade elavtalet? Annars kan ju inte denne heller vara förberedd på att en lokal plötsligt var helt eluppvärmd och fakturan på över 100000). Skulden blir inte lika stor om man bara tar sin egen 50-del på sitt eget huvud.
Gå inte i försvar psykiskt, och låt människorna här diskutera. Detta är ju faktiskt inte deras fel, eller hur? Trots allt så lär det vara till Hoppets fördel att fler människor nu är initierade i vad som händer. Med lite socker i botten går medicinen ned, men medicinen ska trots allt ned. Och det smakar alltid rätt illa (med kritik som kommer på köpet) men om medicinen verkar och fler hör av sig om katterna och hjälper till kan det kanske vara värt det i alla fall…
Det är så att ingen som fick insyn, tyvärr..Jag själv var inte aktiv under denna period, som många förstår…Men många som var där, säger att dom inte fått veta vad som försigått bakom kulisserna..Det är lätt att vara efterklok å säga att så skulle vi ha gjort…Nu står Hoppet där dom är, med katter som behöver hjälp…

ja ni kan diskutera hur ni vill , skeppet skunker med passagerarna ombord , antingen pratas det om hur vi ska få skeppet att flyta 30 tim till elelr hur vi räddar passagerarna
men jag komemr inte mer att skriva för hoppets räkning
har sagt mitt , nu är det upp till var och en om man vill rädda en passagerare elelr föredrar att vara torr 30 tim till i en båt som komemr sjunka
antingen försöker man på alla sätt att rädda ett liv eller så går dom med ner i avgrunden
jag vet var jag står , rädda så många jag kan så fort jag kan
och det var faktiskt syftet med denna tråd
Det är ju då ett evigt anklagande, det hade varit färre katter att ta hand om och få ut om ni inte fortfarande var ute och jagade katter. Kassören sa stopp för nya katter för längesedan, det fick jag veta när jag hämtat en katthona. Hemlighetsmakeriet är också vad som ligger bakom att ni är få nu. Ingen tror på er, ingen vill hjälpa er tills ni har en ny förening, för att sedan se samma misstag igen. Vi är nu 6 stycken som inte är välkomna, sedan i somras och framåt. Det är fler som känner den dåliga stämningen. Vi väntar också på svar om några katter som det finns nya hem till. Så vi hjälper till för katternas skull. Vårat "krav" var att katterna skulle överlåtas till de som nu vill ställa upp, alltså inte ut på jourhem eller tillfälliga lösningar.
Att inte elblaget vill göra en avbetalningsplan är okänt för iaf delar av styrelsen, hur kan du då sitta med den informationen? Det var heller inget som togs upp på medlemsmötet i söndags. Där hade det redan bestämts hur Hoppet skulle gå vidare.
Skriver du här så får du räkna med frågor om saker som är otydliga.

#60 Fast "denna period" handlar ju om ett helt år eftersom det gäller en avstämningsfaktura, det behöver alltså inte ens vara nuvarande styrelse som missade att lokalen var eluppvärmd beroende på när man har årsmöte i föreningen. Sist att lämna skeppet får stå där med skammen, fungerar faktiskt inte… Att insynen varit bristande är illa, men kan det möjligtvis vara så att det egentligen inte handlade om bristande insyn utan bristande överblick? Det har varit min erfarenhet av fullständigt soppiga företagsekonomier… Den bristande insynen har ofta handlat om att de som skulle ge insyn saknar överblick och därför inte kan förmedla hur det ser ut fast de inte försöker dölja det egentligen.

men snälla allihopa… trodde vi jobbade för samma sak? för katternas skull… vill inte höra hårda ord från någon…. måste man vräka ur sej så ta det via pm…. men det bästa är konstruktiv kritik isf o inget ösande från en sandlåda…vi är väl vuxna?….o får man ord mot sej som man inte anser är sanna så är det inte konstigt om man går i försvarsställning….att bråka gagnar INGA katter alls….
frågan är alltså katterna… om någon vill o har plats för någon/några…

#61 Att plötsligt försöka lägga ansvaret på oss som är här (att välja om vi ska diskutera i 30 timmar eller rädda de som räddas kan) är definitivt ingen jättebra idé (och dessutom orättvist). Kanske skulle en sansad diskussion ge upphov till att fler efter de 30 timmarna faktiskt hörde av sig och hjälpte till, människor som inte bara springer för att klockan ljudit? Jag fattar att du är pressad men det känns rätt absurt… Snälla andas djupt innan du skriver nästa svar, för du har bra och viktiga saker att säga - men nu hör jag bara dig försöka förklara att det inte var så mycket som var fel (och det var det ju uppenbarligen… detta är ingen "liten miss")
Så är det, för många kockar som tycker deras ideér är bäst, samt inkompetent styrning.
# 65 vill inte höra hårda ord från någon….
jaha… så man får bara skriva "ååå stackars katter hoppas det löser sig men jag har tyvärr ingen plats" även om man har fler åsikter än denna mening som man läser hundra gånger i varje tråd?
Då har jag missuppfattat syftet med ett forum… :-S

Halloooo!
Var det inte katter vi brydde oss om?
Det som har vara har varit skit i allt det gammla o hjälp katterna.
Hitta hem åt dem o skit i resten.
Det hat varit så mycket intern skit på hoppet så vem som helst som följt trådarna här inne hadde kunnat räkna ut hur o varför de sitter i skiten nu.
Nog om det hjälp Katterna nu!
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
# 65 en sak till. Det är ju faktiskt viktigt att diskutera sådana händelser som denna inom katthemsvärlden. Styrelsens kunskaper är ju det som är avgörande för verksamheten. Kanske några andra ta lärdom av det.

#65 Jodå, visst går man i försvar när man blir påhoppad. Och det är naturligt, men inte så konstruktivt. Det som skett är skett och dessutom tror jag inte att någon vet än vad som skett…
Och nu tror jag att tågordningen bör bli:
1. Hjälpa de katter som finns kvar i lokalerna
2. Lösa ägarförhållandena när det gäller utplacerade katter (eftersom föreningen av allt att döma kommer att gå i konkurs kan den inte längre äga katterna av praktiska skäl)
3. Lugnt och sansat utreda vad som skett
4. Begära konkurs och ge insyn i vad som framkommit i nr 3
Det enda som behöver lösas just nu är faktiskt nummer ett, för information som inte finns kan ännu inte ges… Jag har fullt hus och kan inte hjälpa till med nummer ett - och det är ju få av oss som har det bättre…
Några frågor:
1. Vem är det som är skyldig för elen? Är det husägaren eller katthemsföreningen? Såvitt jag vet så får man enligt lag elräkningar på förbrukning varje månad sedan åtminstone jan 2009 och på nätavgiften minst varannan månad. Vem är man skyldig pengar, elbolaget eller nätbolaget eller är det elleverantören som äger nätet?
2. Hur många katter är det kvar som ska placeras?
3. När stängs elen av?
4. Hur löser man transporter?

tyvärr inte , det är att svartmåla hoppet och alla inom hoppet (ett fåtal) iaf då medlemmar ut hoppet sitter här och spyrgalla över den verksamhet dom verkar inom
Katterna kommer tyvärr sist och sorgligt , mycket sorgligt
denna tråd balla ur fett , den handlar just nu om allt utom katterna och det bevisar var vissa står anser jag , och det är inte på katternas sida utan man står på sin egna ( nu hoppar vi på hoppet och dom som jobbar där) så får man tillfredställelse där , katter? ne dom var inge viktiga ju
Kommer även tacka för min tid
vill inte sitta där man gärna spyr galla över andra och verksamheter men själv inte vill göra något åt det
hoppas vissa i framtiden lägger energi på att fixa hem åt katter ist personliga intriger och personliga tillfredställelser där man uttrycker sig i skrift men för feg att framföra det personligen
ett bevis på svaghet
ser nu att tråden var meningslös , den gav bara vissa en ursäkt att börja svartmåla det man själv är med i , rätt intelligent tycker jag or not
tack för min tid nu och lycka till med era personliga skit saker där ddt handlar om katter , hade jag velat ta upp hur hoppet skötte elelr skulle skötas hade jag gjort det , men nu handlar det om liv men det var inte så viktigt
cala du har själv suttit i styrelsen och varit aktiv medlem , varför har du inte gjort nått åt det då? ist för att sparka på alla som ligger nu
Om man som djurhem är medlem i Djurskyddet Sverige man kanske kan få vägledning därifrån också?
# 74 Att du går igång och skyller på att alla andra som läser och skriver här inte skulle bry sig om katterna säger mer om dig än om dem du pekar på.
Är det någon/några som har svikit dessa katter så är det ju Hoppet!
Jisses vad skrämmande!
Men snälla nån, ni hänger ut den gamla styrelsen och blir själva förfärade när någon har synpunkter på er. Man kan inte välja att blunda när det passar och hoppa på folk själva, de ni skriver ner här har inga användare på iFokus. Däremot finns det fler som vet vilka ni svärtar ner.

#68 0 #70 det är skillnad på att anfalla med hårda ord o att uttrycka sej på ett städat sätt…kallar inte detta för att diskutera…nu stoppar jag mina ord om detta o följer det som tråden egentligen handlar om..
#71 0 #72 precis… på väg upp på banan igen… katterna gäller det o lösningar…
Det finns som sagt en del här (läs " en viss person") på forumet som är väääldigt snabba på att döma andra, och tar varje chans de kan få, för att komma med pekpinnar.
Sorgligt, även om många av åsikterna är bra så kan man kanske föra fram dem på ett lite bättre sätt.

ska försöka svara på dina frågor eftersom du komemr med nå vettigt =)
1. föreningen som är skyldig , inte fastighetsägaren , vi har fått fakturor , men post har legat en längre tid hos en annan vad jag fattat och inte nått ut till nuvarande styrelse / ansvarig? inte helt säker där
2. vi hade i förrgår ca 40 katter , skall krympa idag , ska ut sen och kolla läget igen på EM skiftet
3. elen stängs av nån gång mellan mån-tor
4. transport får vi försöka fixa , folk är villiga att åka , men till tex malmö kan vålla lite problem =)
# 80 Du får gärna skriva att du menar mig. Snacka om att döma folk. :)
Jag har inte dömt någon, jag dömer föreningens förfarande. Jag blir däremot dömd för att ha åsikter som jag väljer framföra på mitt sätt. Även om man tydligen anser "att många av åsikterna är bra" så borde jag ju ha fört fram det på ett "lite bättre sätt" ?!?! Excuse me?
Så länge jag respekterar skrivreglerna så får jag uttrycka mig PRECIS så som jag själv önksar. Även om andra anser det ha kunnat ske "på ett lite bättre sätt". ???

Jag tycker också att det borde vara slutdiskuterat om vem som gjort vad eller inte…
Nu gäller det katterna…
Går det på något sätt att göra en uppställning på exakt vad det är för katter det gäller?? Eller är hemsidan såpass uppdaterad att man enkelt kan gå in där och titta?
Det underlättar ju, ifall man kommer i kontakt med någon som kan vara intresserad, att man då kan redogöra för vilka katter det gäller… Ålder, kön m.m.
Transporter brukar ju alltid gå o lösa.. Tror inte att ex Malmö skulle behöva vara ett jätteproblem… Man kan ju köra med en Halta-Lotta-Grej om inte annat…
Vi inväntar svar från Hoppet när det gäller Pluttan, hennes ungar samt Gösta. Skriv här så ser man snabbare.

vet inte om jag vill lägga mer energi här , har en lista på alla katter , men då blir det gnäll med så är det verkligen nån mening ? sitter o jagar transport nu söderhamn till göteborg
men lusten att sitta här? nja totalt bortblåst , prsonligen finner jag ingen hjälp här utan mer mothugg och smutskastning på verksamhet och människor
men det är min personliga åsikt
Vi behöver dock veta vilka katter som är bokade.
#70 Kopierar från inlägget:
"# 65 en sak till. Det är ju faktiskt viktigt att diskutera sådana händelser som denna inom katthemsvärlden. Styrelsens kunskaper är ju det som är avgörande för verksamheten. Kanske några andra ta lärdom av det."
Kan inte de/ni som vill diskutera detta tänka sig att starta en egen tråd i ämnet. Det vore faktiskt det bästa och mer juste mot trådskaparen som nu verkar få försvara sig för att denna vågat gå ut här och be om hjälp.
Sett ur min synvinkel, jag som inte alls är eller har varit inblandad i den situation som uppstått eller överhuvudtaget känner till hur Hoppet arbetar och arbetat, så känns det enbart obehagligt att se den diskussion som påbörjats här.
Katterna behöver hjälp. Lägg undan allt gammalt groll. Visst, det finns säkert de som har felat men behöver vi ta det nu, i den här tråden, i den rådande ganska kaotiska situationen. Jag tycker mig känna paniken som måste råda hos de som nu ska hinna omplacera alla katterna. Försök, åtminstone just nu, visa litet medmänsklighet. Alla är vi bara vanliga människor. Vi gör alla fel ibland. Låt den här tråden handla om att försöka hjälpa Hoppets katter till ett fortsatt bra liv istället för att börja bråka om vem som gjort vad och varför inte det är gjort osv.
All heder åt dig grundig som vågade gå ut med det här på forumet och be om hjälp. Känner med er i den hemska situation ni är i just nu och kommer att få leva med efteråt. Du och de andra som jobbar febrilt behöver allt stöd ni kan få. Hade jag kunnat hjälpa er hade jag inte tvekat oavsett Hoppets elräkning eller hur styrelserna skött verksamheten. Det är KATTERNA det gäller nu - inget annat!

#82 Du får gärna skriva precis på det sätt du önskar, men du vill väl att människor ska ta till sig det du skriver också? Som det är nu händer det ibland att jag blir störtarg och får hålla i fingrarna för att inte lägga mig i, köra någon form av översättningsprogam inne i huvudet och konstatera att jag nog håller med dig i alla fall och därför inte ska bli tvärilsk i trådar. Och det är kanske lite mycket begärt att man alltid ska behöva lufta sig och inse att man egentligen inte fick ett angrepp på sig - det bara verkade så…

#87 Du har rätt… Jag gjorde just en dykning in i fortsatt gnabbande som jag inte skulle ha gjort i inlägg #88. Ta med det in i nästa tråd ni som vill - eller skippa att jag just föll till en nivå jag inte själv gillar. Sorry…
Fick just reda på att pluttans ungar eller några andra inte kan tas emot. Kom in två nya akutfall från annat håll.
Grundig !
Har du fått någon kontakt så att någon kan uppdatera hemsidan?
Vi är en del härute som också jobbar för att hitta hem åt katterna, ni är inte helt ensamma i det. Det vore ju bra om vi kunde få veta vad som händer, hur många, vilka katter som är bokade, vilka som är kvar osv, osv.
Ett bra sätt är att hela tiden uppdatera hemsidan, det är ert ansiktet utåt.
Förstår inte varför det inte händer nåt där, ni är ju flera som kan skriva på den….
Enligt hemsidan är det 24 katter på Hoppet och 9 på jourhem kvar att få ut. Jourkatterna får ju inte glömmas bort. Hoppas några får stanna där de är.

har inga uppgifter om vilka som är bokade då jag jobbar hemifrån så gott jag kan , sömnlös på nätterna grubblar över alla påhopp , anklagelser , katterna,hoppet , framtiden
min energi går till allt nu utom katterna , så vissa hjälper ju oss knappast utan motarbetar oss ist
man sitter och jobbar på flera ställen samtidigt o till slut kan man inte hålla isär begreppen samtidigt osm man får veta att joruhemmet vi har inte kan ha kvar katterna länge till o då ökar det med 3 katter , jobbar verkligen i motvind nu
till slut blir det bara en röra och panik , västa paniken är att man vet att man har 40 liv som hänger på axlarna , skulle det bli så jäkla illa kommer jag aldrig mer engagera mig i ett katthem igen eller beblanda mig med kattfrågor utan då drar jag mig tillbaka till mina katter och livet med det
det som har hänt hör till det förflutna men många vill gärna hänga kvar i historian och det som en gång varit och vägrar blicka framåt
Missade tillägget du gjorde,
Jag var med i en månad, eftersom det fanns hemliga agendor och uteslutningar på felaktiga grunder så avgick jag. Jag kunde inte stå för vad Hoppet höll på med. Jag har ju haft synpunkter, men är då gnällig, och därefter icke önskvärd. Tänk dig för innan du kastar ur dig saker. Eftersom jag bara klagar så kan jag förstå ert syfte. Men nu vill vi hjälpa till med katterna och behöver fakta. Vilka är kvar att få ut?

vilka kan skriva där då? kan jag kontakta dom med
då vi är flera som jobbar på detta överallt så har vi inte upprätta någon sambands central för detta , vet inte om vi har kapacitet för en sådan heller =(
PMa mig namnen ska jag ringa dom
1 jourkatt som flyttar imorrn o kan ev ta in ny kisse
tror inte alla ligger ute på hemsidan , har en lista i laptopen på alla katter vi har inne som vi har uppgifter på samt jourkatterna
men att lägga ut den här är väl dödsdömt då jag gjorde misstaget med första inlägget som reflektera i allt utom katterna

Fast sambandscentral är nog det ni behöver ta er kapacitet till, annars blir det fullständigt kaos och samma katt placeras i Malmö och Haparanda samtidigt - och under tiden tror alla att en annan katt placerats någonstans och den blir kvar. MSN brukar vara ett bra forum för sambandscentral när man är på olika platser men med internet. Förutsatt att ni kan sluta göra elaka efterslängar förstås.
Alltså små efterslängar som den ovan att det är "dödsdömt att lägga ut för att…" Nu är det förstås otympligt att använda hittekatter som sambandscentral så det kan vara dödsdömt av det skälet, men överlag tycker jag att folk skött sig rätt bra härinne med tanke på vilken soppa Hoppet faktiskt ställt till… De flesta är inställda på att hjälpa även om man är lite frågande till hur det blev såhär. Och det är faktiskt rätt stort egentligen.
Ja det kanske är bättre med en ny tråd. och att använda kattpolisen också.Vi når dock fler här.

ska vi prata katter igen ?
bra då får alla en uppdatering då
följande katter idag vad vi vet hittils
hona med 3 ungar flyttar
laban har flyttat
förhoppningsvis en kisse till göteborg (jobbar på transport) detta tackvare nån på hittekatter =)
labolina flyttar
fräs flyttar
ev cigge
en kattunge av pollys
ev sussan
siv
fanny
monia
var dom hittils

#99 Om det var mig du svarade var det inte riktigt så jag menade, utan helt enkelt att forumformen inte var tillräckligt "snabb" - som tex msn. Om de initierade använder msn, de som faktiskt kan katterna och vet vem som placeras - kan man tex här lägga ut listor med ett visst intervall där man uppdaterar vad som hänt med listorna sedan senaste uppdatering tex.

#100 Är detta en lista över samtliga katter som finns under Hoppet idag? Eller vad är det en lista över? De där det står bara namn, vad betyder det? Att de behöver flytta eller att de har hem ordnat eller hem ordnat eventuellt?
Hoppets kris
Jag "Birka", en gång i tiden sekreterare, styrelseledamot och så småningom även kassör i Hoppet vill klargöra det som gäller med den uppkomna elräkningen som nu har försatt Hoppet i den situation som nu är.
När kontraktet skrevs på lokalerna på Flygstaden så var inte jag med utan det var idag sittande ordföranden och ytterligare två ledamöter från interimsstyrelsen som då var.
Jag var inte heller med den gången när de tittade på lokalerna.
Efter vårt första medlemsmöte valdes nu sittande ordförande till kassör och jag valdes till sekreterare. Jag hade alltså ingenting med Hoppets kostnader att göra de första månaderna.
Då kassören senare avgick blev jag övertalad att ta över.
Jag skötte min kassörsuppgift på samma sätt som avgående kassör hade gjort. Jag hade uppgiften som kassör fram till årsmötet i mars -09 då ny kassör valdes.
Under min tid som kassör betalades alla fakturor löpande och i god tid, även elräkningarna. Vid den perioden så var inte heller elräkningarna speciellt höga då det var sommar.
Det fanns ingen anledning att reagera på elräkningarna senare heller utan den stora smällen kom i samband med sluträkningen som var drygt 99.000 kr (i augusti månad om jag minns rätt). Då först framkom det att elförbrukningen var helt fel beräknad, den stod fortfarande kvar på samma nivå som när lokalerna användes till hundstallar, alltså förra hyresgästen.
Jag anser att en ny beräknad förbrukning borde ha gjorts vid första kontakten med Flygstaden då kontraktet skrevs och då var jag som sagt var inte närvarande.
Så hur jag kan utses till syndabock för elräkningen det förstår jag inte.
Ingår man i en styrelse så har alla samma ansvar, även jag naturligtvis men jag deltog inte i kontraktsskrivandet och hade ingen anledning att reagera på de normala fakturor som därefter kom, inte kassören före mig heller tydligen och vad jag förstår inte heller kassören som kom efter mig.
Jag är tydligen också anledningen till att ha försenat posten till Hoppet vilket också är helt fel. Jag har nästan varje dag eftersänt post till nu sittande ordförande, dessutom på direkt order från henne. Jag har också skrivit till nu sittande styrelse om att de måste ändra adressen eftersom det inte skedde från nu sittande ordförande. Jag har inte tyckt att det varit speciellt roligt att så gott som varje dag få brev från inkassobolag och senare också kronofogden.
Jag är alltså inte skyldig till den anklagelsen.
Vill också tillägga att jag inte varit aktiv i Hoppet sedan maj månad, har inte heller varit välkommen dit trots att jag varit intresserad av att både jobba där och självklart se hur det går/gått för de stackars kissarna.
Ovanstående känner jag som nödvändigt att få skriva om här på Hittekatter eftersom jag nu fått information om att Grundig nu har pekat ut mig just på Hittekatter, som i stort sett skyldig till Hoppets fall. Även om han inte namngett mig som person så är det uppenbart att det är mig han menar då han så nära det bara går, har namngett mig även på ett annat forum.
Med detta är det åtminstone från min sida slutdiskuterat.
Jag har varit engagerad till fullo i Hoppet från allra första början till maj -09 då jag genomgick en svår operation. Därefter har jag blivit smutskastad och beskylld av Grundig. Jag väljer att avsluta mitt inlägg här och nu och väljer att inte i detalj redogöra för vilken person Grundig är och har varit under Hoppets tid, då jag inte vill sänka mig till Grundigs låga nivå.
Då kan jag lägga in en intresseanmälan på Gösta.

detta är vad vi vet har flyttat elelr komemr flytta
ursäkta om det var oklart , vart lite glad över uppgifterna =)

det skall väl inte göras här va? utan isf till hoppet =)

#103 Tack, då var det ungefär som jag förutspådde, att insynen brast för att överblicken inte fanns. Alltså, den som skulle veta att eluppvärmningen skulle kosta betydligt mer än beräknat - hade ingen aning om att så kunde vara fallet.

En sammanställning vore ju jättebra, så man vet vilka missar som får intresse, och vilka som står utan, och att listan dessutom uppdateras efter var….

när hundstallet var där ? gick dom inte under försvarsmakten ? antar att det var ett annat system när försvarmakten hade området än privat ägt som idag ? men kanske har fel , kanske inte är nån skillnad på regeringen och privatägt?
kan meddela att grundig heter peter 39 år , varit med sen dag 1 men försvann under första ca 6 månaderna , satt som ledarmot? i styrelsen (men inte från början)under en tid tills medlemmarna krävde att vi skulle avgå för vi agera efter egen vinnings skull och inte för hoppet bästa , hur man nu kan göra det ? enda jag vunnit är allt jag förlorat under den tiden
Jo det blir en bokning imorgon

listan på katterna kommer bli skit lång , vi komemr få bläddra ihjäl oss här , går det att skapa en ny tråd enbart för det och då enbart , ananrs blir det mycke scrolla och leta och en massa jobb för uppdateringar
sen hålla oss till enbart det o inte som här där allt balla ur efter typ 3 inlägget

Okej… Medarbetare på sajten - är det möjligt att skapa en tråd där endast listor med katter från Hoppet finns och allt annat "snack" oavsett nivå plockas bort? Just för att ärendet är så akut, gäller så många katter och nu förstörs av både de inblandades gnabb och av våras andras åsikter. Jag skulle aldrig som vanlig dödlig ta emot en katt från hoppet om jag läser denna tråd (och aldrig fatta vad det handlade om för att vara ärlig). Men ändå behöver något samordnas rätt kvickt…
Det är ganska rimligt att det blir en massa åsikter/frågor/funderingar när det släpps en "bomb" som denna. Det får man räkna med, vill man inte ha det så kanske hemsidan ändå vore det rätta "forumet" att gå ut med en sån här grej. Och därefter gå till hittekatter och begära hjälp.
Nu är det som det är men jag kan samtidigt tycka att den information och de frågor och ifrågasättande som ändå kommit fram är värdefull att få.
Visst skapa en ny tråd eller också inte alls, använd hemsidan ! Då når Hoppet både hittekatter-folket och övriga människor som faktiskt inte anser att hittekattersidan är den enda allenarådande. Därmed inte sagt något negativt om engagemang mm från alla människor här men kanske både ock behövs för att hjälpa katterna.
Skapas det en ny tråd så tycker jag att vissa här kommer väldigt lindrigt undan allrahelst nu när vi också har fått en förklaring på hur det gått till med elräkningshistorien.
Kanske Grundig eller Peter39, vad nu ålder har med det hela att göra, ska läsa igenom inlägget om elräkningshistorien ordentligt och tänka efter en annan gång innan han spyr anklagelser åt höger och vänster.
Dessutom Grundig tror jag inte att det togs upp vem som var hyresgäst före Hoppet utan det var elförbrukningen som var densamma då och det intressanta i det hela.

när vi höll på med vislanda över 20 katter så raddade vi ju upp dem i börgan med info om dem och sen uppdaterades denna lissta alltefftersom, gick ju bra faktikst, mycket sköttes via pm av det praktiska och tycker att vi höll oss kanska bra till ämnet,men det var ett heltsidsjobb att hålla i trådarna, men det gick,
Oj då,, fick reda på Gösta redan var bokad. Då får vi släppa honom.

#113 Jag ansåg inte att denna skulle stängas för det… Bara att listan skulle vara överskådlig (till skillnad från Hoppets ekonomi uppenbarligen) och förhindra #115 där man bokar bokade katter. Sedan är hemsidan förstås också nödvändig men även om hittekatter inte är allenarådande så är det nog bra att även hålla en lista här där många är extremt aktiva. Och om vi snattrar i listan blir den svår att hitta hela tiden…

jag tycker det låter som en utmärkt idé… en ny tråd för LISTAN!!! sen håller vi oss till enbart katterna i den tråden!!!
denna tråd kan ju finnas kvar, för all del… för er som vill fortsätta dessa diskussioner….
Grundig, skriv en ny tråd, du… Har du en lista, vore det ju jättebra… Kanske med missarna i bokstavsordning eller nåt… och sen pricka av, allteftersom det löser sig…

ja kan inte hemside ansvarige uppdatera som alla önskar ? hur gör vi då om hon jobbar , skall vi be henne sluta jobba för att uppdatera hemsidan
får påminna om att man jobbar ideelt på katthem så länge man inte är en avlönad anställd . Risken finns att folk kanske har jobb? ja vissa har det i detta land
Hittekatter tog vu upp just pga alla kattälskande människor , vi hade kunnat valt hemsidan o jobbat enbart därifrån o skita i media med ?
alla kanaler är väl bra ? eller ska man bara fokusera sig på 1 kanal? sen leva på det , anser att ju fler ju bättre men kan ringa o kolla om våran ansvarige jobbar med så kan hon åka hem o sluta jobba , ibland får man ha tålamod anser jag , folk har ett annat liv än att sitta och invänta något nytt till hemsidan , man kan inte bosätta sig vid datorn och leva livet vid datorn för en hemsida
ska man enbart använda hemsidan som du vill krävs det att personen bor vid datorn om allt skall ske där , vissa saker händer vid olika tidpunkter på dygnet , tror det har en mening med att det är så , vissa jobabr skift , ska man då be denne sluta jobba för att man vill ta en fika?
kan man inte just NU så kan man inte så enkelt är det och vi har abra en hemside ansvarig , ja jag vet att det komemr bli gnäll på det med ( varför har in inte 800 personer som sköter den) vi har 1 just pga att det inte skall ske misstag som det gjort tidigare när flera skötte den
Citat
Skapas det en ny tråd så tycker jag att vissa här kommer väldigt lindrigt undan allrahelst nu
komma lindrigt undan ? denna tråd finns ju kvar , men att tolka av det så vill vissa att bråket ska leva kvar och tjaffs ska vara här för annars har väl vissa ingen mening o sitta här?
vissa går igång som på knark när intriger går upp i ljuset och endast då finner dom en mening med att sitta här

#119 Jag kan inte på rak arm påminna mig att det är någon annan än du som faktiskt valt att hänga ut någon annan person? Visst går folk igång på gräl, men du är knappast i position att klaga just nu… Du kan inte bita samma händer som försöker hjälpa, så bit ihop nu och sluta attackera! Lägg istället ut den lista som frågas efter om du har tillgång till vilka katter som just nu riskerar att bli kalla inomhus.
Det finns väl fler, verkar inte som ni vill ha någon hjälp. Det har imorgon gått en vecka sen beslutet att få ut katterna. Det är tre personer som har tillgång till hemsidan. Den uppdaterades i torsdags men inget om situationen på hoppet. Mycket prat och lite verksad.
Det är istället ett jäkla gnällande.

ja du cala antar att du har nummret till hemside ansvarige ? ring o skäll på henne på jobbet då
ett jävla tjat om hemsidan om bara 1 person kan med den och denne jobbar hur gör vi då?? kan nån förklara det för mig så tar jag tacksamt emot det annars var tyst !!
imorgon ? hade vi mötet förra måndagen? nu är jag snurrig o alldeles för mycket att göra just nu
lars du som medlem i hoppet kan börja jobba med och hjälpa till , ansvaret är lika stort för dig som medlem
hemside ansvarige jobbar just nu och ska fixa detta när hon slutar jobba , hon kan inte göra det från jobbet , så enkelt är det eller så cala kan du ringa lillemor o få uppgifterna så kan du själv fixa det
nu är jag trött,irriterad,hungrig, och vill försöka slappna av
så cala du kan ta över det jag gör nu , fritt fram
119# Fakta är inte att låta bråket leva kvar. Det är av ett allmänintresse eftersom det kanske blir en nystart.
Och att hålla på med ditt mässande om att kalla in någon som jobbar "bara" för att uppdatera hemsidan är bara för mycket. Fattar du inte att det är fördel om det ÄVEN står på hemsidan och det är ju ingen nyhet för er idag att läget är som det är.
Jag kan inte annat än hålla med 122# som funderar på om ni verkligen vill ha någon hjälp.
För min egen del så har jag varit i kontakt med folk i Göteborg, Stockholm, Västerås och här i närheten men jag gör det inte för din skull utan enbart för katternas skull.
Så jag föreslår att du lägger ner ditt försvarstal om hur och varför det inte står något på hemsidan, jag köper det inte för ni har haft tid på er att lägga ut det och ni har fler som kan lägga in på hemsidan, om ni bara vill. Även om ni då inte har 800 så har ni ändå ett fåtal.
Inte för att det angår mig men jag kan inte förstå hur det ens är möjligt att göra slut på så mycket el som det här verkar var fråga om. Hoppet lär ha funnits i 1,5 år och en del har ni betalat för elen hela tiden. Alltså skulle ni ha förbrukat el för i alla fall 120000:- på 18 månader. På 12 månader skulle det bli 80000:-. Att värma en villa på cirka 120 m2med olja vilket är den enda referens som jag själv har skulle ta cirka 4 m3 vilket skulle kosta 40000:- per år. Olja är nog det i särklass dyraste alternativet man kan välja för även direktverkande el är billigare (tror jag).
Sedan årsskiftet måste elbolagen fakturera på verklig förbrukning.
Jag har följande förslag:
- Kolla på elräkningarna för 2009 räkning för räkning hur mycket el som gått åt. Det borde finnas en räkning per åtminstone varannan månad.
- Be att få mätaravläsningen från när ni flyttade in i lokalerna och be att få kopia på den sluträkning som skickades till förra abonenten.
- Kolla sedan noga så att ni inte råkat få räkning för en del av förra abonnetens elförbrukning.
Beloppet är så absurt stort så jag skulle vilja jämföra med att köra en vanlig V70 på ett sätt så att den drog 2-3liter/mil på långkörning.
Skilj också noga mellan kW och kWh.

Fortsätt gärna tjöta här… så kan koncentrationen på katterna fortsätta i denna trevliga tråd…
Jag är ju inte önskvärd på Hoppet, men eftersom du skrivit hennes namn så har ju hon uppgifterna och kan göra det, det behövs inga html kunskaper direkt. Det är lika lätt som att skriva inlägg här. Dessutom finns det ytterligare en person som kan göra det. De namnen jag skrev i PM,et till dig men fick ett snäsigt svar bara. Jag trodde inte du visste att de hade tillgång efter ditt snäsiga svar här. Jag struntar i dina åsikter och försöker hitta hem till katterna. Men om man får reda på av andra att de är bokade eller bortlovade redan hur ska man kunna hjälpa till? Eller är det för att det är jag som försöker som det inte passar?
Den som sköter hemsidan får ju heller ingen hjälp så det är inte hennes fel. Det som började som ett förslag har du nu fått till ytterligare tjafsande. Och vem är det som väljer att sitta och skriva istället för att åka till Hoppet? Jag får inte åka dit såvisst har jag tid över.
126# Bra tips ! Men det kanske redan är gjort.

en liten tanke… kanske känner någon en väldigt snäll bonde, med elverk på gården… som ni kunde få hyra så länge…. medans katterna slussas ut… det är ju bara några dagar kvar, så risken för att vissa missar får sitta i mörker och kyla är överhängande…

det är du själv som inte komemr dit , du åkte ur vårat forum pga olika orsaker , men aldrig hoppet , man läre se en skillnad där emellan
cala vad jag vet har ingen av dom suttit på hemsidan och vet ej om dom har kunskaper för det och det är då inte mitt fel eller mitt ansvar men vi kanske ska 100 st nästa gång som sköter hemsidan ?
OK folket jag har inte alla svar på hoppet,om hoppet,för hoppet ja allt andra heller , jag blir INTE uppdaterad var 30 sec som går , vet inte folk att saker tar tid ?
sen cala är du lika upp daterad som mig nu så du kan ta tag i det nu så lämnar jag över det till dig
enligt dig är jag ju kung och mästersnickare och allt är mitt fel , så är väl mitt fel att katterna är kvar med och att vi inte kan betala räkningen , så jag erkänner allt som nånsin hänt på hoppet är mitt fel
fy fan nu är jag trött på påhopp , vendettor , skit snack AB, gnäll bla bla bla
ska bli skönt när hoppet försvinner så man slipper idioter och psykfall och man kan leva igen utan dessa personer som förföljer en
Har ett likadant ventilationssystem hemma och det drar inga mängder. På hoppet var det även tidstyrt så det gick inte lika ofta som mitt. Dessutom krävde ju djurskyddsinspektörerna att det skulle gå.

Men då låter det ju som att det faktiskt är något direkt fel på fakturan (särskilt som det som sagt ska ske en fakturering av verklig kostnad nu). Har detta diskuterats med EoN eller har man bara låtit fakturan gå vidare till inkasso och kfm?
#133 Jag försöker faktiskt förstå dig, hur du menar när du skriver och hur det kommer sig att du så fullständigt lackar ur gång efter annan… Men jag blir verkligen bara förvirrad…
Jag ser då ingen skillnad, jag blir utkastad ur forumet sedan sitter ni och tillskriver mig öknamn efter det. Då är jag väl inte önskvärd. Och för femtielfte gången, ta över vad? Jag har då aldrig sagt att jag ska ta över och det finns inget att ta över, förutom då hemsida och kattansvar. Vad ska jag ta över? Du lär ju förstå att slänger du skit här kan det komma tillbaka.

ja man har suttit här i timmar nu med denna , men inget om nån katt , så vet inte vad vi ådstakommit med alla dessa trådar ? inte att nån katt har flyttat iaf eller blivit bokad , var det som var syftet med det hela men tyvärr vart det de vanliga om hoppet och styrelsen och medlemmar och hit o dit
vi kanske skall göra så här med alla trådar i hittekatter ? förstöra dom så fort man bara hinner och förmår timme ut timme in
men vad har vi uppnått egentligen ?
förutom att kasta skit på hopept och styrelsen
Ligger ärendet på KFM är det väl rätt körd att arbeta fram något avtal mellan elleverantör och Hoppet. Om Hoppet har valt att inte yttra sig i ärendet så kommer KFM med all sanolikhet att bifalla elleverantörens betalningskrav, samt att även kostnaderna som KFM har haft till att driva ärendet kommer att falla på Hoppets bord.
Fattar inte att man har låtit komma det så långt.
137 Det viset som du beter dig på är ju till del en förklaring för hur det har kunnat gå så långt… ingen som helst insikt…. du skriver hela tiden att vi härinne ska hjälpa hoppets katter och att ingen gör nåt.
Det är NI som ska göra nåt. Sluta tjafsa och börja jobba för lösningar!

#137 Med tanke på att listan kom först alldeles nyss kan man ju fråga sig om det verkligen var att förvänta. Och jag anser inte att denna tråd förstörts av de svar du fått. Nödvändiga frågor har ställts. Och med tanke på att det kan ta månader innan man får ut en endaste kattunge är det ändå lovande att så många är inne på att faktiskt vilja hjälpa till och kolla med dem man känner (för de flesta härinne har överfullt som du säkert vet) och svaren på de försöken lär förmodligen inte komma förrän imorgon eller på måndag. Under tiden kan ärliga och lugna svar ges som inte väcker människors ovilja och skadar katterna, och så snart det är möjligt kan hemsidan uppdateras med aktuell information så att fler förstår det allvarliga läget.

vet ej vad som ligger där , inte mitt bord
alla bär väl en del av ansvaret till detta , inge mer ingen mindre antar jag
och jag orkar inte bry mig om det heller just nu så enkelt är det
kan du inte svara vad vi kommit fram till?
Man var uppe och mätte faserna, hur mycket ampere det låg på varje (tre st). Av det så framgick att det drog väldigt mycket ström. De drog ner till en fas på värmen samt sänkte värmen i lokalen. Vi satte även dit isolering till uteboxarna vilket det var lite si och så med ifjol. Tanken var väl även att släcka lysrören i uteboxarna. Det är 32 lysrör där. Förmodligen kan man dra ner till ca 45 000 kwh per år, men så mycket lägre kommer man inte. Det är inget effektivt bygge heller system.
Till uteboxarna är det luckor som i vissa fall är borta, man stänger inifrån med en plåt som täcker luckorna, det drar igenom dessa och blir kallt varvid elen försöker kompensera. Nu visste vi inte att det var elpatron förrän räkningen kom och vi har gjort åtgärder efter det. FRÅN 130 KWH per dag! till ca 80-85.

#141 Jag antar att du svarar på Dagoe i första delen (och att det avser att du inte vet vad som ligger hos KFM - vilket den stora fakturan gör om de tänker kapa elen btw), men är det mig du ber svara på vad vi kommit fram till? För jag har ju inte ens kontakt med Hoppet och uttrycker mest att jag inte fattar något alls…. Märklig utgångspunkt för mig att svara på det liksom…
Nu låser jag denna tråd då jag inte tycker det verkar komma något konkret ur denna endå.
Håller med om att det måste göras en samlingslista om alla katter som sitter på Hoppet. Någon får sätta sig ner och göra det,samt hemsidan,kan inte någon byta av tjejen så hon får möjlighet ta hemsidan eftersom det är akut ??
De katter som redan sitter i jourhem kanske kan vara kvar där tills det ordnat sig med de mest akuta? Finns där ingen som har en bod hemma på tomten och kan ta in ett antal så länge???
Har ordföranden bra kontakt med djurens v. eller vad dom heter måste hon kunna be dem om hjälp hoppas jag ???
Vi brukar ju kunna hjälpa till med transporter här och nu gäller väl en efterlysning på transport mellan S-hamn -Göteborg !!!!
Hoppas verkligen ni har kollat upp så det inte är elbolaget som gjort fel ??? Låter konstigt eftersom räkningar betalats löpande utom de sista månaderna..Undrar också om det är er skyldighet ta reda på hur strömmen funkade när ni flyttade in, borde ocksså vara den förra ägaren som ska informera,anser jag…
Debattia