Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettmedia
Läst 1053 ggr
annelisen
0

Parkeringskatten!

Har vid ett flertal tillfällen sett en kattunge,eller iaf en ungkatt springa runt på parkeringen vid en stor matbutik… Jag har även sett den leta mat i papperskorgar och sökt skydd under kundvagnar… Hur går jag tillväga för att rädda denna katt? Jag kan absolut inte ha fler katter här hemma.. Har redan 3,varav 2 är fd hemlösa katter som jag har räddat..Och den sista,Pisan har haft en jobbig tid här med att bli accepterad av mina "gamla" katter…. Vill inte utsätta henne för mer stress! Men jag är villig att se till att denna lilla katten kommer till ett hem med värme o kärlek,och slipper tillbringa vintern ute under en kundvagn……

Lillan7704
0

Var finns den?

Pälsbollarna i Höganäs

Kusten
0

Hej annelisen.

Har du kontaktat katthemmen?

Det låter ju verkligen som ett behjärtansvärt fall. Om du ringer runt till katthemmen (både de närmast lokala och de utanför om det skulle behövas) under morgondagen, förklarar läget och därigenom försöker ordna plats åt kissen så kan du om du får tag i en plats, säkert få hjälp med att låna fälla (om nödvändigt) från någonstans och någon som kan hjälpa dig med den biten. Du kan även söka efter ett seriöst stödhem åt katten, på olika sätt. Foto på katten och miljön brukar kunna hjälpa för att ibland lättare nå ut. Det gör det lättare att förstå allvaret, ännu mer. Samtidigt kan man med hjälp av fotot kolla av efterlysningar..

Det kan visa sig att katten har ett hem, att den är id-märkt och då kan det ju förhoppningsvis bli en lycklig återförening. En chipkoll (om den inte har öron-id) som en första grej, i samband med ett första veterinärbesök kommer visa hur det ligger till där.

Jag hoppas verkligen att katten får akut hjälp in. Det måste vara hemskt att vara så hungrig, stackarn måste vara helt slut. Som barn tyckte jag om både höstregn och kall snö, nu med vetskapen om alla hemlösa katter, är det inte samma känslor..

Mison
0

jättebra tips har du fått av kusten

jag undrar också vart i landet det är??

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Hawknestgrove
0

Puttar upp jag med!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

Åhhh..stackars liten kisse..om jag bara hade möjlighet så.,..men har huset fullt med mina egna sju katter, samt stödfamiljen på sex individer…puttar upp för kissen..detta känns mycket brådskande!!

Putt!!!

annelisen
0

Katten finns i Höör,Skåne.

Ja om denna katten inte har något hem så måste vi hitta ett till den stackaren. Jag tycker att om den redan hade ett hem så borde den inte behöva leta mat i papperskorgar mm.

E det veterinär som kollar om den e chipmärkt?

Jag ska dit senare idag o se om jag ser katten.. Ge den liten mat,se om jag kan fånga in den….. Men som sagt, den kan inte stanna här…

Tror inte att jag kan fånga den, var gång jag har närmat mig eller kallat på den så har den gömt sig….

Hawknestgrove
0

Då är et fälla som gäller…..

annelisen
0

Har nu varit ett flertal gånger vid affären där jag sett katten… Där e minst 3 katter! Rynkar på näsan

Och de är rädda.Kommer inte fram till mig..

Jag har sett dem i papperskorgarna,leta efter mat……

Ankie
0

men oj oj, hur ska detta. Hoppas att det ordnar

Hawknestgrove
0

Fy så hemskt… Att det aldrig tar slut!!!!!

Bumbis
0

Putt för att de stackars kissarna får hjälpa av någon vänlig själ. Gråter

MariannE11
0

putt för kissarna..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Marga
0

Jag har själv nyligen (med framgång) kontaktat länsvetrinären om en katt som uppenbarligen saknade ägare och behövde omhändertas. Länsvetrinären kontaktade polisen med order att omedelbart omhänderta katten. Eftersom jag hade hittat katten "hjälpte" jag polisen att fånga den. Den har idag lämnats in på Stockholms Katthem och kommer att formellt skrivas över dit av polisen för omplacering (om den inte visar sig vara chipmärkt och ha en ägare).

Min fördel är förstås att jag är engagerad i Stockholms Katthem och enkelt kunde låna fälla etc. Men rent formellt är nog detta ändå den korrekta gången. Om länsvetrinären anser att katten lider av sin nuvarande situation ska den uppenbarligen omhändertas av polisen.

I Stockholm har som ni kanske vet polisen avtal med tre katthem. Detta underlättar förstås också att allt ska fungera bra. Jag vet inte vad polisen gör i Skåne, det är ju viktigt att katten tas om hand av ett seriöst katthem t ex. Men jag tror att ju fler som i allfall försöker gå "rätt väg", ju större sannolikhet är det att kunskapen ökar hos myndigheter och polis och att det upprättas bättre rutiner för hur man hanterar den här typen av ärenden. 

Mitt tips är alltså, kontakta länsvetrinären (på Länsstyrelsen).