Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 3794 ggr
Crisse-13
0

Uppehåll 1 år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låser på begären av Crisse/anebit

Jag skrev i min tidigare tråd att jag skulle göra uppehåll ett tag eftersom veterinärkostnaderna hade skjutit i höjden och jag skulle först och främst försöka lösa dom innan jag tog in fler katter. Nu blir jag mer eller mindre tvingad att göra det uppehållet och det gäller då på ca. 1 år.

Jag har alltid försökt att göra allt för dom katter jag har tagit in och försökt ge dom en så bra start som möjligt på sitt förtsatta liv i permanenta hem. Jag har dragit på mig höga veterinärkostnader för många katter som kommer utifrån har alltid något med sig i bagaget och då är det bara veterinären som gäller. Jag har även haft inne många vuxna katter som jag alltid kastrerar innan dom flyttar till nya hem och det är mitt och mångas sätt att få stopp på dom hemlösa katterna som bara blir fler och fler.

Jag har nu haft oturen att få in parvo bland mina kattungar och 2 av dom små och Mika är döda och jag vet inte hur många av resterande som kommer att bli sjuka. Veterinären som hade hand om den första ungen som blev testad och det var positivt är nästan säker på att det inte är någon katt jag har tagit in utan att jag har fått in det på annat sätt eftersom jag inte har några nya katter, och det kan vara någon som har varit på besök här eller jag själv har haft det med mig in på skorna eller kanske även från veterinären eftersom dom många gånger inte vet vad det är för sjukdomar katterna har som kommer på besök där.

Istället för att jobba för att mina skulder hos Haga blev mindre så har dom istället ökat drastiskt under dom 2 sista veckorna då jag har varit där 6 gånger och även haft ungarna inlagda så om någon skulle ha en slant över att hjälpa mig med så är jag tacksam för jag tror inte detta är slut ännu.

Kontonr på Haga är PG 352414-7 märk med Crisses katter.

Daisy-Moa har även en insamling till mina katter genom att sälja julkort som är gjorda efter foto på mina katter då kan ni även få något för pengarna ni skänker om ni vill det. Julkort till förmån för Crisses katter

Jag fortsätter berättelsen i nästa inlägg.

monsi
0

Nej!  Vad hemskt för dig crisse!

Parvo o ev fått det hos vet eller på annat vis är ju fruktansvärt.

Känner med dig o hoppas vi alla kan hjälp dig.

Bamse styrke kram till dig crisse-13

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Mison
0

Bamsekramar till dig Crisse… jag förstår att du känner att du måste ta ett uppehåll… Hoppas ändå du kommer tillbaka till oss snart.. Ta hand om dig…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Crisse-13
0

Jag blir tvingad att göra ett uppehåll med katterna och kommer inte att ta in fler för det vore ett stort fel att chansa och kanske utsätta fler katter för denna fruktansvärda sjukdom. Jag kommer att finnas kvar på hittekatter och skriva i dom trådarna jag tycker är intressanta.

monsi
0

Bra du inte försvinner helt.

Du tänker helt rätt angånde katterna.

Bamse kram igen

Crisse-13
0

Jag vet att några här nog inte kan låta bli utan att gå in och ifrågasätta mig och det jag skriver men jag tar den risken för att kunna berätta så kanske någon kan lära sig något av följande historia för man skall inte tro att alla kattpest katter har häftiga kräkningar och diaréer.

Det började för exakt 2 veckor sedan när en av dom små slutade äta och så fortsatte det även på söndagen så på måndagen ringde jag Haga och ville ha tid till ungarna för jag hade märkt att dom var även stopp i näsan utan att vara snuviga och Mika var jättesnuvig. Haga hade ingen tid till mig förrän på tisdagen så jag fick ta den men senare på måndageftermiddagen blev den lilla som fortfarande inte ville äta sämre så jag fick åka akut med henne. Dom la in henne med dropp och hon fick även antibiotika för hon visade inga symtom på någon sjukdom och hon hade inte ens feber så dom visste inte vad det kunde vara. När jag kom dit på tisdagen med dom andra små och Mika så var där ytterligare en liten som hade slutat äta på måndagen så veterinären tyckte att han skulle stanna och dom andra små fick penicilinspruta och Mika fick ett recept på medicin för hans snuva. Innan jag kom till Haga den dagen så hade den lilla som varit inlagd blivit sämre så dom tog en parvotest som visade positivt så hon blev avlivad när jag hade gått.

När jag skulle hämta ut Mikas medicin så visade det sig att dom inte hade den hemma utan den fick beställas och jag skulle hämta den på torsdagen men Mika dog natten mellan onsdag och torsdag och han hade under onsdagen kräkts ett par gånger så jag satte honom på badrummet och han hade bajsat ner buren men det var inte särskilt löst.

Ungen jag lämnade på Haga började äta igen på torsdagen så jag var och hämtade honom då och han åt bra både torsdag och fredag men slutade sen äta igen. Jag försökte tvångsmata honom för han var så mager då han inte hade hunnit äta upp sig men han vägrade äta så på måndagen försökte jag få tag i någon som kunde köra mig till Haga men det fanns ingen och den lille vägrade fortfarande att äta men drack vatten. Jag upptäckte att en av hans bröder var hängig på måndag morgonen och han ville inte äta men verkade inte sjuk i övrigt men på kvällen dog han utan några som helst symtom på sjukdom mer än att han var slö.

På tisdagen ringde min kompis från Hässleholm för att höra hur det var med ungarna och mig eftersom jag var sjuk och då berättade jag att jag hade ingen som kunde köra mig till Haga så hon körde ner från Hässleholm så att jag kom iväg med den lille som vägrade äta och jag tog även hans bror med som sällskap. Ungarna sattes i karantän på Haga och den lille fick dropp och båda dom små fick penicilin och när jag ringde ner på onsdagen och hörde hur det var med dom så fick jag till svar att dom äter som hästar så på torsdagen hämtade jag hem dom igen och då hade dom blivit testade för parvo men det visade negativt. Den lille har ätit sen dess men är lite vinglig kanske beroende på att han fortfarande är lite uttorkad för jag har svårt att ge honom penicilinsprutan som han skall ha i 5 dagar det är inte mycket skinn att få tag i.

Jag trodde allt var slut med det men senare i torsdags så slutade lille Totte att äta och igår kände jag att han hade feber för han var alldeles het om nosen och Haga har bara öppet till kl. 1 på fredagarna så jag visste inte vad jag skulle göra men kom på att dom andra små hade fått penicilinsprutor med sig hem som skulle räcka i 5 dagar var så jag gav Totte en sådan för han väger lika mycket och jag räknade ut att det skulle räcka till alla 3 ungarna över helgen. Efter ett par timmar var Totte ute i köket och skrek på mig så jag tänkte att jag lägger upp mat och ser vad som händer och då åt han igen och har ätit idag. Så jag får ringa Haga på måndag och se om någon kan köra mig ner för att hämta fler sprutor till dom små eftersom Totte får nu oxå.

Jag har inte kunnat göra den sanering som krävs vid parvosmitta för jag har själv varit dålig i 2 veckor i influensa och har inte orkat mer än att sköta om katterna men jag har försökt att gå runt med sprayflaskan och Virkona varje dag.

Mina dagar fylls nu av tankarna på om fler av mina ungar skall bli sjuka i denna sjukdom som man inte kan göra något åt för att stoppa.

Bumbis
0

#5, det finns ingen som kan döma dig Crisse. Gör dom det så har dom inte hjärtat på rätt stället. Smitta kommer och smitta går, det bara är så, trots att katter har nio liv.

Det har inte de behövt uppleva som inte vill/kan tar in flera katter. Det är lätt att döma. Men du vågar chansa på grund av att du vill rädda katterna. En eloge till dig, än en gång. Du gör i alla fall något, till skillnad från de som bara sitter hemma och klagar.

Kram på dig Crisse!

nellies-matte
0

Orättvist och tråkigt att du drabbats av denna sjukdom. Vi får hålla tummar och tassar nu att det ger med sig så att de små liven får växa upp till stora fina kissar.

Precis som Bumbis skriver så kan ingen döma dig. Du försöker så gott du kan hjälpa de hemlösa till ett bättre liv. Tyvärr kommer smittor och annat sattyg.

Jag hoppas att några vänliga själar ger ett bidrag till dig i denna svåra stund samt att du själv tillfrisknar och orkar samla kraft för att efter detta år fortsätta hjälpa. Du behövs

monsi
0

Vem skulle dömma dig Crisse? Så mycket du gör o har gjort för alla hemlösingar.

Håller med nelis-matte o Bumbis

Kram igen på dig

martdat
0

Hoppas att de katter du har nu blir friska, och att du finner energi att orka igenom detta, vilken nedrans otur du hafft. du har gjort allt du kan för dem, Men hoppas att vi ser dig i trådarna här ändå, kram på dig,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Druke
0

Åh, Crisse… Om jag vore miljonär skulle jag betala alla dina veterinärräkningar utan att blinka. Gråter

Vilken himla otur! Gråter Håller verkligen alla tummar och tassar för att du och katterna repar er!

Stor kram från Druke och pälsbollarna

martdat
0

hoppas du får lite hjälp med dina räkningar, det är ju trotts allt hemlösa vi pratar om, du vet du får en hundring när jag betalar mina räkningar, har tyvärr inte mycket att skryta om över min ekonomi ,,

xray
0

All heder till dig Chrisse!!! Du tänker helt rätt och har hjärtat på rätt ställe…

Håller tummarna för dig och dina håriga vänner!

soso
0

Vad tråkigt Crisse! Du gör så mycket för katterna och självklart finns det alltid risk för smitta. Du har gjort allt du kunnat, nu får vi se till att hjälpa dig med bidrag till vet.räkningarna.

Vargtassen
0

Tråkigt Crisse du som kämpat så med de små, har satt in ett bidrag till dig på Haga kontot hoppas de är till någon hjälp.

Kram

kattassen
0

Ledsamt Crisse! Du har kämpat så och lagt så mycket tid och pengar på alla dina skyddslingar och så får du detta också i "bagaget". Usch vad tråkigt men nu får vi hjälpas åt och lätta på din ekonomiska börda med veterinärräkningarna i allafall.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

nisse02
0

Åh, kära Crisse jag känner  så varmt för digi. Så tråkigt att detta  har hänt.

Så orättvist ödet slår till, det är ju ingenting du kan lastas för, absolut inte. Vem skulle döma dig och för vad? För att du har ett varmt och gott hjärta och inget hellre vill än att  hjälpa? Jag vet så väl hur det är att inte orka ända fram ……….

Jag sätter in ett litet belopp på kontot och hoppas det är flera som kan bidra. Jag säger som alltid, många bäckar små …..

Här håller vi alla tummar och tassar för att du ska bli piggare och dina små vänner inte ska ha blivit smittade.

Stor KRAM till tröst och stöd för dig Crisse

Sidentass
0

Vill från djupet av mitt hjärta översända varma kramar till dej..tycker det är så tråkigt, och orättvist..att du skulle behöva drabbas av allt detta…glöm aldrig..att du gör och har gjort oerhört mycket för missar som behövt dej..

kram

Crisse-13
0

Tack för all omtanke, det värmer.

annebeate
0

Kära Crisse

Jag blev bestört när jag läste tråden. Att du skall drabbas så som gör allt för dina katter och alltid är lika hjälpsam när andra behöver hjälp. Jag hoppas de andra katterna skall klara sig och  jag sörjer dina andra små. Nu måste vi alla som kan hjälpa dig med dina veterinärkostnader. Själv sätter jag in ett bidrag under morgondagen på kontot hos Haga. Försök nu även sköta om dig  själv så du återhämtar krafter efter din influensa. Sänder dig många kramar.

anebit
0

Å så sorgliga nyheter att läsa.

Orättvist att du och dina kissar ska drabbas så när du och dina katter är såna kämpar. Ock så ska du behöva ha influensa mitt i alltihop också.

Hur orkar du?

Tröstekramar till dig och en slant kommer in på kontot nästa vecka.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
0

Men vad trisst att detta skulle slå till. Parvo är ett svårartat virus just pga att det är så seglivat. Man kan få med sig det via skorna och det lever upp till 12 månader. Våra bröder från Piteå fick det alla tre när katthemmet däruppe fick in viruset i verksamheten. De klarade sig med behandling som tur var.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lillan7704
0

Usch vad tråkigt Chrisse… Rynkar på näsan

Måste få fråga vad Parvo är? Har aldrig hört talas om den sjukdomen förut…

Håller tummarna för att dina andra katter förblir friska och att allt går bra!

Pälsbollarna i Höganäs

anebit
0

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lillan7704
0

Tusen tack för länken!

Pälsbollarna i Höganäs

essut50
0

Stackars dig Crisse, du gör ett jätte bra jobb för dom hemlösa katterna. Sätter in en slantt..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Kusten
0

Puttar upp för Crisse så att hon kan få mer hjälp av snälla omtänksamma personer.

Styrkekramar till dig Crisse, du gör så otroligt mycket gott.

Kyss

Sidentass
0

Nån som vet om det finns vaccin för den här sjukdomen, Parvo?

tuska
0

Ja det finns det,  När smittotrycket är högt bör vaccin sättas in tidigt. första vaccineringen görs vid 6 veckor sen 9 veckor 12 veckor.

(gäller när man har många katter. ungar)

MariannE11
0

varma styrkekramar till dej crisse är det enda jag kan ge just nu… ska förmodligen börja jobba om 2 veckor så att ekonomin blir bättre….fast det tar ytterligare sen en månad innan jag jobbar heltid igen… men OM jag ser att det finns en slant över så vet jag var jag ska sätta dom…

tycker att man inte bara ska se på det man kan göra för dom därute utan åxå på det man gjort… tänk på alla kissar du räddat….inte många som gjort det…. så ingen har rätt att ifrågasätta dej det allra minsta…ibland kan man tyvärr komma till ett läge där man måste stanna upp…..man måste må bra själv först innan man kan hjälpa andra…

hoppas nu att du får vara frisk o att kissarna får vara det med…..håller tummar o kollar på mina pengar när jag har dom…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

cala01
0

Det finns vaccin, har katterna fått de två första vaccineringarna så är de skyddade. Vi hade lite tur i oturen när vi fick viruset. Ett rum som var helt avskilt från andra katter blev lite lättare att sanera och det spreds sig inte till andra delar. Efter att ha skickat prover till Uppsala så har vi fått klartecken och är äntligen klara. Vircon heter medlet vi sanerat med, var försiktiga bara, det måste sköljas ur när det verkat klart, vi körde med högtrycksspruta i boxarna. Det är skadligt för katterna om de slickar i sig vircon. Därför måste man skölja efter själva saneringen

Crisse-13
0

#28#

Jag har aldrig hört att man vaccinerar kattungar 3 gånger. Hos Haga vaccinerar man första gången vid 8-10 veckors ålder och andra gången 3 veckor därefter. Mina små har inte varit gamla nog att vaccineras. Tippen och Mika har haft åldern inne men dom har varit snuviga så därför inte blivit vaccinerade eftersom det bara är helt friska katter man gör det på.

#30#

Det finns kanske mer än en sorts Vircon för den sorten jag har behöver man inte tvätta bort men det beror kanske på hur man blandar det. Jag har frågat veterinären om det är skadligt för katterna och dom påstår att det är det inte. Jag använder VirKon-S som jag köpte på Ekohallen i en flaska på 500gr där jag blandar 1 gr till 1 liter vatten och där står inget i bruksanvisningen om att det skall tvättas bort. Det är även effektivt om man har fått ringorm bland katterna eftersom det även fungerar mot svampangrepp.

Här

cala01
0

Jo det är ett utmärkt medel, men vi fick uppgiften att det kan vara frätande på slemhinnor och organ, tror det står på flaskan också,

monsi
0

Viricon är ett nervgift från början.

Används mycket till bla ormar för att få bort kvalster.

Man lögger ormen i en säck som har varit indränkt i medlet o sen torkat,väldigt vicktigt att det är torrt.

Hanterar man det rätt o enligt instruktioner är det inte farligt finns i olika styrkor om jag förstått det rätt.

Har tyvärr sil minne.Rynkar på näsan

Hadde pälsätare på min ena häst fär många år sedan. Använde då viricon i boxen o där de var det skulle inte sköljas bort.

Hästar är jätte känsliga mot kemikalier.

Ser fram i mot att forsätta se dig i trådarna Crisse-13

Dagoe
0

#28 Helt rätt Tuska, det är även vad Statens Veterinärmedicinska Anstalten rekomenderar.

Tyärr är kunskapen vad gäller "sheltermedicine", fritt översatt djurhemsmedicin, ofantlig litet hos både de som jobbar med övergivna katter och veterinärer som behandlar dessa djur. I USA rekomenderar man att katterna vaccineras mot kattpest även om de är lindrig sjuka eller skadade (man vaccinerar då enbart mot kattpest och inte mot kattsnuva om katten är snuvig).

Alla katter äldre än 4 veckor (inklusive skadade och lindrigt sjuka) vaccineras omedelbart efter intag med levande vaccin mot felint panleukopeni. Katter under 16 veckor revaccineras varannan vecka om de bor  i mljöer med hög smitttryck.

Dagoe
0

Crisse, hade du inte tidigare också katter som dog av kattpest ( = Parvo = panleukopeni)?

Om så är fallet, varför tar du då in kattungar som är ovaccinerade?

Inte meningen att vara elak, jag undrar bara.

monsi
0

Bra info Dagoe den skulle behöva en egen fast tråd som inte behöver puttas upp. ( kanske en sajtvär kan fixa?)

Den är  bra till katthem o oss andra.

Tråkigt att de flesta vetrinärer inte vet om det.

Hur ska man kunna ge dem den infonObestämd

Kämpa på Crisse bamse kram till dig

Crisse-13
0

Nej Dagoe jag har aldrig haft kattpest tidigare för då hade jag inte tagit in fler. Sen är det nog inte så vanligt att hemlösa kattungar födda ute är vaccinerade. Jag jobbar bara med hemlösa katter och inte omplaceringar.

Dagoe
0

det förstår jag att hemlösa kattungar inte är vaccinerade…. det är inte heller de flesta kattungarna som kommer in på de amerikanska djurhem/jourhem. Försökte bara informera…

En studie visades även att känsliga kattungar kan placeras i en kontaminerad miljö omedelbart efter vaccination utan att de visar några kliniska tecken på sjukdom.
(Brun, A., G. Chappuis, et al. (1979). "Immunisation against panleukopenia: early development of immunity." Comp Immunol Microbiol Infect Dis 1 (4): 335-9.)

Crisse-13
0

Det var inte din information jag svarade på för den är säkert bra utan det var inlägget riktat till mig.

pia-app
0

Hej Crisse

Jag känner verkligen med dig, När jag började på Fiahemmet(som jag nu lämnat) tog jag iall välmening hem 7 kattungar från olika håll och någon hade smittan med sig. Det var jpbb dygnet runt och av de sju överlevde tre, fast dina katters sjukdomsbild verkar helt annorlunda. Mina kräktes tills det inte fanns något kvar och sen var det diarré. Såg att du skrev att en kattunge var lite vinglig och det kan den ju vara av att den är svag men en av mina blev vinglig i bakdelen efteråt och är det fortfarande men han far runt lika bra för det och det är ingen fara enligt veterinären. Efter det hade jag inga katter här på ett år men sen har det gått bra med dom som kommit efteråt.

Hoppas att allt går åt rätt håll med kissarna. Den lilla svarta som vi tog hand om som kom från dig blir bara keligare och keligare.

annebeate
0

Crisse

Hagaveterinären har fått nya öppettider;

Måndag-torsdag 08.00-18.00

Fredag 08.00-16.00

Lördag-söndag stängt

Crisse-13
0

Vad skönt att höra Pia att den svarta nu har börjat lita på människor. Dom ungarna fick jag iväg i rätt tid men sen å andra sidan så bodde dom på balkongen hela tiden som jag använder som karantänplats till alla katter jag tar in och som jag städar och Virkonar efter varje katt som har varit där och jag har även ett par sandaler som står utanför dörren som jag tar på mig direkt jag kommer ut där.

Jag gick ut och skrev om detta just för att det jag har hört om parvo inte stämde in på symtomen som mina ungar hade, den ungen som blev testad positivt hade inte ätit på 3 dagar och hade inga symtom över huvud taget inte ens feber.

Crisse-13
0

Annebeate

Ja jag vet om dom nya öppettiderna och det är bra att dom har ändrat eftersom tjejerna som brukat ställa upp och köra mig bara kan på kvällen i regel.

monsi
0

Tycker det var jätte bra att du gick ut o skrev om det Crisse.

Just också att det inte behöver komman med katterna utan att man själv kan dra in det utan att veta om det.

Har hört alltför många säg min katt ska vara inne så den behöver inte vacksinRynkar på näsan

Bra också med att gå ut med den anorlunda sjukdoms förloppet.

Crisse-13
0

Pia-app

Jag har 2 katter i stödhem i Lund som är syskon till dom 2 som åkte upp till Samantha och ni har den ena. Om tjejen av någon anledning inte kan fortsätta vara stödhem skulle ni kunna ta dom för jag kan inte ta hem dom här. Dom har varit hos tjejen sen ett par dagar efter dom andra åkte upp till er så dom är oxå säkra.

Eller någon annan som kan hjälpa mig om det skulle behövas. Det är dom här 2 ungarna det gäller.

pia-app
0

Skrev ett nytt inlägg igår ,9Livs insamling till Öreborkatterna, och där berättade jag att vi varit på Länsstyrelsen och sökt tillstånd för stödhem, det var mycket positivt men det skulle ta nägra veckor med allst dom skulle skriva. Vill ligga lågt med stödhem fram tills tillståndet är klart då jag inte vill äventyra något. Har fått en mycket otäck anonym anmälan mot mig och mina privata katter och jag är rädd att om det är dom jag tror det är som skrivit detta så kommer dom att fortsätta att göra allt för att sabba för oss.

Men när tillståndet är klart så lovar vi i 9Liv att försöka hjälpa dig.

Hawknestgrove
0

Åh Crisse, då får även du varamed och dela på Misons 18 nya bäddar NÄR DE KOMMER!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mison
0

gunilla, det är bara 16….Tungan ute

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Crisse-13
0

Så snällt av dig Gunilla, jag tackar.

Crisse-13
0

#46#

Det finns tyvärr otroligt elaka människor som kan hitta på vad som helst och tyvärr även här på Hittekatter har jag blivit varse om.

Hawknestgrove
0

Oj Crisse……..och Pia, fy 17 så trist. JA mna får kanske varaförsiktig med vad man skriver här

Dagoe
0

# 42 "det jag har hört om parvo inte stämde in på symtomen som mina ungar hade, den ungen som blev testad positivt hade inte ätit på 3 dagar och hade inga symtom över huvud taget inte ens feber."

Det är den subakuta formen du beskriver, finns olika former av hur kattpest yttrar sig.

Crisse-13
0

Men eftersom jag inte har haft kattpest här innan så visste jag inte att det finns olika symtom, jag trodde alla katter hade häftiga kräkningar och diareér.

Simson
0

Massor med kramar Crisse!! Hoppas allt vänder för dig till slut!! Önskar dig allt gott!! Även dina katter!! Har satt in en peng. Tillsammans blir det förhoppningsvis en å…när fler skänker…

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

nisse02
0

Härligt att läsa att det är många som sätter in en peng!

Vi hoppas som vanligt på många bäckar små …………  blir en riktigt stor å.Glad

Det finns underbart fina julkort att köpa i en annan tråd. Kort på Crisses söta katter och som Daisy-Moa gjort till hur fina julkort som helst. Behållningen går till Crisses katter. Jag har gjort en liten beställning där nu.

Julkort till förmån för Crisses katter

Massor med Kramar till Dig Crisse. Säger som Simson …. önskar Dig allt gott!!!

Crisse-13
0

Tack snälla ni som hjälper mig. Jag har inga siffror att ge er för det är inte det första man frågar efter när man är på Haga med sjuka katter men jag vet att 1 parvotest kostar 230:- där och jag har testat 3 ungar och kremering av 1 katt tror jag kostar ca. 200:- och jag har lämnat 3 så bara detta blir 1290:- och sen vågar jag inte ens gissa vad det kostade när ungarna låg inne och deras penicilinsprutor som jag skall hämta fler imorgon. Sen har jag kvar en större skuld där sen innan som jag inte har koll på nu hur mycket det är men jag försöker varje månad att få något över att sätta in där och nu sist satte jag in 500:- från Tradera.

Puma77
0

Så här står det om koncentrerad virkon

*Irriterar huden
* Risk för allvarlig ögonskada
*Skadligt för vattenlevande organismer
*Undvik inandning av damm
* Undvik kontakt med huden och ögonen
*Vid kontakt med ögonen spola genast med mycket vatten och kontakta läkare.

Det innehåller även dikalium- peroxodisulfat som kan ge upphov till allergisk reaktion.

Står ingenting om utspädd mer än att man eventuellt kan eftertorka fast sen så står det ju mest för mänskligt bruk och det är väl inte lika stor risk att vi skulle slicka på väggarna;)

//Pia

Tiana
0

Å stackars Chrisse. Kramar till dig som fick så tråkiga nyheter… En slant fråm mig kommer också så snart jag har något litet över, denna månad är tyvärr skral…

Hawknestgrove
0

Crisse, nästa gång, så spar slanten för kremering. Smyg ut och ge den lilla en begravning i stället. Det är ju bara en liten död kropp och du kan säkert ge den en vacker hädanfärd och spara in en sån slant. PAcka in den i plast och lägg den i din frys så länge tills du får möjlighet att begrava.

Crisse-13
0

Chrisse 77 har hjälpt mig med någon liten kattunge som hon har begravt nere vid huset på Österlen men det är inte tillåtet att begrava djur okremerade men dom har stora marker där. När det gäller dessa kattungar med parvo så vill jag inte gräva ner dom med risk för smitta och det finns även en risk att det går ut i marken och vidare till dagvattnet. Men annars var tanken god Gunilla.

Hawknestgrove
0

Men överlever parvo djupfrysning?

Crisse-13
0

Jag har ingen aning. Det är ändå försent nu för jag har lämnat dom 2 ungarna som dog här hemma till Haga för att försöka bli av med all smitta så fort som möjligt.

Hawknestgrove
0

Ok….

martdat
0

#60 på egna marker får du gräva ned mindre husdjur, (inte hästar , grisar o dyl) men katter, hamstrar o annat, hundar är jag osäker på,

SamanthaJones
0

När det gäller parvo så ska Alla Smittade och avlidna djur kremeras då smittan klarar nedfrusning och kan överlevva upp till 2 år.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

martdat
0

#65 nyttig info,

cala01
0

Kanske behövs en ny sajt för djursjukdomar,,?

Crisse-13
0

#65#

Ja men då har jag ju gjort rätt.

Det är lugnt här nu och inga katter som visar symtom på någon sjukdom så nu håller jag tummarna att där inte är fler som utvecklar parvo.

SamanthaJones
0

mm, nu håller vi tummarna! Vad jag har hört så kan Parvo ligga latent i kroppen och sen helt utan förvarning bryta ut.

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
0

glömde skriva att jag verkligen Lider med dig! Det är så hemskt när en eldsjäl draddas så här hårt! Ett obeskrivligt hårt slag. men ge inte upp! Det finns många saker du kan göra utan att ta in katterna till dig. tex försöka påverka regeringen för att få in nya lagar osv :)

Vänligen

Sofia

Dagoe
0

Katter som vistas i smittade områden och som har aktuella vaccinationer löper yterst liten risk att bli sjuka. Vaccination ger nästan 100 % skydd.

Crisse-13
0

Ja Samantha detta är det värsta man kan råka ut för när man som jag inte kan se en hemlös katt utan att försöka hjälpa den och då särskilt moderlösa kattungar som jag nu måste lämna till sitt öde om jag träffar på någon. Första veckan grät jag varje dag för jag tyckte det var fruktansvärt att mina katter blivit drabbade av denna "jävla" (ursäkta uttrycket) sjukdom. Jag hade kunnat göra vad som helst för mina katter bara jag visste att det hjälpte.

Jag har varit hos Haga nu och fått fler penicilinsprutor eftersom Totte fick av dom sprutorna jag hade fått till dom andra ungarna och då passade jag på att fråga om vaccinering. Det finns inget vaccin för bara parvo inte till katter i alla fall bara till hundar och dom gick igenom hela listan med vaccin. Jag kan alltså inte vaccinera dom små förrän dom är helt friska och då menar jag att dom har blivit av med stoppet i näsan som dom har. Eftersom där var en diskussion om hur många gånger man skall vaccinera så frågade jag om det oxå, man kan vaccinera en kattunge varje dag om man tycker man har råd till det men det hjälper inte utan dom 2 vaccinationer som är vanliga får dom fullgott skydd av.

Josefa
0

Visst fan finns det enbart parvovaccin.

Crisse-13
0

Inte enligt dom böckerna dom har på Haga.

Crisse-13
0

Jag tvättar idag och har precis lagt in dom 2 första maskinerna. Jag tog 2 tsk Virkon i varje maskin så får jag se om tvätten tåler det men jag skall försöka göra allt för att få bort detta virus så fort som möjligt. All vittvätt kör jag i 95 grader för att vara säker. Är där någon som har provat Virkon i tvätten innan ?

Hawknestgrove
0

Behöver du verkligen köra så varmt? räcker inte 60? Och tack för infot om att parvo klarar nedfrysning. det var illa….

Crisse-13
0

Om jag har Virkon i så kanske det räcker med 60. Jag skall meddela er hur mina kläder ser ut efter virkontvätten annars får jag väl gå på Myrorna och köpa nya kläder vilket jag aldrig gjort men någon gång skall vara den första.

MariannE11
0

hoppas att kvarvarande kissar får var friska…

Hawknestgrove
0

ja de flesta bakterier dör vid 60 grader.

ksofia
0

Åh, Crisse! Jag är så ledsen. Så hemskt för dig och dina katter att drabbas på detta sätt. En stor styrkekram till dig!! Sätter in en slant på Haga.

[GunillaR]
0

Crisse!

Nästa lotteri kommer gå till dina katter! Det kommer sättas igång i mitten av november.

Crisse-13
0

Åh Morgaine du gjorde så att en solstråle tittar fram över min just nu dystert grå himmel. Jag blev väldigt glad när jag läste detta och tackar ödmjukast för att du vill hjälpa mig och mina kotter. Kramisar från alla mina katter.

Crisse-13
0

Tack Ksofia. Just nu mår Tippen och dom andra ungarna bra men man vet inte när och om det drabbar dom vilket jag inte hoppas.

Anen27
0

jag har skickat en liten slant till kontot…

[GunillaR]
0

Crisse, jag lovade dit nästa lotteri, men jag vill nog ha reda på lite mera om dig. Jag har läst denna tråd men inte riktigt fått kläm på vad du gör.

Du skrev att du inte har omplacering, vad menar du med detta? Bedriver du ett privat katthem? Eller är det ett stödhem?

Förlåt mina många och okunniga frågor, men jag är helt nu i detta med katthem/stödhem så jag vet inte riktigt hur det fungerar. Men detta skulle jag kanske ta upp i en ny tråd.

Jag var nämligen inne på din personliga sajt och skulle läsa om vem du var eftersom jag visste du var från Malmö. Jag är ju också från Malmö, så då kunde vi kanske träffas. Men har du kattpest hemma så är det kanske inte så lämpligt .

Men, om jag ska skänka pengar till dig så måste jag veta vad du sysslar med och hur allt går till väga. Flört

Crisse-13
0

Ingen kommentar

[GunillaR]
0

# 86  - Varför ingen kommentar???? Förvånad

Simson
0

#87 Hon kanske föredrar att du pm'ar? Testa det. Glad

Tiana
0

#87 Du kanske kan ta en titt på hennes tidigare trådar: Hemlösa i Skåne 1-7 så der du mycket av vad Chrisse har ställt upp med och det stora arbete hon utfört. Glad

Lillan7704
0

Mej oj…. Varför ingen kommentar?

Det kan ju inte ta många minuter att på ett kort och koncist sätt förklara vad det är du gör Crisse…? Hon är ju helt ny här och har en genuin undran…

Pälsbollarna i Höganäs

Josefa
0

Varför via PM? Måste ta lika lång tid.

Gronstedt
0

#91: Det kanske inte är en fråga om tid.

Lillan7704
0

Men om någon vill skänka pengar måste man väl få fråga vad det är pengarna går till…? Och det borde väl vara en öppen uppgift här på forumet eftersom hon ber oss om ekonomisk hjälp?

Att skriva och berätta lite här i tråden måste ju vara smidigare än att skicka PM till höger och vänster…..? Fast det är ju bara vad jag tycker…

Pälsbollarna i Höganäs

Josefa
0

Precis vad jag också tycker. Nu har jag iofs inte skänkt några pengar dit, men de som gjort det har väl rätt att veta vad de går till.

Anen27
0

… jag har skänkt en slant och haft PM-kontakt med Crisse……………………

Själv var jag medlem länge i hittekatter innan jag ens kom på att skriva om mig själv……Skäms

Gronstedt
0

Naturligtvis har den som ska skänka pengar rätt att fråga vad de ska gå till. Den som vill veta vad hon gör kan ju läsa de mycket detaljerade redogörelser som redan finns på detta forum och ställa eventuella följdfrågor per PM. Varför stör det er?

annebeate
0

Det finns så många trådar här på forumet där det går att läsa om Crisses hängivna  osjälviska arbete för våra hemlösa katter, alltid beredd att ge en hjälpande hand. Jag har  i dagarna åter skänkt en slant till Crisses konto hos Hagaveterinären. Hoppas alla som kan gör detsamma.

essut50
0

#85 Jag tycker du kan läsa alla crisses trådar så får du en uppfattning vad hon gör för dom hemlösa katterna.

Om du inte orkar göra det så behöver du inte skänka pengar till henne så enkelt är det…

Vi andra som har varit här länge känner henne och vet att hon gör ett bra jobb…

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om Crisse väljer att inte kommentera är det väl hennes val.  Givetvis har man rätt att fråga men man får ta det svaret man får och passar det inte en har man rätt att välja ifall man inte vill donera pengar istället för att gnälla och gnöa över att Crisse väljer att inte skriva igen om sitt arbete när det finns så många trådar att läsa

#94 mig veterligen har inte vi som REDAN skänkt pengar ställt frågan utan en ny person som gör det för en evetuell gåva. Och hon får ju rådet av många att läsa några av de otaliga trådarna som Crisse skrivit om sitt arbete för att få en uppfattning. Varför är det inte okej utan Crisse ska rabbla allt igen?  Man kanke inte ska glömma att Crisse ligger sjuk i flunsa med samtidigt hon måste jobba med att städa mer än vanligt etc. Hon behöver sin energi till att bli frisk och ta hand om de katter som finns hemma hos henne mer än sånt här gnäll

[GunillaR]
0

Jag är ganska ny på forumet och även i denna rörelsen, så jag vet inte hur saker och ting fungerar. Vad jag kan se så har jag varken gnött eller gnällt över att Crisse inte vill berätta vem hon är.

Och jag hade ingen aning om att det finns många trådar att läsa.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#100 var absolut ej riktat till dig, du är ny och sjävklart klart man frågar då.

[GunillaR]
0

# 101 - OK.

Jag har frågat här i tråden och får jag svar så är det bra. Får jag inte svar så är det också bra. Men jag kommer inte att ställa fler frågor till Crisse. Hon får höra av sig om hon vill.

Hennum
0

fy vad tråkigt crisse att det har blivit såhär! :( Men på sätt och vis är det bra oxå, för då är du tvungen att ta ett års paus för att försöka minimera dina skulder. Vilket hade varit svårt att göra om det utöver kostnaden varit fritt fram att ta in fler katter.

Hoppas veterinärräkningarna hinner betalas det här året, så att du kan fortsätta hjälpa nya katter sedan.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

kattassen
0

#102 Crisse har en insamling till Hemlösa Katter i Skåne via Haga Veterinärerna i Malmö. Den ligger under tråden Godkända insamlingar

Följer du länkarna i insamlingstråden bör du rimligen få en god bild av Crisses olika tidigare projekt.

Som sagt ovan - läs igenom lite av det gamla så kommer du nog att få en hint om Crisse och hennes idoga arbete med hemlösa katter i Malmö.

Känner man sig inte säker på objektet man skänker pengar till - avstår man.

Så enkelt är det.

Josefa
0

Ähum, hur vet man att det som skrivs i trådarna stämmer?

Man kan ju faktiskt skriva vad som helst. Utan kontroll och redovisningar kan allt vara "sant".

[GunillaR]
0

# 104 - Tack för den tråden. Den är bokmärkt nu!

Hennum
0

ja, man ska ju ta för vana att vara kritisk till allt som skrivs, både på internet och annars. det är lätt att luras. Men det kan man isf även göra i ett PM,telefonsamtal eller IRL. Så det enda man kan göra är att personligen göra en avvägning, tror jag på alla de människor här på forumet som känner crisse och påstår sig veta hur mycket hon gör för katterna, och vill jag tro på crisses eget ord. Det är alltid fritt fram för folk att inte lita på någon, och då är det väl bara att låta bli att ge pengar.

Jag personligen litar på crisse och litar på de människor här på forumet som känner henne och träffat henne. (Vilket jag själv gjort hastigast en gång och det var väldigt trevligt)

Om man väljer att inte lita på crisse (eller någon annan för den delen) behöver man inte kritisera, då räcker det med hålla sig på sin kant.

Nu vill jag inte peka ut någon, utan bara säga hur jag ser på tillit och sånna dära grejer, i allmänhet. ^^

kattassen
0

#105 Så är det väl med allt som läggs ut på Internet… Det är alltid upp till den läsande att ställning till sanningshalten i det skrivna ordet. Det är ju dessutom det som gör Internet till ett media som man måste ta med en "nypa salt".

Man kan antingen välja att gå på det som skrivs lita på vad upphovsmannen eller ställa sig avvaktande och kritisk. Det är ett val man gör.

Några garantier ges inte på Internet!

SamanthaJones
0

hamnade vi inte väldigt långt utanför ämnet?

Vänligen

Sofia

MariannE11
0

jag håller med Sofia… detta var inte ämnet… jag gillar inte käbbel… finns så många otroligt hjälpsamma fantastiska människor i hela Sverige… o Crisse är definitivt en av dom…..

jag kanske ska hålla tyst förresten med min förmåga att kapa trådar…Skäms

Anen27
0

Putt till Crisse och hennes Katter!

Hoppas Du och katterna kryar på Er!

kram

monsi
0

Hpppas du är friskare nu Crisse drick lite gott tea o mys med kisarna.

Kram på dig.

lindo
0

Jag sätter in en slant till "Chrisses katter" hos Hagaveterinären och hoppas att flera gör det också för "många bäckar små blir ju som bekant en stor sjö"! Styrkekram till Chrisse!

Hawknestgrove
0

Ja det kom in en pytteslant idag från en liten traderaförsäljning till dig. OCh nu i morogn, så kommer Misons bäddar. När Mison fått betalt för sitt asdyra frakt med posten, så kommer nettot gå oavkortat från dessa bäddar lika fördelat till

1. Örebro katthem
  2. Billyfonden
  3. Skånekatterna
  4. lundakatterna
  5. crisses katter

Så jag hoppas dessa bäddar säljs bra. Det ska visst vara 16 stycken

Simson
0

#114 Är det 16 st bäddar som skall ut på Tradera nu?!?? Verkligen något att bjuda på!!

Att jag rådde till pm var just för att både Crisse o Morgaine skulle slippa diskussion utanför ämnet i denna tråd samt att med Crisses flunsa inte kanske orkar leta igenom trådar hon eventuellt skrivs till i utan får en direkt fråga personligt som hon ser direkt personligt. Inget annat konstigt. Tycker inte att allt som sägs behöver sägas öppet i öppna trådar för hela världen. I pm kan man vara mer personlig.

Hennum
0

ska de ut på samma gång? Kanske blir lägre pris om folk vet att det finns många och därför inte behöver bjuda lika högt för att få en? fast jag vet inget om det, har aldrig sålt på tradera :P

Atiz
0

Vi lider med dig Crisse. Vi vet hur vidrig denna sjukdom är och även hur det känns att få bakslag över ärlighet, men håll ut även om du får påhopp.
Det värsta med parvo är att den ligger och lura utan att det syns någon symtom sen blixtrar den till och kattungen kan vara död innan du ens hunnit förstå att den var sjuk. Detta är känslosamt mycket jobbigt och tar slut på alla ens krafter.

Kollegan och jag var på ett föredrag som veterinär Eva Häger (specialiserad på katter) höll hos Sydkatten. Där fick vi veta att Parvo (kattpest) går inte att skydda sig mot på något annat sätt än att vaccinera. Häger hade haft ett fall med en innekatt som bodde på 12 våningen som blev smittad, trolig orsak genom skor.
Hon berättade att parvovaccinet är så pass effektivt så det räcker att vaccinera var 3:e år, medans kattsnuva måste man vacciner årligen, och att det finns separata vaccin för båda sjukdommarna.

Häger berättade även att man kan vaccinera kattungar som är i riskzon för parvo redan vid 4 veckors ålder men då med AVDÖDAT vaccin, annars är det 8 o 12 veckor som gäller. Väljer man att använda avdödat vaccin måste man vaccinera upp till 4-5 gånger, med fyra veckors mellanrum, för att vara säker eftersom avdödat vaccin inte är lika effektivt som levande vaccin.

Crisse.. håll ut!

Hawknestgrove
0

ja MISon har sytt 16 bäddar och skickat till mig. HAr inte hämtat dem än. Ska som sagt in till Strömstad i morgon och hämtar dem då. OCh att få så höga priser som sist, det var en ren lyckträff. Förra omgången gick för har jag för mig för ca 300 per styck. OCh det är skoj om de går på en gång för köpnupris också.Även om det blir så, att de går för  köpnupris 200 kr styck, så blir det en rejäl slant, 3200 kr minus provision 320 ca. Ok Mison ska ha för att ho skickat det är allra viktigast. Vi här inne ska inte ruinera oss på porto i onödan, då kanske vi inte kan och vill hjälpa så länge till

essut50
0

Säg till när dom är på tradera, man kanske kan höja priset lite…Skrattande

Hawknestgrove
0

ja jag börjar lägga in dem i morogn. HAr ju så dåligt med säker förvaring här, så jag vill inte ha dem för länge för jag får ju hänga upp kartonerna i linor på magasinet så att mössen inte kommer åt dem.

monsi
0

Konstigt tre katter inne o fullt av möss Gunilla tror du har skämt bort dina misar lite hi hi!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer