Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 889 ggr
Tzatu
10/10/09, 10:57 PM

Lagar om katter?

Vad finns det för lagar om djurhållning på katt? Min granne har en katt som alltid sitter utanför deras ytterdörr och stirrar på dörren. När jag går förbi så brukar den börja jama och följer efter mig och försöker ta sig in hos mig. I somras när det var varmt ute brukade jag ställa ut vatten åt den, då den varken har mat eller vatten där den sitter. Nu börjar det bli kallt och jag är orolig vad som kommer hända med den när vintern kommer. Jag vet inte hur ofta den får komma in, för den sitter där ute både sent på kvällen och tidigt på morgonen. Mina grannar ser jag sällan så jag har inte riktigt haft möjlighet att fråga dom om katten. Katten verkar inte undernärd eller så, men det gör ont i hjärtat på mig när jag ser den sitta utanför dörren timme efter timme i kylan. Vad är okej?

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
10/10/09, 11:03 PM
#1

Här har du ett dokument du kan kolla igenom. Ta gärna en liten pratstund med din granne när du får tillfälle, tycker som du synd om kissen som sitter där ute och väntar.

kattassen
10/10/09, 11:19 PM
#2

Det problemet har jag haft i många år också… Tillslut orkade jag inte se det så jag ställde min förrådsdörr på glänt med snöre i handtaget. Jag lade en liten dyna, satte ett fat med torrfoder vid sidan om ett litet element. Där kunde katten krypa in under de långa dagar som familjen inte var hemma.

Det är måhända inte helt "politiskt korrekt" som man säger men när hjärtat inte orkar längre finns ingen lag…

Ja vad säger då lagen? Det finns faktiskt i djurskyddslagen att man måste se till sin katt så att den har väderskydd och tillgång till mat och vatten 2 gånger under dygnet.

Fast det är ju klart… matar de katten på morgonen och sedan släpper ut den för att på kvällen ta in och mata igen så har man ju uppfyllt matkravet. Men väderskydd är också viktigt.

Jag skulle försöka upplysa lite om att det vore en idé med en kattlucka någonstans i huset/förrådet/garaget eller liknande.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Ankie
10/10/09, 11:25 PM
#3

Men är det inte var 6:e timme som katten ska ha tillsyn, eller… Måste jag läsa igen vad det står i den bifogade filen

Ankie
10/10/09, 11:28 PM
#4

Näe jag hittar det inte nånstans så det måset jag ha fått om bakfoten eller är det nån mer som har hört det??

kattassen
10/10/09, 11:39 PM
#5

#3 Nope det står inga tidsperioder i dokumentet. Dessvärre är det inte heller specat vad som gäller för utekatter. Däremot står det tydligt att katter i inhägnad måste förses med koja och då tar jag det för tydligt att en utekatt också måste ha möjlighet att komma under tak till ett isolerat utrymme och det är ägarens ansvar.

Alltså - har du ett ex. radhus/villa/lägenhet utan andra bi-utrymmen såsom öppna ladugårdar eller uthus måste man alltså se till att katten har möjlighet till att komma in. Så tolkar jag det. Man får inte låta katten vara ute i väder och vind utan skydd.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

martdat
10/10/09, 11:42 PM
#6

#3 det e nog hundar du tänker på,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
lindo
10/10/09, 11:43 PM
#7

Se bifogade lättlästa broschyr från Jordbruksverket!

Tzatu
10/11/09, 12:54 AM
#8

#5 Fast den här katten är ju inte i inhängnad så det behöver dom ju inte följa då… Verkar inte som att dom bryter mot någon lag, så det finns väl inte så mycket jag kan göra :/ Känns fortfarande inte bra att bara gå förbi deras dörr och se katten sitta där ute i blåsten dock…

kattassen
10/11/09, 1:09 AM
#9

#8 Dock står denna rad uttryckligen i lagtexten:

Du ska behandla din katt väl och skydda dem mot onödigt lidande och sjukdomar. Din katt ska hållas och skötas i en god miljö och på ett sätt som är bra för djurets hälsa och ger det möjlighet att bete sig naturligt.

Själv tycker jag att vederbörande uppfyller inte dessa krav om man låter katten sitta ute och inte får komma in till mat och värme när den själv vill (bete sig naturligt). Om du är tveksam till vad som är att behandla katten väl så tycker jag att du kontaktar djurskyddsinspektören hos Länsstyrelsen för att få hjälp med att tala med grannarna. Man kan anonymt anmäla och då gör inspektören en utryckning och kollar av. Där kan man säkert också få höra vad man anser om detta.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: