Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2672 ggr
Destany
0

Springmask o kattbett

Min kompis kontaktade mig igår o sa att hennes dotter som e 3 har fått springmask o att det e min nya kattunges fel för han hade mask sa veterinären.. men jag var o googlade igår o såg att springmask inte smittar via katter? hur e det med det?

O nu när jag skulle bada Zorro så blev han helt galen o bet mig i handleden så där e ett stort sår nu.. e det farligt e det några speciella symtom jag ska tänka på om jag skulle behöva söka läkare?? tacksam för svar

[Anunnaki]
0

Blir det rött och svullet runt bettet ska du åka in till akuten direkt för om man har riktigt otur kan man få en infektion av några mycket farliga bakterier som finns i kattens mun. En sådan infektion kan sprida sig långt inom 24 timmar. Är du stelkrampsvaccinerad?

Blev biten av en vanvårdad liten katta för tre veckor sedan i fingertoppen och inom några timmar blev det rött och svullet så jag åkte in till akuten och det var läkaren som berättade om dessa kattbakterier. Jag fick starka Amoxicillin-tabletter, samma antibioticum som i Vetrimoxin.

Så var vaksam och åk in till akuten om du är osäker.

missempty
0

Hej Destany!

Springmask förekommer inte hos katt, så din kattunge är INTE boven. Springmask får barn ofta när de sitter i sandlådan och smakar på sanden o annat "gott" de hittar därute. Vill din väninna ha bekräftat så visa henne den här länken:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/djur/sidor/Katt_Mask_Allmant_Kattensvanligastemask.aspx

Längst ner där står det i en liten ruta:

Visste du att

Springmask förekommer inte på katt och kan därför inte smitta människa med denna mask.

tuska
0

Mycket vanligt med springmask på barn, hela familjen (inte djur) ska avmaskas.  Det finns medel receptfritt på apoteket.

MariannE11
0

lätt att skylla på en kattägare….hoppas du kan rentvå dej nu…

hoppas kattbettet inte blev så farligt?….

blev biten för 4-5 år sedan o jag behövde ingen stelkramp…. men däremot nån form av antibiotika….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Destany
0

kattbetet ser inte så farligt ut e inte rött runt om o e inte varmt.. så det e nog ingen fara.. men den katten allså jag e så trött på honom o hans temperament nu..

Sidentass
0

Springmask smittar människor emellan, men inget som smittar från katt till människa..skönt att bettet inte verkar vara någon fara..besvärligt med kattbett..