Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 5592 ggr
huskatt08
0

Hängnat in tomten.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är nästan klart. Det som återstår är vad jag ska ha upptill så tjejerna inte kan klättra över Obestämd

Finns ju så många idesprutor härinne Flört så tacksam för förslag.

Det ska smälta in bra i miljön så det inte blir klagomål.

Funderar på plasttak att vinkla över på var sida ca 1 dm eller stupränna..dela på mitten och lägga på, det är ju rundat…tror ni det kan fungera som stopp??

Hawknestgrove
0

Hm… tycker jag verkar vara lite för litet… Något som vore 20-25 cm inåt borde vara bättre….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

huskatt08
0
huskatt08
0

#1# menar du stuprännan som verkar för liten?

Kanske bättre med plasttak och ta ett par dm.

Hawknestgrove
0

URmysigt! Men som sagt, sån där korrugerad plast på toppen 20 cm inåt då tror jag att du ärrätt säker. den som är genomskinlig….

Mison
0

på någon annan sida såg jag att någon hade tagit sån´t där altantak som sticker ut 40 cm… sen hade dom satt från utsidan också, så dom slapp besökare..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

huskatt08
0

Mison: Ja jag hade tänkt mig att sätta så oxå….så vi slipper inkräktare, har ju grannkatter varav den ena väldigt gärna vill vara här och var här hela dagarna innan jag stängslade in. Cool

Bumbis
0

Oj, vilken fin inhägnad!!! Skrattande
Där kommer kissarna skutta runt och ha mycket skojigt!!!

Men det där med tak vågar jag inte svara på….Obestämd

huskatt08
0

#Hawknest# Ja visst är det mysigt Skrattande

Lutar åt plast…verkar säkrast så.

huskatt08
0

#Bumbis# Tack..ja det ska bli så skönt för tjejerna och kunna springa lösa och vara trygga.

Lena
0

Jättefint gjort! Jag har också sett en tråd här på forumet eller om det var inne på katter som visade exempel på tak som hindrade rymningar och inkräktare på samma gång. På katter har vi nyligen haft en bildtråd om inhängnader där det fanns många goda exempel.

PS! Ändrade i din rubrik då det här ämnet är allt annat än OT :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Jättefint gjort! Jag har också sett en tråd här på forumet eller om det var inne på katter som visade exempel på tak som hindrade rymningar och inkräktare på samma gång. På katter har vi nyligen haft en bildtråd om inhängnader där det fanns många goda exempel.

PS! Ändrade i din rubrik då det här ämnet är allt annat än OT :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

Vad fint det blir för kissarna! ja nått nät elr plasttak som luta snett inåt o utot o kolla så inga träd växer över så de tar sig över på så vis,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

huskatt08
0

#Lena# jag tror jag vet vilken tråd du menar. Ok trodde det var lite OT Glad

#13# ja har även funderat på nät men känner mig mera osäker på hur jag ska sätta det då.

Tack iaf för alla förslag.

martdat
0

#14 nät g¨r väll göra ramar . långsmala o sätta fasst med vinkeljärn elr nått. tervmatte hadde jort så har jag för mig om du kan hitta en bild på hennes,

huskatt08
0

Ok..ska tittar runt lite..hittade inne på katter en fin som ksofia gjort och använde plast, tror det är enklare att sätta dit. ska ju vara lite behändigt oxå Cool

tervmatte
0

And here I am :-)

Vi har använt oss av en bit nät som en vinklat mot trädgården, en 40cm. Våra katter har aldrig lyckat rymma trots ihärdiga försök från två av dem…

Men i ditt fall, om du vill hålla andra katter ute som får ni använda er av ett taknock (stavas det så?). Det vinklas åt bägge håll, så andra katter inte inte kan komma in och era kommer inte heller ut.

huskatt08
0

Ja..när man talar om trollen Skrattande

Vad använder du för nät och hur fäster du det?

MariannE11
0

jättefint…. avis så det skriker….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

martdat
0

#17 Hörde du att jag prata om dig,Glad hm, telepati,,,, hehe, kan va bra att kunna,

Mison
0

hihi det va henne jag pratade om också, tror jag. här kan man minsann inte vara hemlig, hahahaa

huskatt08
0

Inga hemlisar härinne..åhnej Cool

tervmatte
0

Känner mig uttittad hihi…

Här kan du se bilderna från bygget, börja med sidan 28 och rör dig bakåt:

http://s283.photobucket.com/albums/kk318/tervmatte/?start=540

Hur satte vi dit det… Hmmm….

På uppåtgående reglar satte vi fast en list som går inåt trädgården  och på den häftade vi fast helsvätsat nät. Just det, vi sågade regeln snett inåt/nedåt så att listen som vi spikade på regeln lytar aningen nedåt - knepigare för katter att klättra upp på det…

Glömde säga att ni gjorde ett kanonjobb :-) Jättefin inhägnad. Kissarna måste vara i himlen

Mison
0

ja det glömde ju jag också, det var jättesnyggt..

tervmatte
0

IMAG1653-1.jpg picture by tervmatte

Det syns nog bäst på den bilden. Mot skogen satte vi upp ett nät som vi fick över från den förra trädgårdsinhängnadet (för hunden)

IMAG1646-1.jpg picture by tervmatte

[Anunnaki]
0

Jag skulle föreslå dig att gå till en plåtslagare och beskriva ditt problem så fixar de säkerligen något jättefint. Plåtslagare viker och klipper plåt bättre än jag viker och klipper papper.Plåtslagaren kan vika en snygg fals längs med kanten så det blir lite stadigare och inte vasst.

Skulle tro att om du har företagsamma katter så kommer de att ganska snart förstöra plasten om du skulle välja det men plåt går det inte att få fäste i med kattklor och då behöver det inte vara så brett heller men dåfår det inte vara något av trä som går ut till kanten. Du måste räkna med att att stötta katthindret med strävor men plåtslagaren fixar nog sådana också av metall.

Mina katter skulle det inte gå att stänga in men grannen hade för länge sedan en perser som inte ens försökte att klättra över ett nätstaket som bara var en meter högt.

Tänk om alla innekatter åtminstone fick en så fin uteplats!

huskatt08
0

Tackar för länken ska visa min "inhyrda snickare" så han får lite att fundera på *L*

huskatt08
0

#26#  Ännu en bra ide, har inte alls tänkt i dom banorna. Plåt…får kolla upp det.

Tror du katterna kan få fäste i plasten eller att de kan riva sönder den?

Mina katter jag har idag är nog inte så "vilda" men vill göra det säkert ifall någon mera misse flyttar hit och kanske är lite mera klättringsbenägen.

Tack för tipset.

[LucyInTheSky]
0

Jag är nog trött för jag läste "hämtat in tomten" Jag tänkte va? Tomtar redan.. Inte riktigt det tråden handlade om.

[Anunnaki]
0

Kanten på plast som man har till tak på uteplatser kan vara lite spröd och det blir definitivt märken av klor som krafsar och försöker på fäste och då blir det ju ganska snart fult även om plasten inte går sönder på en gång.

huskatt08
0

#29# hahaha…näää han får allt vänta en stund innan jag släpper in han Skrattande

[LucyInTheSky]
0

# 31, jag tyckte det lät liiite tidigt.. Skrattande ha ha..

Men det kommer bli fin fint för katterna där ute =) Med eller utan tomte.

huskatt08
0

Men är ju så poppis med trädgårdstomtar nu så jag får väl skaffa ett gäng.Tungan ute

Hawknestgrove
0

jag tänke, att man sätter plasten i nästan 90 graders vinkel, kanske lite mindre, mot kanten.Så att eventuellt vatten rinner av utanför gården.

huskatt08
0

#Hawknest#  ja det bör man ju tänka på oxå.

Fått mycke och fundera och kolla upp nu…men det är så roligt och vill ju ha det klart så fort jag bara kan.

Kusten
0

Snyggt värre! Blir allt lite avis : )

huskatt08
0

Tack Kusten. Är så nöjd själv för att inte tala om mina tjejer. Skrattande

Sidentass
0

Åhhhh vad duktig du är Huskatt..jag går o tjatar på sambon för jämnan att jag vill ha en rastgård hos oss..men dels tror han inte att dom skulle acceptera det när dom är vana vid att röra sig fritt i viss mån, medans jag tror att det med tiden går att vänja dom..men själv är det ingen ide att jag ens försöker..är helt enkelt inte skapt för att åstadkomma nåt med mitt huvud o händer!

Finns ingen mer opraktisk människa än jag..igår fick 12-åringen hjälpa mej att få fason på en konservöppnare så att katterna kunde få mat!Skäms

huskatt08
0

Tack Siden. måste erkänna att jag inte byggt den själv Oskyldig men stod för ritningen och högg i där jag kunde..lite mera arbetsledar roll hade jag väl Cool

Nu är det "bara" stoppet upptill som kommer bli gjort nästa vecka hoppas jag…för tjejerna är såååååååå sugna på att klättra upp Foten i munnen

Haha..tur du har en händig son. Är alla dina katter utekatter?

Sidentass
0

#39 Alla katter som är våra..alltså bortsett från stödisarna, har alltid haft vanan att gå ute..vi valde den här lägenheten i tanke på katterna när vi flyttade från Småland och hit. Gör så att vi försöker att inte släppa ut fler än ungefär två i taget..o sen försöker man ha så mycket uppsikt man kan över dom..senast igår pratade jag med sambon om rastgård..men han är så tveksam, tror inte att katterna skulle trivas med det..själv kan jag tänka mej att det skulle gå att vänja dom om man ger det hela tid..förstår att dina katter längtar efter att gå ut i sommarstugan nu;-)

huskatt08
0

Tror oxå de kan vänja sig. Japp..de är ute nu men måste som sagt passa dem hela tiden *L*.

Känns skönt att veta att de är trygga ute.

Nu återstår det roligaste Inredningen!

Ska väl bli lite buskar planterat..bra/skönt att ligga o gömma sig i.

klätterträd…ev något krypin.

Ideer någon…??

martdat
0

#40 Kajsa o Lisa var ju vana att gå ute hoss förra ägarn men det funkar bra med uterastgård ändå, kan tänka mig att det kan ta lite tid för era då ni ska bo kvar o inte flytta som dessa gjorde, men det ska nog gå bra,

Sidentass
0

#41#42 jag tror som ni gör..och jag tror isåfall att man finge ta det lite succesivt…men det är så svårt med viljor här som går isär..hade jag pengar själv, och vore åtminstone lite, lite praktiskt lagd då skulle jag ta saken i egna händer! Skönt faktiskt att det snart blir kallt o höstrusk..säger jag endast för katterna skull, då brukar dom bara gå ut o lufta tassarna sen är dom inne igen på fem röda!

Hawknestgrove
0

Siden du får ägna dig åt operation övertalning. Visst kommer de att trivas! OCh vi säger så är då. Ponera, att alla katter inte trivs. OK. Vilket jag tror att de gör. MEn då har du ju säkrat upp för dem som trivs! Dina veträkningar kommer att minska…. Bara det är ett argument som är hur bra som helst! Och tänk så kul alla kunde komma ut på en gång om de vill! Annars så får du göra som Lysistrate……Flört

Mison
0

jag ska tamejsjutton också bygga kattgård… bara jag blir klar med transporter och kattfångning och kattbäddar….. alltså nån gång nästa år…Obestämd hihi. jag tycker mindre o mindre om att mina katter går ut. allra helst eftersom hanen är en nattkatt, han vill INTE vara inne på natten… så jag ska sätta fart så fort jag hinner, sen ska jag också bygga en koja, så kan missarna vara ute på natten om dom så önskar… en koja som är isolerad och mysig… och det ska bli så bra!!!!!

Sidentass
0

#44 Det är så jag tänkt…att alla katterna skulle inte vantrivas..kanske någon..kanske två som vore lite missnöjda..men då finge man lösa det på bästa sätt den dagen..!! De är ganska så länge jag tjatat hemma om detta..senast idag!!

huskatt08
0

#siden# Jag är bra planritare…som sagt Cool

så  får du hyra in "min" snickare….så blir det snart gjort.

Sidentass
0

Låter toppen Huskatt..det ska jag spinna på;-)

huskatt08
0

funderar…jobbar inte din sambo borta i veckorna…kunde passa på då..TystCool

ksofia
0

Här kan du läsa om min rastgård som nämns ovan. Jättefint bygge du gjort.

liinah
0

Oj men huskatt… Vilket projekt! Så underbart att kunna släppa ut katterna utan att behöva oroa sig…

Får man hyra in sig tro… Har en katt här hemma som skulle älska att få ströva någorlunda fritt utomhus.. Flört

Sidentass
0

#49 Onsdagar o torsdagar är mycket lämpligt;-)TystOskyldig

huskatt08
0

ksofia: har varit inne och kikat på din fina rastgård…många ggr och hämtat inspiration. Skrattande

Liinah: Tack..jag kanske kan starta kattdagis Flört vem av dina busar menar du?

siden: hmm…bara två dagar…tror vi behöver lite mera tid…men hojta om han skulle försvinna längre tid TystSkrattande

huskatt08
0

ksofia: Glömde fråga…vad är det för stolpar du har använt till klöspelare?

Har och kikat på Garprikets…wow..kanon.

ksofia
0

#54 Ha ha. Jag var på brädgården och pekade på de jag ville ha och de kapade till mig. Gå ut och mäta…. …. De är 7x7 cm (vet inte vad det heter på fackspråk). Jag köpte passande markspjut och slog ner i marken. (gick över till grannen och skulle låna spett och slägga och då kom han och fixade det, vilken gentleman!)

Sidentass
0

#53 Sambon är lite fjällvandrarnörd under sommartid…så man kan ju ha lite planer på vad man ska syssla med sommaren 2010!Tyst

huskatt08
0

Ksofia: Tack för svar…är ungefär så jag tänkt mig. Gentlemän kan vi inte få för mycket av….och glad blir man Flört

Siden: Det kan man kalla framförhållning…sätter liten not i almanackan…just sjutton..har ingen för 2010 än..ska genast inhandla det Skrattande fanns ju en trevlig här i någon tråd..hmm..ska kolla upp det.

Hawknestgrove
0

som klösträd kan man också använda helt vanliga träd, som är nedsågade. Kostar gratis. Villl du kolla på liten gård, så titta på min lilla. Tar inte så stor plats

http://www.gunillas.hideaway.dinstudio.se/gallery3_14.html

Druke
0

Jättefina byggen! Skrattande

Sidentass
0

#57 Tror inte hussen skulle bli sur om han varit bortrest och allt stod klart o fixat här..vilken rolig syn det vore att se hans min i ett sånt läge vid hemkomsten;-) Visserligen har vi något av gemensam ekonomi här..så finge jag det så billigt som möjligt vore det förstås en fördel för husfriden…vi båda är som kyrkråttor nämligen..Obestämd

huskatt08
0

#Druke# Tack..är mycket nöjd själv. Skrattande

#gunilla# Din rastgård är jättefin. Har tänkt mig ut i skogen framöver och som sagt leta inredning…bra och billigt..som sagt .

#Siden# nää..då slipper han ju jobbet själv hahaha…

Hawknestgrove
0

ja jag fick ju telefonstolparna gratis. Ok så många som säger farigt farligt kreosot…. Men vi hade såna runt vårt hus till rabatterna och Pyssa älskade att kloa på dem och hon dog inte. De ligger där så länge katterna lever i alla fall och är väldigt poppis att kloa på.

Sen OK, riktigt tryckat virke är dyrt. Men värt pengarna. HAr du vanligt, så ruttnar det efter ca 5 år och då är det till spillo givet. Sen är ju nätet en smaksak om man vill ha mjukt eller i metall. ÖB har ju kycklingnät plastat grönt till bra pris.

huskatt08
0

Nu så är det klart!!!! SkrattandeSkrattande

Stoppet upptill blev plast och verkar stabilt och stadigt.

Bilder kommer imorgon började bli mörkt och inget bra att fota då.

Återstår………Taklagsfest. CoolSkrattande

Hennum
0

såå fint! :D grattis katterna till den fina uteplatsen!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Sidentass
0

Grattis till mästerverket!!!

Får man vara lite fräck o fråga vad det hela ungefär kostar? Som du vet är jag mer än intresserad att skaffa hjälp o fixa nåt liknande här..tror faktiskt inte Hussen skulle bry sig nämvärt..men det lär nog bli jag som får stå för fiolerna! Samt stå för engagemanget..tror det är dags här att försöka lägga undan, åtminstone en liten slant varje månad, så kanske man kan försöka gå i land med det efter vintern iallafall! Jag skaaaaa ha en sommarkoloni till mina Tigrar!!!

huskatt08
0

Tackar Skrattande Tjejerna är sååååååååå nöjda, har varit ute mest hela dagen idag och ligger nu inne och sover som slagna hjältar. Cool

¤Siden¤ Ska räkna på det ordentligt så får du veta, men kan säga att det inte blev så dyrt eftersom jag har begränsat med pengar.

Sidentass
0

#66 Men vad roligt att det blev så uppskattat!!! Då blir ju följden den, att dom uppskattar innesoffan ännu mera sen!! Måste kännas väldigt spännande för en innekatt att plötsligt få komma ut i det fria, men med tryggheten i behåll..än en gång,,Grattis Huskatt!!Glad

Sidentass
0

Vill bara meddela att det går framåt med "operation sambo-övertalning":-) Ingen som sätter sig emot det hela här längre..sen blir det jag som får ta itu med det så att säga..o se till att det blir av!! Så får någon annan vara praktiker här, för sånt är jag helt rudis på. En sak funderar jag på dock..OM..man skulle flytta en vacker dag…så önskar man ju få nytta av hela härligheten på nästa ställe..hmmmm…

ksofia
0

#68 Har tänkt på det med. Min rastgård är ju ihopsatt med skruv, så det går att skruva isär, plocka ihop och ta med sig, om man vill.  Det värsta är nätet. Det är fastspikat med krampor (märlor) så det lär ju vara ett evighetsjobb att ta bort, flera hundra krampor. Men jag trodde ju att det skulle vara ett evighetsjobb att spika dit dom, men det gick rätt bra faktiskt. Så visst är det möjligt!

martdat
0

#68 byggde min i sektioner så att de ska gå att flytta, bara ta bort plattor,, hm , nja vad de nu heter, som är skruvade emellan, knippsa bort buntbanden o taket o sen e det bara att flytta,, o gräva upp bottenbrädan då,, men de har samma storlek som sektionerna ca, så det går i allafall,,,

Hawknestgrove
0

jättebra lösning!

huskatt08
0

¤siden¤ aha..han börjar smälta..bra jobbat Flört

Jag har samma konstruktion som ksofia..går att få ner men nätet blir ett jä.. jobb.

Får helt enkelt bo där jag bor.Foten i munnen

Sidentass
0

#70 Vilka fina uteplatser ni fixat!! Sånt måste fixa sig helt enkelt..har inga planer på att flytta nu..beror lite på hur arbetsmarknaden ser ut om några år..osv..osv..