Öronskabb
Den 6v gamla hittekattungen som ska till huskatt08 imorgon har massor av öronskabb.
Finns något medel hos vet. man kan få hämta ut på recept? Eller är det ett besök hos vet. som gäller?

Brukar vara vet.besök som gäller, men tror det ska finnas medel de kan skriva ut
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Puttar upp…Någon som vet något mera om öronskabb om det finns på apoteket eller bara på recept?

ja tror det bara är på recept. vissa veterinärer skriver ut recept ibland utan veterinärbesök.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

det finns frontline som är receptfritt… lite tveksam bara över när den är så liten…TROR att jag minns att man kan ta barnolja o hälla i öronen morron o kväll i vad jag minns i en veckas tid så blir man av med dom små sötnosarna åxå…å hälla ska du väl ta med en nypa salt….
jag försökte ensam med det på en kattmamma i somras o det slutade med att det var jag som badade i barnolja…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

tar frontline öronskabb oxå? det är ju bra ^^
tänk att man aldrig lär sig det där. :P

frontline tar skabb fastän det inte står på förpackningen…. sen vet jag inte hur bra det fungerar…..
mycket info man ska försöka hålla kvar i huvudet….ibland går det bra o ibland inte…
Tack för svar. Då får jag höra med vetrinären först om det är ok att ge Frontline till en så liten katt…annars får det bli olja….lovar att ta det försiktigt med oljan 
Ja, bäst är att höra med vet. imorgon. Har också hört något om receptfritt frontline som funkar till öronskabb men är också fundersam till så små kissar…
Frontline tar inte bort öronskabb om man häller den på nacken! Det KAN endast hjälpa om man droppar den i rengjorda öron. En droppe i varje öra. Sedan får man vara noga med att rengöra öronen regelbundet med en bommulstuss (stavn?) fuktat i matolja. Sedan efter någon vecka-två upprepar men en droppe i varje öra.
Men jag skulle inte försöka göra det på så små kattungar!!!
När det gäller dessa små liv så är det veterinär nästa.
Lycka till

ah, just det ja. det var i öronen det skulle ja.
Har nu pratat med vetrinären och tid är beställd till Torsdag kl 13.00.
Tycker det känns bäst att de får gör en genomgång av den lilla om hon kanske är lite uttorkad oxå.
Hon sa oxå att man inte använder Frontline till öronskabb utan det är Stronghold som gäller.
Tack alla för era svar.

Barn olja eller mat olja en dropp i vart öra två g dag funkar kanon mot öronskabb.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Japp det är stronghold som gäller i droppform i nacken. Den tar bade inre och yttre parasiter och öronskabb.
Men samtidigt så vet jag att man får använda Frontline. Jag pratade om det med en veteriär från Läckebys djursjukhus. Jag behandlade en hemlös katt på så sätt.
Så bra huskatt att du fick en tid så snart. Är allra bäst för lillan! Lite svullen buk har hon också, troligtvis mask. Så att besöka vet är självklart!
Jag hänger gärna på ifall du behöver skjuts, men vi kan ju prata om det i em.

då håller jag tummarna i morron….men var alltså Stronghold OK för en så pass liten kisse?… bra att veta….höll på att blanda ihop kattungarna i somras här i huvudet…jag hade 2 som fick stronghold o dom var 12 veckor….
använde frontline första gången på veterinärs inrådan.. sen efter det har det varit stronghold…. hade intensiv period med min töntBruno som fick blodöra på bägge öronen o invånarna vägrade flytta… men nu peppar peppar så är han pigg o har två hängöron….
Tacka ja till skjuts och sällskap till vetrinären Lina. 
Ang Stronghold så talade jag om hur gammal eller liten missen var…och fick då det svaret. Vet mera imorgom em..uppdaterar då.
huskatt fått mina väskor?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....