Får man dränka kattungar?
Får man, rent LAGLIGT, dränka djur?
Att det är fel rent moraliskt tror jag alla här inne tycker, men är det olagligt?
Det borde väl gå under djurplågeri kan man ju tycka… Men tycke och verklighet går ju inte alltid hand i hand tyvärr..
Är det någon som vet hur det är? Är det olagligt att dränka djur eller "får" man verkligen göra det??
Pälsbollarna i Höganäs

vet inte om gunilla sover, men hon brukar kunna allt sån´t
puttar för att gunilla eller någon annan som vet är vaken nu och kan ge svar….
moraliskt för mig är att NEJ!! men det är i min egen lilla lag, i min egen lilla hjärna…. måste man av någon anledning avliva kattungar finns veterinärer som gör det väldigt snällt….
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Håller med fullständigt!
Pälsbollarna i Höganäs
Jag har tyvärr heller inget svar. Men puttar upp så att någon sakkunnig kan svara!
Jag hoppas att det inte är det. Drunkning måste en fruktansvärd död. 

Har för mig att det inte är laglit utan djurplågeri.
nedrans sil minne grr!
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

själv har jag teflonminne, men gunilla brukar ju ha huvet på skaft….

Hittar inte så mycket när jag Googlar tyvärr… Detta är stod i en tidning 2004.
Du får skjuta husdjur
Rekommendationen är att avlivning av husdjur sker hos veterinär, men det är tillåtet att göra det själv. Vid avlivning av hundar och katter krävs att man använder ett?…
Gevär tillåtet för jakt (högst tre meters avstånd).
Handeldvapen (pistol/revolver) i kaliber 7,65?mm eller grövre (ska hållas några millimeter från djurets bakhuvud).
För dessa två alternativen krävs också att man är väl förtrogen med avlivningsmetoden och att man innehar vapenlicens.
Man får också själv avliva hundvalpar och kattungar upp till åtta dagars ålder med ett hårt och välriktat slag mot nacken.
Enstaka smådjur som fåglar och kaniner får avlivas med ett hårt och välriktat slag mot nacken - eller genom att man med hjälp av yxa eller liknande skiljer djurets huvud från kroppen.
Vid samtliga fall krävs det att man är väl förtrogen med avlivningsmetoden.
Källa: Djurskyddsmyndigheten, Jordbruksverket och Sveriges Veterinärförbund.
Pälsbollarna i Höganäs

hittar tyvärr inget konkret om ifall det är olagligt eller inte..
Pälsbollarna i Höganäs

i ditt inlägg 6 så står det ju hur du får avliva djur, du får altså inte dränka, men det har kommit nyare lagar så åldern på kattungar är tyvärr ändrat,, blää,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ja, fast där står ju inte konkret att det är OLAGLIGT = straffbart att dränka dom.. Det är ju det jag skulle vilja se svart på vitt… Har en gubbe som jag vill köra upp det under näsan på nämligen!
Pälsbollarna i Höganäs

# tyvärr kan de ju inte skriva ut allt man inte får göra. tycker du ska maila jordbruksverket eller ringa dem imorgon och fråga. be dem sedan om svaret i ett mail, underskrivet med handläggaren och felefonnummer som mannen ifråga kan ringa. då har du det minst sagt svart på vitt. be dem gärna skriva på vilka straff det kan ge också om det ä straff som är värda att ta med i beräkningen.

Bra idé! Får göra det i morgon…
Anledningen till att det är så otroligt viktigt för mig att få det på papper och verkligen få veta hur det ligger till, om jag har rätten/lagen på MIN sida vill säga, är för att gubben som har dränkt kissungarna är gift med en polis! Hade inte varit nån höjdare om hans fru skulle kunna överbevisa mig om att det faktiskt är okej rent lagligt..
Jag höll på att ge gubben på käften idag när han talade om att han dränkt kattungarna. Men jag läste i alla fall lusen av honom! *morr*
Pälsbollarna i Höganäs

jag har tyvärr också hört liknande saker idag… morr….. men det kan jag inte ta på öppet forum, men tro mig, jag tar hand om det….

Kattungarna var så pass gamla att dom var ute och sprang i trädgården, by the way… Närmre 8 veckor skulle jag tro…
Pälsbollarna i Höganäs

#11 här du av dig till länsveterinären och få det svart på vitt då, förstår att du vill ha det på papper då.

Har du hört samma sak??
Pälsbollarna i Höganäs

nej, önskar nästan att det var samma sak, men tyvärr ett helt annat ställe….

bara sätt dit dem,,,
Det är inte tillåtet att dränka katter oavsett ålder. Det anses som en mycket plågsam och utdragen avlivningsmetod. Man bör anmäla den som dränker sina kattungar/katter då det är ett brott mot djurskyddslagen och ett solklart fall av djurplågeri.
I Djurskyddslagen står angivet vilka metoder som är tillåtna (se nedan). Alla metoder som inte står nämnda är otillåtna. Barbariskt nog får man slå ihjäl kattungar om de är under 14 dagar.
Så här står det ordagrant om avlivning av hund och katt:
Hundar och katter
Den vanligaste metoden att avliva hundar och katter är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. Det är också tillåtet att skjuta djuret under vissa förutsättningar. Hundvalpar och kattungar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom slag mot huvudet.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tack Lena, för ett bra svar.. precis det vi väntat på…

Tack! Tror du man kan anmäla ett sånt brott så här i efterhand? Detta skulle ha varit i somras, tidigt i somras. Han kommer ju så klart inte att erkänna det… Och ägaren till kattungarna bryr sig inte. Han är missbrukare och har i torsdags flyttat ifrån orten. Vet inte var han finns nu.
Pälsbollarna i Höganäs

Andra kan säkert svara bättre, men jag tror att du nog måste ha bevis för att anmäla i efterhand….

Var rädd för det… 
Men han vet att jag har ögonen på honom och jag har sagt till honom att komma hit med katterna om det dyker upp fler. Han blev nog rätt ställd att lilla jag gav honom en sån blåsning.. Fasen vad arg jag var! Påpekade också att "din fru borde veta att det inte är tillåtet!"
Då var han väldigt snabb med att bedyra hon inte visste något!
Pälsbollarna i Höganäs
#20 Jag tycker att du i alla fall ska pröva med att göra en anmälan. Ring Länsstyrelsen. De är då skyldiga att göra en tillsyn. Om inte annat kan det få förövaren att dra öronen åt sig och tänka sig för i fortsättningen.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Men det finns ju inget att göra en tillsyn på…. Det var ju grannens katter…
Men jag ska absolut ringa Elin på LS i morgon och prata med henne! Hade ju många samtal med henne angående Ekeby-katterna..
Pälsbollarna i Höganäs
#24 Okey men någon form av utredning borde de ändå göra.

Uppdaterar i morgon när jag har pratat med Elin!
Pälsbollarna i Höganäs
ja PDFfilen har ni fått fram här? Det är förbjudet. OCh anmäl. Skickar pdfilen här en gång till
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jättebra, Lillan7704! Hoppas anmälan kommer långt! 
Dessvärre, tror jag inte att kommer bli någon fällande dom. Finns ju i
nga bevis

men det är ändå bra att man anmäler. visst för de statistik över alla anmälningar osv? Och ju fler anmälningar om djurplågeri desto mer uppmärksammat blir det. men jag kan ju vara fel på det :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Absolut!!!!! MEn ha inte stora förhoppningar. Finns det vittnen som vågar ställa upp? Så självklart sak det anmälas!

Fick inte tag på Elin idag men pratade med en annan tjej istället. Det kommer inte att hända ett skit tyvärr, eftersom det inte finns några bevis och ord står emot ord.
Finns inga vittnen heller.. 
Pälsbollarna i Höganäs
Nej, det är det som är det värsta. Du kan i alla fall ta denna PDF fil och skriva ut, så kan gubbf*n läsa på…. Förut så fick man dränka endagskycklingar, och mala dem levande, men jag tvivlar på, att man får göra det mera ens. Varför jag vet det, är för att jag hade orm förut och matade ofta med just såna kycklingar. Ansåg att den döden tom var humanare. OCh kycklingar var väldigt poppis föda. Det var innan man kunde köpa frusen mat åt ormar. Då var det bara levande som gällde. OBS!!!!! jag har aldrig matat med katt, bara så ni vet. Råttor, möss och kyckling ja.