Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1635 ggr
timmjann
0

nya kattproblem i Lund

Jag bodde 20 år i norra Lund och kattägarna där var hotade av uppsägning om deras katter var ute - men problemet var inte så enkelt, det fanns många hemlösa katter och ingen visste vems katt som var vems.

Nu bor jag sedan mars i östra Lund och cyklade förbi en sandlåda och såg en skylt där det stod: Här har jag tagit upp 3 kg kattbajs. Sen satt det ett nät över.

Fick reda på att det stått lite i tidningen om det och skickar här länken:

http://sydsvenskan.se/lund/article535141/Kattkiss-pa-lekplats-blev-droppen.html

Jag såg ett program från USA om trädgårdar och där hade man ett trälock över sandlådan, ungefär som dörren på gamla bokhyllor - där skåpet nertill hade dragspelsdörr i trä som man drog neråt.

Kanske man kunde skramla och få en snickare att göra något liknande så kunde de bara dra träet åt sidan när barnen är där och sen dra för igen.

Min lilla Lizzie går bara 3 - 4 meter ut på gräsmattan från altandörren, men när jag flyttade hit i mars och såg ett 30-tal katter varje kväll som var ute och promenerade tänkte jag att det här måste vara katt-paradiset…och kan det få vara såhär? Nej, tyvärr är det alltid kattfamiljer och barnfamiljer som bråkar när man istället borde samarbeta. Man skall ju passa på att lära barnen om djur på rätt sätt istället för att lära dem tidigt att djur är problem.

Jag vet inte hur det är i andra städer och andra områden men det är så synd när det går till anmälan grannar emellan.

martdat
0

faaat jag jag hadde inte heller uppskattat kattskit i min sandlåda om jag hadde nån, grannens katt var i sket i min rabatt i våras, en stor skit,, jag avr inte ett dygg glad, anmälningar är inte mig grej till vardagas så det gör jag ju inte ,, men nä jag vill inte ha kattskit här där jag ska påta i jorden,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

timmjann
0

Nej, men jag tycker man borde prata med varandra, hitta lösningar innan  man anmäler och går till polis. Detta här på norr gör att alla kattägare känner sig träffade - bajset har ju ingen adresslapp och även om min katt bara är ute i trädgården så vore det bra om man kunde ringa in familjen med katter som springer vind för våg och kanske prata med dem.

Det finns även en hemlös katt här sen 8 - 10 år som är nån slags allmän gårdskatt, han äter här och där och sover ute och är far till säkert ett 30-tal ungar de senaste 5 åren. När jag kom hit i mars så frågade jag runt om vi skulle skramla och få iväg katten till veterinär. Ett fåtal var intresserade och nu när mars är över och han inte ylar mer så är folk inte intresserad, trots att han är okastrerad. Han bodde i min trädgård på nätterna i mars och ylade så det var svårt att sova och arbeta. Han var helt tokig i min ena hona.

Så innan man går till anmälan och så kanske man kan försöka ta det på en lugnare nivå och hjälpas åt.

essut50
0

#2 Varför inte försöka kastrera katten själv, det kostar inte så mycket när det gäller hanar.

Kanske oxå sätta han på väntelista på alla katthem i närheten..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

kattassen
0

Vi hade redan för närmare 15-20 år sedan när barnen var små, lagt en träram med hönsnät över sandlådorna här ute. Inga problem med kattbajs då! En sådan ram är lätt att tillverka och löser problemet lätt som en plätt!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

timmjann
0

Jag har svårt för att förstå att man väger kattbajset och sätter en stor skylt med: här fanns 3 kg kattbajs.

Har alltid trott på vänlighet och om man går samman, barnfamiljer och kattägare så hittar man snart lösningar.

När någon väljer att starta krig i tidningar, skyltar, lappar då undrar jag ibland om det är något annat i botten som inte kommer upp.

rätt eller fel…det är min tanke.

Hawknestgrove
0

#5 ja ok, det var väl så pass mycket, att de tyckte att det skulle vägas för att folk ska förstå allvaret. JAg är ingen barnmänniska, men förtår till fullo, att så kan man inte ha det. HAr du hun, då är du skyldig att ta upp efter den. OCh detta var bajs, hur mycket kiss är det inte i sandlådan?. MEn som sagt, det är faktiskt kattäganrans ansvr, att göra något åt det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....