Ny sajt ?
Efter många konstiga trådar här på Hittekatter där folk vill ha hjälp med upphittade katter så har jag börjat fundera på om det skulle vara lönt med en sajt där vi som kan ta emot dessa katter står listade under dom län vi bor i så att folk kan ta kontakt direkt med dom personer som kan hjälpa.Det är många gånger jag inte har tagit kontakt förrän senare eftersom jag har trott att dom personer som bor närmare tar tag i det ärendet och många gånger skickar dom bara PM till dom som söker hjälp och det visas inte i trådarna så det tar extra lång tid innan katten får hjälp.
Det skulle kanske ta bort dom trådar där folk skriver mest för att få uppmärksamhet eller att dom bara har sett en katt och inte har gjort något mer och där många av oss lägger ner en massa tid för att kunna lösa det för ytterligare en katt som sen inte finns kvar.
Dom som nu brukar hjälpa till kan göra en presentation under sitt län och beskriva vad dom kan hjälpa till med och kanske även en mailadress där folk kan ta kontakt direkt.
Skulle en person som har hittat en katt inte få hjälp kan det göras en tråd på samma sajt där dom kan skriva något om katten så att folk i närliggande län oxå kan hjälpa till.
Bara en tanke.
Putt

Men jösses, Crisse. Precis vad jag har suttit och tänkt på…
Nån slags uppställning som du säger. där folk kan presentera vad dom har möjlighet att hjälpa till med
en del kanske inte kan ta in katter, men ställer jättegärna upp vid infångning, transport eller liknande.
en del kanske besitter kunskaper i att ta tag i myndigheter på orten eller liknande….
vissa har fälla, vissa har bil, vissa har ett helt palats, och kan ta hur många katter som helst…..
hur formulerar man en sån sajt tro??
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Jättebra idé!
Bra tänkt Crisse och Mison…Tänk vad lättare det skulle vara då…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

bra förslag……fast jag tror inte mison tänkt så mycket….
.. nä fy på mej… misonmobbning….
bra tänk….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Har redan varit inne här o skrivit om något liknade men ingwen ville vara webmaster.
Förslaget strår bla i min tråd om brev duvan.
Mison du kanske kan hitta tråden o länka?
Är o jobbar smiter som vanligt in här i mellan varven.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

mobba mig ni, skrattar bäst som skrattar sist….
brev duva??? ska kolla, fast har inte tid egentligen, ska sy, nämligen, jag har ju symaskin nu, men jag återkommer
med risk att bli utröstad så finns det ju en sajt som heter djurhem. Där har vi just nu en nålad lista där de som kan ställa upp som akuthem är indelade i län och så finns det en kort beskrivning av personen/personerna och vad för sorts djur de kan tänka sig hjälpa till med.
Finns även en kategori där inne där man kan skriva egna inlägg och presentera sig mer utförligt, de som vill hjälpa till som jourhem/akuthem eller vad man nu vill kalla sig :)
Då vi håller på att "bygga" om där inne på sajten så är inte alla idéer färdigställda ännu men vi vill gärna ha förslag på just sånthär, jag vill att djurhem.ifokus inte bara ska fungera som en omplaceringssajt utan även hjälpa till med mycket mera.
Så ni som vill hjälpa katter får mycket gärna skriva upp er där inne tills vidare om ni känner för det
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ja, Stirrup, jag har också funderat om det går att göra något via Djurhem, för en sajt, som vi funderar på, eller i alla fall jag, skulle ju krocka lite med djurhems-sajten, men kanske kunde man fixa något via den sajten…
#10 ja vi kan försöka fixa något genom den sajten, jag vill som sagt att den ska utvecklas från att bara innehålla djur som köpes/säljes/omplaceras (finns ju en djurannonser.ifokus nu) till en sida där man kan hitta akut hjälp, frågor och svar om djurhem och allt möjligt!
Så jag erbjuder gärna djurhem till detta :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

i mina ögon låter ju det jättebra. det blir ju lätt snurrigt om det finns för många sajter..
hur kan vi utveckla det här nu, hallå!!! jag vet att här finns fler som kan komma med tips och idéer…
ska vi inte på något sätt börja med att alla presenterar sig, med vart dom bor, och vad dom kan tänkas ställa upp med?? så kan man kanske börja ringa in hur man ska gå till väga….

Tack! mison undrar hur jag klarade mig utan dig innan, ärligt så gjorde jag inte det
Stirrup du får gärna ta mina ider i tråden om duvan om du vill.

nej, vad vore världen utan en blondie…..hahaha
#11 Det låter väl kanonbra om ni kunde bygga upp något inne på Djurhem i Fokus. Då kan vi länka över dit när en tråd dyker upp där någon söker efter jourhem etc.
Mison & Monsi varför är ni inte med och bygger en sådan sajt om ni har tankar och ideer om hur det skulle kunna vara? Ni skriver att ingen vill vara Webmaster för en sådan sajt - men ni själva då? Bara en liten fundering. ;)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

haha, skulle vi klara det tror du?? som vi vimsar runt…

Skulle inte klara det varken skriv mässigt eller data kunskaps mässigt tyvärr.
Du kommer kanske ihåg när jag skickade iden till dig Lena du gillde då också.
Stirupp får mer en gärna ta mina ider som jag funderade kring i duv tråden.

datakunskap har jag väl en del. det beror på vad det är man ska kunna. men som sagt, jag är ju rätt vimsig… det märker ni ju…
#17 & #18 Om ni vill starta något inom iFokus behöver ni inte ha så stora datakunskaper. Det är väldigt användarvänliga program. Däremot behöver man ha mycket tid till sitt förfogande. Ska man lägga upp register av olika slag är konsten att hålla dem aktuella.
#17 Jo jag kommer ihåg att du hade lite olika ideer att man skulle samla alla kunskaper och krafter om hittekatter på ett ställe osv. Men det var väl inte enbart listor på folk som ville vara jourhem du tänkte på då? Eller minns jag fel.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag läser igenom duvtråden och återkommer lite senare :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alldeles rätt Lena
Det var även en lista äver olika transporter vem som ville köra.
Olika katt hem mm
Allt som kan var till hjälp för katter som man hittar eller blivit av med ett rikstäckande sammarbate.
Haddde massa försllag på vad som skulle vrpå den sidan.
Monsi!
Du skulle inte kunna gå in på djurhem och skriva samma sak där som du gjort här? Så kan vi ta en disskution även där inne?
För jag tycker att detta är en jättebra idé! Härligt om hittekatter, djurhem och kattpolisen kan sammarbeta och hjälpa katter och även andra djur!
Det kanske även går att starta något slags sammarbete med alla djurforum här på iFokus?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tycker jag låter bra, att skriva inne på djurhem också. om alla delar med sig sina tankar o idéer skulle det kunna bli något jättebra

Stirrup har du någon tråd i ämnet där?
Nej monsi jag har inte startat någon tråd :) Du får gärna göra det
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mison o Monsi for presidents!

hahaha

joho….ni passar fint….

Hm okej startar en i morgon kväll om du inte har hunnit före stirrup.
President tja varför inte hi hi!

go girls….

Puttar för min gammla ide. Har startat en tråd på Djurhem i ämnet
Brevduveförenigen har en bra sida som visar lite gran hur jag har tänkt,
Vad tycker ni om en sida som binder samman allt som har med hittekatter att göra?
En sida med länkar till alla förenigar.
EV kontakt personer i varje komun.
En utskrivbar anmällan typ ett standard formulär när man vill anmäla dumpning mm.
Svar på vart man ska vända sig för att få hjälp mm, i sin komun eller när liggande.
En sida som innehåller enbart information om vad man ska göra om man hittar en katt ev senare andra djur ex kanniner.
En sida där all sammarbetar o visar det.
Ingen sida där man kan skriva vad man tycker tänker men en sida som hjälper folk att hjälpa katter i nöd en sida som förenar alla som vill hjälpa katterna.
Kan själv inte utforma en sån sida men vet att här finns flera kompitenta personer som kan data o flera andra som har massor av bra info till sidan.
Vad tyckr ni om den iden?
Har nog tänkt på iden om en gemensam sida sen nov när jag hittade kisarna i Eslöv.
Det var jätte svårt att hitta någon som jag kunde vända mig till om frågor mm.
Nu när jag hittade duvan skrev jag bara brev duva på googels o vips så fans deras förenings sida där.
Gick man in på den var det bara att ringa, ringde fel person först men han kunde direckt hänvisa mig till rätt person.
Väldigt bra organiserad förening.
Tänkte att så smidigt skulle det var innom hittekatternas värld med.
Borde finnas flera personer som vill hjäpa katterna fast de ex inte kan ta hem någon kise tänkte på att svara i telen mm
Även andra djur skulle kunna bli hjälpta av en sån sajt.
Finns hur mycket som helst som går att göra med lite sammarbete o massor av info.
[
](http://www.brevduvesport.net/borta/borta.htm)
Frågan är vem skulle vilja ta på sig att vara webmaster på en sån sida?
Ifon är ju lätt hi hi! Alla här har ju alltid något bra att komma med i den vägen.
Den svåra biten är som skrivet en webmaster o kanske folk som vill svara på frågor i telen.
Vet att det finns lite advokater mm som tittar in hit mellan varven så lagar o dokument mallar är kanske något de vill bidra med.
En tråd där vi tillsamans utformar sidan vad som ska vara med mm o folk kan anmäla sitt intresse till att göra lite olika saker.
Kanske även när sidan är klar någon vill berättan om sidan på olika sajeter o i media, mm

vad duktigt du formulerar dej monsi…ska försöka läsa här sen senare idag …tycker att du är bra på spåret!

Putt!
Tack Crisse för att du väckt frågan!

Putt1
Ingen mer som har ider eller vill hjälpa?

tänk om någon kände en dataprogrammerare, eller vad det heter. en som är duktig på att göra program.
något som skulle vara jättebra, är en databas, där man kan lägga in djur som försvunnit och upphittats. lägga in så mycket info som möjligt. och att det ska vara sökbart
typ. letar man efter en svart katt med vitt på höger framben, så ska man kunna söka ungefär på det. så man kan filtrera bort alla katter man inte letar efter… letar man efter en svart katt utan vitt, ska alla svarta katter utan vitt komma upp.
och letar man efter en röd långhårig katt, ska inga röda korthåriga komma upp…
i samma databas skulle man kunna lägga in alla typer av djur…

Kanon ide mison
Skriver du in den på djurhem med?

ok, kopierar inlägget…
#37 Delar av det du söker finns redan på olika iFokus sajtern. Djurpolisen iFokus är ju tänkt som en söksajt för den som förlorat sin katt. Där står även en hel del information om vad man bör göra om man hittar en katt, förlorar en katt, vikten av ID-märkning. Länkar till katthem finns också både på Hittekatter och Djurpolisen. Sedan finns ju Djurhem också. Dock har iFokus sina begränsningar - det blir inte riktigt det dataregister som jag tror du är ute efter.
När det gäller information om katter har vi kattstatussidan som ju är undet uppbyggnad. Där finns redan en hel del och mer kommer det att komma vartefter.