vaccination av katt
Är katten inte vaccinerad tidigare och levande vaccin används behövs det bara en spruta.Det gäller från 16 veckor och uppåt.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Min väninna har precis tagit över en katt som hon inte vet alls om den är vaccinerad och veterinären gav henne rådet idag att ge en spruta nu och sen återkomma om en månad för en andra spruta. Den kissen är ung. 2 år
Det är skillnad på levande vaccin och avdödat vaccin.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Vilken typ av vaccin ska man välja då? Kan man få reda på vilken typ det är innan man vaccinerar?
jag använder alltid avdödat vaccin, levande vaccin kan de bli sjuka av och få snuva eller hälta, ledvärk m.m.
När jag vaccinerade kattungarna glömde jag bort att säga till om avdödat vaccin (klantigt) vilket resulterade i att en av kattungarna blev sjuk, slutade äta och fick ligga inne med dropp, veterinären gissade på att han antagligen hade fått ont i lederna (han gick lite struttigt) av vaccinet och därför slutat äta.
Tydligen är det ganska vanligt att de kan få ont eller bli snuviga av levande vaccin.
Här hittar ni alla svar omkring vaccination av hund och katt, rapport från Statens Veterinärmedicinska Anstalt:
http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/vaccination_hund_katt_sverige.pdf
#5 Tack för informationen.
Mina 9 katter har vaccinerats med levande vaccin och det har inte varit några som helst biverkningar.Men de är friska katter med lite hull.
Har man skyggisar som är mycket rädda kan det vara guld värt att bara åka till veterinären en gång.Man får fråga om veterinären använder sig av levande vaccin.