Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 746 ggr
SamanthaJones
2009-09-17 23:48
0

Bara blötmat?

Just nu går mina katter på RC torrisar och mjau tetra blötmat nångång ibland men jag tycker inte att det känns optimalt.  de har alltid haft fri tillgång på torrisr men jag känner att det inte funkar och detsto mer jag läser destu mer förvirrad blir jag.

Vad tycker ni här inne är bra/dåligt?

Min siutation är så att två katter är feta, en smal som en sticka (3 kast hanar).

Frågor: kan man bara ge dem blötmat? Varför/varför inte?

Bara torriar? Varför/varför inte

Ska man köra blandat med på bestämmda tider?

Barf? Jag vill! men har inte kunskapen ännu. varför/varför inte?

Vad finns det mer för sätt att föda dem? Gärna tips på vad jag ska göra…

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

MariannE11
2009-09-18 00:12
0

du låter som jag…. o vi har samma läge… 2 runda o 1 smalis….jag blev ännu mer rådvill då jag fått säga farväl till 2 kissar i år….funderar på om torrfodret gjorde att dom fick dåliga njurar eller inte….

jag kör både och just nu….Mjau blötmat o just nu Olivers torrisar…får se sen om jag ska banta dom runda katterna…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

SamanthaJones
2009-09-18 00:13
0

Ja, det är skit svårt det här med mat! Varför blev inte jag allvetare?

Vänligen

Sofia

SamanthaJones
2009-09-22 11:26
0

putt

Vänligen

Sofia

MariannE11
2009-09-22 12:08
0

Jullan hjälper dej att putta… matfrågan är viktig mjauar hon.. men inte sorten utan det ska vara fri tillgång..Cool

fast du kan ju läsa lite på trådarna vi haft om..hmmm…. vad dom nu hette?…. Kattmat del 1 o 2… minns inte riktigt namnen på dom… men jag TROR att du hittar dom på startsidan i listan över viktiga artiklar…längst upp till höger….

MariannE11
2009-09-22 12:11
0

Hittade den ena iaf…tror att den har en länk till den första…Foten i munnen

Grundläggande kattmatsvett - Del 2

Kittekatten
2009-09-22 12:17
0

Grejen är ju att det finns inget som är rätt eller fel, man måste komma fram till vad som funkar för en själv och för ens katter. Jag har gjort det mesta, tror jag, enbart torrisar, enbart blötmat, enbart barf, blandingar mellan allt och fri tillgång respektive fasta måltider.

Att ge enbart torrisar gillar jag inte då katterna inte får i sig den vätska de behöver genom att dricka själva, jag märker stor skillnad på storleken på kissklumparna och det kan inte vara bra för urinblåsan att inte bli ordentligt 'genomsköljd'. Fri tillgång på torrisar funkar inte på ena katten då han blir för fet.

Barf är det närmaste man kan komma naturlig föda, det som evolutionen bestämt att katter ska äta, men det kräver kunskap och pga diverse allergier kan jag inte ge optimala matblandningen med rediga köttbitar och ben, utan får nöja mig med diverse ersättningar och frågan är hur bra det blir då näringsmässigt sett.

Enbart blötmat är det som jag nog gillar allra bäst. Kräver ingen kunskap, katterna får i sig nästan all vätska de behöver och slipper kolhydrater i kosten som de inte är skapta för att ta hand om. Feta katter kan bantas och smala kan äta upp sig. Största (enda?) nackdelen som jag ser det är att man måste ha regelbundna tider eftersom katterna måste få måltider istället för fri tillgång.

Mitt matvrak som gärna blir fet får enbart blötmat, tre gånger per dag. Det funkar för oss med tider och katten blir mätt (enbart torrfoder i begränsad mängd gör honom till en hysteriskt tjuvaktig skata…). Sommartid, när inomhustemperaturen är hög, kan jag dessutom ge maten med en skvätt vatten så jag vet att han får i sig den vätska han behöver. Visst kan man ge torrfoder i vatten också, men bakterietillväxten är snabb och maten måste ätas på en gång, med blötmat fungerar det mycket bättre.

En annan av katterna har dock väldigt svårt för att helt skiljas från sina kära torrisar, så han får både torrfoder och blötmat. Han är en självreglerande katt matmässigt sett, äter bara det han behöver men ibland blir han lite för smal så jag försöker sticka åt honom lite extra nu när han inte kan få fri tillgång längre. Anledningen att han inte kan få fri tillgång är mitt matvrak som numer lärt sig hoppa upp till hyllan där jag annars 'gömt' maten.

Så, man får testa sig fram för förutom att man måste komma på vad man själv helst vill ge, så ska det ju accepteras av katterna också och gör det inte det så får man kompromissa. :-)

[Anunnaki]
2009-09-22 12:57
0

Mina katter får i princip mat två gånger per dag för det finns ett par tjockisar i gänget som om det fanns fri tillgång till mat snart nog inte skulle ta sig genom kattluckan.

Jag blir mer och mer tveksam till torrmat och har nu för andra gången bestämt mig för att ge mina katter torrmat högst gång per dag. Vissa smalisar får lite extra om de är hemma och ber om mat men då stänger jag in dem i ett rum ensamma medan de äter.

En gång per månad storhandlar jag och då köper jag köttfärs så att alla får äta sig ordentligt mätta på det godiset två gånger. Kycklinghjärtan serveras några gånger per månad plus köttkross som jag köper fruset hos Djurmagazinet. Köttkross är det vissa som inte riktigt vill ha men då blandarjag i lite Mjau burkmat.

Mjau burkmat är den enda burkmaten som innehåller enbart kött och köttbiprodukter och inte en massa saker som katten inte kan tillgodogöra sig.