Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1449 ggr
maria83
0

Favorit leksak?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken favorit leksak har eran katt/katter?

Min katt Nelson älskar svarta snören, mkt viktigt att de är svarta andra färger är inte lika roliga… Skrattande

Lena
0

Våra fyra katter har lite olika smak när det kommer till leksaker. Saga - äldsta katten - vill ha blåa leksaksmöss att leka med, hennes dotter Tessie leker sparsmakat med leksaskråttor men tycker fjäder vippor är det allra roligaste. Linus leker bäst med klipps från brödförpackningar, kasyler och likande saker. Yngsta kissen Tristan han leker med allt han hittar. Ett tag befriade han krukväxterna från balden och lekte med dem. Nu har han övergått till mer acceptabla saker.

Jag tänker på snören och trådar, att det kan vara farligt om katten sväljer dem. Nämner det här eftersom vi hade en katt som faktiskt dog efter att ha ätit en tråd. (En tråd från kattsandsförpackningen var det) Det kan orsaka tarmvred om det vill sig illa. I vårt fall gick katten inte att rädda och efter det har jag blivit paranoid när det kommer till allt vad snören och trådar heter. Vad man brukar säga är att man aldrig ska lämna en katt obevakad om den leker med snören.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

maria83
0

När min katt leker med snören brukar jag vara med, på natten lägger vi undan snörena för att han vid ett tillfälle har tuggat av en bit och svalt, den biten kom dock ut den "naturliga vägen".

Eftersom han tycker att det är sååå roligt med snören vill jag inte "förbjuda" honom att leka med dem helt. Men som sagt så leker vi ihop med snöret och då har jag ju koll på honom!

Jag förstår vad du menar att man inte ska lämna katten obevakad!Glad

Destany
0

Pumas favorit leksak e en pälssvans som hon snott från en prydnadssak… hon kan hålla på i timmar med den… hamnar den under soffan förföljer hon mig tills jag tar fram den igen…

Zorro leker med det mesta

Lena
0

#2 Då är det absolut ingen fara. Ville bara nämna det då man inte alltid tänker på att ett snöre/tråd kan få sådana ödesdigra konsekvenser. Nu hade vi nog extra otur med våran kisse att det gick så illa. Men faran finns tyvärr.

#3 Hi. hi vilken härlig katt som tagit för sig av vad den vill ha. Tog för många år sedan hand om en gamal siamese som var en avdankad avelshane med svårt liv bakom sig. Han lekte bara i smyg - precis som att han tyckte att en äldre herre inte ska ägna sig åt sådana saker. Men en prydnadsak i form av en pälsklädd säl (arvegods) kunde han inte motstå. Varje dag när jag kom hem från jobbet var sälen borta och jag hittade den senare i något hörn. Fick en dag se hur det gick till när Susano smög fram och tog den och lekte med den när han trodde att ingen såg det. När han märkte att han var iaktagen slutade han tvärt och satte sig ned med förnäm min som att det aldrig hänt. Smyglekandet fortsatte dock och sälen blev allt mer luggsliten för varje dag. Det var viktigt att jag ställde tillbaka sälen på sitt ställe för annars lekte Susano inte med den. Vår yngre katt Tina brydde sig inte alls om sälen.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Mina katter älskar pennor! Löser mycket korsord..o när jag håller på med det är alltid katterna med o hjälper till! Lägger dom sig inte raklånga på korsorden är dom ute o far efter pennorna…dom ligger överallt på golven, men dom är otroligt svåra att hitta efter vilda lekar:-O)

Fjädrar som sitter på ett långt snöre är också en höjdare. Nu var det länge sen vi hade sådana hemma, för dom blev nämligen slaktade ganska så snart;-)

Engla
0

Här älskas allt som rör på sig, och ja, det kan vara massvis med saker. Bollar, julgranskulor….(suck) tunnlar….möss, ja allt. Flört

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

evamojje
0

Ja Mojje har flera favoriter men något som han älskar e sina kattmynta kuddar och sina små grå möss och åker någon av dessa under någon möbel så står han och jamar brevid möbeln tills jag kommer och tar fram den *L*

Men en har han ett gammalt prince(cigg)paket som har plasten runt kvar men numera rejält tejpad då det har varit med om en del.Det ska jag kasta och så springer han och hämtar det och ger mig det och så ska ja kasta iväg det igen. Glad

Tassar från Eva & Mojje

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Hawknestgrove
0

Rustas prasseltunnel! Klar favorit! Billig dessutom!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tezza
0

Milda och Casper gillar mest pipmusen. Den piper när man rör på den:) Cosmo föredrar blomjord:(

SimonMaja
0

Min katt Maja(Har Simon med)älskar små tygdockor el små kramdjur……Springer & hämtar dom i munnen.Jag kastar i väg dockan & hon hämtar och lämnar tillbaka.Det är min katt Maja hennes älsklingsleksak/lek….Mvh simonMaja

bananacosmicgirl
0

Alla ungarna älskar fjädervippor som matte svingar runt i luften. Det är enda gången alla samlas för att leka tillsammans (och ovanpå varandra), till och med om några av dem egentligen sov… ^^ Annars är det bollar som gäller. Och de fick nya idag… hej vad det går :)

Mathilda är inte så pigg på något av det; hon jagar efter ungarna lite då och då och uppfostrar dem, det räcker för henne.

/Camilla

Lena
0

#10 Men oj vad Maja är lik våran katt Saga!

Saga - hittekatten som blivit familjens stora mamma.

//Lena

SimonMaja
0

Ja oj vad dom var lika ser ut som dom skulle kunna vara systrar.Det var roligt att se.Min maja har jag hittat ute på gatan.Liten & undernärd och full med loppor.Det var en jobbig period,men det blev bra till slut.Nu är hon en glad och jätte mysig katt.Hon blir 4 år till sommaren.När jag hitta henne kan hon varit mellan 8-10 veckor.Mvh SimonMaja.

majvi
0

Flera av mina katter gillar långa grässtrån med ax på- både att äta och leka med.Förra sommaren brukade jag ligga på golvet framför tvn och veva runt med armen som jag höll strået i och efter sprang 3 gladiatorer (3 mån), en kattkille (4 mån) två katttjejer (9 mån).Maja satt på bordet och var domare och såg till att grässtråna inte blev för långa. Fjädervippa fungerade inte för så fort någon fick tag i den försvann den med vippan. Tog någon grässtrået var det bara att ta fram ett nytt.

Ariel och hennes bröder gillade att klättra i en förvaringsgrej man hänger upp, köpt på IKEA.

Annars går det bra med godispapper, toarullar, bränslepellets,. Jo de får leksaksmöss och bollar också och jag har stort nöje av Majas och Larissas mousedance.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Hennum
0

våra katter brukar inte leka med leksaker.. när dom var upp till ett år gjorde dom de. men nu är missan o lukas gamla tanter och är inte roade av det. och kurt o bertil är mest roade av att slåss… :P o så jagar dom möss såklart.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lena
0

Idag hittade jag en limegrön leksaksmus som katterna fick som nyårspresent. Ja det var två möss i paketet - en grå och en limegrön. Dock blev den limgröna mer välkommen, alla katterna blev nyfikna och lekte med den. Den grå har de knappt inte rört ännu. Har märkt det förut att färger kan ha betydelse. Blåa möss är också poppis här.

//Lena

Faxlin
0

hmm, jag har kommit på en ny favoritleksak här hemma. Om man bortser från julgranen med tillhörande pynt.
Mina busar tog i morse och lekte rövare i mitt köksfönster. Just adventsljusstakarna var tydligen jätteskojiga. Resultatet. Två döda (slaktade) blommor, med tillhörande julkrukor. En avlivad adventsljusstake
Det enda som gick att rädda livet på var en liten stackars adventsljusstake. Resten av mitt fönsters dekorationer har nu gått till de sälla jaktmarkerna.
Dessutom hade de fräckheten att se förnärmad ut när jag sopade upp resterna och torkade golvet. Precis som om de tyckte jag var fräck som kom och förstörde deras lek.
Ja, visst är de gulliga de små liven. Och ibland kan jag nästan svära på att jag hör dem prata till mig utan ord. Och inte alltid är vi överrens. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Adventsljusstakar? Blomkrukor? Vad är det för något? Från en som struntar i julen, hade inte ens julpyntat,dvs strukit husets enda julduk,hahah!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#17 Här har det gått bättre än väntat med julpyntet. Trodde att Tristan skulle riva ned allt. Han är nämligen väldigt busig ibland vår yngsta kisse. Men han har allt låtit tomtarna vara. Det enda han lekt med är några glashjärtan som ligger på ett bord. De är dock mer eller mindra okrossbara så det är ingen fara på färde.

Jag brukar varje år sätta upp en Tomteby som består av en massa porslinshus, kyrkor och små figurer. I år blev det dock en bantat verision som sattes upp just för att testa hur det skulle gå. Men det gick bättre än väntat. Än så länge står allt på plats.

Här är en bild av den fulltaliga Tontebyn:

//Lena

Faxlin
0

#18: jag älskar ju julen. Har pyntat överallt. Så snacka om att missarna är glada. Jag har ju gjort om hela huset till en enda stor lekplats.
Hoppas det beror på deras ringa ålder och att de blir klokare med tiden. ;-)
Fast det är klart, de bor ju hos mig. Så jag får nog räkna med att de är små knäppa hela livet. Om jag nu inte kan övertala någon att ta Mys. Hmm, undrar om evengeline känner sig träffad.
Jag lovar att det vara nära att jag köpte en första klass biljett till honom idag. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars