Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1606 ggr
Debattia
0

Finns ev ett hem !

Har blivit kontaktad av ett äldre par som vill ha en ,helst tam hankatt på några år i Helsingborg.

Finns någon här på tråden som har en kattkille som behöver hem????

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Hawknestgrove
0

Åh det ska väl inte vara svårt att finna?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

maggan47
0

säger detsamma, måste väl finnas, JP eller Tyr t.ex

Maggan47

Praxis
0

Tror du att de kan tänka sig JP eller Tyr? Tyr är väl den "snällaste" av dem eller vad man ska säga?

Debattia
0

JP och Tyr är för skygga för denna familj. Dom bör  ha en tam katt och ingen skyggis.

Debattia

Praxis
0

Ok, det var synd :( Men finns säkert någon kisse på denna sajt som ska kunna passa dem :)

gulliver
0

Hur bor de? Hur pass äldre är de? Innekatt eller utekatt? Jag har flera stycken som ev skulle kunna passa.

Debattia
0

Kvinnan är 78 år.Hon tyckte Lillan som är 10 år  var för gammal.Jag hörde av diskussionerna att dom inte förstår sig riktigt på skyggisar och därför tror jag inte dom är lämpliga för de katterna men däremot en tam katt på några år får det säkert bra där som innekatt.

Debattia

Hennum
0

Synd att Vidar och Fingal är två stycken och inte så tama än. Pappa lyckades klappa fingal för ett tag sen, men det var nog en ovanlig händelse och kommer säkert inte hända de tre första månaderna i det nya hemmet. :P attans! ^^

Hoppas de hittar sig en trevlig katt som behöver ett hem.

Inte Dimdim då? Eller det kanske är besvärligt med medicineringen? Nej, just det ja. Det skulle vara hankatt.

Nåja, det finns gott om tama hankatter med. :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

tervmatte
0

#7 Förlåt men jag måste säga det… Skäms

Hur kan en 78-årik kvinna tycka att en 10år gammal katt är för gammal?

Det jag menar är att en katt kan gott leva i 20 år. Kvinnans chanser att leva säg 15 år till är inte så stora… Så om hon nu får en ung katt så kommer den vara hemlös om några år…. Tragiskt och brutalt sagt men sant…

Jag är personligen lite skeptisk till att placera unga katter hos en äldre person (fördomsfull som jag är så placerar jag inga katter hos äldre *skäms lite*). Jag vill gärna vara "säker" att katten inte blir herrelös inom några år…

Hennum
0

Du har faktist en liten poäng där… Tyvärr.

maggan47
0

tycker också att en äldre katt vore bättre, med tanke på kvinnans ålder, men hur är mannens ålder, mycket yngre eller

Maggan47

MariannE11
0

tror inte tanten kanske riktigt fattar att hon själv är rätt gammal….hoppas nu att det dyker upp en bra kandidat iaf….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Förhoppningsvis, så finns det väl backup om tanten skulle dö?

Annars så är det ju inte bra

martdat
0

ja nån som tar över ägarskapet om de går bort är ju viktigt,

kks har ju många akuta katter på sin sida , som söker hem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Firinella
0

Vad hemskt som ni säger… Bara för hon är gammal kan man väl vilja ha en lite yngre katt och kanske tom en kattunge. Vet en tant som levde upp som bara den och tyckte livet fick en mening igen. Däremot kanske hon ska fundera på att den dagen hon inte finns här längre att det är säkrat för katten med ett nytt hem…

Gullimat
0

Tycker också det måste vara mysigt för ett äldre par att skaffa en redan fullvuxen katt, mysigt för katten också, och tycker dom kan få välja själv, vilken ålder dom vill ha. 78 år är väl ingen ålder att prata om. Måste finnas många katter som kan passa in efter deras önskemål.

Lycka till Debattia

[GunillaR]
0

Tycker det luktar lite åldersdiskriminering här, eller ??

Man kan faktiskt kola vippen vid unga år också. För att man är 20 eller 30 är det ju ingen garanti att man inte går ut och blir ihjälkörd av en rattfull bilist.

Förresten så brukar det ju vara så att när man är ung så har man barnen som kommer först och när man blir pensionär så är barnen utflugna och då passar en katt (eller hund) alldeles utmärkt. Skaffar man ett djur när man uppnått en viss "riskålder" så finns där säkert back-up om man skulle falla ifrån. Och de var ju ett par om jag förstår rätt.

Naquita
0

Synd de inte ville ha en hona. Jag har en hona på ca 6 år i GBG som behöver permanent hem:)

grundig
0

Är man yngre och kolar brukar man ha en krets av folk runt sig , är man 78 kanske man inte har en sån krets runt sig och vart tar katten vägen då? kan bli en ev avlivning om ingen kan ta katten och katten står utan hem

så ingen diskriminering utan man vänder på allt och tänker till lite extra anser jag , man bör vända och vrida , en äldre katt skulle passa bra , en katt som lekt av sig och som henne behöver en kompis resterande av livet , men inget säger att hon dör om 5 år MEN man skall aldrig säga aldrig

Man bör se ur många olika perspektiv , gäller alla som skaffar katt rent generellt , livs situationen kan ändras snabbt och då bör man tänkt till

Är man 80 år o skaffar en sköldpadda som lever i 75 år kanske man inte tänkt till riktigt utan bör skaffa nån äldre , dessutom är äldre lugnare och för hoppningsvis mer tillgivna och vill inte riva allt och utforska som en kattunga =)

Man kan rekommendera en äldre och ha ett bra argument ist som man kan lägga upp snyggt för det ev nya ägaren

essut50
0

#9 Håller med dig fullt ut..Tror att dom flesta katthemmen har den regeln oxå..Inga kattungar till äldre människor..

#17 Tycker inte det är åldersdiskriminering..Man har läst så många gånger att när dom gamla måste in på ett hem så vill ingen anhöriga ta hand om katten..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

tuska
0

Att gammla människor vill ha en kattpojke kan bero på att kattflickor får massa ungar.

Paret tror jag tar en hona om dom vet att den är kastrerad å inte kan få ungar.Obestämd  

kan det vara så tror ni ?

Hennum
0

Inte omöjligt. För det är ju enda skillnaden mellan pojkar och flickor, och den skillnaden är ju lixom borttagen sen. :P

[GunillaR]
0

# 19 - Resonerar men som du gör så bör ju ingen skaffa sköldpadda eftersom de blir så gamla. Då är det ju kört redan om du skaffar en vid fem års ålder……………

Firinella
0

Måste man ha en lugn katt bara för att man är gammal?  Kan inte äldre människor uppskatta en yngre mer livlig katt? Instämmer med # 23

Firinella
0

Förresten… var det någon som hade en katt kille till damen…

catfoot
0

Tänker på den övergivna sommarkatten, vet ej hur långt det är emellan..men då får ju den ett hem direkt..Transport brukar ju inte vara nått problem.

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hennum
0

Den i borrby ja.

Transport går ju alltid att ordna!

annepetra
0

Bamse på KKS vore väl toppen eller för tuff kanske?

Hawknestgrove
0

putt? Någon kisse till paret?

Tiana
0

Min Grå är nog lite för skygg fortfarande…

Hawknestgrove
0

Finns väl tyvärr en hoper på Blocket……Gråter

kattassen
0

Tänk om den lille svarte med vitt på Österlen kunde få komma till paret?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

annebeate
0

Lille katten på Österlen verkar vara en rar kisse. Inte rädd av sig eftersom han gick in i huset och fick något att äta.

Hennum
0

puttar för att österlenkatten ska få flytta till det äldre paret. :)

maggan47
0

puttar också

Maggan47

Vica
0

Hej!

Jag har en liten dam på 1½-2 år som behöver ett knä att värma! PM:a om det låter intressant! Hon kommer visserligen från Trelleborg men de borde kunna förstå varandra Flört 

//Vickan

Debattia
0

Vilken är katten på Österlen och vilken är det lilla livet från Trelleborg.Vill veta hur tama dom är,honor eller hanar o.s.v.

Ska ringa paret i dag,lördag och prata med dem så får vi se vad som händer. Kanske dom redan fått en gratiskatt från någon oseriös.

Debattia

MariannE11
0

hoppas på att någon av "våra" katter får komma till paret…

kattassen
0

#38 Österlenkatten beskrivs i länkad tråd #27

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MariannE11
0

#38 debattia har du fått tag på paret?….

maggan47
0

undrar också

Maggan47

Issa
0

Vad äldre människor inte tänker på är att om dom t.ex. haft en katt som blivit bortåt 15 år eller mer och sedan vill skaffa en ny är ju att då var man 15 år yngre när man togs sig an en kattunge. Varit med om ett par gånger att vi fått en yngre katt i retur för dom tyckt katten varit för vild. Det har blivit för jobbigt för dom. Att säkerställa att det finns någon bakom som är beredd att ta hand om katten om något händer är jätteviktigt.

MariannE11
0

fast vem vet när dom dör?…man kan ju tyvärr klappa ihop vilken dag som helst… egentligen…. kanske låter som jag har dödslängtan men man kan ju aldrig ta något för givet….

men du har rätt Issa att en kattunge kanske är fel…en lugn kisse som inte springer slalom mellan benen…

Debattia
0

Paret hade ett barn-barn som är aktiv i en djurskyddsförening som ringde och övertalade dem att ta emot en kattunge.

Debattia

MariannE11
0

en annans kattunge än våra hemlösa?…Rynkar på näsan

Debattia
0

Ingen jag känner,vet heller inte vilken förening det är…

Debattia

MariannE11
0

OKI…då får vi hoppas att det går bra iaf… ingen katt är ju den andra lik….

JeanetteS
0

Jag vet en kastrerad hankatt på 7 år som behöver ett akut hem då dottern bara blir mer och mer allergisk. Han ska vara helt underbat gosig och kelig. Vaccinerad, märkt mm.

MariannE11
0

detta äldre par har fått sin kisse nu… vi får leta upp andra som letar katt…