Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutsatta-djur
Läst 11586 ggr
Alexej
0

Ekorre, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte vad jag ska göra. En av mina katter kom in med en liten ekorre. Den var inte skadat men chockad. La den i en varm tröja och gömde den i badrummet. Sedan kom katten igen med nästa ekorre men den var död.

Det är 9 timmar sedan och ekorren lever fortfarande. Försökte ge den lite varm mjölk och kattfoder. Men den bara öppnar ögonen lite och somnar sedan igen.

Någon som har tips?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

Ekorrar äter bl.a nötter, bär och tallbarr.

annebeate
0

En liten ekorre behöver oftast experthjälp för att överleva. Kanske Blå Stjärnans Djursjukhus där de bor har avtal så de kan ta sig an ekorren. Annars kanske de vet någon som är expert på att ta hand om ekorrar. Brukar finnas vissa i ens område som har rätt att ta hand om vilda djur.

Sidentass
0

Men stackars lille Kurre…usch så man tycker synd om dom..tyvärr vet jag inte vad man ger små erkorrungar..kan tänka mej att vad den först uppskattar nu är att få vila o släppa chocken..var med om samma sak när vi bodde i Småland, men tyvärr klarade inte lille korren natten:-(

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kan man inte ringa naturskyddsverket (eller vad det nu heter) och höra med dem?

Hawknestgrove
0

Alexej kolla hos oss bland länkarna! Svens NAtur alltså….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Trist. Ekorre är gott. Säger Arne…..Gråter

Hawknestgrove
0

Trist. Ekorre är gott. Säger Arne…..Gråter

monsi
0

Kolla på exotiska ante är jätte ducktig

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Josefa
0

Närmsta djursjukhus borde veta vart ni ska vända er.

Ekorrar plundrar också fågelbon, så kattmat borde väl funka om den är så stor att den äter själv. Annars kanske mjölkersättning till kattungar duger till en början.

Hawknestgrove
0

Alexej
0

Hade ingen mjölkersättning och trodde inte att den skulle klara sig. Gav lite varm mjölk med socker. Blev bara några droppar. Ska ringa rund lite imorn om ekorren klarar sig. Nu ligger den på min mage och sover.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

I detta fallet är säkerligen det bästa att ringa till jouren på Blå Stjärnans Djursjukhus. Även polisen skall ha förteckning över vilka viltvårdare det finns i området.

Bumbis
0

Ring Fågelcentralen i Göteborg, de kan mycket om alla vilda djur. Vet inte om det finns någon där nu men gör ett försök. Tel. **0303 - 165 01
**

Alexej
0

Tack Gunilla för länken. Hittade en adress i Lidköping. Ska kolla med honom.

monsi
0

fierant

Kolla deras hem sida

De brukar handmata bla ekorrar.

SamanthaJones
0

Oh, hoppas att den lilla klarar sig!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Hawknestgrove
0

Då hoppas vi att vi får höra hur det går!

Druke
0

Hoppas du får tag på någon viltvårdare! Håller tummarna för lill-skrutten…

MariannE11
0

hur går det?.. jag gillar kurridutter…fast på annat sätt än Arne…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

Stackars liten! Hoppas du får tag på sakkunniga. Det finns en del olika viltfårdare i västsverige. Naturhistoriska Museet i Göteborg brukar veta. Fågelcentralen i Kungälv som du fått numret till i #13 är superduktiga.

Håller tummarna. Blir så gråtmild när små djur har det besvärligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mison
0

men oj vad det händer saker bara man lämnar datorn i några timmar.. hoppas det går bra med lille piff, sov gott, lille puff…

Alla djur behöver någon som bryr sig!

annebeate
0

Hur är det med ekorren? Alexej, har du fått kontakt med någon viltvårdare?

MariannE11
0

ja ekorren hade jag glömt…. hur har det gått?…

Sidentass
0

Lille korre…hur är det med dej vännen…blir tårögd..

Ankie
0

hur går det?

SamanthaJones
0

ja. har det hänt något?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Tiana
0

Men stackars lilla Kurre. Väntar på nyheter med.

Hawknestgrove
0

Alexej har väl fullt upp med kurrekott. HAr inte tid med oss!Tungan ute

Fireant
0

tjena..

finns den i skåne?

isåfall får ni gärna komma inom oss och hämta div. mat som den behöver..

tycker att den ser ut att behöva vätska snabbt!

ge henne gärna vårt nummer, så är det alltid lättare att ge råd..

mvh

Ante
"Fireant"
www.lovenest.se

0768-562504

Mison
0

oj, hoppas Alexej läser här snart. om inte jag minns fel, bor Alexej i skaratrakten? men jag är inte säker…

Hawknestgrove
0

stämmer. men hon är företagsam, så det ordnar sig nog.

Mison
0

det mesta logistiska brukar ju gå att lösa…

MariannE11
0

är det någon som har Alexejs telefonnummer o kan förmedla?….

vi är många som undrar o hoppas…

Druke
0

Ja, jag vill också veta hur det går…?

Mison
0

jag har inget nummer till Alexej

MariannE11
0

putt

Bumbis
0

Putt före kurrebebben….Gråter

annebeate
0

Undrar så hur det går med ekorren.

Sidentass
0

ja..jag undrar också…lille ekorre..

MewTwo
0

Hoppas det har gått att få hjälp med korren… och att ALexej inte blev full med löss och loppor av bara farten. Ekorrar brukar nämligen vara fulla av fågellöss/loppor även de små. Och det där såg ut att vara en ung ekorre.

Dessutom får man inte ha ett vilt djur i sin vård längre än 48 timmar - de måste lämnas till en godkänd viltvårdare i kommunen/länet. Inte ens djurparker får ta in dem utan särskilt tillstånd.

Här har jag hittat lite mer info om det http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11771584  som står i Djurskyddslagen.

Men vad hjälper lagar när det är hjärtat som spelar in?

Fireant
0

tyvärr så har vi inte heller kunnat få tag på henne..

Good luck..

Alexej
0

hej, var inte vid datorn här. Ekorren dog tyvärr. Fast den kämpade. Ringde rund igår, ingen kunde hjälpa. En sa till mig: välling. jag hade välling här från mitt barnbarn och då fick ekkorren några droppar åt gången. Blå Stjärnan bara skrattade över mig och sa att jag kunde komma så att de kunde avliva den….

Den var väldigt söt och mjuk, som en liten kattunge. Bar den i min tröja hela tiden för att hålla den varm eller hade den på en värmflaska.

Nu fick den ligger brevid mina änglakatter.

Hittade sedan en bra sajt med mat för skadade vilda djur.

Alternativmixen

Fireant, vilken fin hemsida ni har.

annebeate
0

Alexej, du gjorde verkligen allt för att rädda den. Jag har läst en artikel om hur svårt det är att hjälpa en liten ekorrunge. Skäms på Blå Stjärnan.

Fireant
0

#42 man tackar..

synd att den inte klarade sig, men det är jobbigt och tidskrävande men matning utav halvvuxna djur..

Druke
0

Gråter

Alexej
0

Det var en upplevelse. Aldrig sett en ekorre på så nära håll. Söta händer

Bumbis
0

Vila i frid älskade lillle Kurre….Gråter

Jag har inte mycket övers till djursjukhus gällande vilda djur. De lägger oftast inte ner sig ett dugg för de får inte nog betalt för det. Antagligen får de statliga medel varje år, men frågan är hur mycket?

De gånger jag varit inne med fåglar och igelkottar har de endast sagt att det är inget at göra, avlivning är det enda rätta.

Men sedan jag var till Fågelvcntralen i Göteborg med en skata med hängande vinge förstod jag att det visst går att rädda, bara man vill och vet vart man ska söka hjälp.

Alexej
0

och en lång svans:

catfoot
0

Men så söt…Vila i frid lilla Ekorre…

Tack Alexej som kämpade för den lille…

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Alexej
0

På bilderna sover han bara men ibland hade han ögonen uppe och håll fast sig vid mig som en liten apa.

virrmia
0

Hej! Jag vet inte om det är någon tröst nu men OM ekorren får det allra minsta sår av kattens tänder eller kattens klor så hade tyvärr inte ens penicilin hjälpt. De tål precis som harar inte angrepp om än väldigt små av katter. vi som  jobbar med rehailitering av sådana små rackare ser detta ofta tyvärr men jag kan säga att det lite är naturens gång. Katten är Jägare och så är det bara.Om den är HELT oskadd.. Inte några skråmor kan jag ge ett tips OM du hittar någon igen. Vi ger dem bara lite vatten med flytande honung i , alternativt vätskeersättning från apoteket.Då de ofta är i chock sätts de sedan mörkt och tyst men inte kallt över natten. Sedan ges mer vätska.. Det tar ca 1 dygn för dem att komma ur chocken och då behöver de precis som mäniskor Värme, Vätska och Vila.Tycker att du var jätteduktig! Då jag matar dem för första gången testar jag alltid med majspure för små bebisar ( en delikatess för små ekorrar) men ganska kladdigt:)

Man kan kolla om det kommit fram små tofsar på deras öron.Har det det så ska de kunna äta allt och det själva.De älskar granfrön spröda och goda. Man kan ge gnagarblandning om den är lite större.
Att ha den mot kroppen är aldrig fel! Tänk bara på att de ofta har ohyra som kan bitas även om de ej är farligt.
För att följa alla gällande lagar angående 48 timmarsgränsen..koontakta någon av oss Viltrehabiliterare. Du kan gå inpå KFV riks hemsida , gå in på medlemmar och se vem som finns närmast dej:)

Alltid sorgligt då det inte lyckas men jag LOVAR att du gjorde vad du kunde och den hade med all sannolikhet inte klarat sig hos oss heller. sorgligt men så är det (kan vara ett otacksamt jobb detta)
Jag hoppas att det inte avskräckte dej från att i alla fall försöka om det händer igen:)

http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11273524

Om du kollar denna länk har du en ganska fin solskenshistoria med just ekorrunge, men betänk att av en hel kull var det bara EN som klarade sig..
Jag vill bara att du ska förstå att det är svårt med tex ekorrungar och harpaltar för de är känsliga djur.Så OM man klarar dem skall man vara extra lycklig..

Med andra ord! En stor eloge till dej att du försökte och att du lade ner din energi och ditt hjärtaq på detta!

Skrattande

Lena
0

#50 Men så ledsamt att den inte klarade sig. Fint gjort av dig att du tog dig ann den och gjorde allt du kunde.

#51 Vad bra att ni skriver här så att vi får lära oss lite mera om det här med att ta hand om vilda djur. tror att de flesta av oss här på sajten vurmar för alla djur som på något sätt råkar illa ut.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
0

stackar kurris…. du gjorde vad du kunde Alexej… inte alla som hade gjort det…kram..

Alexej
0

Ja, den hade lite sår där katten hade tagit den. Jag tvättade såret och tyckte inte att det var farligt. Men som du skriver det kan ju ändå har kommit till en infektion.

Har inte märkt några loppar. Men det fanns 2 krypande fästingar på lilla ekkorren. Och små tofsar fanns också. Synd att den inte klarade sig.

Alexej
0

#51 Läste nu bloggen. Där står blaa: hon skickade mig en länk som visar att de flaskor man får med i kattvällingen har giftig plast!

Vet du mer om det? Jag vet bara att man inte ska ha plastskålar till sina djur men att nappflaskorna också ska vara farliga?

catfoot
0

Oj, är plastskålar farliga att ge katter mat i….Men det säljs ju uppsjö med sådana..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

MariannE11
0

ja det hade jag ingen aning om… är det så?…. ska kanske läsa artikeln själv…Skäms… jag har flera plastskålar… inga jag vanligtvis använder om inte de andra är upptagna…

monsi
0

Finns giftfria o de är märkta som det har för mig IKeas är det.

MariannE11
0

mina är så gamla… fast inte så gamla som mej förståss… som tur är… fanns nog inte plast då….Flört… då ska vi sanera… blir ju bra eftersom matskålarna tar upp en hel hylla i kastrullskåpet….Skäms

Alexej
0

Jag använder bara porslinsskålar till mina katter. Typ äkta Rörstrand från secondhandaffärer.

MewTwo
0

Gör en ny tråd om plastmatskålar kanske?! Det finns nog fler som skulle reagera och sanera skåpen då tror jag!

Yup här hemma äter katterna på "Gröna Anna" - arvegods i andra sortering, men lika bra att använda!

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Svarthaka är ju något de kan få av plastskålar

[GunillaR]
0

Alexej - Du har en duktig jägare. Men det var ju synd om kurrarna. Hoppas att de skuttar omkring nu i sin egen ekorrhimmel.

destiny
0

#60 Samma här! Katterna äter på finare porslin än vad jag gör. Skrattande

Sov gott lilla ekorren. Gråter

Hawknestgrove
0

Du gjorde allt du kune BUUUUUU för Blå stjärnan. De såg väl inga pengar i dig……

maggan47
0

sov gott lilla Kurrebebisen, och massor av rosor till dig Alexej, samt tistlar till Blå Stjärna, instämmer i BUUUU

Maggan47

IceJossan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min ena kattgrabb gjorde precis likadant.. Först kom han och visade upp en unge, och nä vi tog den ifrån honom gick han och hämtade en ny! Då såg vi att boet var under grannens lekstuga, och att där låg en oskadd unge kvar!

Vi fick tag i alla 3 och tog in dem. De fick ligga på en lövbädd i en transportbur och vila upp sig under natten, men på morgonen sedan hade de 2 skadade ungarna dött… Gråter Ingen mamma syntes till i närheten heller…

Men den 3e ungen levde och var pigg! Vi ringde viltvårdare och fick tips om en slags vällingblandning att servera i spruta med gummipip - och lilla Kotten var helt galen i det, och blev helt och hållet tam på bara några dagar!

Han/hon fick bo i bastun, och sedan på vår stora inglasade altan. Helst ville den vara med oss nyblivna "föräldrar" - stod med framtassarna/händerna mot fönsterrutan in och kikade efter oss och pep så fort vi fick förbi, och när inte katterna var inne så fick Kotten vara med oss i hela huset. Sov med min under täcket i soffan, satt på axeln eller mös under håret (favoritplatsen!) vad man än gjorde.

På sin altan hade Kotten lite av varje som man kan ha nytta av som ekorre - nötter och lekakulor undanstoppade under varenda cm av kanten på heltäckningsmattan (vi hittar fortfarande nötter, 4 år senare!), samt en massa kottar och ett halvt träd att klättra i. Sen hade Kotten oss, som tydligen inte bara var till för att få mat av, utan även att brottas med!

När det var dags för liten att flytta ut i stora världen så bar det av ner till en skogsdunge lååångt ifrån eventuella katter. Där fick Kotten en holk att bo i, och tillsyn och mat varje dag, vilket vi så smått trappade ner på. Varje gång man ropade så kom lillen ner och var lycklig över sällskapet! Men han/hon blev skyggare och skyggare fort, och efter ett tag fick man vara glad om man fick syn på sin f.d. skyddsling alls, för att snart vara helt bortglömd.

Men för något år sen så fick jag syn på en ekorre alldeles i närheten av där vår ekorre släpptes ut, och den hade precis samma svagt gråa nyans över ryggen som vår (ja ekorrar har olika nyanser. De 3 syskonen var: Helröd, röd med viltgrått över ryggen, och helt viltgrå), och dessutom var den inte alls så skygg som områdets alla andra ekorrar är. Tänk om det var vår Kotte jag såg! Hoppas, för då vet jag att den lever och mår bra, kära lilla Kotte!

Ja, det finns alltså solskenshistorier även i sånt här elände!

(Kolla filmklippet på brottningsmatchen också!)

Sidentass
0

#42 Så sorgligt och så tråkigt..men jag är inte förvånad..som jag skrev var jag med om något liknade för vid tillfälle.."vår" korre klarade inte över natten..det är så ledsamt när sådant här händer..man vill ju, och önskar inget hellre än att kunna hjälpa..du gjorde allt vad du kunde göra..och nu har korre fått ro, sov i ro lilla ekorren..