Skygga vanvårdade katter
Vi fick ett samtal från en upprörd kvinna från Örebro katthem. De hade hittat 49 vanvårdade katter i en lägenhet. Vi gick med på att ta 2 av dessa katter till vårt omplaceringshem och de är nu i karantän i mitt sovrum eftersom de har skabb. Vi har nämligen vårt omplaceringshem i lägenheten och jobbar med katterna 24 timmar om dagen.
Dessa katter är väldigt skygga och gömmer sig så fort man kommer in i rummet, men de äter och dricker. De bajsar bredvid lådan, men det är inte väldigt svårt att få bukt med. Dock vet vi inte hur vi ska hantera skyggheten. Så där behöver vi mängder av tips. Vi har inte fått in skygga katter tidigare och vi visste inte att dessa var så pass skygga som de verkar vara.
Vi ska ge dom medicin mot skabben men jag undrar om någon här vet hur länge vi måste vänta efter de fått medicinen innan vi kan släppa ihop katterna med resten av katterna och hunden. Även om vi har dom i sovrummet, finns det risk att de andra smittas ändå? Vi har ingen kontakt med katterna när vi är i rummet.
Tacksam för alla svar!
Åh, putt! Vad händer med de andra stackarna? Sjuka? Måste avlivas?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

inte lite katter det,, huu, undrar hur de mår?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Det är två av Falu-katterna det handlar om. Man får gå varsamt fram med skygga katter men attha dem i ett sovrum verkar varaen ypperlig idé. De får ju då ganska mycket sällskap av människor som inte tränger sig på katterna. Men lite försök med att leka med dem med fjädrar som sitter på en pinne kanske kan få dem att komma fram från lina gömställen, åtminstone så småningom.
Hur länge som man ska vänta med att blanda ihop dem med andra katter efter att de blivit avskabbade mm står säkert på Fass och på apotekets hemsida om mansöker rätt på det läkemedel som man använt.
Artikel: Skygg katt hemma-och nu? Del 2
Det blir säkert bra! 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Dom där kommer nog snabbt att ta upp sig. Frågade vårat jourhem som dom fick mellanland i och hon beskriver dom som försiktiga och rädda men fullt hanterbara. Kör Stronghold för öronen. Det är lindrigast för kissarna.

När jag hade dom hos mig var dom inte speciellt skygga bara rädda och försiktiga.
Det är klart att dom har svårt att lita på människor när dom bor så många på samma ställe.
Jag hoppas det ordnar sig med dom så dom snart blir tryggare.
Hälsningar Anna J Örebro katthem
Hur har det gått för kissarna nu när dom landat och varit inne ett tag?