Arbeta för brödfödan
Det är vad katterna i detta huset får göra! Här skickar jag upp Svante för att kolla om vindruvorna är mogna.
Vad får era katter göra för att tjäna ihop till brödfödan? 

Stackars katter! Mina tre ligger mest och vilar sig och blir uppassade.
Vid närmare eftertanke tror jag säkert dina katter trots hårt arbete har det riktigt bra. Vilken mysig miljö.
Har själv aldrig lyckats med vindruvor.

Det är sanslöst mycket vindruvor i år. Utan att överdriva tror jag jag klippte ner 2/3 i våras. Och ändå är det för många kvar! Svante och co ska få jobba!
Jag gör absolut inget mer än klipper ner två gånger om året. En gång på våren och en gång innan årsskiftet.
Katterna älskar uterummet. Både dom och jag har sovit i uterummet hela sommaren. Faktiskt så flyttade jag in i sovrummet igen så sent som denna veckan.
Vilket fint uterum ni har. Förstår att ni trivs där både katterna och du, samt vindruvorna. Har köpt en härdig vindruvsplanta som ska klara vintern. Vi får se hur det går med den saken. Det verkar komplicerat det där med att beskära plantan. Hur gör man egentligen?
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#5 vad avis jag blir, jag ääälskar vindruvor!!!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag har en vinranka i växthuset som ger blå druvor och så då denna i uterummet som som synes ger gröna.
Ingen aning om vilka sorter det är. Båda druvorna bär frukt i år som aldrig förr.
Vad jag lärt mig är att man ska beskära innan årsskiftet. Beskär man för sent kan plantan börja blöda. Fast jag har beskurit i februari och det har gått bra.
Jag klipper ner alla skott så det bara blir ett "öga" kvar närmast stammen. Rätt eller fel vet jag inte men det funkar varje år!
Nästa gång jag beskär är när det växt ut nya skott och blommorna börjar gå över till att bli små små vindruvor. Då klipper jag bort så det blir ett blad eller två utanför dom ämnena jag vill spara. På dom skotten utan ämnen klipper jag också bort allt utom ett blad eller två. I år klippte jag vilt! Jag såg ju att det skulle bli helt otroligt många vindruvor. Så jag i princip bara klippte hejvilt! Och det har gått bra det med.
Det är alldeles för många klasar kvar ändå.

Vi har en vinranka (blå druvor) i vårt uterum och den har växt så att den slingrar sig ut ur uterummet och upp på taket till huset. Så snart kommer hela vårt hus vara övervuxet av vinrankan. heh.. ^^
pappa brukar göra vin på vindruvorna. blir riktigt gott.
däremot så jobbar inte katterna hos oss. utöver att fånga möss då.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#9 Jag träffade en karl för några år sen som var jätteduktig på att göra vin. Vi skördade mina druvor ett år och han gjorde vin på dom. Innan vinet var färdigt gjorde jag dock slut så jag fick aldrig smaka vinet. 

Mina katter, framför allt Marie bidrar till hushållet med flera näbbmöss om dan:-) Så där gör dom sin insats för brödfödan;-)

hur klarar de vintern? har du värme på därute? nu vill jag med ha en ju,, har de plantan i en kruka, hur stor då?

#12 Båda vinrankorna går rakt ner i jorden. Ingen värme alls, inget vatten får dom mer än det som kommer ovanifrån, ingen gödning, varken kalk eller något annat.
Undrar om dom egentligen ska ha så mycket gödning?
Och jodå, det är tak på uterummet men rötterna går förmodligen antingen långt ner eller utanför uterummet. Att den i uterummet går rakt ner i jorden gör den för att dom som byggde uterummet inte lade golv över hela utan lämnade en bit öppet till vinrankan. Sen är det byggt med tegelstenar så den får en "mur" runt foten.

#13 aha,,, mm, tål att tänkas på, svårt att bara borra upp ett hål sådär, har gjutet golv på min altan,,, suck,,, en kruka kasnke skulle gååå,, grunnar ..

vi har oxå vår rätt i marken. dumt nog planterade vi den precis intill huset och närmare bestämt köket, vilket kan göra att rötterna ger sig på vattenrören, det brukade åtminstone mamma säga. jag vet inte hur sånt är byggt.

Jag har hårt arbetande katter vill jag lova. Alla har sin uppgift att sköta.
Luffar´n håller mattes säng varm så att det är skönt för henne att krypa ner.
Flea vaktar tomten från alla typer av inkräktare. Gud nåde den som tar sig in här om man inte är tvåbent vill säga. Då utsätts man för en gosattack
Minas jobb är att håra ned alla textlier i huset, rugga upp samtliga mattor och strössla fästingar i matters säng.
Smilla jagar möss och bidrar till hushållet genom att ge halva musen (bakdelen!!?) i present till matte.
Tingeling är bara söt och det är jobbigt nog ska ni veta.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

ja. bertil brukade jaga bort grannens schäfer ibland. Det var hans jobb. :( och Vidar och Fingal flyttar runt mattorna så som dom tycker det blir finast. Kurt går mest bara runt och ser snygg ut.

Snällt att katterna delar med sig med sin fångst och sina fästingar. Riktigt nyttiga katter du har johnnys girl. ^^

#18 Ja, visst har jag dresserat dem bra. 
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se