Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 974 ggr
majvi
0

Julmaten

Jag vill puffa för den ekologiska skinkan och skinka från glad gris och vad det nu heter. Jag tycker att grisarna ska få ha ett bra liv så länge dom lever och hoppas på att dom har fått ett snabbt smärtfritt slut.

Sedan har djurens rätt lite nya spännande alternativ för julbordet.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Denna kommentar har tagits bort.
Lena
0

Själva är vi vegetarianer så det blir inte någon skinka på julbordet hemma. Annars är det viktigt att tänka på att det finns bättre alternativ än de konventionella. Tack för tipset!

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Många tycker att jag är en konstig prick som inte gillar julbord! Vi har aldrig julskinka på borden..o dom andra tillbehören som sill, ansjovis, syltor o pateer smakar mej helt enkelt inte. Det bottnar i att jag är uppväxt som vegetarian, man är ovan vid de speciella smakerna..men gröten..glöggen..julmusten..o så mycket annat gott stoppar vi allt i oss:-o)

majvi
0

I flera nya julböcker med recept och pyssel finns det också med vegetariska alternativ bland den traditionella julmaten. Jag äter sällan julbord ute så jag vet inte hur det är med den vegetariska delen där.

Ett vanligt julbord blir man också ganska trött och däst av .

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Sidentass
0

Själv går jag heller aldrig ut o äter julbord, men kan tänka mej att utbudet på vegetariska alternativ är mycket större i dag än vad det var för några år sedan, bara vad jag tror, har inte tagit reda på det.

Lena
0

Nja inte generellt tror jag - var ute med jobbet förra veckan. Vegetariska rätter lyste med sin frånvaro, fast det fanns mycket fisk och skaldjur som jag åt av. (Äter fisk och ägg så jag ska  väl inte kalla mig fullfjädrad vegetarian).

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Själv är jag en av de hemska  som äter kött. Jag äter kött med urskiljning. Väljer gårdar där köttet kommer ifrån. Då vet jag var det kommer ifrån, att de har haft det bra, att de kör till den närmaste slutstationen. Tycker dock att det är synd att det kostar mer att äta vettigt än slarvigt så att säga.

Äter inte julbord ute, usch. Mitt julbord är en blandning mellan amerikanskt, svenskt och vad jag anser att året ska innehålla. Ett år var det skaldjur, ett annat år fisk. Väljer hellre gott än tradition enbart.

Hoppas att jag inte blir hatad här för att jag äter kött. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Engla
0

Jag äter också kött, Vanessa! Så hata mig inte heller….Räcka ut tungan

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Sessan1
0

Samma här, äter oxå kött.

Faxlin
0

Jag är också köttätare. Mina missar också faktiskt. De enda som inte är köttätare i familjen är hästarna. ;-)
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tezza
0

Här äts det inte heller något kött förutom fisk och skaldjur då. Mamma gjorde en gång en "julskinka" i form av en garnerad kolrot, tillagades på ungefär samma vis som en skinka, men det var ingen höjdare.

Lena
0

Det där om man äter kött eller ej är ett personligt val. Ingen ska behöva känna sig som en dålig människa bara för att den gillar att äta kött. :) Sedan finns ju de här bättre valen man kan göra som Majvi tipsar oss om.

//Lena

vanessa
0

Jag vet att vissa personer inte uppskattar det. Själv så är jag tyvärr allergisk samt har en tarmsjukdom som gör att grönsaker och frukt inte passar med mig. Så vegetariskt går bort från min meny. Men oj, vad jag saknar frukt.

Men jag är nitisk vad det gäller att välja kött från bra gårdar, där de tas hand om på ett bra sätt, och slipper fara land och rike runt till slutstationen. En ställning jag tar, för djurskydd värderar jag mer än låga priser. /Vanessa

morgan_kks
0

Jag har jägarlicens och varit med på vildsvinsjakt (som faktiskt är en upplevelse, om man inte skjuter djuren dvs men bara att få vara med) med eftersök, rådjursjakt, fågeljakt.

Det värsta var dock att när jag var typ 20 får se två tama grisar som skulle slaktas till julen i en närbondgård dit jag kände. Kommer ihåg när de tvingades in i ett bås där de sköts, kommer fortfarande ihåg sista skriken från grisarna men var även med under hela slakten, åt dock inte julskinkan. Kommer minnas det hela livet.

Är dock köttätare hur dumt det än låter, även om jag numera gör katterna väl och aldrig själv kan göra ett djur illa. Hoppas ni inte dömer mig utan jag bara berätter själupplevt.

Morgan

Lena
0

#14 Om man ska tänka på djuren så lever skogens djur det bästa livet fram till den dag de blir mat. Så egentligen skulle man äta sådant kött om man vill äta kött…. Mer naturligt än att föda upp gris och kor om man tänker efter.

Vildsvin är intressanta djur. De kan väl vara farliga om det vill sig illa?

//Lena

vanessa
0

Åh, vildsvin. Det finns många på vägen ut till Vaxholm. De är så söta,  när de bökar i marken. (jag vet farliga, när de har kultingar eller blir skrämda). Skulle aldrig döma någon som är sund, inte plågar djur, utan respekterar dem och andra varelser, som människor, miljö och andra små saker :-). /Vanessa

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, sån kul vändning på denna tråd! Morgan vi har samma intresse! JAg är också jägare liksom min sambo. Vildsvin? HAr vi här i trakterna, "såna som har rymt", hehehehe"Glad Bara några kilometer härifrån. Vi uppskattar dem verkligen, då de har en förmåga att driva bort lodjur. Så vi hoppas verkligen på en förökning av den stammen, felet är bara att jakttiden är så lång på dem och det finns så många alltför skjutglada jägare i trakten. De är inte farligare än älgar för människor. En älgko med kalv är absolut förenat med livsfara om du kommer emellan och risken är större att du råkar på det i markerna än vildsvin. Som ni förstår så är även jag köttätare, men försöke att undvika kött som inte har levt ett bra liv och dött en bra död. När jag bodde i SKåne, så tog vi hem slaktare till en gris och det var om man får kalla det, en god död. Det märktes även på köttet. Ingen stress och respekt för djuret även i denna svåra stund. Här bild på de "förrymda"vildsvinen. Jag är "alldeles" oskyldig…(himlar med ögonen)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

majvi
0

Den glada grisen ska leva ett naturligt liv och få böka i jorden och vad det nu är men är det någon som vet om det kommer en slaktare till de gårdarna? Ska den glada grisen åka slaktbil tror jag snart att den blir ledsen..

ser man till köttkvaliten så måste det vara klasskillnad på de djur som har haft ett bra liv och slut än de andra djuren.

Skulle jag vara tvungen att döda ett djur själv för att få mat skulle jag bli vegeterian.

Sedan tror jag att en älg är lika farlig att möta i skogen som en varg

Hawknestgrove
0

Det finns ett indianskt talesätt: Döda inte det du inte kan äta. Ät inte det du inte kan döda. Det lever jag efter och det ger en tankeställare.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vanessa
0

Jag tror gör dig ledsen Majvi. De åker med slaktbil till slakthuset. Angående att de ska smaka bättre har en del att göra med att de blandat raser.  läs mer här: http://www.scan.se/sortiment_varumarken_pigg.asp

Av detta skäl så väljer jag gårdar som jag har lite pejl på, som Hälsingestintan. Men även de måste tas till slutstationen, men de väljer ut slakterier som passar dem. Tråkigt är att Scan nu har satt upp dem på listan av företag de känner sig hotade av. http://www.halsingestintan.se/Templates/Article4.aspx?PageID=d7c7a781-0a01-4ad5-aafb-9ea714676978 En fördel med Hälsingestintan är att de har koll på exakt var djuret kommer ifrån, id, vad deras föräldrar heter med mera. Så det är garanterat inget utländsk tjafs. Dessutom himla mycket godare än Scan och de andra "producenterna".

Hoppas jag inte var en glädjedödare i jultiden. /Vanessa

majvi
0

Vanessa , jag är en drömmare men också realist så jag misstänkte att det var på det viset.Men de har åtminstone haft ett bra liv tills det bittra slutet kommer.Helst vill jag att djurtransporterna ska vara så korta som möjligt.

Jag röstade nej till EU efter jag hade sett ett program om djurtransporter, bl.a var det en stackars tjur som gjorde att jag inte åt kött på ett par år men det gör jag nu.

Jag tror fortfarande att det blir ett sämre kött av ett stressat djur  men  i det här fallet är väl alla grisar lika stressade vid slakten.

Min kusin och hennes man har kor .De är märkta med nummerbrickor men min kusin sa att de fick vanliga namn också. De måste ju ha namn när man pratar med dom då man mjölkar sa hon. Jag funderade över en av korna som hade samma namn som en gemensam äldre släkting , men de tog namn efter almanackan.

Radisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad synd att jag missat denna tråd helt innan jul! Har ett väldigt bra tips om man vill äta djurfri "skinka". Nämligen att baka en egen seitanskinka. Jag gjorde en förra året som faktiskt gick hem även hos de mest inbitna köttätarna i släkten (som envisas med att ha med sig egen skinka då julbordet alltid är helt vegetariskt). RECEPT hittar ni här finns även mkt annat man kan hitta på med seitan så tipset kan ju vara använbart för alla veg*aner och andra nyfikna året runt :)

Lena
0

#22 Tack för tipset Radisa! Den ser ju ut som vilken skinka som helst! :)

//Lena