Oskar är död - sorg i Alvhem!
Många kommer kanske ihåg Oskar hittekatten som jag skrivit om tidigare i olika trådar/artiklar här på sajten.
Oskar var en hittekatt som funnits på plats i den lilla byn Alvhem i ca tre månader när vi flyttade in här i slutet av juli. Ingen hade under den här tiden gett sig till känna som ägare. Kissen matades av grannarna, men började bli bångstyrig då han nu var könsmogen.
I september kastrerade vi Oskar samt öronmärkte honom. Han flyttade sedan in hos en äldre granne som precis blivit av med sin katt. Allt verkade frid och fröjd och mannen var så glad över Oskar. Efter ca 1½ vecka kom mannens förra katt tillbaka efter att ha varit på vift i över en månad. Vi hoppades de båda katterna skulle finna varandra efter hand. Det visade sig dock inte gå så bra. De gillade inte varandra alls och Oskar ville inte längre vara inne mer än de stunder när han kom för att äta.
Vi hade precis bestämt att vi skulle pröva med Oskar hemma hos oss för att se hur han gick ihop med andra katter. Det känndes viktigt att veta om Oskar vara en utpräglad ensamkatt eller om det bara var tillfälligheterna som gjorde att de inte gick så bra med grannens katt. Tanken var sedan att börja leta efter ett nytt hem. Under tiden ville mannen gärna fortsätta att ha anvaret för Oskar som han hade fäst sig mycket vid. Problemet var dessutom att vi först skulle resa bort och inte kunde börja med anpassningen förrän vi var hemma igen.
Nu när vi var redo att börja sammanför Oskar med våra katter var plötsligt Oskar borta från gatan. Idag fick jag veta att han hittats död utmed väg 45 som går i närheten. Usch nu känner vi oss jättedeppade både sambon, jag och den äldre mannen. Oskar var en sådan utpräglad utekatt att det inte gick att ha hålla honom som innekatt. Han rev bort kattluckan en gång när mannen försökte.

Vi tänder ett ljus för Oskar. En kisse som det inte riktigt ville sig för. Varför? Oskar du var ju så fin och jag ville att du skulle få leva som den prins du verkligen var.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Nej men gud vad trist och sorgligt. När det kanske hade kunnat ordna sig för stackaren ändå. Hoppas att det gick fort iaf så att han slippa lida. Röd katt som är så fin. För jag har aldrig haft en röd katt någon gång. *ler*

Vad ledsamt… Lille gubben:/

sorgligt när sånt här händer.
Men fy så tragiskt!! Känner så med Er i sorgen! Så är våran Rödis med som du beskriver Oskar, en utpräglad utekatt samt en hittekatt. Jag gruvar mig nu när vi ska flytta, det är nära vägen. Dock en mindre väg men ändå. Detta är aldrig roligt men om det är någon tröst så fick han det liv han ville ha till slutet. Han fick vara ute och springa i kapp med vinden.
Ja det känns verkligen tungt att det skulle bli på det här sättet. Vägar och katter går inte alls ihop….
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena..jag finner inga ord för hur djupt detta berör, vissa katter lever oförsiktigt och är svårt att få att ställa om när det gäller det farliga utelivet. Så var det med vår hittis Dutchess, Berlioz och Maris mamma, vi fann henne liggandes vid vägen när ungarna endast var två veckor gamla..Berättar det här bara för att förtydliga att vi människor inte alla gånger kan råda över allting..ni har gjort allt ni kunnat…men ödet var inte med..
Känner så starkt med er i den sorg ni drabbats av..såhär nära jul dessutom…
Varmaste tröstkramar till er alla inblandade…
Sidentass *tårögd*
Så jätteledsen
för Oskars skull
Han var så fin.
Tröstekramar Jenna

Här tänder vi ett ljus för Oskar och alla andra stackars trafikoffer som varit under året.
Beklagar sorgen för er, alltid tist när ett djur dör.
Kram Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tack alla för era värmande ord och er omtanke. Ja julen den kom liksom av sig när denna tråkiga nyhet nådde oss.
//Lena
Tassar & tankar från Mojje & hans matte Eva
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Nej, stackars Oskar! Han som var en så stolt kattherre! Hoppas han har det bra i Nangijala nu, eller Nangilima, för det ska visst vara bättre än Nangijala. Jag vill bara gråta. Stackars Oskar! 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

nej.. stackars Oskar….
hemskt att han blev påkörd. Men han fick i alla fall leva sitt liv i sin egen stil….som utpräglad uttekat.
Tänder ett ljus för honom…
/Miranda

Önskar att jag hade fina, tröstande ord att säga, men ibland räcker inte orden till. Oskar vandrar nu i himlen, där fälten är många, träden lummiga, gräset grönt och med vatten som porlar friskt. Där inga dörrar stängs framför nosen. Maten är god, solen värmer precis lagom. Han har sällskap när han vill, och lugn och ro när de känns bästl. Får en klapp när lusten faller på och Oskar spinner lyckligt.
Distanskramar från mig. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Vila i frid vackra röda katt 
Åh, så sorgligt!!!!! Vi som alla här inne hoppades så mycket på Oscar!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#19 Vi går här och hoppas att han ska komma förbi som han brukar i alla fall även om vi vet att det aldrig blir så mera. Tyvärr har vägen som går här skördat massor med katter. Våra katter är innekatter och något annat är inte att tänka på här. Fast vi är nog de enda i den här byn som har innekatter. Oscar verkade ändå ha lärt sig att bilar vara farliga, men i stundena ingivelse kan även den klokaste katt glömma bort sig. Och som sagt han accepterade inte att vara innekatt för han hade ju varit utomhus så länge och inte haft någon ägare.
//Lena
känner med er i er sorg och tomhet, över Oscar, men ödet ville annorlunda, än ni, och tyvärr är det ibland så, tröstkram till er Maggan47