Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 594 ggr
VeronicaS
0

Vilda hankatter, fråga

Jag har tagit hand om två stycken han katter som varit vilda, det konstiga är att i början när man fått dem tama och lyckas känna på dem så känns det som om de har svällda körtlar i kinderna. När de varit inne ett tag så minskar dessa till att de efter en tid försvinner helt. Är det någon som vet vad det är och varför? Mina hankatter tog vi in med flera års mellanrum, så det finns ingen koppling så mellan de två. "Körtlarna" (vet ju inte vad det är) känner man om man drar handen efter kinden eller käkbenet,de känns hårda och formen som en tallkotte, det är den bästa beskrivningen jag kan ge. Har frågat veterinär, som tom känt på dessa men fick ej något svar.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Som jag har fått det förklarat för mig är just för de är okastrerade hankatter och kinderna som blir mindre och mindre med tiden när man har kastrerat dem. De hänger säkert ihop med testeronet  Skrattande

Lite konstigt att din veterinär inte gav nån anledning, fast veterinärer kan ju i och för sig inte veta allt om alla raser av djur.

Alexej
0

Det måste vara det här:

Som en del i kattens sexuella beteende gnider hankatten sitt ansikte mot föremål inom det område där han befinner sig med honor och då avlämnas F2-feromon vilket anses förstärka de sexuella signalerna. Man kan se en dramatisk förstoring av kindkörtlarna hos okastrerade hankatter samtidigt som de reduceras avsevärt vid kastration.

Kopierad av en väldigt bra och intressant artikel om feromoner.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

VeronicaS
0

Tackar för era svar!

Fast dena ena hankatten var redan kastrerad! Det är ju jätte konstigt..

Tack för den jätte intressanta artikeln! Mycket att lära om katter och det vill man ju! Tack igen! Glad