Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2063 ggr
siberlina
0

räv på landet

nu har   vi fått  en  tam räv    på landet  ,   vågar    vi släppa  ut    katterna… gillar  rävar  katter?  NÅGON SOM  VET….

MariannE11
0

tror det är olika beroende på räv o katt…. låter inget kul dessutom att "testa"… tror att en del katter lätt kan hålla en räv i schack… men kan lika gärna vara tvärtom….brukar inte vilda djur som blir tama bli lite snurriga av att bli tama?….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

AmeliaWatson
0

Hur har räven blivit tam?
Är den fri från skabb?

Oftast är inte katt och räv de bästa vänner.
Och, räven kan mycket väl se katten som ett bytesdjur…
medan en katt med stark pondus, som möter en svagare räv, kan få räven att avvika vid en konfrontation.

Hawknestgrove
0

Med risk att få på moppe, se till att få bort räven.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

snacka om trollen… när vi åkte bort på en fika såg jag något längre fram på vägen som jag gissade var en katt… men det var en räv…med jättelång svans…. brukar dom ha det?….

hur nära är denna räv?… fattar att den är flyttbar men lite sisådär hur långt bort rör den sej…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

annebeate
0

Jag hade inte litat på räven.

gulliver
0

#6 Håller med, det hade inte jag heller gjort.

siberlina
0

jag tror  att den  går  runt  till  olika   familjer, och  på det sättet har  den blivitt tam

tuska
0

Om räven blir matad av en massa människor är nog det mer tilltaland för räven än att ge sej på katten. 

När räven har ungar då kan den allt ge sej på en katt för då ska bytet vara stort för att mätta hungriga ungar.

Själv skulle jag inte släppa ut katten när skymningen faller,eller en tidig morgon då räven är som hungrigast.

annebeate
0

Varför chansa. Som jag ser det kan man aldrig vara säker på hur en räv reagerar. Jag hade aldrig släppt ut mina katter, de är mig för kära.Kyss

maggan47
0

hade inte heller släppt ut katterna, sedan är det så, att räv ska inte matas in, kan bli väldiga konflikter, dels tam, dels ändå vild, och som sagt, kan säkert ta en katt, om hungern faller på, folk slutar att mata etc. inte bra med tama vilda djur

Maggan47

Dagoe
0

#3 Så räven, som är en del av det svenska naturliga faunan, ska bort för att någon vill släppa ut sina sällskapsdjur? Konstigt påståenda av sajtvärden för Svensknatur.ifokus. Foten i munnen

Hawknestgrove
0

Dagoe,  just såna diskussioner är de som tagit en alltför inflammerad vänding hos mig. OCh rävar/rovdjur som söker sig till bebyggda ställen, därvi har tamdjur, nej, det är inte bra. De har ofta skabb med sig dessutom. OCh så dumma folk, som matat till sig räven. Ok, ute i skogen, men där, nej. OCh katt är gott. Speciellt möra små dumma kattungar.

Firinella
0

Bor man som jag med skogen som granne får man ta det onda med det goda. Räven och katt brukar inte söka sig till varandra. Skulle dock inte släppa ut en liten kattunge men en vuxen katt är det nog inga problem. Grannarna här har inte fått rävskabb på sina katter och vad jag vet har räven inte "tagit" någon katt. Håller med # 11 men säger också att man ska naturligtvis inte mata räven. Den är ett vilt djur och skaffar sin mat själv. Körde bort en räv som stod vid min bil häromveckan, det är ju helt ok för räven ska vara i skogen och inte ibland oss människor.

siberlina
0

jag älskar  alla    djur ,men jag   tycker   inte att  man ska  mata  vilda djur    och inte heller   katter   som  är    vilda  , ta    isåfall   in dom …eller  ordna   ett hem till  dom

Hawknestgrove
0

precis. Förnär man matar in räv, som här, så får du problem. Vad händer, när folk åker från sina sommarhus? härverk på soptunnor och OK, jag talar bara för erfarenhet av skabb här. MAn ser en fin räv flera veckor, har inget emot  dem på fälten sen får man gradvis följa hur den stackarn går ner sig av skabben. slår sällan fel. OCh jag blir lika lessen av att se små rävbarn bli pizzor på vägen som andra djur.

tuska
0

Om vi nu talar rävskabb så skulle ni sett mej förra året då jag fick rävskabb, blev smittad av hundarna.  Jädrans hur jag såg ut synd att jag inte fotade mej. Mycket ovanligt att människan smittas men förekommer.

Alla mina katter klarade sej, hundarna fick sprutor och jag stora mängder med Cortison när dom kom fram till vad jag drabbats av.

Rävarnas skabb är inte att leka med fy så jobbigt med skabben, stackars rävarna som bär på detta otyg.

Mison
0

Oj, kan vi också få rävskabb?? Det hade jag inte en aning om..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

tuska
0

Skabben förökar sej inte på människan men förökar sej på hunden. Så länge hundarna hadde skabb hadde jag det oxå, det gick över på mej.

Det kan väl bli lika på katter förstår jag-

Dagoe
0

Att mata rävar är inte något jag förespråker, men bor man på landet ska man vara insatt på att det kan finnas rävar i området. Och de har all rätt att vara där.

Rävskabb smittar i sälsynta fall till katt, det är ovanligt. Bara några enstaka fall på katt har konstaterats i Sverige.

Hawknestgrove
0

ja,men nu är detta ett sommarstugeområde, där några med missriktad välvilja matat till sig en räv. Det är ju oerhört synd om en sån. När alla åkt hem, vad finns för den stackarn då? HAN/hon kommer gå där och vela ocj riva i sopor och hund smittas lätt av rävskabb och att se en stackars räv med skabb, är inte roligt.

siberlina
0

den är  ju ganska  gullig, men jag tycker   inte  man ska  mata den

Hawknestgrove
0

ja de är söta att se på. Ser ju ut som spetsar på något vis. MEn det blir ju jättefel om han blir matad för då får han det svårt.

Sidentass
0

Jag hade inte vågat släppa ut katter i närheten av räv..även om just den här räven är tam och kompis med katter, så finns det säkert flera rävar i området..