Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2529 ggr
[LucyInTheSky]
0

Tovor och irritation

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ruu har haft tovor bak på baken från och till hela tiden ett tag. Jag har borstat och fixat med honom men det blir inte bättre även när vi klippte ner pälsen helt på ryggen bak.. Han är stubbad där nu. Gud vad sur han blev men det var bra ett tag så jag trodde att det var tovorna som irriterat honom så, han liksom försöker bita, klia och det rycker i hela honom där bak när det är som värst.

Idag såg jag det igen. Han rycker och försöker bita och ha sig. Som om det kliar, irriterar.. Jag har badat honom med både kattschampoo och vanligt yes diskmedel. Inget av dom verkar ha hjälpt så mycket. Just nu är det okej och det är liksom inte ens varje dag det irriterar.. Kan gå 2-3 dagar emellan. Förstår inte alls vad det är. Har sett att han har som "mjäll" under pälsen.. Vad är detta? Kan det vara det som irriterar. Kan han vara stressad över något? Han vill som vanligt ut.. skriker på dörrar och fönster men han har inte gjort så här hela tiden. Han har ju snart varit hos oss ett helt år. (jäklar vad tiden går fort! Skrattande)

Några förslag på vad detta konstiga är? Ska annars ringa min vet. och höra..

[LucyInTheSky]
0

Kräktes precis upp all mat han åt i morse.. =/ Kan kanske bara vara ett dumt sammanträffande men.. Nu blir jag ju orolig ju

monsi
0

Hör med vet.

Min ene kise slickade bort pälsen på magen för han var strässad av grannkatterna, det försvann när vi flyttade.

Låter nästan som om han skulle kunna ha en typ av allergisk reaktionObestämd

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

maggan47
0

kan det inte vara analsäckarna som är inflammerade, försök att titta bak, vet inte riktigt hur det ser ut, men säkert många här, som kan beskriva, eller kan det vara  mask?

lycka till

Maggan47

[LucyInTheSky]
0

Det är liksom inte i baken på honom det är uppe bak på ryggen..

[LucyInTheSky]
0

Här satt tovorna.. Ni ser att pälsen är ner klippt.

Firinella
0

Bäst att du låter vet titta på det. Min perser fick jag alltid klippa ner för det blev bara en massa tovor och speciellt på samma ställe som din kisse. Efter han var nerklippt kliade han sig en dag eller två och då badade jag honom i ett speciellt schampo jag fick av vet sedan var han så nöjd så. Han hade också en massa mjäll som försvann efter några dagar efter han var klippt.

Hawknestgrove
0

Oj…Hoppas det inte är allvarligt. KRäkas kan de ju göra ibland ändå. OCh låt han vara ute på balkongen mycket….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
0

Får lönen i morgon ska ringa veterinären då. Så får vi se vad dom säger. Han har inte spytt något mer men inte heller ätit något..

Men han är inte slöare än vanligt, lekt med pojkarna och kelat med mig..

tervmatte
0

Man får inte bada en katt i Yes! Aldrig aldrig aldrig…

Den tar bort all fett från huden och ger irriterad och torr hud!

Köp istället ett allergischampo med havremjöl i. Det är lugnande för huden. Brukar finnas hos veterinären, t.ex. Emi Soothe

Du kan också köpa något med Omega 3 och Omega 6, t.ex. Viacutan och ge katter varje dag i några veckors tid.

Googla på Viacutan så får du läsa mer om det.

Lycka till :-)

[LucyInTheSky]
0

Jag badade honom inte yes.. Jag tog det på tovorna bara efter ett tips här från sajten. Hela honom badade jag i kattschampoo från djuraffären.

tuska
0

Det där är ett ställe där katterna inte riktigt kommer åt att hålla sej rena.  Är det bara där det tovat ihop päls ??, kan det vara fettsvans han fått ?

monsi
0

Moclcosan( felstavat) =mjölkvasle finns på hälsokost butiker Fungerade jätte bra på vår ena hund när han hadde exm.

Jag baddade stället med medlet en gång om dagen.

Fungerade jätte bra på honnom, han hadde stafilicoker (felstavat) blev tillslut sår mm, det var det enda som lindrade besvären.

MariannE11
0

hoppas du blir lugnad i morron…. man blir så orolig för sina 4fotingar när såna här saker händer…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[LucyInTheSky]
0

Lille Ruu har tyvärr blivit bortglömd i dag.. Ingen veterinär.

Blev väckt tidigt av min syster. Hon har mått väldigt dåligt ett tag och jag tog beslutet att ringa psyk idag då hon skrämde mig med sitt sätt att prata och vara..

Vi har varit inlåsta i ett väntrumm hela dagen.. Gud vad läskigt psyk-akuten är.. Är man inte vetskrämd innan så blir man. Man blir ju inlåst.. Tre dörrar låses efter en och man måste gå igenom en metaldetektor. =/ Scarey..

Syster är ganska lugn nu massa ångest men.. , hon behövde nog någon att prata med som visste vad de pratade om. Hoppas jag tog rätt beslut. Hon var lite sur i början men på vägen hem pratade hon om hur bra doktorn hade varit mot henne.

Så jag är helt fysisk och psykiskt slut i kväll. Det krävs mycket energi att vara "stark".

Men min lilla Puu har inte spytt något mer.. irritationen vet jag inte för jag har inte varit hemma.

7 timmar på akuten.. fy fasen..

Marga
0

Hu vad jobbigt det låter med psykakuten. Men nog prioriterade du rätt alltid. En syster som mår dåligt måste gå före Ruus pälsirritation. Jag kan inte tänka mig att det är något allvarligt han har. Skulle också tro som någon skrev ovan att det har med att göra att han har svårt att tvätta sig där.

Jag tycker min Santino är lite fet i pälsen just nu (särskilt på ryggen)  även om han inte har någon irritation. Är det någon som vet om det har med årstiden att göra?

monsi
0

Inge kul att sitta där men bra din syster mådde bättre efteråt.

Det är inte lätt alltid att vara stark bra att du orkar vara det.

Gosa lite med Rasmus o kisarna så du får nya lte nya krafter.

Häxan skickar en krya på er nos pus till er alla.

Hawknestgrove
0

JA på sätt och vis, så tycker jag det verka vara fettsvans… Jg vet att det låter tokigt, men när jag ställde ut(birmor) så fick jag tipset aceton på fläcken. ok , det var 100 år sedan. MEn talkpuder? Det körde jag okså med. Sög upp fettet.

OCh att han kräktes, det ska du inte ta så hårt. Arne kräks emellanåt, faktiskt ca en gång i veckan i snitt. Spewciellt nu när det är varmt.

tuska
0

goggla på fettsvans, idag löser de upp fettsvans med fett

(Fett löser fett )   sen tvättas det och pudras om det är fettsvans

Issa
0

Flytande galltvål är kanonbra att tvätta med.

Firinella
0

Fettsvans sitter bara på svansen. Det är en körtel som överproducerar fett av olika anledningar. Jag fattade som att tovorna satt ovanför svansen på ryggen…

Hawknestgrove
0

ja jag med. MEn kanske det är en talgkörtel med överproduktion även där?

Firinella
0

Nej det ska inte finnas någon körtel där vad jag vet. Ett ställe som är svårt att hålla sig ren på har jag upptäckt hos vissa katter.

Hawknestgrove
0

Ok…. JA han kanske är lite stel, gubben och inte kommer åt just där?

monsi
0

Katter som inte kommer åt på vissa ställen av olika anlednigar brukar bli gulaktiga o feta i pälsen men inte få mjäll.

[LucyInTheSky]
0

Har pratat med Satu (världens bästa veterinär) och fått en tid på onsdag, eftersom det inte har varit några irritations anfall på ett par dar så tyckte jag inte att det gjorde något att vi väntade ett par dar.

Har inte min kattbur hemma heller, lånat ut den.. Så jag måste få tillbax den på något vis.

Han verkar inte må dåligt i allafall, det är bara just de tillfällerna som han flippar ut och springer omkring och försöker bita där tovorna fanns.. (bort klippta nu) Och det verkar inte göra ont för jag har klämt och känt men han bryr sig inte. Det är bara irriterat just då.. Så jag förstår inte. Hoppas Satu kan hjälpa mig att förstå vad han sysslar med =)

På bilden: Vi har målat om i sovrummet och därför slagit lägger i vardagsrummet.. Rasmus och Ruu ehh.. Pausar OskyldigGlad

monsi
0

Hur kan Rasmus ha handen på en tråkig data mus? det ligger en gosig varm mjuk kise mage brevid som bara ber om att bli kliad!

Ja se karlar blir man aldrig klok på.Obestämd

Håller tummarna att vi får svaret på ons om vad det är som stör lille gose magade Ruu.

Hawknestgrove
0

Sån gosig bild.

[LucyInTheSky]
0

Har helt glömt bort att uppdatera här.. Hänt en massa som jag kan skylla på.. Har tillexempel fått jobb, börjar i morgon. Är JÄTTE nervös och nojjig inför detta men men.. Inte det tråden handlar om.

Ruu-Puu och jag stack till veterinären för att hon skulle kolla varför han gjorde som han gjorde. Hon hittade inget speciellt som så, hon gissade på att han helt enkelt inte kom åt att tvätta där.. För som hon sa med egna ord: Han var ju "välbyggd" Men det kunde ju oxå vara stress eller allergi mot något, men eftersom jag inte bytt foder så var det ganska osanolikt. Stressbiten kan ju vara för att han fortfarande längtar ut, för det gör han.. Skriker mot dörrar, fönster och även på balkongen ibland. Men det enda jag kan göra där är att gå ut med honom, feliway och helt enkelt aktivera tjockisen..

Så jag beslutade mig för att gå på tjockis-förklaringen.. Så nu har vi köpt en borste med både mjuka och hårda piggar att borsta tjockisarna med och blev även tipsade om ett diet foder.. Skäms

monsi
0

Funkar kanon med en micro duk också du fuktar den lätt o klappar kise funkar som kises egen tunga. Är värkligen bra lovar

Hawknestgrove
0

haha!ja  allteftersom det börjar bli mörkare nu, så lungnar han nog ner sig lite. Grattis till jobbbet!!! Det kommer att gå bra!!!!!

MariannE11
0

grattis till jobbet… lycka till…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/