Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2403 ggr
monsi
2009-08-27 21:48
0

Stop!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför lämmnar så många Hittekatter i fokus nu!

Vet diskutionerna har varit livliga o ibland lite väl tuffa.

Om alla försvinner som kan något från sajten så kan vi andra ju inte rädda kisarna lika bra.

Ni behövs här! Utan er efarenhet o kunskap era glada tillrop, puttar er värme o medkänsla så finns ju inte hitte katter mer.

Varför försvinner så många ex Bumbis, Mymlabus med flera

Det är ju ni alla som är hittekatter o gör sidan till vad den är.

Era kloka ord o råd eran otroliga erfarenthet behövs o saknas.

Kom tillbaka eller berättta var felet är så ska banne mig jag rätta till det är en envis person som sällan ger mig.

Kan någon förklara varför alla försvinner?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

MariannE11
2009-08-27 22:07
0

vill inte att någon ska sluta alls… tycker vi hjälper o tillför efter våra förutsättningar….detta är det ställe jag mest tillbringar tid på för att banka in info i huvudet… å så vill jag fortsätta….så det så…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

martdat
2009-08-27 22:33
0

men, mymlanbus har ju fått jobb, är väll bara därför hon inte hinner vara aktiv?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

huskatt08
2009-08-27 22:53
0

#martdat# Mymlan försvann av andra anledningar som du kan läsa om i tråden: Inneboende kattfamilj 3.

martdat
2009-08-27 23:36
0

#3 oj, då har jag missat nått här, taclkför info, ja det var synd då för jag gillar henne,,

brutt
2009-08-27 23:46
0

Själv har jag helt enkelt inte orkat eller hunnit med hitte katter i fokus sista tiden pg.a jobb och sjukdomar, men undrar naturligtvis också om det har hänt något här som fler har tagit illa vid sej av, eller hur är det egentligen?

forrest
2009-08-28 01:03
0

jag är absolut inte insatt i det som det skrivs om i denna tråd. Men om det handlar om avlivningshoten så förstår jag vad Lena menade kring själva avlivningshoten och hennes grundtankar om Hittekatter.

Men, inte har jag tolkat det som att man inte får starta och skriva i en tråd att man har räddat avlivningshotade katter som hade ägare?

monsi
2009-08-28 01:10
0

Folk försvinner försöker ta reda på varför.

Alexej
2009-08-28 01:11
0

Det handlar inte om grundsynen utan hur man då känner sig välkomna och akcepterad på sajten när man har tagit hand om avlivningskatter. Som om man hade klass 2 katter. (inte mina ord)

De trodde att alla var lika välkomna här som vill hjälpa katter.

Har nu fått två gånger "rådet" att lämnar sajten för det. Obestämd Det visar mig hur synen är på de som tänker annorlunda.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

forrest
2009-08-28 01:18
0

#6  ja,nu skrev jag utefter det jag tolkade som att personer hade börjat lämnat sajten för. vilket är mycket tragiskt isåfall..

forrest
2009-08-28 01:21
0

jag hann skriva mitt inlägg 9 innan jag såg era..

monsi
2009-08-28 01:23
0

Alexej du skulle bra våga lämna sajten du behövs nu mer än någonsin.

Skiter ärligt talat i vissa saker men hur gör vi för att få tillbaka folket?

Hur har problemt uppstått?

Innan har alla tyckt det har varit jätte bra om en katt räddades o detta ovavsett om det var en hittekatt eller en som man fått tips om vid sidan om sajten.

Har fattat det som så att det är trådarna som har svämmat över sajten mede avlivnings hotade ägar ägda katter som har satt igång det hela.

Tycker själv inte dessa ska få förekomma utan ha en egen sajt.

Men men tycker det är jätte bra om någon räddar dem o vill skriva om det här.

Hänger ni med?

Det måste ju gå att sammarbeta på något vis o komma fram till en lösning.

Så hur löser vi det hela?

Mari
2009-08-28 01:26
0

Varför inte skicka över de avlivningshotade katterna till sajterna djurannonser eller kanske även djurhem?

Jag har inte läst något eller ens märkt att det saknas någon fören denna tråd kom upp så jag ska kanske inte säga så mycket. Men synd är det om nu folk har försvunnit, hoppas att de kommer tillbaka

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

forrest
2009-08-28 02:05
0

det här var inge roligt alls om medlemmar ska börja droppa av pga av att man inte känner sig välkommen.

Har det skett saker härinne som har gjort att de inte har känt sig välkomna?

Jag har hela tiden känt mig som en outsiders härrinne, men jag är här för jag älskar djur överlag och vill hjälpa på det vis jag förmår och även samla på mig kunskap som är guld värt

..klass 2 katter.. det skulle jag inte ens tänka om jag någon gång sett hur dessa klass 2 katter kan va i för skick de med.

Ja visst de hemlösa har verkligen ingen som för dess talan och jag tycker verkligen denna sajt ska handla främst om dem, men vad då? jisse namn.. jag kan berätta hur vår äldsta hona hade det så kan jag säga att hade hon fått varit helt hemlös så hade hon haft det bättre den tiden hon fått leva oavsett vad som då skett henne

Hoppas detta går att reda ut för jag stannar inte heller här om det ska hållas på med såna här saker. Även om det inte gäller mig personligen så, så känner man av rätt mycket härinne..

Hawknestgrove
2009-08-28 02:05
0

Monsi har rätt. Det ärettjäteproblem, som även Alexej belyser här. jag är tyvärr avden åskiten att detärlika synd om den katen som har tak över huvudet när det gäller att den ska dö, nota bene, som den som är ute utan hem. Därkan jag inte göranågon skillnad. en räddad kisse ären räddad kisse, förmig i alla fall…

Gunilla som ärsupersur över konstrande burkar, dvsa datorer…..Sitter vid laptopen nu, som inte alls är lika kul

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Dagoe
2009-08-28 02:16
0

Lena (och jag antar de övriga medarbetare) har kommit fram till att avlivningshot inte accepteras på denna sajt. Ingenstans i policyn framkommer att det är "fel" att man som privatperson väljer att hjälpa avlivningshotade katter. Ingenstans i policyn framkommer det att man inte får skriva om att man har räddat en avlivningshotat familj.

Lena ser "the big picture" i det hela, att acceptera avlivningshot på den här sajten skulle vara ett stort steg bakåt för kattens status, om den nu kan sjunka ännu mer.

Antingen så accepterar man policyn och slutar man gnälla om den eller så söker man sig till andra sajter som passar ens egna åsikter bättre.

Svårare än så är det väl inte? Inte alla trivs överallt.

annebeate
2009-08-28 02:20
0

#14 Jag kan bara hålla med dig Gunilla.

Kusten
2009-08-28 02:42
0

Mycket sorgligt att flera av olika anledningar valt att sluta skriva på hittekatter, nu senast vår kära mymlanbus.

Jag är en av de som stöttar att hittekatter.ifokus är en sajt med en klar och varm policy som gagnar de hemlösa katterna som kämpar så förtvivlat i motvind. Är stolt medlem här, där fokus ligger på hittekatterna, denna enda viktiga sajt med just den intentionen.  

Det är därför synd att det blivit tråkigheter kring en sådan fin tanke. För att policyn stöttas innebär det inte att man inte kan ha ett stort engagemang för andra nödställda och vilja hjälpa till med tips och råd vidare. Att bli kallad vid nedsättande namn för att man stöttar de hemlösas rätt till denna enda "sida till att få ett liv"  - för så är det många gånger - det gör en ledsen.  

Jag tror att det blivit förklarat många gånger nu att policyn inte ska blandas ihop med att man inte är stöttande på andra sätt eller att det därför är förbud mot trådar där man exempelvis berättar om hur livet blivit för en f.d avlivningshotad familj. Ordet är väldigt fritt.

Är som många av er starkt emot avlivninghot eftersom de inte hjälper katten att få sin status höjd. Hot föder hot om de lyckas få genomslagskraft.  

Det är bortom en empatisk människas fattningsförmåga att förstå hur en djurägare kan hota och fullfölja hot om av avliva sitt fullt friska djur. Jag är säker på att ingen av oss kan sätta oss in i de tankebanorna. Det går inte att förstå hur en semester är mer värt än ett helt vackert levande liv. Jag kan däremot förstå att man vill rädda det hjälplösa djuret från en samvetslös ägare, just på grund av att man vill att djuret ska få leva och för att hjärtat är gott.    

Det livet borde ägaren sett till att ha gett katten. Men inte genom hemska avlivningshot. Det finns för ägaren evinnerligt många andra sätt att lösa situationen på, sätt som är mänskliga och som inte är till för ynkryggar.  

Jag önskar att avlivningshot på friska katter ska hamna i register, där ägarens och djurets namn står. Önskar det fanns register på djur som avlivats (där avlivning inte varit nödvändig) och som var offentlig handling. Där det ska stå på vilka grunder det gjordes, vilken ägare djuret hade m.m.  

Vill slutligen bara säga, med tanke på att jag inatt fått reda på att mymlanbus gått ur hittekatter.. att det alltid har varit roligt och mysigt att gå in i mymlatrådarna, och få ta del av hennes liv kring katter som hon räddat. Vi är en stor skara som tycker mycket om hennes älskvärda person och jag hoppas hon vet detta och att hon kommer tillbaka. Det finns dumma ägare som hotar att avliva, men det finns bara snälla mymlar.. Jag saknar också väldigt mycket älskade Bumbis härinne med sin klokhet och vänlighet. Hon är en av de som också stöttar policyn på hittekatter.ifokus.

Det känns så tomt Gråter

forrest
2009-08-28 02:44
0

gnälla tycker jag inte någon gör.. ser mest människor som tycker om denna sajt och vill förstå och säga sig mening, visst det är bara att söka sig till ett annat forum hur lätt som helst.. jag fastnade för denna sajt för härinne finns mycket "hjärtan som talar". men jag går vidare för jag behöver en paus ivarjefall, men hoppas verkligen andra stannar som har mera och tillföra denna sajt.

Jag Vill att någon Medarbetare på sajten tar bort mina foton som jag lagt in här på Hittekatter, om allt det jag skrivit finns kvar härinne efter att jag avslutat kontot vill säga. Lycka till allesammans*

Issa
2009-08-28 02:48
0

#14 Tack, håller med dig. Vissa inlägg på senare tid har jag mått riktigt dåligt av.

Dagoe
2009-08-28 02:56
0

#18 Det var inte meningen att du skulle ta det personligen forrest, tror inte du har gnällt så mycket ;) och man ska absolut kunna vädra sina tankar på ett forum. Det är ju det som är meningen :)

Det finns dock vissa här som om och om och om igen ska kasta pekpinnar för att visa att de är emot policyn att avlivningshot inte accepteras på denna sajt och det på ett sätt som gör det att framstå som att man inte är välkommen att berätta om de katterna man har räddat.

Det är en sak att man inte håller med om vad som bestämts ska vara policyn. En annan sak är att vända på ord till att skapa sin egen sanning och få det hela att framstå som att man inte är välkommen att skriva om sina räddade katter.

Kusten
2009-08-28 03:08
0

20 - tack för att du satte pränt på de ord jag ville skriva.

Dagoe
2009-08-28 03:19
0

#21 :)

Det gör mig ledsen att se hur respektlös vissa beter sig mot Lena och allt som hennes sajt står för. Respektera hennes och medarbetarnas beslut. Om man inte kan förmå sig till det så är det kanske bättre att man går vidare.

Dagoe
2009-08-28 03:25
0

# 8 Alexej, du får inte "rådet" att lämna sajten för att du har tagit hand om avlivningshotade katter, i alla fall inte av mig :).

Det handlar om att du hela tiden visar ditt missnöje angående policyn och tydligen har väldigt svårt att acceptera den. Mht det är det kanske bättre att söka dig till andra forum som ansluter bättre till dina åsikter. Då slipper du vara missnöjd och slipper Lena få skit.

brutt
2009-08-28 03:50
0

Nej det här förstår jag inget av policyn är att avlivningshot inte får förekomma och det är en sak för sej! Det går ju inte ens att sätta i samband med att man inte skulle få skriva om de avlivningshotade katter man hjälpt eller försöker att hjälpa eller vill hjälpa.Då skulle det ha varit väldigt mycket mindre skrivet här under årens lopp så många katter som varit avlivningshotade på ett eller annnat sätt.Läste någonstans även ordet fanatiker och det tyckte jag var väldigt fult och barnsligt att dra till med (kanske i brist på annat?)

martdat
2009-08-28 08:42
0

Mycket tråkigt, tycker inte att någon ska sluta,, att ägare inte härinne direkt ska hota sina katter det är jag med emot, men klart att folk får rädda vilka katter de vill, jag har ju själv kestin här som ett ex och jag känner mig inte mindre välkommen här för det, jättetrisst att endel lämnat, stanna nu allihopa så kommer förhoppningsvis de som lämnat tillbaka, det ska väll gå att samsas härinne,,, hoppas jag verkligen. alla kan ju inte tycka lika om allt, och hadde vi suttit i samma rum in real life så hadde nog detta inte gått så här, att diskutera i skrift har sina nackdelar,

Lena
2009-08-28 09:58
0

Hinner inte läsa alla inlägg här just nu då jag sitter på jobbet. Kommer direkt efter jobbet att vara tvungen att åka iväg akut och ta hand om min son som blivit sjuk i komplikationer av svinifluensa som det verkrar och troligen behöver ha akut sjukhusvård. (Om någon undrar varför jag inte skriver så mycket just nu).

Vet faktiskt inte riktigt vad ni talar om? Vet inte om det förekommer någon form av bakom kulisserna verksamhet som jag som Sajtvärd inte känner till?

Jag har bara försökt göra klart vilken policy sajten har. Tråkigt nog drar tydligen vissa medlemmar alla möjliga växlar av det. Det verkar faktiskt som att det finns krafter som på bästa sätt försöker motverkar mig som Sajtvärd och mina ideer med Hittekatter iFokus.

Jag har redan förklarat precis vad jag menar och var jag står i  Tråden sajtvärden syn på avlivningar. Jag kan inte ändra på policyn och kommer inte att göra det. Det får ni helt enkelt acceptera. Vi har haft samma policy hela tiden. Det är helt enkelt ingenting nytt.

Jag lägger även in inlägget i sin helhet här:

Sajtvärdens syn på avlivninghot!

Så här står det i "Om Sajten" samt i det välkomstmeddelande som alla nya medlemmar får:

Vill förtydliga att Hittekatter iFokus inte är en omplaceringssajt för kattägare som vill omplacera sin/sina katter. Vi kan ge goda råd vad man bör tänka på i liknande situationer, men vi bedriver inte någon omplaceringsverksamhet för katter som redan har ett hem. Avlivningshot är inte tillåtna, inlägg där sådant förekommer kommer att tas bort.

____

Dessa rader har funnit en längre tid och är alltså inget nytt påfund. Jag har som Sajtvärd fått en del kritik för att jag aktualiserat vad som gäller på sajten. Jag kände mig tvingad att förtydliga reglerna då sajten allt mer fylldes med avlivningshot i andra och tredje hand. Någon annan förde den avlivningshotande kattägarens talan på sajten.

Känner nu att jag måste förtydliga min ståndpunkt och förklara hur jag ser på detta.

Det finns hundratals kattsajter på internet, men bara en som fokuserar på hemlösa katter. Den som vill ägna sig åt att hjälpa kattägare som hotar med avlivning får mycket gärna göra det, men det får i så fall bli utanför denna sajt. Ingen kommer att bli utesluten som medlem eller kritiserad för detta. Men man får finna sig i att Hittekatter iFokus inte är ett forum för just den sortens omplaceringar.

Vad jag är emot är när ägare hotar med avlivning av sina katter och på så sätt skjuter över sitt ansvar på andra. Sådana annonser är inte tillåtna på blocket, Spinn eller Svenska Katters Sida. Varför ska de då vara tillåtna på en sajt som Hittekatter iFokus som är till för hemlösa katter och har som huvuduppgift att höja kattens status.

Sedan finns det olika typer av avlivninghot. I grova drag skulle man kunna skillja på markägare och kattägare. Ibland vilar det ett avlivninghot över katter som befinner sig på marken som ägs av en viss person eller företag. Katterna har kommti dit utan markägarens vetskap, aktiva handling. Ofta har det uppstått en kattkoloni eller är på väg att bildas en sådan. Det är inte samma sak som Herr & Fru Svenssom som köpt sin katt för 10 kr till barnen. Som nu när de ska åka på semester inte vill ha katten kvar och hotar med avlivning om ingen tar hand om deras katt före kl. 14:00 måndag den 24/8.

Fallet med markägaren faller under Hittekatter iFokus verksamhetsområde. I fallet med Herr & Fru Svensson bör vi istället ge dem goda råd om hur de själva omplacerar sin katt. Hänvisa till annonssajter som t.ex Djurannonser iFokus, samt rådet att de bör tona ned avlivningshotet.  Däremot är det inte tillåtet för Svenssons att ha omplaceringsannonser på Hittekatter iFokus och/eller att hota med avlivning i utpressningssyfte.

Hittekatter iFokus regler gäller på den här sajten. Sedan är det upp till var och en att bestämma hur den agerar och förhåller sig till detta utanför sajten.

Målet för Hittekatter iFokus är att värna om de hemlösa katterna, höja kattens ställning och få kattägare att bli bättre på att ta sitt ansvar. Det blir då blir oerhört motsägelsefullt om vi samtidigr agerar som dåliga föräldrar och tar över ansvaret för kattägarna.

Några ord från mitt hjärta:

"Nej jag kan inte släppa grundtankarna med sajten, jag brinner trots allt för den och har kämpat så hårt och så mycket med Hittekatter iFokus från det att jag startade den. Det skulle vara som att sälja sig själv billigt på auktion. Jag kan helt enkelt inte ge efter i det här - det är allt för viktigt."

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2009-08-28 10:02
0

Dagoe, jag har hela tiden varit emot avlivningshot i annonser. Aldrig har skrivit att jag vill ha de här. Kustens förslag på ett register för såna människor vore bra.

Däremot var jag för att ändra texter i annonser.

Att du har börjat hacka på mig tycker jag är kränkande. Jag uttrycker mina åsikter som alla andra här. Och jag har fått många mail från folk som tänker likadant som jag. Bara det att Mymlam var den första som tog steget att avsluta sitt medlemsskap här för det.

Många klagar över fanatism på den här sajten. Det är det vi menar. Att folk som har andra inställningar inte känner sig välkomna och överkörda.

Det handlar inte om avlivninghot utan hur man bemötts här på sajten.

Och Dagoe, jag är skitbesviken på dig. Jag har stött din förening hela tiden, lärt mig mycket, tagit jourkatter som kostade mycket och allt.

Men jag har tappat all respekt för dig. Jag stoppade nu mina månadsgåvor till dig och låter de gå till Örebro katthemmet. Människor med hjärta!

Brutt: Ordet fanatiskt kommer inte från mig utan det är vad andra har sagt-skrivit om sajten.

Att uppmuntra någon att lämna sajten för att man har andra åsikter är oförskämt. Jag har varit aktiv här längre, skrivit jättemycket, många artiklar, hjälpt många katter och sedan får jag uppmaning att lämnar sajten för jag kritiserar stämningen här? Kan upplyser dig att jag fick en del pm där folk tackar mig för de vågar inte själv skriver vad de tänker pga av påhopp och uppmaningar att lämnar sajten.

Vem ska hjälpa er med alla hemlösa katter när ni samtidigt driver bort folk?

Ingen vill ha annonser med avlivningshot här på sajten, det har aldrig handlad om det!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2009-08-28 10:16
0

#27 Det verkar tyvärr som att vissa här vill göra stor sak och starta bråk av något som egentligen inte finns.

Folk lägger in känslor och feltolkar vad som än skrives just nu. jag förklarar, förklarar och förklara igen men ändå feltolkas det jag skriver hela tiden.

#27 Jag vill inte har personangrepp och bråk mera på sajten. Läs inte in saker mellan raderna som inte finns. Försök att ta ett djupt andetag och lugna ned dig lite granna. Så här kan vi inte ha det.

Jag vill att du slutar bråka Alexej!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
2009-08-28 10:25
0

vill inte att någon ska bråka med någon…Rynkar på näsan

jag tycker att vi alla i grund o botten  kämpar för dom hemlösa… sen uppstår det bråk i dom fallen där ägaren är dum o kör med avlivningshot…eftersom det är lätt att engagera sej personligt i dom fallen för att man ex känner katten så tycker jag att det är upp till den som vill hjälpa i det fallet…jag har vad jag vet inte sett att idiotägaren gått in här själv o skrivit utan det är en av våra vänner…o vad jag fattar så är det just här som det skrivs mindre trevliga saker..

vill inte att någon skriver hårda ord till någon…det gäller inte bara en person… o det syftar på är inte bara på i denna tråden…så ingen som inte känner sej träffad behöver ta åt sej…vi får akta våra ord..

cala01
2009-08-28 10:42
0

Har själv slutat på sajten men fortsatt då en tråd ej var avslutad och det gjordes vissa påståenden där som jag ville besvara. Min nyfikenhet gör att också har svårt att sluta här. Det som störde mig var just det som vissa beskriver, man blir i det närmaste förföljd, vissa har "rätt" och jagar de som är medlem i fel förening eller ej hinner svara var femte minut. Gefle Katthem har blivit påhoppade, Hoppet Söderhamn, Skånekatten etc. i flera inlägg har man svarat utförligt på ställda frågor men ändå har man fortsatt häxjakten. Vissa föreningar verkar få skriva vad som helst och de försvaras istället. I mitt fall ansåg jag att folk från kks förföljde sk, jag drog paralleller på hur man själv blivit jagad i flera fall. Eulalia, 90 dagars regel etc. I fallet Eulalia hade en medlem gjort ett oerhört dumt uttalande som hela föreningen fick skit för. När en medlem i kks kom med dumma påstående så försvarade man dem. Det är helt rätt att försvara en förening när enstaka medlemmar gör uttalande i dess namn men som inte är förankrat i föreningen. Men det gäller alla föreningar, inte bara vissa "godkända" föreningar.

Dagoe
2009-08-28 10:48
0

Alex,

Jag har inte börjat hacka på dig. Jag har en annan åsikt än dig. Jag kan ju knappast anvisa någon annan när det är du jag har delade meningar med? Och som du skriver får man väl utrrycka sina åsikter?

Får jag inte ha en anna åsikt än dig för att du har varit medlem hos Göteborgs Katthjälp och har varit jourhem? (Vad du menar med att det har kostat mycket pengar vet jag inte vad du menar med, alla våra jourhem står enbart för mat och sand. Alla övriga kostnader betalas av föreningen om inte jourhemmet anger att man vill ta vissa kostnader själv som stöd till föreningen.)

Att du som du skriver "tappar ditt respekt" för mig för att jag har en annan åsikt än dig får stå för dig. Tydligen kan du bara ha "respekt" för människor som tycker likadan som dig. Jag har i alla fall fortfarande respekt för dig och alla andra som bryr sig om att höja kattens status. Därmed inte sagt att man kan ha olika synpunkter. Man kan diskutera skiljaktigheter på ett sakligt sätt utan att göra personliga påhopp och fortfarande respektera varann. De ena behöver inte utesluta det andra.

monsi
2009-08-28 11:00
0

#29 bra skrivet

Det är de hårda orden som måste sluta.

De hjälper inte katterna ett dugg.

Alexej liksom alla här inne behövs.

Vi är alla här för katternas skull men ljust nu käns det som att katterna är bortglömda.

Tror inte Alexej är mot själva iden här inne utan bara framför hur det har känts för dem som har räddat avlivnings hotade katter.

Känslor svallar alltid när det gäller djur o vårt skrivna språk räker inte alltid till.

Men försvinner folk från sajten utan att berätta varför så kan ju ingen be om ursäkt till dem heller.

Här har alltid varit ett gott sammarbete o sammanhållning.

Tyvärr är det inte längre så.

Det är problemet vi måste rätta till.

Forrest snällla du försvinn inte du liksom all som försvinner lämnar stora hål som inte kan fyllas igen.

Alexej
2009-08-28 11:00
0

Jag skulle aldrig uppmana någon att lämna sajten för att den har en egen mening! Men jag kan och vill inte hålla på med allt.

Vi har samma mål - inga hemlösa katter mer! Men jag anser att det bara funkar genom kastreringar. Och det är där man måste upplyser kattägare.

Inte hjälper det hemlösa katter genom att bara koncentrera sig på de i längden. Vi rädda en hemlös katt och under tiden födds 5 nya och 2 nya blir hemlösa genom en ägare.

Vi måste ut till allmänheten. Det gör vi bara genom att göra sajten så trevlig och välkommande som möjligt.

Ingen kan tvinga någon att bara hjälpa hemlösa katter. De flesta vill hjälpa "en katt". Och många som har börjat med en omplaceringskatt tar nästa gång kanske en hemlös katt. Det finns fortfarande de som inte ens vet att det finns hemlösa katter och i vilket elende de lever. Många anser fortfarande att en katt kan överleva genom att fånga möss.

Folk avskräckts när en sajt är för radikal och det är de som ni behöver som nya hem för hemlösa.

Lena
2009-08-28 11:05
0

#30 Det har väl alltid varit så på Hittekatter att vissa medlemmar hoppat av i vredesmod för att det hamnat i en laddad diskussion eller läst något på sajten som de inte gillat. Det finns olika sätt att ta tag i "konflikter". Man kan fly fältet, ligga lågt, prata "skit" bakom kulisserna eller försöka lösa det hela/påverka det man är missnöd med så att det blir bättre. I de allra flesta fall faktiskt kommer avhopparen tillbaka igen efter ett tag.

Jag brukar säga att "den här sajten blir vad vi alla gör den till". Varken bättre eller sämre. Sajten är en produkt av oss alla.

Alexej
2009-08-28 12:04
0

Vill också tillågga att det inte var jag som drev Mymlanbus och andra att  lämna sajten.

Vi hade pm-kontakt och jag hoppades att hon stannar kvar här. Jag skrev i hennes tråd varför hon hoppade av för jag visste varför. För hon själv ville inte skriva mer. Det är som att skjuta på budlämnaren att ifrågasätter mig sedan för det.

Skulle också önska att kunna avsluta det här och att sajten kan bli den igen som den har varit. En bra sajt där alla kan känna sig välkomna som värnar om utsatta katter. Och på vägen att rädda så många hemlösa katter som möjligt.

monsi
2009-08-28 12:35
0

#35 Tack för du bekräftade mina misstankar.O håller med.

Ja hur ska vi nu göra för att få ording på sajten igen?

MariannE11
2009-08-28 13:04
0

tycker de flesta är bra på att hurra för bra insatser men det kanske behövs mer?… o givetvis ska man mena att man tycker att folk gjort bra saker..tror att vi flesta blir glada att bli uppmärksammade i detta arbete..

vet inte om dom som känner sej påhoppade har blivit det av samma personer eller om vi alla skriver luddigt ibland….tolkar vi saker fel?….hur gör man för att inte försvara sej när man känner sej påhoppad?…

vet inte monsi vad vi kan hitta på….har du några egna förslag?… någon annan som har?..

en sak vill jag säga iaf.. jag tycker att Lena uttrycker sej väldigt väldigt väl o hoppas hon inser det…min åsikt iaf….

monsi
2009-08-28 13:11
0

Kanske fler ska reagera om någon behöver förklara samma sak flera gånger o ropa ett litet hallo eller nåtObestämd

Vet bara att vi kan komma till rätta med saken om vi får reda på varför.

cala01
2009-08-28 14:07
0

Gamla knepet att räkna till tio? Läsa inlägget en gång till och fråga sig vad de kan mena.

catfoot
2009-08-28 14:15
0

Ja, ibland går man i taket när man får näsvisa svar..Fast man inte bett om nått, utan bara beskrivit hua min katter gör eller äter…Då sätter jag mig ner å räknar till hundra, innan jag skriver ett svar..ibland, spårar det ur å jag besvarar lika illa som jag blivit påhoppad i tråden…

Men de flesta här är jättetrevliga å hjälpsamma..men vissa får mig att gå i taket..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

anebit
2009-08-28 14:16
0

Vet inte vad som hänt/händer med sajtens medlemmar då jag under hela sommaren bor på landet utan internet och är bara hem då och då och kan inte uppdatera mig på alla trådar.

Så synd, så synd att många lämnar sajten i vredesmod (vilka vet jag inte) men det skrivna ordet misstolkas ofta då man inte kan se personen framför sig.

Diskutera gärna (även heta diskutioner) men sluta för guds skull inte. Det hjälper inga katter.

Sajten heter Hittekatter iFokus och då måste ju hittekatter vara i fokus men för den skull kan man som privatperson rädda även katter som inte ägaren kan/vill ha kvar längre.

Det är fullt tillåtet att skriva om katter som man räddat från ägare som inte kan/vill ha sin katt kvar.

Råd till folk som måste skaffa ett nytt hem till sin katt är också tillåtet samt länka till andra kattsidor.

Men avlivningshot gillar vi inte, då folk tror att vi kan trolla fram ett hem när dom hotar.

Alla katter är lika värda! Men vi måste respektera Lenas grundsyn och vara tacksamma att hon startat denna sajt för just dessa hemlösa katter som springer ute år ut och år in och svälter och fryser.

Om inte vi kan hålla sams på en liten sajt, hur ska vi då kunna tro att det kan bli fred i världen?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Lena
2009-08-28 14:24
0

Tänk om vi skulle ta och fokuser på det som är positivt istället lite mera. Vore inte det en god idé?

Läs gärna artikeln Mitt ansvar som medlem på Hittekatter iFokus. Där står många goda råd.

Nu stänger jag ned datorn på obestämd tid för att åka och ta hand om sjuk son. Jag hoppas jag möts av en gladare uppsyn när jag kommer tillbaka.

Kusten
2009-08-28 14:37
0

Det verkar rätt bra utrett nu, vad sajten tillåter och inte tillåter samt vad syftet är. Blir också förbryllad över att det blev så stormigt kring detta.. missförstånd är förstås lätt hända. Tycker så mycket om så många här. Såå.. djupa andetag, nya tag..

Tack monsi för att du startade tråden. Jag väljer att skutta ut, dagen är fylld med saker att göra och regnstövlar står på menyn :)

Kramar

Pelusa
2009-08-28 15:01
0

Hemlösningar mot omplaceringar är väl den gamla eviga knäckfrågan som diskuterats i alla tider på alla kattsajter så länge jag kan minnas. Andra liknande knäckfrågor är utekatter mot innekatter, "vild"katter mot tamkatter. Det finns fler frågor, alla lika viktiga och engagerande och som mycket väl, om man inte ser upp, kan dela såta kattvännerna i olika hätska läger ställda mot varandra.

Engagerade diskussioner livar alltid upp lite enligt min åsikt men bara så länge man beaktar skriv- och trivselregler och diskuterar synpunkter och inte personer.

Min åsikt idag är att jag personligen absolut inte kan ta ett kategoriskt beslut om vem jag ska hjälpa först och främst eftersom det hela beror på vilka omständigheter som råder i nöden. Ta t ex omplaceringskatter, de kommer ofta från vanvårdshem och lider svårt av skräck, misshandel och hunger. Jag är glad att jag t ex inte behövde besluta om de gravt nödställda vanvårdskatterna från skräckhuset i Järfälla (som ju hade ägare) skulle få förtur till katthemmet före den stora hemlösa kattkolonin i södra Stockholm. Alla dessa missar lider men vem lider mest och var finns hjälpen… och var finns gud och var finns människorna? I den här världen finns ju bara ilska och förtvivlan och min erfarenhet är att man måste ta en paus ibland för att inte själv gå under i förtid.

Vad är en hittekatt… en katt som man har hittat och som tidigare var hemlös? En hemlösning, är det en övergiven katt som tidigare haft ett hem? En omplaceringskatt, en katt som riskerar bli hemlös.  Hur hjälper man den stora kattfrågan bäst? Det finns ju olika kattföreningar för olika kattfrågor. Vissa kattföreningar arbetar på bred front, med skyggisar, tamkatter, omplaceringskatter, upplysningskampanjer samtidigt som de utför ett stort lobbyarbete riktad mot myndigheter. Andra jobbar på ett annat sätt.

Jag föreslår att vi låter diskussionen svalla fritt i en tråd tills alla berörda anser att man har fått säga vad man tycker och diskussionen börjar ebba ut. Därefter kan saken läggas till handlingarna ett tag tills den kommer upp på tapeten nästa gång. För jag kan satsa min månadshyra på att det kommer den att göra framöver. Inget fel i det, för många är den här saken ett mycket viktigt ställningstagande i sitt engagemang för saken.

Hur som helst, goa kattvänner som rycker in när det behövs som bäst, oavsett ålder, åsikter, övertygelse och inriktning är det bästa jag vet. Monsi, jag vet även att passionerade kattvänner kommer alltid tillbaka. Tror ju inte man kan lämna en viktig sajt som den här för gott trots att man lider svårt och hjärtat ofta håller på att brista när man kikar in och får insyn i de många förtvivlade rubrikerna om olika ärenden om katter i stor nöd!

/Pelusa

MariannE11
2009-08-28 16:48
0

du har ordets gåva Pelusa….du satte ord på mina tankar…. o tror som du att man med jämna mellanrum "måste" diskutera denna svåra fråga som har många svar….diskutera SKA vi… men inga personangrepp som sagt….

huskatt08
2009-08-28 20:49
0

Väl skrivet Pelusa.

Respekt är A och O.

Vi är alla olika individer, tack o lov…..hur tråkig skulle inte världen vara annars.

Det är av varandra vi lär oss, enorm kunskapsbank att ösa ur finns här.Diskussioner är viktigt…ett måste för att komma till beslut och få lärdom.

Det viktiga är att respektera andras åsikter.

Alexej
2009-08-28 20:51
0

Jättebra ord Pelusa. Skrattande

annebeate
2009-08-28 20:56
0

Det var många tänkvärda ord från Pelusa, som vi alla bör ta åt oss.

Sidentass
2009-08-28 20:59
0

Jsg håller med er här ovan..här har Pelusa skrivit mycket tänkvärda ord..

forrest
2009-08-28 21:09
0

#20  jag tog det inte personligen. tänkte precis ivarjefall ta en paus härifrån, från datorn överlag men bestämde jag kunde ha kvar kontot för det.

Ang det som tråden handlar om så önskar jag att det blir bättre stämning härinne på Hittekatter. Och vem eller vad det nu än må handla om så verkar jag uppfatta att de flesta känner ung de samma fast ur olika synvinklar. Låt inte detta få förstöra den varma känsla som fanns härinne då jag kom ivarjefall.

Detta "fenomen" brukar alltid ske på forum har jag märkt för eller senare och mitt i alltihopa så,

*önskar jag innerligt att Lenas son blir frisk*

Kram till er alla*

Alexej
2009-08-28 21:14
0

#44 Jag läst ditt inlägg flera gånger och det känns bara bättre och bättre. Alla här hjälper katter på sitt sätt för de har bara oss.

Hur som helst, goa kattvänner som rycker in när det behövs som bäst, oavsett ålder, åsikter, övertygelse och inriktning är det bästa jag vet.

Alla är viktiga, oavsett om någon kryper rund i buskarna för att fånga in en hemlös katt, jobbar på katthem, tar hand om avlivningshotade katter, skriver eller läser på Hittekatter, ger pengar när det behövs. Alla gör som man själv vill och kan.

Vi alla har samma mål. Inga hemlösa katter, höja statusen på alla katter, jobbar mot avlivningshot och dåliga kattägare. Fler kastreringar!

Alla katter ska har ett underbart kattliv!

Hawknestgrove
2009-08-28 21:58
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Pelusa, ditt inlägg fick mig att smågrina. PRecis så är det jag tänker. Att dö är att dö, oavsett om man blir buren på en sidenkudde til l veten eller avlivas påplats i bitnade kyla.

Vi hade en liknande schism på Svensk Natur i våras, angående rovdjur. Det gick inte att diskutera. Då ilsknaade jag till och förbjöd all diskussion om rovdjur. Men det blev fel det med…. Tack vare en underbar lösning av Heliotropes och mina övriga medisar, så kom vi fram till en lösning. Nu kan vi diskutera sakligt i frågan.

OCh om jag skriker ut min nöd här om grannens katt som han hotar att avliva,trots att katten har det bra, så dör väl han lika mycket som den hemlösa?

OCh kan kissen på siden kudden få ett hem även via Hittis, så är väl mycket vunnet? Jag har juoerhgört mycket att tacka er här ine för,ine minst ekonomiskt. så mig blir ni inte av med i brådrasket.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

monsi
2009-08-28 22:31
0

Bra skrivet Pelusa.

Hoppas att folk kommer tillbaka o att framför allt värmen o sammanhållningen som jag har känt här inne.

Vi jobbar ju för samma mål katterna.

Vi ska bara enas igen o kämpa på för våra älskade vänner, de behöver oss.

Älskar den låten GunillaGlad

forrest
2009-08-28 23:14
0

#44  Tack! för ditt inlägg Glad

maggan47
2009-08-29 00:23
0

håller med om vad Pelusa m.fl skrivit, om vi inte kan hålla sams, inom en hittekattssajt, hur ska det då gå för katterna, då är ju inte dom ändamålet, utan vår åsikt viktigast, och vi jobbar ju ändå för samma sak, att alla katter ska få det bra, oavsett var dom kommer ifrån, sedan har vi vissa sajtregler, och det får vi rätta oss efter, men jag kan känna att hoppar man av på grund av meningsskiljaktighetr, medlemmar emellan, var kommer då lagandan in, att hjälpas åt, för vi har alla någonting att bidra med, inte alla har plats, att ta in stödisar, av olika anledningar, som jag, med 3 katter, heltidsjobb som mentalsköterska med sovande jour, funkar tack vare kattvakt, men kan ju inte lasta på kattvakten ännu mer, 13 årig grabb dessutom, som drygar ut fickpengarna, kan bidra på annat sätt, med en slant när det kniper, är också försäkringsfadder åt KKS, tycker alla är viktiga, och vi ska känna det också, att vi har en uppgift

Maggan47 som tycker vi ska sträcka på oss ALLA

monsi
2009-08-29 00:31
0

Rätt magganGlad Så rätt.

Druke
2009-08-29 00:35
0

För medlemmar som behöver lite positiv energi, rekommenderas tråden: Kära medlemmar på hittekatter.ifokus Glad

/Druke

monsi
2009-08-29 00:53
0

Kan dessa två komma överäns borde väl vi också kunna göra det.

Bil ett första gången de träffas  se paniken i ögonen på hunden

monsi
2009-08-29 00:55
0

Bild två besviken liten kise

MariannE11
2009-08-29 00:55
0

vad bra att ni skött er alla medans jag varit borta från datorn…. ros till er alla….

positiv energi är alltid välkommet…

monsi
2009-08-29 00:59
0

Bild tre Häxan o Tiny sida vid sida o trivsKyss

Druke
2009-08-29 00:59
0

Hihi, hon är så söt, Monsi! Kyss

monsi
2009-08-29 01:01
0

Tack! Druke o bra du påminner om din trevliga trådGlad

MariannE11
2009-08-29 01:03
0

ser NÄSTAN ut som en schäfer….dom ser ut att trivas ihop…

monsi
2009-08-29 01:09
0

Japp nu mera trivs de tillsammans innan tyckte Tiny att Häxan var det äckligaste som fanns. Så fort Häxan kom nära Gick Tiny.

Nu mera kommer de bra överäns fast lite äcklig är Häxan fortfarande ibland tycker Tiny framför allt när Häxan vill ligga ricktigt nära magen annars har de börjat busa tillsammans.

Kan två så olika komma överäns o till och med ha kul tillsammans så borde vi väll också kunna lyckas med det igen.

monsi
2009-08-29 01:23
0

En ny  yagen bild från i kväll.

Häxan ligger mot Tinys bak brevid Ligger Bitchen som har älskat Häxan från början.

Vist är e underbara blev förvånad när jag vände mig om o såg detta för de har inte legat så innan.Förvånad

Tyvärr väckte jag dem med kamran men vist ser det mysigt ut.

MariannE11
2009-08-29 01:28
0

mysigt….där ligger hon tryggt….

monsi
2009-08-29 01:33
0

Någon som undrar varför hon heter Häxan?

monsi
2009-08-29 01:35
0

En tillOskyldig

Kolla lilla gos magen.

MariannE11
2009-08-29 01:36
0

# 68 vet att det är för att hon brås på sin matte…

monsi
2009-08-29 01:41
0

#70 vad jag är en ängel o kan inte charma någon.Rynkar på näsan

Häxan charmar o förtrollar alla . Husse låter henne till och med att var på bordet.Förvånad

Å Oj ja har lyckats kapa min egen trådSkäms

MariannE11
2009-08-29 04:41
0

japp… vad händer när du ser att tråden spårat ur?… vem ska nu vara ordningspolis?….

catfoot
2009-08-29 10:42
0

Vilken lite plutt, mellen två bjässar, en modig lite Häxa, med snälla Jättar i sin närhet…

Undrar, vart sitter mate å husse???…I hundkorgen eller Bumbisbädden kanske…

OT/Snyggt ....

monsi
2009-08-29 10:47
0

Kan de komma överäns så borde vi också kunna detGlad

Alexej
2009-08-29 10:51
0

Kyss

monsi
2009-08-29 10:55
0

mysigt Alexej  Kyss

Pelusa
2009-08-29 12:22
0

Var'e någon som ropade på ordningsbolisen……

*Butte gungar på hälarna…*

monsi
2009-08-29 12:25
0

#77 åååå så söt får vist låta tråden spåra ut mer så vi får se den snyggigen oftare hoppas han dycker upp i fler trådar Flört

Alexej
2009-08-29 12:31
0

Han borde verkligen bli sajten ordningsvakt och dyka upp i trådar som sårar ut:)

Sidentass
2009-08-29 13:15
0

#69 Vilken underbar bild..vilken tur att du hade kameran inom räckhåll!

#77 Den vackraste poliskonstapel jag någonsin träffat på!:-)

essut50
2009-08-29 13:32
0

Åh där är ju du Butte polis…Du är verkligen vacker..

#79 Håller med dig, han borde komma hit ofta..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

huskatt08
2009-08-29 13:44
0

Underbara bilder…så talande.

Jag röstar på att Butte polis får vara sajtens egen ordningsvakt.

catfoot
2009-08-29 13:54
0

Ja, en riktig kissepolis, som kollar trådar, å att vi människor sköter oss å tar hand om kisser som inte har det bra…Puss på nosen lilla poliskisse..

OT/Snyggt ....

Druke
2009-08-29 13:58
0

#77 Underbar! Skrattande

Sidentass
2009-08-29 16:41
0

#82 Hänger på dej huskatt, röstar också på den här snyggingen till ordningsvakt:-)

annebeate
2009-08-29 17:16
0

Snygge Butte ser respektingivande ut. Han behövs här på sajten!

MariannE11
2009-08-29 22:09
0

Butte är ordningens man…. Jullan undrar om hon möjligen skulle kunna få vara vice ordningspolis… :-) hon anser sej vuxit ifrån "ungdåmsgluppen"…

essut50
2009-08-29 23:15
0

Kan hon få om hon har en sån där mössa på sig..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

MariannE11
2009-08-29 23:18
0

Jullan gillar inte mössor….hon gillar bara killar…

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.