Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2339 ggr
timmjann
0

Problem

Jag tog om  hand en liten katt i julas som en annan tagit in - den var förvildad och levde ute och var bara 2 mån gammal, deras egna 4 katter gick inte ihop med den och den levde isolerat i ett litet rum i 2 mån där den bodde högt upp på en bokhylla bakom pärmar, den gick ner på nätterna och åt och gick i lådan. Jag fick höra om detta och vi lånade en fälla från kommunen och katten kom hem till mig. Jag hade redan en 12-årig katt som också fötts ute och fortfarande är skygg mot andra men inte mot mig och min son.

Den lilla katten tappade päls och kliade sig, jag gav den loppmedel, provet i maten, avmaskade den för den kräkte mask. Rengjorde rummet, kastade tyger etc etc. Sen började min gamla katt också klia sig och hon fick en pipett i nacken, men inget har hjälpt och jag misstänker att det kan vara skabb eller löss. Båda katterna skulle behöva komma till veterinär. För någon vecka sen hoppade den gamla katten upp i sängen och då såg jag att hon har tre bölder på magen och de påminner om de som min andra 12åring hade (Lady 1977 - 1989). Hon blev opererad på djursjukhuset i Lund och de skickade prov till lab som visade att det var elakartade cancerknölar. Det tog bara några veckor efter operationen så hade det spridit sig och hon fick somna in.

Vet någon om man kan få komma med två katter i två kattboxar till någon veterinär som är van vid lätt förvildade katter och kanske få avbetala månadsvis. Jag arbetar bara 4 tim om dagen och när hyran är betald har jag nästan inget kvar.

Skall själv börja en 72-veckors cellgiftsbehandling nu till hösten. Gjorde en behandling nästan hela 2006 på 48 veckor och den misslyckades. Är trött jämt och skulle behöva hjälp med detta med katterna. Kanske någon fadder som kan gå in tillfälligt som stöd i denna situtionen så att de kommer iväg och blir friska. Det är svårt att be om hjälp, jag har alltid klarat allt själv förut.

Den gamla katten heter Zanna och den lilla heter Lizzie.

martdat
0

på djursjukhusen brukar man få på avbetalning via ge monyebank elr liknande, Forexbank är helt ok med enligt mig, aceptabel ränta 4-5 % och human avbetalningstid, snabb utbetalning oxå, De flessta veterinärer ska nog klara av dina kissar, även om de är lite skygga så är de ju inte helt ovana vid människor,

när det gäller konkret hjälp har jag inga råd,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Putt för fler ideer! OCh som vi bruakr sä'ga här inne. gå igenom allt du inte behöver och testa att lägga ut på Blockt och Tradera.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig konkret, jobbigt för dig när du själv är dålig, hoppas du blir bra efter behandlingen,

huskatt08
0

Ring runt till de vetrinärer du har i din närhet och berätta din situation och fråga om du kan ta det på faktura eller avbetalning.

Kan inte få annat än nej.

Lycka till.

Sidentass
0

Vilken jobbig situation…hoppas verkligen att du hittar nån vet som ställer upp för dej med fakturabetalning..på endel djursjukhus kan man få någon form av lån om man inte kan betala kontant..

Tänker på dej..

kattassen
0

Är inte Haga Veterinärerna i Malmö bra på skygga katter? Kan väl fakturera också eller?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Atiz
0

Haga är mycket bra på skygga katter men jag kan inte säga hur det förhåller sig med avbetalning. Dom brukar vara flexibla.

MariannE11
0

*puttar*…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

Var bor du i Sverige? Försök att få tag på en Distrikstveterinär. De jobbar via Jordbruksverket. Man betalar alltid veterinärbesöken 30 dagar i efterhand till Jordbruksverket och man kan få en avbetalningsplan hos dem. Vet andra som har fått det.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

MariannE11
0

Såg att hon bor i Lund…

timmjann
0

Jag bor i Lund. Flyttade från centrala Lund till östra Lund mars 09. Bodde tre år i centrala Lund och hade en del igelkottar där som jag matade och upptäckte då först en hemlös katt och sen en annan. Jag har matat Tyr och JP i 3 år innan jag flyttade i mars. Tjejerna som tog över sen har gjort ett bra jobb. Tyr var inne hos mig ibland när det var ösregn eller snöstorm och det är säkert från honom som mina katter fått ohyra. Jag kan få in dem i varsin korg, men jag vet att jag får ingen betalningsplan. Jag har varit ensamstående mamma med låg inkomst alltid och det har funkat men när min hälsa blev dålig kom jag efter med räkningar och liknande. Jag kontaktade Djurens Vänner i december och de skulle återkomma och återkomma…

Finns det någon kattförening man kan vända sig till som har resurser när det gäller akut hjälp, för mina katter måste till veterinär.

majvi
0

Försök med chickas minnesfond

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

martdat
0

#11 åh så det var du som matade jp o tyr, ja de har ju hafft tur som stötte på först dig sen resten av gänget som hjälp de,.

chikas minnesfond elr hur det stavas, vet inte, de kanske kan hjälpa dig ekonomiskt, kolla i allafall ,

Alexej
0

Ska du behålla katterna? Mot ohyra hjälper Tigusspray väldigt bra. Billigt och effektiv. Kolla här om det kan finnas något för dig:

Bidrag och fonder

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

timmjann
0

Tack, jag skall använda helgen till att söka fonder.

Stronghold som Tyr fick är väl det som jag hade behövt till de här två, men det är ju receptbelagt.

Sen har ju den gamla Zanna bölder och är 12 år, det gör kanske att en veterinär anser att hon skall somna in. På något konstigt vis så blir alla mina katter 12 år - Lady fick ju samma knutor och bölder och opererades på Lunds Djursjukhus, men det spred sig sen och hon slutade äta och fick somna in. Proverna som skickades till lab visade att det var elakartat. Kanske från P-piller…. Därför bör den lilla som kom i julas steriliseras så fort det bara går - men just nu är deras klåda och bölder viktigast. Den minsta är helvild, kommer utifrån och när det ringer på dörren så är hon försvunnen - ingen tror jag har mer än en katt. Det har varit lättast att medicinera henne via maten, pencillin i januari mot snuvan, Pro-Vet mot loppor. Så kanske jag måste låna en fälla för att överhuvudtaget få med henne till någon veterinär som är van vid vilda katter. Jag kan klappa henne lite men det är allt - skulle jag ha något i andra handen, vad som helst - grytlapp, pappersnäsduk, glas så kommer hon inte till min hand. Hon är jättesmart men skygg. Älskar de små gummibollarna som finns i varuhusens entreé i små metallställ, hon har nog 25 bollar överallt. När jag kommer hem på em fr arbetet så ligger det alltid en boll precis innanför dörren. Hon vill att jag skall putta på dem hela tiden. Jag tror hon blir en klok katt så småningom och lugnare när klådan försvinner. Veterinären i Oxie som behandlade Tyr sa ju att det var skabb så det är nog från honom de båda fått det såvida inte den lilla hade det när hon kom. Svårt att veta.

Tack för goda råd, jag kämpar vidare.

Alexej
0

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

maggan47
0

puttar upp, skickar ett pm till dig

Maggan47

MariannE11
0

*puttar*….

maggan47
0

puttar igen, hör av dig via pm

Maggan47

maggan47
0

Timmjann. var är du, har försökt kontakta dig, men inte lyckats

Maggan47

MariannE11
0

hoho timmjann!… Maggan47 söker dej

maggan47
0

puttar upp igenGlad

Maggan47

Hennum
0

hej! kul att se dig här. Hoppas cellgiftsbehandlingen kommer fungera! Tänker på dig rätt ofta :)

Tråkigt att tyr har smittat dina katter med ohyra. Ett veterinärbesök kanske inte ens behövs? Om du ringer en veterinär och beskriver problemen borde de väl kunna ge dig recept på stronghold ändå? Och det där tigusprayet är bra. Mycket mer finns väl inte att göra mot skabb och sånna grejer.

Hagaveterinären är verkligen bra!

Vet inte riktigt vad jag hade kunnat hjälpa dig med, men om det finns något så gör jag gärna det! :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

annebeate
0

Jag har tyvärr tidigare missat denna tråd. Jag hoppas vi kan hjälpa timmjann. Återkommer senare.

Jag har skickat PM till dig maggan47.

MariannE11
0

timmjann!!!!!

catfoot
0

Puttar..

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

annebeate
0

Jag har skickat Pm till dig maggan.

maggan47
0

har skickat  pm till dig också nuFlört

Maggan47

annebeate
0

och jag har svarat digGlad

Hawknestgrove
0

alldeles tyst?

MariannE11
0

timmjann är inte inloggad sen 1 augusti….tjoho….

annebeate
0

Timmjann behöver hjälp och Praxis har fortlöpande kontakt med henne. Återkommer senare.

timmjann
0

Senaste nytt: Skall med den äldre katten Zanna till veterinär måndag morgon - de får göra en bedömning i första hand.

Har blivit lovad 1000 kr till detta av Djurens Rätt. Tack för era råd och tips som tog mig dit.

Den lilla "förvildade" som kom vid juletid - vill jag gärna ha till Mats Johansson, distr vet i skåne som är bra på det här med för-vildade katter - om det nu är rätt uttryck, skygg är kanske bättre. Han träffas endast tisdagar och denna kommande tisdag är han borta så vi skall till honom den 18/8. Hoppas på att den lilla kan få Stronghold i nacken, vaccinering,öronmärkning ev sterilisering.  Det kommer att bli ett äventyr att få in henne i kattburen så därför känner jag att det kommer inte att bli så många veterinärbesök innan hon blivit äldre och lugnare och därför bra att kunna göra en del. Fel tänkt? Vet inte.

Jag borstar min äldre varje morgon hon hoppar upp på vasken själv och tycker det är dags. Jag har sett att den lilla kollar och försökt kamma henne försiktigt, hon kollar riktigt ordentligt om jag har nåt annat i handen så det är lite speciellt med dem som är födda ute…. Jag har Tigusspray och skall försöka droppa lite på kammen och på det sättet försöka. Skulle jag ta fram flaskan skulle hon försvinna under soffan och ligga där resten av dagen, tyvärr.

Jag är glad att denna sajten finns och tacksam för alla råd jag fått.

martdat
0

#33 skönt att du får iväg dem till veterinär, men be de du ska till på måndag att skriva ut stromnghold till den lille redan nu om du misstänker ohyra om du inte får bort det med ohyreschampoo elr nått, bara en tanke,

Hennum
0

det är väl viktigt att alla katter och omgivningen behandlas samtidigt, så de inte överlever på en katt och sedan har full fart igen eller så?

lycka till hos veterinären!

Man kan ju ge lite valeriana några timmar innan kanske, så de blir lite lugnare. men det kanske är svårt om de ska sövas samma dag? Fråga veterinären. Om det kan hjälpa är det ju bra. Säkert kan jag fråga praxis om ja kan ta med några av de jag fick av henne till JP till dig, om du vill, om du inte har redan.

timmjann
0

Den gamla åker iväg imorgon till veterinären för en bedöming och det är djursjukhuset i Lund som tar emot mig utan pengar - pga att hon är mera sjuk och kommer kanske inte hem med mig igen.

Den lilla är helt förvildad, hon hade fått Stronghold i nacken för länge sen om jag kunnat ta i henne - hon är född ute och kom av misstag in i en trappa - en man föste in henne i sin lägenhet - hans fyra katter anföll den lilla - hon levde 2 mån högt upp på en bokhylla gömd bakom ett par pärmar - gick ner på natten och åt och i låda. Jag fick höra om henne och vi lånade en fälla av miljö-förvaltningen. Hon kom till mig och var jättesjuk, pencillin, loppmedel, - hon kan medicineras i mat men man kan inte ta henne och sätta en ampull i nacken. Veterinären som hon ska till är proffs på förvildade katter -. Skulle jag ta med henne imorgon så skulle  hon flyga längs väggarna på djursjukhuset. Jag har gjort ett försök att ta henne när min son stod klar med pipetten, till nacken…kanske fel ord. Jag hade henne 2 sek sen var jag helblodig i handen. Den som bor i Lund och är van vid "helt förvildade" katter är mer än välkommen hit annars är det distriktsveterinären den 18 aug som gäller.

majvi
0

Det är bra om den lilla katten blir kastrerad när ni ändå är hos veterinären.När hon är sövd är det lättare att komma åt att kolla om det är öronskabb m.m.

När mina skygga katter hade öronskabb fick de sövas , sedan rengjordes öronen ordentligt med öronrens och sen droppades det i 2 droppar öronrens och 2 droppar frontline i öronen.Det fungerade jättebra , skabben kom inte tillbaka.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

maggan47
0

säger också kastrera, id märk vaccinera, allt på en gång, samt medel mot ohyra, när du ändå ska till veterinär, den 18, hur kommer du dit, hur får du in lilla i transportburen, finns någon där som är expert på skyggisar som kan hjälpa dig, pengarna fixade till Lizzie, har blivit en liten "Timjans minnesfond" denna sommar till andra skyggisar, eftersom hon var en från början, som endast blev 5 år, vill att andra ska bli äldre, ursäkta avvikelsen, hoppas det går bra för din äldsta katt i dag hos veterinären, förstår att det är tufft

kram Maggan47 som hoppas du hör av dig

timmjann
0

Har skrivit till dig på din sida, Maggan47.

Jag fick den lilla vid juletid och i mars flyttade jag från centrum till lägenhet med trädgård och var så orolig dagen innan flyttbilen skulle komma. Men det blev tvärtom, det blev den gamla som inte vill in i boxen. Den lilla lurade jag genom att hon älskar små gummibollar och en timme innan flyttbussen lekte vi med bollarna och -plötsligt- kastade jag in en i boxen och hon efter….sen slog jag igen dörren. Taskigt, men annars hade jag fått låna en kattfälla igen.  Jag kommer att ge henne all behandling som går, - det kommer säkert att ta ett tag innan vi kommer iväg igen för hon är inte lätt lilla Lizzie. Ringer det på dörren, så är hon väck och den som kommer tror inte jag har någon liten katt. Men hon blir tryggare och tryggare, hoppar upp i sängen när jag lagt mig och vill ha klappar i 5 min, sen räcker det tycker hon. Men, ta i henne, lyfta henne, etc det går inte. Men det får ta den tid det tar.

maggan47
0

så tråkigt att läsa om din gamla katt som nu fick somna in, Gråtermen fri från lidande nu, och ni fick rå om varandra i många år, och du gjorde vad du kunde för henne, vi kan inte rå på allt, tyvärr

Maggan47 som kramar om, och vet hur det känns

timmjann
0

Hej igen.

Ja, Zanna fick somna in efter 12 år - det var en tung måndag förra måndagen men jag har iallafall fått 12 underbara år med denna lilla kattflicka som alltid varit så snäll mot alla.  Sedan förra måndagen har jag använt kattkorgen som är ganska stor som en sovkorg till den lilla och haft bredvid min säng. Hon har legat där ett par timmar då och då på sonens munkjacka.

Idag vid 4-tiden så gick jag in i lilla rummet och kollade och hon låg mycket riktigt i korgen så jag stängde den snabbt. Detta var en planering som jag hoppades skulle funka och det gjorde det. Kl 17 tog vi taxi till veterinären och hon var orolig, rädd men hon fick öronbehandling, stronghold i nacken, vaccinering. Vi skall avvakta ett halvår och sen sterilisera henne för hon var så orolig och hon är jätteliten.

Dessa två veterinärbesök hade jag inte kunnat göra utan hjälp från Maggan47 här - så hon skall ha extra tack och ni skall ha extra tack för ert stöd.

När vi kom hem så slank hon in i klädkammaren och där skall hon får vara tills hon känner sig lugn igen. Det har nog varit en riktig pärs för henne, lilla Lizzie.

Hawknestgrove
0

Putt för hjälp även här!

Hennum
0

Fy vad tråkigt med gamla damen :( *kram*

Skönt däremot att det gick bra med lilltjejen. Bra att hon ska kastreras oxå. Då kanske du ska passa på och id-märka henne med?

Sidentass
0

Så sorgligt med din 12-åriga misse..jag vet hur det känns att mista någon som stått en så nära i många år…i julas var det vår Josefins tur att somna in..hon var 15 år, sjuk och man kunde inget annat göra än att hjälpa henne över bron…där har våra älskade så gott o skönt nu, på det gröna gräset för små tassar…

Så skönt att lille Lizzie tillslut gick att få med till vetten…det är inte det lättaste minsann, när det gäller skygga katter..

maggan47
0

vad bra att det gick att behandla lillkatten, och hoppas att du snart kan kastrera och id märka henne, är nog sur ett tag, men det går över

kram Maggan47

annebeate
0

Det är inte lätt att skiljas från sin älskade kisse. Zanna slipper smärta nu och finns nu i det vackra Regnbågslandet tillsammans med många andra älskade kissar.

Så skönt att du fick med lilla Lizzie till veterinären. Hoppas det är mycket bättre med henne nu.

timmjann
0

Vi var iväg tisdag kväll och hela onsdagen gömde hon sig i klädkammaren, sen på torsdagen såg hon så arg ut - så jag var ner till djuraffären efter jobbet och köpte en massa leksaker för att lirka lite med henne - och nu fredag kväll ligger hon på kökssoffan och håller koll på kissarna på gården genom fönstret.

Ja, det är sterilisering, öronmärkning som gäller när jag får in henne nästa gång i kattboxen.

Det har varit två omtumlande veckor.