Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 3902 ggr
liinah
0

Släppa ut katt?

Jag är helt grön på det här med att ha katter som får möjlighet att gå ut..

Nu när det ev. har dykt upp ett hem till mina två små så undrar jag hur gammal en katt bör vara innan den kan börja vistas ute.

1 år?

De får nämligen isåfall flytta till ett hus i lantlig miljö, med stall osv..

Imasy
0

Håll den inomhus ett bra tag tills den vet vart den bor.

Jag hade nog hållt den inne tills i vår/sommar nästa år.

Är det kattungar eller vuxna katter du pratar om?

catfoot
0

Mina katter har varit kastrerade, märkat å vacc, innan utgång å då mellan 10 mån- långt över året..Tössen var nog 1,5 år innan han blev utekatt till fullo…Så kring året skulle nog jag säga.

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

siberlina
0

börja med att gå ut i sele  med dom, sen känner   dom igen sig,helt  säkert,

kattassen
0

#0 Måste det bli utekatter ? Varför i såfall?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

TereseE
0

Om de absolut måste bli utekatter så ska de i alla fall vara kastrerade, vaccinerade och id-märkta innan de får gå ut.

liinah
0

Den ev. ägaren har tidigare haft innekatter men iom boendet vill hon ge dem möjligheten att gå ut. Givetvis ska de vara kastrerade, vaccinerade och märkta, 2 av 3 är redan avklarade..

Jag är kluven i frågan om "utekatter" och vet inte om jag kommer vilja släppa iväg dem med den vetskapen.

Ville bara ha råd om åldern så jag vet och kan diskutera med den ev. ägaren.

kattassen
0

#6 Det är alltså du som skall placera ut två av dina stödkatter? Då måste du vara helt klar med att du tycker det är ok med de förutsättningar som det nya hemmet ger. Gör du inte det skall du inte placera dem där. Är du tveksam till att ha utekatter skall du tänka dig för.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

liinah
0

#7 Stödkatter vet jag inte om jag kan kalla det, ansvarar till fullo för dem samt står för alla kostnader. Tänker mig för är precis det jag gör, iochmed att jag ber om råd då jag inte har några egna erfarenheter. Jag skulle aldrig lämna ifrån mig dessa två om jag inte var 110% säker på att de får det bra.

Hawknestgrove
0

Ohhhh, då är du ute på hal is om du låter dem gå ut. Du säger ju att du står för kostnaderna. De rakar ofelbart upp om du har katter som går ute. MEr maskkostnader, fler risker för skador.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

liinah
0

#9 Va? Jag hänger inte alls med vad du menar. Det är inget stödhem de ska till..

Hawknestgrove
0

Nä, men som jag fattade det, så skriver du ju att du står för alla kostnaderna? i inlägg #8

liinah
0

Ja som läget är NU gör jag det, jag har inga stödkatter här hemma.

Alexej
0

Jag har utekatter.

Innan du förmedlar dina katter skapa en bra kontakt med den nya ägaren. Gör hembesök!

Landlivet med stall låter bra men många gårdar ligger direkt vid stora vägar.

Tycker du att det känns bra kan du tipsa de om en kattlucka. Jag tycker en katt ska alltid ha möjlighet att gå in annars tappar man lätt kontakten till de.

Åldern spelar ingen större roll. Alla katter är olika. En del vill knappt gå ut andra vill knappt komma in igen.

En katt måste känna sig absolut hemma och säkert innan den kan släppas ut. Både med hemmet och med alla boende och andra djur. Den måste vara sams med andra katter så att den vågar sig in igen.

Och katten får inte vara osäker för dig eller tom rädd. Man måste kunna ta den och kunna bära in den igen.

Viktigt att katten går ut i sele och lär känna omgivningen. Framförallt vägen in igen.

Jag brukar ta en lugn dag och sätter mig på verandran och låta dörren vara öppet. En katt brukar då nosar sig ut. 2 steg ut och ett steg tillbaka. Man själv ska sitta still och prata lite med katten.

Jag gör det på flera dagar. Först bara några minuter. Sedan tar jag upp katten och fortsätter nästa dag.

Fast jag har också skygga katter som går ut. men de kommer in för att äta och ibland att sova inne. På vintern är de mycket mer inne än vad de är nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

ja men ska du ha kissar uplacerade, då är det väldig riskabelt att du ska stå för alla kostnaderna. Kostnaderna är onekligen mindre om du väljer att ha katerna inne, det kan vi ju säga utan att ta utegående i frösvar eller förkasta det. HAr du en katt som går ut, så är risken flera hundra procent större, att skadorna blir större och veträkningarna, det kan du aldrig komma ifrån. OCh ska du stå för de fiolerna, så hade jag i alla fall krävt att katterna hade varit inne.

Alexej
0

#12 Varför står du för kostnader och inte det nya hemmet? Eller fattar vi fel? Oskyldig

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

liinah
0

Det här är en vanlig kattungeförsäljning! Det var kattassen som nämnde ordet "stödkatter" men det är fel, detta är två kattungar från en hittekatt jag tagit hand om (via livlinan men har tagit över ansvaret över hittekatten och det är DEN jag menar att jag ansvarar för till fullo) och ska säljas. Försökte förklara det i inlägg 8.

Men jag har fått tillräckligt på benen nu, tack för det utförliga svaret Alexej!

tuska
0

Du  menar att du ska sälja dina kattungar ??

Gör ett hembesök hos köparen innan du säljer ungarna, åk dit för att känna av miljön som dom kommer att låta katten vara ute i. Efter kastreringen,  han måste ha minst ett år på sej för att få gå ut . Ge aldrig kattmat ute i stallet den ska ha den i bostadsbyggnaden för att veta att där äter man och sover.

Tala om att du ID märker katten och DU kommer att skicka det till SSK för registrering av nya ägaren. det kostar ägaren att lösa ut ägarintyget fö ca;160 kr.

Ta försäkring på ungrna minst 3 veckor före leverans, den försäkringrn kan de ta över vid leveransen, säj att du överlåter försäkringen på dem. ta de uppgiterna försäkringen behövs för ägarändringen.skicka in papperen själv då vet du att katten är försäkrad

Det kan vara skönt för dej att veta att blir sjuka får de vererinärhjälp 

Du kan ladda ner SVERAKS blankett överlåtelse av katt.  två exmplar ska skrivas. ett till dej och ett till köparen. 

Lycka till med din försöljning av missungarna

Imasy
0

Har inte försäkringsbolagen gjort om, så att man som säljare kan inte föra över försäkringen på köparen, utan köparen måste själv ringa och meddela detta.

Tror att Agria hade så iallafall.

tuska
0

Jag behöver bara ringa och överföra försäkringen på nya ägarna. De behöver bara mitt försäkringsnr.

En av köparna hadde annat försäkringsbolag fick jag redapå i går, av Agria.