Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 885 ggr
[GunillaR]
2009-08-13 17:24
0

Torrfoder

När kan man börja med torrfoder till katten? Jag kommer inte ihåg när de andra katterna fick torrissar första gången.

Är där något som ni speciellt rekommenderar till kattungar?

liinah
2009-08-13 17:30
0

Mina små började äta torrisar vid ca 4,5 veckors ålder. Började först med uppblött foder.. Har royal canin babycat.

liinah
2009-08-13 17:31
0

Mina små började äta torrisar vid ca 4,5 veckors ålder. Började först med uppblött foder.. Har royal canin babycat.

tervmatte
2009-08-13 17:42
0

Varför ens börja med torrisar? Blötmat är myckt bättre sammansatt än vad torrfoder är. Fortsätt du med blötmat…

Ta det inte som ett påhopp :-)

[GunillaR]
2009-08-13 18:00
0

# 3 - Jag har ingen åsikt om saken. Men det kan vara intressant om flera synpunkter.

Jag tänker på att katten behöver tugga på något hårt ibland så att tänderna och tandköttet får jobba.

Sidentass
2009-08-13 18:16
0

När jag har börjat ge kattungarna mat så har dom fått starta  med kokt fisk, eller rå nötfärs..sen har jag successivt vant in dom på torrfoder uppblött med vatten, samt blötmat i små mängder..har väntat tills dom har varit 4-5 veckor då jag haft kullar..

tervmatte
2009-08-13 21:18
0

Trots den allmäna åsikten (t.o.m. från veterinärer) så hjälper inte torrfoder till att hålla tänderna rena. Det är som att påstå att knäckebröd skulle hjälpa våra tänder. Och tänk själv, hur upplever du dina tänder efter att du ätit knäckebröd? Det sitter fast överallt, t.o.m. mer än vad blötmat gör.

Det som är bäst är att vänja katter vid daglig tandborstning med en välsmakande tandkräm för katter (finns hos veterinärer och på djuraffärer). Det är inte alls så svårt som man skulle tro. Min yngsta katt är uppvuxen med det och älskar sin tandkräm :-) Så fort jag plockar fram tandborsten och tuben som hoppar hon upp i mina knä och väntar på det goda.

Och även mina vuxna katter (11år, 5år och 3år gammla) har vant sig vid tandborstning trots att jag började med det för knappt år sedan.

Den näst bästa efter tandborstning är att att ge katten råa kycklingvingar, råa köttiga ben och benbrosk. Du köper hela, frysta kycklingvingar, tinar dem och ger till dina katter.

Till att börja med kan du klippa dem i mindre bitar med en sax eller banka till men en hammare så att de blir lättare att äta för de små liven.

Vill du inte ha kycklingbitar sprida i hela huset så är det bara att binda fast vingen vid t.ex. ett stolsben.

Stora köttbitar är också bra (3x3cm t.ex.)

Och vår inte rädd för salmonellan. Så länge du själv hanterar köttet varsamt så är du säker, och katternas immunförsvar och bakterieflora är mycket starkare än vårt så de kan nästan inte få salmonella.

Det är viktigt att alla ben är RÅ!!! Du får absolut inte ge kokta ben då dessa flisar sig och kan skada kattens tarmar!!!

Undrar du över något mer över råföda så kan du gå in på

http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html