JP och TYR i säkerhet
Nu startar jag ny tråd om JP och TYR. De två lundapojkarna som så länge har varit aktuella här på sajten har äntligen lyckats komma i säkerhet. Ett digert arbete med matningarbete utfört av Hennum och Praxis på plats i Lund har pågått under försommaren och fram tills nu.
För några dagar sedan fick flickorna hjälp av Atiz och hennes kollegor så att Tyr först, och sedan även JP lyckades gå i fällan. Nu vilar de båda ut hos Debattia som var generös nog att öppna sin sommarbur för gossarna.
Här är länk till tidigare trådar:
[
Lundakatterna JP och Tyr på rätt väg
](http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a83bf94f-3f9c-4a24-88bf-ce3688bb0688&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup) href="http://www.hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a83bf94f-3f9c-4a24-88bf-ce3688bb0688&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hur mår de två i dag??
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
nja än ska vi inte hurra,vad händer i augusti då då det börjar bli kallt på nätterna? visst det är bra att Debattia tagit hand om de tillfälligt,me hon va oxå noga med att påpeka att det endast är tillfälligt…letas det permanenta hem till tyr och jp???
Vi får hjälpas åt att leta hem åt gossarna. Nu har de åtminstone fått komma till veterinär och får vila/äta upp sig hos Debattia.
Där är de trygga och har mat och krypin i väntan på ett nytt hem.
Hoppas alla lägger ner sig att försöka hitta en permanent lösning för gossarna när de har kommit så här långt. 

#2 Tycker visst att vi kan hurra så här långt! Det är ett stort steg i rätt riktning och nu är de under kontroll och får mat och sovplats hos Debattia. Att det blir kalla nätter i augusti är nog inte ett jätteproblem. De två är vana utekatter och klarar säkert augustinätterna betydligt bättre än de kalla nätter de var tvungna att vistas ute i, i vintras. Men visst - det skall naturligtvis kämpas för att de båda katterna skall få komma till permanenta hem. Det får vi ta till oss alla!

Ja, Debattia har dessutom frigolit att lägga till de små husen när det behövs i nödfall, vilket är bra mycket mer än vad de haft innan…
Nu är jag i sthlm, så jag har lite svårt just nu. Men jag och Praxis ska sätta ut annonser och lappar och ringa katthem osv. Så nog ska vi hitta något alltid.
Förhoppningsvis blir de tamare och tamare hos Debattia oxå :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
vi får verkligen hoppas att jp och tyr snart får antingen ett gemensamt hem eller varsitt!
Håller med Kattassen att vi skall vara glada att kissarna är räddade från ett osäkert liv ute det är ett stort steg i rätt riktning. Toppen att de fick komma till Debattia där de får kärleksfull omsorg i trygghet. Detta kommer säkert hjälpa till och att det blir lättare att hitta hem till dem.
Tror att det är många här som är engagerade i dessa kissar och försöker hjälpa till med det.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jag ska knåpa ihop en blocket annons imorgon tänkte jag. Är separata annonser bäst tror ni? Jag tror Tyr är enklast att placera först eftersom han inte medicineras och dessutom verkar vara tamare redan. Skulle behöva en fräsig bild på JP, kan du ordna det Debattia? :)
JA grattis, det är bra mycket bätre för dem nu i alalfall! Så vi får hjälpas åt för fulla muggar att hitta hem åt dessa!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ett stort GRATTIS! Så underbart att båda gossarna kommit in eller iaf till sin sommarbostad. 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Tänker mycket på de bägge kattpojkarna. JP är så söt, som en liten nallebjörn i ansiktet och som en griskulting bakifrån. Han undrar nog vart han kommit men tycker säkerligen att han har det så lugnt och skönt nu när han blir så väl omhändertagen av Debattia.
Hans oroliga mage beror säkert på parasiterna i kombination med behandlingen.
Gullige Tyr ser verkligen ut att ha funnit sig tillrätta.

Så skönt det är att se dem i det här sammanhanget, och inte bakom ett garage i lund. :D
Lille Tyr fräser lite åt JP,men inget allvarligt direkt. JPverkar inte bry sig ,inte ännu i alla fall. Tyr kommer nu springande med världens fart för att möta mig när jag kommer. Det här är absolut inga katter som är födda utomhus.Jag tror båda varit tamisar en gång i tiden men gått ute rätt länge. Tyvärr så öser regnet ner här nu så alla katterna kryper in.
Debattia

Det finns inte mycket som är så härligt som att bli mött av en springandes katt när man kommer. ^^ Även om det bara är för maten :P

Stackars kissar som blivit utslängda… och skulle de vara rymlingar lär man inte hitta ägarna efter så lång tid… Men nya hem ska de få :)
JA putt för dessa fina slitna herrrar!

Japp. Aldeles egna hem ska de få, där de är bossar hela sina liv. ^^
klart dessa gentlemen måste få egna hem, dom har gått ute i ur och skur, alldeles för länge, så härligt att dom nu har en sommarbostad
Maggan47
Puss på dig ursöta JP! Du ser verkligen ut som en nallebjörn!
Puss på dig ursöta Tyr! Vad cool och avlsappnad du ser ut!

Dom är lika stiliga båda två. 

Blir varm i hjärtat av att se dom två herrarna må så bra. Klart dom blänger surt på varandra, är väl rädda den ena skall ta det sköna hemmet ifrån den andra.
Så fort Tyr får kalkon morrar han när han äter,annars tuggar han i tystnad. I dag klappade jag honom,men då fick han fart, vill bara komma själv och kela när han känner för det.Han har blivit bättre i ögonen nu.
JP går och lägger sig igen efter maten,paket i lådan och tvättning.
Debattia
Jag tror att JP behöver vila ut, som han sprungit omkring i ur och skur över stora områden i Lund. Hoppas han snart är bra i magen.
Putt för dessa fina killar!
JP har så nallesnälla ögon.. och ögon är ju själens spegel sägs det. Hela JP utstrålar godhet.. Samma med Tyr, så söt, fin och mysig.

Nu har jag och Hennum skrivit annonser för kissarna, utlagt bland annat på blocket. Här är texterna, gjorde dem som kontaktannonser+bild :)
Hej damer!
Mitt namn är Jean-Pierre, även känd som JP. Jag är en stilig och charmig herre som söker Dig, livsglada och omtänksamma människa, som vill dela ditt liv med mig. Jag har levt ett hårt liv ute men är nu på jakt efter tryggare tillvaro. I min barndom har jag troligtvis levt inne med en familj, men tyvärr tröttnade de på mig och jag blev lämnad ute i kylan och ensamheten. Jag har därefter hankat mig fram på gatorna och tiggt mat, tills jag nu blivit infångad. Jag är inte skygg men heller inte helt kelbar än, men efter lite tid tillsammans med Dig över några fat tonfisk så ska vi nog kunna komma utmärkt överens. Självfallet är jag undersökt av veterinär, avmaskad, avlusad, kastrerad (tyvärr), vaccinerad och ID-märkt. Min nya partner ska vara tålmodig, snäll och kärleksfull. Utseende spelar ingen roll. Jag har fläckig päls pga. mitt hårda liv och även en kroksvans, men perfekt är trist och jag är speciell.
Hoppas just Du hör av dig!
Svar till "Du&Jagihöst"
Priset på 400 kr kommer gå till infångning och vård av nya hittekatter.
Hej på dej!
Jag heter Tyr! Född och uppväxt i Lund, tyvärr utan ett tryggt hem. Jag är kontaktsökande och modig jag får säga det själv. Nu är det så att vill hemskt gärna ha hem och familj. Jag har tidigare haft allt detta, men sen blev jag oförklarligt utkastad. Jag vet inte vad jag gjorde för del, jag som är så söt och snäll, men antagligen var människorna bara stygga. Nyligen blev jag infångad och blev tagen till veterinären där de avlusade, kastrerade, vaccinerade, avmaskade och ID-märkte mig. Jag är svart med vita tecken, en klassisk skönhet med andra ord. Mina öron har blivit lite trasiga eftersom andra katter har vara dumma mot mig, men det är väl bara charmigt? Hemmet jag söker ska bebos av tålmodiga, snälla och kärleksfulla människor. Jag är lite försiktig i början, men vägen till mitt hjärta går genom min mage, så om du har tonfisk så är jag din!
Hoppas någon vill öppna sitt hem för just mig!
Priset på 400 kr kommer gå till infångning och vård av nya hittekatter.
Jättefint skrivet Praxis! 
Åh så trevliga annonser! Hoppas de rör i hjärteroten!
Jättebra annonser!Hoppas dom betalar mer för det är dom värda.
Debattia

Ååå, det rör i alla fall mig i hjärteroten… Tur att jag har lite självbesinning, och huset fullt, annars hade jag köpt dom direkt
Alla djur behöver någon som bryr sig!

charmiga anonser, 
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Vilka hjärskärande och charmiga annonser. Vem kan motstå dom? Jättebra skrivet Praxis.

Trevliga anonser håller tummarna att ni får napp nu, på bra hem till de vackra pojkarna.

Ja det var fint skrivna annonser! Hoppas verkligen det går hem och att några fina och seriösa människor hör av sig. Det är ni värda allesammans såväl katter som folk som jobbat med JP och TYR.
Så härliga annonser. Toppen!
De kan ingen motstå (knappt jag själv)

Toppenannonser. 

Tack alla :) Hoppas någon nappar nu :) Jag är bortrest i helgen och nästa helg åker jag till sthlm i två veckor, men hennum kommer uppdatera om det händer något nytt.
Jag såg precis JP s annons på Blocket och jag måste bara få berömma er för den, jättetrevlig och som verkligen beskriver JP.
Hennum
Tack för hjälpen igår.

Jättefina annonser både på JP och Tyr. Hoppas verkligen det blir napp!

Så fina dom är båda två, hoppas nu att de får bra hem båda
Hoppas att ni får många bra svar på så bra annonser och fina kissar.
håller med, toppen annonser och toppenkillar som är värda toppenhem
Maggan47
Det här var goda nyheter vill jag lova! Och visst ska vi glädja oss åt sådana här fina framsteg. I det mödosamma arbetet för hittekatter gäller det att göra just det, glädja sig åt varje framsteg som görs. Annars orkar man inte.
En stor ros till alla inblandade! Och vilka snygga pojkar det rör sig om då!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#30 jättebra skrivet Praxis! Svarar någon så är det någon som verkligen bryr sig!!
Tack för hälsningarna !
Visst är JP som en gullig liten nallebjörn.
Lille Tyr också så söt.
Tyr och JP är helt underbara!! 
Hoppas att dom får ett bra hem på äldre dagar.

Hur gör ni när ni letar efter annonserna på Blocket? Jag kommer ingenstans utan orten…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#54#
Jag slår på länet men du kan oxå få upp hela landet.
Var in och kollade mina egna annonser ,då såg jag att JP står på Helsingborg.Hittade inte Tyr.
Debattia
Annonsen om Tyr strax under JP:s. " Snuttig katt söker hem"

Jag såg både Tyr och Jp:s annons jätte bra var dom

Vilka fina bilder! och så nöjda de ser ut! :D det värmer verkligen i hjärtat att veta att de har det så bra. Även om jag saknar dem lite. ^^
OJ JP är ju Svartsköldpadda? OCh hane? Eller är han bara blekt av solen?
När jag första gången såg JP uppfattade jag honom som svart i pälsen men senare när jag såg honom hade han blivit rätt så brun i pälsen. Det är väl soljuset eller?

JP är svart men solen har blekt hans päls til brunt.
Händer ofta i manen på hästar som går ute hela året.
Väligt tjusigt med dessa färgskiftnigar.
De ser hel nöjda ut båda två.
Två stiliga herrar är de.
Så skönt de är inne o har det bra nu.

Han är helsvart men på något vis måste pälsen ha blekts, innan var han helsvart. Hoppas att pälsen kommer återgå till sin normala färg. Det ser ju ganska knasigt ut som det är nu.
JP är jättefin i sin melerade päls.Hans tassar är svarta nertill så det ser ut som han har boots på sig.Jättefint!!!
Debattia

Ja… hade det varit jämnt över hela kroppen kanske, men nu är han ju som vanligt på huvudet fram till skulderbladen ungefär? och sedan börjar det blekta. Kanske ser han bättre ut nu, när han blir omhändertagen och sådär, men vad jag minns så tycker jag det mest ser ut som om han har monsterparasiter som gör att ingen ens vill gå i närheten av honom, för att överdriva lite :P Han är helt vansinnigt söt, men till och med sötare med helsvart päls. Tycker jag då. kan inte förstå hur ni tycker det är fint. Hehe :D Men jag är kanske inte lika generös i mitt omdöme som alla andra. :P
Nu har jag lagt ut annonserna här på sidan oxå, i den där tråden som är klistrad. Visserligen har i princip alla här fullt med permanentkatter redan. Men det kanske dyker upp någon som inte har helt fullt än! :)
Hur funkar JP och Tyr ihop? De har inte slagits eller så? Så skönt det vore om de betedde sig som ordentliga kastrerade pojkar. ^^ Vilket inte mina svartingar gjorde efter kastrationen. :P En av dem försökte till och med para sig med en av våra gamla honor för några år sen.
Jag håller med Debattia, JP är verkligen jättefin i sin melerade päls. JP är en riktig sötnos som jag tror alla vill vara riktigt nära om de träffade honom.

Dom är lite reserverade och när dom ska äta morrar P mot Tyr och Tyr svarar med att skrika tillbaks.Går mycket försiktigt förbi varandra, men det blir bättre dag för dag. Nu i början har jag dom bara tillsammans när jag kan kolla .På nätterna får P gå in i utställningsburen och sova där.
Tyr han morrar mycket snällare nu när jag klappar honom och han kommer och stryker sig runt benen när jag lägger upp mat.Då passar jag.
Det verkar vara två snälla mjuka kattherrar.
Debattia

Hoppas att de lugnar sig efter ett tag. :) Det borde de väl..
Så du kan klappa Tyr! :D så kul!
Tack än en gång Debattia för att de fått komma till dig. JP och Tyr kunde inte ha fått det bättre,
Jag är själv tacksam för jag fått äran ha dom ett tag.Det är mycket fina katter och hade jag kunnat hade jag gärna behållt dem.
Dom är verkligen värda mycket bra hem så dom kan leva som kungar nu när dom kommit i mogen ålder.
Konstigt egentligen att katter klarar av att leva såna tuffa uteliv.Oavsett årstid.
Debattia

Ja… det är inga dåliga djur vi har att göra med. Som de sliter och kämpar för sina liv. :)
Utan dig Debattia vet jag inte vad vi skulle gjort! Det är ett perfekt ställe du har där, för katterna. Så fint att du ville ställa upp. Nu kan vi i lugn och ro hitta utmärkta permanenta hem åt dem.
Vad roligt att det går så bra med gossarna! 
Jättemysiga annonser Praxis o ch Hennum!! 
Åh…så roligt med lite egna nya leksaker 
Tyr han vaktar allt på sin mus 
Alltid lika roligt att få se bilder på JP och Tyr.
Tack Bumbis för leksakerna, du är så omtänksam.

Vad roligt att se dem tillsammans så snälla :) Tack snälla Bumbis för leksakerna :) Jag tycker JP ser så annorlunda ut i ansiktet nu, fast kanske bara är jag, eller vad tycker du hennum? :) Nöjda ser de ut att vara båda två :)
Hoppas vi får tag i hem åt dem snart!

Ja, jag håller med dig! Han ser annorlunda ut i ansiktet. :) Mer nöjd framför allt.
Har tyvärr inte fått något svar på annonserna än.

Vi borde nog sätta upp lappar i affärerna också. Jag ska till malmö imorgon och gå till läkaren. Jag kan skriva ut annonserna, tyvärr kan jag inte gå runt och sätta upp dem förrän jag blivit frisk, men förhoppningsvis blir jag det snart. Annars kanske jag kan lämna dem här till dig när du kommer hit och passar dimdim? Tänkte mest på konsum här, såg att det var andra lappar för katter där som folk tagit lappar från.

Ja, lämna dem i din lägenhet så tar jag några rundor i lund. Kanske jag åker till malmö och helsingborg och sätter upp där någon dag oxå. :)
vilken lycka för Tyr och JP att slippa slita för brödfödan, och frysa ute, ser så nöjda ut båda två, tack till er alla som gjort detta möjligt, och till Debattia som hade husrum åt dom
Maggan47
Nog blir man glad när man ser bilderna på JP och Tyr.
Jag kan inte nog tacka Debattia för allt hon gör för JP och Tyr. Underbart!
ja hjärteknipande text är bra. Det har vi märkt….
Ni är ju duktiga på at tskriva ihop annonser.Om ni vill kan ni skicka så kan vi i Helsingborg sätta upp också. men ni får gärna komma och annonsera här i stan så kan ni passa på komma hit och hälsa på grabbarna.
Debattia

Ja, det skulle vara kul att träffa dem :)
Glömde skriva detta. Ni skulle bara se vilka Bumbisbäddar dom har fått,det var inte bara leksaker i det fina paketet utan tre bumbisbäddar också.Tänkte ta kort på dem i bäddarna ,men så fort jag kommer hoppar dom ur dem . Men någon dag ska dom väl ligga kvar. Tyr och JP har varsin , Sussan och Sessan delar på en .
Nu ligger dom flott må ni tro,tack vare snälla Bumbis. Det finns verkligen hopp inför framtiden så länge det finns så fina människor som Bumbi.
Debattia
Glömde skriva detta. Ni skulle bara se vilka Bumbisbäddar dom har fått,det var inte bara leksaker i det fina paketet utan tre bumbisbäddar också.Tänkte ta kort på dem i bäddarna ,men så fort jag kommer hoppar dom ur dem . Men någon dag ska dom väl ligga kvar. Tyr och JP har varsin , Sussan och Sessan delar på en .
Nu ligger dom flott må ni tro,tack vare snälla Bumbis. Det finns verkligen hopp inför framtiden så länge det finns så fina människor som Bumbis.
Debattia

Vad härligt! :) tack än en gång bumbis!
#49 gud så söt han är JP,bästa kortet hittils….
kram på dig JP och hoppas att nån köper dig och att du får ett bra hem!
en fråga: hur JP och tyr?
har de varit hos vetrinären och fått avmaskning,spruta,chip?

#91, japp :) både jp och tyr har varit hos vetten och blivit kastrerade, märkta (dock med tatuering, ej chip), avmaskade och behandlade med stronghold mot lössen de hade.
#92 får man fråga varför tatuering? de håller ju inte….

#93 varför skulle öron tauering inte hålla?
Hadde en katt i 15år med öron märkning o den gick att läsa in i det sista, två av mina hundar är öron märkta 10 o 6 år gammla de går aldeles utmärkt att läsa.

#har för mig det ingick i priset för kastrering? håller med om att det blir svårläsligt efter ett tag, men förhoppningvis så vill deras kommande ägare komplettera med detta
#94 trodde alla vetrinärer idag ENBART använde chip,vilket är MYCKET säkrare!

#96 vist är chip säkrare men folk är änu inte vana vid att katter är chippade, om jag får behålla min sambos fynd så ska den både öronmärkas och chippas för säkerhet skull.
Många vetrinärer öronmärker fortfarande, vissa öronmärker bara
#97 som sagt så tror jag att chip är standard idag….
vilka öronmärker? så ska jag ringa och prata med dem…
ja vill ni ha mina utkast på annonser, så ställer jag gärna upp, lite fakta på varje katt behöver jag bara. Ålder, status pris osv. säg till om ni kan läsa wordfiler, anars så får jag lägga texten direkt i ett pm

#98 Det är inte standard med chip. Här är öronmärkning precis lika vanligt. Fördelen med tatuering är att gemene man kan se om katten är märkt och ingen utrustning behövs såsom chipavläsare.
#100 idag har polisen och alla djursjukhus chipavläsare….
MEn gardens, alla poliser har inte så mycket mellan öronen, att de ens fattar att en katt kan vara chippad. De ser ut som fågelholkar när man säger att de är det och även när man talar om att en katt kan vara tatuerad… Refererar till polisen i Strömstad. Otroligt att detta skall klassas som högskoleutbildat folk…..
#87, 88, roligt att JP och Tyr vill mysa i sina bäddar. Det är du som ska ha tack Debattia! Icke att förglömma Praxis, Hennum, annebeate och alla som är inblandade i dessa otroligt charmiga gossar!
De är så söta att jag håller på att smälla av!
Det här är katter som kommer att bli enormt mysiga och tacksamma till den som ger dom ett hem. Tror också att ett liv som innekatt vore ypperligt för dom. Då kan de koppla av från alla faror och bara få mysa och må gott. Har väldigt svårt att tro att de vill gå ut något mer i rädsla över att bli övergivna än en gång. Det har vi väl sett bevis på om och om igen.
När det gäller id-märkning håller jag med #102. Jag skulle aldrig chipmärka mina katter eftersom folk inte vet vad det är.
En öronmärkning syns och vittnar i alla fall om att katten har/eller har haft en ägare och kan leda till ett större engagemang för att finna ägaren.
Dyker katten "Måns" upp hos gamla tant "Märta", 86 år, vet hon inte vad chipmärkning är, men hon reagerar antagligen när hon ser "något grönt i örat".
Tack för underbara bilder på killarna.
Jag tycker oxå att JP är fin i sin melerade päls. Men den kommer troligen att bnli hel svart igen. Jag hade tidigare en helblå katt som skiftade mot brunt på sommaren men det återställde sig alltid på vintern.
Är annonser ute på Blocket<?
sen som sagt, sök bland ställena www.allannonser.se
Där finns massa ställen man kan annonsera gratis
#98 om du ska ringa till alla veterinärer som öronmärker får du slå upp telefonkatalogen och börja på A. lycka till ;-)
Jag öronmärker alltid mina katter sedan att jag chipmärker dem också är en säkerhet. När jag kastrerade Morris och Miranda så såg man knappt Morris öronmärkning en vecka efter men på Miranda tog jag ett foto när hon satt uppe i ett träd, kunde zoma in och läsa hennes öronmärkning så det beror på örat inte märkningen.
Det är underbart att de har det tryggt nu. Är de ihop hela tiden eller är du fortfarande tvungen att stänga in någon av dem när du inte är där?

Vad fint att de har bumbisbäddar! :D det är inte illa.
Jag ska sätta ut några fler annonser, har inte hunnit med det än bara. Det finns hittils på Blocket och Eniro, och de är de enda ställena jag fick svar från när ja annonserade ut mina marsvin, så det är väl de ställena som flest människor kollar på. men såklart ska de finnas på alla möjliga platser.
Har även annons på djurhem och djurannonser iFokus. Samt i "vi söker hem" tråden här.

hur ska jag hitta den första tråden? Den tråden där dom bad om hjälp med de här två? Det funkar inte att söka, det är bara de nyaste trådarna som kommer upp. Och jag orkar inte leta igenom alla inlägg. Åh, synd att det inte länkades mellan de första inläggen, då bara startades en ny tråd utan att man länkade till den gamla… Dumt :(

Ni kan bortse från mitt klagande, det löste sig.
För övrigt hette den första tråden "nödrop från lund" och den andra "lundapågar söker hem"

Jag har nu gjort ett fotoalbum på facebook där jag skriver om JP och Tyr. Men även vidar och fingal som pappa och jag är stödhem åt.
#103 hur i h*vete kan inte folk veta vad chipmärkning är idag år 2009??? jag hade för bövlans chipmärkning på min hund år 2002
låter helt otroligt att polisen och andra inte vet att cipmärkning är mer eller mindre standard idag på hundar katter och hästar!
tatering är för länge sedan utdött…allfall i vetlanda,eksjö och göteborg,tror inte det finns NÅGON som tatuerar längre..skamligt OM de skulle göra det tycker jag..
Ärligt talat Gardens, jag förstår inte alls din upprördhet när det gäller tatuering. Det finns både för-och nackdelar när det gäller tatuering contra chipmärkning. Det finns så mycket annat när det gäller våra katter som vi i stället bör lägga ner vår energi på.

#112 Jo, och min Tamlin chippades 2000… Men fortfarande väljer jag att tatuera mina husisar. Gammalmodligt? Ja, men praktiskt när folk i allmänhet (som inte är polis eller djursjukhus) inte vet att den skulle kunna vara chippad. Tatueringen ser i alla fall ut som en grön grejsa i örat som säger att något borde gå att tyda därifrån. Tamlin som är en cornish rex ser ju så annorlunda ut att jag till dess han faktiskt gick bort sig trodde att vem som helst skulle lämna honom till polisen - nu vet jag att han kan tolkas som väldigt väldigt sjuk (:-S) och lämnas till djursjukhuset… Men vilket som letar de definitivt efter chip på rexar.
Däremot förstår jag faktiskt inte hur det skulle kunna vara skamligt? Varför?

Jag måste säga att jag tycker att "skamligt" är att ta i. Våra katter är bara tatuerade för om nån bonde ens skulle bry sig om att titta närmare på en katt så skulle de se tatueringen, men de skulle knappast bry sig om att ta en katt till polisen för att kolla chip. Här ute på landet är folk gammalmodiga och man får väl anpassa sig lite.
men jag skulle uppskatta om vi kunde ägna oss åt JP och Tyr i den här tråden. Varför inte starta en annan tråd där man kan diskutera tatueringens vara eller icke vara. :)
Id-märker vuxna katter i öronen men kattungar får ett chip till att börja med. När de sedan kastreras får de även öron-id. Men funderar på att ha både och även på de vuxna eftersom öron-id kan bli mindre synligt på sikt. I Göteborg vet jag många som id-märker i öronen :) Bra med båda alternativen.
Vinkar till Tyr och JP, de fina nallarna. Hoppas goda hem hittas för det är de så förtjänta av. Puss på nosarna!
Bra idé där Hennum, om en enskild id-tråd 
Jag tänkte också föreslå en särskild id-tråd om det nu är så att diskussionen skall fortsätta. Detta är JP:s och Tyr:s tråd och det är synd att den nu spårat ur.

Nu har jag lagt in länkar även till de äldsta trådarna:
Nödrop från Lund
och Lundapågar söker hem
Det knallar på med grabbarna.Idag har JP fått medicin för sista gången. Ska åka och köpa ut den andra medicinen han ska börja med på tisdag.Kunde jag lägga det i maten?minnet är inte vad det borde vara.
Märker dom börjar känna sig mer hemma nu för dom börjar tuffa till sig lite mot varandra. Tyr har velat gått på JR ett par ggr i dag,jag ställer mig i mitten så lugnar dom ner sig. Tur man har lite vana av konflikter .
Tyrs ögon rinner fortfarande lite då och då. Det är inte varigt utan klar vätska. Kan det vara från öronskabben månntro???
Märker också dom ligger mer avslappnat nu. Tyr tycker inte jag är så hemskt rälig längre när jag klappar honom. Dom börjar också bekanta sig mer med stallflickorna.
Debattia
Så skönt att allt är bra med JP och Tyr.
När det gäller den andra medicinen, det är väl DRONCIT du menar, har jag ingen information om den skall läggas i maten, borde väl gå men bäst att fråga på apoteket.
Jag visst inte att Tyrs ögon rann då och då men jag kan fråga Hagaveterinären nästa gång jag talar med dem, blir snart.
Där ser man, börjat intressera sig för stallflickorna
Tack!Jag var nog trött i går kväll,det är ju mot mask!!!!
Tyr har nog haft problem med öronskabb för han börjar få mer hår ovanför ögonen nu.
Debattia

okej, det är ju bra att det börjar bli bättre :)
Vad fina dom är gossarna! Tyr tittar lite surt på JP!
Har JP mån tro ätit upp hans mat?
Vad mysigt dom ser ut att han i sin sommarbur! 

åh, sötnosarna! :D
Åhhhhhh, vill krama dom hårt!!! Dom är som små nallar!
verkligen små nallebjörnar, så fina
Maggan47
De är helt enkelt underbara!!!!!

Jättefina grabbar och det syns att de trivs hos dig.
125. När jag kommer till burarna kommer Tyr springande mot mig,nu har även JP börjat göra likadant och det är väl det som gör Tyr lite förnärmad. Dom är som barn ungefär.
Debattia

Hehe. små tramskatter. ^^
I´m in looooove!!!!!!

du med? ska vi starta en klubb? :P
fortfarande inga svar på annonserna.
#137 Hi, hi, klubb för JP och Tyrs bästa!!!
Tyvärr förstår inte folk sitt eget bästa. De tror att ska de ha katt ska det vara en kattunge som de kan "forma".
Tror att alla vi som hållit på med katter ett tag vet att katter "formar" man inte, det blir som det blir.
Därför är det en förmån att ta hand om en äldre katt som man ser hur den är i sättet och vet vad den har för krav på sin boendemiljö.
När det handlat om svårplacerade katter pga. ålder osv. har jag gjort en deal med nya ägaren. Jag har tex. lovat livslång kloklippning, körning till veterinär och kattvakt när det behövts. Det kanske inte alltid varit så lätt att ställa upp i ur och skur, men jag har gjort det för jag har vetat att katterna fått ett kanonhem hos en äldre person som inte haft någon annan som kunnat stötta när det behövts. Tyvärr kan det behövas mutor om man upptäcker att det finns en person som vill ha katt men som har problem med det praktiska. Men man ska orka/hinna också….det är det som är problemet.
Det finns säklert många äldre som skulle behöva katt, men där ingen är beredd att stötta när det behövs. Synd, hos många äldre finns de bästa hemmen för äldre katter.

rensa i lådan kan exempelvis vara lite tungt. Det var en av grejerna som gjorde att mamma inte skaffade katt när hon var sjuk, plus det att hon inte visste hur länge hon skulle leva. Och nu när vi ser tillbaka var det ju tur att hon inte skaffade kise.
ja, jag tror oxå att många bra hem kan finnas hos äldre. och om jag hade möjlighet hade jag gärna garanterat kattvakt åt jp och tyr om de flyttar till någon gammal tant/gubbe. men det känns svårt oxå, att lova sånt.

Synd att så många helst vill ha en kattunge, visst de är himla söta men personligen föredrar jag lite äldre katter. De blir såna mysgubbar när de blir äldre och är ofta mycket keligare och vill gärna sova i ens säng och inte bara rusa runt som tokar. JP och Tyr ser mkt bättre ut nu, även om man fortfarande ser spår från deras hårda uteliv. Vi ska ta och ge info på loppisen om dem, jag tror vi nog kan hitta hem åt dem snart :)
Det är härliga kissar !
När jag satt in annonser om äldre katter har jag fått flera svar så det finns folk som heller vill ha äldre katter också !!!!
Debattia

De ser bara bättre bättre ut båda pojkarna, de är jätte fina båda två.
De verkar verkligen trivas där de är o med livet.
Det hittas nog snart ett hem till dem båda vem kan motstå dem om man tittar mer en en gång? Ingen,

Nu sitter jag här med lappar som ska upp. ska ta några rundor i veckan. :) Hoppas vi får napp!
Grabbarna accepterar varandra mer och mer. Dom blir lite stöddiga mot varann om dom typ ska gå på samma låda samtidigt o.s.v.
Tyvärr har Tyr fortfarande problem med rinnande ögon ,vissa dar är det helt borta men så kommer det igen och i kväll såg jag det rann ur hans vänstra öra också. Har lite ögondroppar hemma som jag försökte ge han i ögonen,men det är inte så lätt,får lura honom titta uppåt och försöka snabbt som attan få ner en droppe.Hade man varit två kanske man kunnat hållt en handduk runt honom och sen gett medicin. Ringer nog vetten i morgon och frågar vad det kan vara?
Har börjat försöka borsta Tyr,på ena sidan får jag göra litegrann sen är det stopp för tillfället,men jag ska försöka övertala honom till att få borsta hela ludna pälsen. JP har jag bara lyckats klappa på huvudet hittills.
Debattia
Debattia, jag har skickat Pm till dig.

Du är bra på det där, med att få katter klapp-bara. vi har inte lyckats med våra två än.. :(

Du är bra på det där, med att få katter klapp-bara. vi har inte lyckats med våra två än.. :(
Vet inte om jag lyckas men jag ska göra så gott jag kan.
Har pratat med min vette och han säger det kan vara irritation samt att göra ren öronen,men det går ju inte.Jag skulle avvakta och se.
Kanske vetten på Haga kan skriva ut någon penicilin?för dom har ju vikten på honom,utan besök menar jag??Vad tror om det???
Debattia

det borde dom väl kunna?
Dessa två herrar fick ett litet bidrag från MAggan47 i dag….
Omgående HAGA VETERINÄR AB 35 24 14-7 JP och Tyr 438,00
Då allt kom från samma givare och båda katterna nu är inne och är på samma ställe för tillfället, så valde jag att de båda kan dela broderligt på slanten från MAggan, Hon satte in 450, jag skickade 12 kr till Puma för porto av tärningar och resten 438 kr ser ni här.
Suveränt att du på så kort tid fått ta i båda herrarna Debbatia, det bådar gott!
Jag har mejlat tråden till alla kattvänner jag känner och bönat och bett om att de ska fråga runt i sina kompiskretsar. Hoppas att fler kollar efter hem, snart är det höst/vinter och kallt.
Stort tack Maggan för bidraget till JP och Tyr.
Jag har idag också fått fakturan när det gäller JP. den gick på 1 092 kr. Dessförinnan har vi betalt fakturan för Tyr som gick på 1 180 kr. Då vi betalade Tyrs räkning fanns det på kontot 950 kr så mellanskillnaden sköt jag till. Summa räkningar alltså 2 272 kr. När räkningarna var betalda fanns där enligt telefonbesked från Haga kvar på kontot per 27/7 1 508 kr, därtill kommer nu 438 kr, dvs sammanlagt skall nu finnas 1 946 kr. Huruvida det tillkommit några ytterligare bidrag förutom Maggans efter den 27/7 visste inte Haga när jag ringde. Skall kolla det i morgon. I morgon skall jag också ringa till Haga ang. Tyrs besvär i ögon/öra. Vet inte om det kommer att tillkomma några ytterligare veterinärkostnader. Oavsett vilket så är det fantastiskt att så mycket pengar kommit in till JP och Tyr.
Det visar bara hur underbara omtänksamma människor som finns här på forumet.
Pengar som blir över på kontot kan vi använda till andra katter som kommer att behandlas av Hagaveterinären och som vi vill hjälpa. Återkommer till detta senare.

#153 Då kan man dra slutsatsen att där finns alltså 1 946 kronor på JP och TYRs konto hos Haga efter att deras första veterinärräkningar nu är betalda?
Det kan komma att bli mer utgifter för ex Tyrs ev. ögon-åkomma?
Om det så blir något över efter det så kommer det andra katter till godo?
Är jag rätt ute?
#154 Det stämmer. Summan 1508 kr har jag fått via telefon, har ännu inget skriftligt men stämmer säkerligen.

#151, vad snällt! Tack maggan47 
Jag och Hennum har pratat lite om vad vi ska göra med pengarna men inte bestämt ngt ännu, ska självklart få godkännande av er som skänkt pengar också :)

kanon det finns pengar i fall Tyrs ögon o öron behöver kollas.
Kul de redan går att röra.
Vill någon starta en ny tråd om dessa två vackra Herrar?
Ja,vad ska vi göra med Tyrs rinnande ögon. Tas han till vetten måste han väl sövas för att dom ska kunna rengöra hans öron o.s.v. eller???? Gjorde dom rena hans öron förra gången??
Sen måste man ha medicin som går att läggas i maten för det går inte ge honom i varken ögon eller öron. Synd han råkat ut för detta lilla gubben.
Debattia
Debattia
Vad jag förstått rinner det inte från Tyrs ögon varje dag. Det gäller båda ögonen eller? När det gäller örat, hur många ggr har du sett att det runnit från örat, gäller väl ett öra?
Tycker han har varit torr någon dag i ögonen ,men så dagen därpå kan det rinna igen,nu har det runnit flera dagar.Från örat såg jag härom kvällen,från ögonen rinner klar vätska,från örat var det ljusbrunt, i dag rann inget från örat men från ögonen.
Han kliar inte ,ej heller ruskar eller håller huvudet snett,rör heller inte på öronen,verkar inte vara något som kliar och irriterar på det sättet. Rinner från tårkanalerna. Han äter,dricker ,verkar vara frisk i övrigt. Tom leker lite ibland.
Debattia
Han kanske skulle behöva spola tårkanalerna men då måste han sövas. Det kan också vara något kroniskt. Min yngsta katt har ständigt ett rinnande öga. Vi har varit hos ögonspecialist med henne men det var kroniskt och enligt veterinären lider inte katten av det mera ägaren. Hon hade begynnande lunginflammation när vi fann henne för 5 år sedan och var mycket hostig.
Som sagt jag ringer Hagaveterinären i morgon.
Tycker du ska avvakta med de rinnande ögonen, för är det bara klar vätska, så kan det gå över av sig självt.

Droppa om det går en droppe barn olja i öronen morgon o kväll ev skadedjur dör o örat blir rent. Har fått detta tipps från en vetrinär.

Det kan ju röra sig om ett litet sår på hornhinnan, ex. efter något som skavt. Veterinären kollar då genom att slå flourescein i ögat. Ämnet färgar ögat grönt om det finns sår. (Vätskan fäster bara på såret).
Vår Ludde hade också lite rinn i ögonen den första tiden hos oss men det försvann successivt. Efter avmaskningar (han behövde 2 ampuller i nacken med avmaskningsmedel).
Han åt ju iofs också Vetrimoxin efter tandop så om det vart något skit i ögat (infektion) som försvann den väl kanske med penicillinkuren.
Det var inget kladd utan såg ut som han grät lite…lille skrutten kanske var olycklig…
Hoppas det går att få bukt med Tyrs öga!
#164 ampuller med amaskning? har jag sldrig hört talas om,vet att det finns pulver,pasta och tabletter,men ampuller i nacken? hur kommer det till magen??
Debattia, jag har skickat Pm till dig.

#165 Profender Spot-on heter det och är receptbelagt. Ges hos vet. vid kastrering och behandling av skyggare och svårbehandlade katter som en engångsdos. Ev. kan upprepad behandling behövas.
#165 det är grymt smidigt med dem just när man har lite skyggare katter. Visst kostar dem lite mer men det gör jobbet med att ge skygga katter medicin mycket snabbar och mindre stressande, bara inte räkningsbart i pengar
är så glad att kunna hjälpa dessa herrar, och för min del är det självklart att pengarna går till dom katter som behöver det, när Tyr och JP fått sitt, hoppas ögonen blir bättre nu
kram till er som jobbar och sliter för dessa utsatta
Maggan47 från 08 land
Okey !Har sett pm:et och svarat.
Kanske inte är så dumt med en penicilinkur då???
Jag betalar vad det kostar bara grabben blir frisk !
Debattia
Debattia, jag har skickat dig PM.
Myyyyys!
JP först till sköna bumbisbädden!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vad fina dom är. kan inte sluta glädjas åt det här. :)
Här är en till som är oerhört glad åt att se både JP och Tyr så välmående. Mysigt värre……

Åh så glad
jag blir av den här tråden…. det är så underbart att båda herrarna är inne.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Man kan inte titta sig mätt på gossarna!
Man blir så varm i själen när man vet att de njuter och mår gott. 
Nog blir man glad när man går in på den här tråden.
Helt nyligen sprang de båda hemlösa omkring på Lunds gator i ur och skur. Nu blir de ompysslade av Debattia på alla tänkbara sätt. Det är rena himmelriket för dem.
i kväll är Tyr bättre i sina vackra kloka ögon.
Debattia
Så skönt att grabbarna har det bra hos dig Debattia, tack för att du tog hand om dem 

Ny tråd tack!
Vill kunna fortsätta läsa om dessa goa pojkar, kan snart inte det då denna tråden börjar bli för lång för min dator
Debattia, så skönt att det är bättre med Tyrs ögon.
Om ny tråd, var snäll och för över några gosebilder på JP och Tyr och länka till tidigare trådar.

Jag var på stället de matades på för några dagar sen, och städade undan våra gamla matskålar osv, så att åtminstonde vårt skräp är borta. Dock var det en massa annat skräp, som jag faktist inte hade lust att plocka bort. Blir så sur på alla som skräpar ner. Hade inte plats i kassen heller.
Har satt upp lappar på malmborgs, konsum, hemköp och smålands. ska strax iväg och fråga om ja kan sätta upp på djuraffärerna, samt den lilla ica-affären på stora södergatan eller vad den nu heter.
När terminen börjar kan man sätta upp på universitetet oxå. Men vet inte några fler ställen… Någon från lund som har tips?
Ska även till malmö och sätta upp, och andra ställen.
Min granne kopierade upp en massa lappar på sitt jobb helt gratis. så nu har vi fina kopior, ca 50 st, 25 vardera. Så om det är någon som vill ha och sätta upp kan jag skicka med posten. :)
Jättebra Hennum !!
I kväll har grabbarna klobråkat lite. JP blödde lite på öronsnibben men det var inget farligt. Tycker Tyr blivit lite bättre i ögonen.
Dom ligger avslappnade en bit från mig nu när jag sitter och jobbar med mina papper och telefonen vid deras bord.Dom kommer igen med andra ord.
Debattia

bråkbuskatter! :)
de verkar ju inte funka så bra tillsammans. och det är ju fullt möjligt att de aldrig kommer kunna trivas helt ihop. men det är nästan bara bra. lättare att hitta hem till dem om de inte vill flytta tillsammans utan var för sig. i och med att de har känt varandra innan de blev kastrerade och var rätt osams då, så är det väl inte omöjligt att det håller i sig för alltid. så var det med två av våra katter. de slogs hur mycket som helst.

machokillarna! bra att tyrs öga blir bättre :) hoppas vi snart hittar permanenthem åt dem, kommer hem på söndag från sthlm, får ses då hennum och planera loppisen :)
Här kommer det senaste !
Debattia
#191 Så fin han är nu!
Den sista bilden blir så mörk .Trodde den skulle bli klarare.
Debattia

Men oj! Han har ju blivit svart igen :) Han ser mycket mycket bättre ut nu, friskare! :)

Han ser ut som en ny kise.
Snälla en Ny tråd denna tar en evighet att ladda ner nu.
Glöm inte att ta med bilderna över till nästa tråd tack!
Ny tråd tack!
Glöm inte då att länka till tidigare trådar, tack!

Ny tråd: Fortsättning på historien om JP och Tyr
har länkat till denna tråden där. behöver jag länka till alla andra oxå? I den här tråden finns ju alla tidigare trådar samlade. så det går att hitta. *lat* ;)
#197. Det räcker så här.