chipmärkt katt?! hjälp.
Jag har hittat en katt, troligen bortsprungen. Inatt när jag kom hem från stan så stod den helt genomblöt utanför min port, den sprang med mig in i trappen, hissen och sedan in i lägenheten. Den är märkt i örat med siffror, men hur hittar man ägaren? finns det något register? Eller ska jag släppa ut den så den kanske hittar hem? eller vad ska jag göra?
tack! Har hittat katten iaf, ägaren vill inte att uppgifter visas på nätet men det stod ett nummer man kunde ringa imorgon bitti om man sökte efter ägaren - så katten får troligen stanna hos mig tills imorgon så hoppas jag på att få tag i ägaren.
Det var snällt av dig att ta hand om katten och jättebra att du fått fatt i uppgifter till ägaren. Det kan ju vara en innekatt som kommit ut av misstag och då blir säkert ägaren väldigt glad för din hjälp.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Helt rätt att ha katten hos dig tills du vet vem som äger den. Bra med folk som tar ansvar för små missekatter även andras katter. När du fått reda på vem som äger katten kolla lite mer innan du tar kontakt. Hur ser det ut där de bor, nära stor väg, radhus, lägenhet, ålder på den som äger katten mm?
Så bra att du tog reäda på kissen och så bra att du hittade in hit!
Hoppas det löse sig nu!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja, ska kolla upp allt det där. Ett äldre par som bor några hus ifrån mig sa att dem hade sett katten här tidigare i veckan, men dem hade ingen aning vem som ägde den. Men ja, det förblir ett mysterium tills imorgon iaf..

hålelr tummarna för att ägaren finns :)
Har ringt idag och kollat vart ägarna bor och så. Katten försvann 1½ år sedan, och ägarna bodde vid mig innan men flyttade ut till åstorp(ligger en räjäl bit från helsingborg) och sedan dess har katten alltså varit vilse och försökt ta sig till sitt ursprungliga hem. Just nu verkar den vara bilnd på ena ögat - detta fanns det inga uppgifter om att den var innan så troligen har den varit med om rätt mycket på vägen. Men annars mår den bra, jag har inte fått tag i ägarna ännu, det var ingen som svarade när jag ringde. Men jag berättar hur det går senare när jag fått tag på dom (:
Tänk att det skulle ta så lång tid innan någon tog sig tid att kolla kissen när den ändå var märkt. Hoppas ägarna blir överlyckliga att deras kisse är hittad och omhändertagen och att han får komma hem igen..
Ligg lågt när du talar med "ägarna". Om katten synts till där du bor skulle de ju rimligen ha kunnat få tag på katten om de brytt sig. Kanske ska de inte ha någon katt om de på 1,5 år inte verkar ha gjort speciellt mycket för att få tillbaka katten.
Du skriver att katten förmodligen är blind på ena ögat. Hur ser ögat ut? Varför tror du att den är blind? Kanske har den jätteont. Berätta mer men om du har möjlighet borde du ta katten till veterinär och höra vad de säger om ögat så att det inte blir så att ägarna får tillbaka katten och sedan inte ser till att den får veterinärvård av åtminstone ögat.
#16 vilken tråkig attityd. Du menar alltså att har man inte satt upp nya lappar varje vecka under 1,5 år, ringt polisen varje vecka under 1,5 år. inte suttit här på hittekatter.ifokus i 1,5 år och skrivit varje vecka om sin förlorade katt så är man en dålig kattägare??
Du vet inte vad de har gjort för att försöka hitta katten, att folk ger upp mer och mer för varje månad som går är inte tillåtet eller? Att man någon gång måste gå vidare även fast man sörjer och undrar?
Ingen vet om de struntar i katten eller inte så ta inte det för givet.
Katten kanske har blivit bortjagad, omhändertagen av välvilliga kattälskare under det här året och har nu äntligen hittat hem igen?
Tänk först, vänta in svaret på vad djurägaren igentligen tycker tänker och känner.
Till #17 Tycker att jag har en tråkig attityd? Jag vet inte mer om katten än vad som står här i tråden men av erfarenhet vet jag att det finns alltför många som inte bryr sig om att man förlorat en katt. Som tur är finns också motsatsen.
Kanske du som hittat katten ska sätta upp lite lappar och kolla om det är någon i närheten av där du bor som tagit sig an katten eller vet något mer om den än vad du nu vet.

Så skönt att du tagit dej an misse tillsvidare..mycket bättre det än att den får springa vind för våg..så håller jag tummarna för att den snart är varmt välkomnad hos sina ägare igen..
#18 jo jag vet alldeles för väl hur det är, sista katten jag hittade som var märkt ville inte ägarna ha tillbaks honom för de hade tappetserat om. Men jag förutsätter aldrig att det är på det viset, hoppas alltid in i det sista.
Håller tummarna för att TS har fått tag på ägarna. Det är toppen av dig att du tog hand om honom/henne och jag håller alla tummarna för att det blir ett lyckligt slut.
Jag har fortfarande inte fått kontakt med ägarna. Jag tror den är blind eftersom ögat är helt ljus, typ vitt eller vet inte riktgt hur jag ska förklara det. Den verkar inte ha ont, och den börjar verkligen vänja sig här hemma och njuter för fullt. Jag har verkligen inte råd att betala för veterinär kostnader (självklart hade jag gjort det om det hade varit akut - men nu verkar ju inte katten lida)
Jag tror inte det är så lätt för en ägare att hitta sin bortsrpungna katt. Som sagt har mina grannar sett katten här innan, och ingen visste något om den. Många jagar ju iväg katter för dem inte vill ha dem runt sina trappuppgångar. Och jag tror ju inte någon annan har haft hand om katten det senaste 1½ året, för då hade dem väl ändå sett att katten är märkt och försökt hitta ägaren? Eftersom ägarna troligen flyttat 3 ggr senaste 1½ året(då det fanns olika adresser) och uppdaterat sin adress så har dom fortfarande har hopp om att hitta katten?
Tack till alla för uppmuntrande ord, och jag håller er uppdaterade om något mer händer (:

Ja har de uppdaterat adressen i registret så tyder det nog på att de fortfarande hoppas på att katten hittas. Håller tummarna på att det är så! Tänk vad glada de kommer att bli!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Ja som du beskriver ögat, så är det nog en gammal skada och katten lider inte av det. HAr sett sånt förut.
Hur har det gått här då ??
Är det vagabonder kissen bott hos eftersom dom flyttat så mycket ???
Bra du kollar upp ägarna först !
Tycker det är märkligt om den varit uteliggare så länge och ändå är så tam så den följer med dig hem? Dom brukar ju bli skygga om dom är ute länge.Vilket fall som helst var det jättebra den hittade dig! Katter är inte dumma,den förstod nog du skulle hjälpa den.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Katten har hittat hem. Ägarna bodde i samma kvarter som jag, och dottern var jätte glad eftersom det var hennes födelsedag samma dag som dem fick hem katten. Och katten såg också nöjd ut, dock sa dem att den hade rymt ganska ofta - så jag tänker hålla ögonen öppna och om jag ser den ute igen så vet jag inte riktigt om ägarna verkligen borde ha katten. Men just nu så slutade ju allting bra.
Blev först glad att se att katten hittat hem igen. Det är ju inget vidare gott tecken att dom inte är mera rädda om sin katt när de tycker det är ok att den rymt ganska ofta. Då trivs den väl inte hemma helt enkelt.
Bra att du håller koll efter kissen och jag delar din uppfattning vissa människor borde inte ha katt.
Katten kanske har så dålig syn att den vimsar bort sej, den kanske inte rymmer som ägarna tror den kanske inte hittar hem
Tänkte som tuska också.
Jag vet inte riktigt.. dom sa att denna gången hade den hoppat ut genom köksfönstret - men om den nu gör så, då borde dom kanske inte ha köksfönstret öppet så pass mycket att katten kan ta sig ut. Jag hade iaf inte haft det, hade varit för rädd om katten.
Detta har ju blivit en solskenshistoria !!!
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Denna tråden var ju gjord ganska längesedan, men jag tänkte fråga om råd här.
Katten som då hittade sitt hem, är ute igen. Tydligen så ska den kunna gå ute nu(och inne) och ägarna har gjort en liten "trappa" till den så den kan komma in genom balkongen. Har dock aldrig sett den använda "trappan". Men trots det går katten ofta runt i kvarteret och jamar och ylar, om jag går ner och öppnar min port följer den gärna med upp i lägenheten och jag har aldrig märkt att den skulle vilja gå ut igen. Men nu är frågan hur gör man? Är det bra att ha en katt ute mitt i centrum? Är ägarna oansvariga? Hur vet man vad som är "rätt" och "fel"?
Det var ju snack innan om att katten "rymde" ofta. Men nu släpper dom ju ut den?
Är bara lite vilse, vet inte vad jag ska göra - och tycker synd om katten när den går ute och jamar.