Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 7161 ggr
Nikita-
0

Allergimat?

Vad kan jag ge min katt för mat om jag tror att hon har allergi men inte kommer kunna köpa allergifoder förrän om ett par dagar? Vilket allergifoder är lämpligast att köpa hos veterinären sedan? Någon med erfarenhet som kan ge tips, pleeease?

Detta är ett test då jag inte exakt vet vilken typ av allergi hon har, mot vilket foder…men måste pröva något då hon inte mår bra. Tappar päls och kliar sig runt hals och öron..Rynkar på näsan

Gardens
0

är det en utekatt? den kan ha skabb…

Nikita-
0

Nja hon kommer ju utifrån…jourkisse. Hon är öronskabbsbehandlad. Hur behandlar man om det är annan skabb???

Kittekatten
0

Hills z/d är ett av allergifodren som finns hos veterinär. Där är alla proteiner sönderdelade, vad jag förstår, så det finns inget att reagera mot. Dock bör du ta katten till veterinär och kolla så att det inte är något annat som felas.

De flesta foder innehåller samma saker och har många ingredienser, så det är svårt att ge råd om vilket foder hon kan äta tills dess du kommer till veterinär. Det bör ju vara något som inte innehåller något av det hon äter idag och det tror jag är svårt att hitta. Dessutom, om det bara rör sig om en par dagar, så kan hon lika gärna fortsätta äta det hon äter idag. Foderallergier är inget man löser på en dag och det kan hända att katten behöver cortison för att bli av med de sår hon redan fått innan du ens märker av en effekt av det allergi-vänliga fodret.

Gardens
0

Ett djur som infekterats med rävskabb får klåda, håravfall och ibland sekundära hudinfektioner.

Rävskabb smittar vid direktkontakt mellan djur, men även genom att djuret vistas i en miljö där en smittad individ varit. Rävskabben kan leva utanför sitt värddjur i upp till tre veckor.

Det enklaste sättet att få veta om hunden eller katten har rävskabb är att ta ett blodprov. I blodprovet ser man om det bildats antikroppar mot rävskabb. Det tar ca 2-4 veckor för antikropparna att bildas från det att man blivit smittad.

Ett djur med rävskabb behandlas med tabletter, injektioner eller med spot-on-preparat. Det är också viktigt att städa hemma och att tvätta fällar och dylikt där hunden eller katten brukar ligga.

/arninge djurklinik

MaalinF
0

Gardens, skabb lämnar inte sår så som allergi.

Nikita, vet du vad för allergi det är?

Nikita-
0

Tack!

Hon har ätit cortison unde ren period av annan anledning och då byttes inget foder…kanske kanske var klådan lite bättre då….men inget helt märkbart. Tror att det är något annat som felas då hon äter dåligt och är jättemager…eller kan även det vara symtom av foder allergi?Rynkar på näsan

MaalinF
0

Det är så himla svårt, allergi brukar ju kännetecknas av päls, kala fläckar och/eller små röda sår i tinningen på katten.

Vanliga allergi är ju fisk, soja och även kycklingprotein kan katter utveckla allergi emot. Vad har hon för symptom? Vart är klådan?

Nikita-
0

Klådan sitter runt halsen och vid öronroten kan man säga. Där är det som kala fläckar, en kal fläck i nacken också..

MaalinF
0

Låter som allergi mina öron. Vad äter hon för mat nu? Jag tror det lättaste är att försöka utesluta t.ex. fisk och skaldjur (det är fiskmjöl i de flesta torrfoder) och försöka hitta ett foder utan det. Så får man se om det blir någon återhämtning.

Du kan t.ex. börja med blötfoder och se om hon blir bättre, ja utan fisksmaker då.

Gardens
0

#9 tycker INTE man ska gissa sig fram,bättre att åka in och kolla.

min katt tål inte proteinet i räkor…

Hawknestgrove
0

JAg har ju en allergikisse också. Hon käkar bara Hill´s Z/D och Olivers lamm och anka eller vilt. Så ku kan köpa vilfärs i butiken! ÄVen lamm ska funka.Bifogar en fil här i PDF om allergi

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MaalinF
0

#10 Hm, ja det måste ju så klart vara skabb.

martdat
0

Ice har foderalergi, hon får små pluttar runt halsen och mot ansiktet som blir röda o som små skorpor på, Jag fryser hennes torrfoder och tinar det ijen innan hon äter det, inte ett enda utslag sen jag börgade med det,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MaalinF
0

Varför fryser du det?

martdat
0

#14 Fick tipps av en hunduppfödre att prova, det hadde funkat på hennes hundar med alergi, varför det funkar vet jag inte, har väll ihjäl det som hon inte tål antar jag, Men funkar gör det, utslagen försvann helt, när hon fick ofryst ett par dar så kom det tillbaka, har en glassbytta som åker fram o tebax i frysen, inte så krångligt när man vant sig,innan hon kom till mig hadde olika foder redan tesstats men hon fortsatte att ha utslag, men nu är de ett minne blott,

MaalinF
0

Ha, gud var underligt. Undrar vad som gör det.

Gardens
0

#10 låter som att du inte ar sett en skabbhund eller skabbkatt,det har jag,och på TS beskrivning så låter det som ANTINGEN skabb eller allergi så för att vara på xen säkra sidan så ÅKER MAN IN och kollar!

man gissar inte1 då får katten lida i onödan.

tipsar dig om att titta på amimal cops på animal planet på vardagkvällar mellan 22.00-00.00

Gardens
0

#15 testat med iskub?

Hawknestgrove
0

om du öppnar min pdffil, så ser du bilder på eusofina granulom, alltså foderallergi i den formen du beskriver

MaalinF
0

#17 Jag har sett både skabb och allergi, skabb ger inte kala fläckar.

martdat
0

#15 hur menar du med iskub?

majvi
0

#15 Måste maten stå i frysen hela tiden mellan måltiderna?

Jag kan tänka mig en teori där proteiner eller nåt annat ämne fryser sönder men lagar det sig själv om det står framme i rumstemperatur då tro. Men då borde det gå att ge fisk och annan mat som har varit djupfryst också.

Ibland är det lika bra att inte fundera över varför det fungerar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Kittekatten
0

#15 #22, som jag fått förklarat för mig så är det kvalster i torrfoder och om man fryser fodret så dör de. Djuret är alltså inte allergisk mot fodret i sig. Troligen är det bäst att ha fodret i frysen hela tiden tills det ska användas annars kanske det hinner bli tillväxt, kvalster finns ju överallt.

Hawknestgrove
0

Ok…. ja kolla vad som visade sig på ett allergiprov på Esther…..Väldigt lite, men trots allt, liten överkänslighet mot förrådskvalster…

martdat
0

#22 jag fryser en gb låda, två liter i taget, när det börgar ta slut så fryser jag en ny, så det kan vara upptinat ett par dar innan hon äter det, och det  funkar,(alla 6 äter fryst så man slipper springa o passa,)

Cindy
0

Allergiblodprover är pengar i sjön, finns inga studier som visar att de faktiskt har evidens, tyvärr. Det finns bara ett sätt att ta reda på vad katt/hund har för födoämnesallergi, och det är uteslutningsmetoden:

1. Ge katten ett foder, reagerar den allergiskt mot den så byt till ett snarlikt som utesluter en av proteinkällorna. Utfodra med detta i 4-6 veckor.
  2. Upprepa tills du hittat en proteinkälla som katten inte reagerar på, utfodra med detta i 4-6 veckor.
  3. Återgå till att utfodra med den proteinkälla du misstänker katten är allergisk mot. Reaktion borde framträda inom 4-6 veckor.
  4. Upprepa tills du kommit fram till vad katten tål o inte tål.

Givetvis är detta en omständig procedur som man inte gärna utsätter katten för i onödan, varför allergifoder (i vilka proteinerna är sönderdelade) är så populära.

Man kan dock byta tillbaka till ett "vanligt" foder efter ett par månader på allergifoder, då kroppen kan ha reparerat en del av skadan. Viktigt är då att välja ett foder där innehållsförteckningen är tydlig - INTE "köttbiprodukter" och andra proteininnehåll av okänt ursprung. Välj också gärna ett foder med en annan huvudsaklig proteinkälla än den man gav när allergin bröt ut, vanligtvis kalkon, lax eller anka.

Kvalsteröverkänslighet verkar ni ha hittat en smart lösning på! :)

Vänliga hälsningar
Cindy

Hawknestgrove
0

och viltkött är som sagt det allra bästa. Innehåller garanterat inga fiskproteiner alls.