Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1382 ggr
dagdrivarn
0

Fick ett samtal nyss!

En dam som träffat mig och kusten när vi försökte få in frölunda-vildisarna.

Detta handlar visserligen inte om en hittekatt ej heller ännu om en hemlös, hoppas det är ok att jag skriver här ändå. Tänkte att det kanske är lite mer rush här just nu.

En gammal dam granne med mig och damen som ringde, har blivit svårt sjuk och ligger på sjukhus!

Hon hade två djur en liten hund och en katt, båda 13 år gamla. (Hunden har blivit omhändertagen av damen som ringde mig, men katten går ensam i lägenheten).

Katten bor i Västra Frölunda och har nu varit ensam i en veckas tid, med bara matning.

Han heter Sotis, är 13 år (svart) och vid god hälsa (så vitt man vet), han är okastrerad men damen som ringde, lovade försöka hjälpa till med kastrering (åtminstone lägga 500:-) bara någon kunde förbarma sig över katten och ge honom några härliga år till. Han är helt och hållet innekatt! Han är lite eftersatt i pälsen då damen inte orkat med någon pälsvård.

Jag kommer att försöka hinna ikväll att se om jag hinner knalla över och ta lite foton på honom. Vad tror ni, finns det någon chans för honom…..

Jag har ju själv 8 vuxna och ett gäng kattungar just nu så för mig är det en omöjlighet att ta in honom, även om jag under närmsta halvtimmen haft tanken korsande min hjärna flertalet gånger!!! 13 år är ju ingen ålder egentligen.

Nu vet jag inte hur illa det är med damen, enligt hon som ringde kommer hon bara ihåg rasen på sin hund och inget mer. Troligen blir den lösning som förhoppningsvis hittas permanent men ännu vet jag för lite. Ska se om jag kan ta reda på mer till ikväll och också ta lite foton som sagt.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

annebeate
0

Hoppas någon kan ställa upp för innekatten Sotis, som just nu får leva ensam i en lägenhet pga mattes sjukdom. Visserligen  en äldre herre men tydligen frisk och förtjänar ännu några år.

kattassen
0

#0 Hoppas också att annonser kanske kan göra något. Jag vet att det är överfullt på de få katthem som finns i Göteborg men det kan vara värt att lista sig på kö ex. hos Djurskyddet och hos Göteborgs Katthjälp och Samarittjänsten.

Önskar att man kunde hjälpa till…Rynkar på näsan

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

Skulle passa bra för någon lite äldre person. Ni skulle kunna sätta lappar på dagcentraler och andra träffpunkter i Göteborgsområdet. Djurskyddet kanske kan bistå med bidrag till kastreringen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
0

ja en matte som ligger på sjukhuset tycker jag nog hör hemma här, som jag förtsår det så förväntas hon inte kunna ta hand om sina djur alls mer? Säker att han inte redan är kastrerad? tänkte om han vart innekatt i 13 år,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Sidentass
0

Så tråkigt att matten blivit så sjuk..men så fint av damen som ringde att erbjuda hjälp till kastrering..blir så glad över när folk vill hjälpa till…

Tyvärr kan jag inte göra mer än att putta upp för missen..då jag har en hel septett med katter här..lilla msse-vännen..måste få hjälp nu när han matte råkat så illa ut..

dagdrivarn
0

Jag ska försöka få en titt på honom imorgon, jag vet ju som sagt inte mycket alls i nuläget. Jag fick samtal på mobilen av damen idag när jag satt på jobbet. Försökte ta lite snabb info bara.

Om jag förstår det hela rätt så är det tydligen tveksamt om kvinnan på sjukhuset kommer hem alls, men vet som sagt inte säkert ännu heller.

Men enligt damen som ringde så har katten varit ute för ett okänt antal år sedan, damen började mata honom och han flyttade in. När hon sen flyttade till ny lägenhet så fick han bli innekatt och har varit innekatt sedan dess.

Låter ju lite ovanligt med en så pass gammal okastrerad katt som lever helt inne, men helt otroligt är det inte. Som ensam katt utan konkurrens så är det inte alls säkert att de strilar mycket. Min gamla avelshane (CRX) var fertil i 7 år och han levde med oss som alla de andra. Visst markerade han ibland, men inte ofta. Enligt damen som ringde så markerar denna tydligen en del i alla fall.

Ska kolla huruvida kulorna sitter kvar eller inte när jag tar en titt på kissen. Ska se hur illa det är med tovor och annat också, samt se om jag kan ta lite kort på den gamla herrn.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för honom, tydligen hade de flesta tyckt att en så gammal katt är väl inget att spara på, bättre att avliva honom. *SUCK* vad less jag blir på folk ibland!

S*Dagdrivarn Maine Coon

martdat
0

#6 nä vi hadde en okstrerad hane när jag var barn som inte kissade inne en gång,, så visst kan det va så,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

dagdrivarn
0

Har fått lite mer om damen ifråga nu, hon som passar katten tycker att den ska avlivas då den är så gammal. Som det verkar ännu är han vid god hälsa så jag tycker ju verkligen att det vore synd om han inte fick leva sina sista år och tas om hand väl.

Verkar inte som om han tagits om hand så bra sista åren, som jag förstod nu så är damen numera i barndomens värld igen och frågar efter mamma och pappa på sjukhuset. Hon har tydligen visst minne av att hon har en hund, men inget minne om att hon har en katt.

Tragiskt med gamla människor som säkert älskar sina djur men så tar åldern ut sin rätt och det blir så här.

Ska se om jag kan få se honom imorgon, tydligen så luktar det ofantligt illa i lägenheten och om jag förstod det rätt så har hemtjänsten inte velat gå in där, men det måste ju vara fel… inte kan de väl neka att hjälpa till för att man har djur…. eller??

S*Dagdrivarn Maine Coon

Hawknestgrove
0

ja den kunskapen är ju Lenas bord. MEn hon har ju semester……HUm, en kastrering och en avlivning kostar ju ungefär lika mycket, så då är det väl inget att tveka om, hoppas bara att han kan få ett hem,! Grejen är ju, att kan vi få den lille kastrerad, så har han ju faktiskt tak över huvet än så länge, om än lite ensamt.. MEn han är ju inte ute och fryser. Då hinner man kanske hitta ett hem?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

annebeate
0

Självfallet är den lättaste vägen avlivning men den vägen skall inte följas eller hur. Att avliva en frisk katt är för mig otänkbart. Det vore bra om vi kan få in honom för kastrering. Om det behövs kan vi säkert skramla till det. Ett hem borde gå att finna,  tex utmärkt som sällskap åt en äldre person.

Hawknestgrove
0

JA absolut! Vår lilla förening kan sträcka till med en hundring!

MariannE11
0

13 år är väl ingen ålder….kan ju vara ganska långt kvar… tycker såklart att kissen ska få sej en andra chans….tråkigt när det går utför med ägare som inte riktigt hänger med i nutid….hoppas på en bra lösning för bägge….som jag ju alltid hoppas…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

JA och jag lovar, blir han kastrerad, så bjussar vi på första hundringen!

Debattia
0

En katt kan leva till över 20 år. Pekka Langer med fru hade två som va 25 om mitt minne nu är som det ska,de var i alla fall i den åldern.

När jag annonserade om en äldre katt var det många som hörde av sig.Några var äldre och ville ha en lugn innekatt,andra ville bara ta hand om och hjälpa katten till ett bra liv. Den jag annonserade fick ett bra hem hos en äldre kvinna.Så ge inte upp för att folk har  sina egna ideér.Lycka till!!!

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

kattassen
0

Kanske kan man ordna med pensionat-vistelse ett par veckor. Eller "köpa" en kattvakt som kommer till kissen några gånger om dagen. Blir det kastrering hjälps vi åt att ordna det ekonomiskt. Det är ju en hane så det är inte superduperdyrt om det inte tillstöter något.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MariannE11
0

*puttar upp med tandborsten i munnen*….

Västra Frölunda är platsen….

Hawknestgrove
0

ja kattassens förslag är ju bra. Toppen helt enkelt! För kissen har ju faktiskt ett hem än så länge och mår ju inte dåligt om någon tittar till den varje dag….

dagdrivarn
0

Damen som ringde mig, alltså inte samma dam som matar katten sa till mig att hon bidrar med en 500:- till kastrering bara jag kan hitta ett hem till honom, så kastrering är så gott som klart…

Hem till gossen är vad som saknas just nu… hoppas så att ett hem hittas hade jag bara haft möjlighet hade jag tagit hem honom själv tills vidare, men med två fertila hanar en snart fertil, tre fertila honor, två kastrater och 8 kattungar så nej tyvärr, hur gärna jag än skulle vilja så kan jag inte just nu. Jag har redan problem med osämja pga. en vuxen hona jag tog in som milt sagt inte mådde så bra när hon kom men som nu mår toppen men har enormt svårt med andra katter än så länge.

Och med handen på hjärtat, med tanke på åldern vore väl det bästa om han kunde hitta permanent hem med en gång och slippa flytta runt.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Hawknestgrove
0

Ok, men då  är väl kastreringen klar! Om vi bidrar också här inne! OCh det är alltid lättare att placera en kisse, som är kastrerad!

Supet trött, känner jag… Kapat och kluvit in 6 kubik ved i dag!

dagdrivarn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, då har jag fått möjlighet att träffa herrn!

Han är i väldigt bra skick för att vara så gammal, om det nu stämmer. Han är super, supertrevlig, otroligt kelen och vänligt sinnad.

Sotis har tydligen haft ett halsband på sig dag som natt för att damen var så otroligt rädd att han skulle komma sig ut och rymma, detta gör att han är helt naken runt halsen, vilket syns på bilderna.

Jag testade honom lite, lyfta honom var inga problem, att få ta tag i tassen och trycka ut klorna var heller inget som berörde honom. När han låg och rullade upp magen strök jag lite på magen och inte heller då några tendenser till att få en typisk magreaktion, så jag skulle vilja säga att han är en ganska lugn och trygg katt trots allt, en godmodig vänlig äldre herre! Ska se om jag kan få transporthjälp i veckan så ska han få åka till veterinären så snart som möjligt för att bli av med kulorna.

Och så äntligen här är de utlovade korten!

S*Dagdrivarn Maine Coon

dagdrivarn
0

Ett foto till där man ser hur halsbandet skavt…

S*Dagdrivarn Maine Coon

MariannE11
0

han ser ju jättemysig ut… tack för att du var o hälsade på honom… tror han lever gott på det….

dagdrivarn
0

Och ett till lite suddiga men, men…

S*Dagdrivarn Maine Coon

dagdrivarn
0

Och en sista….

S*Dagdrivarn Maine Coon

annebeate
0

Så fin han är! Inte skall han behöva avlivas. Jag tycker att han på översta bilden tittar på oss och vädjar om att bli räddad. Tack dagdrivarn för att du engagerat dig.

dagdrivarn
0

Tack själv för stöd, men har någon tips om någon som kan tänkas ta hand om honom permanent?

Jag har funderat på att ta in honom själv men inser att det GÅR bara inte….. speciellt inte med tanke på Maya min lilla speciella dam som redan måste sitta isolerad pga att hon skadar kattungarna och sen med två fertila hanar, och just nu 7 kattungar som inte flyttat ännu…. nej det skulle bara inte fungera och smittrisken skulle vara alldeles för hög, både för mina och för honom.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Hawknestgrove
0

Åh lille killen! Som sagt vi stöttar med en hundring till annons/kastrering, så glöm inte att pma mig!

Hawknestgrove
0

Putt hur går det? Läste om denna fine kisse inne på SKS också!

annebeate
0

Hur har det gått för lille kissen?

dagdrivarn
0

Har jagat och pysslat och fått tag i skjuts till veterinär för kastrering (vår bil har pajat och håller på att lagas).

Så fick jag samtal igår från tanten som tipsade mig om katten och som har hand om hunden tillfälligt. Ursäkta språket, men de j-a satk***arna till släktingar har varit och avlivat katten utan ett j-a ord till oss!

Blir så obeskrivligt förbannad, stackars katt!

S*Dagdrivarn Maine Coon

annebeate
0

Bedrövligt, lille söte kisse Gråter Förstår din upprördhet. Är själv lika upprörd.Hur kan man göra så när någon försöker hjälpa katten till ett nytt hem.

MariannE11
0

stackars kisse… blir ledsen att höra att den inte fick sin chans….Gråter

Amoz
0

Men det var det värsta! Såg precis tråden och tänkte att jag kunde fråga min mormor som möjligen är intresserad av en katt så fort hon flyttat och blivit hemmastad och så ser jag att katten har blivit avlivad…

RIP lilla kissen

Alexej
0

Gråter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

huskatt08
0

Alla dessa grymma och oresonliga människor Skrikandes som styr och ställer hur de vill med djur Gråter

Pudel
0

Har varit med om något liknande. Trots att matte ville att jag skulle ta hand om katten, ville släktingarna avliva, men jag hann rädda honom. Man får nog vara väldigt snabb i sådana här fall.

Amoz
0

Veterinärer bör inte avliva friska djur! >.< (Nej, skyller inte på veterinären)