Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3604 ggr
Karmatarerskanise
0

*Löst!* En herrelös katt!

Här vid en mack där vi bor, finns det en helt svart katt, och den har varit där flera dygn nu. (Helsingborg, Ättekulla, Statoil)

Personalen på macken ger den vatten, IBLAND!! Vi har varit där 2 ggr och gett den mat, samt provat att ta hem den. Men här har vi redan katter och det gick inte alls.

Det skär i mitt hjärta att lämna katten med maten, men jag kan för tillfället inte göra annat. Bor någon i närheten som kan ta sig an katten? Eller har ni tips?

Katten är kelen.

Tacksam för svar!

Delvoriah
0

Katter kan behöva upp till ett halvår tillsammans innan de trivs ihop - att tro att de ska vara vänner redan första dagen är bara att glömma! Du måste ge dem tid att vänja sig vid varandra!

Om den nu är kelen och bara har varit där i några dagar så kanske den bara har sprungit vilse. Sätt upp lappar, anmäl denaom upphittad hos polisen (går att göra på nätet), lägg in annonser på Internet osv.

http://brisingasmycket.se

Karmatarerskanise
0

Tyvärr har vi inte ett halvår på oss, eftersom dom försöker döda varandra!

Men de andra tipsen tackar jag för :)

Delvoriah
0

Nå, det bästa är väl att ha hittekatten i ett enskilt rum de första dagarna så att de får vänja sig vid miljön, sedan kan man succesivt börja introducera dem för varandra… Det är ju en stor omställning för den svarta katten, och den känner sig förmodligen mycket otrygg.

Karmatarerskanise
0

#3 Vi har inga dörrar i lägenheten, mer än till toaletten, o den dörren kan vi ju inte stänga eftersom kattoaletterna finns där. Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

Som sagt, vi kan inte ha katen här. Vi provade, det sket sig.

Nu får vi testa annat, innan katten blir påkörd. Macken ligger vid en HÅRT trafikerad gata. Lastbilar!!!

martdat
0

sätt ut anons o kontakta polisen, plus lappar, katten kan ju ha gått vilse, sätt även på ett halsband med medelande om att ringa er om han har ägare, man vet inte ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MaalinF
0

Vadå, så ni tog in katten och släppte ut den igen? Åkte ni ens till veterinären och  kollade chip?

johnnys girl
0

Börja med att kolla ordentligt i örat om katten är id-märkt. Om inte kan det vara bra att ta katten till polisstation eller veterinär och kolla om den är chipmärkt. Om katten inte är märkt  är det bara  att sätta upp massor av  lappar i området, ring polisen och fråga om någon anmält katten som försvunnen. Kolla även med lokala katthemsföreningar. Många som förlorat sin katt ringer dem och frågar efter sin kisse. När du ändå pratar med katthemmen, fråga om de har en möjlighet att ta emot kissen om ingen ägare dyker upp.

Miljön vid macken låter inte bra och det finns stor risk att kissen blir överkörd. Kan du få honom därifrån medans ni letar efter en ägare/väntar på katthemsplats? Du kanske har någon bekant som kan ta katten tillfälligt?  Annonsera gärna själv om omplacering om ingen ägare dyker upp.  Lycka till!

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

Lägger in länken till en artikel här där det alla tips står som man behöver tänka på när man hittar en herrelös katt.

I och med att katten verkar så kelig och tam är det högst troligt att den har en ägare någonstanns. De bästa hade naturligtvis varit om någon kunda hysa katten under några dagar tills ägaren återfinns eller en mer varaktig lösning hittas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ok, mn kan inte döma så hårt. Har man provat och katterna inte kommer överens, vad gör man? HEra har gjort så gott hon kunde och försökt i allafall. MEn hör med katthemmen i Skåne, Hera,! RäddaKAtten, KKS, Skånekatten, kanske någon kan ge denna kisse en fristad?MAn blir så ledsen…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sidentass
0

håller med Gunilla är..kolla upp med katthemmen..o jag vill putta för missen!

Nikita-
0

Underbart att ni prövat ta in honom och synd att det inte fungerade…men det innebär alltså att ni släppt ut katten igen på samma farliga plats??? Inga vänner och bekanta som har bättre möjlighter att stänga av ett rum medan ni kntaktar polisen, kathhem, sätter upp lappr med foto på katten? Huvudsaken är att katten kommer i trygghet tills en ägare hittas, ny eller gammal.

Lycka till!

Hawknestgrove
0

MEn alla ni, som fördömeer, vad gör man??? När inga val finns? det är som om jag skulle ha dåligt samvete, för att lilla Mee här inte kan komma in. JAg vet ju hur kallt det blir i vinter och jag vet att folk kör som om de hade stulit bilarna på vägen 200 meter härifrån och jag vet att lodjuret tassar i skogen och gärna äter katt…ÄNDÅ så kan jag inte ta in henne! JAg ger henne mat och Frontline och maskmedel om det behövs, kelar med henne ute. Är jag en dålig människa?

Delvoriah
0

#13 Jag tror du tolkar inläggen lite väl hårt. Det är ingen som har sagt at TS är en dålig människa, däremot har många sagt att det är bra att hon försöker hjälpa katten och önskat lycka till.

Detsamma vill jag göra: Hera - du gör verkligen en fantastiskt arbete som engagerar dig för katten. Lycka till: jag hoppas du hittar en bra lösning, eller ännu bättre, kattens hem!

sagodjuret
0

#13 tror också att du tolkar inläggen lite väl hårt. ingen har ju varit otrevlig. jag kan faktiskt mycket väl förstå att man reagerar lite när någon tagit in en katt och sedan släppt ut den igen alldeles intill en motorväg (där den iofs bodde innan). det är väl bara det att det känns så påtagligt när man först tar bort en katt från ett farligt ställe och sedan placerar den där igen. tror det är därför folk reagerar lite. sedan kan ju hera naturligtvis inte råför att det inte fungerade att ha den hemma.

Hawknestgrove
0

Ja, nu känner jag Hera lite sen ett tag tillbaka här inne och jag tror hon kan bli lite ledsen. Hon är en go tjej som verkligen inte ska ha skäll. HAde det inte varit någon som jag känner lite och tycker om, så hade jag kanske inte reagerat så starkt. JAg vet att hon är en otrolig djurvän och att just det hon blev tvungen att göra gjorde ont i själen som 17 ändå….

maggan47
0

puttar upp för denna kisse också

Maggan47

Biejvve
0

Nu vet jag inte om det är nu samma katt vi har sett, för att för ca 2år sedan såg jag också en liknande katt också vid samma ställe (nu bor jag inte där nere längre, men när jag var på besök). Var där några gånger och matat katten. Det är en farlig väg, motorvägen ligger i närheten eller hu?

Ville köpa mat till katten från BK men personalen sa ifrån och sa bara att det är lugnt vi brukar mata katten här så det är inget att oroa sig för, inom mig tänkte jag att ja inget att oroa sig för förutom motorvägen längre bort… Jag fick känslan av peronalen att de känner katten för att det finns några hus längre bort också (om nu vi pratar om samma katt).

Kusten
0

Hej!

Har mejlat ett katthem i skåne, pratat med en trevlig kvinna som har ansvar för katterna och fått ordnat plats där åt kissen. Katten är välkommen dit imorgon (måndag). Pm:a mig om det fortfarande är aktuellt! Tror inte de kan hålla en sådan plats särskilt länge.

Kusten
0

Puttar upp eftersom det finns akut hjälp till katten, se inlägg 19.

Kusten
0

Puttar upp för kattstackarn! Återigen!

Plats på katthem (Tassebo heter hemmet, ringde det första jag hittade som fanns i Helsingborgsområdet och hade nog en väldans tur) är ordnad, katten är välkommen dit idag.

Nu fattas bara någon som kan hjälpa missen dit. 

Finns här någon i Helsinborg eller dess närhet som kan ta sig till denna mack och höra med personalen vart den ska finnas på området? Om inte TS Hera ser detta akutrop i tid?

Jag måste tyvärr iväg till Gårdsten bland annat och kommer inte kunna vara vid dator på ett tag för att putta upp.

Skulle vara väldigt snöpligt om platsen nu försvann…

Putt putt putt putt

Hennum
0

Puttar jag med!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bumbis
0

Putt för att någon kan åka till macken och spana efter kissen och köra den till katthemmet i dag!

anebit
0

Kusten, jag PM:a Hera i natt  att du skaffat plats till katten och hon hade Pm:at  01.30 i natt att hon svarat dig…

Har du kollat PM?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Kusten
0

Ibland är det tur att man är senfärdig. Tittat till pm och där står att katten inte varit synlig på två dagar. Men jag hoppas och önskar att någon kan ta sig dit och kolla, kanske stanna ett längre tag. Ett par stycken kanske vill bege sig dit med en fika, något gott i kattskålen och tålamod i bakfickan :) Vore väldans gulligt om det fanns någon som gjorde detta för kattens skull. Kyss

Kusten
0

Måste verkligen iväg nu. Men fås det något napp innan jag är tillbaka, ring Marianne Hansson på Tassebo, hon inväntar misse :)

annebeate
0

Katten vid Statoil Ättekulla Helsingborg har fått plats på Tassebo!Glad

Finns någon//några som kan  köra dit och kolla om han är där. Hera, har du möjlighet? Enligt någon uppgift har han  inte varit synlig på två dar men kanske finns där  ändå.  Jag pratade precis med en anställd på Statoil och katten hade varit där varenda kväll förra veckan. Hur det varit i helgen kunde han inte svara på och där var ingen där  som hade arbetat i helgen. Den anställde var mycket vänlig. Om katten inte skulle vara där när man kommer dit skulle man säkert kunna få personalen att ringa så fort de ser katten. 

Det vore trist om han mister sin  plats.

annebeate
0

putt….

mymlanbus
0

PUTT

MariannE11
0

*putt*..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Debattia
0

Finns säker tnågon på Tassebo också som kan åka och hämta in katten om ni inte får tag i tjejen som startat tråden.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Zingon
0

puttar ^

Hawknestgrove
0

HAr någon kontaktat Hera?

Karmatarerskanise
0

Jag är kontaktad, och katten har inte varit där på två dagar.

För övrigt har vi ingen bil, och känner ingen so har det heller.

Hawknestgrove
0

Ok du har fått PM av mig med….Då får vi hoppas kisen dyker upp och någon kan ta sig an tanspport av den!

annebeate
0

Har Statoilpersonalen blivit ombedd att ringa någon om katten dyker upp?

Debattia
0

Kanske någon av personalen också kan åka upp med katten till Tassebo?

Debattia

Kusten
0

Ringer Tassebo imorgon och hör om de kan avvara platsen någon dag till. Hoppas nu att det går att få in katten. Den borde vara kvar, känns så i magtrakten iaf… men för att veta får man vara där eller få till något slags samarbete med mackpersonalen som verkar haft en del koll på den innan. 

Kan någon ringa till macken imorgon och höra ifall de kan hålla utkik? Ser de katten vore det bra med ett telefonnummer till någon nåbar som kan komma ut och få in katten.

Kan inte göra så mycket mer nu från Göteborg mer än att putta

Debattia
0

Puttar !

Hera! Jag har pm:at dig.

Debattia

Karmatarerskanise
0

Jag har svarat nu. Tack alla som bryr sig :)

annepetra
0

Min svarta är borta sedan 1 april är den kastrerad hankatt så kanske tänkte kolla iallafall, gillar bilåkning, finns på försvunnen svart katt

annebeate
0

Kan du ringa till Statoilmacken Hera  och vara kontaktpersonen eftersom du bor vid Statoilmacken?. Även om du inte kan transportera katten skulle du väl kunna ta in den för stunden  i avvaktan på  att någon hämtar den för transport om den nu dyker upp.

Karmatarerskanise
0

#42 Jag är inte hemma nu, så tyvärr kan jag inte det. Och vi har redan testat att ta in katten, de fungerade inte.

HAr ju andra katter hemma, och dom kom inte alls överens. Och vi har inga dörrar så vi kan ha den i ett annat rum :/

Debattia
0

Tassebo ringer macken och kommer överens med dem om hämtning av katten.

Debattia

annebeate
0

#44 Så bra!

Kusten
0

Ja toppen! Phu, en lättnadens suck :) Tack alla engagerade!

Lena
0

#44 Toppenbra! Vad fint ni jobbar Debattia & Kusten!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Åh så då kan sammanlagt tre kissar få räddas på Tassebo?

Debattia
0

Det blir två kissar till Tassebo. Honan vill dom ha permanent i hemmet.

Debattia

Hawknestgrove
0

OK!

Debattia
0

41. Har du inte möjlighet kolla om det är din katt? Om inte annat så kan du väl göra ett besök på Tassebo när den är intagen???

Debattia

katt-utan-hem
0

Har katten kommit till Tassebo nu?

Tycker det känns lite konstigt att du Hera nu inte verkar intresserad av att hjälpa så att katten kommer iväg när så många engagerat sig. Självklart kan jag ha missuppfattat det men av det jag läst känns det lite så. Det finns så mycket man kan göra bara viljan finns, man kan höra med vänner som har bil. Alltid är det någon som har. Kattlåda kan man sätta i hallen o ha en katt i badrummet tillfälligt tills den kan köras. Man behöver inte sätta ihop katterna om man har ett badrum och denna katten skulle vidare så det var högst tillfälligt. 

Bra att sightvärden ska lägga ut vad man bör göra när man hittar en katt för många människor (nu menar jag ingen här) tror de gjort sitt när de ringt en organisation. Men ställs krav på dem kan de själva ordna en hel del och med det avlasta organisationers arbete. Många människor åker inte ens och kollar om tama hittekatter är chipmärkta vilket gör att många kattägare letar efter sin försvunna katt förgäves.

Sen har jag en fråga till Debattia. Kattpolisen? Vad är det? Nyfiken då jag inte trodde vi hade djurpolis i Sverige.

Härligt tassebo att ni tar över ansvaret. Kathleen säger mycket gott om er.

anebit
0

Kattpolisen är en sajt här på iFokus där man kan sätta in att ens katt är försvunnen eller om man hittat nån katt. Man kan också kolla där på foton som läggs ut på upphittade katter eller kolla på foton om man hittat en katt och se efter om den finns där som försvunnen.

Kattpolisen iFokus

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

essut50
0

#52 Har samma åsikt som dig ang. Hera. Varför inte ha katten på toan och ha lådan i hallen i ett dygn kanske??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Gronstedt
0

#52, 54: Den här typen av attacker är ett perfekt sätt att försäkra sig om att en del personer i Heras situation aldrig mer skulle lyfta ett finger för att hjälpa en katt. Det finns många, många människor som kan tänka sig att göra en del, betala en del, ha en del besvär för att hjälpa till. Men om man inte är beredd att fläka sig itu på exakt rätt sätt för att uppfylla era krav på vad man "ska" göra, så är man en dålig människa.

Försök att uppskatta alla de lillfingar folk är beredda att ge, i stället för att slita åt er hela armen och slå folk i huvudet med! Många lillfingrar kan räcka en bra bit, men för varje lillfinger man biter blir det ett lillfinger mindre!

Det är inte konstigt att många i utkanterna av katthjälpandet tröttnar och lägger av när man får detta slags bemötande, eller när man ställer upp på att husera katter en kort tid och sedan sitter kvar med dem utan att få hjälp när dubbla den överenskomna tiden har gått.

Karmatarerskanise
0

Bra att det verkar ha ordnat sig :) Bra jobbat!

Hawknestgrove
0

Ja HEra, du gjorde ju så att kissen fick uppmärksamhet. Utan dig hade inget alls hänt.Så ta åt dig beröm du med. Nu får vi hoppas, att det kan lösa sig!

Debattia
0

Hera har brytt sig och slagit larm till oss övriga ,bett om hjälp med en hemlös katt. Hoppades det fanns medmänniskor  här på sajten som kunde hjälpa katten eftersom hon själv inte kunde ta in den samt reste bort en tid.

En eloge Till Hera som gjorde så denna katt blev omhändertagen och slapp springa där hemlös !!!!!!!

Debattia

Hawknestgrove
0

Hur har det gått? HAr kissen kommit fram och till Tassebo?

Karmatarerskanise
0

Tack ska ni ha. Det är tur det finns folk som er, som hjälper era medmänniskor och djur istället för att banna dem :)

martdat
0

Bra att kissen är på g in,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Debattia
0

Tänk om det  varit så väl så här hade funnits djurpoliser !!!!

Får nog höra mer i morgon när vi lämnar en annan hankatt på Tassebo.Men dom  lovade att själva ta kontakt med macken och ordna transport för kissen.

Debattia

Bumbis
0

Hoppas att kissen är i tryggt förvar.

Stort tack till Kusten som fixade plats på Tassebo.

annebeate
0

Inget hörts från Statoil angående katten? Vad jag förstår är katten inte infångad.

Hawknestgrove
0

Putt!

Hennum
0

hoppas kisse är inne…

Debattia
0

Ringer Tassebo i morgon och hör. Men dom skulle ta kontakt med personalen på macken när jag pratade med dem.

Blev inte några diskussioner om honom i dag när den andra katten lämnades där.

Debattia

Lena
0

#55 Viktiga synpunkter du lägger fram här! Vi får inte skrämma bort medlemmar som engagerar sig och drar sitt strå till stacken med för höga krav. Då blir det helt fel.

Hoppas kissen visar sig och låter sig fångas in nu när platsen väntar och allt!

Hawknestgrove
0

ja och HEra har varit medis hos mig, så jag vet, att det är en väldans snäll person som gör allt hon kan för djur.

Zingon
0

#68 Håller med dig, helt och fullt.

Debattia
0

Tassebo har tyvärr inte haft tid med mig i dag.Har inte fått tag i någon…

Debattia

Kusten
0

Det är väl ingen som menat eller velat att Hera eller någon annan ska "fläka sig itu", så uppfattar inte jag det i varje fall. Men som boende vid macken är det kanske inte så mödosamt att vara där lite extra och försöka få in katten igen, nu när en plats är ordnad.

Det är som sagt inte helt lätt att finna katthemsplatser och man får nog vara fortsatt engagerad och vid vissa tillfällen även mer praktiskt närvarande om guldtillfällen inte ska gå en ur händerna.

Att vara engagerad men inte för den skull gå i bitar. Ingen ska gå i bitar, det hjälper ingen och det är viktigt att poängtera. Man ska inte på något sätt hamna i närheten av att söndra sig. Det känns väldigt överdrivet att tro att man skulle begära att någon skulle göra saker som är orimliga och onödigt jobbiga. Sådana saker får man ta på sig själv att göra i sådana fall.  

Däremot, att veta att katten kanske mister sin plats eller hinna försvinna bort ställt mot att man lägger ner lite extra av sin tid under en kortare period där man försöker få in katten (behöver inte bli ett fasligt projekt utan det finns enkla medel till hands) känns säkert mycket bättre än att detta kanske rinner ut i sanden och katten går kvar - och vem vet: kanske bidrar till fler katter. Då lättar också det känslomässiga, det jobbiga i att veta att en katt går ute som behöver hjälp och som man mått dåligt över.

Som det är nu uppfattar jag det som att det är och har varit väldigt jobbigt för Hera med just det känslomässiga i och med detta nödropet och det var både för Heras skull (som ska ha stor eloge för att hon uppmärksammat katten) och naturligtvis för stackars katten som flera ville hjälpa. Många bryr sig och vill göra mer men vi är många som bor för långt ifrån. Alltid är det någon som måste ge sig ut på platsen det handlar om, inte sällan blir det ofta de som redan har mycket på sig som hamnar med ännu mer. Den som har närmast till hands för att göra en sak, är kanske därför lämpligast att just göra den sysslan. Någon annan kan göra något annat som hjälper, en tredje ytterligare något annat o.s.v.. Det som smidigast gör att katten till slut kommer in.  

För den sakens skull innebär det inte att man menat att någon ska bosätta sig på ett infångarställe och gå itu. Som skrivet, fingrarna ska vi ha i behåll och inte kapa..

Eftersom Hera är/har varit bortrest som jag förstått det har det inte varit möjligt för henne att vara vid macken. Mackpersonalen hoppas jag därför verkligen ringer Tassebo när de ser katten.

Men jag hade gärna sett att man inte lade över hela ansvaret där.   Vem matar katten nu förresten? Läste att Hera matat ett par gånger. Är det mackpersonal som matar och ger vatten?

Om inte, vem bryr sig om den biten?  

Tack återigen alla inblandade.

annebeate
0

Tänkvärt vad Kusten skriver. Det känns lite som ansvaret lagts över på personalen på Statoilmacken och allt känns just nu väldigt ovisst. Uppenbar risk att allt rinner ut i sanden och platsen på Tassebo kan gå förlorad.

Debattia
0

Har pratat med tassebo.dom har ringt och pratat med personalen på macken som lovat ringa Tassebo så fort dom ser katten så åker någon därifrån och hämtar den.Mackpersonalen hade sagt dom inte sett den på ett par dagar. dom har inte ringt,tydligen ingen som brytt sig.

Någon som kan gå till denna mack och kolla om katten finns kvar där !!!

Vet inte om du Hera kommit hem och kan gå dit??? Ser ni katten så är det bara att åka till Tassebo med den för platsen finns kvar !!!!

I

Debattia

Debattia
0

Puttar !

Debattia

annebeate
0

Jag hoppas att Hera när hon är tillbaks kan vara så vänlig att kolla till vid macken. Det är så svårt för oss andra som inte bor i trakten.

Lena
0

Knivigt det här. Vore som sagt himla synd om katthemsplatsen skulle gå förlorad för den här kissen. Är det ingen mera än Hera som bor nära platsen?

Kusten
0

GODA NYHETER (såna gillar vi)

Ringde macken nu och de berättade att katten är på Tassebo!

Den kom dit igår. Blev så glad! Jag ska kontakta Tassebo, har sagt vid min första kontakt med dem att jag gärna är försäkringsfadder bl a. Om det skulle behövas och de ingen ägare hittar.

Nu kan det skrivas "Inne" eller "Löst" i denna tråd.

Kramar till alla som varit engagerade!

MariannE11
0

ja jag gillar goda nyheter… kanon!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Åh gud så fint! OCh tack Hera för att du uppmärksammade det hela! KRam på er alla, som har varit delaktiga i detta!

mymlanbus
0

HURRA!

annebeate
0

Underbart!Glad

Särskilt tack till Hera för at hon initierade tråden, Kusten för att hon ordnade plats på Tassebo och gav oss denna härliga nyhet att kissen är inne samt Debattia som också kontaktade Tassebo  av omtanke om kissen.

katt-utan-hem
0

Jättebra Kusten och Tassebo. Tack Debattia för svaret om djurpolisen. En bra länk man kan ge vidare till människor som ringer om upphittade och förlorade katter.

Lena
0

#78 Hade missat den goda nyheten! Underbart att det har löst sig för kissen! Ni har gjort ett fantastiskt teamarbete!

Bumbis
0

Hurra vad bra!!!! Glad

Tack alla inblandade!!!!

Hennum
0

så skönt! En katt till räddad. bra jobbat!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.