Annorlunda straff
Gillar mycket av djurskyddet i USA. Dels med djurpoliserna, sedan domarna som verkligen ger straff och så.Sedan så finns det lite roliga småstraff. Och det är det jag tänkte skriva om.
En kvinna skickades in i fängelse för sitt straff. Som pricken över i så tapetserades hennes cell med bilderna på hästarna hon vanvårdat. Hon själv fick bara bröd och vatten i några dagar så att hon skulle få uppleva en liten, liten del av det hon utsatt hästarna för. Givetvis så fortsatte hennes fängelsestraff. Detta var inledningen av det.
Läste sedan om ett annat straff. En kvinna hade låtit sina 33 (!) kattungar vara i skogen utan mat, dryck, ljus, värme med mera. Hon dömdes då även till att tillbringa en natt i skogen utan mat, dryck, ljus, värme med mera. För att hon skulle känna hur kattungarna kände det. Intressant och bra sätt.
Det är ju det vi också behöver här. Bra djurskydd, bra straff, extra straff som ger dem en pik, för vad de utsatt sina offer för.
Jag menar, vem av oss är inte lockade att straffa de som vanvårdar och misshandlar. Får en massa idéer. En del är inte rumsrena alls, så det får jag nog lämna ute i luften :-).
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Rajt, Vanessa, jag är oxo svag får påföljder som kan ge förövaren en viss insikt i de plågor han förorsakat andra!
Jag kommer ihåg när jag läste om den amerikanska kvinnan som lämnat sina missar i skogen helt utan tillsyn. Jag tyckte det var helt suveränt att man kunde döma ett sådant straff men tror du inte att jag gick och grämde mig på att hon bara behövde vistas i skogen ett enda dygn. En natt utan sovsäck och mat i skogen är ju inte hela världen faktiskt. Man äter bär och sover under en gran osv.
En hel vecka, helt ensam i en främmande skog hade varit bättre enligt min åsikt! (Grrrr…..)
/Pelusa
Ja, man undrar, hur de kan få till sådan djurpoliser? Vem betalar det? Och är det olika lagstiftningar i olika stater? en kompis till oss tillbringade en lång tid i Florida. Där hade de ett system för brottslingar som inte hade så grova grejer, tredje gången gillt. Då kastade de in dem innanför en hög mur, på ett område, helt utan bevakning med en massa likasinnade. MAt lastades över muren, sedan fick de sköta sig själva. JAg tvivlar lite på det, låter lite som filmen "flykten från New York", men medge att det låter effektivt!
Jag är också pervers i tankarna med vad man gör med djurplågare.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Helt rätt Vanessa! Hårdare mer kännbara straff för djurplågare! Det jag vill göra med en djurplågare kan jag nog inte skriva här. Men jag kan säga att det lär bli plågsamt om jag får tag i en sådant avskum. Åh vad jag hatar dom!!! Låga fega sjuka j¤¤¤¤¤¤vlar!!!!!

här är en till som tagit till ord o inga visor över hur djurplågare ska hanteras, o är inte passande att lägga ut i skrift….men här har den ena metoden efter den andra ventilerats innanför hemmets fyra väggar när min son inte varit närvarande..

Svar till GunillaH.
Själva djurpoliserna är en blandning av ideella inspektörer och poliser. Men inspektörerna får faktiskt betalt för sitt jobb! Poliserna betalas av poliskåren, då detta är en annan del av myndigheten. Folk stöder dem mer där. Det har liksom blivit en del av livet så att säga. Hur de sköter det hela skiljer sig säkert från stat till stat. Men intresset där är större.
Djurpoliserna är blandat mellan poliser, till de som utbildas hos polisen för att bland annat ha rätt att bära vapen. Alla är inte poliser utan inspektörer. De får rädda, undersöka och så vidare. De har inte rätt att anhålla, tränga sig in i hemmen och så vidare. Men larmar de så står polisen där illa kvickt och anhåller.
Deras rättegångar fungerar också. Först hamnar de framför en domare där försvar och åklagare uttalar sig. Poliserna och inspektörerna har tagit en massa bilder för att visa hur det sett ut. Om domaren anser att de inte får behålla djuret så går det över till djurskyddsorganisationen. Sedan så står poliser utanför som anhåller personen, och då hamnar de i en annan rättegång där de kan få riktiga straff. Allt från böter till fängelse.
Det är lite av allt de gör i landet på andra sidan havet. Det finns mycket jag beundrar i deras djurskydd, mer än poliserna. Som hundar som ska avlivas, får en ny chans genom kärlek och uppfostran i fängelserna. Bra för både fånge och hund. Då är jag lite stolt över att vara amerikan.
Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Låter som ett utmärkt straff att sätta ut kvinnan i skogen för att hon ska få smaka på sin egen medicin så att säga. Kan nog väcka upp ett slumrande samvete och ge insikt vad hon utsatt katterna för.
Kul Vanessa att du är Amerikan. Det gör du rätt i som känner dig stolt över det Amerikanska djurskyddet. Vi har mycket att lära där.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag tycker att det var bra straff, att de onda också får känna på verkligheten, och det lidande de har utsatt andra för.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis