Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3871 ggr
Druke
0

Blod i handfatet

Jag har ett annat problem också, men detta är det mest mystiska… Jag behöver verkligen fråga någon detektiv här inne!

(Jag skriver om det andra problemet sedan, när jag orkar.)

Nu när jag vaknade (för ca 30 minuter sedan) så hittade jag två eller tre droppar blod (ca 1 cm i diameter) i handfatet, plus lite kladd på sidan, så det ser ut som någon har satt sin hand eller tass där (mer sannolikt att det skulle vara tass, då det inte är så stort).

Jag kan bara inte begripa var det kommer ifrån! Förvånad

Min första tanke var att sambon gått upp i natt och blödit näsblod. Men han hade inte något minne av något sådant, hans näsa var också helt ren från blodspår (han kan inte ha gjort rent den i natt, då det inte är någon som har spolat i handfatet).

Det finns inte heller några andra spår efter blod någonstans i resten av lägenheten! Inga avtryck, inga droppar… Ingenting! Förvånad

Vi kontrollerade min näsa också, för säkerhets skull. Men den var också ren.

Därefter undersökte vi Felix och kattungen (berättar om henne senare), men de var också hela och rena.

Den som återstår är då hunden, som i och för sig löper, men handfatet sitter alldeles för högt upp. Dessutom är det ett så himla litet handfat, så jag är osäker på om hin skulle få plats där ens. Sedan är jag ganska säker på att hon har legat med oss i sängen hela natten.

Något bråk eller oväsen har vi heller inte hört.

*suck*

Vi kollade också deras avföring, där fanns inget blod.

Det sista alternativet som jag kan komma på är att någon av katterna har spottat/hostat ut det? Men det verkar ju helt bisarrt. Att de skulle hoppat upp i handfatet, gjort det, sedan hoppat ner igen.

Vidare så verkar det heller inte vara något fel någonstans… Alla beter sig som vanligt.

Är det någon som har någon aning?

Crisse-13
0

Min gissning är att du har en katt som har problem med urinvägarna. Katter som lider av detta kan gå och sätta sig och försöka kissa lite överallt.  Jag hade en katt som även satte sig i torrfoderskålen för att försöka kissa. Det kommer i regel små droppar med blod då.

Druke
0

Åh, tack så för ditt svar, Crisse-13!

Jag hittade lilltjejen i handfatet nu också, hon satt och krafsade där… Stackaren. Rynkar på näsan

Crisse-13
0

Försök att få i katten så mycket vatten som möjligt så att det sköljs ut och sätt henne på lådan så ofta du kan.

Druke
0

Tack för rådet!

Vi tror att det kan bero på att hennes förra ägare gav henne Friskies Adult torrfoder (skyhög magnesiumhalt). Vi hämtade henne i fredags kväll, men hon har ätit bra sedan dess och dricker mycket.

mymlanbus
0

Stackars kisse :( det måste göra ont det där, eller?

tervmatte
0

Det är veterinär nästa, och det nu!

Urinvägsinfektioner är inget att leka med.

Är det så att katten inte kan kissa så förgiftas den ganska snabbt!

Ring till veterinären redan nu, större sjukhus har dygnetruntöppet, och fråga om råd.

Druke
0

#5 Ja, jag tror det gör ont. Rynkar på näsan

#6 Jag har ringt jourhavande veterinär, som sa att vi skulle köpa tranbärskapslar eller salmiaktabletter och försöka ge henne. Det skulle tydligen göra det lite surt i magen.

Sedan sa hon, precis som Crisse-13, att vi skulle försöka få henne att dricka så mycket som möjligt.

Hon sa också att det inte var något farligt :O

Crisse-13
0

Jag behövde aldrig gå till veterinären med min katt för jag läkte ut det själv på honom. Detta började en fredag och min veterinär har inte öppet på helgerna så jag fick försöka själv och det fungerade alldeles utmärkt och problemen kom aldrig tillbaka och han blev 16 år.

Glöm inte att sätta henne på lådan för instinkten säger henne att hon skall kissa när hon är där och på så sätt får du ut bakterierna med hjälp av att ge henne mycket vatten.

MaalinF
0

Jag skulle gå till veterinären direkt, det är blod hon har kissat!

Ge henne blötfoder för mer vatten.

Gardens
0

#4 ta bort friskiesmaten OMEDELBART,min katt fick urinsten utav det,det har ju skyhög magnesiumhalt.

gå och köp orijen,det har min ätit sedan dess,där ligger magnesiumhalten på 0.09.

och du ,åk till vetrinären NU,har de haft stopp 1dygn kan de DÖ..

så åk!!!

Druke
0

#10 Vi ger henne inte friskies, utan de förra ägarna gjorde det. Vi ger Orijen.

Åh, jag känner mig så förbannad på de idioterna som hade henne!

Hon är ju bara 11 veckor också, vi kände oss så gott som tvungna att åka och hämta henne i fredags, då de har ringt flera gånger och viljat bli av med henne.

Hennes syskon fick flytta ännu tidigare… >_<

P.g.a. deras foderval så har hon nu både urinvägsinfektion och diarré.

Vi fick även veta att de tidigare ägarna har försökt "uppfostra" henne. När hon har hoppat upp på bordet, så har de "smällt till henne så att hon ramlat ner på golvet".

GAH"! Jag blir så ARG!

Det kommer kosta oss 1000;- att bara komma dit också. Sedan blir det lite mer, beroende på vad de tänker göra med henne… F*n att vi ska vara panka nu också då!

Ursäkta, men jag var bara tvungen att skriva av mig!

Vi skulle i alla fall komma in till två, så vi ska väl ta och packa ihop oss nu…

Önska oss lycka till!

tervmatte
0

Jag håller tummarna för kissen och er

tuska
0

Hoppas liten kisse får den hjälp den nu behöver.

kattungar dricker inte den mängd den behöver när man utfodrar med torrfoder

Sidentass
0

önskar er allt lycka till nu…är det urinvägsinfektion brukar dom få antibiotika för det..

Druke
0

Hon fick smärtstillande och antibiotika hos veterinären. Vi fick även vetrimoxin utskrivet, som vi ska ge henne två gånger om dagen från och med i morgon.

Sedan sa inte veterinären så mycket mer än att hon verkade ha ont i magen/blåsan.

Vi fick en telefontid på tisdag också.

Tack för ert stöd och alla era bra och hjälpsamma svar! Glad

Gardens
0

#11 BRA att ni ger Orijen.

sa du att hon va 11veckor? och de ar försökt uppfostra katten?? stackarn! tur att han är hos er nu.

hoppas hon blir bra nu då.

kram

Kusten
0

Jag skulle vilja anmäla de tidigare ägarna för bl a djurmisshandel. Aga är inte tillåtet. Går uppgifterna att få fram, pm:a mig dem gärna och vilken län det handlar om..

Krya på dig lilla kisse, du verkar vara i rätta händer nu :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Hur kan man slå en katt? Ja ens ett djur över huvudtaget och dessutom en liten kattunge som är fjäderlätt. Ibland önskar man de skulle få smaka på sin egen medin, vilken jättehand som skulle klappa till dem.

Så skönt hon är hos er men håller med Kusten om att en anmälan absolut är på sin plats. De lär ju inte annars ens försöka ändra sig vidriga beteende

Hawknestgrove
0

HElt enig. Såna ska anmälas. Uppfostra en sån liten! Det gör du ju inte med så små och definitivt inte på det sättet! Fy! En så litn, kan du vänligt men bestämt ta och sätta ner på golvet med ett dovt NEJ, det räcker

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Druke
0

#17 Jag har skickat en PM till dig nu, Kusten.

Jag tror egentligen inte att de förra ägarna är några elaka människor, utan jag tror snarare det handlar om brist på kunskap.

Det verkade som att Mamma katt var deras första katt, och hon är bara drygt ett år…

Jag ber även om ursäkt för att jag kallade dem "idioter" i ett tidigare inlägg, men jag kände mig bara så trött och frustrerad just då!

mymlanbus
0

#20. Fullt förståeligt att du blir frustrerad!

Alexej
0

Hoppas er lilla katt blir bra igen!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gardens
0

hur mår kissen nu??? har hon kissat?

Druke
0

Kissen kissade någon timme efter vi kommit hem. Det var skönt, tyckte hon! Hon kissade lääänge.

Just nu håller vi på att försöka få henne gå på lådan igen.

Crisse-13
0

Lycka till med den lilla.

tervmatte
0

Jättebra att ni åkte in men henne och fick antibiotika och smärtstillande.

Det var smärtstillande som gjorde att hon kissade till slut. Det gjorde inte lika ont.

Eloge till Er som bryr Er om det lilla livet :-)

Druke
0

Tack för all omtänksamhet!

Det känns tryggt att ha det här forumet som back up ;) Min första tanke i morse var faktiskt att vända mig hit. Ni är så hjälpsamma!

#26 Ja, det var så skönt att hon fick smärtstillande! Lillskruttan måste ju ha jätteont… Rynkar på näsan

I morgon ska vi hämta ut vetrimoxinet.

Hon har kissat nu också, alldeles nyss. Det gick ganska så bra, även fast hon var motvillig.

Det känns som det går åt rätt håll nu i alla fall!

karins
0

Stackars lilla kisse…hoppas att hon nu blir frisk och kry igen!

Sidentass
0

Vad skönt att kissen fått komma till vet..nu håller jag alla tummarna för att hon är glad, pigg och kan kissa normalt igen efter att medicin har gjort verkan!

Misan
0

en 11 veckors kattunge får inte urinvägsinfektion av friskies, inte en chans. En av mina gamla katter åt friskies i 13 år utan att få urinvägsinfektion. Det måste ligga något annat bakom.

Tog veterinären några prover så att de verkligen fastställde urinvägsinfektin? Det första som kom upp i mitt huvud är att hon har fått åka i golvet ett antal gånger från bordet och det kanske är några andra skador.

Hoppas jag inte skrämde upp dig nu och att veten tog prover på henne.

Lycka till med henne

kattassen
0

#30 Vår lille Rasmus fick också UVI ungefär i den åldern. De var utefödda kattungar både han och syrran som vi räddade undan höststormarna. När han varit hos oss ett tag så kissade han blod en dag och fick lite antibiotika sedan har det aldrig visat sig igen. Sådant kan hända utan någon särskild anledning. Han hade inte råkat ut för någon skada eller så.

Rasmus (i avataren) fyller snart 8 år.Glad

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Misan
0

ja jag hoppas verkligen att det "bara" är uvi, dina var ju utefödda så där är risken större.

Som sagt var jag vill inte vara en olykskorp men tankarna började snurra. jag hoppas att hon snart är bättre.

Gardens
0

man måste skilja på Urinvägsinfektion och urinsten.

kattassen
0

#33 Ja absolut och dessutom bakteriell UVI och inflammation i urinblåsan som inte är av bakteriell härkomst och således inte kan avhjälpas med antibiotika. Trängningar och blod i urinen är däremot samma symptom. Men det har väl säkert veterinären kollat med ett urinprov och sett att där var bakterier.

Druke
0

Veten gjorde inga prover, utan klämde bara lite på magen. Jag förstod inte varför hon inte ville göra ett urinprov… Men hon sa något om att hon inte ville "söva henne i onödan" då hon var så pass pigg.

Jag har inte hittat något mer blod i alla fall. Vi har gett henne lite vetrimoxin idag, men hon har inte viljat dricka så mycket. Hon har kissat en gång idag, vad vi har sett. Dock bajsar hon desto mer, och det är riktigt löst.

Crisse-13
0

Se upp om hon är dålig i magen för sådana små blir fort uttorkade så ge henne mycket vätska.

kattassen
0

#35 Vetrimoxin kraschar lätt en liten känslig mage. Pro-Kolin fick jag som tips när Ludde åt antibiotika och blev/var kass i kistan.

Druke
0

#37 Vetrimoxinet är skitsvårt att dosera rätt också, hon ska ju bara ha 0,5 ml åt gången… :S Som tur var fick vi med oss en mindre doseringsspruta från apoteket. Men det är ju rekommenderat av veterinären (då har jag även berättat för henne att hon var dålig i magen också)?

I morse ramlade hon ner i toaletten också, precis innan jag hann spola… Så nu har jag gjort ren halva lägenheten och en olycklig kattunge.

Just nu ligger hon dock på klösmöbeln och spinner, ren och torr.

tuska
0

Jag brukar spruta ut dygnsmängden på en kniv och dela det i  2 delar, huvudsaken är att den får sin dygnsdos med 12 timmar mellan dosen. 

Jag ger alltid ZooLac tillsammans för att magen ska klara sej, finns att köpa hos veterinären eller Zoaffären.

Druke
0

#39 Tack för tipset! ZooLac är alltså receptfritt? Glad

tuska
0

Ja det är receptfritt likaså Pro-Kollin 

Jag tycker veterinärerna skulle rekomendera detta preparat så fort de skriver ut PC som tar bort all den normal bakteriefloran som ska finns i tarmen och ofta ger dåliga magar spec, till små kattungar.

Druke
0

Ja, vad bra! Då kan vi ju åka och köpa det istället.

Hon börjar bli bättre i magen nu också!

MariannE11
0

bra att magen blivit bättre… å be henne att bada på andra ställen…Flört

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

haha, toabadande kattungar, det känner vi igen! OCh som du, precis innan man hunnit spola.URK!

maggan47
0

lycka till nu med kissen, och det är svårt att dosera Vetrimoxin, så nu ska jag också dosera ut dygnsmängden till Beata, och halvera den, och tack för tipset med Pro kolin, som jag har hemma, då min kisse också har blivit kass i magen

Maggan47

monsi
0

Ducktig kise, veta att urin är nyttigt för hyn framför allt om man är torr i skinnet. Förr brukade bla murare pissa på händerna för att slippa torrsprickorna.

Hon ville ju bli fin ju, att ni missade det, stakars liten ingen som förstog.Oskyldig

Puss på den numera rena lilla gos magen.Kyss

Hoppas hon blir helt frisk snart.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Gardens
0

zoolac har funkat här vid kassa magar.

och toabad precis innan spolning,jodå,det har förekommit här med när han va liten skitTungan ute

Hawknestgrove
0

HUm… hos oss så var det när jag var på toa en gång och hade magsjuka. Kul va?Guld i mun

Druke
0

Uscha! SkrikandesSkrattande Vad ska de ner i toan att göra?

Kissandet går mycket bättre idag! Hon är nog snart frisk igen. Glad

monsi
0

#49 kolla vad jag skrev på #46 så ser du varför de går ner i toan hi hi!Glad

SKönt liten mår bättre.Kyss

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Hawknestgrove
0

haha monsi, men nr 2????? Bläh, var det!

MEn det var nog så, att lillkissen ville upp i mitt knä och kela. Det var på den tiden vi födde upp Heliga birmor. OCh nog var den BRUNmaskad alltid…….Flört

Druke
0

#50 Haha, just det Flört

#51 Illa! Tungan ute

destiny
0

*puke* Varför skulle jag läsa i denna tråden!