Håv, var?
Hej!
En liten snabb fråga till er som fångat katt med håv. Var och hur fick ni tag i håvar? Jag har kollat på fiskehåvar men de verkar för stora men billiga, bara några hundra kr. Så var kan man få tag i passande håvar?
Finns det möjlighet att låna och få hjälp?
Det handlar om JP men ville start en egen tråd för håv-frågan så folk ser den.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
finns det ingen möjlighet att låna en fälla ?
kan håvar bli för stora =) alternativt kolla på barnens hus ?

Det går långsamt med att låna fälla, därför undersöker jag andra möjligheter och vill inte fastna vid endast en. :)
barnens hus, vad är det?

Vi köpte en på Ö&B. Funkade på de katterna, fiskehåv är det ju visserligen. 119:- har jag för mig att den kostade.

Hur stor var den? Hur många cm i diameter är öppningen? Och hur ser ramen ut?
Tror du att de finns kvar på Ö&B?

Den är hyfsat stor, vi har ju fångat stora katter i den.Kan inte mäta den just nu för jag har den inte hemma utan den ligger i bilen som sambon har. Öppningen är väl ialla fall 20-30 cm, ramen är av aluminum/stål nåt sånt, håller ialla fall.
Det hör de nog, finns bland fiskesakerna. Fanns en mindre också men den var jättekort skaft på.

okej. jag ska ta mig en tur dit snarast. tack så mycket!
De jag såg i fiskeaffären var närmare en halvmeter stora i öppningen, och de blir nog knepigt tror jag.

De är nog större i öppningen än vad jag sa kom jag på. Men som sagt, det funkade för oss. Nätet är rätt långt också.

okej! ^^
Det är bra med många olika sätt och möjligheter tycker jag, då borde ju åtminstonde något funka.

Har Drop-Trap fälla och håv

Du har håv oxå gullimat? okej! :D du råkar inte ha ett foto på den så man får se hur dom ska se ut? ^^

Nej, det har jag inte, men du får se den ikväll.
Tränar innan du använder den. Jag klarade det inte alls.:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Okej, då kanske jag kan ta ett foto på den då, med min värdelösa kamera. ^^ Kanske fler än jag som någon gång funderar över hur en bra katt-håv ska se ut, och då är det ju bra med bild.
mjo, kan tänka mig att det krävs träning. Kanske kan träna på mina katter i bollerup? :P se om de uppskattar det… Hur var det nu jag ställde mig till djurförsöksfrågan? har glömt… 
Jag/vi har erfarenhet av att fånga katter med håv. Det fungerar bara på kattungar och man måste vara försiktig så de inte skadar sig.
Rusta hade i förra veckan, bra håvar för 25kr, vet ej om det priset fortf gäller.

Okej, det fungerar bara på kattungar alltså. Ja, då har jag inte mycket intresse av det. :)
varför ska man bara fånga kattungar med håv? Har man en tillräckligt rejäl håv så…

De fångar katter med hov i usa kolla djurpoliserna, de använder hov även på vuxna katter.
Det krävs teknik, snabbhet o övning, men verkar vara efetktivt o skonsamt när de kan sin sak.
Testa o öva på dem i bollerup men glöm inte att ge kisarna något extra gott som belöning efteråt.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

hehe, ja. det får nog till något vääldigt gott för att de ska förlåta mig skulle jag tro. :P

Fånga katt med håv är svårt. Knepigaste momentet tycker jag är att få över en stressad och förbannad katt från håven till en transportbur. Man får bara en chans, misslyckas man så lär man aldrig mer få komma i närheten med en håv igen.
Jag skulle inte rekommendera att använda håv. Alldeles för stor risk att misslyckas och tappa katten. Säkrare att lugna sig tills du fått tag på en fälla. Ev, ska jag åka ner och hälsa på min kompis som bor i Lund några dagar nu i sommar. Om det inte löst sig tills dess kan jag ta med en fälla i så fall
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
det är svårt att hålla tätt mellan marken och håven när det är en stor stark katt. Sen som #18 sa.. det är svårt att få över katten i en transportbur.