Behöver lite råd
Idag har vi fått hit en katt som har hållt till oss ett par bekanta ett tag och de har inte matat honom men han har ändå hållt sig kvar där. Idag när de gav honom mat så slängde han sig över det. De har ringt runt till var enda där de bor, och även de som de känner längre bort men ingen vet vems katten är.
Han är tam så han har ju varit nånstans.
Dock så är han okastrerad så han kan ju ha vandrat iväg.
Så till min fråga, hur länge ska vi vänta efter annonsering osv innan vi kastrerar honom? Vill ju helst inte att han börjar stränta eftersom vi redan har problem med det med en av våra kastrerade hankatter. Han funkar bra med våra egna katter än så länge. Han har undersökt huset men nu vill han vara ifred och har gått och lagt sig under soffan.
Jag skulle tippa på att han är runt året.
Ring polisen och hör om någon har anmält honom försvunnen. Om inte tycker jag ni bör kastrera honom så fort som möjligt. Risken är annars stor att han hinner producera massor med kattungar i omgivningen. Skulle ägaren återfinnas är det bara en fördel att kastreringen är gjord. Blir han istället föremål för omplacering är det också en fördel att kasteringsbiten är avklarad. Brukar även vara lättare att hitta ett hem då.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ska ringa polisen om en stund här.
Här får han ju enbart gå inne nu, men om det inte skulle vara nån som anmält honom saknad hos polisen så skulle vi nog kunna ordna kastrering redan imorron. Inte för att det finns pengar till det egentligen men det får lösa sig på nåt sätt.
Han har ju hållt till hos de här bekanta i ca 2 veckor nu ungefär, men nu kunde de inte låta honom springa där längre tyckte de. Och han är ju tam som sagt så han borde ju komma nånstans ifrån.
Han har inget emot barnen utan de kan klappa honom och äldsta sonen kan ta honom upp honom i famnen.
Våra marsvin är väldigt intressanta, han sitter och vaktar på dem, och smyger runt buren.
Ska ta kort på honom om en liten stund.
Har kollat efter en efterlysning på honom också på nätet och den aktuella tidningen här men inget.

Har pratat med polisen och det finns ingen anmälan om honom, nu har vi anmält honom som upphittad och enligt polisen så kunde vi se honom som omplacering om 1-1½ vecka.
Kommer sätta upp lappar i mataffärerna här i Åtvid i em eller imorron bitti.
Förstår inte hur nån inte kan sakna denna underbara kisse för han är hur go som helst, spinner för fullt och pratar.
Marsvinen lär inte få komma ut på golvet och springa när han är i närheten ialla fall för han är alldeles för intresserad av dem, våra rör dem ju inte utan de kan springa bland katterna.

Jag förstår verkligen inte ägaren om de inte saknar honom för han är verkligen urmysig! Världens kelgris, kommer upp i knäet och stångar och pussar och har sig.
gud så fin…

Första slagsmålet idag mellan våran Nemo och denna kille, som går under namnet "han den nya". Behöver komma på nåt att kalla honom om det skulle bli så att han blir kvar här för omplacering.
De rök ihop ordentligt och när han sprang under soffan skulle Nemo springa efter så jag fick avstyra och Nemo fick snällt gå ut och kyla av sig.
Har lappar uppsatta nu men ingen som har hört av sig än ialla fall, ska se om jag kan skriva ut på datorn sen istället när den nya patronen kommer imorron.
Han fann sig tillrätta hur snabbt som helst igår. Han går på låda, leker för fullt, äter som han ska. En aningen gasig men har han gått utan mat så är det ju inte så konstigt om magen blir lite knas nu. Han får små mål själv fast flera ggr om dan istället.
Just nu springer han och jagar en laserpunkt :)

Zambo är fortfarande kvar här, ingen respons på lapparna överhuvudtaget. Ska börja kika efter ett hem till honom nu tänkte jag. Men han har tyvärr inte blivit kastrerad ännu då det är riktigt skralt här hemma just nu men ska se vad jag kan göra.
En riktig liten kelgris är han. Framför allt om kvällarna när man har gått och lagt sig, då ska det kelas för fullt! Han sover i sängen hela nätterna hos oss och mestadels under dagen också.

Så fin han är!

åh. så söt! -kidnappar-
Ingen ID-märkning antar jag?
Han kan vara satt med chip så ett besök hos vetten löser det.
Han är ju hur fin som helst! Väldigt svag för röda kattkillar…
Lägg du ut en annons på Blocket och skrivatt hanär kasterad, och gör det. Du får nog hur som helst igen både kastreringspengar och annonspengar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kan man själv se på en katt hur gammal den är? jag förstår inte att andra ens lyckas gissa. mina föräldrar har en liten honkatt som jag skulle gissa var under ett år men hon är över sju. jag vet inte om man kan ta reda på hur gammal en katt är hos en vett eller något men ska man försöka få en katt såld är det nog ett stort plus om man vet (iaf på ett ungefär) hur gammal den är.
Om jag vore du skulle jag avvakta med kastrering, tänkte bara så att du inte råkar ut för tråkigheter ifall ägaren dyker upp. Kanske de har tänkt ta kattungar efter katten (inte så troligt, men man vet aldrig…). I så fall kan de ev. kräva dig på skadestånd. Jag vet inte hur länge du kan vänta innan katten anses som din. Jag skulle rekommendera dig att undersöka saken innan du kastrerar kissen
Det är en otroligt fin kisse som ni har tagit hand om!
Blir säkert inte svårt att hitta nytt hem åt honom ifall ni inte behåller honom.
#14 Man kan inte se på en katt hur gammal den är, bara gissa. Har den tandsten så vet man att den är över två år gammal, för katter får inte tandsten tidigare än så (hörde jag från en veterinär). Sedan är det förstås individuellt hur mycket tandsten en katt får, vissa får mycket medan andra kanske inte får det alls. Finns säkert andra tecken på hur gammal en katt är, inget som jag känner till iaf
Jag vet bara att det är omöjligt att bedöma en vuxen katts ålder, tyvärr.
*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

#15 okej. knepigt. :/ man kan alltså inte veta om en katt är 7 månader eller 10 år? man undrar hur katthemmen gör. ganska ofta står det liksom en ganska exakt ålder på katten fast det står att den varit hemlös.

#15 Ett litet kontroversiellt inlägg - om jag varit i ovan situation och det dyker upp en ägare som hade tänkt ägna sig åt planerad huskattsvel hade jag med gott samvete och stoltet betalat det skadeståndet…. Jag skulle känna mig tillfreds med vetskapen om jag i såfall inte hade bidragit till mer huskatter i Sverige än de som redan finns över.
Så tänker jag men jag vet att det lite kontroversiell tanke.
Polisen anser, åtminstone här i mina trakter, att ett par tre veckor är skälig väntetid innan man omplacerar en hittekatt men det kanske skiljer sig från ort till annan.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Han har varit här i två veckor på söndag och enligt polisen så ansåg de att han blev "våran" efter 1-1½ vecka med tanke på att han har gått på samma ställe i ca 2 veckor innan detta och ingen har reagerat på det som de i huset där han hållt till har satt upp och de har ju ringt runt till i stort sett alla i området och spridit runt det om honom. Men ingen respons på varken det eller våra lappar.
Jag tvivlar på att han har varit hos en vet överhuvudtaget så ett chip tror jag inte finns men det ska självklart kollas.
Och ska de använda honom till avel så får de gärna kräva skadestånd, han är en vanlig bondkatt så det är frågan om de ens kan göra det om man ser till hela historien. Vi har ju dessutom gjort allt som vi ska, han är anmäld hos polisen och vi har annonserat om honom osv..
I Zambos fall så verkar han inte ens vara könsmogen därav att vi har sagt åldern 6-12 mån. Visst kan han vara könsmogen men han visar inget av det.
Även om han är helt underbar så kan vi inte behålla honom, har 8 egna redan.

#17 Egentligen är en katt att betrakta som vad som helst som är upphittat i lagens mening skulle jag tro. Som jag fattar det är det fortfarande Lag om hittegods 1938:21
Fast det är en ganska spännande lag iofs eftersom den bla säger att upphittaren har rätt att lämna det upphittade till polisen, vilket ju inte direkt är lämpligt när det gäller katter.
Nåväl, hittegods tillfaller upphittaren efter 3 månader. Upphittaren ska väl vårda det hittade, och ägaren ska ersätta skäliga kostnader för det upphittade. Detta tillämpade jag på en ägare som ville återta min Wille. MINA skäliga kostnader uppgick då till runt 6000kr på grund av veterinärvård och jag hörde aldrig av henne mer. Jag skulle tro att man borde kunna anse en kastraktion som skälig om den är förutsättningen för att katten ska kunna tas om hand.
Det finns en stipulering om att hund övergår i statens ägo 10dgr efter upphittandet om ingen ägare återfinns, men en katt är ingen hund och tyvärr måste dessutom sägas att staten inte vill äga alla hemlösa katter (men nog vore det intressant om utslag i domstol skulle säga att intentionen var husdjur för då skulle staten äga alla hemlösingar…)
#17 Jag vill bara inte att någon ska råka ut för tråkigheter - i all välmening 
#19 Ja, det borde kunna tänkas skäligt att kastrera under dessa förutsättningar
Om det är så att katten faller under 1938:21 så finns alternativet att lämna "godset" till polisen och frågan är då om en kastrering kan anses vara "väl vårdande". Himla intressant!
Lite utanför ämnet kanske, ber om ursäkt för det…ni får hoppa över detta inlägg 
Hoppas att det löser sig för er med kissen! Är katten inte id-märkt så har ägarna svårt att bevisa att det är deras katt som ni har kastrerat och kan således inte kräva er på skadestånd…så ta ni och kastrera honom när ni känner för det. Är katten saknad av någon så skulle jag gissa att de bara blir glada över att återfå sin katt och säkert också över att han är kastrerad
Förmodligen har katten antingen vandrat väldigt långt eller så har ägarna kastat ut honom om han börjat markera inne.

Kasteringen på Zambo får tyvärr vänta då vi har fått andra utgifter för det måste gå till våra egna katter först och främst. Och i nuläget går det till en av våra egna som vi måste avliva
Väntar på veterinären som är på väg hit.
#22 Ånej, stackars dig. Så hemskt. Beklagar sorgen!
*sänder tröstekramar*
Vad hände?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tösen finns fortfarande kvar *tack och lov*!
Det såg värre ut än vad det var, så nu hoppas vi att hon repar på sig! Ville bara meddela det lite snabbt, nu blir det sängen!

#25 Åhhh vad skönt att det inte var så illa!!
Krya på dej nu, lilla missen!
Undrar oxå…Vem och vad var det????

En bekant kanske visste en som saknade en rödvit katt så vi inväntar samtal från henne, hon skulle ringa idag men har inte hört nåt. Så imorron ska vi ringa och kolla om hon har kollat med henne och så hoppas vi att det är rätt så att Zambo får komma hem till sin ägare igen.
#27 Tösen som slagit i vid korset så det har svullnat upp, det såg mkt värre än vad det var eftersom svullnaden gjorde att hon inte kunde gå som hon skulle. Men hon är piggare och äter och dricker nu men svullnaden har inte gått ned helt ännu. Men hon har inget brutet eller så.

Zambo har hittat hem!
Skrev ju tidigare att en bekant visste en tjej som "tappat bort" sin katt när hon var ute och gick då han följde efter. De har varit och letat utmed den vägen och hon har gått den rundan varje dag med hundarna för att se så han inte ligger i nåt dike eller så.
Missat våra annonser och hon hade missat att slänga ut en själv eller ringa polisen.
Han heter Oskar "Ogge" och är 7 mån så vi var inte ute och cyklade ang åldern. Hon fick tillbaka honom av en tjej som köpte honom som kattunge då han gick utanför lådan hela tiden bla.
Så nu är han hemma hos sin familj och kastreras ska han!
blir allltid lika glad för lyckliga slut, men också lika bekymrad över att någon "missat" att anmäla sin katt försvunnen, eller är det så att vi här, är så vana var man ska vända sig, hur man går tillväga, nä en katt försvinner, att vi blivit fartblinda, alla har inte internet t.ex
grubblande Maggan47
så skönt att han hittat tillbaka!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Men så bra att grabben hittade hem igen :)

Alltid nice med en katt som hittat hem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.